Vodíková ekonomika?

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 15879
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Vodíková ekonomika?

Příspěvek od martanus » 16 pro 2021, 07:48

V EU má skončit vytápění budov plynem, energetika přejde na vodík, navrhla EK
Brusel 15. prosince (zpravodaj ČTK) – Evropská komise (EK) chce do roku 2040 postupně ukončit vytápění budov plynem a dalšími fosilními palivy. Přísnější ekologická pravidla mají platit i pro výstavbu nových budov, které navíc nebudou moci od roku 2030 produkovat žádné emise. Od roku 2027 pak lidé přijdou o nárok na podporu vytápění plynovými kotli. Počítá s tím soubor návrhů, který dnes komise představila jako další součást cesty ke klimatické neutralitě.

Komise také navrhla možnost, aby unijní státy společně nakupovaly plyn do strategických zásob. Měly by tak předejít jeho nedostatku, stejně jako rychlému růstu cen.
https://oenergetice.cz/evropska-unie/v- ... navrhla-ek

Asi jim nikdo neřekl že vodík jak z bezpečnostního hlediska, výroby tak nákladů je horší plyn než zemní.
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 16 pro 2021, 10:14

Vodík NIE JE ZDROJ energie, vodík je LEN NOSIČ energie, ekvivalent akumulátoru.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

classix
Senior redaktor
Příspěvky: 3359
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od classix » 16 pro 2021, 11:42

Pro výrobu vodíkového nosiče Zeppelin bylo potřeba 250 tisíc krav. A to je 100let zpět. Otázka je kolik externalit bude potřeba pro výrobu a provoz vodíku dnes.
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17276
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od petrp » 16 pro 2021, 11:43

Navíc nosič velmi neochotný kdekoliv setrvávat. Pokud unikne, v kombinace s kyslíkem velmi nebezpečný...
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 16 pro 2021, 11:49

To bol spočiatku aj svietiplyn...
Problém nie je vodík, problém je energia na jeho výrobu. A zamlčané externality.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 22 říj 2022, 22:16

https://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/tru ... icky-pakt/
Trudeau a Scholz uzavřeli „bizarní“ energetický pakt
V srpnu vedl německý kancléř Olaf Scholz delegaci vysokých politických a obchodních představitelů na cestě do Kanady.

Scholz, který zoufale touží po každém joulu primární energie, měl za úkol především prosit kanadského premiéra Justina Trudeaua, aby zvážil urychlené schválení nových zařízení na vývoz zkapalněného zemního plynu (LNG) na kanadském pobřeží Atlantiku, což Trudeau trvale nerad zvažuje.

Navzdory historickým rozdílům mezi cenou zemního plynu v Severní Americe a ve zbytku světa se tento dramatický učitel, který se stal premiérem, přiznal, že pro tento návrh nedokáže najít přesvědčivé obchodní argumenty (i když si nechal otevřené dveře pro další úvahy). V Trudeauově vizi budoucnosti bez fosilních paliv budou takové mnohamiliardové investice zastaralé dříve, než by mohly přinést ekonomickou návratnost. Jak trapné muselo být pro příslušníky evropské elity podřizovat se rozmarům konečného „dědictví“ přijetí na politickou scénu.

Místo toho obě země uzavřely bizarní dohodu o vytvoření „transatlantického dodavatelského řetězce vodíku“ (důraz přidán v celém textu):

„Kanada a Německo tvrdí, že nový vodíkový pakt odstartuje transatlantický vodíkový dodavatelský řetězec, jehož první dodávky se očekávají již za tři roky. Ministr přírodních zdrojů Jonathan Wilkinson a německý vicekancléř Robert Habeck podepsali dohodu v úterý v přístavním městě Stephenville ve státě New York, kde se spolu s premiérem Justinem Trudeauem a kancléřem Olafem Scholzem zúčastnili vodíkového veletrhu.

Pětistránková dohoda je „prohlášením o záměru“ vytvořit vodíkovou alianci mezi oběma zeměmi. „Svět bude v nadcházejících desetiletích potřebovat energii,“ řekl Trudeau. ‚Bude také potřebovat zajistit, aby tato energie byla čistě nulová‘.“

Když jsme viděli tyto titulky, trochu nás to zarazilo. Určitě to musí být vtip? Bohužel, stejně jako většina toho, co vyzařuje z úst současných západních lídrů, se zdá, že obě země mají stejně vážné úmysly jako neseriózní chápání. I když bychom mohli napsat celý článek, ve kterém bychom ukázali, proč je tato snaha odsouzena k tomu, aby se stala jen další mnohamiliardovou blamáží, raději se těchto podrobností rychle zbavíme a místo toho navrhneme praktickou a přitom lepší alternativu pro Německo. Pojďme se do toho pustit.

Abychom pochopili, proč je vodíkové spojenectví mezi Kanadou a Německem téměř jisté, že bude velkým propadákem, který spálí všechny dotace, jež byly na tuto iniciativu poskytnuty, musíme nejprve pochopit, co se vlastně navrhuje. Ačkoli mnoho důležitých detailů zůstává nejasných, z veřejně dostupných informací vyplývají čtyři etapy, v nichž by se měla tato centrálně plánovaná utopie zelené energie uskutečnit.

Nejprve plán počítá s masivním rozmístěním nových větrných elektráren podél západního pobřeží ostrova Newfoundland. Tato oblast je ideální pro získávání energie z intenzivních západovýchodních větrů vanoucích od Atlantského oceánu – Newfoundland je největrnější oblastí Kanady a tryskové proudění prochází přímo nad ostrovem. Za druhé, takto vyrobená elektřina má být přenášena do centralizovaných uzlů, což si vyžádá značné investice do nové infrastruktury. Jakmile budou větrné elektrárny zprovozněny a bude možné získávat elektřinu, bude třetím krokem masová výroba vodíku pomocí elektrolýzy. Zde Německo přispívá významnými technologickými znalostmi. Strojírenské giganty jako Siemens AG investují velké částky do zdokonalení této technologie a jsou nepochybně na špičce.

Nyní však přichází ta nejtěžší část.

I za předpokladu, že výše uvedené schéma bude vyrábět vodík za celosvětově konkurenceschopnou cenu (k tomu jsme skeptičtí), jakým způsobem se mají velké objemy vodíku dopravovat z Newfoundlandu do Evropy? Určitě ne přímo, ačkoli to mnohé zprávy a tiskové zprávy naznačují a mylně předpokládají, že přeprava vodíku bude stejně „jednoduchá“ jako přeprava zkapalněného zemního plynu – což také není snadný úkol. Podle zprávy z Austrálie je přímá přeprava vodíku a zemního plynu vzhledem k jejich rozdílům nesmírně náročná a lze pouze očekávat, že „přeprava vodíku ve velkém po moři bude komerčně životaschopná někdy v roce 2030“.

Jiní jsou ještě pesimističtější. Zakladatel Bloomberg New Energy Finance Michael Liebreich nevidí žádný scénář, kdy by mělo ekonomický smysl, aby se po mořích plavila plavidla s vodíkovým pohonem:

„Pokud budeme vodík přepravovat na velké vzdálenosti, bude to potrubím. A pokud to nepůjde potrubím, tak to dělat nebudeme.

Nižší objemová energetická hustota vodíku ve srovnání s kapalnými uhlovodíkovými palivy znamená, že vodík má nižší objemovou hustotu.“
Tekutý vodík má hustotu 70kg na meter kubický :!: :nahlavu: (0.07 g/cm3)
Vodík viazaný vo vode 111kg na meter kubický
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Honza
Redaktor
Příspěvky: 273
Registrován: 16 úno 2017, 16:21

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Honza » 22 říj 2022, 22:52

Obskurnejsi způsob sebevraždy už snad ani není možný... Vodík to je takový prevít co prochází plasty jako nic, co prochází i kovy a rozpouští se v nich a způsobuje jejich křehnuti, výbušný jak prase... To si vůbec nedovedu pro domácí použití představit...

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17276
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od petrp » 22 říj 2022, 22:55

Jo jo, je to takové "výbušné" téma... :lol:
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 22 říj 2022, 23:11

Občas to bouchne...
Atomových reaktorov bolo doteraz postavených okolo 500 (energetických), z toho vybuchlo: Černobil, Bohunice, TreeMiles, Fukušhima, ... povedzme 5-6 tj cca 1%.
S vodíkom to bude podobné - 1% vybuchne... :snaha:
Aj so vzducholoďami to tak bolo :mrgreen:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 791
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od mzprx » 23 říj 2022, 00:15

Vybuchol len Cernobyl a Fukusima. Oba pripady boli vybuchy vodiku vyrobeneho reaktorom z chladiacej vody vysokoteplotym rozkladom.
Viac hláv - viac kapusty.

false_flag
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9844
Registrován: 27 čer 2017, 23:20

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od false_flag » 23 říj 2022, 04:34

Alchymista píše:
16 pro 2021, 11:49
To bol spočiatku aj svietiplyn...
Problém nie je vodík, problém je energia na jeho výrobu. A zamlčané externality.
Tak nějakou tu stovku množivých reaktorů a mohou si vyrobit vodíku do halejujá.. ale s tím počtem reaktorů na co by potřebovali tolik toho plynu., to už mohou fungovat rovnou na baterky. :shock:
Pokud mým příspěvkům nerozumíte, jsou pro Vás urážlivé, či kolidují s Vaším viděním světa. Nerozčilujte se.
Není třeba reagovat. Klid. Vše je v pořádku. Ignorujte je. Nejsou určeny Vám.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 23 říj 2022, 09:16

mzprx - všetky sú deštrukcia aktívnej zóny reaktoru a rozrušenie obalov palivových súborov. Výbuch vodíku je až sekundárny dôsledok - hoci môže spôsobiť plošne rozsiahlejšie škody.

flase_flag - to práve nemôžu, tak ako nemôžu nakúpiť plyn a ropu z Ruska.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

false_flag
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9844
Registrován: 27 čer 2017, 23:20

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od false_flag » 23 říj 2022, 10:43

Ale já si dělal těžkou srandu Alchy :lol:
Pokud mým příspěvkům nerozumíte, jsou pro Vás urážlivé, či kolidují s Vaším viděním světa. Nerozčilujte se.
Není třeba reagovat. Klid. Vše je v pořádku. Ignorujte je. Nejsou určeny Vám.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 18 lis 2022, 22:52

https://ekonomickydenik.cz/projekt-vodi ... iardy-eur/
Projekt vodíkové dálnice přes střední Evropu se vyplatí. Náklady účastníci spočítali na 1 až 1,5 miliardy eur
Předběžná studie proveditelnosti ukazuje, že do roku 2030 je technicky možné přepravit přes střední Evropu 120 milionů kWh vodíku denně. což odpovídá množství 1,3 milionu tun ročně. Přepravu bude možné zajistit převážně s využitím stávající sítě plynovodů. Oznámily to plynárenské společnosti eustream, NET4GAS a OGE ve společné tiskové zprávě.

Zmíněné společnosti zahájily spolupráci v oblasti možného využití vodíku loni v září. Jejich ambicí je vybudovat vodíkovou „dálnici“ vedoucí přes střední Evropu. Společná iniciativa nazvaná Středoevropský vodíkový koridor (CEHC) se zaměřuje na přepravu zeleného vodíku z předpokládaných výroben na Ukrajině na klíčový německý trh, kde je o ekologicky vyrobený vodík největší zájem.

Po roce dokončili předkladatelé projektu předběžnou studii proveditelnosti. „Výsledky předběžné studie proveditelnosti jsou velmi pozitivní. Ze studie jasně vyplývá, že je technicky možné do roku 2030 přepravit přes střední Evropu 120 GWh vodíku denně. Stále však zůstává mnoho nejistot, například jaký dopad bude mít na projekt válka na Ukrajině,“ říká uvedl generální ředitel společnosti NET4GAS Andreas Rau.

V rámci akčního plánu REPowerEU je pro rok 2030 stanoven cíl 10 milionů tun zeleného vodíku vyrobeného přímo na území EU, dalších 10 milionů tun obnovitelného vodíku má být dovezeno z okolních zemí. Díky projektu CEHC by mohlo být do Evropy teoreticky přepraveno až 1,3 milionu tun zeleného vodíku, což odpovídá 13 procentům ze stanoveného cíle pro rok 2030.
Obrázek
Plánovaná trasa pro ukrajinský vodík směřující na německý trh. Zdroj: prezentace projektu na webu cehc.eu

Celkem 1225 km dlouhá část středoevropského vodíkového koridoru od ukrajinsko-slovenských hranic do velkých oblastí poptávky po vodíku v jižním Německu si vyžádá investice v odhadované výši 1 až 1,5 miliardy eur (24 až 36 miliard korun). Tento relativně příznivý odhad investičních nákladů zahrnuje nezbytnou modernizaci potrubí, přeshraničních stanic a vybraných kompresorových jednotek a je výrazně nižší než náklady na vybudování zcela nové vodíkové infrastruktury.

Podle současného plánu by měl být projekt CEHC dokončen do roku 2030, přičemž práce na něm začnou již v roce 2024. Předcházet mu však musí změny v legislativě a jistota ohledně návratnosti investice v regulovaném prostředí přepravy plynu. Počítá se i s využitím evropských peněz. Účastníci projekty zvažují podání žádosti o status projektu Společného evropského zájmu (PCI), aby mohli čerpat finanční prostředky EU. Válka na Ukrajině odhodlání předkladatelů projektu nijak nezmenšila.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 675
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od vojvoda » 18 lis 2022, 23:13

Tá Ukrajina je predzvesť úspechu :mrgreen:
Ale veď nech tam investujú, hlavne veľa a všetko
срочно расстрелять

false_flag
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9844
Registrován: 27 čer 2017, 23:20

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od false_flag » 19 lis 2022, 02:30

Aha.. tak už je to jasné..Ten plán vodíkové ekonomiky měl být ....jako z větrníků a solárů. generujeme vodík, ale prototže to není stabilní zdroj tak z ukrajinské atomky a jiné nečisté zdroje zajistí přísun stabilních dodávek vodíku, protože ty obnovitelné zdroje jsou tak výkonově nestabilní..Vodík se navím můžeme pokusi skladovat. Pro zbytkovou populaci vyvolených to bude stačit a zbytek ať jezdí třeba na šlapacím kole.

A to to nemůže žádný análytik napsat ve dvou větách na plnou hubu? Aby bylo jasno? Asi ne..
Pokud mým příspěvkům nerozumíte, jsou pro Vás urážlivé, či kolidují s Vaším viděním světa. Nerozčilujte se.
Není třeba reagovat. Klid. Vše je v pořádku. Ignorujte je. Nejsou určeny Vám.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 01 pro 2022, 17:27

https://ekonomickydenik.cz/konsorcium-f ... eho-uranu/
Konsorcium firem ve Velké Británii získalo peníze na projekt skladování vodíku za pomoci ochuzeného uranu
Konsorcium složené ze společností EDF UK R&D, UK Atomic Energy Authority (UKAEA), University of Bristol a Urenco získalo od britského ministerstva pro podnikání, energetiku a průmyslovou strategii (BEIS) finanční prostředky ve výši 7,7 milionu liber (9,3 milionu dolarů) na vývoj řešení pro unikátní skladování vodíku za pomoci ochuzeného uranu. Informovali o tom zástupci projektu HyDUS (Hydrogen in Depleted Uranium Storage).

Finanční prostředky byly poskytnuty z portfolia BEIS Net Zero Innovation Portfolio ve výši 1 miliardy GBP, jehož cílem je urychlit komercializaci nízkouhlíkových technologií a systémů.

Projekt HyDUS (Hydrogen in Depleted Uranium Storage) prokáže chemické skladování vodíku za okolních podmínek pomocí chemického spojení vodíku s ochuzeným uranem (uran-238) za vzniku hydridových sloučenin těžkých kovů.

Konsorcium vyvine demonstrátor pro skladování vodíku, v němž se vodík absorbuje na „loži“ z ochuzeného uranu, které pak může v případě potřeby uvolnit vodík k použití. Tento demonstrátor HyDUS bude vyvíjet v pilotním měřítku v rámci programu demonstrátorů pro skladování energie s delší dobou trvání v kampusu UKAEA v Culhamu.

„Půjde o světově první technologický demonstrátor, který je krásným a vzrušujícím převedením osvědčené technologie skladování izotopů vodíku pro fúzní palivo, kterou britský úřad pro atomovou energii používá v malém měřítku již několik desetiletí,“ poznamenal profesor Tom Scott, jeden z architektů technologie HyDUS.

„Sloučeniny hydridů, které používáme, dokáží chemicky skladovat vodík při okolním tlaku a teplotě, ale pozoruhodně při dvojnásobné hustotě kapalného vodíku. Materiál také dokáže rychle odevzdat uložený vodík pouhým zahřátím, což z něj činí úžasně reverzibilní technologii skladování vodíku,“ doplnil vědec.

„Tato technologie skladování energie by mohla poskytnout vysoce čistý vodík, který je nezbytný pro klíčové aplikace, jako je doprava, a zároveň skladovat vodík po dlouhou dobu bez energetických ztrát,“ dodal doktor Antonios Banos, technický vedoucí z Bristolské univerzity.

Patrick Dupeyrat, ředitel výzkumu a vývoje společnosti EDF, uvedl, že financování ze strany BEIS „je jasným potvrzením důvěryhodnosti konsorcia a kvality fáze studie proveditelnosti“.

„Nová forma technologie dlouhodobého skladování energie, která bude demonstrována v projektu HyDUS, má vynikající synergie s jaderným dodavatelským řetězcem a elektrárnami společnosti EDF, zejména v rámci budoucího nízkouhlíkového elektrického systému, kde bude flexibilita využívající vodík hrát významnou roli,“ řekl dále Dupeyrat.

„HyDUS považujeme za zajímavou technologii skladování energie, která pomůže podpořit dekarbonizaci národní sítě,“ řekla Monica Jongová z UKAEA.

„Ještě zajímavější je, že se jedná o britskou technologii a vysoce exportovatelný ukázkový příklad toho, jak efektivně propojit technologie z jaderného a fúzního odvětví do vodíkového hospodářství, což dokazuje, že Spojené království je stále světovým lídrem v oblasti energetických inovací,“ podotkla.

Společnost Urenco poskytne do projektu ochuzený uran, vedlejší produkt procesu obohacování uranu.

„Jsme hrdí na to, že se můžeme podílet na tomto vzrušujícím projektu, který spojuje osvědčenou technologii jaderné fúze a potenciální komerční využití zásob ochuzeného uranu společnosti Urenco pro vývoj udržitelného nízkouhlíkového řešení skladování energie pro vznikající vodíkové hospodářství,“ řekl David Fletcher, vedoucí oddělení rozvoje podnikání ve společnosti Urenco.

Podle společnosti Urenco bude v rámci projektu HyDUS během příštích 24 měsíců dodán modulární demonstrační systém s ambicí instalovat tuto technologii zpočátku v jaderných lokalitách, a zvýšit tak ziskovost jaderných elektráren. Později by se však tato technologie mohla rozšířit a využít v dopravě a těžkém průmyslu, jako je tavení hliníku a oceli.

Začátkem tohoto měsíce získalo jiné konsorcium vedené společností EDF finanční prostředky od britské vlády na zkoumání možnosti využití tepla a elektřiny vyrobených v jaderných elektrárnách k výrobě vodíku pro použití při výrobě asfaltu a cementu. Projekt Bay Hydrogen Hub – Hydrogen4Hanson bude demonstrovat elektrolýzu na bázi pevných oxidů integrovanou s jaderným teplem a elektřinou z elektrárny EDF Energy v Heyshamu v anglickém hrabství Lancashire, která bude poskytovat nízkouhlíkový a levný vodík.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 05 pro 2022, 18:32

https://ekonomickydenik.cz/nemecko-revi ... roku-2030/
Německo reviduje vodíkovou strategii. Cílem je zdvojnásobit kapacitu elektrolýzy do roku 2030
Německé ministerstvo hospodářství chce revizí své národní vodíkové strategie předčasně upevnit cíle vedoucí ke zdvojnásobení kapacity elektrolýzy v zemi do roku 2030. Elektrolýza je potřebná k rozdělení vody na vodík a kyslík. Informoval o tom deník Tagesspiegel Background.

Přechodem na strategii, která byla představena v roce 2020, chce ministerstvo hospodářství posílit cíl vybudovat do roku 2030 výrobní zařízení s celkovou kapacitou deset gigawattů, jak je uvedeno ve vládní koaliční dohodě, jak vyplývá z návrhu, který noviny viděly.

Nejpreferovanější zelený vodík má být vyráběn elektrolýzou z obnovitelných zdrojů energie.

Modrý vodík by měl být v revidované strategii nějakou dobu zvažován, uvádí Tagesspiegel Background. Modrý i šedý vodík je vyráběný z fosilních zdrojů, zemního plynu, případně metanu. Rozdílem je, že v případě modrého vodíku je produkovaný oxid uhličitý zachytáván technologií CCS (carbon capture and storage), v případě šedého vodíku je vzniklý CO2 vypouštěn do atmosféry.

„Během přechodného období bude třeba podporovat i modrý vodík a jeho dovoz,“ uvádí se ve strategii.

Národní vodíková strategie má být revidována každé tři roky, ale vzhledem ke změně vlády a energetické krizi, která nastala od jejího zavedení, ministerstvo hospodářství reviduje strategii s předstihem a plánuje, že nová strategie bude přijata v lednu 2023.

Součástí revize jsou také plány na nové vnitrostátní plynovody, koncepce skladování vodíku, strategie dovozu a mezinárodní vodíkovou infrastrukturu.

Vodík vyráběný z obnovitelných zdrojů (tzv. zelený vodík) se stal klíčovým palivem pro dosažení čistých nulových klimatických cílů. Zdá se, že tento klimaticky neutrální plyn se stane technologií volby pro dekarbonizaci odvětví, kde je snižování emisí obzvláště obtížné, například v těžkém průmyslu a letectví.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 05 pro 2022, 18:34

https://ekonomickydenik.cz/chysta-se-ob ... strategie/
Chystá se obří čpavkový terminál: Přístav Antverpy-Bruggy se připravuje na budoucnost s vizí vodíkové strategie
V rámci své vodíkové strategie plánuje belgický přístav Antverpy-Bruggy vybudovat dovozní terminál pro zelený čpavek. Dokončení je naplánováno na rok 2027, oznámil provozovatel přístavu. Nedávno sloučený přístav Antverpy-Bruggy se považuje za klíčový pro dovoz, místní výrobu, zpracování a vnitrozemskou přepravu zeleného vodíku a nosičů vodíku, jako je čpavek a metanol.

Do roku 2027 má být v přístavu Antverpy-Bruggy vybudován nový dovozní terminál pro udržitelný čpavek. Tímto způsobem chce přístav upevnit svou pozici v rámci evropské vodíkové strategie.

Plánují se skladovací prostory a spojení pro další přepravu po železnici a vnitrozemských vodních cestách do vnitrozemí.

Podle tiskové zprávy provozovatele přístavu je možné i přímé propojení potrubí s průmyslovými areály.

Kromě toho mají být v terminálu vybudována zařízení na přeměnu čpavku na vodík. Ten by pak mohl být dodáván do vodíkové sítě nebo nakládán do nákladních automobilů, čímž by bylo zajištěno zásobování celé severozápadní Evropy.

„Již řadu let se důsledně zasazujeme o podporu a realizaci přechodu na novou energetiku. Nový čpavkový terminál je dalším důležitým krokem v energetické transformaci Belgie a Evropy a na naší cestě ke klimatické neutralitě,“ zdůraznil při příležitosti představení projektu německý zástupce přístavu Antverpy-Bruggy Elmar Ockenfels.

Nedávno sloučený přístav Antverpy-Brugggy se považuje za klíčový pro dovoz, místní výrobu, zpracování a vnitrozemskou přepravu zeleného vodíku a nosičů vodíku, jako je čpavek a metanol.

Umožňuje to také společná infrastruktura a synergické efekty vyplývající ze spojení obou přístavů. Kromě nového čpavkového terminálu se plánuje několik dalších projektů v oblasti vodíkového hospodářství. Očekává se, že první objemy zeleného vodíku dorazí na obě přístavní plošiny již v roce 2026.

Belgický premiér Alexander De Croo během návštěvy říjnové návštěvy přístavu Antverpy-Bruges navrhl revizi federální vodíkové strategie. Plánovaná úprava, která zahrnuje zřízení federální vodíkové rady, je v souladu s širším cílem vlády v oblasti energetiky, kterým je dosažení evropského cíle klimatické neutrality. Strategie a projekty přístavu Antverpy-Bruggy v oblasti dovozu, výroby a propustnosti ekologického vodíku z něj činí zásadního hráče v rámci ambice Belgie stát se evropským vodíkovým centrem.

Federální vodíková strategie byla schválena koncem loňského roku a je součástí přechodu na stoptocentně obnovitelnou energii a klimatickou neutralitu. Vodík hraje v tomto přechodu důležitou roli a je nezbytným článkem budoucího udržitelného a robustního energetického systému. Aby se Belgie stala uhlíkově neutrální, potřebuje nejen obnovitelnou elektřinu, ale také velké množství obnovitelného vodíku, který se sice vyrábí na místě, ale hlavně se bude muset ve velkém množství dovážet. Jedním z cílů strategie je postavit Belgii do pozice dovozního a tranzitního uzlu pro zelený vodík v Evropě.

Premiér Alexander De Croo, ministryně energetiky Tinne Van der Straetenová a státní tajemník pro hospodářskou obnovu Thomas Dermine dnes tuto revizi federální vodíkové strategie vysvětlili za přítomnosti zúčastněných stran z různých odvětví včetně chemie, průmyslu a energetiky v přístavním domě Antverpy-Bruges. Revize vychází z řady doporučení studie společnosti Boston Consulting Group (BCG), která provedla průzkum v různých odvětvích. Konkrétní body se týkaly dovozu vodíku a také oznámení o založení federální rady pro vodík, které předsedají společnosti WaterstofNet a Cluster TWEED.
Klíčová role přístavu Antverpy-Bruggy

Belgie leží v centru několika významných průmyslových klastrů a na energetické křižovatce v srdci Evropy. Strategická poloha přístavů, odborné znalosti inovativních společností, výzkumných center a vzdělávacích institucí a již existující infrastruktura a průmysl znamenají, že naše země má všechny předpoklady k tomu, aby se stala vodíkovým centrem západní Evropy. Jako světový přístav vidí přístav Antverpy-Bruggy svou klíčovou roli v dovozu, místní výrobě, zpracování a propouštění zeleného vodíku a nosičů vodíku (jako je čpavek a metanol) do vnitrozemí.

Belgie zatím nemá dostatek prostoru pro vlastní výrobu potřebného množství zeleného vodíku. Místní výroba proto bude muset být doplněna dovozem zeleného vodíku a nosičů vodíku z regionů, které mají dostatek slunce a větru a také dostatek prostoru.

Od roku 2026 bude přístav Antverpy-Bruggy dále rozšiřovat svou stávající kapacitu, aby mohl na své nástupiště přijímat první zelený vodík. Aby přístav Antverpy-Bruggy posílil svou pozici, vytvořil spolu s pěti významnými průmyslovými subjekty a veřejnými zainteresovanými stranami koalici pro dovoz vodíku: DEME, Engie, Exmar, Fluxys a WaterstofNet.

Byla také navázána spolupráce s několika exportními regiony s cílem nastartovat tento vodíkový řetězec. Několik belgických společností v současné době rozvíjí projekty vývozu vodíku po celém světě.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 09 pro 2022, 18:52

https://ekonomickydenik.cz/blizky-vycho ... u-energie/
Blízký východ a severní Afrika představují obrovský potenciál pro vodík a syntetická paliva z obnovitelných zdrojů energie
Jakou roli by mohl hrát Blízký východ a severní Afrika při zásobování Evropy vodíkem a syntetickými palivy z obnovitelných zdrojů? Překvapivě velmi velkou. Německé středisko pro letectví a kosmonautiku (DLR), Wuppertalský institut a Institut pro budoucí energetické a materiálové toky (IZES) vypracovaly na toto téma zásadní studii. Její výsledky ukazují, že region MENA (anglicky Middle East and North Africa) má obrovský potenciál a umožňuje nákladově velmi efektivní výrobu.

Syntetická paliva hrají důležitou roli při snižování emisí CO2 v odvětví dopravy a dosahování ambiciózních cílů v oblasti ochrany klimatu. K jejich výrobě se používá elektřina a vodík z obnovitelných zdrojů a také uhlík ze vzduchu.

Kromě obnovitelných zdrojů jsou výrobní náklady (primární náklady) také významně závislé na investičních rizicích – a tedy na různých podmínkách v možných exportních zemích.

Poprvé jsou k dispozici údaje s vysokým regionálním rozlišením o technickém potenciálu, výrobních nákladech a investičním prostředí.

V rámci studie němečtí vědci poprvé zkoumali celý region MENA ve vysokém rozlišení. Za tímto účelem rozdělili region na mnoho malých oblastí a analyzovali je jednotlivě.

Blízký východ a severní Afrika (MENA) je region, který zahrnuje celkem 22 zemí Blízkého východu a severní Afriky. V regionu žije přibližně 6 procent světové populace a nachází se zde mimo jiné 60 procent světových zásob ropy a 45 procent světových zásob zemního plynu. Vzhledem k těmto významným zásobám ropy a zemního plynu v regionu je MENA důležitým zdrojem globální hospodářské stability.

HDP MENA činilo například v roce 2019 cca 3,3 bilionu dolarů, což představovalo 4,5 procenta světového HDP. Saúdská Arábie je největší ekonomikou s HDP ve výši 782 miliard dolarů, následuje Írán (454 miliard dolarů), Spojené arabské emiráty (414 miliard dolarů), Stát Izrael (369 miliard dolarů) a Egypt (249 miliard dolarů).

Když se soustředíme na možnost výroby nových produktů, tak zelený vodík je považován za klíčové palivo pro dekarbonizaci těžkých průmyslových procesů a skladování obnovitelné energie ve velkém měřítku. Syntetická paliva vyrobená z elektřiny z obnovitelných zdrojů by pak mohla být jedním ze způsobů, jak učinit odvětví mobility, jako například jsou letectví či železniční doprava, šetrnější ke klimatu.

Novinkou německé studie je to, že její autoři modelovali celý výrobní řetězec syntetických paliv a zahrnuli jej do svých výpočtů. Součástí úvah byla také zařízení na skladování energie a vodíku. Ty jsou nezbytné a smysluplné pro stabilní a ekonomicky optimální provoz celého systému s obnovitelnými, a tedy kolísajícími zdroji.

Na rozdíl od jiných studií kombinuje MENA-Fuels technologické a ekonomické aspekty s hodnocením rizik jednotlivých zemí pro všech 17 uvažovaných zemí tohoto regionu. To zahrnovalo analýzu zdrojů, politických rámcových podmínek a rámcových podmínek pro investice.

„Poprvé máme k dispozici komplexní analýzu – jako základ pro další výzkum, ale také jako zdroj informací a podklad pro rozhodování v průmyslu a politice,“ shrnuje Jürgen Kern, vedoucí projektu studie v Institutu DLR pro síťové energetické systémy.
Analýza technického potenciálu: Výroba paliv by mohla mnohonásobně překročit poptávku Evropy

Region MENA má s celkovým objemem více než 400 000 terawatthodin ročně velmi velký potenciál výroby energie z obnovitelných zdrojů. To se týká především využívání solární energie ve formě fotovoltaiky a koncentrované solární energie (CSP). Odpovídající je i potenciál pro výrobu vodíku a syntetických paliv.

To platí i v případě, že odečteme vlastní dlouhodobou poptávku zemí Blízkého východu a Afriky po úplném přechodu na obnovitelné zdroje energie.

V závislosti na předpokládaném scénáři vývoje – negativním, konzervativním nebo pozitivním – by mohl vývozní potenciál převýšit například německou poptávku po syntetických palivech 60krát až 1 200krát.

Téměř všechny země Blízkého východu a Afriky mají významný potenciál pro výrobu syntetických paliv za nízké ceny.

V nejpříznivějších lokalitách by se výrobní náklady mohly v roce 2030 pohybovat mezi 1,92 a 2,65 eura na litr vodíku a v roce 2050 mezi 1,22 a 1,65 eura na litr vodíku. Pro tyto údaje výzkumníci předpokládali investiční náklady ve středním rozsahu a pozitivní vývoj investičních podmínek.

Potenciál vývozu syntetických paliv, která by se dala vyrábět za méně než dvě eura za litr, činí v roce 2050 přibližně 28 000 terrawatthodin, a to i za nepříznivých investičních podmínek. V tomto případě by pocházel především ze zemí s dobrým technickým potenciálem a stabilními podmínkami. V případě příznivého vývoje investičních podmínek by vývozní potenciál činil více než 50 000 terrawatthodin ročně.

Investiční prostředí určuje potenciální exportní regiony
Při posuzování vývozního potenciálu však nejsou rozhodující pouze výrobní náklady, ale také investiční prostředí. Vezmeme-li v úvahu možná investiční rizika, má to významný vliv na celkové náklady, a tedy i na možný výběr vývozních zemí.

Kromě toho je předpokladem vývozu syntetických paliv v každém scénáři komplexní rozšíření obnovitelných zdrojů energie v samotném regionu MENA.

Scénáře pro výrobní kapacity solární a větrné energie pro vlastní plně obnovitelné zásobování regionu do roku 2050 se pohybují mezi 4 500 a 9 000 gigawatty.

V současné době se takový rozsah a potřebná dynamika expanze zatím neodráží v cílech expanze většiny zemí MENA. Vedle rozvoje výrobních kapacit pro syntetická paliva v průmyslovém měřítku by bylo nutné výrazně zintenzivnit také rozšiřování obnovitelných zdrojů energie. V ideálním případě se domácí nabídka a vývoz vzájemně doplňují a posilují.

Informace o výběru sysntetických paliv, technologiích a jejich dodávkách je možné si přečíst ZDE.

Scénáře a odvození vývoje poptávky po syntetických palivech a surovinách si lze přečíst ZDE.

Více informací o posouzení rizik a analýze nákladů rizik regionu MENA je k stažení ZDE.

Zprávu o výsledcích projektu MENA-Fuel je možné si stáhnout ZDE.
A elektrina je zo zásuvky.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět