Vesmírny výzkum

Odpovědět
QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11612
Registrován: 07 úno 2017, 16:20

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od QVAK » 18 led 2019, 20:58

Juraji,
nejedná se o další PR kampaň vlastníků Muska? Od kdy se v novinách řeší technické problémy? Jedině po havárii. Toto není prvý článek. Jeden např. zde dokonce jsem ho chtěl dát jako vzor podprahové manipulace https://echo24.cz/a/SwUHH/cast-zarizeni ... -po-zaruce Stačilo zaměnit slova zaručená provozuschopnost(expirace) za záruční lhůtou a podprahově zapůsobit větou Pro běžné operace prý kosmonauti využívají přístroje z amerických modulů o nadřazenosti US techniky. Přitom důvod je velice jednoduchý. RF telemetrie je v jednotkách ISO(metrická soustava) a US v imperiální. Na rozdíl od Amíků mají z výcviku Rusové zažitou i imperiální soustavu. Takže spolu komunikují v jedné "řeči" které rozumí všichni. Amík(Anglán) se přeci nikdy nebude učit něco co v běžné praxi nepoužívá. Všichni na světe se ale musí naučit to co běžně používá on. Příklad, jednotky v ŘL civilního letectví.
Ono toho bylo již více. Započalo to offiko vyhlášením Kongresu, že se nesmí od data nakupovat raketová technika z RF(ale vzápětí byla prodloužená smlouva na dodávky), díra v ISS hozená pod koberec Rozginem(kdyby byla opravovaná při montáži tak by byla zalepená oboustranně a nikoli jen z venku což je bez ohnutí poškrábaného krytu vrtákem nemožné k tomu stopy po vrtáku na vnitřní vystýlce), havárie na Bajkonuru, Rozginovy aféry se sankcemi US a nyní články(pokračování kampaně v ruském tisku). Navíc revize nákladů a kvality stavby Vostočného(Rozgin a jeho kámoši). Není to nakonec boj Rozgin & company vz. stát(o klíčový průmysl) v němž doufají Muskovci získat nějakou tu další "svoji" technologii?

petrp: není to Rozgin, ale Rogozin... :idea:

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6274
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Juraj » 18 led 2019, 21:17

Nie, tam islo o to, ze podla zadania motory nemali pracovat pri takom nizkom tahu. Potom doslo k nejakym upravam a motor namiesto riadenia tahu od 50 do 100% by mal pracovat od 30% plneho tahu. Avsak pri nizkom tahu vznika nizkofrekvencna rezonancia, ktora moze system destabilizovat
https://tass.ru/kosmos/6015839

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od kenavf » 18 led 2019, 22:36

QVAK píše:
18 led 2019, 20:58
.. RF telemetrie je v jednotkách ISO(metrická soustava) a US v imperiální. Na rozdíl od Amíků mají z výcviku Rusové zažitou i imperiální soustavu...
A nemalo by byť v rámci NASA všetko v metrickej sústave? Alebo sa to týka len konštrukcie súčiastok a parametry letu udávajú v imperialnych jednotkách.

P.S. Pokial viem tak kvôli tomu že NASA konštruuje a naviguje v metrických jednotkách, sa sonda za 4 mld USD rozbila o Mars.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11612
Registrován: 07 úno 2017, 16:20

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od QVAK » 18 led 2019, 22:50

To do vesmíru létají nebo řídí lety konstruktéři NASA?

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od kenavf » 18 led 2019, 22:59

QVAK píše:
18 led 2019, 22:50
To do vesmíru létají nebo řídí lety konstruktéři NASA?
Na Mars lietajú konštruktéri z NASA?

EDIT
na misi Mars Climate Orbiter. Sonda měla z oběžné dráhy sledovat řadu projevů klimatu Marsu, ale do atmosféry se podívala až moc zblízka.


Mars Climate Orbiter, který zanikl kvůli chybě v jednotkách

Ale co se stalo: během vstupu na oběžnou dráhu 23. září 1999 se sonda podle plánu skryla řídícímu středisku nad odvrácenou stranou planety. Po chvilce se měla znovu objevit, ale ze stínu Marsu se nikdy nevynořila.

Jak se později zjistilo, došlo k záměně fyzikálních jednotek. Jedno řídící středisko odesílalo na sondu instrukce s anglickými mírami, konkrétně o tahu se v librách. Sonda byla však nastavena na metrické míry, tedy Newtony. Namísto plánovaných 140 až 150 kilometrů tedy zamířila pouze 57 kilometrů nad povrch. V té výšce je však atmosféra Marsu na sondu příliš hustá. Climate Orbiter shořel nejspíše ve výšce kolem 80 kilometrů.

Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/vesmir/cur ... vesmir_mla
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11612
Registrován: 07 úno 2017, 16:20

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od QVAK » 18 led 2019, 23:47

Přesně ten samý případ jak jsem zdůvodňoval výše. Konstruktéři pracovali v ISO soustavě a nikomu dalšímu z "pomazaných" i provozních v NASA nepřišlo ani na mysl, že by sonda(cokoli jiného) mohlo pracovat jinak než v imperiální soustavě. Bylo to nad jejich zažité chápání, protože vše prošlo několikastupňovou kontrolou. Pak nastal šok a oni si vzpomněli na něco co kolem nich lehce prošumělo na VŠ.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Alchymista » 19 led 2019, 03:45

Ak myslíš Mars Climate Orbiter, tak to posrali manageri a inžinieri v Lockheed Martin, pretože to bol ich motor a riadiaci software, ktorý napriek požiadavke NASA, ale v duchu americkej tradície pracoval v imperiálnom systéme.
A testovanie to neodhalilo - "čísla dnu a čísla von", reálne motor nehorel, takže v číselkách to sedelo...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5216
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od nine_mike » 23 led 2019, 21:03

Konštrukčná kancelária Saljut postavila nukleárny zdroj elektrickej energie v rámci programu konštrukcie kozmického nukleárneho pohonu. Mne to pripadá akoby sa produkty R&D jadrového pohonu pre Status/Poseidon a Burevestnik aplikovali aj do kozmického výskumu. Podobné správy o vývoji nukleárneho zdroja elektriny pre kozmické aparáty som zachytával celý minulý rok.
https://topwar.ru/152905-v-rossii-sozda ... novki.html
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6274
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Juraj » 25 led 2019, 07:22

V Rusku sa pripravuje projekt súkromného kozmodromu. Malo by ísť o miesto jednu až dve hodiny letom od Moskvy. Projekt organizuje spoločnosť Kosmokurs, ktorá plánuje 15minútové skoky do vesmíru pre turistov okolo roku 2025
https://tass.ru/kosmos/6039418

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Alchymista » 03 úno 2019, 09:49

Zaujímavý kúsok techniky - pohyblivý spoj (o 8°, v dvoch rovinách) medzi tryskovou hlavou spalovacej komory a turboagregátom raketového motoru RD-170
Spoj prenáša zaťaženie cez 200 ton (ťah jednej zo štyroch komôr motoru) a prúdi ním horúci oxidačný plyn (okysličovadlo a spaliny) z výstupu turboagregátu. Tlak v spalovacej komore je cca 25MPa, takže tlak v potrubí a vlnovci vedúcom cez kardan dosahuje najmenej 50MPa, skôr až k 75 MPa.
Obrázek
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od kenavf » 03 úno 2019, 12:27

Alchymista píše:
03 úno 2019, 09:49
Zaujímavý kúsok techniky - pohyblivý spoj (o 8°, v dvoch rovinách) medzi tryskovou hlavou spalovacej komory a turboagregátom raketového motoru RD-170
Spoj prenáša zaťaženie cez 200 ton (ťah jednej zo štyroch komôr motoru) a prúdi ním horúci oxidačný plyn (okysličovadlo a spaliny) z výstupu turboagregátu. Tlak v spalovacej komore je cca 25MPa, takže tlak v potrubí a vlnovci vedúcom cez kardan dosahuje najmenej 50MPa, skôr až k 75 MPa.
Obrázek
Neviem z čoho vyvodzuješ to navýšenie tlaku v tom vlnovci na 50+MPa.
Podľa mňa silu/ťah toho motoru do konštrukcie rakety zachytáva a prenáša ten kardan cez svoje čapy(pozície 14,15,16,17,..).
Vlnovec by nemusel žiadny ťah motoru prenášať, len prepravuje médium pod veľkým tlakom..
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Alchymista » 03 úno 2019, 13:24

Odvodenie tlaku je jednoduché - aby si dokázal tekutinu v nejakom prostredí rozprášiť tryskou, musí tlak rozprašovaného média najmenej dva až tri krát prevyšovať tlak v prostredí kam sa to rozprašuje. Tlak za čerpadlami sa u raketových motorov obvykle nedá nájst, známe sú len tlaky v spalovacej komore.
A kde píšem, že ťah prenáša vlnovec?

Mimochodom, u menšieho motoru - RD-180 - podobným spojom preletí na rakete Atlas ~200 ton horúceho okysličovadla zmiešaného so spalinami turboagregátu za ~250 sekúnd.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od kenavf » 03 úno 2019, 13:46

takže tlak v potrubí a vlnovci vedúcom
Toto som bral ako "tlak v hmote/materiály vlnovca" a nie v jeho dutom priestore.
Ak je to mienené ako v dutine vlnovca, tak beriem späť.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Alchymista » 03 úno 2019, 14:13

ten tlak je samozrejme v celom spoji, teda i vo vnútri vlnovca. Je to ale rozdelené na dva priestory - jeden "hlavný kanál" je tvorený dielmi 18 a 19 medzi ktorými je "guľový spoj" 20 so štrbinou "a" - cezeň valí smerom zhora dolu hlavný prietok. Druhý priestor - 13 - je vnútro vlnovca za stenami "hlavného kanálu", tento priestor je tlakovaný a chladený chladným okysličovadlom z turbočerpadla prvádzaným cez štrbinu 11 (detail A vľavo dole) s "odpadom" cez štrbinu "a" a štrbinu 12. Tým je zároveň "mazaný" aj guľový spoj 20. V priestore "hlavného kanálu" a vo "vlnovci" je tak zhruba rovnaký tlak, vo vlnovci skôr ešte o niečo vyšší, aby sa k nemu nemohlo dostať horúce okysličovadlo z "hlavného kanálu"

Zaujímavá je ale hlavne celková konštrukcia vlnovca - podobné riešenie som ešte nikde nevidel.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11612
Registrován: 07 úno 2017, 16:20

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od QVAK » 03 úno 2019, 18:46

Pánové, těsní takzvaný studený tok kovu který vzniká při vysokém měrném tlaku kov na kov a jeho hloubka je u ocelí cca 3-5 setin mm na dílu. Tento studený tok při jakosti povrchů a tolerancích styku dokáže zatěsnit velmi vysoké tlaky. Spoj se po odstranění měrného tlaku roztěsní automaticky Běžně se se tento systému utěsnění v průmyslu používá pod názvem RTJ ring www.temac.cz/produkt.aspx?pid=44
www.kempchen.cz/tesneni/?pro=64&cat=53

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od kenavf » 03 úno 2019, 23:15

To QVAK:
S RTJ krúžkami som pracoval, musia byť usadené v príslušnej kónickej drážke protiľahlých prírub a sú konštruované na stovky atmosfér.A je to utesňovanie nepohyblivých spojov armartúr.
Ale v tomto prípade raketového motoru nevidím že by boli použité a hlavne bavíme sa o vytvorení elastického prechodu z tela raketového motoru na vektorovateľnú trysku.
Naposledy upravil(a) kenavf dne 04 úno 2019, 00:58, celkem upraveno 1 x.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od Alchymista » 04 úno 2019, 00:46

Nie je to presné - tento "pružný" prechod je v plynovode medzi turbčerpadlovým agregátom (je ukrytý medzi spalovacími komorami) a tryskovou hlavou spalovacej komory. Hýbe sa celá spalovacia komora s tryskou. Spalovacia komora u RD-170/171 nie je nejak veľká - jednak je vysokotlaká (240 atm) a vzhľadom na horúce okysličovadlo môže byť relatívne krátka. A je regeneratívne chladená palivom rovnako ako krytický prierez trysky - takže "štvornohý pavúčik" je zhruba na úrovni krytického prierezu trysky a palivo v chladiacom plášti spalovacej komory prúdi "zdola nahor" k vstrekovacej hlave
Obrázek

Našiel som aj tlaky za čerpadlami - okysličovadlo má 60,2 MPa a palivo 50,2 MPa.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11612
Registrován: 07 úno 2017, 16:20

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od QVAK » 04 úno 2019, 01:07

Kloub na rozvodu tlakové vody na vodním paprsku je shodně těsněný a má v jedné rovině při max. provozním tlaku 480 Mpa(min.<200 Mpa) pohyb ±10-15°(odhad). Používá se tam kde jsou nízké stropy a nestačí limit vlastní pružnosti přívodní trubičky(biče) k trysce. Vyrábí Švýcaři jako doplněk k těmto jejich vysokotlakým předepnutým trubičkám. Pohyby v kloubu jsou pozvolné(řezný posuv, rychloposuv je bez natlakování) jako u trysky RM. Jeden příklad obdobného použití zatěsněním studeným tokem i když proti průměru v RM miniaturní.

Kardan jen drží střed vlnovce(který je aretován na obou koncích) aby se nevychýlil a absorbuje vznikající boční tlaky. Vlnovec není klasické konstrukce ale je složený ze segmentů dvou druhů(+čelní) a jejich vzájemný (mini)posun zajišťuje jeho hybnost.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11612
Registrován: 07 úno 2017, 16:20

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od QVAK » 04 úno 2019, 13:10

Kardan spolu s plochou spirálou navíc vše drží pohromadě do zapálení směsi ve spalovací komoře. Po zapálení nastupují tlaky na kroužky z obvodu spalovací komory a od trysky směrem vzhůru(diletační spára "a").

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11612
Registrován: 07 úno 2017, 16:20

Re: Obecné zajímavosti

Příspěvek od QVAK » 04 úno 2019, 18:06

Muskova SpaceX poprvé otestovala motor, který má dostat loď k Marsu

Zakladatel soukromé americké vesmírné společnosti SpaceX Elon Musk v neděli na twitteru zveřejnil zkušební zážeh nově vyvíjeného raketového motoru Raptor, který chce používat k pohonu budoucí kosmické lodi Starship. S lodí Starship by se Musk rád vydal k Měsíci a také k Marsu.
„První zážeh letového motoru Raptor pro Starship! Jsem hrdý na skvělou práci týmu SpaceX,“ napsal Musk v noci na dnešek SEČ. V minulosti již SpaceX úspěšně odzkoušela méně výkonné verze Raptoru, aktuální test ale Musk považuje za první pro pohon lodi Starship, poznamenal portál GeekWire.
Zkoušku společnost SpaceX provedla ve svém testovacím a vývojovém areálu v McGregoru ve státě Texas, jako palivo slouží směs kyslíku a metanu.
https://twitter.com/elonmusk/status/109 ... od-k-marsu

P.S. Tvar a barva plamene i spaliny mi připomněla RM z předchozího zkušebního startu budoucího turistického vesmírbusu.

P.P.S. Jak se celý Západ v 60. a 70. letech smál Koroljovovi, nedokáže zkonstruovat tak výkonné motory jako V von Braun v NASA a zůstal u V2, za uspořádání motorů Vostoků a Voschodů a dnes to samé uspořádání bude používat Muskova Space X ale důvodem uspořádání je Muskova genialita.

https://echo24.cz/a/iWegs/muskova-space ... od-k-marsu

Odpovědět