Vodíková ekonomika?

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 14 zář 2024, 17:06

Divné... veľmi divné...
Z vody robia vodík a kyslík, potom vodíkom za tepla redukujú oxidy železa na železo a vodu... A tvrdia, že reakciou železa z vodou za vzniku oxidov železa dokážu efektívne vyrobiť vodík...

Na sosanie grantov je to dobrý nápad.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 791
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od mzprx » 14 zář 2024, 17:28

Nejak tam zabudli zapocitat energiu potrebnu na zohriatie obsahu na 400°C.
Viac hláv - viac kapusty.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 14 zář 2024, 17:55

keby len to...
ale koľko bude mať výstup z reakcie Fe3O4+ 4*H2-> 3*Fe + 4*H2O? (presnejšie - FeO.Fe2O3 - "železnato-železitý")
IMHO Minimálne tých 400°C - v podstate superkritická para... ale budiž, nejak sa využije... a hm... bude to reakcia exotermická alebo endotermická?

Pri akej teplote má bežať opačná reakcia Fe + H2O -> oxidy železa + H2 ??? a opäť - bude to reakcia exotermická alebo endotermická?
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 791
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od mzprx » 14 zář 2024, 18:12

Ta druha reakcia bola aj v cernobyle. Vsetko bolo OK, kym im ten vodik neblafol... co nastalo o par sekund.
Viac hláv - viac kapusty.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 07 říj 2024, 20:40

https://sputnikglobe.com/20241007/russi ... 50755.html
Prvá ruská loď na vodíkový pohon „Ecobalt“ bude testovaná v októbri - generálny riaditeľ spoločnosti
MOSKVA (Sputnik) - Prvá ruská loď na vodíkový pohon „Ecobalt“ sa začne testovať v októbri 2024, uviedol v rozhovore pre Sputnik Oleg Savčenko, riaditeľ Štátneho výskumného centra Krylov.
Centrum Krylov je hlavným vývojárom najnovších konštrukcií lodí, materiálov a technológií pre ruské námorníctvo.
„Ide o našu spoločnú prácu s Ak Bars. Výletná loď s názvom Ecobalt pre 12 ľudí s elektrochemickým generátorom. Bude to prvé plavidlo v Ruskej federácii s prvým domácim elektrochemickým generátorom na vodíkové palivo. Úplne nahradí dovoz,“ povedal Savčenko.
Podľa neho Krylovovo centrum tento projekt vypracovalo spolu s partnermi, najmä s Petrohradskou polytechnickou univerzitou, a Ak Bars ho postavil v Zelenodolskej lodenici Gorkij podľa návrhu Centrálnej konštrukčnej kancelárie Baltsudoproekt (konštrukčná kancelária Krylovovho centra).
„S testovaním začneme v októbri tohto roku. Chceme ju ukázať potenciálnym zákazníkom,“ povedal Savčenko.
Predtým Renat Mistachov, šéf lodiarskeho holdingu Ak Bars, novinárom povedal, že hlavným cieľom prototypu je stať sa platformou na vytvorenie a testovanie technológie, ako aj na vývoj univerzálneho funkčného modulu pre elektráreň na palivové články. Jednou z hlavných výhod elektrární na palivové články v porovnaní s tradičnými dieselovými motormi bude výrazne nižšia úroveň hluku a vibrácií, efektívne využívanie paliva a vysoká účinnosť. Na tento účel sa uskutočnia testy a následná prevádzka plavidla, poznamenal Mistakhov.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 791
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od mzprx » 07 říj 2024, 22:01

V chemickom parku Leuna (Sasko-Anhaltsko) v auguste vybuchla vodíková nádrž. Plamene sa rozšírili aj na ďalší príves s plynovými nádržami. Vďaka rýchlemu zásahu továrenského hasičského zboru sa podarilo zabrániť niečomu horšiemu.
V dosledku toho cena vodiku vystupala na vyse 24EUR za 1kg a mnoho cerpacich stanic na vodik je docasne, alebo aj trvalo (su zrusene) uzatvorenych.

https://www.lvz.de/mitteldeutschland/ex ... RSGQI.html

https://h2.live/
Viac hláv - viac kapusty.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 27 říj 2024, 00:35

https://ekonomickydenik.cz/vodik-v-potr ... -ne-u-nas/
Vodík v potrubí pro zemní plyn a nových tratích? Už příští rok. Ale ne u nás
Vodík poteče plynovým potrubím už v roce 2025. Tedy ne v našem, českém, ale v německém. Německá Spolková agentura pro sítě totiž schválila páteřní vodíkovou síť navrženou provozovateli přenosových soustav. Síť obsahuje celkem 9 040 kilometrů tratí, které mají být postupně uvedeny do provozu do roku 2032. Z toho přibližně 60 procent potrubí bude ze stávajícího média – zemního plynu – na vodík přestavěna a zbývajících 40 procent bude nově postaveno. Očekávané investiční náklady činí 18,9 miliardy eur.

„První vodíkové potrubí hlavní sítě bude uvedeno do provozu již v příštím roce. Páteřní síť je výchozím bodem pro novou infrastrukturu a ústřední součástí energetické transformace. Díky tomu je Německo průkopníkem v Evropě,“ řekl ministr hospodářství Robert Habeck během tiskové konference.

„Díky schválené vodíkové páteřní síti mohou nyní provozovatelé sítí postupně budovat a provozovat infrastrukturu pro vodík. První linky budou převedeny od příštího roku. Všichni zúčastnění na procesu a plánování intenzivně pracovali více než rok a půl a vedli konstruktivní diskuse, které nejsou vždy jednoduché, za to vám moc děkuji,“ řekl prezident Spolkové agentury pro sítě Klaus Müller.

Páteřní síť je prvním krokem v rozvoji vodíkové sítě na úrovni celého Německa. Vodíková páteřní síť propojuje budoucí vodíkové klastry po celém Německu. Ty spojují regionální a místní vodíkové projekty, například v průmyslových nebo komerčních parcích.

Páteřní síť zohledňuje i spojení se sousedními zeměmi. Federální agentura pro sítě žádost schválila s drobnými úpravami. Schválena byla například pouze potrubí, která jsou nezbytná pro přepravní úlohu vodíkové páteřní sítě.
Plánovaná páteřní vodíková síť v Německu. Foto: FNB
Obrázek

Cesta k vodíkové páteřní síti
V posledních dvou plánech rozvoje plynárenské sítě na roky 2020 a 2022 již provozovatelé přenosových soustav (TSO) prováděli průzkumy trhu s ohledem na výrobu vodíku a poptávku po něm. Byly také identifikovány plynovody pro přechod ze zemního plynu na vodík. Provozovatelé přepravní soustavy pak v rámci Plánu rozvoje plynárenské soustavy vypracovali vlastní, zatím nezávazné modelování vodíku. Ta také identifikovala první vodíkové klastry v Německu.

Pro výstavbu a uvedení sítě do provozu bylo nutné větší nasazení na straně výrobců a poptávky, stejně jako výstavba tratí. Z tohoto důvodu se německá vláda rozhodla na jaře 2023 zřídit vodíkovou páteřní síť. Cílem by mělo být propojení hlavních míst výroby, dovozu a spotřeby vodíku v celém Německu.

Souběžně s legislativním procesem pro právní základ zveřejnili provozovatelé přepravních soustav v červenci 2023 svůj stav plánování. Tento výbor byl konzultován společně provozovateli přenosových soustav a Spolkovým ministerstvem hospodářství a klimatu. V této souvislosti byla také zveřejněna kritéria pro definování scénáře pro vodíkovou hlavní síť. Kromě toho by například provozovatelé distribučních sítí plynu mohli zavést možné potrubní struktury.

V listopadu 2023 předložili provozovatelé přenosových soustav Spolkové agentuře pro sítě návrh žádosti o vodíkovou hlavní síť, kterou agentura konzultovala a prozkoumala. Provozovatelé přenosových soustav využili výsledky konzultace a předběžného screeningu k revizi žádosti. V několika regionech byly přidány trasy a jiné byly odstraněny.

Další rozvoj infrastruktury je realizován v rámci pravidelně se opakujícího plánování rozvoje sítě pro plyn a vodík. Souběžná konzultace rámců scénářů pro plyn/vodík a elektřinu umožnila posoudit možný vývoj ve společném kontextu. Nyní, když Spolková agentura pro sítě potvrdila rámec scénáře plyn/vodík, provozovatelé přenosových soustav a budoucí provozovatelé vodíkových dopravních sítí přizpůsobí vodíkovou síť budoucím výzvám.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 46977
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od Alchymista » 29 říj 2024, 22:08

https://ekonomickydenik.cz/problem-s-vo ... ou-letech/
Problém s vodíkovými vlaky. Nejezdí, jak by měly, ani po dvou letech
Ani po téměř dvou letech od slibovaného uvedení do provozu nejezdí ekologické vodíkové vlaky v německém Taunusu podle plánu. Kritika v regionu je stále hlasitější a hlasitější. Hrozí i výpověď smlouvy.

Vodíkové vlaky v Taunusu nadále způsobují problémy. Od včerejška se vodíkové vlaky po práci na trati mezi Bad Homburgem a Brandoberndorfem opět rozjely, ale podle Rýnsko-hlavního dopravního svazu (RMV) bude i nadále platit nouzový jízdní řád. V některých případech musí cestující přestoupit na náhradní autobus. Důvodem je, že kvůli technickým problémům není k dispozici dostatek vodíkových vlaků.

Spuštění největší flotily na světě s technologií šetrnou k životnímu prostředí bylo plánováno už na prosinec 2022. Problémy se ale vyskytly hned od začátku. Dodávky vlaků byly opožděny, poté se jejich provoz ukázal jako nespolehlivý.

Nouzový jízdní řád pro RB15 platí do změny jízdního řádu 15. prosince. Do té doby budou na trati využívány pouze krátké vlaky. V 9,06 hodin budou od pondělí do pátku jezdit mezi Bad Homburgem a Grävenwiesbachem pouze autobusy. Úsek mezi Grävenwiesbachem a Brandoberndorfem bude autobusy využíván pouze od pondělí do pátku mezi 7,15 a 16,30.

Nová omezení vešla ve známost v září a vyvolala v regionu ostrou kritiku. Okresní hejtman Hochtaunuskreis Ulrich Krebs (CDU) spolu se starosty požadovali vyvození důsledků s ohledem na zatížení cestujících. Krebs je také předsedou dozorčí rady RMV.

„Dojíždějící, kteří linku využívají, nevědí, zda se ráno stihnou dostat včas do práce či do školy, nebo zda se večer dostanou domů. Takhle to nemůže pokračovat,“ řekl mluvčí dopravního svazu Hochtaunus.

Pokud vlaky i přes veškerou snahu výrobce Alstom nebudou nadále jezdit podle plánu, bude muset RMV hledat alternativy. Na stole je i možnost výpovědi smlouvy, která se ale musí intenzivně zkoumat, vysvětlil mluvčí.
Čo tak ešte ekologickejší prostriedok? Šlapací vlak... Tramvaj už bola...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11588
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od kenavf » 29 říj 2024, 22:14

Myslíš niečo ako táto šlapacia tramvaj ale vo väčšom merítku? :wink:
obrázok_2024-10-29_221338647.png
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Orwell: "Kto ovláda súčasnosť,ovláda minulosť".

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 17273
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Vodíková ekonomika?

Příspěvek od petrp » 25 lis 2024, 18:19

Vodíkové vlaky? Zatím zapomeňte - Alstom hlásí nespolehlivost, poruchovost, nepoužitelnost. Jak překvapivé...

Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Díky dlouholetým zkušenostem můžu konstatovat, že věci nefungují dobře, pokud jsou vypnuté...

Odpovědět