Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 1633
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 05 srp 2018, 20:58

Však píšu, že to byla chyba posádky.
RWY délky 2.500 m skutečně pro většinu letadel vyhovuje, ale přistání a vzlet musí být provedeno správně.

Armáda to šetřit nebude, byl to civilní let. Normálně by to šetřilo UZPLN, ale hned druhý den přiletěli soudruzi z FAA (Federal Aviation Administration) a celé si to převzali.
Myslím, že PIC (pilot in command) hraje o papíry :sad:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 1633
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 06 srp 2018, 13:24

V tomto případě byla americká posádka o cca 1.000 metrů "dlouhá", první dotek byl cca 1.500 m za prahem.
Chtěl bych opravit tento můj post z předcházející stránky.
První dotek nebyl cca 1.500 m za prahem, ale "pouze" cca 1.000 m za prahem. Původní info bylo od kolegy "per huba" a říkal, že to posadili na desce č. 150. Zkouknul jsem to video na http://avherald.com/h?article=4bbd4422&opt=0 a je jasně vidět, že dotek, no píše dopad, byl na desce č. 105, ne 150.
I podle značení dotykového pásma to bylo někde na pozici 7-mé značky tj. cca 1.050 metrů (značení je po 150 metrech).
Přistávací rychlost ale vypadá býti mnohem větší než by měla být.
Reverz běžel skutečně nějakých 25 sekund, přičemž v poslední části evidentně na plný výkon. Ani tak to nestačilo.

Závěr - chyba posádky - je evidentní, ale nedivil bych se, kdyby se našlo ještě něco na brzdách.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2393
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 06 srp 2018, 16:31

Skeptik píše:
06 srp 2018, 13:24
... Zkouknul jsem to video na http://avherald.com/h?article=4bbd4422&opt=0 a je jasně vidět, že dotek, no píše dopad, ...
Je otázne či by tam bol "dopad" pretože cestujúca po dotyku povedala "paráda", nebolo tam nadávanie.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 1633
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 07 srp 2018, 00:30

kenavf píše:
06 srp 2018, 16:31
Skeptik píše:
06 srp 2018, 13:24
... Zkouknul jsem to video na http://avherald.com/h?article=4bbd4422&opt=0 a je jasně vidět, že dotek, no píše dopad, ...
Je otázne či by tam bol "dopad" pretože cestujúca po dotyku povedala "paráda", nebolo tam nadávanie.
Voni vždycky tleskaj ...
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2393
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 07 srp 2018, 00:39

Tak už som to pochopil.
Tlieska sa nie preto že "pekne pristál" ale preto "že sme prežili".


A keď sa neprežije, tak sa netlieska. :idea:

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4758
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 07 srp 2018, 00:57

Od prahu po dotyk 11 sekúnd - to je fakt celkom dosť... A vody tam veľa nebolo, možno až na konci.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 1633
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 07 srp 2018, 07:14

Alchy, navíc, a vím že je to velmi hrubý propočet, doba letu nad RWY cca 11 sekund a uletěná vzdálenost nad RWY cca 1.000 metrů dává průměrnou rychlost 90 m/s ... tedy 175 kt (ground speed)
Odečteme-li ty 3 kt do zad, pořád to dává, při přistávací rychlosti B738, která je 142 kt (rychlost na přiblížení tuším 160 kt), poměrně vysokou hodnotu.

Takže to, že "byl dlouhý", bylo nejspíš způsobeno tím, že "byl rychlý". To odpovídá i tomu, jak to nakonec "přibil".
Otázkou je proč.
Žádná informace o tom, že by měl třeba problém s klapkama, zatím neprosákla, takže myslím, že tam ani žádný technický problém nebyl.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 4758
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 07 srp 2018, 10:34

Ono to tak obvykle aj býva, že "dlhý" je kvôli prebytku rýchlosti.

Dosť ma ale prekvapuje tá FAA - to asi nie je obvyklé, že ano?

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2393
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 07 srp 2018, 11:32

Alchymista píše:
07 srp 2018, 10:34
..
Dosť ma ale prekvapuje tá FAA - to asi nie je obvyklé, že ano?
Prečo by to bolo neobvyklé. Ten incident mohol skončiť horšie a treba analyzovať situáciu a záznamníky a urobiť opatrenia.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 1633
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 07 srp 2018, 12:58

Alchymista píše:
07 srp 2018, 10:34
Ono to tak obvykle aj býva, že "dlhý" je kvôli prebytku rýchlosti.

Dosť ma ale prekvapuje tá FAA - to asi nie je obvyklé, že ano?
Pokud pilot není tzv. "pilot - hloubkař" ... práh RWY, výška 100 metrů :lol:

Máš pravdu, není. Šetřit by to měl stát, na jehož území k accidentu / incidentu došlo. Nicméně stát zápisu letadla do rejstříku má dle Annexu 13 (L-13) povinnost akceptovat žádost státu projekce, státu výroby, státu provozovatele a státu zápisu do rejstříku - což jsou v tomto případě, ve všech bodech, USA - na participaci při šetření příčin.
Přiznám se ž v tomto případě přesně nevím, zda UZPLN šetření oficiálně FAA předal, fakticky to ale FAA šetří.
Zkusím se zeptat.
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 07 srp 2018, 13:01, celkem upraveno 1 x.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
riho
Redaktor
Příspěvky: 351
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od riho » 07 srp 2018, 12:59

kenavf píše:
07 srp 2018, 11:32
Alchymista píše:
07 srp 2018, 10:34
..
Dosť ma ale prekvapuje tá FAA - to asi nie je obvyklé, že ano?
Prečo by to bolo neobvyklé. Ten incident mohol skončiť horšie a treba analyzovať situáciu a záznamníky a urobiť opatrenia.
Pretože FAA je americký úrad pre civilné letectvo a incident sa stal v ČR. Má to vyšetrovať česká letecká inšpekcia, alebo ako sa to u vás volá a FAA si mala len vyžiadať podklady pre disciplinárne konanie voči pilotovi, keďže ten bol američan a papiere mu vydal FAA.

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2393
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 07 srp 2018, 13:04

Dík za vysvetlenie.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 1633
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 07 srp 2018, 13:30

riho píše:
07 srp 2018, 12:59
Pretože FAA je americký úrad pre civilné letectvo a incident sa stal v ČR. Má to vyšetrovať česká letecká inšpekcia, alebo ako sa to u vás volá a FAA si mala len vyžiadať podklady pre disciplinárne konanie voči pilotovi, keďže ten bol američan a papiere mu vydal FAA.
Nikoliv - viz Annex 13 (L-13)
Šetřením akcidentů a incidentů je v ČR pověřen UZPLN (Úřad pro odborné Zjišťování Příčin Leteckých Nehod).
Dle L-13 Hlavy 3
Jestliže Předseda komise obdrží od Státu zápisu letadla do rejstříku, Státu provozovatele, Státu projekce nebo Státu výroby žádost, aby letadlo, jeho náklad a další důkazní materiály zůstaly ponechány bez hnutí na místě až do prohlídky zplnomocněným představitelem tohoto státu, musí Předseda komise provést všechny potřebné kroky k tomu, aby takovéto žádosti vyhověl, pokud je to možné a slučitelné s řádným vedením odborného zjišťování příčin. S letadlem (troskami) lze manipulovat jen za účelem záchrany osob, zvířat, pošty a cenností, k zamezení zničení požárem nebo z jiných příčin, nebo k zamezení jakémukoli nebezpečí, nebo tvoří-li překážku pro letecký provoz, pro jinou dopravu nebo pro veřejnost za předpokladu, je-li to prakticky možné a nebude to mít za následek nepřiměřené zpoždění při opětovném uvedení letadla do provozu.
Stejně tak může předseda Komise státu kde k accidentu / incidentu došlo přizvat do Komise zástupce státu projekce / výroby / provozovatele / zápisu do rejstříku (v tomto případě FAA) či dokonce stát může šetření předat.
Ústav nebo jím pověřená právnická osoba musí bez prodlení zahájit odborné zjišťování příčin LN a nést odpovědnost za vedení odborného zjišťování příčin, ale Ústav může po vzájemné dohodě a souhlasu převést celé nebo část odborného zjišťování příčin na jiný stát nebo na regionální organizaci pro odborné zjišťování příčin LN a I. V každém případě musí využít všechny prostředky k usnadnění odborného zjišťování příčin.
Naopak je ZAKÁZÁNO použít výsledky šetření příčin accidentu / incidentu k postihu (disciplinárne konanie) účastníků.
Jakékoli odborné zjišťování příčin v souladu s ustanoveními tohoto předpisu musí být odděleno od soudního nebo správního řízení k přisouzení viny nebo odpovědnosti za zavinění.
Logicky, účelem šetření příčin je eliminovat možnost opakování události a je tedy nutné, aby všichni zúčastnění spolupracovali.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
riho
Redaktor
Příspěvky: 351
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od riho » 07 srp 2018, 14:07

Takže FAA mohla podať žiadosť na prevedenie práva na vyšetrenie accidentu na seba a tej mohlo byť vyhovené. Ale tieto výsledky nesmú byť použité v trestnom, ani súdnom konaní voči osobám, ktoré budú uznané vyšetrovaním označené za vynníkov?

kenavf
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2393
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 07 srp 2018, 14:27

Takže čo sa stane pilotovi ktorý bol "rýchly a dlhý"?

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů