Vesmírny výzkum

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 9966
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Alchymista » 04 úno 2019, 00:46

Nie je to presné - tento "pružný" prechod je v plynovode medzi turbčerpadlovým agregátom (je ukrytý medzi spalovacími komorami) a tryskovou hlavou spalovacej komory. Hýbe sa celá spalovacia komora s tryskou. Spalovacia komora u RD-170/171 nie je nejak veľká - jednak je vysokotlaká (240 atm) a vzhľadom na horúce okysličovadlo môže byť relatívne krátka. A je regeneratívne chladená palivom rovnako ako krytický prierez trysky - takže "štvornohý pavúčik" je zhruba na úrovni krytického prierezu trysky a palivo v chladiacom plášti spalovacej komory prúdi "zdola nahor" k vstrekovacej hlave
Obrázek

Našiel som aj tlaky za čerpadlami - okysličovadlo má 60,2 MPa a palivo 50,2 MPa.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11416
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od QVAK » 04 úno 2019, 01:07

Kloub na rozvodu tlakové vody na vodním paprsku je shodně těsněný a má v jedné rovině při max. provozním tlaku 480 Mpa(min.<200 Mpa) pohyb ±10-15°(odhad). Používá se tam kde jsou nízké stropy a nestačí limit vlastní pružnosti přívodní trubičky(biče) k trysce. Vyrábí Švýcaři jako doplněk k těmto jejich vysokotlakým předepnutým trubičkám. Pohyby v kloubu jsou pozvolné(řezný posuv, rychloposuv je bez natlakování) jako u trysky RM. Jeden příklad obdobného použití zatěsněním studeným tokem i když proti průměru v RM miniaturní.

Kardan jen drží střed vlnovce(který je aretován na obou koncích) aby se nevychýlil a absorbuje vznikající boční tlaky. Vlnovec není klasické konstrukce ale je složený ze segmentů dvou druhů(+čelní) a jejich vzájemný (mini)posun zajišťuje jeho hybnost.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11416
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od QVAK » 04 úno 2019, 13:10

Kardan spolu s plochou spirálou navíc vše drží pohromadě do zapálení směsi ve spalovací komoře. Po zapálení nastupují tlaky na kroužky z obvodu spalovací komory a od trysky směrem vzhůru(diletační spára "a").

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11416
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od QVAK » 04 úno 2019, 18:06

Muskova SpaceX poprvé otestovala motor, který má dostat loď k Marsu

Zakladatel soukromé americké vesmírné společnosti SpaceX Elon Musk v neděli na twitteru zveřejnil zkušební zážeh nově vyvíjeného raketového motoru Raptor, který chce používat k pohonu budoucí kosmické lodi Starship. S lodí Starship by se Musk rád vydal k Měsíci a také k Marsu.
„První zážeh letového motoru Raptor pro Starship! Jsem hrdý na skvělou práci týmu SpaceX,“ napsal Musk v noci na dnešek SEČ. V minulosti již SpaceX úspěšně odzkoušela méně výkonné verze Raptoru, aktuální test ale Musk považuje za první pro pohon lodi Starship, poznamenal portál GeekWire.
Zkoušku společnost SpaceX provedla ve svém testovacím a vývojovém areálu v McGregoru ve státě Texas, jako palivo slouží směs kyslíku a metanu.


P.S. Tvar a barva plamene i spaliny mi připomněla RM z předchozího zkušebního startu budoucího turistického vesmírbusu.

P.P.S. Jak se celý Západ v 60. a 70. letech smál Koroljovovi, nedokáže zkonstruovat tak výkonné motory jako V von Braun v NASA a zůstal u V2, za uspořádání motorů Vostoků a Voschodů a dnes to samé uspořádání bude používat Muskova Space X ale důvodem uspořádání je Muskova genialita.

https://echo24.cz/a/iWegs/muskova-space ... od-k-marsu

nine_mike
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1082
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od nine_mike » 09 úno 2019, 10:54

Energomaš postavil v súčasnosti najsilnejší raketový motor na svete RD-171MV s ťahom cez 800t. Motor má slúžiť na pohon pripravovanej rakety "Irtiš" (Sojuz-5) a momentálne sa pripravuje k horúcim skúškam.
https://vz.ru/news/2019/2/8/963266.html

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 4762
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od petrp » 12 úno 2019, 12:12

Rusko chystá bezpilotní suborbitální letoun
Server The Drive informoval o novém ruském projektu automatického kosmoplánu. Má startovat ve stratosféře, kam ho vynese mateřský letoun. Bude to nejspíš Mjasiščev M-55, v kódu NATO Mystic-B. O novém projektu je dosud známo jen málo podrobností. Kosmoplán má nést označení MLD, ale není jasné, co zkratka znamená. Zpravodajský server agentury Ria novosti zveřejnil jeho krátký popis a několik infografik. Ačkoliv se ve zprávě nepíše, že by MLD měl startovat ze zad letounu M-55, v infografice to tak vypadá. Podobný systém startu používal například legendární americký experimentální raketový letoun X-15, nebo nověji soukromý raketoplán SpaceShipOne. Ruský bezpilotní letoun by mohl mít na délku okolo čtyř a půl metru.
Obrázek
Má mít válcovitý trup s delta křídlem opatřeným vertikálními stabilizátory. Rusové zatím nezveřejnili, k čemu by měl bezpilotní letoun sloužit. The Drive si všímá, že v trupu MLD je jen málo místa na užitečnou zátěž. K dopravě satelitů na oběžnou dráhu se proto nehodí. Rusové by ho mohli používat k vědeckému výzkumu, například k experimentům s nadzvukovou technologií. Nabízí se ale i vojenské využití, například špionáž nebo naopak ničení nepřátelských špionážních satelitů. MLD je také možná jen prvním krokem ve vývoji většího suborbitálního letounu s více schopnostmi.

https://www.armadninoviny.cz/rusko-chys ... etoun.html
"Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod." - Jan Werich
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5163
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od kenavf » 12 úno 2019, 13:59

Neviem ako vysoko by ho tá M-55 mohla vyniesť(dostup 21500m) asi by to muselo byť všetko na úkor paliva ktorého natankuje 8300kg. Musel by zobrať len toľko čo potrebuje na vzlet,na pristátie+rezervu. Ale u toho lietadla M-55 uvádzajú aj kĺzavosť 30:1,že by aktívne používali plachtenie?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 4762
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od petrp » 12 úno 2019, 23:12

První radioamatérký geostacionární satelit QO-100 je skutečností a je v provozu! Více informací najdete tady, poslouchat se dá i přes interfernet... :nahoru: :tlesk
"Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod." - Jan Werich
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana

Hektor
Výkonný redaktor
Příspěvky: 932
Registrován: 16 úno 2017, 06:53

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Hektor » 13 úno 2019, 06:23

M-55 tak ako U-2 má veľké rozpätie takze určite môže dobre klzat a cestou dolu šetriť palivom. Zatiaľ je to tiež len koncept a bude dosť času M-55 upraviť, možno úspornejší motor. Takýchto plánov už bolo X s Tu-160, Mig-31, An-225. Mne by sa najviac pozdával Mig-31 pretože ich je na rozdiel od ostatných dosť aby sa mohlo prerábať a skúšať.

Uživatelský avatar
Snork
Redaktor
Příspěvky: 79
Registrován: 08 úno 2017, 08:43

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Snork » 14 úno 2019, 11:48

NASA Misia Rovru Opportunity skončila

Rover oportunity ktorého pôvodná misia mala trvať 90 dní, skončila po 15 rokoch, keď ho stratili kvôli piesočným búrkam v júni 2018. Po viac ako 1000 príkazoch na obnovu komunikácie inžinieri v Space Flight Operations Facility at NASA's Jet Propulsion Laboratory (JPL) sa naposledy v utorok pokúsili oživiť Opportunity. Posledná správa od solárne poháňaného rovru bola obdržaná 10 júna.

https://mars.nasa.gov/news/8413/nasas-o ... es-to-end/
Prosím netlieskajte, pretože to uráža hluchých. Prosím nemyslite, pretože to uráža hlúpych. Tak potom Prosím ani nedýchajte, pretože to uráža mŕtvych.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 9966
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Alchymista » 14 úno 2019, 18:52

Misia skončila v podstate kvôli prachovej búrke - rover stratil na mnoho dní možnosť dobíjať batérie a udržiavať v chode svoju "klimatizáciu" došlo k silnému podchladeniu a zrejme aj k nejakej ďalšej poruche, možno práve batérií. Alebo mu búrka natoľko zaviala solárne panely prachom, že vôbec nedokáže batérie dobíjať (marťanský prach je veľmi jemný - a veľmi suchý, takže sa ľahko elektrizuje a "lepí").

Nuž zbohom - a vďaka za všetky tie dáta...

Hektor
Výkonný redaktor
Příspěvky: 932
Registrován: 16 úno 2017, 06:53

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Hektor » 14 úno 2019, 19:47

Už dlhšie uvažujem nad takou vecou, prečo nemal Spirt a Opp “stierač”?

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5163
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od kenavf » 14 úno 2019, 19:59

Hektor píše:
14 úno 2019, 19:47
Už dlhšie uvažujem nad takou vecou, prečo nemal Spirt a Opp “stierač”?
Pretože sa stierače kradnú. :evil_smile:
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 9966
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Alchymista » 14 úno 2019, 20:05

Pretože...
1) hmotnosť a účinnosť
2) plánovaných 90 dní by vydržali v pohode aj bez stierača (jedine, že by ich postihla taká búrka ako tá posledná s "tau" vysoko cez 10)

Hektor
Výkonný redaktor
Příspěvky: 932
Registrován: 16 úno 2017, 06:53

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Hektor » 14 úno 2019, 20:15

Boli by radi za každý deň k dobru, ta účinnosť je naozaj otázna ale váha zase nemusí byt tak strašná až na pohon. Ale asi ich to napadlo tiež a spočítali že to nemá zmysel na 90 dní.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 9966
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Alchymista » 14 úno 2019, 20:21

až na pohon... :evil_smile:

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1375
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od woxia » 14 úno 2019, 21:48

Uvažovalo se také jednou u Oppy, že zkusí zvednout panely do původní transportní polohy, že by z nich ten prach lepší spadl. po sérii testů ale došli k závěru, že je tu nemalé riziko, že by se panely mohly zaseknout, protože nebyly konstruovány na to, že se s nimi bude ještě pohybovat.

Pravdou je, že v některých věcech byl tým až moc opatrný, ale to je tak vždy, když jde někomu o slušné živobytí a je to typicky o šéfově rozhodnutí.

Já bych to riskla u jedné strany, postavit ho na kolmo a při kritické úrovni baterií ho pak zkusit přesunout do horizontálu. Neho ho alespoń naklonit na 30°.
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

Uživatelský avatar
Polite
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2609
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Polite » 14 úno 2019, 21:55

Osobne by som sa na to vykaslal a ziadal od vlady dalsie peniaze na dalsi takyto projekt a som tam zasity a zahojeny na dalsich x rokov....
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Uživatelský avatar
jura-p
Sponzor fóra
Příspěvky: 1160
Registrován: 07 úno 2017, 19:46
Bydliště: CB

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od jura-p » 14 úno 2019, 21:59

Taky si myslím, že hlavním problémem bude rozpočtování. Peníze na protažení starých programů musí chybět při financování těch nových.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5163
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od kenavf » 14 úno 2019, 22:12

Pokial viem tak je u tých marsovských vozítok zaužívané, že sa solárne články nastavujú do takej polohy aby ich prípadná prachová búrka očistila od enormnej vrstvy prachu a tak isto sa dáva do polohy aby následujúci "deň", keď výjde slnko, boli kolektory v optimálnej polohe.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů