Alchymista píše:Pre indov je to samozrejme úspech, ale inak? Pri teste dosiahli výšku 70km a pošas voľného letu dosiahli rýchlosť Mach 5,2-5,5. Ukočírovali to na celej zostupnej dráhe a nakoniec urobili simulovaný pristávací manéver, po ktorom stroj dopadol na hladinu mora a nerozpadol sa (zostal plávať). Dobré, ale k raketoplánu je to len prvý krok.
Trabant píše:To bylo cílem i amerických raketoplánů a náklady na údržbu byly tak vysoké, že raketoplány byly ekonomická katastrofa. Raketoplány byly dražší než klasické rakety.
Americký raketoplán skončil na byrokratickom šialenstve, intelektuálnych právach a ďalších typicky amerických absurditách.
Firma Rockwell International, hlavný výrobca raketoplánov STS, skončila činnosť v roku 2001 - a nemalú časť výrobnej dokumentácie vzal čert (osud celkom podobný výrobnej dokumentácii k raketám Saturn).
Prečo? Nuž preto, že v americkom systéme NASA projektovú zákazku MUSÍ "nejak" rozdeliť po celom území USA, aby jej príslušný senátori a kongresmani odklepli peniaze na projekt. Takže je vybraný jeden "hlavný" kontraktor, a ten si musí vybrať do mrte ďalších subdodávateľov, aby sa dosiahol požadovaný stav rozloženia dielčích zakázok po celých USA.
Lebo - "pracovné miesta"...
A tak sa vyvýja a vyrába "pre kozmický program". To by v princípe nevadilo - tie subdodávateľské firmy dokážu odviesť výbornú prácu. Lenže problém je v tom, že skončí daný program NASA - skončia aj subdodávateľské firmy a firmičky, neexistuje istota, že tieto vysokošpecializované firmy prežijú dlhšie ako rok-dva po skončení programu a "drahých" špecialistov s vysokou kvalifikáciou obvykle pustia k vode ešte skôr.
A keďže vedomosti, ako sa daná vec vyrába, sú "intelektuálnym vlastníctvom firmy", neexistuje spôsob, ako výrobnú a hlavne vývojovú dokumentáciu a príslušný know-how uchovať "pre ďalšie použitie". Takže o päť rokov neskôr začína iná firma pracovať na veľmi podobnom probléme - a ak má jó veľké šťastie, podarí sa jej vypátrať a zamestnať zopár ľudí z predošlej firmy. Inak začína vývoj a výrobu prakticky z nuly...
Jediná iná možnosť v takomto systéme je tieto firmy a firmičky "živiť" po celý čas prevádzky systému - a odtiaľ vyplívajú šialené ceny dielov potrebných pre prevádzku a údržbu... A preto stála údržba a prevádzka STS toľko, koľko stála. Tož tak.