Vodíková ekonomika?

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 19 pro 2022, 23:43

https://ekonomickydenik.cz/vystrizliven ... elektrinu/
Vystřízlivění z vodíku? Německý Wiesbaden raději nakoupí autobusy s pohonem na naftu a elektřinu
Provozovatel veřejné dopravy v německém Wiesbadenu končí s provozem autobusů s pohonem na vodík. Pouhý jeden rok od jejich nákupu se totiž porouchala plnicí stanice, která jim vodík doplňovala. Oprava by byla příliš drahá. Po této zkušenosti se ve Wiesbadenu zaměří raději na elektrické bateriové autobusy.

Na případ upozornil deník Frankfurter Allgemeine Zeitung a následně i další německá média. Středoněmecké město po tajné studii odhlasovalo, že utratí 91 milionů eur za 100 vodíkových autobusů. Vozidla měla být financována částečně z dotací z evropských fondů, od německé vlády a regionálních vlád spolkových zemí Hesensko a Porýní-Falc.

První fáze vypadala nadějně. Portugalský výrobce vozidel Caetano dodal první autobus na palivové články společnosti ESWE Verkehr loni na podzim, následně předal dalších devět vozidel. „Technologie palivových článků využívající zelený vodík je ústředním prvkem při zlepšování kvality ovzduší a kvality života ve Wiesbadenu,“ pochvaloval si tehdy ESWE Verkehr.

Dnes už je vše jinak. Představenstvo společnosti informovalo dozorčí radu o záměru zrušit vodíkový program. Podle tiskové zprávy ESWE jsou tyto ekologické autobusy příliš malé na to, aby uspokojily poptávku po cestování. ESWE proto pořídí 36 nových kloubových naftových autobusů, aby mělo nečekaný výpadek čím nahradit.

Frankfurter Allgemeine Zeitung nicméně upozorňuje na jiný důvod. Rok po dodání se porouchala plnicí stanice v hodnotě 2,3 milionu eur. Její oprava by byla časově i finančně příliš náročná. Německá média upozorňují také na riziko, že wiesbadenský dopravce bude muset vrátit již vyplacené dotace ve výši 5 milionů eur.

Odborný web hydrogeninsight.com upozornil na podobný případ, který se stal ve Francii. Začátkem tohoto roku město Montpellier zrušilo objednávku na 51 autobusů na vodíkový pohon poté, co nově zvolení představitelé zjistili, že provoz elektrobusů bude šestkrát levnější. Naopak některá německá města – Hamburk, Duisburg či Frankfurt – dál s nákupem vodíkových autobusů počítají.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 19 pro 2022, 23:47

https://ekonomickydenik.cz/vystrizliven ... elektrinu/
Vystřízlivění z vodíku? Německý Wiesbaden raději nakoupí autobusy s pohonem na naftu a elektřinu
Provozovatel veřejné dopravy v německém Wiesbadenu končí s provozem autobusů s pohonem na vodík. Pouhý jeden rok od jejich nákupu se totiž porouchala plnicí stanice, která jim vodík doplňovala. Oprava by byla příliš drahá. Po této zkušenosti se ve Wiesbadenu zaměří raději na elektrické bateriové autobusy.

Na případ upozornil deník Frankfurter Allgemeine Zeitung a následně i další německá média. Středoněmecké město po tajné studii odhlasovalo, že utratí 91 milionů eur za 100 vodíkových autobusů. Vozidla měla být financována částečně z dotací z evropských fondů, od německé vlády a regionálních vlád spolkových zemí Hesensko a Porýní-Falc.

První fáze vypadala nadějně. Portugalský výrobce vozidel Caetano dodal první autobus na palivové články společnosti ESWE Verkehr loni na podzim, následně předal dalších devět vozidel. „Technologie palivových článků využívající zelený vodík je ústředním prvkem při zlepšování kvality ovzduší a kvality života ve Wiesbadenu,“ pochvaloval si tehdy ESWE Verkehr.

Dnes už je vše jinak. Představenstvo společnosti informovalo dozorčí radu o záměru zrušit vodíkový program. Podle tiskové zprávy ESWE jsou tyto ekologické autobusy příliš malé na to, aby uspokojily poptávku po cestování. ESWE proto pořídí 36 nových kloubových naftových autobusů, aby mělo nečekaný výpadek čím nahradit.

Frankfurter Allgemeine Zeitung nicméně upozorňuje na jiný důvod. Rok po dodání se porouchala plnicí stanice v hodnotě 2,3 milionu eur. Její oprava by byla časově i finančně příliš náročná. Německá média upozorňují také na riziko, že wiesbadenský dopravce bude muset vrátit již vyplacené dotace ve výši 5 milionů eur.

Odborný web hydrogeninsight.com upozornil na podobný případ, který se stal ve Francii. Začátkem tohoto roku město Montpellier zrušilo objednávku na 51 autobusů na vodíkový pohon poté, co nově zvolení představitelé zjistili, že provoz elektrobusů bude šestkrát levnější. Naopak některá německá města – Hamburk, Duisburg či Frankfurt – dál s nákupem vodíkových autobusů počítají.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 14 kvě 2023, 09:30

https://ekonomickydenik.cz/viden-testuj ... oz-odpadu/
Vídeň testuje první vodíkové vozidlo na svoz odpadu
Svůj první popelářský vůz na vodíkový pohon má od začátku května Vídeň. Aktuálně jezdí ve zkušebním provozu a má nahradit stávající dieslové vozidlo. Výhodou je, že je velmi tichý a bezemisí. Vídeň bude poznatky porovnávat s daty z provozu dvou svozových vozů na elektrický pohon, aby se mohla rozhodnout, na kterou technologii se v budoucnu spolehnout.

Vodíkový popelářský vůz je poháněn ekologickým vodíkem z čerpací stanice městského energetického podniku Wien Energie ve 21. městském obvodu Floridsdorf a ekologicky šetrnou elektřinou z vlastních fotovoltaických zařízení města. Nové vodíkové auto ted‘ zkušebně jezdí po cestách Dunajského ostrova. Výhodou je, že v novém voze řidič sedí v nízko položené kabině a má tak dobrý výhled, zda se někdo nenachází před vozidlem. Obvykle se v této rekreační oblasti pohybuje mnoho chodců a cyklistů a je potřeba dbát na bezpečnost.

V případě technických detailů platí, že podvozek vozidla pochází od výrobce Mercedes, nástavba pro svoz odpadu od firmy Stummer. Dva vodíkové palivové články, každý o výkonu 30 kW, nabíjejí během jízdy baterii o kapacitě 85 kWh. Ta následně dodává energii pro pohon dvou elektromotorů. Jak pohon, tak i provoz nástavby – v praxi procesy spojené s hutněním odpadu a vyprazdňováním kontejnerů, jsou poháněny elektřinou. Při hmotnosti 17 t má vozidlo kapacitu na sběr až 23 m3 objemu odpadu. Svezený odpad se poté zhutňuje pomocí systému lisovacích desek. Dojezd vozidla je přibližně 160 km, v porovnání s elektrickými alternativami tak dokáže při svozu odpadu urazit dvakrát delší vzdálenost a lze jej také velice rychle znovu natankovat. V současné době se vodíkové vozidlo používá ke svozu směsného odpadu a plastů, nápojových kartonů a kovů.

„Užitková vozidla s větší váhou na alternativní pohon pro nás představují zvláštní výzvu, a proto je pro náš odbor tento zkušební provoz obzvláště důležitý,“ zdůrazňuje vídeňský radní pro klima Jürgen Czernohorszky. Na provoz budou dohlížet navíc i odborníci z Technické univerzity ve Vídni (TU Wien). „Testujeme na tomto voze další technologii, abychom získali potřebné zkušenosti z praxe a využili je při pořizování další techniky,“ zdůrazňuje vedoucí městkého odboru MA 48, který oficiálně vozidlo představil, Josef Thon. Dodal, že v současné době vozidla tohoto typu ještě nejsou plně připravena, aby se vyráběla a dodávala na trh sériově, ve Vídni se testujeme prototyp. „Teprve budoucnost ukáže, který alternativní typ pohonu – vodíkový nebo elektrický – má nejvíce výhod a prosadí se,“ doplnil Thon.

Vídeň za poslední roky podnikla v modernizaci svého vozového parku na cestě za uhlíkovou neutralitou velké kroky, zejména pak v oblasti e-mobility. Jak si město předsevzalo ve svém klimatickém plánu, má být přechod na alternativní pohony v celém vozovém parku v příštích letech ještě urychlen. Část z přibližně 3 100 vozidel města Vídně již jezdí na elektrický pohon, konkrétně 183 elektrovozů. Z toho se jedná o 111 osobních vozů, zbytek představují speciální vozidla nebo nákladní automobily. „Sázíme na nejmodernější technologie, aby náš vozový park byl uhlíkově neutrální již před rokem 2030,“ dále zdůrazňuje Czernohorszky.

Vzniká první městské zařízení na elektrolýzu

První plně elektrický bezemisní popelářský vůz byl nasazen do provozu již v polovině roku 2019. V současnosti jsou městem využívána už dvě elektrická vozidla, přičemž jejich nasazení v praxi je také sledováno a vyhodnocováno místními odborníky. „Odborníci zkoumají, jak se svozová vozidla, respektive jejich baterie, chovají v praxi při různých teplotách, na různých trasách nebo při svozu různých druhů odpadu. Tyto a také další cenné poznatky z každodenního provozu budou využity v rámci dalšího strategického směřování vozového parku města Vídně,“ uvedl Thon. V minulosti město testovalo i hybridní vozidla na svoz odpadu se spalovacím motorem a nástavbou na elektřinu. Tento typ se ale v praktickém provozu neosvědčil.

Vídeň také na konci loňského roku zahájila stavbu prvního městského zařízení na elektrolýzu, v němž chce od letošního léta začít produkovat zelený vodík. Denně může vyrobit až 1 300 kilogramů. Chce je využít pro vodíkové autobusy, v městské plynové elektrárně, ale také nabídnout surovinu soukromým subjektům z oblasti dopravy, logistiky i průmyslu. Vše je součástí městské vodíkové strategie a přechodu na uhlíkovou neutralitu do roku 2040.

Stanice vzniká přímo v areálu městského výrobce a distributora energií Wien Energie Wiener Netze a provozovat ji bude Wien Energie. Investiční náklady dosahují deset milionů euro a Vídeň si pro realizaci zažádala i o dotace.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 21 čer 2023, 19:07

https://roklen24.cz/?quick_news=vodik-j ... ve-pionyry
Vodík jako alternativa pro dekarbonizaci ocelářského průmyslu: Inovativní technologie stále čeká na své pionýry
Vzhledem k rostoucím výzvám ohledně změny klimatu se stává snižování emisí CO2 (oxidu uhličitého) jedním z hlavních cílů Evropské unie. Tento cíl je zakotven nejen v obecné vizi uhlíkové neutrality do roku 2050, ale také v konkrétních cílech stanovených v rámci plánu Fit for 55. Ocelářský průmysl je jedním z hlavních producentů emisí, přičemž jen v Evropě stojí za 4 %. Hledají se proto nové technologie a postupy, které by mohly přispět k revitalizaci životního prostředí. Dekarbonizace ocelářského průmyslu je však stále jednou z oblastí, kde se dosažení těchto cílů setkává s mnoha výzvami. Odpovědí na otázku o alternativě k tradiční výrobě oceli by ale přeci jen mohl být zelený vodík.

Inovativní technologie, která stále čeká na své pionýry
Zelený vodík se vyrábí z OZE (obnovitelných zdrojů energie) a může být využit jako palivo při výrobě oceli. Tato technologie je již dobře známa a probádaná, avšak zatím se setkává s jedním velkým problémem. Výroba oceli pomocí vodíku zvyšuje cenu výroby cca o třetinu, což je pro většinu producentů neudržitelné. Nicméně s masivním využitím této technologie by se cena měla s časem srovnat. Stále je však nutné najít pionýry této technologie, kteří by investovali do vodíkových oceláren.

„Kromě vodíku by bylo také nutné změnit výrobní procesy, což by si vyžádalo investice do nových zařízení a modernizaci stávajících. Dále by bylo třeba vyřešit otázku zdrojů vodíku. Ačkoliv se vodík považuje za ekologické palivo, jeho výroba může být velmi energeticky náročná a s sebou přináší i určité environmentální dopady. Pokud by však byly tyto problémy vyřešeny a hutě by přešly na vodík, mohly by tak výrazně přispět k snížení emisí skleníkových plynů a tím i k ochraně životního prostředí,“ říká Patrik Duda, CEO společnosti Atreon, www.atreon.cz.

Možnosti nahrazování redukčního činidla v ocelářství
Při hledání cest, jak nahradit současné redukční činidlo obnovitelným vodíkem, je potřeba rozlišit dva procesy. U výroby surového železa z železné rudy je jako redukční činidlo potřeba uhlík (koks), pokud ne, poslouží vodík a pokud ani ten ne, lze využít i zemní plyn (CH4). Protože je obnovitelný vodík zatím hodně drahý, pracuje se v Německu na systému kombinace zemního plynu, koksu a vodíku – takový postupný přechod by byl asi investičně snesitelnější. To však má své háčky – nezkušenost. Druhá věc je výroba oceli ze surového železa. Tady bude vždy nejvýhodnější přímé využití elektřiny – jen to do budoucna nebude elektřina z uhlí, ale z OZE.

Další alternativu, kterou lze využít, je použití recyklovaných materiálů. Tato metoda je již dnes běžně používána a umožňuje snížit množství vypouštěných emisí a zároveň šetřit přírodní zdroje. Proces recyklace oceli se skládá ze sběru a třídění odpadu, následného roztavení a zpracování do nových výrobků. Tato metoda umožňuje využít až 100 % recyklovaného materiálu a přitom snižovat emise a šetřit přírodní zdroje.

Dekarbonizace ocelářského průmyslu bude nákladná
Ve světe se jedná zatím poměrně o neprobádanou oblast. První „zelená“ ocelárna se aktuálně staví u švédského města Kiruna, avšak náklady na výstavbu jsou velké a cena obnovitelného vodíku, který je pro výrobu oceli klíčový, stále není dostatečně nízká. Pro Českou republiku, která musí dovážet železnou rudu a musela by buď dovážet vodík, nebo ho vyrábět doma, je tato otázka ještě složitější. Proto bude nutná diskuse s Ocelářskou unií a zahraničními subjekty, aby se našlo vhodné řešení pro ČR. Podle výpočtů Ocelářské unie by přechod obou velkých hutí v Česku na vodík a přitom i nadále produkce objemů, které by uspokojily poptávku po oceli, by stál miliardy korun a trval několik let.

„Vláda hledá způsoby, jak najít cesty, které budou pro všechny přijatelné. Žádná z nich však nebude jednoduchá. Podle vodíkové strategie ČR by musela cena obnovitelného vodíku být asi 5 až 8krát nižší než současná cena uhlíku, aby se stal náhradou jako redukčního činidla. Tato cena však zatím není dosažitelná, i když v budoucnu by se mohla alespoň přiblížit a zdražení produktů by tak bylo méně razantní,“ říká Patrik Duda, CEO společnosti Atreon, www.atreon.cz.

Výzva, kterou je třeba překonat
V současné době existuje mnoho alternativ pro ekologickou výrobu oceli, ale každá z nich má své výhody a nevýhody. Většina z nich stále vyžaduje vysoké investice a zvyšuje cenu výroby oceli. Z hlediska uhlíkové neutrality a ochrany přírody jsou však tyto alternativy nezbytné a jejich rozvoj je třeba podporovat. Ekologická výroba oceli je velkou výzvou, kterou je třeba překonat. Každá z těchto alternativ stále vyžaduje další výzkum a investice, aby se mohla stát výhodnou a dostupnou pro širší veřejnost.

„Norská firma Blastr Green Steel už plánuje investovat čtyři miliardy eur do výstavby nízkouhlíkové ocelárny ve Finsku. Tato ocelárna se bude vyrábět pomocí zeleného vodíku, který bude vyráběn především z velkých větrných farem na moři,“ dodává Patrik Duda, CEO společnosti Atreon, www.atreon.cz.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 04 črc 2023, 21:08

https://ekonomickydenik.cz/net4gas-chce ... vu-vodiku/
NET4GAS chce do šesti let upravit část plynovodů pro přepravu vodíku
Přes české území by mohly vést již na konci tohoto desetiletí dva „vodíkovody.“ Počítá s tím ve svých strategických plánech provozovatel sítě tranzitních plynovodů NET4GAS. Česko by se tak opět mohlo stát tranzitní zemí, jen místo fosilního zemního plynu by přes naše území protékal bezemisně vyprodukovaný vodík. Ten bude určen hlavně ke spotřebě v Německu.

Plány na budoucí přepravu vodíku popsal NET4GAS v Desetiletém plánu rozvoje přepravní soustavy v ČR, který byl zveřejněn na firemním webu. Desetiletý plán sestavuje každoročně na základě požadavku energetického zákona. Plánované vodíkovody chce NET4GAS spolu s provozovateli páteřní sítě z okolních zemí dostat na unijní seznam Projektů společného zájmu (PCI), který má Evropská komise aktualizovat v říjnu či listopadu.

Středoevropský vodíkový koridor je prvním z chystaných projektů, NET4GAS uvedl plánované dokončení v roce 2029. Zvažovaná přepravní kapacita je 144 GWh denně, tedy až 52,5 TWh za rok. Obnášelo by to úpravu současného tranzitního plynovodu, který vede ze Slovenska napříč Českou republikou do Bavorska. NET4GAS by tak mohl zužitkovat málo používanou přepravní trasu, která vede přes jižní část republiky.

Vodík přepravovaný tímto koridorem by pocházel ze dvou produkčních oblastí – z Ukrajiny a ze severní Afriky (dvě různé přepravní trasy by se spojily na západním Slovensku). Druhý projekt, nazvaný Česko-německé vodíkové propojení (Czech-German Hydrogen Interconnector, CGHI), by sloužil k přepravě zeleného vodíku vyrobeného v oblastech s vysokým potenciálem pro stavbu větrných parků – tedy z oblasti Baltského moře a ze severní Evropy.

Mapa plynovodů v majetku společnosti NET4GAS. Zdroj: NET4GAS
n4g-mapa-s-legendou-cz-1920x1083[1].jpg
Také druhý projekt počítá s konverzí starší infrastruktury, která historicky sloužila k přepravě ruského plynu. Tentokrát se jedná o plynovody navazující na Nord Stream a vedoucí z Lubminu přes východní část Německa do České republiky. Úsek z Brandova v Krušných horách do bavorského Waidhausu byl u nás známý pod názvem Gazela. Navržená přepravní kapacita je zde stejná, tedy 144 GWh denně.

„Plynárenská přepravní soustava České republiky nabízí relativně rychlou a nákladově efektivní realizaci vodíkové infrastruktury založené především na repurposingu existující infrastruktury pro zemní plyn. Díky velkoprůměrovému a paralelnímu systému plynovodů mohou být v budoucnu na základě poptávky nabízeny velké přepravní kapacity pro vodík bez dopadu na bezpečnost dodávek zemního plynu,“ uvedl NET4GAS v Desetiletém plánu.

Otázkou je, zda aspoň část vodíku zůstane pro využití v České republice. Hlavním tahounem zájmu o něj je totiž Německo, pro jehož vládu je rychlá náhrada fosilních paliv prioritou. „Vodík poteče do Německa, ale nepočítal bych s tím, že nějaký vodík zůstane pro Česko,“ uvedl profesor pražské ČVUT František Hrdlička v červnu na sympoziu Ekonomického deníku o budoucí podobě české energetiky.
Náhrada za ztracené pozice

Zůstal by tak aspoň finanční přínos v podobě vybraných poplatků za tranzit vodíku přes české území. To by znamenalo záchranu pro NET4GAS, kterému se po zastavení vývozu plynu z Ruska do Německa i dalších zemí zhroutil byznysplán. V nejúspěšnějších letech se přes české území přepravovalo až 42 miliard m3 (445 TWh) zemního plynu, dalších zhruba 9 miliard m3 směřovalo k českým spotřebitelům. NET4GAS vytvářel zisk okolo 4 miliard korun pod zdanění ročně.

Podle posledních informací z trhu se po omezení vývozu z Ruska stala Česká republika zemí „na konci trubky“ a dál už teče jen minimální množství plynu. NET4GAS na svém webu uvádí jen malé přetoky směrem do Slovenska, Polska a Bavorska v rozsahu 10 až 25 GWh denně. To by znamenalo, že tranzit plynu přes české území je 50krát až 120krát menší, než tomu bylo do roku 2021.
:smich:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 10 říj 2023, 21:40

https://sputnikglobe.com/20231010/hunga ... 61410.html
Maďarsko podpísalo dohodu s Ománom o vývoji ekologického vodíka
BUDAPEŠŤ (Sputnik) - Maďarsko a Omán podpísali dohodu o spoločnom výskume a výrobe zeleného vodíka, uviedol v utorok maďarský minister zahraničných vecí Szijjarto Peter.
"Omán je jedným zo svetových lídrov vo výrobe zeleného vodíka, preto je pre nás veľkým úspechom, že po dnešnej dohode sa naša krajina stáva prvým stredoeurópskym partnerom Ománu vo výskume a výrobe súvisiacej so zeleným vodíkom," napísal Szijjarto na sociálnej sieti po stretnutí so svojím ománskym partnerom Sajjidom Badrom bin Hamadom bin Hamúdom Albusajdím.
Szijjarto dodal, že ománske veľvyslanectvo v Maďarsku začne svoju činnosť v najbližšom čase.
V auguste Budapešť dosiahla politickú dohodu s Dauhou o skvapalnenom zemnom plyne, ktorého dodávky by sa mali začať v roku 2027.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 25 říj 2023, 21:28

https://ekonomickydenik.cz/veolia-pripr ... asledovat/
Veolia připravuje pilotní projekt výroby vodíku v teplárně. Další budou následovat
Moderní vodíkové technologie v Moravskoslezském kraji se stávají skutečností. Společnost Veolia Energie spustila přípravu pilotního projektu výroby zeleného vodíku ve své teplárně ve Frýdku-Místku. Je to jediný vodíkový projekt v České republice, který uspěl v mezinárodním srovnání a jako vůbec první získal dotaci z Inovačního fondu EU na podporu čistých technologií. Výrobu vodíku Veolia plánuje i na dalších místech.

„Zavádění pokročilých technologií považujeme za důležitou součást přechodu na čistší zdroje energie a vodík je jedním z nich. Na možnosti jeho výroby a využívání pracujeme už více než dva roky a teď se posouváme k realizaci pilotního projektu. Naší výhodou je, že můžeme v některých teplárnách vyrábět ekologický zelený vodík bez produkce emisí CO2 celoročně, a to navíc s vysokou účinností využívající specifika teplárenského provozu,“ uvedl ředitel skupiny Veolia Energie v ČR Reda Rahma.
Vodík sehraje v nadcházejících letech důležitou roli v takzvané dekarbonizaci světové ekonomiky a sází na něj i Moravskoslezský kraj. Proto Veolia spolupracuje na platformě Vodíkového klastru s krajem, Vysokou školu báňskou – Technickou univerzitu Ostrava a dalšími subjekty. Cíl je jasný: společnými aktivitami nastartovat vodíkovou ekonomiku v Moravskoslezském kraji. „Úkolem klastru je koordinovat jednotlivé vodíkové projekty tak, abychom vytvořili souvislou vodíkovou ekonomiku jako nový, vysoce sofistikovaný sektor hospodářství a transformovali náš průmysl do nové moderní podoby. Jsem rád, že se Veolia stává stěžejním hráčem v našem záměru vybudovat první české vodíkové údolí a rozvíjet výrobu a využívání vodíku,“ řekl , náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka.

Pilotním projektem bude výroba zeleného vodíku elektrolýzou za pomoci elektřiny generované z obnovitelných zdrojů v teplárně společnosti Veolia Energie ve Frýdku-Místku. Počítá se s energií ze slunce a biomasy, která je v teplárně využívána pro kombinovanou výrobu tepla pro město a elektřiny, ta bude sloužit pro výrobu vodíku. Ten by měl pak primárně „ozelenit“ dopravu.

Při plném výkonu elektrolyzér vyrobí až 270 tun vodíku za rok. Tento objem může zajistit provoz 30 vodíkových autobusů nebo 6 vodíkových vlaků, případně může sloužit jako náhrada šedého vodíku v průmyslové spotřebě,“ doplnil manažer projektu ze skupiny Veolia Arnošt Gross. Pilotní projekt poslouží také k otestování a optimalizaci technologie a získání dat a poznatků pro budoucí rozvoj.

Aktuálně Veolia připravuje dokumentaci pro územní a stavební povolení a další potřebné náležitosti investiční akce. Samotná výstavba 2 MW elektrolyzéru by měla probíhat v roce 2025 a spuštění výroby je v plánu začátkem roku 2026. Tento záměr získal grant z Inovačního fondu EU a stal se tak vůbec prvním vodíkovým projektem v České republice, který bude dotovaný z tohoto fondu. „Výroba obnovitelného vodíku ve Frýdku-Místku i inovativní chlazení baterií v závodu Žebrák jsou důkazem, že i u nás máme skvělé technologie, které mohou zásadně přispět ke snížení emisí, a proto si zaslouží tuto pomoc při uvedení do praxe. Je to důležitý signál, že investovat do nízkouhlíkových řešení má smysl,“ uvedl už dříve tehdejší ministr životního prostředí Marian Jurečka v tiskové zprávě k přelomovému okamžiku pro české projekty na čistou energii.

Propojení výroby vodíku se stávajícími teplárenskými technologiemi, případně doplněnými o další využití obnovitelných zdrojů, má řadu výhod. Jednak se může zelený vodík vyrábět spolehlivě po celý rok, může ale také poskytovat podpůrné služby potřebné k vyvažování výkyvů v elektrické síti. Výhodou je rovněž fakt, že odpadní teplo vzniklé při výrobě vodíku lze využít v rámci kogeneračního teplárenského cyklu, což přispěje k dalšímu zefektivnění výroby.

Do budoucna Veolia plánuje výrobu vodíku i v dalších svých teplárnách, například v Krnově a v Přerově. Vyrobený vodík může být spotřebováván na vodíkových čerpacích stanicích, případně dopravován velkokapacitní dopravou k dalšímu využití. Veolia bude při budování nových technologií spolupracovat s místními firmami, dopravci, vzdělávacími institucemi, a také s městy i kraji.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 12 lis 2023, 10:09

https://casopisargument.cz/?p=53814
Výroba vodíku jako šikmá plocha směrem k neokolonialismu
Vodík se v posledních letech stal základním kamenem energetické politiky EU.

Hlavní ropné a plynárenské společnosti však využívají nerealistických cílů EU v oblasti ekologického vodíku, aby do ní zadními vrátky propašovaly vodík z fosilních zdrojů. Údaje IEA ukazují, že 99 % celosvětově vyrobeného vodíku se vyrábí z fosilních paliv – řeč je o těch samých fosilních palivech, která jsou příčinou klimatické krize. V roce 2022 byla celková celosvětová produkce vodíku ve výši 95 milionů tun (Mt) zodpovědná za více než 900 Mt emisí uhlíku. To přesáhlo téměř 800 Mt, které vypustil celý světový letecký průmysl, upozornil web Corporate Europe Observatory.

Přestože cíle EU v oblasti ekologického vodíku jsou vytrubovány s velkou pompou – 20 milionů tun ročně do roku 2030 –, skutečností je, že současná výroba ekologického vodíku na celém světě zůstává zanedbatelná. V roce 2022 bylo z obnovitelné elektřiny vyrobeno méně než 0,1 % celosvětového vodíku (méně než 0,08 milionu tun).

Pokračování éry fosilních paliv není jediným rizikem, které vodíkový humbuk představuje. Plány EU v oblasti vodíku prohlubují neokoloniální extraktivistické praktiky, včetně rozsáhlého přivlastňování půdy, vody a energie, které by jinak mohly být využity k uspokojení místních potřeb elektřiny, v zemích, kde se vyrábí.

Ve zprávě Corporate Europe Observatory se zabýváme projekty s plánovanou výrobní kapacitou více než 1 gigawatt zeleného vodíku. Zjistili jsme, že 41 z navrhovaných 109 projektů je plánováno v zemích, které se již potýkají s velkým nedostatkem vody, včetně Španělska, Namibie, Chile a Maroka.

Podle údajů z průmyslu se při výrobě spotřebuje přibližně 10 litrů ultračisté vody (na každý vyrobený kilogram vodíku je zapotřebí 20-30 litrů mořské vody nebo 12-13 litrů sladké vody).

To klade další nároky na vodu v situaci, kdy je výroba potravin a pitná voda již nyní pod tlakem. Větrné a solární elektrárny potřebné pro vodíkové hospodářství vyžadují také rozsáhlé plochy půdy.

Navíc mnoho zemí, které EU považuje za potenciální kandidáty na dovoz vodíku, vyrábí jen málo zelené energie, konstatuje Corporate Europe Observatory.

Podrobnosti jsou dostupné zde v angličtině. https://corporateeurope.org/en/2023/10/ ... -interests
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 19 lis 2023, 22:03

https://ekonomickydenik.cz/nemecko-podp ... liard-eur/
Německo podporuje investice do vybudování vodíkové sítě. Bude dlouhá 9 700 kilometrů a stát bude 20 miliard eur
Německá vláda podporuje výstavbu 9 700 kilometrů dlouhé potrubní sítě pro přepravu vodíku po celé zemi a k sousedům, uvedlo německé ministerstvo hospodářství v tiskové zprávě. Ministr hospodářství Robert Habeck přirovnal takzvanou vodíkovou páteřní síť, která má být vybudována do roku 2032, ke známé německé dálniční infrastruktuře – Autobahn. Síť propojí velká napájecí místa, kde se vodík bude buďto vyrábět nebo dovážet, například z Norska nebo Středomoří, s poptávkou například v průmyslových regionech.

Distribuční síť bude podle ministra hospodářství plánována později. „Už nyní musíme vybudovat síť pro zdroj energie, který zatím nemáme,“ řekl Robert Habeck. Německo je podle něj v tomto ohledu v Evropě na špici. Takové úsilí však musí být financováno nejlépe ze soukromých zdrojů dodal.

„Na vybudování vodíkové páteřní sítě bude třeba investovat 19,8 miliardy eur,“ uvedl šéf sdružení provozovatelů plynárenských přepravních sítí FNB Gas Thomas Gößmann.

Páteřní síť by měla být hotová do roku 2032, ale příjmy provozovatelů z přepravy značného množství vodíku by se zvyšovaly jen pomalu.

Gößmann podotkl, že síť by se nemusela budovat od nuly.

Místo toho by asi 60 procent potrubí tvořily stávající plynovody. Na podporu investic zřídí německý stát speciální účet, v němž by se uživatelům stanovily maximální poplatky za provoz sítě.

Vláda předpokládá, že amortizační účet by mohl být vyrovnaný nejpozději do roku 2055 s ohledem na rostoucí využití sítě. Pokud do té doby budou stále chybět finance, stát by zaplatil většinu, zatímco provozovatelé sítí by přispívali až 24 procenty.

Obnovitelný vodík je považován za klíčový pro dekarbonizaci odvětví, jako je těžký průmysl a letectví, která nemohou snadno přejít na přímé využívání elektřiny za účelem snížení emisí.

Provozovatelé rozvodných sítí loni představili svou vizi evropské vodíkové páteře jako součást úsilí o transformaci energetického systému kontinentu směrem ke klimatické neutralitě.

Výstavba německé páteřní sítě má být zahájena v příštím roce a vláda plánuje zavést zákon, který urychlí plánování a povolování, podobně jako legislativu zavedenou k urychlení výstavby domácí infrastruktury pro dovoz zkapalněného zemního plynu (LNG) v Německu během energetické krize.

Zpočátku budou existovat nadměrné kvóty pro přepravu vodíku.

„Plány pro páteřní síť převyšují předpokládanou poptávku do roku 2030 přibližně dvojnásobně,“ uvedl ministr hospodářství Robert Habeck, takže proto „plánujeme do budoucna“. Plány mají být každé dva roky vyhodnocovány a upravovány podle aktuálních potřeb.

Robert Habeck dodal, že Německo bude podle předpokladů 30 až 50 procent potřebného vodíku vyrábět samo a zbytek dovážet.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 04 úno 2024, 23:52

https://ekonomickydenik.cz/novela-energ ... odni-site/
Novela energetického zákona otevírá cestu k přidávání vodíku do plynovodní sítě
Poslední schválená novela energetického zákona se netýká je komunitní energetiky. Přinesla také jednu změnu, která ovlivní budoucnost oboru plynárenství. Novela totiž umožnila přimíchávání vodíku do zemního plynu a jeho distribuci plynovodní sítí až k odběratelům. Informovala o tom společnost GasNet, která vlastní a provozuje plynovodní síť na většině českého území.

Energetický zákon počítá jak s plynovou směsí, tak využitím čistého vodíku. Zatímco směs s obsahem vodíku do 20 procent se chová podobně jako zemní plyn a nevyžaduje dodatečné investice do sítě, s překročením hranice 20 procent už je nezbytná úprava plynárenských zařízení. Zapotřebí budou také změny v prováděcích předpisech a technických normách v oblasti připojování výroben vodíku a kvality plynu.

„Energetický zákon poprvé uvádí vodík mezi plyny, které lze distribuovat plynárenskou soustavou. Vodík je tak nyní zasazen do stejného právního rámce jako zemní plyn. Je to jasný signál státu pro všechny hráče na trhu, že se s vodíkem počítá a že je možné začít s výraznějšími investicemi do využívání tohoto nízkoemisního plynu, bez kterého se v dlouhodobém horizontu zkrátka neobejdeme,“ říká Pavel Dočekal, který má v GasNetu na starosti legislativní záležitosti.

Plány Evropské unie v oblasti energetiky a klimatu počítají s tím, že fosilní zemní plyn se přestane používat do roku 2050. Řešením je postupné navyšování podílu vodíku, biometanu a syntetického metanu v plynovodní soustavě. „Chceme stabilní budoucnost. Máme 2,3 milionu odběratelů, ke kterým denně distribuujeme našimi plynovody energii. Uvědomujeme si obrovskou odpovědnost za to, abychom v těchto bezpečných a spolehlivých dodávkách dokázali pokračovat i ve světě nízkoemisní a bezemisní energetiky,“ zmínil Pavel Dočekal.

První molekuly vodíku by se mohly objevit v českých plynovodech poměrně brzy. V nejpokročilejší fázi se nachází pilotní projekty na výrobu vodíku v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Jedna z prvních výroben zeleného vodíku má vzniknout v průmyslové zóně Triangle na Žatecku. Firma For H2energy zde chce pořídit 5megawattový elektrolyzér a vyrábět 712 tun vodíku ročně s využitím elektřiny z fotovoltaických panelů. Tento záměr před třemi týdny získal kladné stanovisko v řízení EIA.

Změna plynného paliva není v českých poměrech ničím novým. V plynovodech se původně distribuoval svítiplyn vyrobený z hnědého uhlí. Ten byl během let 1969 až 1996 postupně nahrazen zemním plynem dováženým tradičně ze Sovětského svazu a později z Ruska. Poté, co Rusové v létě roku 2022 svévolně ukončili dodávky do Německa, směřuje do Česka zemní plyn hlavně z Norska a Spojených států amerických (prostřednictvím LNG terminálů v západní Evropě).
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 27 úno 2024, 22:41

https://ekonomickydenik.cz/inovatori-z- ... -v-evrope/
Inovátoři z Horní Lužice. Německý Görlitz by měl v roce 2026 rozjet první vodíkovou tramvaj v Evropě
Před několika lety znělo všechno jako sen o budoucnosti. Ale už za dva roky chce německé město Görlitz předehnat celou Evropu – s prvními vodíkovými tramvajemi na kontinentu. Již v roce 2026 chce saské konsorcium rozjet v saském městě první tramvaj na vodíkový pohon v Evropě.

Saské konsorcium prosazuje plány na první tramvaj na vodíkový pohon v Evropě. Kromě společnosti Hörmann Vehicle Engineering GmbH z Chemnitzu se na projektu podílí také výrobce tramvají Heiterblick GmbH Lipsko a společnost Flexiva Automation & Robotik GmbH z Amtsbergu v Krušných horách. Testy se provádějí společně s Görlitzer Verkehrsbetriebe (GVB).

První evropská tramvaj na vodíkový pohon má jezdit v hornolužickém Görlitz (Zhořelec – pozn. red.) od konce roku 2026. Jak oznámila Technická univerzita Chemnitz, byly pro tento účel uvolněny finanční prostředky ve výši přibližně 8 milionů eur, z nichž 1,2 milionu má jít univerzitě. Do projektu jsou zapojeny různé společnosti ze Saska.

Görlitz je velké okresní město v saské části historického území Horní Lužice a zároveň nejvýchodnější město Německa na státní hranici s Polskem.

„V budoucnu bude vodík schopen prokázat své výhody především tam, kde se velké hmotnosti přepravují na velké vzdálenosti,“ řekl vedoucí katedry alternativních pohonů vozidel Technické univerzity v Chemnitz Thomas von Unwerth.

Vodíková tramvaj je tedy pro něj rozumnou variantou, ale její praktické využití závisí na mnoha parametrech, zejména na přítomnosti vodíkových plnicích stanic. V příštích třech letech se výzkumný tým univerzity zaměří zejména na vývoj strategie tankování, vývoj simulačních modelů pro stárnutí hnacího ústrojí a měření systému palivových článků v laboratorním prostředí před integrací do tramvaje.

„Vodíkové pohony budou v budoucnu nedílnou součástí vývoje nových vozidel,“ říká k projektu seniorní viceprezident společnosti Hörmann Vehicle Engineering Volkmar Vogel.

V roce 2019 společnost rozvinula myšlenku projektu tramvaje bez trolejového vedení s pohonem palivovými články. Neměla by přímo konkurovat stávajícím trolejovým železnicím.

Výhodou tramvaje na vodíkový pohon je, že není zapotřebí žádné trolejové vedení, vyzdvihuje společnost Hörmann Vehicle Engineering se sídlem v Chemnitzu. Nejedná se tedy o konkurenci stávajících tramvají, ale o alternativu pro nové trasy.

Faktem je, že konvenční tramvaje jsou elektrické, takže nejsou tak škodlivé pro životní prostředí jako spalovací motory. Ale urbanisté často narážejí na své limity, když je třeba realizovat nová tramvajová spojení. Infrastruktura často neumožňuje instalaci nákladných konstrukcí trolejového vedení. V důsledku toho byly ze systému veřejné dopravy vyloučeny i vzdálenější části měst a obcí.
Takže elektrická električka napájaná vodíkovými palivovými článkami. Efektivita systému jak sviňa
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11146
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od kenavf » 28 úno 2024, 23:54

:roll:
Nová zlatá horečka na obzoru? Přírodní zásoby takzvaného zlatého vodíku jsou po celém světě
https://www.peak.cz/nova-zlata-horecka- ... ete/41458/
Že by zase nejaká finta na granty.
Nepočul som že by sa niekde komerčne ťažil vodík.
11 tonnes per year,
https://www.newscientist.com/article/24 ... nian-mine/
No to sa fakt vyplatí. :nahlavu:
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 08 dub 2024, 21:39

https://ekonomickydenik.cz/potencialni- ... ty-nejdal/
Potenciální zdroje dovozu vodíku do Evropské unie? Experti mluví o Maroku, Chile a Austrálii. Tam jsou s projekty nejdál
Vodík jako obnovitelný zdroj energie se nabízí jako jedna z možností přechodu na bezemisní energetiku v Evropské unii. Unie proto vhlíží silný rozvoj používání obnovitelných plynů, a především zeleného vodíku, který by měl být do Evropské unie dovážen hojně ze zahraničí. Vědci z Oxfordského institutu pro energetická studia zanalyzovali možnosti dovozu zeleného vodíku do Evropy. Na forhontě jsou Austrálie, Chile a Maroko.
Před časem Evropská unie oznámila plán Fit for 55, který počítá se zásadním snížením emisí do roku 2030, respektive do roku 2050, kdy má Evropská unie jako celek dosáhnout klimatické neutrality. Skupina vědců z Oxfordského institutu nyní zhodnotila hlavní dodavatele zeleného vodíku pro země Unie.

Materiál porovnává potenciál tří zemí – Maroka, Chile a Austrálie – pro vývoz zeleného vodíku do Evropské unie. Tyto tři země jsou vůči sobě seřazeny na základě několika ukazatelů.

Oxford Institute for Energy Studies je přední světový nezávislý energetický výzkumný institut specializující se na pokročilý výzkum ekonomiky a geopolitiky energetické transformace a mezinárodní energetiky na trzích s ropou, zemním plynem a elektřinou.

Studie ukazuje, že tyto tři země mají vzájemně se doplňující slabé a silné stránky. Dokument také podrobně popisuje různé zdroje a mechanismy financování, které pravděpodobně budou financovat rozvoj odvětví výroby zeleného vodíku v každé z těchto zemí.

Očekává se, že obchod s vodíkem bude podpořen dvoustrannými dohodami dlouho předtím, než se vodík nebo jeho deriváty stanou globálně obchodovanými komoditami. Právě na základě toho dvoustranného obchodu by projekty s největší pravděpodobností získaly sankce a potřebné finanční prostředky od Evropské komise, tvrdí vědci z Oxfordského institutu pro energetická studia.

Zatímco celosvětovým dodávkám ropy a zemního plynu historicky dominovalo několik zemí světa, nízkoemisní vodík (včetně zeleného) má potenciál být vyvážen do v budoucnu mnohem více zemí.

Vědci porovnali exportní potenciál tří zemí: Austrálie, Maroka, Chile a Austrálie, s využitím tzv. ukazatelů, které jsou považovány za důležité pro úspěch při rozvoji zelených vodíkových projektů, jakož i a zajištění bezpečných dodávek vodíku do zemí EU. Tyto země byly následně seřazeny podle z hlediska toho, jak slibné jsou jejich vyhlídky, na základě následujících deseti ukazatelů:
[*] odhadované vyrovnané náklady na dodávky zeleného vodíku v čase
[*] stav rozvoje vodíkových projektů
[*] očekávaná domácí poptávka po vodíku
[*] stav odvětví obnovitelné elektřiny
[*] spolupráce se zeměmi a institucemi EU
[*] spolupráce se zeměmi a institucemi mimo EU
[*] dostupnost námořní infrastruktury
[*] schopnost manipulace s chemickými látkami a jejich vývozu
[*] obecné podnikatelské prostředí
[*] politická rizika
Zmíněné tři země byly vybrány proto, že patří mezi země s největší potenciálem možné výroby zeleného vodíku na světě. Podle Mezinárodní agentury pro energii stanou do roku 2050 vývozci čistého vodíku. Přestože jsou tyto země od sebe geograficky vzdálené, přesto mají všechny silné obchodní vazby se zeměmi EU. Země jsou odlišné z hlediska jejich velikosti, úrovně rozvoje a úvěrového hodnocení.

Maroko bylo vybráno vzhledem ke své geografické blízkosti k EU a existujícímu propojení s Unií, Španělskem, a také proto, že má nejvyspělejší zdroje obnovitelné energie v kombinaci s nejméně bohatými zdroji uhlovodíků v severní Africe. Maroko už před třemi roky představilo národní plán k výrobě zeleného vodíku, ten ale země dosud nezačala realizovat. Překážkou rozmachu výroby zeleného vodíku je nedostatečná výroba elektřiny.

„Růst poptávky po elektřině v Maroku předstihl růst obnovitelných zdrojů i celkové kapacity výroby elektřiny, což znamená, že severoafrická země je v energetice závislá na dovozu (převážně uhlí) a v posledních letech často dováží elektřinu prostřednictvím propojení se Španělskem. To také znamená, že bude trvat dlouho, než bude možné využít elektřinu ze sítě k výrobě zeleného vodíku v Maroku. Není proto překvapením, že žádná z ohlášených spoluprací mezi královstvím a EU se zatím nepromítla do významné dohody o pevných dodávkách,“ tvrdí studie.

Předpokládá se, že přeprava vodíku z Maroka k odběrateli v Evropské unii bude probíhat na vzdálenost 3 100 kilometrů, protože bezprostřední centra poptávky se pravděpodobně nebudou nacházet přímo na prahu severoafrické země. Výše uvedená vzdálenost je zhruba stejná jako vzdálenost, která dělí přístav Casablanca v Maroku a přístav Rotterdam v Nizozemsku

Pokud jde o Chile, Mezinárodní agentura pro energii očekává, že tato země do roku 2030 bude vyvážet největší množství vodíku z Latinské Ameriky. Vodík z jižní Ameriky by mohl být dražší kvůli dlouhému transportu. Vyšší cenu za dopravu by mohly snížit nižší náklady na výrobu naproti Maroku.

Chile už oproti Maroku postoupilo v realizaci projektů, šest jich už běží a další tři podle expertů z Oxfordu získaly souhlas. Země je energeticky soběstačná a má velkou možnost výroby elektrické energie obnovitelných zdrojů.

„(Chilské) projekty zahrnují více cest, jako je e-metanol a e-paliva. Navíc je pravděpodobné, že domácí poptávka po zeleném vodíku v Chile bude nízká. To v kombinaci s energetickou sítí země s vysokým podílem obnovitelných zdrojů (50 % celkové výroby elektřiny v roce 2022), která je na rozdíl od marocké rovněž soběstačná, vysvětluje, proč je Chile z těchto tří zemí podle názoru autor nejvíce orientováno na vývoz, pokud jde o výrobu zeleného vodíku,“ lze se dočíst dále ve studii.

Pokud jde o náklady na dopravu do Evropské unie, vzdálenost lodí z Chile by se pohybovala mezi 16 210 kilometry do Španělska a 18 450 kilometry do Německa.

Austrálie oznámila svou strategii „H2 pod 2 dolary“ pro rok 2030, do kdy chce snížit vyrovnané výrobní náklady na vodík na 2 australské dolary za kilogram vodíku. Objevily se už ale i předpovědi, že pokud by se výrobní náklady do roku 2030 dostaly pod 4 dolary za kilogram vodíku, stačilo by to k tomu, aby se Austrálie stala celosvětově konkurenceschopným dodavatelem ekologického vodíku. Experti navíc předpovídají, že vyrovnané náklady na výrobu zeleného vodíku v Austrálii dosáhnou do roku 2050 0,70-1,20 dolaru za kilogram.

Pokud jde o náklady na dopravu do Evropské unie, vzdálenost z jižní Austrálie do Německa nebo Španělska by činila přibližně 22 300 kilometrů, tedy asi 1,3násobek vzdálenosti z Chile do západní Evropy.

Vodík z Austrálie bude asi nejdražší, nejen kvůli dlouhému transportu, ale i vysokým výrobním nákladům. Austrálie má ale nejvíce vládou podporovaných vodíkových projektů: devět již je v běhu a dalších osmnáct je schváleno.

Australská vláda poskytla ze všech tří zemí největší podporu a je zde realizováno mnoho cest k zelenému vodíku, včetně přimíchávání do plynových sítí (v provozu), vyrovnávání elektrické sítě a zeleného čpavku.

„Rozvoj australského odvětví výroby zeleného vodíku je poháněn především snahou vyvážet tento produkt v různých formách do zahraničí, i když energeticky náročná odvětví v zemi, jako je výroba čpavku a metanolu, rafinace ropy, těžká doprava a těžba, budou pravděpodobně vyžadovat i značný domácí odběr. Na druhou stranu se předpokládá, že Austrálie do roku 2027 přidá více kapacit na výrobu energie z obnovitelných zdrojů čistě pro výrobu zeleného vodíku než ostatní dvě země. Zdá se, že Austrálie má ze všech tří hostitelských zemí nejrozsáhlejší spolupráci s EU v oblasti kapacit pro výrobu zeleného vodíku, zejména s Německem, vzhledem k existujícím memorandům o porozumění, podle kterých má do roku 2030 dodávat členskému státu EU celkem 5,1 MT/rok. Na druhou stranu se zdá, že Austrálie má také nejrozsáhlejší spolupráci se státy mimo EU, zejména s těmi ve východní Asii, které jsou jí geograficky blíže než Evropa,“ uzavírají oxfordští experti.
Hneď prvý výrok je lož. :zed:
Vodík nie je zdroj energie, vodík je LEN nosič energie.
Musí sa vyrobiť a na výrobu sa spotrebuje viac energie, ako sa získa jeho použitím.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

grovik
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1182
Registrován: 08 úno 2017, 22:16

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od grovik » 14 dub 2024, 18:12

Nevím co jim s tím vodíkem najednou jebe.
Od začátku je to neefektivní nesmysl.
Pravdou, ale je že zblbnutí lidí, na vodík slyší lépe než na akumulátory. Je to důsledek petrolejářské lobby protože vodík se vyrábí především ze zemního plynu.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16238
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od petrp » 14 dub 2024, 18:14

Ono je to takové výbušné téma... :lol:
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

false_flag
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9078
Registrován: 27 čer 2017, 23:20

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od false_flag » 14 dub 2024, 18:24

Mám dojem, že v tom vodíkovém plánu měly hrát významnou stabilizační roli ukrajinské jaderné elektrárny.. resp elektrárny vůbec..
Ale ten projekt je velmi starý. Před mnoha a mnoha lety mi jeden zdroj povídá.. ti němci všude připravují trubky na vodík.. ale nějak nevíme proč.. mají snad nějaký záhadný zdroj energie? Co to kují..
Tehdy to nebylo jasné..a bylo to hodně dávno.. až potom začala celá ta mediální taškařice..
Pokud mým příspěvkům nerozumíte, jsou pro Vás urážlivé, či kolidují s Vaším viděním světa. Nerozčilujte se.
Není třeba reagovat. Klid. Vše je v pořádku. Ignorujte je. Nejsou určeny Vám.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11146
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od kenavf » 14 dub 2024, 19:15

grovik píše:
14 dub 2024, 18:12
.. Je to důsledek petrolejářské lobby protože vodík se vyrábí především ze zemního plynu.
Lenže 99% ľudí si myslí že vodík sa vyrába elektrolýzou.
Ale elektrolýzou sa vyrába len 5% vodíka, ale to sa nepropaguje, nie je to mediálne vhodné.
Propaguje sa vodík že je palivo(a nie akumulátor).
Vodík z elektrolýzy je cca 4x drahší ako zo zemného plynu.
Súčasná cena vodíku na plničke je cca 10€/kg.
Ale to je cena bez dodatočnej dane z uhlovodíkov, ktorá sa u vodíku neúčtuje(zatial)
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Odpovědět