Obecné zajímavosti

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 6594
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Alchymista » 19 led 2019, 03:45

Ak myslíš Mars Climate Orbiter, tak to posrali manageri a inžinieri v Lockheed Martin, pretože to bol ich motor a riadiaci software, ktorý napriek požiadavke NASA, ale v duchu americkej tradície pracoval v imperiálnom systéme.
A testovanie to neodhalilo - "čísla dnu a čísla von", reálne motor nehorel, takže v číselkách to sedelo...

nine_mike
Výkonný redaktor
Příspěvky: 755
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od nine_mike » 23 led 2019, 21:03

Konštrukčná kancelária Saljut postavila nukleárny zdroj elektrickej energie v rámci programu konštrukcie kozmického nukleárneho pohonu. Mne to pripadá akoby sa produkty R&D jadrového pohonu pre Status/Poseidon a Burevestnik aplikovali aj do kozmického výskumu. Podobné správy o vývoji nukleárneho zdroja elektriny pre kozmické aparáty som zachytával celý minulý rok.
https://topwar.ru/152905-v-rossii-sozda ... novki.html

Juraj
Senior redaktor
Příspěvky: 4800
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Juraj » 25 led 2019, 07:22

V Rusku sa pripravuje projekt súkromného kozmodromu. Malo by ísť o miesto jednu až dve hodiny letom od Moskvy. Projekt organizuje spoločnosť Kosmokurs, ktorá plánuje 15minútové skoky do vesmíru pre turistov okolo roku 2025
https://tass.ru/kosmos/6039418

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 6594
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Alchymista » 03 úno 2019, 09:49

Zaujímavý kúsok techniky - pohyblivý spoj (o 8°, v dvoch rovinách) medzi tryskovou hlavou spalovacej komory a turboagregátom raketového motoru RD-170
Spoj prenáša zaťaženie cez 200 ton (ťah jednej zo štyroch komôr motoru) a prúdi ním horúci oxidačný plyn (okysličovadlo a spaliny) z výstupu turboagregátu. Tlak v spalovacej komore je cca 25MPa, takže tlak v potrubí a vlnovci vedúcom cez kardan dosahuje najmenej 50MPa, skôr až k 75 MPa.
Obrázek

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3429
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od kenavf » 03 úno 2019, 12:27

Alchymista píše:
03 úno 2019, 09:49
Zaujímavý kúsok techniky - pohyblivý spoj (o 8°, v dvoch rovinách) medzi tryskovou hlavou spalovacej komory a turboagregátom raketového motoru RD-170
Spoj prenáša zaťaženie cez 200 ton (ťah jednej zo štyroch komôr motoru) a prúdi ním horúci oxidačný plyn (okysličovadlo a spaliny) z výstupu turboagregátu. Tlak v spalovacej komore je cca 25MPa, takže tlak v potrubí a vlnovci vedúcom cez kardan dosahuje najmenej 50MPa, skôr až k 75 MPa.
Obrázek
Neviem z čoho vyvodzuješ to navýšenie tlaku v tom vlnovci na 50+MPa.
Podľa mňa silu/ťah toho motoru do konštrukcie rakety zachytáva a prenáša ten kardan cez svoje čapy(pozície 14,15,16,17,..).
Vlnovec by nemusel žiadny ťah motoru prenášať, len prepravuje médium pod veľkým tlakom..

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 6594
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Alchymista » 03 úno 2019, 13:24

Odvodenie tlaku je jednoduché - aby si dokázal tekutinu v nejakom prostredí rozprášiť tryskou, musí tlak rozprašovaného média najmenej dva až tri krát prevyšovať tlak v prostredí kam sa to rozprašuje. Tlak za čerpadlami sa u raketových motorov obvykle nedá nájst, známe sú len tlaky v spalovacej komore.
A kde píšem, že ťah prenáša vlnovec?

Mimochodom, u menšieho motoru - RD-180 - podobným spojom preletí na rakete Atlas ~200 ton horúceho okysličovadla zmiešaného so spalinami turboagregátu za ~250 sekúnd.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3429
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od kenavf » 03 úno 2019, 13:46

takže tlak v potrubí a vlnovci vedúcom
Toto som bral ako "tlak v hmote/materiály vlnovca" a nie v jeho dutom priestore.
Ak je to mienené ako v dutine vlnovca, tak beriem späť.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 6594
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Alchymista » 03 úno 2019, 14:13

ten tlak je samozrejme v celom spoji, teda i vo vnútri vlnovca. Je to ale rozdelené na dva priestory - jeden "hlavný kanál" je tvorený dielmi 18 a 19 medzi ktorými je "guľový spoj" 20 so štrbinou "a" - cezeň valí smerom zhora dolu hlavný prietok. Druhý priestor - 13 - je vnútro vlnovca za stenami "hlavného kanálu", tento priestor je tlakovaný a chladený chladným okysličovadlom z turbočerpadla prvádzaným cez štrbinu 11 (detail A vľavo dole) s "odpadom" cez štrbinu "a" a štrbinu 12. Tým je zároveň "mazaný" aj guľový spoj 20. V priestore "hlavného kanálu" a vo "vlnovci" je tak zhruba rovnaký tlak, vo vlnovci skôr ešte o niečo vyšší, aby sa k nemu nemohlo dostať horúce okysličovadlo z "hlavného kanálu"

Zaujímavá je ale hlavne celková konštrukcia vlnovca - podobné riešenie som ešte nikde nevidel.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9141
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od QVAK » 03 úno 2019, 18:46

Pánové, těsní takzvaný studený tok kovu který vzniká při vysokém měrném tlaku kov na kov a jeho hloubka je u ocelí cca 3-5 setin mm na dílu. Tento studený tok při jakosti povrchů a tolerancích styku dokáže zatěsnit velmi vysoké tlaky. Spoj se po odstranění měrného tlaku roztěsní automaticky Běžně se se tento systému utěsnění v průmyslu používá pod názvem RTJ ring www.temac.cz/produkt.aspx?pid=44
www.kempchen.cz/tesneni/?pro=64&cat=53

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3429
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od kenavf » 03 úno 2019, 23:15

To QVAK:
S RTJ krúžkami som pracoval, musia byť usadené v príslušnej kónickej drážke protiľahlých prírub a sú konštruované na stovky atmosfér.A je to utesňovanie nepohyblivých spojov armartúr.
Ale v tomto prípade raketového motoru nevidím že by boli použité a hlavne bavíme sa o vytvorení elastického prechodu z tela raketového motoru na vektorovateľnú trysku.
Naposledy upravil(a) kenavf dne 04 úno 2019, 00:58, celkem upraveno 1 x.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 6594
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Alchymista » 04 úno 2019, 00:46

Nie je to presné - tento "pružný" prechod je v plynovode medzi turbčerpadlovým agregátom (je ukrytý medzi spalovacími komorami) a tryskovou hlavou spalovacej komory. Hýbe sa celá spalovacia komora s tryskou. Spalovacia komora u RD-170/171 nie je nejak veľká - jednak je vysokotlaká (240 atm) a vzhľadom na horúce okysličovadlo môže byť relatívne krátka. A je regeneratívne chladená palivom rovnako ako krytický prierez trysky - takže "štvornohý pavúčik" je zhruba na úrovni krytického prierezu trysky a palivo v chladiacom plášti spalovacej komory prúdi "zdola nahor" k vstrekovacej hlave
Obrázek

Našiel som aj tlaky za čerpadlami - okysličovadlo má 60,2 MPa a palivo 50,2 MPa.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9141
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od QVAK » 04 úno 2019, 01:07

Kloub na rozvodu tlakové vody na vodním paprsku je shodně těsněný a má v jedné rovině při max. provozním tlaku 480 Mpa(min.<200 Mpa) pohyb ±10-15°(odhad). Používá se tam kde jsou nízké stropy a nestačí limit vlastní pružnosti přívodní trubičky(biče) k trysce. Vyrábí Švýcaři jako doplněk k těmto jejich vysokotlakým předepnutým trubičkám. Pohyby v kloubu jsou pozvolné(řezný posuv, rychloposuv je bez natlakování) jako u trysky RM. Jeden příklad obdobného použití zatěsněním studeným tokem i když proti průměru v RM miniaturní.

Kardan jen drží střed vlnovce(který je aretován na obou koncích) aby se nevychýlil a absorbuje vznikající boční tlaky. Vlnovec není klasické konstrukce ale je složený ze segmentů dvou druhů(+čelní) a jejich vzájemný (mini)posun zajišťuje jeho hybnost.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9141
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od QVAK » 04 úno 2019, 13:10

Kardan spolu s plochou spirálou navíc vše drží pohromadě do zapálení směsi ve spalovací komoře. Po zapálení nastupují tlaky na kroužky z obvodu spalovací komory a od trysky směrem vzhůru(diletační spára "a").

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9141
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od QVAK » 04 úno 2019, 18:06

Muskova SpaceX poprvé otestovala motor, který má dostat loď k Marsu

Zakladatel soukromé americké vesmírné společnosti SpaceX Elon Musk v neděli na twitteru zveřejnil zkušební zážeh nově vyvíjeného raketového motoru Raptor, který chce používat k pohonu budoucí kosmické lodi Starship. S lodí Starship by se Musk rád vydal k Měsíci a také k Marsu.
„První zážeh letového motoru Raptor pro Starship! Jsem hrdý na skvělou práci týmu SpaceX,“ napsal Musk v noci na dnešek SEČ. V minulosti již SpaceX úspěšně odzkoušela méně výkonné verze Raptoru, aktuální test ale Musk považuje za první pro pohon lodi Starship, poznamenal portál GeekWire.
Zkoušku společnost SpaceX provedla ve svém testovacím a vývojovém areálu v McGregoru ve státě Texas, jako palivo slouží směs kyslíku a metanu.


P.S. Tvar a barva plamene i spaliny mi připomněla RM z předchozího zkušebního startu budoucího turistického vesmírbusu.

P.P.S. Jak se celý Západ v 60. a 70. letech smál Koroljovovi, nedokáže zkonstruovat tak výkonné motory jako V von Braun v NASA a zůstal u V2, za uspořádání motorů Vostoků a Voschodů a dnes to samé uspořádání bude používat Muskova Space X ale důvodem uspořádání je Muskova genialita.

https://echo24.cz/a/iWegs/muskova-space ... od-k-marsu

nine_mike
Výkonný redaktor
Příspěvky: 755
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od nine_mike » 09 úno 2019, 10:54

Energomaš postavil v súčasnosti najsilnejší raketový motor na svete RD-171MV s ťahom cez 800t. Motor má slúžiť na pohon pripravovanej rakety "Irtiš" (Sojuz-5) a momentálne sa pripravuje k horúcim skúškam.
https://vz.ru/news/2019/2/8/963266.html

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů