Letecký vývoj

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 6142
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 16 dub 2019, 10:47

riho píše:
16 dub 2019, 10:35
To isté v leteckom priemysle. Po druhej svetovej sa prototypy sekali jak Baťa cvičky, každú chvíľu sa niečo patentovalo a zavádzalo do výroby. Kde sú tie časy.
Počas druhej svetovej vznikli tri smery, v ktorých "byť na špici" znamenalo degradovať protivníka na úroveň kovákov. Prúdové motory a nadzvuková aerodynamika, rakety a raketové motory - a atomová zbraň. Armády a vojenský vývoj boli štedro dotované štátom, obranné rozpočty tvorili 10-20%, ale aj cez 50% rozpočtu štátov. Vodcovia štátov a politici sa nebáli ráznych krokov, hoci občas nesprávnych. A podobne sa chovali podnikatelia a firemný "management".

Uživatelský avatar
riho
Výkonný redaktor
Příspěvky: 537
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od riho » 16 dub 2019, 10:51

Nechcel som to napísať takto napriamo, ale áno Alchy. Kto nechcel byť zožratý, musel vymýšľať, inovovať, riskovať. Teraz je svetový obchod jeden veľký zahnívajúci rybník, ktorý je rozdelený medzi pár globálnych štúk s rozdelenými lovnými zónami a nepustia medzi seba nikoho nového. Poberajú rentu a ťažia z už zavedeného.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3253
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 16 dub 2019, 10:54

jura-p píše:
16 dub 2019, 03:49
Doteď jsem si myslel, že raketa startující do vesmíru má už na zemi dopřednou rychlost danou otáčením země a té využívá ke snažšímu startu, nejlépe z místa na rovníku. K letu do vesmíru je vlastně důležitá hlavně tečná rychlost. Se stoupáním se musí raketa naklánět a zvyšovat rychlost ve směru otáčení země, aby se udržela vzhledem k místu startu alespoň nad základnou. Není to optimální, kruhové dráhy by dosáhla hodně daleko. Start opačným směrem je přece energeticky daleko náročnější, protože se musí napřed dostat na nulovou tečnou rychlost a tu pak zvyšovat na stejnou tečnou rychlost, která ho dostane alespoň na dráhu kruhovou opačným směrem. Všechny starty jiným směrem a z míst mimo rovník jsou výpočetně daleko složitější. Z hlediska točivé soustavy vypouštění s rychlostí dodanou letadlem ve vodorovném směru otáčení Země není nutně nevýhodou Když raketa letadlo předletí a začne výrazně zvyšovat rychlost, tak už tento vodorovný let zajistí zvyšování dráhy, protože její dráha se bude více blížit přímce už kvůli odstředívé síle působící opačně než gravitace. Jistě lze spočítat a využít naklonění rakety tak, aby část vektoru tahu motoru zrychlovala a část také působila proti síle dostředivé, gravitaci...
Všetko to platí.
Tá raketa sa postupne nakláňa do požadovaného smeru. Je otázne aký sklon má v desiatich kilometroch(to neviem). Ale rozhodne nebude vodorovný ale prevážne dohora.
Ten vodorovný štart by mal mať nevýhodu, že taková raketa asi neznáša veľké G-čka v priečnom smere(zatáčky), preto poletí podstatne dlhšiu trasu hustejšími vrstvami atmosféry(aj keď je to v desiatich kilometroch) a to je spotreba paliva.
Falcon to berie najkratším smerom mimo atmosféru a nakláňa sa postupne ako iné klasické rakety.

Uživatelský avatar
riho
Výkonný redaktor
Příspěvky: 537
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od riho » 16 dub 2019, 11:22

Pri klasickej rakete pôsobia proti sebe v nízkej výške dva faktory. Preťaženie a aerodynamický ohrev. Toto sa darí eliminovať práve vzdušným štartom, raketa sa tak či tak nakoniec bude musieť natočiť do vodorovného smeru s povrchom Zeme, aby dosiahla 1. kozmickú rýchlosť.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 6142
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 16 dub 2019, 13:48

riho - to je čiastočne aj "Qvakova teoria ťažby renty", ale aj keď má určite nejakú váhu, tak podobnú váhu má aj takmer konšpiračná teoria "koristenia z nemeckých výskumov", podľa ktorej všetky vynálezy pre američanov urobili nemci - a pre rusov tiež všetko vyrobili nemci. A keď nemecké zdroje a nápady "došli", vývoj sa zastavil...

Moja domnienka o príčinách spomalenia tempa vývoja sa trochu podobá tomu, čo napísal agent k42 -
... Nebývalo to, protože to nešlo spočítat - většina těch soustav rovnic zkrátka nemá analytické řešení ...
a je približne takáto: do konca 60. rokov boli objavené a rozpracované takmer všetky aerodynamické riešenia, ktoré bolo možné na danej úrovni poznania a vývoja popísať analyticky, v "rozumnom čase" spracovať numericky, a následne realizovať technicky a technologicky. Plus boli opísaná a zaznamenané javy, ktoré boli dostatočne spoľahlivo pozorované, hoci k nim ani analytické vyjadrenie a občas ani teoretické vysvetlenie neexistovalo.

Dôvod - a príklad:
Vírové javy okolo krídla čmeliaka nepopíšeme analyticky, pokiaľ ich nedokážeme poriadne pozorovať - a pozorovania náležite spracovať. Na to potrebujeme výskumné vybavenie - pritom s klasickou filmovou kamerou, hoci aj hneď rýchlobežnou, takmer neni šanca pohyb krídla presne nasnímať, kvôli citlivosti filmu potrebujeme napríklad intenzitu osvetlenia, že čmeliaka ľahko upečieš... spracovanie filmu a obrázkov z neho je ďalší problém... Všetko sa spracováva ručo a mokrou fotocestou...
Takže je to zdlhavý výskum, pretože náročný na relatívne pomalé spracovanie výskumných materiálov - a drahý, pretože vyžaduje veľké množstvo ľudskej práce pri ich spracovaní. Pritom je už v počiatkoch alebo z prebežných výskumov zrejmé, že dosiahnuté výsledky budú len veľmi obmedzene škálovateľné a pilotovaný stroj na tom nepostaví, pretože nemáme dostatočne pevné materiály. Výsledok - jav na okraji záujmu, kuriozita.

k42
Výkonný redaktor
Příspěvky: 566
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od k42 » 16 dub 2019, 17:36

Alchymista: Přesně tak.
Navíc k tomu všemu přispělo to, že "došla matematika". Na vědecký popis těchto skokových/turbulentních/chaotických jevů totiž nebyl ani fundamentální matematický aparát (což tedy není úplně pravda, některé věci byly už dlouho, ale nikdo nevěděl, zda to k něčemu vůbec je a tak to nikdo z "praktických matematiků" ani neuměl či vůbec neznal). Ten začal vznikat až koncem 50. a v 60. letech, víceméně v souvislosti s radiokomunikacemi (teorie signálů a jejich poruch), velkými telekomunikčními/výpočetními systémy s miliardami "možných nespolehlivostí" (spojů, součástek) a samotným prosazením digitálních integrovaných obvodů (třeba FFT, různé nespojité obdoby spojité matematiky, např. Z-transformace), prostě začala samotná analytická práce nad nespojitými, "náhodnými", chaotickými jevy. Prostě doba Shanona, Mandelbrota, ... (a těch Rusáků, co si je nepamatuji)... Protože jinak taková věc, jako třeba let čmeláka, popsat matematicky nelze (spojitou matematikou nelze popsat nespojité/skokové/náhodné děje).

No a finálně, když už nějaká ta matematika byla, tak ještě nebyla technologie na laboratorní pokusy a zachycení těch dějů (jak správně píše Alchymista). A když už jo, tak bez superpočítačů s miliardami (miliardami miliard miliard) floating point operací to stejně nemělo smysl - prakticky to k ničemu vůbec nebylo, protože praktický výstup z toho všeho žádný nebyl. Až dneska, když už tu záznamovou a výpočetní technologii máme.

Týká se to všeho možného: třeba asi 10 (hrozně to utíká) let zpět jsem (bokem coby zábavu) stavěl kolegům z jednoho výzkumáku na vlakové podvozky spešl lacinou kameru s 1000 sn./s. Potřebovali to na analýzu chvění a tlumení různých kmitů. Taková věci sice komerčně existuje, no ale za tenkrát za 1 mega a zápujčka na dva týdny byla 250 tisíc. Takže jsem vzal 30 digálních foťáků z výprodeje po 800 Kč, patřičně je hacknul (jsou to vše ARM věci), synchronizoval aby krátkým časem snímaly po té 1ms, všechno v řadě, no a z výstupů pak sestavil výsledné video 1000 sn./s. Bez toho nemohli pokračovat ve vývoji... Dneska jde všechno, když je vybavení a znalosti... (a někdo to zaplatí). A samozřejmě, doba pokročila a je možné si takovou věc s příslušným velkým rozlišením koupit už za asi 30 tisíc (nějaké to Sony RX100 VI nebo jak se to jmenuje). Tím se může kouknout, jak čmelák vlastní létá, úplně každý... :dobre:

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 6142
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 16 dub 2019, 19:18

pre kenavf, juru i Juraja (a samozrejme všetkých ostatných záujemcov) - kvalitná simulácia štartu Falcon Heavy s Arabsat 6A
je tam zahrnuté údajne takmer všetko - vidno napríklad riadenie výkonu motorov podľa aerodynamického zaťaženia konštrukcie, odlišnosti vo výkone bočných blokov a centrálneho bloku...
Samozrejme, autor videa sa môže venovať len niektorým s mnohých paralelne prebiehajúcich dejov a činností

Uživatelský avatar
jura-p
Sponzor fóra
Příspěvky: 833
Registrován: 07 úno 2017, 19:46
Bydliště: CB

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od jura-p » 16 dub 2019, 19:42

Dík. :nahoru: :jo:

Uživatelský avatar
riho
Výkonný redaktor
Příspěvky: 537
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od riho » 17 dub 2019, 09:44

Alchy aj k42, ďakujem za Váš pohľad. Bohužiaľ, ja mám iný názor. Vývoj teórie a skúmania nových materiálov vyvolaných II. sv. vojnou umožnil na konci 40-tych v 50-tych rokoch skokový nárast výkonov lietadiel. Toto sa zopakovalo koncom 60-tych a v priebehu 70-tych rokov vďaka výskumu počas kozmických pretekov. Súperenie ZSSR a USA prinieslo výskumným centrám obrovský balík peňazí a tlak na inovácie. Nedávno tu bol graf s financiami pre NASA. Tam bol pekne vidieť obrovský balík, ktorý agentúra dostala po vyhlásení pretekov o Mesiac. Odvtedy to klesá. Z tohto výskumného boomu sa čerpá prakticky dodnes, ale masívne zúžitkovanie bol ten koniec 60-tych a sdemdesiate roky. Tretí výskumný boom odštartoval Reagan svojou SDI. Američania sa potrebovali dotiahnuť na ZSSR paritou a vytvoriť rulechangerov. ZSSR reagoval recipročne a tiež masívne začal skúmať. Bohužiaľ vďaka pádu východného bloku mnohé výskumy neboli dotiahnuté do konca, či aspoň do prototypov. Skončili v lepšom prípade šuplíku, v horšom zaheslované v archívoch Pentagonu a heslá zabudnuté. USA stratili nepriateľa a v rámci optimalizácie rušili výskum naprieč celým spektrom výzbroje. F-22 je vlastne pohrobkom tohto obdobia, ale skončili také projekty ako RAH-66, nová samohybná húfnica, Sea Wolf a mnohé ďalšie. Rusko na vývoj nemalo peniaze a tak sa počítalo aspoň do šuplíka. Takto sa stratilo 20 rokov vývoja. A prejavilo sa to aj v civilnom letectve.
Zmena nastala až v 2007, po Putinovom prejave v Mníchove a definitívne po vojne s Gruzínskom, keď rusom konečne došlo, že s NATO sa nedá dohodnúť. Ako Putin vyhlásil, zavreli sa na desať rokov do labákov a skúmali, skúmali, skúmali. Výsledkom sú nové technológie, o ktorých západ 30 rokov ani netušil, že je možné zostrojiť. Preto z ich strany tá panika na jednej strane a nedôvera na druhej. Sami tu opakovane tvrdíme, že USA prišli o vývojovú potenciál a neboli by schopný zaviesť ani novovýrobu Saturnu V. Západným jastrabom už došlo, že zaspali štart a snažia sa naskočiť na už rozbehnutý vlak. Američania síce majú špičkové technológie, ale na úrovni 80-tych rokov, o tom čo rusí v súčasnosti predvádzajú v REB, či PRO si môžu nechať len snívať.

k42
Výkonný redaktor
Příspěvky: 566
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od k42 » 17 dub 2019, 10:54

riho:
To je také pravdivý úhel pohledu. Ale Amíci moc výzkumů nezrušili ani nerozehnali pro omezení rozpočtu - ten se naopak stále nafukoval. Mělo to mnoho jiných důvodů, především bláznivou snahu o jakýsi "komixový" technologický skok (komixový proto, že to řídili experti, kteří zřejmě studovali fyziku a techniku z komixů), který byl fyzikálně, technologicky, materiálově, ... nesmyslný. Plánovali to různí podvodníci, ukazující vzdušné zámky - takže se místo klasické vyspělé houfnice nebo tanků vyvíjel pozemní systém FCS, kde nesmyslně chtěli udělat "něco jako Abrams M1Ax" ale s váhou 20 tun, různé flintičky jako pro Schwarzeneggera, "stealth" letadla pro "vykopnutí dveří do Ruska" (aby mohli bombardovat dle libosti Moskvu jako nějaké Zulukafry), rail-guny a laserové zbraně - jako by "Star Wars" byly téměř realitou, ... Přičemž skuteční vědci a inženýři, kteří se takovým věcem postavili, byli vykopnuti. Začali všude vládnout ne vědci a inženýři, ale odvážní "univerzální manažeři" s "vizemi" (asi především po kokainu), kteří řídili vývoj a výzkum místo všech možných Kelly Johnsonů - a aby se nějaký vědec/inženýr k formulování zadání/řízení projektu vůbec dostal, musí podnikat naprosto šílené PR marketingové kousky, jako to předvádí třeba Musk nebo Rutan a další. Prostě taková "společenská rakovina", spolu s invazí politické korektnosti, genderismu, ekologismu, ... explozivním růstem "humanitních oborů", které si osobují právo žvanit do všeho (viz. ten slavný článek o NASA, kde píší, že na jednoho inženýra tam je 14 různých parazitů na řízení projektu, právníků a dokonce týmová psycholožka). Přidejte šetření na platech vědců a inženýrů, dovoz "takyinženýrů" z rozvojového světa na H-1B víza, outsourcing do Indie a jinam... a následnou neochotu chytrých Amíků studovat těžké exaktní vědecké/inženýrské obory (z 50-ti nejchytřejších maturantů jde na techniku jeden), protože každý z nich ví, že jako vědec/inženýr bude celý život poslouchat bláboly nějakých poloidiotů a nedouků, placených několikrát lépe než on a přitom čelit "H-1B mafii", která si navzájem kryje prdel, i když produkuje naprostá selhání. Nemusíte se přitom dívat jen na aerokosmický průmysl, stačí třeba i ITC, viz. třeba Microsoft s Windows 10, to je ukázková katastrofa, která demonstruje všeobecné příznaky této choroby. Jo, nebo ta koza Holmesová a Theranos. Ledadlovky třídy Ford s bláznivými elmag. katapulty a výtahy. Zummwalt s rail-gunem, který nebyl... To je prostě úplné systémové selhání.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 6142
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 17 dub 2019, 13:17

Čo dodať...
Ono je to tak vlastne dobre - Fallouta si rád zahrám na compe, ale nestojím oň v reálnom živote.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3253
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 17 dub 2019, 14:27

Keď teraz je v móde všetko realizovať a vyvíjať pomocou Startup-ov čo je z 80% PR prezentovanie a vymýšľanie príbehov. A normálny základný výskum nemá ani peniaze ani kvalifikovaných ľudí, pretože na odbornosť musí byť človek desiatky rokov v obore.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 8271
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od QVAK » 17 dub 2019, 21:36

kenavf píše:
17 dub 2019, 14:27
Keď teraz je v móde všetko realizovať a vyvíjať pomocou Startup-ov čo je z 80% PR prezentovanie a vymýšľanie príbehov. A normálny základný výskum nemá ani peniaze ani kvalifikovaných ľudí, pretože na odbornosť musí byť človek desiatky rokov v obore.
Pánové ANT byl z dnešního pohledu též Startup pod vedením A.N. Tupoleva a jaký byl jeho výstup. Vyřešil problém RF s leteckou konstrukcí až do 80. let. Obdobné jako přes kopírák byl vývoj leteckých motorů a i vedlejší větev motory raketové. Hlavy pomazané všude v Evropě i v US rozdělili základní výzkum hrazený státem(NACA posléze NASA, CAGI, VLÚS posléze VZLU) a konstrukci u komerčních Fy. V SSSR konstrukčním kancelářím přidělily výrobní závody. Takže byl oddělený základní vývoj a výzkum který ale spolupracoval, předával !plošně" své výstupy všem "hladovým" v oboru a byl povinen s nimi při řešeních spolupracovat. Tento systém byl ukončený "privatizací" vývoje a výzkumu výrobními korporacemi koncem 80. let(některé projety dobíhaly ještě dekádu). Takže dnes každá korporace za státní provádí vývoj a výzkum samostatně(výsledky si patentuje nikoli jako dříve plošně poskytuje oboru) a ještě jí dle způsobu jejího fungování musí/měl by generovat zisk. Navíc korporace neřídí technici ale obchodníci s ekonomy kteří se na vývoj a výzkum dívají jako na velmi málo produktivní část korporace do které i "uklízí" neschopné dětičky potřebných pro korporaci které zklamali v jiné praxi(prodej, finančnictví, výroba). Tam alespoň škodit nebudou a zaplatí je dotace státu. Výsledky takto nastaveného korporativizmu vidíme až dnes(po 30-40. letech svého fungování kdy spotřeboval své veškeré vývojové a výzkumné zdroje) protože systém má velmi dlouhou setrvačnost. Musk, Zubrigen, Gates a další jsou jen pokusy o systémové a ideologické přenastavení systému aby konečně započal fungovat i na tržní liberalistické platformě což je nemožné(nejsou plošně poskytovány výstupy vývoje a výzkumu do všech, celého spektra Fy. v oboru). Příkladem výsledku je SSSR kde špičkové technologie nebyly plošně poskytovány ekonomice což vedlo k její technické a technologické zaostalosti a nekonkurenceschopnosti. Pravým opakem bylo US kde výstupy z projektu NASA APOLLO vedlo k poslední materiálové a technologické revoluci Západu 80. až 90. let. Dnes je skutečnost naprosto obrácená a hybatelem vývoje a výzkumu, techniky a technologie je Čína s RF a Západ zaostává tak jako před půl stoletím SSSR a diví se tomu jak se to mohlo stát a korporace mlátí okolo sebe. Přitom kořenovým důvodem je jejich systém fungování který přes optiku obchodu a účetnictví není schopno jejich nejvyšší vedení pochopit a možná i napravit. Tak nastupuje mocenská platforma státu(sankce, vydírání).

Uživatelský avatar
Grif
Sponzor fóra
Příspěvky: 531
Registrován: 07 úno 2017, 13:04
Bydliště: Jizerky

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Grif » 05 kvě 2019, 15:52

Zajímavý koncept létajícího vlaku.
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.

Uživatelský avatar
puma
Senior redaktor
Příspěvky: 4558
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od puma » 05 kvě 2019, 20:36

Docela zajímavá zpráva
VKS vyvine nový "létající radar", letoun bude vytvořen na základě civilního dopravního letadla Tu-214
Projekt nového „létajícího radaru“ na základě civilního dopravního letadla Tu-214 již byl předložen výboru VKS a obdržel souhlas, řeklo Izvestia několik zdrojů na ministerstvu obrany.

Má to být "Lite" - levnější a ekonomičtější-verze "létajícího radaru "A-100 "Prime".
V novém letounu bude použit, byť v odlehčené formě a podobě, radar a část elektroniky z letounu A-100 Premier.

"létající radar“ Tu-214 dobře doplní A-50, A50U a A-100 Premier, vyráběné na základě IL-76.
https://iz.ru/872566/aleksei-ramm-bogda ... chii-radar

Můj odhad je, že neponese kruhový otáčivý radar, ale bude to řešeno buď instalací pevných AESA antén podél trupu (stylem Tu-214R), nebo nad trup ala Boeing E-7 Wedgetail.

A-100 má dvoupásmový radar, toto je část L pásmového AESA radarového pole radaru Vega A-100 na testech v částečné anechoické komoře.
a tady je celý radar Vega pod dekou
Parametry na papíru z veřejných zdrojů: má schopnost sledovat až 300 cílů ve vzdálenosti 650 kilometrů. Ta dvoupásmovost je dost zajímavá, jedno pracovní pásmo radaru je zcela určitě X nebo hodně blízké, druhé je L pásmo a jelikož to má AESA anténu podle toho videa z obou stran, tak mohou obě pásma pracovat současně, což je dost zajímavé, kam tím ruští konstruktéři míří je zcela jasné.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání. Co je politická korektnost? Temná strana Síly.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti