Rakety vzduch-vzduch/země

Odpovědět
kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11204
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od kenavf » 12 črc 2019, 23:14

puma píše:
12 črc 2019, 09:33
... když ji někdo začne svítit laserem do hlavice, vypne prostě výnos IR hlavice a poletí si dál na cíl vedená po datech radarů letounu i s uvařenou IR hlavicí laserem, bezkontaktní rádiový nebo laserový zapalovač bude stále funkční a 360°X band radarové pole ji dovede dostatečně přesně k cíli, ať už cíl bude kdekoliv a manévrovat jakkoliv ..
Ktoré lietadlá majú teraz vybavenie 360°radarom?
Budú takto(externe) dodané data dostatočne presné pre radiový zapalovač, a nedá sa ošidiť aj ten?(predčasne aktivovať)
Ak je hlavica IR uvarená laserom, bude mať taká raketa možnosť/schopnosť sa aktivovať laserovým zapalovačom?
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21809
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 12 črc 2019, 23:58

Tak nemusí jít jen o radary s 360° pokrytím okolí letounu ala Su-57 (může to být i optoelektronika, ale u X band radarů je výhoda v přesnosti určení polohy cíle a možnosti dovést IR PLŘS do blízkosti letounu na pár metrů - vyžadovalo by to jen rychlou aktualizaci korekcí na PLŘS tak 10 až 20x za sekundu - což není nic nemožného, plus radary nosiče mohou sledovat i vlastní let IR PLŘS a vypočítat už hotové korekce a chrlit je na ni), zde je jen velká výhoda, že ať bude nosič jakkoliv manevrovat, tak v blízkém vzdušnén boji s IR PLŘS bude protivníkův letoun vždy z podstaty věci v dosahu i těch dvou postranních radarů (nehrozí ztráta dat pro navedení) a velice pravděpodobně i zadního, protože ty prototypy létají i se zadním radarem, a je vcelku pravděpodobné, že bude na sériových strojích. Pak může být IR PLŘS teoreticky naváděná i jen po datalinku na cíl a bude to vnášet dost nepříjemný prvek nejistoty do taktiky vedení manevrového boje s IR PLŘS s možností využít 360 ° radarové pole nosiče, jako sekundární zdroj informací pro na/vedení IR PLŘS, jelikož proti tomu nepůjde použít žádné kloudné protiopatření proti IČ PLŘS. Laserové zapalovače fungovat budou i když se odpojí IR hlavice z navádění, jde jen o to dostat PLŘS po datalinku do blízkosti cíle na základě dat z radaru, sice už to nebude režim vystřel a zapomeň, ale když to podstatně zvedne pravděpodobnost sestřelu první PLŘS v dogfightu. Další možnost by byla vést takto primárně IR PLŘS po datalinku do blízkosti cíle, kdy se až v poslední chvíli zapne navedení s IR hlavici a data z radaru budou po datalinku dal proudit a použiji se pro 100% odfiltrovani falešných IR flerů, nebo pokud se někdo bude snažit přesvětlit IR hlavici, tak se z navedení vyřadí. Teoreticky by to fungovat mělo s velkou účinností s 360 ° radarovým pokrytím okolí letounu v manevrovém vzdušnén boji a nějakou novou či upravenou PLŘS, kde by se s tím počítalo a upraví se výrazně režimy navádění, poskytovalo by to totiž velkou taktickou výhodu v používání IR PLŘS nad protivníkem v dogfightu, kdy by proti tomu nebylo kloudné obrany, i rušení radarů protivníkem na vzdálenostech 2-30km bude z podstaty věci totálně neúčinné.

Nic nemožného v tom nevidím, zatím to jen nikdo nezavedl, jelikož bez 360° nebo aspoň 270° radarového pokrytí okolí letounu to nemá valný smysl a selhávalo by to v dogfightu více než je zdrávo, jelikož vysoce pravděpodobně vlastním energickým manévrováním ztratíte cíl z hlavního dopředného radaru, ale u 360 ° radarového pokrytí a na malých vzdálenostech pravděpodobnost ztráty cíle při jakémkoliv vlastním manévrování už je minimální.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8259
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Skeptik » 13 črc 2019, 08:55

Svarboj píše:
12 črc 2019, 20:13
A ruské weby je taková všehochuť (R-73). Je na tobě co si vybereš. Některé tvrdí max šířku zorného pole sledování 75° nebo 90°. Další tvrdí, že R-73M je totéž co R-73RMD2, přestože pro R-73RMD2 uváděný rozsah hlavice je obvykle 60°. Nebo dvě varianty - 7,4 a 8,0kg bojové hlavice.
S tím souhlas, je to dáno tím věčným utajováním všeho.
Nicméně ty důvěryhodnější se shodují na tom, že:
R-73RDM1 mají zorné pole ±45°, hlavici 8 kg a rozsah 0,3 - 30 km
R-73RDM2 mají zorné pole ±60°, hlavici 7,4 kg a rozsah 0,3 - 40 km + schopnost odpalu do zadní polosféry.
Obě varianty mají rozsah koordinátoru ±75° (pravděpodobně původce toho, že někde se uvádí ±75° jako zorné pole hlavičky samonavedení)

No a pak tu jsou R-73M / R-74 / R-74M a další, s rozsahem koordinátoru ±120° a zorným úhlem IR čidla ±90°, dosahem min. 40 km a hmotností bojové hlavice opět 8 kg.

Jen jsem si všiml, že jsem se trochu "sekl" v uvedení roku zavedení. Ne 1993, ale 2003 :razz:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10247
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od skflanker_ » 17 črc 2019, 19:42

Produkt 180 (Изделие 180) - nová raketa vzduch - vzduch pod označením K-77M
Rusko vytvorilo jedinečnú raketu vzduch-vzduch = K-77M (tá červená):
77.jpg
V rámci vojensko-technického fóra "Armáda-2019" konštrukčná kancelária "Vympel (Вымпел) pomenovaná po. I. I. Toropova" predstavila / predviedla svoju novú raketu vzduch-vzduch, ktorá prevyšuje súčasné rakety tejto triedy vo svojich parametroch.
"Produkt 180" je nová raketa, s indexom / označením K-77M (К-77М), ktorá bola vyvíjaná hlavne pre lietadlá rodiny Su-57 a v budúcnosti môže byť uvoľnená na export.
Hoci raketa dostala označenie/index K-77M (К-77М), nemá nič spoločné s raketou K-77 (К-77). Raketa K-77M je vyrobená podľa novej aerodynamickej schémy s krídlami v tvare X, ktoré znížili odpor a v dôsledku toho sa zvýšil dolet.
Raketa má hlavné nosné krídla (diel 2 na obrázku nižšie), bola pridaná pevná aerodynamická plocha (4) pred kormidlom (3), čo umožnilo vyriešiť najzávažnejší problém rakiet dlhého doletu "vzduch-vzduch", a to schopnosť manévrovať podzvukovou rýchlosťou. Napríklad americká raketa AIM-120 a je najnovšia modernizácia AIM-120D sa "nenaučili" manévrovať pri rýchlosti nižšej ako 1200 km/h (pri pokuse o manévrovanie sa zvýšil uhol nábehu a raketa sa vo vzduchu začne rozpadať).
77M.jpg
Raketa má dvojimpulzný motor na pevné palivo (двухимпульсным твердотопливным двигателем), čo umožnilo vysoké manévrovanie a tiež zabezpečil dolet až do 192 km. Navádzanie je pomocou inerciálneho navigačného systému a aj aktívnej radarovej navádzacej hlavici.
Všetky tieto zmeny robia novú raketu К-77М jedinečnou a impozantnou zbraňou vo svojej triede.
Zdroj https://zen.yandex.ru/media/xdey/rossii ... 00ad201fc0 z 03.07.2019
Klon https://vladimir-krm.livejournal.com/5950713.html z 05.07.2019

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21809
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 17 črc 2019, 20:06

Tam je asi chyba, raketa se nezačne ve vzduchu rozpadat pod rychlostí 1200km/h, ale propadat (ztrácet vztlak). Není důvod proč by se měla rozpadat, když vydrží podstatně silnější namáhání a přetížení.
Naposledy upravil(a) puma dne 17 črc 2019, 20:08, celkem upraveno 1 x.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10247
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od skflanker_ » 17 črc 2019, 20:08

citoval som z článku (možno som to zle preložil):
при скорости менее 1200 км/ч (при попытке маневрировать увеличивался угол атаки, и ракета начинала разрушаться)
ale nevylučujem že máš pravdu, ešte k nám nedorazili :)

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Svarboj » 17 črc 2019, 21:52

Sakra, vraťte tam ty rošty co vytvářejí zanedbatelný aerodynamický odpor :wink:

Ty malé stabilizátory, plošky těsně před...fungují jako usměrňovač proudění vzduchu na kormidla, zvyšují tak jejich účinnost...?

Kdy to půjde do výzbroje?

Nemůžu říct, že mě nepřekvapil ten přesný dolet na jednotky kilometrů. :roll: Kdyby to byl překlad ze země, co jede na středověkých mírách, ale to není tenhle případ.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21809
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 17 črc 2019, 23:17

Před plošky sice trochu jiného tvaru, ale efekt to bude mít asi stejný, má už nová RZV-MD (9M338 - Tor-M2U), která je také kupodivu od Vympelu, který dělá jinak hlavně letecké PLŘS. Pořád si myslím, že RZV-MD je i základ pro IR verzi PLŘS krátkého dosahu pro Su-57, právě protože je od Vympelu, kdy do těch malých podkřídlových pumovnic se vejdou rovnou dvě PLŘS namísto jedné R-74M2.
Obrázek
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Svarboj » 18 črc 2019, 20:32

Jaké má rozměry 9m338? Má být menší než předchozí verze. Jeho předchůdce 9m331 - průměr těla 235mm a hmotnost 167 kg. Ty řídící kormidla jsou ale fakt malý, to bude dost limitovat manévrování.
Určitě nová krátkodosahová IČ raketa bude mít do těch 100 kg.
A co vektorování tahu? Rakety Tora používají ty kolmé mikro trysky. Nevím jak se tomu přesně říká. Anglicky Divert and attitude control system.
To snad raději vzít tělo R-73 a dát tam nový IIR senzor, nechat trysky vektorování tahu, zmenšit kormidla a nebo je udělat sklopný.
Jinak původně nástupce R-73 - iz. 611 vznikal ještě v době SSSR a měl mít, pokud jsem to pochopil správně celokruhovou vektorovatelnou trysku podobné na proudových motorech s TVC. Takže přesnost v řízení a agilnost by byla ještě lepší než současné IČ rakety.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8259
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Skeptik » 18 črc 2019, 20:37

:dobre: Doporučuji ty rady přeložit do ruštiny a poslat Vympelu.
Třeba z toho něco kápne.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21809
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 19 črc 2019, 21:37

RZV-MD (9M338) i s odpalovacím/transportním kontejnerem váží 163kg +-2kg, kontejner má průměr 24cm, každopádně je podstatně skladnější, protože se jich do Toru-M2 vejde 16ks narozdíl od 8ks 9M331
Obrázek
Obrázek

Střelby 9M338, vypadá rozhodně agilnější než 9M331 a hlavně se dá cíl postřelovat i za dost rychlé jízdy.
Podle tohoto letáku z r.2015 má Tor-M2 s 9M338 (16 PLŘS je tam uvedno) max. dálkový dosah 16km, výškový 12km.
Obrázek

9M338 má být i PLŘS nového 42S6 Morfeje s celokruhovým pevným AESA radarem (odpalovací vozidla s 36ks PLŘS - každopádně to vypadá z toho, jak tyto nové PLŘS nezvykle rychle Rusové tlačí k Torům, že je švihají jak Baťa cvičky, což by mohlo znamenat velkou výrobu i pro Morfeje). Který má spolupracovat a bránit S-350/400/500 a nejspíš odpalovací vozidla Morfeje s 36ks 9M338 půjdou připojit i na tyto komplexy paralelně, které je budou moci používat jako zásobárnu PLŘS krátkého dosahu při odrážení hromadných úderů na sebe (baterii PVO dalekého dosahu), protože pak by logicky se prudce zvedl počet současně postřelovaných cílů v takové symbióze s Morfejem při vzájemném automatickém rozdělování si cílů přes ASU, při jeho zásobárně PLŘS krátkého dosahu.., dvě odpalovací vozidla Morfeje dají dohromady 64ks 9M338. Standardní baterie S-400 má maximum současně postřelovaných cílů 32 s 64 PLŘS a to jsou samozřejmě trošku dražší rachejtle, Morfej by k tomu přidal trochu ekonomiky do ničení útočících prostředků protivníka a minimálně dalších 16 cílů postřelovaných současně s 32 PLŘS, což by se určitě počítalo a za druhé by fungoval i zcela samostatně. Název Morfej by na něj seděl, že by tak ladně metamorfoval s PVO komplexy dalekého dosahu, jako jejich poslední linie obrany. Není o něm moc informací a většina je starých, zde jsou nejzajímavější a nejvěrohodnější od Bastiona.

Údajně dva Morfejové r.2017 na testech na Hmímimu, pokud to jsou oni, tak mají ty pevné celokruhové AESA antény.
http://in24.org/world/32642?utm_source=warfiles.ru
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 43007
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Alchymista » 24 črc 2019, 22:05

Pozrel si vôbec niekto tie odpaly 9M338 spomalene? (sú aj na videu v príspevku o streľbách modernizovaného toru v arktide)
Žiadne raketové "divert and attitude control" sa nekoná, všetko rieši v prvej fáze manévru plávajúce kormidlo s usmerňovačom prúdu a v druhej fáze vektorovanie ťahu motora prepojené s kormidlami. Ak vôbec je v strele aktívne reaktívne riadenie, ako v pôvodnej strele 9M331, tak bude zrejme využité až na finálny manéver pred zásahom cieľa, nie pri štarte.

Kormidlá novej rakety (a ukážkovo u izdelia 180, ako ukázal skflanker) sú dosť neobvyklé - nie je to totiž klasická koncepcia "stabilizátor-kormidlo", ale skôr niečo na spôsob spojenia krídla a plávajúcej výškovky u Mig-23, F-111, alebo ukážkovo F-14 v režime maximálnej šípovitosti krídla. A to bude mať celkom určite zaujímavé vlastnosti pri supersonickom, ale i pri subsonickom obtekaní a to hlavne pri vysokých uhloch nábehu.

A s tou AIM-120 - ruský text "при попытке маневрировать увеличивался угол атаки, и ракета начинала разрушаться" naznačuje, že pri pohybe kormidiel dochádza transsonickej oblasti k prudkému (a zrejme nekontrolovanému) zvyšovaniu uhlu nábehu - teda raketa je zrejme v transsonickej oblasti nestabilná a pre manévri sa prevracia. To skutočne môže viesť k "nadlimitným" preťaženiam aj ohybovým silám. A kľudne môže dochádzať aj k situácii, že aerodynamické sily pôsobiace na kormidlá prekonajú silu kormidlových pohonom - a kormidlá sa preklopia do nežiadúcej polohy. To je ostatne jeden z dôvodov, prečo sovieti začali kedysi vôbec používať "mrežové" kormidlá - mrežové kormidlá majú podstatne menšie závesové momenty ako klasické trojuholníkové kormidlo zavesené na jednej odvesne (na otáčanie mreže v aerodynamickom prúde stačia menšie sily a v priestore okolo trysky motoru u R-77 je miesta fakt málo).

Opustenie mrežových kormidiel u novú verzií K-77 môže byť spojené s doriešením problémov konštrukcie "kormidla s usmerňovačom prúdu". Totiž - mrežové kormidlo je "výborné" len v určitom rozsahu rýchlostí, predovšetkým vysokých nadzvukových, ale v oblasti transsonickej môže mať veľmi vážny problém - stratu účinnosti a predovšetkým aerodynamické upchatie rázovými vlnami, takže sa začne aerodynamicky chovať ako plná doska s vysokým odporom. Podobné problémy môže mať aj v oblasti vysokých podzvukových rýchlostí.
Takéto chovanie potom výrazne obmedzuje strelu na maximálnych diaľkach použitia - jednoducho úplne stráca schopnosť manévrovať.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21809
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 27 črc 2019, 09:46

Ty malé raketové motorky, jsou na té fotce jasně patrné, slouží to k směřování po startu, ale otázka je, že když se použijí dva nebo čtyři tyto raketové motorky u kormidel po vyhození (může se použít i jen jeden z té dvojice), tak teoreticky by se mohlo použít zbývajících 6 nebo 4 nepoužité až u cíle, když jsou situovány kousek za kormidly.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10247
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od skflanker_ » 20 srp 2019, 21:19

Raketa Ch-29TD, výrobok 63M (Х-29ТД, изд. 63М)
Ministerstvo obrany RF súdnou cestou vymáha škodu od 2 vojakov / technikov Čiernomorskej flotily sa škodu spôsobenú "náhodným" odpálením rakety Ch-29TD neoprávneným a neodborným zásahom pri manipulácii s riadenou raketou. K incidentu došlo o cca 13:30 hod. dnu v hangári na letisku v Saki (kde je aj komplet Nitka). Raketa nevybuchla, len sa "zapol" štartovací raketový motor a raketa "vyletela" z hangáru bez inicializácie bojovej časti (to sa stalo aj u nás v ČSSR), poškodila steny hangáru a preleteli cez bránu ktorú zničili. Pritom sa poškodila aj druhá raketa.
Pointa - zo súdneho spisu je uvedená zostatková cena rakety Ch-29TD, výrobok 63M na čiastku 18.459.000 rubľov (podľa https://www.nbs.sk/sk/statisticke-udaje ... 12-12-31/g k 20.08.2019 je to 250.000€)
Стоимость каждой из двух подлежащих списанию Х-29ТД была определена бухгалтерской судебной экспертизой в 18 млн 459 тыс. руб., «Ока» и другое уничтоженное оборудование оценены в 9,5 млн руб.
Ďalej tam popisujú presný priebeh ako sa mali technici k tej rakete správať - ako mali postupovať.
Celkovo ich MO RF žaluje za 2 rakety + vedľajšie škody vo výške 46,5 miliónov rubľov. Je tam rozsudok ako dopadli tí dvaja, budú im to strhávať z platu, išlo mi o zbytkovú cenu ohodnotenú súdnym znalcom. A čo všetko sa nedozvieme zo súdneho spisu.
Zdroj https://www.kommersant.ru/doc/4065390 z 17.08.2019

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21809
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 03 zář 2019, 08:54

To vypadá na nepohyblivou AESA anténu - Aktivní radarová naváděcí hlavice 9B-1103M2 na MAKS 2019 (vlevo nahoře)
IMG_1142.JPG
Mají vizualizaci i na webu, ale odkaz na TTD už nefunguje
9b-1103m2.png
9b-1103m2.png (135.25 KiB) Zobrazeno 9791 x
http://siagat.ru/table/razrabotki/

Zde ještě předchozí verze M1 - 9B-1103M1 (na fotce vpravo nahoře)
9b-1103m1.png
9b-1103m1.png (155.99 KiB) Zobrazeno 9791 x
Zajímavé je, že 9B-1103M2 má průměr antény 100mm, vedle M1 má průměr 150mm, dole vpravo 9B-1103M-150MM má průměr 150mm (R-77).

Takže vystavená verze 9B-1103M2-100 musí být určená do PLŘS s průměrem těla o 100 až cca 150mm (budou existovat i verze M2 do R-77M možná i do R-37M, 9M96E2, ...), ale která pak to je PLŘS s průměrem těla 10-15cm? R-77 s průměr těla 200mm to není, tam by šla verze s 150mm nebo 200mm (M2 - kompaktní blok) průměrem antény, není to ani 9M100 ta má průměr těla také 200mm, musí to být ještě o trochu menší PLŘS.

Buď je 9B-1103M2-100 určená do nových PLŘS 9M338 Toru-M2 - to je nepravděpodobné, že by měli aktivní radar (ale dost pravděpodobně je 9M338 náhrada 9M100 u S-350 a 42S6 Morfeje a pak by to smysl dávalo hlavně u toho Morfeje, mít i verzi 9M338 s aktivní radiolokační hlavicí, kdy by s ohromnou zásobou PLŘS a pevným celokruhovým AESA radarem dokázal Morfej využít na maximum přednosti v podobě i násobně většího počtu současně postřelovaných cílů s dynamickým zapojováním PLŘS s aktivním RL do vedení své bojové činnosti), ta má průměr těla 180-190mm (nikdo to přesně neví, ví se jen, že kontejner má průměr 240mm), nebo to musí být nějaká neznámá ještě menší PLŘS, pro kterou je verze 9B-1103M2 s průměrem 100mm určená.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Svarboj » 05 zář 2019, 22:15

Tohle je leták té radarové hlavice 9B-1103M2 na MAKS 2017. Podle toho je to radarová aktivní hlavice pracující v Ku pásmu a určena pro rakety země-vzduch s ultra krátkým dosahem pro ničení cílů na příletu - vstřícném kurzu. Takže to bude hlavice určená de facto pro antirakety.

RL_hlavice.jpg
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21809
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 05 zář 2019, 22:28

Když je to od Agatu, a je to derivat 9B-1103 (modernizace), co se používá i v nových střelách vzduch-vzduch, bude to i pro ně.

Potvrzuje to i Karpenko.
Moskevský výzkumný ústav „Agat“ na mezinárodním salonu MAKS-2019 opět představil nové radarové naváděcí hlavice 9B-1103M1 a 9B-1103M2 pro střely vzduch-vzduch a zem-vzduch. Poprvé byly hlavice představeny na předchozím salonu MAKS-2017 v Žukovském. Přestože uplynuly dva roky, o těchto hlavicích prakticky neexistují žádné informace.
Obě aktivní radarové naváděcí hlavice lze instalovat na rakety "vzduch-vzduch" a "zem-vzduch" střední a krátké vzdálenosti, umožňují vyhledávání, snímání a sledování vzdušných cílů.
Mohou měřit úhlové souřadnice a úhlové rychlosti cíle a rychlost přibližování se střela-cíl, uvedli na stánku firmy. Navíc hlavice vytváří a vysílá signály přes datalink pro systém řízení střely.. Obě hlavice mohou pracovat jak ve zcela offline (aktivním) režimu podle předběžného určení cíle bez radarové podpory za letu (režim "vystřel-zapomeň"). Kromě toho, hlavice 9B-1103M1 a 9B-1103M2 jsou schopné inerciálního navádění s kanálem korekcí po datalinku.

http://bastion-karpenko.ru/9b1103m2-argsn/

O 9B-1103M2 konkrétní píšou v TTD, že radar zamkne cíl s RCS 0.003m2 na vzdálenosti větší než 2km, režim přeprogramování. Doba aktivace po předběžné aktivaci pod 1s. Váží méně než 3,5kg, délka 230mm, průměr 100mm.
Průměr antény jsem odhadl dobře, uvádí 100mm, takže by to měla být verze 9B-1103M2-100 určená opravdu nejspíš podle mě do nových 9M100, spíše ale jejich náhrady 9M338 (která je výkonnější a zcela nové aerodynamické koncepce - 9M100 je mrtvý projekt) primárně pro nový komplex 42S6 Morfej - vzhledem k jeho primární úloze, zachycení velkých leteckých úderů vzdušných prostředků napadení s extrémně malým RCS (křídlaté rakety, klouzavé bomby o malém průměru atd) do letounových PLŘS krátkého dosahu, nemá moc smysl dávat tak malé radiolokační hlavice, ale to neznamená, že třeba R-37M a R-77M už nemohou mít tyto nové verze M2, minimálně by ta pevná anténa a modernější technologie ušetřila 1-3kg (9B-1103M-150MM z R-77-1 váží pod 8kg) na hmotnosti a to je větší dolet nebo větší boj. hlavice.

Ani bych nazavrhoval možnost u 9M338: s aktivní RL hlavicí primární určení pro Morfej (co bude hlavně stacionární) a sekundárně pro mobilní baterie Torů-M2 přikrývající motostřelecké jednotky i za pochodu, kdy se u nich zvedl s 9M338 počet PŘLS na vozidle z 8 na 16ks, kdy cca 25% palebného průměru vozidla by byla (4ks) 9M338 s aktivním RL, tak aby to bylo jednak ekonomické ale i efektivní, kdy by to umožňovalo v kritických situacích (hrozící zahlcení baterie) navýšit počet současně postřelovaných cílů na vozidlo z 4 (radarově poloaktivně naváděných PLŘS) na (+2 až +4 PLŘS s aktivním RL současně naváděných jen po datalinku) dle situace, pak by to u klasické baterie Torů-M2 - 4 vozidla, dávalo počet současně postřelovaných cílů jednorázově navýšitelný na až cca 32 cílů, a ve "dvou salvách" na až 24 cílů vs 16 cílů současně postřelovaných jen s pomocí radarově poloaktivně naváděných PLŘS 9M338). Výhoda by byla, že by šlo poměr PLŘS s poloaktivním a aktivním radarovým naváděním škálovat dle potřeby, protivník by nikdy nemohl jistě vědět, co je zrovna naloženo za mix PLŘS na vozidle XY a zahlcení baterii Torů-M2 by bylo podstatně složitější a náročnější.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Svarboj » 06 zář 2019, 20:31

"Obě aktivní radarové naváděcí hlavice lze instalovat na rakety "vzduch-vzduch" a "zem-vzduch" střední a krátké vzdálenosti"
To moc nedává smysl. Kdo by chtěl tak malou RL hlavici 100 mm průměru dávat do střednědosahové rakety, která má průměr min. 150 mm, spíše 200 mm a snižovat tak její výkon?
Pro představu. Průměr těla leteckých PLŘS R-77 200 mm, R-73 165-170 mm a malá R-60 120 mm.
"(9B-1103M-150MM z R-77-1 váží pod 8kg)"
Určitě má R-77-1 anténu o průměru 150 mm? Protože podle tohohle prospektu exportní RL hlavice 9B-1348E pro RVV-AE má 200 mm. Ano, jak by se tam vešla, když průměr těla rakety je shodný?
Z fotky hlavice 9B-1103M2 100mm ani nelze poznat, jaký to má typ antény, ale to že má pevnou, tak určitě něco elektronicky skenujícího...AESA je téměř jistá. A nebo je tam snaha ušetřit náklady a zlevnit konečnou cenu rakety.
"pro mobilní baterie Torů-M2 přikrývající motostřelecké jednotky i za pochodu, kdy se u nich zvedl s 9M338 počet PŘLS na vozidle z 8 na 16ks, kdy cca 25% palebného průměru vozidla by byla (4ks) 9M338 s aktivním RL, tak aby to bylo jednak ekonomické ale i efektivní, kdy by to umožňovalo v kritických situacích (hrozící zahlcení baterie) navýšit počet současně postřelovaných cílů na vozidlo z 4 (radarově poloaktivně naváděných PLŘS) na (+2 až +4 PLŘS s aktivním RL současně naváděných jen po datalinku) dle situace"
Jenže Tor-M2 neumí navádět aktivně radarové střely (ARH) a rakety 9M338 nejsou ani poloaktivně radarově naváděné (SARH) ale radiopovelové (radio command). Ta raketa je slepá jak patrona - nemá žádné čidlo. Zato je levná.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21809
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od puma » 06 zář 2019, 22:07

Ale oni mluví o 9B-1103M2, to je základ pro všechny možné typy PLŘS, jen to zní zmatečně, protože to píšou na tu 100mm verzi. Existují předchozí verze - nejmenší 9B-1103M-150MM o průměru 150mm, 200mm s poloaktivním naváděním 9B-1103M-200PA do PLŘS 9M317 Buku-M2, 200mm 9B-1103M-200PS s kombinovaným aktivním/pasivním naváděním pro R-77-1, pak verze 9B-1103M-350 ta je do R-37M o průměru 350mm, do 40N6 je 9B-1103M o průměru 450 nebo 500mm.

Pro R-77 jsou opravdu verze s průměrem antény 200mm, otázka pak je, pro co je 150mm verze? Buď to strkají do exportních verzí RVV-AE a tak osekají naváděcí hlavici, nebo to musí být do něčeho jiného, do čeho je ta 100mm verze u poslední vývojové verze 9B-1103M2, tak to už je úplná záhada, ale na 99% to souvisí s 42S6 Morfejem podle mě.
Svarboj píše:
06 zář 2019, 20:31
Jenže Tor-M2 neumí navádět aktivně radarové střely (ARH) a rakety 9M338 nejsou ani poloaktivně radarově naváděné (SARH) ale radiopovelové (radio command). Ta raketa je slepá jak patrona - nemá žádné čidlo. Zato je levná.

Aha, má chyba, tak tím je to ale ještě jednoduší, poloaktivní radarové navádění měli ty větší starší PLŘS 9M331/2. Pak zakomponovat do toho nového datalinkového navádění PLŘS 9M338 (RZV-MD) verzi osazenou aktivním RL bude v podstatě hračka - je to jen otázka počtu naváděcích kanálů na vozidle - datalinků schopných pracovat současně. Tor-M2 dokáže detekovat až 48 vzdušných cílů a 10 cílů sledovat/trackovat a současně na čtyři z nich navádět 4ks 9M338, ten limit 4 současně naváděných PLŘS je dán tím, že PLŘS a i cíl za letu musí sledovat střelecký radar současně, aby mohl pro ni počítat korekce pro let, když ta nemá ani poloaktivní radarové navádění, tak by se jinak nemohla přiblížit vůbec k cíli, u PLŘS 9M338 s aktivním radarem by odpadla potřeba počítat pro ni - po celou dobu letu korekce (sledovat ji střeleckým radarem) dle typu cíle, by to bylo většinou pár sekund po startu (druhá možnost je, že teoreticky by to šlo řešit i bez sledování PLŘS střeleckým radarem, jen za pomoci INS, kdy by posílala po datalinku na vozidlo svoji polohu, sice by to nebylo tak přesné jak sledování radarem, ale zas chyba +- metry či desítky v určení polohy PLŘS přes INS by v kombinaci s následným přepnutím se na vlastní radarové navádění by nemusela být žádný větší problém), prostě až by si zachytila cíl vlastním radarem, tak by se po datalinku odpojila od korekcí a mohla by letět další PLŘS.

Taky to znamená tedy, že 9M338 je datalinková PLŘS něco na způsob laciné PLŘS z Pantsire, která také nemá poloaktivní radarové navádění a letí jen po rádiových korekcích z vozidla, tedy 9M338 bude velice laciná PLŘS oproti původním 9M331, pak do dvakrát většího palebného průměru zakomponovat 25-50% PLŘS s aktivním radarovým naváděním by nebylo od věci, protože jak jsem psal, baterie Torů-M2 by takto dokázala nárazově zachytit až jednou tak větší letecký úder. K tomu 42S6 Morfej si má vést zásobu 36 PLŘS RZV-MD (9M338), výrobně jsou ty 9M338 velice laciné bez jakéhokoliv radaru a zamíchat do nich i verzi s aktivním RL právě pro možnost výrazně zvednout počet postřelovaných cílů není špatný nápad. Vést 36 PLŘS 9M338 s aktivním radiolokačním naváděním by nebylo ekonomické a v podstatě je to zbytečné, ale 25-50% z palebného průměru by už bylo dost zajímavé takticky.

Ty radiopovelové kanály pro navádění PLŘS jsou ty dvě kulaté krabice po boku střeleckého radaru, to je důvod proč dokáže navádět Tor-M2 současně 4 PLŘS (teoreticky pokud to modernizovali, mohlo by to zvládat navádět i víc než jen 2 PLŘS současně - v podstatě je to jen radiový datový zašifrovaný kanál, otázka jen je, jaký objem dat tím protlačí a s jakou obnovovací frekvencí), kdežto Tor-M1 tam má tu krabici jen jednu a zvládal navádět jen 2 PLŘS 9M331 současně.

Tor-M1
Obrázek
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Rakety vzduch-vzduch/země

Příspěvek od Svarboj » 25 zář 2019, 20:58

Raytheon představil novou raketu typu vzduch-vzduch středního doletu zvanou Peregrine

Společnost Raytheon tvrdí, že Peregrine bude mít alespoň stejný dosah jako AMRAAM a manévrovatelnost Sidewinderu, ale při rozměrech pouhých šest stop dlouhé (1,8m) a 150 liber (68kg) vážící střely.

"Bude to PLŘS kategorie "za středním dosahem". Taková, která dokáže všechno od "krátkodosahové" přes "mimo vizuální dosah" až po "za středně dosahovou" střelu.
"It will be beyond-medium-range. I can’t go into specifics, as you can appreciate," Raytheon's Noyes told FlightGlobal. “But it can do everything from short-range to beyond-visual-range to beyond-medium-range."
PLŘS má mít dále 3-režimovou samonaváděcí hlavici a nový raketový motor.

Extrémní manévrovatelnost střely Peregrine je podle magazínu Flight Global dosaženo vektorováním tahu. Tato funkce je odvozena z technologie vyvinuté pro AIM-9X.

Stealth stíhačky F-35 a F-22 tak budou moci nést ve zbraňových šachtách dvojnásobek BVRAAM než dosud.

Server The Drive dále spekuluje nad možnostmi a rozmístěním střel Peregrine:
"Mohlo by to být také užitečným doplňkem větších letadel, dokonce i neviditelných bombardérů, jako je budoucí B-21, jako možnost sebeobrany proti přilétajícím raketám a dalším hrozbám. Bylo by také ideální volbou pro vyzbrojování menších bezpilotních bojových letadel (UCAV), která se v budoucnu budou stále více stávat důležitou součástí vzdušného bojiště."
68kg_1.8m.jpg
https://www.thedrive.com/the-war-zone/2 ... aiting-for
https://www.flightglobal.com/news/artic ... -t-460891/
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Odpovědět