Vodíková ekonomika?

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 04 čer 2024, 22:32

https://ekonomickydenik.cz/nemecko-ital ... -z-afriky/
Německo, Itálie a Rakousko se shodly na koridoru pro dovoz vodíku z Afriky
Německo, Itálie a Rakousko podepsaly memorandum o vybudování koridoru pro dovoz zeleného vodíku ve snaze zlepšit budoucí energetickou bezpečnost. Oznámilo to německé ministerstvo hospodářství. Jižní vodíkový koridor je zvláště důležitý pro jižní spolkové země, kde sídlí velká část německého průmyslu, a je důležitým krokem ke spolupráci v oblasti udržitelné energetiky, napsalo ministerstvo v tiskové zprávě. Vodíkový plynovod o délce 3 300 kilometrů, který je plánován delší dobu, by měl poskytnout centra poptávky zeleného vodíku ze severní Afriky a mohl by být v provozu od roku 2030.

Jedná se o jeden z pěti rozsáhlých koridorů pro dovoz vodíku z plynovodů, které jsou v současné době v Evropě plánovány.

Podpis Memoranda o porozumění (JDOI) je podle podepisujících důležitým krokem ke spolupráci v oblasti udržitelné energetiky. Německo, Rakousko a Itálie ji chtějí využít k podpoře vytvoření koridoru pro dovoz vodíku mezi těmito třemi zeměmi. Jižní vodíkový koridor byl vybrán jako projekt společného zájmu.

Spolkový ministr hospodářství a opatření v oblasti klimatu Robert Habeck k tomu řekl: „Jižní koridor bude hrát důležitou roli zejména při zásobování jižních spolkových zemí zeleným vodíkem. Rozvoj přeshraničního evropského trhu s vodíkem je zárukou urychlení transformace energetiky, a zejména dekarbonizace odvětví s emisemi CO2, které je obtížné snížit. Díky dobře fungující infrastruktuře přeshraničních vodíkových plynovodů na této trase lze učinit významný krok k vybudování plně propojené evropské vodíkové sítě, a tím významně přispět k energetické bezpečnosti Německa.“

Jižní vodíkový koridor má zajistit dovoz vodíku z obnovitelných zdrojů ze severní Afriky přes jižní Itálii a bude dále propojen s důležitými centry poptávky po vodíku v Itálii, Rakousku a Německu.

Cílem třístranného partnerství je zlepšit energetickou bezpečnost hlavních klastrů průmyslové poptávky příslušných zemí a zároveň podpořit cíle Evropské unie v oblasti klimatu. Za tímto účelem byla mimo jiné zřízena třístranná pracovní skupina. Jeho cílem je rovněž spojit příslušné zúčastněné strany, včetně provozovatelů přenosových soustav, vnitrostátních regulačních orgánů, finančních subjektů a potenciálních odběratelů a výrobců vodíku.

JDOI uznává potřebu evropského přechodu na vodíkové technologie, zejména za účelem dekarbonizace odvětví, která se obtížně degradují. Stejně jako strategický význam jižního vodíkového koridoru jako jednoho z pěti rozsáhlých koridorů pro dovoz vodíku z plynovodů pro realizaci dovozu 10 milionů tun obnovitelného vodíku do roku 2030. Rozvoj koridoru pro dovoz vodíku se stane základním kamenem evropské zelené energetiky a připraví půdu pro čistší a bezpečnější energetickou budoucnost.

Zelený vodík bude hrát klíčovou roli při dekarbonizaci mnoha odvětví, která lze obtížně omezit, jako je výroba oceli a chemický průmysl. Je však nepravděpodobné, že by Německo nebo Evropa jako celek byly schopny uspokojit celou předpokládanou poptávku místní produkcí. Dovoz ze světových regionů s lepším potenciálem pro výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů, jako je Afrika, Austrálie nebo Jižní Amerika, bude proto klíčem ke spolehlivým dodávkám.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8887
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Skeptik » 05 čer 2024, 05:47

Tak skvělé, vodíkové koridory bychom měli ... alespoň na papíře.
Teď ještě kde vzít ten vodík ... 🤔
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 791
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od mzprx » 05 čer 2024, 09:00

Tak nejak prehodnotili plany, ked do predosleho planu im niekto "hodil vidly", aj ked to vidly celkom neboli.
EUSTREAM_H2EUStore_map.jpg
Slovenský prevádzkovateľ prepravnej siete zemného plynu eustream sa stal súčasťou medzinárodného partnerstva pre výrobu a dodávky zeleného vodíka H2EU+Store. Vodík vyrobený zo slnečnej a veternej energie na Ukrajine sa má v budúcnosti prepravovať cez tranzitnú sieť eustreamu do Rakúska a Nemecka, a uskladňovať pre sezónny dopyt v strednej Európe.
https://www.energie-portal.sk/Dokument/ ... 07426.aspx
Viac hláv - viac kapusty.

Uživatelský avatar
Polite
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6857
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Polite » 05 čer 2024, 14:43

Aký rozdiel je medzi výbuchom vodikového a plynového potrubia, nádrže, zariadenia? Dá sa vodík skladovať v podzemných zásobníkoch?
Aké sú nároky na tesnosť a materiálovu náročnosť infraštruktúry, zariadení oproti plynovým?
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 05 čer 2024, 14:59

Vodík má nepriaznivý vplyv na bežné konštrukčné ocele - "vodíková korózia". A nielen na ocele a železá, ale aj na iné konštrukčné kovy, u všetkých spôsobuje ale hlavne podporuje "medzikryštalickú koroziu".

Výbuch vodíku je "horúcejší", s vyššími teplotami horienia, ako výbuchy iných plynových zmesí.
Na druhej strane - vodík ťažšie vytvára výbušné zmesy, pretože je veľmi ľahký a rýchlo z priestoru uniká (hromadí sa "pod strechou"). Proti zvýšeným koncentráciám vodíku pod strechami sa ale dá pomerne efektívne brániť katalitickými ... (terminus technikus si nespomeniem - "lapače" s katalitickými "platinovými" sieťkami, vodík sa v nich v "podkritických" koncentráciách nevýbušne a bezplamenne zlučuje so vzdušným kylíkom na vodu).
Splodiny výbuchu a horenia vodíku majú relatívne nízku tepelnú kapacitu a nízku teplotu, pretože sú tvorené prevážne vodou, takže majú nižšie zápalné účinky, než napríklad obdobný výbuch metánu...

Skladovanie v podzemných zásobníkoch... neviem, ale vzhľadom na vlastnosti vodíku to bude problém prinajmenšom z hľadiska strát - straty vodíku únikmi a difúziou cez horniny budú pri skladovaní vodíku významne väčšie ako u metánu.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 18 črc 2024, 20:38

https://ekonomickydenik.cz/cesko-ma-nov ... em-vodiku/
Česko má novou Vodíkovou strategii. V první fázi počítá s pilotními projekty, po roce 2030 s dovozem vodíku
Vláda včera – kromě vítěze jaderného tendru – schválila také aktualizaci Vodíkové strategie ČR. Ta nahrazuje původní strategii z roku 2021, která již neodpovídala současné realitě. Podle vyjádření ministerstva průmyslu a obchodu bude využití vodíku v energetice, dopravě a průmyslu probíhat ve třech etapách, které se liší svými cíli a ambicemi. Investoři již chystají první pilotní projekty.

První etapou, která potrvá zhruba do roku 2030, je nazvána Lokální ostrovy. Jedná se menší lokální projekty s provázanou výrobou a spotřebou obnovitelného vodíku, které bude zapotřebí podpořit štědrými dotacemi z evropských fondů. Cílem je zde vyrábět přibližně 20 tisíc tun obnovitelného vodíku ročně, k tomu budou zapotřebí elektrolyzéry s výkonem 400 MW. Otázka je, zda to bude stačit. Jak Ekonomický deník již dříve upozornil, navržené cíle Evropské unie odpovídají výrobě nejméně 40 tisíc tun zeleného vodíku ročně v ČR na konci tohoto desetiletí.

Podle České vodíkové technologické platformy (HYTEP) připravují investoři v Česku přes 10 projektů na výrobu obnovitelného vodíku elektrolýzou vody. Jedná se o projekty s elektrolyzéry o výkonu od stovek kilowattů až po desítky megawattů. „Pokud by se všechny záměry realizovaly v podobě, kterou nám předložily české společnosti, vyráběli bychom v ČR do roku 2030 přes 10 tisíc tun obnovitelného vodíku ročně,“ zmínil analytik HYTEP Jan Sochor.
První investice na obzoru

Na některé ze zmíněných projektů upozornil Ekonomický deník v minulých týdnech a měsících. Společnost GasNet chystá pilotní projekt na přidávání zeleného vodíku do plynovodní sítě. Projekt je umístěn v nejzápadnějším koutu České republiky – v městečku Hranice v Ašském výběžku. Dodavatelem obnovitelného vodíku bude Farma Trojmezí, která v této oblasti provozuje větrné elektrárny. V počáteční fázi počítá GasNet s maximální příměsí 10 procent vodíku v zemním plynu, a to již od první poloviny příštího roku.

Pražská plynárenská chce investovat 95 milionů korun do projektu, který zahrnuje solární elektrárnu o výkonu 540 kilowattů, bateriové úložiště, elektrolyzér na výrobu až 6,5 kilogramu vodíku za hodinu a plnicí stanici pro osobní auta a autobusy. Společnost Veolia Energie ČR chce vyrábět zelený vodík s pomocí dvoumegawattového elektrolyzéru v areálu teplárny na biomasu ve Frýdku-Místku. Největší zatím známý projekt na výrobu a využití zeleného vodíku v Česku chystá Orlen Unipetrol ve svém areálu u Litvínova.

Druhá etapa, nazvaná Globální mosty a vymezená lety 2030 až 2045, se soustředí na zajištění dovozu obnovitelného vodíku pomocí celoevropské sítě vodíkovodů. Plánované projekty totiž mají Česku umožnit dovoz zeleného vodíku ze zemí, které jej díky příznivým podmínkám pro větrné a solární elektrárny dokážou vyrobit levněji. Mezinárodní projekty počítají s dovozem obnovitelného vodíku ze severu Evropy a ze Středomoří, případně také z Ukrajiny. Provozovatel páteřní sítě NET4GAS již chystá konverzi části plynovodů na přepravu vodíku.

Třetí etapa Nové technologie má podle autorů Vodíkové strategie nastat po roce 2045. Zaměřuje na produkci obnovitelného a nízkouhlíkového vodíku v České republice pomocí nově vyvíjených technologií. Některé optimistické studie odhadují, že cena vodíku by mohla klesnout až na 2 eura/kg. Pro srovnání: dnes vychází výroba zeleného vodíku v Česku bez dotační podpory na zhruba 13 eur/kg.

„Aktualizace Vodíkové strategie je zásadním krokem pro naši cestu k uhlíkové neutralitě. Vodík se stane důležitým prvkem naší energetické politiky, ať už jako náhrada fosilních paliv v dopravě, nosič pro přepravu a akumulaci energie, nebo jako surovina pro chemický průmysl a zdroj tepla. Tato strategie podporuje naši ekonomiku a také přispívá k ochraně životního prostředí,“ řekl ke schválené strategii ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.
Bez dotací to zatím nepůjde

Ministerstvo průmyslu a obchodu spolupracovalo na aktualizaci strategie s dalšími organizacemi, jako jsou ministerstvo životního prostředí, ministerstvo dopravy, Česká vodíková technologická platforma HYTEP, Svaz průmyslu a dopravy ČR, Český plynárenský svaz a další.

Podle výkonné ředitelky HYTEP Veroniky Vohlídkové je schválení strategie dobrým impulsem, který však sám o sobě nebude stačit. „Adekvátní zastoupení vodíku nám stále chybí zejména v energetickém zákoně, a to navzdory tomu, že vodík bude mít v energetice do budoucna nezastupitelnou roli. Stále také chybí vhodný systém státní podpory, ačkoliv se na jeho podobě začalo již pracovat,“ zdůraznila Vohlídková.

Kromě výroby zeleného vodíku a jeho využití v průmyslu či energetice předpokládá Vodíková strategie také plnění cílů v dopravě. Národní akční plán čisté mobility z roku 2024 předpokládá výstavbu až 50 plnicích stanic pro vodík, a to zejména pro nákladní, lehkou užitkovou či lokální autobusovou dopravu. Kromě toho počítá s tím, že na českých silnicích v roce 2030 bude jezdit až 380 nákladních vozidel a 200 městských či příměstských autobusů s pohonem na vodík.
:smich:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

false_flag
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9844
Registrován: 27 čer 2017, 23:20

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od false_flag » 19 črc 2024, 17:34

Skeptik píše:
05 čer 2024, 05:47
Tak skvělé, vodíkové koridory bychom měli ... alespoň na papíře.
Teď ještě kde vzít ten vodík ... 🤔
Ten se měl produkovat na Ukrajině. Ale asi nebude..
Pokud mým příspěvkům nerozumíte, jsou pro Vás urážlivé, či kolidují s Vaším viděním světa. Nerozčilujte se.
Není třeba reagovat. Klid. Vše je v pořádku. Ignorujte je. Nejsou určeny Vám.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11588
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od kenavf » 19 črc 2024, 17:45

obrázok_2024-07-19_174016521.png
50kWk...Viete to niekto skontrolovať/potvrdiť
Sledoval som reportaž kde novinár cestoval vodíkovým autom Toyota z Holandska do Prahy. Priemernú spotrebu mal 1kg vodíka na 100km.
Takže to by bola reálna spotreba pri "zelenom"(elektrolízovom) vodíku 50kWh/100km.

Bateriový elektromobil cca20kWh/100km
Dízel 19kWh/100km (počítam 5l nafty á 3,8kWh/L nafty)
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Orwell: "Kto ovláda súčasnosť,ovláda minulosť".

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17273
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od petrp » 02 zář 2024, 11:50

Bloomberg: Proč téměř nikdo nekupuje zelený vodík
Potenciál vodíku jako bezuhlíkového paliva vyvolává nekonečné nadšení. Od pouští v Austrálii a v Namibii až po větrem ošlehané úžiny Patagonie firmy a vlády po celém světě plánují postavit skoro 1600 závodů na jeho produkci. Plyn lze vyrábět čistě, pomocí elektřiny z větru nebo slunce, v rámci procesu, při kterém se rozdělí molekuly vody na vodík a kyslík. Je zde ale jeden problém – naprostá většina těchto projektů nemá jediného zákazníka, který by si toto palivo koupil, napsala agentura Bloomberg.

Přechod na vodík ale není jednoduchý. Většina podniků, které by mohly využívat vodík, by k tomu potřebovala drahé nové vybavení, což se jim nechce pořizovat. Vodík vyrobený z čisté energie pak stojí čtyřikrát více než vodík vyrobený ze zemního plynu. Zároveň je obtížné vybudovat infrastrukturu pro dodávky vodíku – nejen závody na jeho produkci, ale i potrubí na jeho přepravu –, když se poptávka po něm může objevit až za několik let.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/ve ... dik-352599
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 07 zář 2024, 21:17

https://ekonomickydenik.cz/mol-zahajil- ... ni-evrope/
MOL zahájil výrobu zeleného vodíku v největším závodě ve střední Evropě
Maďarská Skupina MOL oficiálně zahájila výrobu v největší továrně na zelený vodík ve střední a východní Evropě, která se nachází v rafinérii v Százhalombatta. Největší závod MOL na výrobu zeleného vodíku ve střední a východní Evropě má kapacitu 10 megawattů. Zařízení ročně vyrobí 1 600 tun čistého, uhlíkově neutrálního zeleného vodíku, který se používá při výrobě paliva.

Emise oxidu uhličitého z dunajské rafinérie se tak sníží o 25 000 tun, což jsou roční emise CO2 téměř 5 400 průměrných automobilů. Tento krok je v souladu s firemní strategií Skupiny MOL SHAPE TOMORROW, jejímž cílem je učinit region udržitelnějším, konkurenceschopnějším a soběstačnějším.

Skupina MOL v dubnu slavnostně otevřela svůj nový závod v Százhalombattě, kde americká společnost Plug Power vyrábí se svou jednotkou o výkonu 10 MW přibližně 1600 tun čistého, uhlíkově neutrálního zeleného vodíku. V poslední době byly provedeny úkoly nezbytné pro uvedení zařízení do výroby: mimo jiné byly provedeny nezbytné tlakové zkoušky, řízení systému řízení procesu, vložení a připojení článků elektrolyzéru k systému a uvedení systému úpravy vody do provozu.

Elektrolyzér společnosti Plug Power využívá elektřinu z obnovitelných zdrojů k štěpení vody na vodík a kyslík. Nevznikají tedy vůbec žádné znečišťující vedlejší produkty, navíc při výrobě 1 tuny vodíku závod vyprodukuje 8-9 tun čistého kyslíku. Americká společnost nabídla MOL inovativní a spolehlivou technologii: téměř 50 let provozních zkušeností s používáním vodíkových generátorů optimalizovaných pro výrobu čistého vodíku.

„Zelený vodík je čistý a všestranný zdroj energie, který i dnes využíváme při výrobě paliv ke snížení naší uhlíkové stopy, ale brzy ho plánujeme vidět přímo v sektoru dopravy. Výroba a využití zeleného vodíku pomůže inovativním způsobem dosáhnout chytré zelené transformace, která je základním cílem strategie MOL. Po elektrárně Százhalombatta plánujeme podobné závody v Bratislavě a Rijece, přičemž druhá jmenovaná by mohla zahájit provoz v roce 2026,“ uvedl Ádám Horváth, ředitel nových a udržitelných obchodních jednotek Skupiny MOL.

Očekává se, že nový závod, postavený za 22 milionů eur, sníží uhlíkovou stopu dunajské rafinérie o více než 25 000 tun oxidu uhličitého ročně. Nová technologie postupně nahradí výrobní proces založený na zemním plynu, který v současné době představuje jednu šestinu celkových emisí oxidu uhličitého Skupiny MOL.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 791
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od mzprx » 07 zář 2024, 21:45

kenavf píše:
19 črc 2024, 17:45
Viete to niekto skontrolovať/potvrdiť
Sledoval som reportaž kde novinár cestoval vodíkovým autom Toyota z Holandska do Prahy. Priemernú spotrebu mal 1kg vodíka na 100km.
Takže to by bola reálna spotreba pri "zelenom"(elektrolízovom) vodíku 50kWh/100km.
Bateriový elektromobil cca20kWh/100km
Dízel 19kWh/100km (počítam 5l nafty á 3,8kWh/L nafty)
Je to tak, jazda na vodik je extremne neekonomicka. Bateriovy elektromobil, velkosti slusneho SUV, sa zmesti priemernou spotrebou do 14-15kWh/100km.
Viac hláv - viac kapusty.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11588
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od kenavf » 07 zář 2024, 22:37

mzprx píše:
07 zář 2024, 21:45
..velkosti slusneho SUV, sa zmesti priemernou spotrebou do 14-15kWh/100km.
To rozhodne nie. Spotreba 14-15kWh je tak pre malý elektromobil.
Slušné elektrické SUV(napr škoda Eniaq) má tak 20-22kWh
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
obrázok_2024-09-07_223651928.png
obrázok_2024-09-07_223651928.png (10.46 KiB) Zobrazeno 980 x
Nissan Leaf:
obrázok_2024-09-07_224000463.png
obrázok_2024-09-07_224000463.png (10.42 KiB) Zobrazeno 976 x
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Orwell: "Kto ovláda súčasnosť,ovláda minulosť".

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 791
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od mzprx » 07 zář 2024, 22:54

Ja viem, za kolko mi to jazdi. Dnes som mal za poslednych 50 km spotrebu 10,5kWh/100km.
Takze asi tazko ma presvedcis. 20kWh zodpoveda spotrebe na dialnici pri 130km/h podla GPS.
Nissan Leaf II mal pri teste starsich elektromobilov na dialnici 130km/h spotrebu 18,4 kWh/100km. Priemer za cely rok je 12,7kWh/100km.
Naposledy upravil(a) mzprx dne 07 zář 2024, 23:07, celkem upraveno 3 x.
Viac hláv - viac kapusty.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11588
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od kenavf » 07 zář 2024, 22:57

▲Mám dve autá, obidve mi so spotrebou sedia presne v strede tej Gausovej krivky, takže verím tej webovej stránke a o tvojej informácii pochybujem. A o 10kWh tuplovane.

Tesla Y
obrázok_2024-09-07_230018649.png
obrázok_2024-09-07_230018649.png (9.49 KiB) Zobrazeno 960 x
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Orwell: "Kto ovláda súčasnosť,ovláda minulosť".

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 2968
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od bacil » 07 zář 2024, 23:01

No to za jsi ale nejel 130 po dálnici.

Vodík jako palivo má smysl, ikdyž je zdánlivě drahý - elektrolyzér totiž stabilizuje přenosovou soustavu odberem v době nadbytku elektřiny kvůli FVE a větrníkům. Tedy pracuje v době tzv. záporné ceny elektřiny.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11588
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od kenavf » 07 zář 2024, 23:05


Zisti si ako sa v súčasnosti vyrába vodík.
95% vodíku sa vyrába prevážne zo zemného plynu .
Elektrolýzou sa vyrába len 5% vodíku, pretože elektrolyzéry sú tak drahé, málo výkonné a neefektívne(cca60%) že ten vodík je 4-5x drahší ako ten zo zemného plynu.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Orwell: "Kto ovláda súčasnosť,ovláda minulosť".

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11588
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od kenavf » 07 zář 2024, 23:53

Mám dve autá(dízle), z toho jedno je Octavia a bývam v rodinnom dome a ak by som jazdil elektromobilom do práce(tam a späť spolu 105km) tak by som ho dokázal do rána dobiť. Ale Octávia má 250000km a priemernu spotrebu 5,5l/100km(na dialnici 135km/h) takže už by som asi musel kupovať tretí elektromobil kvôli baterii.

P.S.
Aby nedošlo k omylu, tie grafy spotrieb elektromobilov dávam ako príklad z tej stránky spritmonitor.de koľko to ľuďom priemerne vychádza a je tam vidieť stred Gaussa.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Orwell: "Kto ovláda súčasnosť,ovláda minulosť".

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17273
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od petrp » 08 zář 2024, 00:13

mzprx píše:
07 zář 2024, 22:54
...Takze asi tazko ma presvedcis...
Nikdo tě přesvědčovat nebude. Jako u každého jiného náboženství, je to i u toho elektromobilního zhola zbytečné... :idea:
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...

Uživatelský avatar
bacil
Redakční rada
Příspěvky: 2968
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od bacil » 08 zář 2024, 01:05

Je dražší jen v případě že výrobce platí za elektřinu standardní platby. Pokud ale bude výrobce vodíku naopak ještě dostávat platby za stabilizaci rozvodné sítě, je vodíková ekonomika z elektrolyzéru najednou velmi výhodná. Elektrolyzér naopak není výrobně drahý (ve skutečnosti velmi drahý je jen protože dotace!) a je stavebně i konstrukčně velmi jednoduchý a hlavně je stohovatelný (modulární) oproti jiným řešením výroby vodíku.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11588
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od kenavf » 14 zář 2024, 16:13

Chemický zásobník se železem by mohl snadno skladovat vodík na zimu
https://www.osel.cz/13670-chemicky-zaso ... -zimu.html
Naozaj je to taký jednoduchý princíp?
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Orwell: "Kto ovláda súčasnosť,ovláda minulosť".

Odpovědět