Příspěvek
od k42 » 01 dub 2021, 08:24
V každém případě je na těch testech divné, že vlastně při všech výbuších byly na vině nefunkční Raptory, a že tedy místo vybuchování těch létajících čud - a nebo alespoň souběžně s tím - nedělají rozsáhlé pozemní testy Raptorů. Není přece normální, aby postavili nový SN?? a pak tam po statických testech motorů nějaké Raptory museli měnit před letem.
Přeloženo do "techničtiny" to znamená, že Raptory jsou natolik "syrové", že nemají ani základní představu o modelech spolehlivosti, o průběžném testování, o projektované a řízené životnosti. Takže uvažovat s těmito motory o nějaké "znovupoužitelnosti" je prostě směšné, v této fázi.
Celkově vzato, nemyslím, že odpovědí na známá úskalí Ciolkovského rovnic - tím myslím poměry hmotností a tahu, které vedou ke konstrukci vícestupňových raket, aby poměr celkové hmotnosti čuda a vyneseného nákladu byl snesitelnější - je konstrukce takové megaobludy BN? + SN??. Je to v podstatě zakuklený Space Shuttle/Eněrgija-Buran, jen v jiném provedení. Raketová technika je radikálně něco jiného než letectví, a odolnost materiálů zkrátka není taková, aby nutné teploty a tlaky vydržely motory ekonomicky snesitelný počet start/přistání cyklů. Kromě toho, jak bude projekt postupovat, všechno bude "těžknout", protože se ukáže, že pro to a to je potřeba přidat tamto a tamto, a nakonec váhové poměry čudo/náklad budou absurdní. A spolehlivost každou přidanou složitostí bude zákonitě klesat, tím budou stoupat revizní a servisní náklady, ... Ukáže se, že opravdu "není oběd zadarmo".
Rozhodně je to velmi riskantní cesta vývoje - může být i úspěšná, pokud se stane zázrak a objeví se lepší materiály. Možná opravdu vede cesta přes zvětšování - jako u jaderné fyziky, kde pokud se nedosáhne kritického množství, "nic zvláštního se neděje". To se ukáže časem.
Ale spíš věřím v onu "Fordovu cestu" - laciné pásové výroby velmi jednoduchých a vyspělých jednorázových raket - než v takovéhle komplikované vymyšlenosti. V minulosti se to vždy ukázalo lepší, s menšími riziky a ve výsledku mnohem efektivnější a celkově levnější. Asi by zkrátka bylo lepší, postavit megafabriku - výrobní komplex - na jednorázové rakety, kde by maximálně zjednodušené a vyspělé "stavebnicové" modulární rakety vyráběly vysoce robotizované linky, časem zapracovat na evolučním vylepšování, úspoře drahých materiálů a komplexní recyklaci, poladění "projektované životnosti" atd., než se pokoušet o takovéhle megačudo.
Muskovo megačudo, až slavně uspěje, tedy pokud ano, bude jen to samé jako raketoplány, jen v bleděmodrém. Váhové poměry nutně budou stejné, a složitost také - protože to řeší stejné zadání téměř stejným způsobem. Revizní náklady a všechny problémy s tím spojené budou tím pádem stejného druhu. Jen polepšené o 40+ let vývoje - tedy o mnoho ne, protože v materiálech se toho za tu dobu moc neudálo. Zlepšily se počítače a do jisté míry defektoskopie, ale nic dalšího. Kapalný kyslík je pořád stejný, místo vodíku nebo petroleje mají metan, což je do určité míry horší, protože s kapalným metanem jako raketovým palivem není 70+ let zkušeností. A co se týče možností případné záchrany posádky, je nulová - to už i raketoplán na tom byl lépe, to bylo aspoň trochu letadlo...
To je stejná otázka, jako zda postavit jednoho PzW. V Tigra nebo 30 (nebylo to nákladově spíš 100?) T-34/85... Přes komplikovanost a "odolnost" toho prvního stejně oboje dost často vybouchne do hodiny po složení z nákladního vagónu.
Propagandisté blábolí o Tesle, kde "také Musk jako první... ačkoliv všichni tvrdili, že to zatím nejde, jelikož baterie". Jenže jediný Muskův výsledek s Teslami je ten, že se ukázalo, že to nejde. Což není zatím vidět, dokud elektročud není nad 1% kromě normálních aut. Protože je to zkrátka neúměrně drahé, baterie jsou 1000x horší než by bylo potřeba, a navíc - a to je z praktického hlediska nejdůležitější - není vybudovaná infrastruktura elektráren, rozvodů a nabíječek. Stávající rozvody mají agregaci 1:5 až (v Mjůrice, kde je to korporátně vykradené a přetížené) 1:20, a výkonově jsou nejméně 2x poddimenzované, i kdyby tam žádná agregace nebyla. Elektrárny a (PR - protože je to jenom jako, ne pro všechny) sítě nabíječek se dají postavit za 2-5 let, ale rozvody - vedení a transformátory, měnírny, rozvodny - se samy nepostaví a nezakopou, a bude to trvat 50 let, než by to vyhovělo plošně. Přes to zkrátka nejede vlak...