Vesmírny výzkum

Odpovědět
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 1633
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od bacil » 06 bře 2018, 01:50

Nedokoukala jsi do konce, je tam odkaz

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1661
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od woxia » 06 bře 2018, 08:26

Díky, tak pro ostatní:
http://www.gmatcentral.org/display/GW/GMAT+Wiki+Home

Binárka či zdrojáky:
https://sourceforge.net/projects/gmat/f ... AT-R2017a/

No, tak o zábavu mám vystaráno :snaha:
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5678
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od kenavf » 08 bře 2018, 10:46

ESA poprvé na světě spustila elektrický pohon nasávající vzduch
http://www.osel.cz/9809-esa-poprve-na-s ... zduch.html

P.S. Neviem či pre xenon alebo v tomto prípade vzduch, je zrovna najšťastnejšie používať pojem "palivo".
Xenon/vzduch nieje zdrojom energie,je to len urýchlované médium.
Aký by bol asi tak pre ne výstižnejší názov?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11654
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od Alchymista » 08 bře 2018, 11:33

Pre to, čo vyletí z trysky je zaužívané označenie "reakčná hmota". (odvodené z akcia-reakcia)

Hektor
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1034
Registrován: 16 úno 2017, 06:53

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od Hektor » 08 bře 2018, 11:50

Poslednou dobou sa objavujú rôzne Ram, Scram, Ham jety dosahujúce mach 10 a viac vedel by sa takýto prostriedok zotrvačnosťou dostať do vesmíru? 100 a viac kilometrov? Ide mi o znovupoužitelný nosič satelitov.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11654
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od Alchymista » 08 bře 2018, 12:17

1) Prepočítaj si orbitálnu rýchlosť ~7,9km/s na machy - je to ~Mach 25 - k tomu pripočítaj aerodynamické straty odporom vzduchu a gravitačné straty na výstup do požadovanej výšky a máš rýchlosť, ktorú musíš dosiahnuť vo výške, kde motor ešte funguje...
2) Navedenie na obežnú dráhu je "dvojimpulzný" manéver (že dva impulzy môžu byť vykonané počas jedného cyklu práce motorov, nič neznamená). Takže raketový motor nakoniec potrebuješ tak či tak.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5678
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od kenavf » 08 bře 2018, 12:25

Alchymista píše:
08 bře 2018, 12:17
1) Prepočítaj si orbitálnu rýchlosť ~7,9km/s na machy - je to ~Mach 25 - k tomu pripočítaj aerodynamické straty odporom vzduchu a gravitačné straty na výstup do požadovanej výšky a máš rýchlosť, ktorú musíš dosiahnuť vo výške, kde motor ešte funguje...
2) Navedenie na obežnú dráhu je "dvojimpulzný" manéver (že dva impulzy môžu byť vykonané počas jedného cyklu práce motorov, nič neznamená). Takže raketový motor nakoniec potrebuješ tak či tak.
Takže v atmosfére by si musel byť schopný dosiahnuť napr. Mach 35 aby ti na orbite zostala ešte rýchlosť Mach 25 ?
Do akej výšky je schopný teoreticky fungovať scream jet?
Nad určitú výšku by sa snáď už dal odpor vzduchu zanedbať a bola by potreba energia len na zvýšenie potenciálnej energie.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11654
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od Alchymista » 08 bře 2018, 13:22

tak nejak - môj odhad je tiež okolo Mach 30-35 vo výške pod 50km.
SCRAMjet je schopný podľa súčasných poznatkov fungovať do výšky 55-60km, ale využiteľný ťah je schopný produkovať len do výšky 50, maximálne 55km a prebytok ťahu potrebný na akceleráciu ešte nižšie.
Nad určitú výšku by sa snáď už dal odpor vzduchu zanedbať
Ano, kus nad Karmanovou medzou (100-120km)...
Zhruba od 70km začína "územie nikoho" - letieť sa tam už nedá "na žiadnych reálnych krídlach" a na orbitálny pohyb je tam príliš veľký odpor.

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1661
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od woxia » 09 bře 2018, 10:59

A "plavat" v plazmovém obalu se tam dá?
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11654
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od Alchymista » 09 bře 2018, 12:58

Ako sa "pláva" v plazmovom oblaku?
Pokiaľ som niečo počul, vždy išlo o to, že plazmový oblak mal znižovať aerodynamický odpor. Lenže potom by súčasne znižoval aj vztlak - a to bude problém.

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1143
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od riho » 09 bře 2018, 14:32

Alchymista píše:
09 bře 2018, 12:58
Ako sa "pláva" v plazmovom oblaku?
Pokiaľ som niečo počul, vždy išlo o to, že plazmový oblak mal znižovať aerodynamický odpor. Lenže potom by súčasne znižoval aj vztlak - a to bude problém.
No, ale ak zníži aerodynamický odpor, tak zvýši rýchlosť a tým aj rýchlosť obtekania nosných plôch=vztlak.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11654
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od Alchymista » 09 bře 2018, 21:32

Vieš, aký je rozdiel medzi tým - letieť vo vzduchu a letieť vo vodíku alebo heliu?

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5678
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od kenavf » 11 bře 2018, 11:52

Neviem či to tu bolo.
Neúspešné pristátie centrálneho stupňa Falcon Heavy,prostredný motor pracuje,krajné nepracujú(nemali už zápalnú zmes).
Kedysi prístávali len na centrálny motor,nemali teraz možnosť zistiť že tam už nemajú dostatok tej zápalnej zmesy aby v dostatočnom predstihu zmenili režim pristávania z "trojmotorového" na "jednomotorové"?
Na videu je to v 1:12
http://objevit.cz/co-se-stalo-s-central ... vy-t234076?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11654
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od Alchymista » 11 bře 2018, 12:09

Je celkom dobre možné, že fakt, že už nemajú zapalovacie palivo, zistili až v momente, keď motory nenaštartovali.

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1143
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od riho » 13 bře 2018, 11:03

Alchymista píše:
09 bře 2018, 21:32
Vieš, aký je rozdiel medzi tým - letieť vo vzduchu a letieť vo vodíku alebo heliu?
Predpokladám, že fyzikálne zákony prúdenia plynov zostávajú rovnaké. Ale napadlo ma iné. Nemôže sa elektrický náboj plazmy správať podobne ako nabité častice slnečného vetru a využívať magnetické pole Zeme na manévrovanie?

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11654
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od Alchymista » 13 bře 2018, 11:32

Zákony áno. Ale sily nie.
Takže - Akú silu (veľkosť) takto vytvoríš?

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1143
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od riho » 13 bře 2018, 14:06

Alchymista píše:
13 bře 2018, 11:32
Zákony áno. Ale sily nie.
Takže - Akú silu (veľkosť) takto vytvoríš?
Nechám sa poučiť. Pri plazmovom klzáku sa na vztlak podieľajú vytvára na vztlakových plochách klzáku, alebo ho vytvára samotný plazmový obal klzáku?

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 5315
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od petrp » 14 bře 2018, 18:51

Na tomto dokumentu mě zaujal veden kousek - viewtopic.php?p=40340#p40340
.
buran_start.jpg
.
Nějak mi uniklo, že rusové Buran testovali i jako letoun - s přídavnými motory sám startoval... :shock:
Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod. - Jan Werich
Je těžké býti debilem, protože konkurence je obrovská. - Miroslav Horníček

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 5678
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od kenavf » 14 bře 2018, 19:04

petrp píše:
14 bře 2018, 18:51
..
Nějak mi uniklo, že rusové Buran testovali i jako letoun - s přídavnými motory sám startoval... :shock:
To neboli "prídavné" motory.Na tomto kuse boli motory namontované "štandartne".To bola myslím varianta na letové skúšky a možno aj tréning osádky.
https://cs.wikipedia.org/wiki/OK-GLI
https://en.wikipedia.org/wiki/Buran_pro ... _locations

EDIT:
Americká obdoba bol Enterprise ale ten nedokázal vzlietnuť sámostatne. https://cs.wikipedia.org/wiki/Enterprise_(raketoplán)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 11654
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vesmírny výskum

Příspěvek od Alchymista » 14 bře 2018, 23:00

Motory má izdelije OK-GLI (BTS-02, exemplár vystavený v Speyer) - vedľa smerovky sú montované "štandardne", mali by ich mať vojenské verzie Buranu (majú uzatvárateľné vstupy). Motory na boku trupu sú namontované "dodatočne", v rámci skúšobného programu OK-GLI.
Ale existuje tvrdenie, že vnútorná konštrukcia "dvojmotorových" exemplárov bola už pripravená aj na montáž ďalších dvoch motorov na boky pre prípad preletu po pristátí na "nevhodnom" letisku.
Lôžka pre motory vedľa smeroviek mal napríklad aj nedostavaný exemplár 2.01 (pôvodne uložený v Chimki) - či ich mali aj ostatné rozostavané kusy a prípadne ktoré - neviem doložiť, vnútorná konštrukcia zadnej časti trupu bola fotená veľmi vzácne, a nie je porovnávací materiál exemplárov "pripravených" a "nepripravených" na montáž motorov.

-------------------------------------------------------------
riho -
Vodík a hélium sú "riedke", majú nízku viskozitu a nízku hustotu -> vznikajúce aerodynamické sily sú menšie ako vo vzduchu (až o dva rády - 100x)
Pri lete a manévroch aerodynamicky riadených objektov vznikajú riadiace sily až takmer na úrovni meganewtonov (vztlak) a až rádovo prevyšujúce ťah motorov. Porovnateľnú silu zo zemského magnetického poľa s intenzitou pár desiatok mikrotesla nevytvoríš. Navyše - častice slnečného vetra robia svoj "manéver" v priestore s rozmermi násobne prevyšujúcimi rozmery Zeme, lietajúci aparát má na manéver nanajvýš niekoľko (desiatok) kilometrov.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti