Už to prasklo! E-paliva byl jen chyták na ministry. Zvedne Kupka hozenou rukavici?
Mezi motoristy i zástupci automobilového průmyslu to začíná pořádně vřít. Na veřejnost se totiž dostal doposud utajovaný materiál, který měl stanovit kritéria pro tzv. e-paliva. Tedy „nová“ syntetická paliva, jejich příslibem se podařilo bruselským úředníkům letos na jaře umlčit protesty Německa, ale také např. České republiky proti záměru zakázat od roku 2035 prodej aut na spalovací motory. Jejich záchranou měla být právě výjimka pro e-paliva. Jenže, jak teď vyplavalo na povrch, unijním byrokratům se podařil doslova husarský kousek. Klimatická kritéria pro e-paliva mají být natolik přísná, že je vlastně nebude schopný nikdo vyrobit.
Brusel tak zřejmě dosáhne svého. Protože nová syntetická paliva nebudou schopna naplňovat velmi přísná kritéria uhlíkové neutrality, autům se spalovacími motory již za 12 let zazvoní umíráček. „Evropská unie bude požadovat, aby auta na syntetická paliva, takzvaná e-paliva, byla stoprocentně uhlíkově neutrální, pokud se budou prodávat i po roce 2035,“ uvádí se v návrhu právního předpisu, který má k dispozici agentura Reuters. Podle připravovaného materiálu se budou e-paliva považovat za uhlíkově neutrální, pokud se při jejich výrobě používají zachycené emise CO2, které vyrovnávají emise CO2 uvolněné při spalování paliva v motoru. Jak však nezávisle na sobě upozornila řada odborníků, takové požadavky není možné reálně splnit.
Přitom již na jaře letošního roku evropští ministři dopravy odsouhlasili konec spalovacích motorů po roce 2035. Proti původnímu návrhu však schválená norma má v sobě zakotvenu výjimku povolující spalovací motor právě pro syntetická paliva. Ta si jako vhodnou alternativu přitom pochvaloval také český ministr dopravy Martin Kupka: „Kromě elektromobility a vodíku vidíme potenciál i ve vývoji syntetických paliv pro spalovací motory, které mohou hrát důležitou roli při snižování emisí v letecké, námořní i lodní dopravě a také v oblasti těžké nákladní dopravy a specializovaných vozidel, jako jsou například vozy IZS, kde bateriová elektromobilita stále ještě naráží na své technologické limity. Syntetická paliva mohou vdechnout druhý život mnoha dopravním prostředkům se spalovacími motory,“ uvedl začátkem září ministr dopravy Martin Kupka, který zároveň připomněl, že právě díky aktivitě České republiky a Německa se podařilo letos na jaře prosadit na evropské úrovni právně závaznou výjimku pro vozy se spalovacími motory na syntetická paliva. „Ty bude možné nabízet po roce 2035, kdy vstoupí v platnost unijní zákaz prodeje nových osobních automobilů se spalovacími motory,“ dodal ministr.
Jenže, jak se teď ukazuje, do této „úřednické pasti“ se nechal chytit také český ministr dopravy, který právě za příliš servilní přístup k unijnímu tažení proti autům se spalovacími motory čelí ostré kritice především od Svobodných. Jejich předseda Libor Vondráček společně s někdejším prezidentským kandidátem Karlem Divišem jej dokonce již opakovaně vyzvali k rezignaci.
„Je zřejmé, že obelhat se nechal i český ministr dopravy Martin Kupka. To je jeden z důvodů, proč ho opakovaně vyzýváme k rezignaci. Syntetická paliva nejsou technologicky a cenově reálnou možností a zákaz aut na benzín a naftu bude znamenat i konec spalovacích motorů. Nic na tom nezmění fakt, že naše vláda v čele s Martinem Kupkou šířila fakenews o tom, že syntetická paliva jsou obrovskou výhrou pro české řidiče,“ uvedl Libor Vondráček, předseda Svobodných. Ten zároveň vyzval ministra Kupku k veřejné diskusi na toto téma před televizními kamerami. Této názorové konfrontaci se však ministr podle Vondráčka z nepochopitelných důvodů stále vyhýbá.
Přitom Svobodní již dlouhé měsíce sbírají podpisy pod petici, která má právě zachránit prodej aut na benzín a naftu i po roce 2035. Do dnešních dnů se pod petici podepsalo na 30 tisíc respondentů. „Vzkaz občanů České republiky je jasný. Žádné bruselské zákazy aut se spalovacími motory se nepřejí,“ dodal Vondráček.
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/m ... ici-743728
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.