Suchoj Su-57 (T-50)

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 5629
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Alchymista » 11 pro 2018, 02:15

Čo sa týka stealth technologie - je celá postavená na niekoľkých publikáciách sovietskych teoretických vedeckých prác. Sovieti boli - a rusi stále sú - v matematike fyzikálnych teorií celé svetelné roky pred američanmi a "europanmi", "na dohľad" sa držia len číňania - a "niekde na horizonte" sú indovia.
Jedna z legiend:
V starších z týchto vedeckých prác je rozpracovaná teoria spracovania "zložitých rádiolokačných signálov", ktorá leží v základoch fázovaných anténnych polí. V novších je potom riešená otázka tvarovania lietajúceho aparátu tak, aby bol jeho rádiolokačný obraz minimalizovaný. Staršia práca bola zverejnená niekedy začiatkom 60. rokov - jej praktická realizácia bola absolutne mimo možnosti vtedajšej výpočtovej techniky. Prvý pokus o praktickú realizáciu prebehol až začiatkom 70. rokov na rádioteleskope v Arecibo pri pokuse o mapovanie Venuše a spracovanie výsledkov meraní trvalo "niekoľko rokov" (2-3). V druhej polovici 60. rokov sa američania dostali k prvej zo sovietskych prác o "tvarovom stealth".
Na začiatku 70. rokov sovieti zisťujú zvýšený záujem američanov o sovietske teoretické práce z oblasti rádiolokácie a hlavne "minimalizácie rádiolokačného obrazu" a v prvej štvrtine 70. rokov zisťujú, že američania začínajú teoretické rozbory na tému konštrukcie rádiolokačne neviditeľného lietadla.
V relatívne krátkom čase pripravuje KGB pascu - popredný sovietsky špecialista ďalej rozpracováva teoriu "tvarového stealth", ale s drobnou podmienkou. Práca čoskoro vychádza v "malom" náklade niekoľko sto kusov (podobne ako iné podobné práce), ale s drobnými individuálnymi odlišnosťami jednotlivých výtlačkov, ktoré umožňujú ich jednoznačnú identifikáciu (pasca na zradcu).
Ani nie o rok je už "utajovaná publikácia" v USA a je preložená a prístupnená americkým odborníkom, pracujúcim na programe Have Blue. Pustia sa do štúdia a praktickej realizácie rovníc. Čaká na nich príjemné prekvapenie - Funguje to!
Maketa a neskôr i samotný stroj je na dostupnom koristnom sovietskom radare málo zreteľný až neviditeľný. O pasci pripravenej KGB nemajú ani tušenie... Nikoho nenapadlo riešiť zložité rovnice numericky mimo určený frekvenčný rozsah... Ručne je to nerealizovateľné, a strojový čas sálových počítačov drahý.
Nasledujú mnohomilionové injekcie do vývoja - a na konci je F-117...
Je krásne rádiolokačne neviditeľný - popredný sovietsky špecialista (nemo si nespomeniem) bol totiž skutočne výborný matematik. Graf veľkosti rádiolokačného obrazu v jeho práci vyzerá ako planina, z ktorej vyrastá niekoľko malých špičiek.
Až po zostrele F-117 v Srbsku niekoho napadlo rovnice znovu numericky riešiť - v násobne širšom frekvenčnom rozsahu (počítačový čas za tie roky zlacnej "milionkrát"). To bolo niekedy po roku 2002. Nasledoval šok... To nie je "planina s kopčekmi" - je to "mesačný kráter" s vysokými okrajmi a malým centrálnym pohorím. Naprik pôvodným plánom prevádzkovať F-117 najmenej do roku 2018 boli všetky vyradené už v roku 2008. Šesť a pol miliardy v pe....

A v polovici 80. rokov došlo aj na zradcu - na základe američanmi zverejneného grafu bol identifikovaný výtlačok práce, z ktorého pochádzal a tým aj osoba, ktorá mala daný výtlačok k dispozícii.

k42
Redaktor
Příspěvky: 456
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od k42 » 11 pro 2018, 04:34

Alchymista:
:D Coby legenda je to hezké, ale...
Snad každému "fyzikálním vzděláním postiženému" něco říká termín Raleighův rozptyl, rezonance, frekvence... Takže je na první pohled docela jasné, že F-117 je "stealth" pouze v úzkém rozsahu frekvencí X-pásma, zatímco v běžném L-pásmu/VHF/UHF bude vidět jako jakékoliv jiné letadlo. Na to není potřeba krmit numerické řešení rovnic vstupními hodnotami pro všechna pásma...

Také něco pravdy je na matematické nevzdělanosti amerických inženýrů a vědců... co se v Evropě (včetně Ruska) nebo Číně učí už na střední škole (např. integrální a diferenciální počet), v USA mají často až v rámci PhD nebo vůbec. Jsou značně "jednosměrní fachidioti". Ale chytří lidé jsou všude stejní, takže pokud je potřeba, jsou schopni se to naučit jako kdokoliv jiný. Jen to prostě většinou nepotřebují - než aby se vymýšleli s chytrým a akcelerovaným matematickým řešením (např. s převodem výpočtu z pohyblivé řádové čárky do celočíselné normované aritmetiky, SIMD algoritmizace apod.), nabuší to do kompu v definičním tvaru bez jakékoliv optimalizace - což se počítá prasecky pomalu, no tak v tom případě to pustí na silnějších počítačích... Nebo si zavolají místní specializovaný tým pro optimalizaci numerických výpočtů - ten jim to z hovadského tvaru převede například do vysoce kvalitních a paralelních CUDA řešení na výpočetních kartách v paralelních clusterech (hehehe, často se tímhle přes internet živí lidé od nás, z Ruska, Číny, ...) - případně jim vysvětlí, že páchají úplně hovadiny, jelikož rovnice v daných parametrech mají tak vysoké citlivosti a chyby výpočtu, že řešení nezbytně diverguje či rovnou "exploduje" nebo bifurkuje...

Prostě tam panuje obrovská specializace. Což je mnohdy velmi na škodu, jelikož přehlédnou docela základní věci... Ale většinou ne. A pak taková věc hrozně urychluje práci a vede k pěkným výsledkům... Nebo taky potkáte od první věty jasně "značně intelektuálně nesmělou" vědkyni, která se svěří jak dělala PhD o sociálním chování žížal simulací přes CUDA na výpočetních kartách... v programovém systému Processing, hehehehe.

Jiná věc je, že z 60-ti nejchytřejších maturantů jich jeden chce dělat inženýra, všichni ostatní právníky, lékaře nebo burzovní makléře... Takže všechny technické a vědecké exaktní obory děsivým tempem upadají. A import z Indie není to pravé ořechové - stačí se podívat, co vyvádí např. Microsoft...

1stCLJan
Redaktor
Příspěvky: 386
Registrován: 07 úno 2017, 20:33

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od 1stCLJan » 11 pro 2018, 11:18

Laikovi se může zdát, že jsou sací otvory a motory v jedné rovině a proto jsou vidět lopatky motorů . Jenže do sacích kanálů před motory se zatahuje hlavní podvozek. Ten tvoří s prohnutí sacích kanálů uvnitř gondol, ale z venku to není patrné. Další prohnutí gondol je vertikální.
Ten obrázek kde jsou vidět lopatky motorů je podvrh asi ho vytvořil nějaký zarytý amerikanofil. A další se ho chytají . Je zábavné to sledovat. :D

S těma kompozitama je to vše moc hezké, ale ty mají jednu špatnou vlastnost , nesnáší teplo . A ikdyž se používají pojiva co nejvíce vzdorující teplu , kovům se nikdy nevyrovnají v otázce pevnosti při vyšších teplotách. A to je právě ten problém u stíhaček , kdy při velkých rychlostech dochází k ohrevům a také nemůžete použít bílou barvu jako u větroně či dopraváků. Tady neplatí čím víc kompozit tím víc adidas.

QVAK
Zasloužilý redaktor
Příspěvky: 7321
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od QVAK » 11 pro 2018, 17:59

U kompozitů se zapomíná na to, že k strukturálnímu namáhání se musí načítat i tepelné protože plnidlo i rohož mají každý jinou tepelnou roztažnost což u kovů není. Tam je vždy stabilně daná hranice žárupevnosti do které má kov zaručené fyzikální vlastnosti. Navíc kov je dobrým vodičem tepla na rozdíl od velmi špatného u kompozitů takže dokáže dobře odvést teplo z místa tvorby do místa vyzáření(např. z náběžných hran na povrch křídla, výškovky, směrovky).

Svarboj
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1029
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Svarboj » 11 pro 2018, 20:53

Skeptik
Ta nízká max rychlost F-35 je v souladu s požadavkem armády. F-35 má nahradit především F-16 a byl tam požadavek na srovnatelnou obratnost a rychlost s předchůdcem, jak sem kdysi četl na fórech. S podvěšenou výzbrojí vzduch-vzduch, tedy do boje připraven dosahuje F-16 cca Mach 1,6-1,7...a zatímco F-16 byla optimalizovaná pro manévrování vysokou podzvukovou rychlosti (Mach 0,9) tak u F-35 si piloti chválí ovladatelnost při nízkých rychlostech a akcelerace je porovnatelná s F-16 v podzvuku.

Žádné jiné hodnoty kompozitů u Eurofighteru jsem nenašel kromě brožury, která ukazovala povrchové rozmístění materiálů s 70% uhlíkových a 12% sklolaminátových kompozitů, ostatní kov a jiné. A např. náběžné hrany křídla a celé předkřídlo je z titanu.
Každopádně mezi výhody konstrukce se uvádí toto:
This gives the aircraft advantages in:
• Agility
Supersonic performance
• Reduced drag
• Lift and STOL performance
Ale ten čas strávený jako "supersonic" nebude určitě nijak valný. Dneska kdo není supercruise jako by nebyl. :) Ale výhoda v BVR boji ty "Supersonic performance" budou.

A jasně, je to něco za něco a ty plasty vysoké rychlosti, ohřev, moc mít rády určitě nebudou, navíc mají schopnost více akumulovat teplo. A při použití v RAM/RAS materiálech, kde se navíc ty rádiové vlny "umlátí" a přemění na teplo budou zase o to lákavějším zdrojem pro IR lokátory.
Ono vůbec bude zajímavé sledovat vývoj detektorů v infra spektru. Už dnes ty IRST čidla mají parametry lepší do zadní polosféry než palubní RL a navíc jsou pasivní a těžko rušitelné.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2026
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Skeptik » 11 pro 2018, 21:19

Svarboj
To je nedorozumění. Já "nehanil" F-35 za to že je pomalá (pokud bych ji hanil, tak hlavně proto že je tak ošklivá :wink:)
Jak říkáš, je tak rychlá, jaké byly specifikace.
Je to útočné letadlo, nikoli stíhač. Takový Fairey Battle dneška :wink:
Psal jsem o tom pouze a jen kvůli těm kompozitům. Pokud nebyl takový požadavek na rychlost, jako u stíhačky, tak šlo použít víc kompozitních materiálů, než kdyby byl požadavek na M2+
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
puma
Zasloužilý redaktor
Příspěvky: 3680
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od puma » 30 pro 2018, 12:22

Testování avionického komplexu Su-57 bylo dokončeno
Systémy komunikace, navigace a sledování cílů, jsou na Su-57 popsány vývojáři jako integrovaný avionický "komplex" představující síťovou centrickou architekturu s jedinečným přístupem k vestavěnému počítačovému zpracování a přenosu dat. Inženýři z Sukhoi Design Bureau, konstrukční větev Sukhoi Corporation ve spolupráci s KRET, poskytli náhled o tom, jak systémy Su-57 fungují prostřednictvím e-mailového rozhovoru s Avionics International.

Su-57 nakonec nahradí ruské univerzální stíhací letouny typu Su-27. Je to hlavní rival F-35.

"Z pohledu inženýrů v oblasti elektroniky se moderní stíhači již dostali na úroveň, kde již není možný prudký růst jejich schopností. Víme však, že modernizace jejich částí a motorů by mohla vést k 20-30% zvýšení efektivity oproti jejich předchůdcům. Návrh nových avionických "mozků" by zároveň mohl několikrát zvýšit jejich účinnost a bojové schopnosti, "uvedl Givi Janjgava, zástupce generálního ředitele KRET pro výzkum a vývoj palubních zařízení.

"Avionika na stíhači Su-57 je založena na zcela nové architektuře, která se dosud nikdy nepoužívala v ruském vojenském letectví. Pracuje na síťové centristické koncepci, která umožňuje efektivní modernizaci palubních systémů a provozních komplexů letadla. Modulová koncepce komplexu poskytuje téměř neomezené možnosti, "řekl Gribov.

Podle hlavního konstruktéra nového komplexu Dmitrije Gribov nahradí čtvrtou generaci avioniky navrženou v roce 2004, která fungovala na bázi ruského počítačového systému Baguet.

Nový komplex je založen na ruských vícejádrových procesorech a operačním systému, který pracuje v režimu "reálného času" v těsné komunikaci s jinými stíhači, vojenskými transportními letouny a pozemními silami. To umožňuje nejen výměnu informací s dalšími stíhačkami, ale také plnění vedoucí role, distribuci příkazů a stanovení priorit během útoku.

Inženýři společnosti Suchoje popisují avioniku Su-57 jako centrální počítač, který řídí všechny systémy letadel, včetně zbraní a intelektuální podpory pilota. Počítač současně plní roli elektronického pilota, elektronického navigátora a elektronického pilota schopného automaticky rozpoznat a klasifikovat protivníky a cíle. Navíc je schopen naplánovat nejoptimálnější cestu k cíli.

Celkově palubní software Su-57 již dosahuje 4 milionů řádků kódu a bude dále rozšiřován zavedením řady složitých funkčních režimů pro zpracování komplexních informací.

Podle konstruktérů používají jiný přístup k návrhu avioniky pro Su-57, který je jedinečný a odlišný od toho, který používají jejich kolegové z USA na F-22 a F-35.

"Pracovali jsme v podobném směru jako američtí vývojáři v počáteční fázi. Na rozdíl od nich jsme se rozhodli, že nebudeme používat hlavní palubní počítač Su-57 pro zpracování celého objemu primárních dat. V současné době je letecký komplex Su-57 navržen tak, aby zpracovával pouze "horní část" datového objemu. To umožňuje pracovat rychleji, spolehlivěji a efektivněji, "řekl Gribov.

Výměna dat mezi palubními systémy Su-57 je prováděna prostřednictvím optických vláken. Přechod z mědi na optické vlákno umožnil konstruktérům výrazně zvýšit rychlost a objem přenášených dat a současně snížit váhu kabelové sítě a zlepšit odolnost proti šumu. Zatímco přenos dat přes tradiční měděný kabel je limitován rychlostmi v řádu 10-100 Mbit/s, optická vlákna mají limit 8 Gbit/s.

Konstruktér také uvedl, že síťová struktura avionického komplexu Su-57 zvyšuje spolehlivost všech svých části, což znamená, že pokud některý z počítačů selže, systémy se automaticky přepnou na jinou jednotku. Navíc použití centralizovaného procesoru snižuje váhu celého komplexu téměř na polovinu, ve srovnání s předchozí leteckou avionikou.

Gribov a inženýrský tým také popisují novou avioniku, která umožňuje Su-57 zůstat neproniknutelná vůči nepřátelským elektronickým protiopatřením. To mu poskytne další čas pro detekci cílů a navádění raket a řízených zbraní.
https://www.aviationtoday.com/2018/11/2 ... s-complex/
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Svarboj
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1029
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Svarboj » 12 led 2019, 16:26

Ruský stíhač 5. generace získá pokročilý stealth nátěr

MOSKVA 11. ledna / TASS /. Nový kompozitní materiál se zvýšenou schopností pohlcovat radarové vlny byl použit k vyrobě překrytu kabiny stíhacího letounu Suchoj Su-57 a strategického bombardéru Tupolev Tu-160, oznámil ruská státní technologická korporace Rostec.

Inovativní na sklo nanášená vrstva byla vyvinuta odborníky technologického výzkumu a vývoje v městě Obninsk (součást RT Chemcomposite Group s korporací Rostec).

"Má dvojnásobnou radioabsorpční schopnost radiových vln a snižuje radarovou signaturu kokpitu o 30%. V současné době je tato vrstva/nátěr aplikováná na překryt kabiny Su-57, Su-30, Su-34, Su-35, MiG-29K a Tu-160, "uvedl Rostec.

Absorpční vrstva je vyrobena z oxidu kovu o síle 70 až 90 nanometrů. Kromě snížené zjistitelnosti nepřátelskými radary chrání pilota během letu před vlivem ultrafialových, tepelných a jiných záření.

"Vrstva snižuje tepelnou složku slunečního záření více než 3x, zatímco propustnost ve viditelném rozsahu spektra není menší než 65% a u ultrafialového záření klesá více než 4 až 6x," uvedla korporace.
Tato inovace prý nemá žádné slabé stránky: její aplikace pomáhá snížit hmotnost překrytu kabiny o polovinu, zvyšuje odolnost proti rázům a absorpci radarových vln od 40% do 80%, uvedl již dříve průmyslový ředitel a specialista v chemii Sergej Abramov.

Su-57 (T-50) se poprvé objevil na obloze 29. ledna 2010. V porovnání se svými předchůdci kombinuje Su-57 funkci útočného a stíhacího letadla s využitím kompozitních materiálů a inovačních technologií a aerodynamické konfigurace stíhače přinášející nízkou úroveň radarové a infračervené signatury.

http://tass.com/defense/1039482?_ga=2.4 ... 1496429019

Uživatelský avatar
martanus
Zasloužilý redaktor
Příspěvky: 3130
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od martanus » 20 led 2019, 19:49

Ruské stíhačky Su-57: Další objednávka a nové technologie stealth
Ruská tisková agentura TASS informovala o záměru ruského ministerstva obrany uzavřít v roce 2020 se Sjednocenou leteckou korporací (OAK) druhou smlouvu na dodávku 13 víceúčelových stíhaček Su-57. Společně s loni podepsanou smlouvou na dva sériové Su-57 ruské Vzdušně-kosmické síly (VKS) získají 15 sériových Su-57. Zároveň agentura TASS informovala o nové stealth technologii Su-57.
https://www.armadninoviny.cz/ruske-stih ... ealth.html
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 3513
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od skflanker_ » 26 led 2019, 16:28

T-50-3 (053) vs. téma OCHOTNIK B - útočné UAV
Foto čo dal puma (viď viewtopic.php?f=29&t=640&start=15#p81549):
Obrázek
https://russianplanes.net/id244022 / https://russianplanes.net/images/to245000/244022.jpg
alebo
Obrázek
https://russianplanes.net/id244219 / https://russianplanes.net/images/to245000/244219.jpg

Ide o prvý stroj rodiny T-50 / Su-57 s novými prvkami = nový senzor na spodnej strane trupu pod kabínou + 2 nové antény (jedna na hornej strane trupu za kabínou, druhá na spodnej strane trupu na konci trupu) = tie antény pravdepodobne budú na komunikácia stroj / dron

Ak si pozriete foto iných strojov rodiny, tieto antény ešte nemajú.
055 - https://russianplanes.net/regs/055
058 - https://russianplanes.net/regs/058
510 - https://russianplanes.net/regs/510
511 - https://russianplanes.net/regs/511

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 3513
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od skflanker_ » 29 led 2019, 21:01

29.01.2010 - pred 9-timi rokmi o 11:19 hod. v Komsomolsku na Amure prvý vzlet lietadla 5.generácie Suchoj T-50 PAK-FA. Pilot Sergej Bogdan, doba letu 47 minút. Na budúci rok už bude 10 rokov od prvého vzletu = uvidíme, koľko sériových strojov bude v prevádzke.
Tu názorne vidno, ako dlho, a koľko úsilia treba na vývoj, vyladenie a výrobu tak zložitého stroja = toto už veľa štátov nedokáže.

Juraj
Zasloužilý redaktor
Příspěvky: 3848
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Juraj » 30 led 2019, 09:50

Len pripominam, ze Izdelie-30 stale nie je plne funkcny

Uživatelský avatar
puma
Zasloužilý redaktor
Příspěvky: 3680
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od puma » 30 led 2019, 09:54

Ten 053 testuje i jiný druh IRST před kabinou nebo je to jen nějaká zjednodušená (lacinější) nepohyblivá širokoúhlá (má to vypouklou čočku) verze IRST, vypadá to, úplně stejně, jak to, co má Ochotnik-B vpravo pod nosem.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Juraj
Zasloužilý redaktor
Příspěvky: 3848
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od Juraj » 03 úno 2019, 20:00

Podla Businees Insider "analyzy", Rusko uplne zlyhalo pri vyvoji lietadla piatej generacie. Ma ich len 10 a z nich ma len jeden motor, ktory patri k tejto stihacke. Atd...
https://www.businessinsider.com/russias ... jet-2019-1

Uživatelský avatar
puma
Zasloužilý redaktor
Příspěvky: 3680
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj Su-57 (T-50)

Příspěvek od puma » 16 úno 2019, 16:25

Teď jsem se konečně dozvěděl od hlavního konstruktéra proč 57, protože 22(F-22)+35(F-35) = Su-57 :D
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti