Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Uživatelský avatar
Polite
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2787
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od Polite » 22 bře 2018, 19:13

Tak si zoberte mobil vylezte si do tmy osvetlite si baterkou chodnik a uvidíte, čo Vám s vrchnou tmavou časťou urobí kamera....(je to len prispôsobenie sa osvetlenej časti cipom kamery preto hore taká tmavá cern) A porovnajte si to s realitou....prisaham, že vodič by to videl...ale to by sa nesmel pozerať na mobil...
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11268
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od Alchymista » 22 bře 2018, 19:31

Pokiaľ video zachytáva zorné pole vozidla, tak je to dosť špatné - skoro celá horná polovica zorného poľa kamery neobsahuje žiadnu užitočnú informáciu pre riadenie vozidla, a zároveň zachytáva pouličné lampy okolo cesty, ktoré ovplyvňujú citlivosť kamery (spôsobujú stmavenie obrazu, o ktorom hovorí woxia).

Skúsil som to vyznačiť - vyznačená časť bez užitočnej informácie tvorí 3/7 výšky obrazu, ale sú v nej dve výrazné jasné svetlá
(102).png

Uživatelský avatar
Polite
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2787
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od Polite » 22 bře 2018, 19:49

Autonómne vozidlo sa nemôže riadiť cez kameru...musí mať ,,radar,, na ohmatanie si vzdialenosti ....tu však evidentne zlyhal...možno ho zmiatol ten bicykel ...
Kamera u mňa v aute síce varuje pred prílišným priblížením sa k vozidlu predo mnou avšak keď je námraza na skle alebo má osvetlí protiidúce vozidlo, tak tento systém ,,oslepne,,.
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1610
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od woxia » 22 bře 2018, 19:55

Čipem ne, sw.
A tak jsem vylezla ven, rosvítila světla u auta kousek popojela, udělala fotky a video.

Po shlédnutí stále trvám na tom, že do záznamu bylo zasaženo - přidána černá, výrazně sníženo rozlišení.

Ještě by mohli zveřejnit, co vlastně vidělo auto - heat map objekty na cestě:


https://techcrunch.com/2018/03/19/heres ... destrians/

Prostě pokud auto detekuje něco, co nezná, tak to neexistuje (jak jsem říkala, v americe vedené kolo a ještě ověšené věcmi je pro některé sci-fi).

A klidně dokážu, že překážka, před kterou čloěk zastaví, Uber si jí nevšimne a nabourá.
Ono je to logické, jinak by totiž vůbec nemohl reálně fungovat.
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11268
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od Alchymista » 22 bře 2018, 20:00

polite - Kameru/kamery mať musí - obrovské množstvo informácií pre vodičov je vizuálnych - semafory, dopravné značky (smerové tabule nepočítam), brzdové a obrysové svetlá... Radar rozhodne, skôr ale lidar, tiež IR kamery...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5568
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od kenavf » 22 bře 2018, 20:08

Napríklad u Tesly už bolo niekoľko krát spomenuté že zabránila havárii tým že reagovala na auto ktoré sa rýchlo blížilo zo zadu a Tesla vyhodnotila že hrozí kolízia,preto pridala plyn a "ušla" z kolízneho priestoru(zadné auto malo potom dosť priestoru na dobrzdenie).
V tomto prípade mi radar(lidar,IR,termo,..) ukáže že naprieč mojej dráhy sa pohybuje nejaký predmet napríklad lední medveď bez odraziek,aj keď ho v databáze nemám tak som s ním v kolíznom kurze tak by malo auto zastaviť.
Čo sa týka senzorov a "povedomí" o okolí.Rôzne typy senzorov a snímačov by mali poskytovať duplicitné až triplicitné informácie.Ak je niektorý senzor "obmedzený" tak by to malo byť automaticky vyhodnotené a podľa toho zapracované v programe.(očistiť senzor alebo znížiť rýchlosť,..)
To čo teraz predviedol UBER je školácka chyba a je treba nutné všetky autá odstaviť do upravenia softweru.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
Polite
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2787
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od Polite » 22 bře 2018, 20:09

Nepísal som, že kameru mať nemusí...ale o tom že kamerou si vzdialenosť ,,neohmata,,. Napríklad zub pri pri frézovani cesty počas opravy neuvidí nič iné ako ,,radar,,😀... A prebehnúť ho v 70 km/h by možno tej slepici vyrazilo mobil z ruky a možno aj zuby..
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5568
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od kenavf » 22 bře 2018, 20:13

Polite píše:
22 bře 2018, 20:09
Nepísal som, že kameru mať nemusí...ale o tom že kamerou si vzdialenosť ,,neohmata,,..
Ale keď tam budu dve kamery(stereo) jedna vpravo a druhá vľavo,tak by sa dala vzdialenosť vypočítať(a možno zistiť aj ten "zub")
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 1617
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od bacil » 22 bře 2018, 22:35

Pro posouzení, co vidí kamera v noci, přidávám záznam ze své palubní kamery v autě. Není to úplný ořezávátko, ale i tak, člověk vidí mnohem, mnohem víc, než co vidí ta kamera. Opravdu je obrovský rozdíl co vidí člověk a co ukáže kamera.
EDIT: běžně dobrá kamera neztmaví obraz, když je bodově přesvícená. To už je vyřešeno od 70. let. Jenom abysolutní nejlevnější šmejdy průměrují obraz. Je to vidět i na té mé fotce, to protijedoucí auto nemá nějak velký vliv na to co ta kamera vidí, spíš tomu vadí moje špinavý sklo.
Jo a fotil jsem ten měsíc, byl krásnej s kraječkama z mraků, ale na té fotce je vidět kulový. Teda ten měsíc jo, i mraky trochu, ale oko vidí víc.
AMBA0131.JPG

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11268
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od Alchymista » 22 bře 2018, 22:38

Napriek protisvetlu je dohľadnosť koľko? 100 metrov?

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 1617
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od bacil » 22 bře 2018, 22:57

Tak nějak, ale vidíš maximálně tenisky. Když jsem tuhle málem potkal srnku, tak taky nebyla vidět že tam ta kráva stojí. To jak to svítí dolů, vidíš jenom kotníky.

Dá se trochu strhnout volant, ale ne moc, jinak kolama nahoru. Když šlápneš při tom na brzdy, akce kolama nahoru se stává pravděpodobnější.

Uživatelský avatar
kozlus
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1077
Registrován: 07 úno 2017, 17:55

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od kozlus » 22 bře 2018, 23:22

Mno nevim, ale kdyz uvidim srnku tak nahle, jak popisujes, tak mi snaha o vyhnuti prijde dost nebezpecna. To uz radsi plny brzdy, ale rovne a radsi trefit srnu, nez to auto pak nahanet po cele silnici a jeste trefit pangejt nebo protijedouci auto.

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 1617
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od bacil » 22 bře 2018, 23:45

Píšu trochu, nemůžeš škubnout s autem. Srnka je citlivá na tangens, když ho náhodou změníš po směru kterým běží (běží zprava, tak jedeš doleva), donutíš ji přehodnotit situaci a zastaví se. Pak šlápneš na plyn, ale protože ještě držíš spojku dole, tak to akorát zabučí do omezovače.
Pokud je úplně blbá, ta ji pak vezmeš maximálně nárazníkem, ale to si pak lehneš s páječkou nastavenou na 200, kouskama kvalitního plastu z víček a jdeš svařovat. Teď jak jsou 3D pera, by to šlo ještě líp tím. Zmáčknutej plech vyrovnáč záchodovým zvonem.
Srnku jsem potkal už 5x, 3x vyhnul, 1x jí dal na lehce prdel a 1x fatálka, to jsem pak spravoval nárazník páječkou.

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 1617
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od bacil » 23 bře 2018, 00:01

Pouštěl jsem si to video srážky několikrát, je to záznam z dash-cam, není to záznam z kamery která analyzuje situaci.

Řidič by měl dost času na brzdy i klaxon. Kolo by možná nabral, ale baba by utekla, pokud není hluchá. Tady je vidět rozdíl v technice, já když se mi něco nezdá, povoluji preventivně plyn (ale nechovám se jak ta blbá bloncka co přede mnou zastavila uprostřed přejezdu na kolejích asi aby se rozhlídla, tak jsem ji předjel přes plnou, nedalo se jinak)

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1610
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od woxia » 23 bře 2018, 10:34

Tady máte záznam z normální kamery stejného místa také v noci. No, ono světla je tam tolik, že to. co se sem dávalo, se nedá absolutně srovnávat.

Proto znovu opakuji, záznam nehody je digitálně ztmaven.



Pokud se lepší podíváte, tak je takový záliv a vypadá to, že sw vůbec nepřepokládal, že daný objekt přechází vozovku, spíše to vyhodnotil jako že mu musí dát přednost před nájezdem do jeho pruhu - tj. co se děje ve vedlejším pruhu ho logicky moc nezajímá, protože nedokáže vyhodnocovat chování jízdy protijedoucích či souběžně jedoucích vozidel.
Aneb já vyhodnotím čepičáře nebo agresivního řidiče dle stylu jízdy sw pro to nemá v reálném čase kapacitu.
Je to stejné, jako kdybych naučila těžce retardovaného člověka řídit.

Ještě místo ve dne:
https://www.google.cz/maps/@33.4360587, ... 6656?hl=en

Je tam zákaz přecházení, ale "někdo" tam krásně udělal chodníky přímo do vozovky - takže jak má někdo použít přechod, když se na něj nemůže ani dostat?
https://www.google.cz/maps/@33.4353532, ... !1e3?hl=en
Naposledy upravil(a) woxia dne 23 bře 2018, 10:52, celkem upraveno 1 x.
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5568
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od kenavf » 23 bře 2018, 10:52

Ono je to úplne jedno či tam bolo verejné osvetlenie alebo že nemala reflexné prvky a že porušila predpisy.
Zásadné je že podľa tej reakcie(nereakcie) softweru to značí že by to auto nebolo schopné reagovať na divú zver ktorá by vám na ceste za mestom prebehla cez cestu.
Na to má mať radary ktoré zistia predmet pohybujúci sa v kolíznom kurze(aj v tme).

P.S. Ten bicykel leží na chodníku cca na úrovni prednej kapoty.Ak auto nebrzdilo,tak by prešlo ešte niekoľko desiatok metrov,že by ten bicykel potom niekto preniesol dopredu(po zdokumentovaní)?Alebo by bicykel po "odmrštení" nárazom dopadol zrovna "na úroveň kapoty"?(To je k otázke či auto brzdilo alebo nie)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
Polite
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2787
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od Polite » 23 bře 2018, 13:04

Tak ma napada...nemohol system-radar, lidar cokolvek vyhodnotit ten bicykel ako auto? Auto stojace vo vedlajsom pruhu v smere jazdy. Nasledne ked sa ,,auto-bicykel,, hybalo do jeho jazdneho pruhu zacal brzdit a nehoda v nizkej rychlosti pre Uber-auto bola vyhodnotena ako bezpecne poskodenie ako sa autu-bicyklu vyhybat niekam mimo cesty ...
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5568
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od kenavf » 08 kvě 2018, 12:01

Za smrteľnú nehodu Uber auta môže benevolentné nastavenie softvéru

http://pc.zoznam.sk/novinka/za-smrtelnu ... e-softveru
To by som rád vedel ako robia simulácie reálnej prevádzky než to pustia medzi ľudí.
"Laik žasne,odborník se diví".
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 5406
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od skflanker_ » 08 kvě 2018, 20:36

Na novej ešte neotvorenej diaľnici na Krym testovali bezosádkové vozidlá Kamaz

https://youtu.be/KpjJZ3NYq34 zverejnené 08.05.2018, dĺžka videa 1 min.
https://youtu.be/MTDPeY5U-xU zverejnené 08.05.2018, dĺžka videa 2:23 min.
https://youtu.be/swcgnG2A2RA zverejnené 08.05.2018, dĺžka videa 5:14 min.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 1557
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Vývoj autonomní (bezosádkové) techniky

Příspěvek od homer » 15 kvě 2018, 02:47

První otázka – jak reálně zranitelná jsou dnešní auta hackováním?
Druhá otázka – jaké jsou ve dnešních autech Entry points pro útok hackerů?
Třetí otázka – co dělají výrobci aut pro zabezpečení kritických systémů?
http://dfens-cz.com/hackovani-a-ovladani-aut/

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů