Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 9846
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 12 črc 2021, 11:38

Gigafactory je obrovská továrna na výrobu baterií do elektromobilů, o jejichž stavbě v České republice se spekuluje již několik let a jednalo by se o investice v řádech desítek miliard korun, které by vytvořily až tři tisíce pracovních míst. Nyní to dle zdrojů z ministerstva průmyslu a obchodu i vypadá, že továrny by mohly být dvě. Primárním favoritem na hlavního investora je německý Volkswagen, ale zájemců je dle ministerstva hned několik. Volkswagen svůj zájem potvrzuje i tím, že v létě by měl kvůli gigafactory přiletět nejmocnější muž koncernu Herbert Diess.

modrak
Senior redaktor
Příspěvky: 3301
Registrován: 22 úno 2017, 16:50

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od modrak » 12 črc 2021, 14:23

Na jedno nabitie elektroautom Bratislava - Chorvatsko. No a jedna skúsnosť na záver. :mrgreen:

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16227
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od petrp » 12 črc 2021, 16:11

A to se vyplatí :smich: Koukám, že ceny jsou stejně nesmyslné jako tady. Nepoužitelná služba...
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 12 črc 2021, 17:32

Ksichty manželky na zaberoch hovoria za všetko...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 15 črc 2021, 17:36

https://echo24.cz/a/SpvpD/zakaz-spalova ... ji-experti
Zákaz spalovacích motorů u aut může paradoxně zhoršit klima, varují experti
Stanovení pevného data zákazu prodeje aut se spalovacími motory může podle automobilek a expertů paradoxně znamenat zhoršení klimatu. Lidé si totiž ve větší míře před rokem 2035 koupí vozy s benzinovými a dieselovými motory a zároveň budou déle používat starší a méně ekologická vozidla. Pro automobilky to bude znamenat dodatečné náklady spojené s urychlením přechodu k elektrickým vozům, vyšší investice i další nejistotu. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Evropská komise dnes v rámci přelomového klimatického balíčku navrhla, aby nové vozy od roku 2035 nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého. Unijní exekutiva také chce výrazně podpořit prodej elektromobilů, pro něž by měly členské země budovat podstatně více dobíjecích stanic. Plán musí schválit členské státy a Evropský parlament.
„Jako důsledek 100procentního vyloučení spalovacích motorů z nových osobních vozů bude velmi pravděpodobně narůstat stáří využívaných vozů, které budou zejména domácnosti déle provozovat v případech, kdy jim nebude vyhovovat elektromobil nebo pro ně bude příliš drahý,“ uvedl partner EY pro automobilový průmysl Petr Knap. Pozitivní by naopak podle něj v této variantě byl jasně definovaný závazek členských zemí přispět ke zlepšení podmínek, tedy dobíjecí infrastruktury, pro rozvoj alternativních pohonů. Dosud byli zavazováni jen výrobci, a nebyl žádný tlak na vytvoření a usnadnění poptávky.

„Se stanovením pevného data zákazu prodeje spalovacích motorů nesouhlasíme a pro celý automobilový průmysl by mohlo jít v konečném důsledku o kontraproduktivní rozhodnutí. Nejde totiž zdaleka jen o automobilky, ale i jejich dodavatele, pro něž bude příští desetiletí extrémně náročné a velmi nákladné, z hlediska plánování a přeskupování výroby stávajících i nově požadovaných technologií. Negativní dopady lze proto očekávat v rámci celého hodnotového řetězce autoprůmyslu, a to včetně dopadů na pracovní trh,“ uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.Podle Petzla by v plánu měly být zohledněny rozdílné geografické i ekonomické podmínky v jednotlivých členských státech EU. Navržená regulace také podle něj málo zohledňuje přínos syntetických a obnovitelných paliv pro dekarbonizaci i stávajícího vozového parku, jakož i potřebu zachování adekvátních technologických řešení pro široké portfolio využití vozidel. „Naprosto zásadním úkolem také je, aby změny vyžádané regulací nepředstavovaly skokové zásahy do objemů výroby jednotlivých technologií a dílů a jejího plánování,“ podotkl Petzl.

Hrozí masivní růst cen, dopady balíčku zaplatí spotřebitelé
Návrh Evropské komise kritizuje i sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA. Sdružení zastává stejný názor jako Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU), tedy že se Komise příliš soustředí na vozidla s nulovými emisemi a nedostatečně zohledňuje přechodné období vedoucí k jejímu cíli. ,,Většina opatření je primárně zaměřena na podporu elektrifikace a používání vodíku, ale tyto technologie nejsou v krátkodobém horizontu připravené pro běžné použití v komerční silniční dopravě,“ upozorňuje sdružení s tím, že na druhou stranu ČESMAD vítá závazné cíle pro členské státy zavést síťovou infrastrukturu pro čerpání alternativních paliv

Sdružení také poukazuje na to, že při zavedení další formy penalizace za emise CO2 v silniční dopravě dojde ke skokovému navýšení nákladů. ,,Připočteme-li k tomu cenu vozidel na alternativní pohony, která v současnosti běžně dosahuje trojnásobku dieselových verzí, hrozí masivní růst cen za dopravu s širokými dopady do celého hospodářství zemí EU,“ upozorňuje ČESMAD.

„Tím, kdo dopady balíčku zaplatí, budou jednoznačně spotřebitelé. Ti si připlatí za cenu zboží,“ upozornil generální tajemník Vojtěch Hromíř. ,,Aby nárůst cen nebyl skokový, je třeba, aby všechna opatření počítala s přechodným obdobím. Příkladem budiž využívání těžkých nákladních vozidel s pohony na LNG. Tato technologie existuje a stát už investoval i stovky milionů do plynových čerpacích stanic. V budoucnu pak počítáme s nástupem vodíku, možná elektřiny,“ dodal.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 15 črc 2021, 18:19

https://ekonomickydenik.cz/bezemisni-au ... -opatreni/
Bezemisní auta a přísnější pravidla pro obchodování s emisemi. Evropská komise přijala balík transformačních opatření
Obchodování s emisemi se dotkne i nových odvětví a stávající systém se zpřísní. K dalším dnes přijatým opatřením patří zvýšené využívání obnovitelné energie, vyšší energetická účinnost, rychlejší zavedení nízkoemisních druhů dopravy a infrastruktury a paliv na jejich podporu, sladění daňové politiky s cíli evropské zelené dohody, opatření k zabránění úniku uhlíku a nástroje pro zachování a růst našich přírodních propadů uhlíku. Snížení emisí je zásadní pro to, aby se Evropa stala do roku 2050 prvním klimaticky neutrálním kontinentem.

Zásadní návrhy pro oblasti klimatu, energetiky, využívání půdy, dopravy a daní dnes přijala Evropská komise s cílem snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 55 procent ve srovnání s úrovněmi z roku 1990. Přijaté návrhy umožní nezbytné zrychlení snižování emisí skleníkových plynů v příštím desetiletí. Snížení emisí je zásadní pro to, aby se Evropa stala do roku 2050 prvním klimaticky neutrálním kontinentem.
Konec bezplatných povolenek v letectví

Systém Evropské unie pro obchodování s emisemi (ETS) stanoví cenu uhlíku a každoročně snižuje strop emisí z určitých hospodářských odvětví. Emise z výroby energie a energeticky náročných průmyslových odvětví se doposud podařilo snížit o 42,8 procenta.

Celkový emisní strop se má ale snížit ještě více. Postupně dojde ke zrušení bezplatných povolenek na emise z letectví. Cílem je rovněž sladění s globálním systémem kompenzace a snižování emisí uhlíku v mezinárodním letectví (CORSIA) a zahrnutí emisí z lodní dopravy.
Snížení emisí v zemědělství

Nařízení o sdíleném úsilí přiřazuje každému členskému státu posílené cíle snižování emisí pro budovy, silniční a vnitrostátní námořní dopravu, zemědělství, odpady a malá průmyslová odvětví. Vzhledem k různým výchozím bodům a kapacitám každého členského státu vycházejí cíle z jejich HDP na obyvatele.

Do roku 2035 se chce Evropská unie zaměřit na dosažení klimatické neutrality v odvětvích využívání půdy, lesnictví a zemědělství, včetně rovněž emisí jiných než CO2 ze zemědělství, jako jsou emise z používání hnojiv a hospodářských zvířat.

Cílem strategie v oblasti lesnictví je zlepšit kvalitu, množství a odolnost lesů. Podporuje lesníky a biohospodářství založené na lesích při zachování udržitelné těžby a využívání biomasy, zachování biologické rozmanitosti a stanovení plánu vysadit tři miliardy stromů v celé Evropě do roku 2030.
Využití bioenergie

Výroba a využívání energie tvoří 75 procent emisí v Evropské unii, proto je urychlení přechodu k zelenějšímu energetickému systému zásadní.

Směrnice o obnovitelných zdrojích energie stanoví zvýšený cíl výroby 40 procent naší energie z obnovitelných zdrojů do roku 2030. Posílena jsou i kritéria udržitelnosti pro využívání bioenergie a členské státy musí navrhnout jakékoli režimy podpory pro bioenergii způsobem, který respektuje kaskádovou zásadu použití dřevní biomasy.

Do 2035 bezemisní auta
Kvůli narůstajícím emisím ze silniční dopravy je třeba přijmout kombinaci různých opatření, která doplní obchodování s emisemi. Ve srovnání s letošním rokem musí průměrné emise u nových automobilů klesnou od roku 2030 o 55 procent, o dalších pět let později dokonce o sto procent.

Všechny nové vozy registrované od roku 2035 tak budou mít nulové emise. Pro zajištění spolehlivého nabíjení či tankování paliva se zreviduje nařízení o infrastruktuře alternativních paliv. To bude vyžadovat, aby členské státy rozšířily kapacitu nabíjení v souladu s prodejem automobilů s nulovými emisemi a instalovaly nabíjecí a čerpací stanice na pravidelné intervaly na hlavních dálnicích.
Zdanění energie

Revize směrnice o zdanění energie navrhuje sladit zdanění energetických produktů s energetickými a klimatickými politikami Evropské unie, podporovat čisté technologie a odstranit zastaralé výjimky a snížené sazby, které v současné době podporují používání fosilních paliv.

Cílem nových pravidel je snížit škodlivé dopady hospodářské soutěže v oblasti daně z energie a pomoci zajistit příjmy pro členské státy ze zelených daní, které jsou méně škodlivé pro růst než daně z práce.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 9846
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od homer » 16 črc 2021, 12:23

Šnobr: Brzy přijde velké zdražení elektřiny, Dukovany se nikdy nepostaví, z ČEZu tečou peníze
Výrazné zdražování elektřiny, zásadní rozhodování o budoucnosti energetiky, konec uhelných elektráren. To jsou věci, které nás v příštích letech podle odborníka na energetiku a investora Michala Šnobra zcela jistě čekají. Tvrdí, že jaderná energetika pro nás není řešení, musíme jít jinou cestou. A stejně jako další země sledovat, kudy půjde vědecký pokrok. Šnobr ostře kritizuje ČEZ, který prý dělá chyby, a často jde hlavně o to, aby si vydělali lidé na něj napojení.
https://www.stream.cz/prostor-x/snobr-b ... e-64193662

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16227
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od petrp » 16 črc 2021, 13:05

homer píše:
16 črc 2021, 12:23
Šnobr: ... jaderná energetika pro nás není řešení, musíme jít jinou cestou.
Nad některými úvahami "odborníků" zůstává rozum stát...
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Aaron Goldstein » 20 črc 2021, 12:20

Největší aerolinky USA nakoupily stovku elektroletadel. Uletí jen 400 kilometrů
Největší americké aerolinie United Airlines chtějí do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality. Pomoci tomu mají letadla na elektrický pohon, kterých teď tato firma objednala celkem sto, a do pěti let je plánuje uvést do provozu. S elektroletadly koketuje třeba i Finsko nebo Nový Zéland.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/do ... f6b220ee8/

To bude prča až to bude po nějakém delším letu na hraně doletu najednou muset kroužit na vyčkávacím okruhu... Jedině, že by pasažérům přidělali rotopedy a šlapáním by poháněli dynama... :smich:
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 20 črc 2021, 12:57

Zajímavé.
Švédský startup, který má v konstrukci dopravních, resp. jakýchkoli, letadel nulovou historii chce do roku 2024 připravit k prvnímu letu dopravní letadlo pro přepravu 19-ti cestujících, a to v termínu (do 2 let), který by byl šibeniční i pro zavedené letecké výrobce.

Navíc letoun principielně nového pohonu se spoustou baterií, které jsou i dnes považovány za nebezpečné k letecké přepravě a nesmí se přepravovat připojené.
A proto vše chce, ve stejném tj. dvouletém termínu získat certifikaci FAA, který tuto firmu nepocházející z USA vůbec nezná.

No, Good Luck Mr. Gorsky :mrgreen:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 20 črc 2021, 15:06

jj, ten si tiež počkal najmenej štvrťstoročie :pohoda
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 20 črc 2021, 16:51

https://echo24.cz/a/SyRim/uskali-elektr ... a-a-co-dal
Úskalí elektromobilů. „Baterka je po osmi letech nepoužitelná a co dál?“
Elektromobily s sebou nesou řadu úskalí. Na jedno z nich upozornil známý automobilový youtuber, Američan Tyler Hoover, který koupil 8 let a 3 měsíce starou Teslu Model S, tedy tři měsíce po skončení záruky baterií. Po této době však nešlo plně dobít akumulátory a dojezd auta se snížil na pouhých 79 km. Oprava pak stála téměř stejně jako starší auto.

Tesla z roku 2013 má najeto asi 156 tisíc km a byla v technicky i vizuálně dobrém stavu. Neprodělala nikdy žádnou nehodu. Problém však je se životností baterie. Auto pár měsíců po vypršení záruky dovolilo nabití pouze do momentu, kdy se ukázal dojezd zhruba 79 km. Více auto nabít už nešlo. Je to taky jeden z důvodů, proč se takto starší modely Tesly prodávají v USA za zhruba 540 až 650 tisíc korun. Nový vůz by stál přes dva miliony korun.

Pokud by si Hoover nechal automobil opravit u společnosti Tesla, zaplatí za to téměř stejnou částku, za kterou vůz koupil. Tedy zhruba kolem 400 tisíc korun. Youtuber poukazuje na to, že elektromobily nemusí být dlouhodobě funkční a jejich náhradní díly a následná oprava vyjde majitele na obrovskou sumu.

Sám se pokusí opravit auto levnější a nestandardní cestou. Podle Hoovera však většina lidí takto pokračovat nebude. Pokud se objeví problém u ojetého auta, většina majitelů kontaktuje oficiální servis, zjistí velkou částku, kterou by museli za opravu zaplatit a pošlou auto na vrakoviště. Vyvolává tedy otázky, jak moc z dlouhodobého hlediska je doopravdy auto ekologicky šetrné.

Nedávno v otevřeném dopise zpochybnila ekologičnost elektromobilů více než stovka vědců a odborníků. Nelíbí se jim také prosazování elektromobility jako jediné správné cesty ze strany Evropské unie. Dopis podepsali i dva čeští zástupci z ČVUT profesor Jan Macek a docent Oldřich Vítkov ze strojní fakulty. Psali jsme o tom zde.

O nestabilitě baterií se v rozhovoru pro Týdeník ECHO rozpovídal v rozhovoru právě Jan Macek. Podle něj kapacita baterie může klesnout i v závislosti na ročním období. V zimě to může být až o třetinu. „Samozřejmě kdo má garáž nebo kdo si může auto předtopit tím, že v noci stojí na nabíječce, čímž si i baterku ohřeje, má výhodu. Pokud je ale baterka úplně studená, není výjimkou, když řidič hlásí, že auto místo dojezdu 150 mělo 50 kilometrů.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 20 črc 2021, 19:24

No a to teraz by mal prísť ten ďaľší stupeň využitia tej starej baterie a to ako domáce uložisko. Koľko by teda malo takéto uložisko kapacitu kWh?
Existuje už niekde také uložisko?

IMHO: Osobná skúsenosť: Vymontoval/vyletoval som staré 18650ky (4 roky) akumulátory z notebooku a boli v podstate nepoužiteľné, možno tak 10% kapacity. A na druhom (dcérinom) notebooku to bolo obdobne. Neviem akú máte vy skúsenosť.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 20 črc 2021, 19:35

Podobné... skúsil som akumulátory z baterie, z ôsmich článkov boli ako tak použiteľné dva.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Skeptik » 20 črc 2021, 20:08

Jediný elektromobil, který jsem kdy vlastnil (a doufám, že to při tom i zůstane) bylo synovo elektrické autíčko
Obrázek
Když bylo nové, decka z ulice se na něm střídali a na jedno nabití ujeli tak 2 kilometry (i víc).
Po dvou letech na jedno nabití sotva objel ulici ... cca 200 metrů.
Jako hračka dobrý. Jako dopravní prostředek :palecdolu:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 21 črc 2021, 17:42

https://ekonomickydenik.cz/zajem-o-elek ... st-odberu/
Zájem o elektřinu pro elektromobily roste. ČEZ zaznamenal u svých stojanů za první pololetí 45procentní nárůst odběru
ČEZ aktuálně po celé České republice provozuje více než tři stovky veřejných dobíjecích stanic, z toho je téměř 240 rychlodobíjecích. Za první pololetí skupina zaznamenala meziroční nárůst odebrané elektřiny o více než 45 procent. Přes 1,5 milionu kWh načerpaných od ledna do června by umožnilo jednomu elektromobilu 263krát obkroužit zeměkouli. Oproti roku 2018 vzrostlo množství odebrané energie o 64 procent.

Během prvních šesti měsíců roku „natankovala“ elektrická auta u zelených stanic celkově více než 1,6 milionu kWh bezemisní elektřiny. Ve stejném období loňského roku si elektrická auta od stanic ČEZ odvezla 1,1 milionu kWh, za celý rok 2020 se statistika dobíjení dostala přes 2,4 milionu odebraných kWh.

Síť srovnatelná s většími řetězci klasických čerpacích stanic se za poslední dva roky svým rozsahem zdvojnásobila. Letos se zatím rozrostla o více než třicet nových dobíjecích stanic, za celý loňský rok o rekordních 83 stojanů.

Stanice s vyšším výkonem
„Vliv pandemie je nesporný a také v našem sektoru znamenal zpomalení aktivit. Věříme ale i tak, že udržíme tempo výstavby z loňského roku, kdy jsme postavili více než osmdesát stanic a výrazně pokročili v plošné nabídce dobití v lokalitách po celé České republice. I nadále se zaměřujeme na pokrývání hlavních tahů a větší města. Připravujeme také postupné osazování nejvytíženějších lokalit dobíjecími stanicemi o vyšších výkonech. Celkově by elektromobily letos měly u stojanů ČEZ poprvé načerpat výrazně přes tři miliony kWh,“ říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.

Řidiči letos doposud využili dobíjecí stanice ve 101 736 případech. Při jednom zastavení průměrně načerpali 15,5 kWh elektřiny. Ve stejném období loni představoval průměr na jedno dobití 16,3 kWh.

Nejčastěji řidiči elektromobilů letos doplňovali baterie vozů v Praze, Mladé Boleslavi a u dálničních stání v Siřejovicích na D8 a Vrbové Lhotě na D11.U každého ze stojanů ČEZ mohou současně doplňovat energii dva elektromobily, dohromady je tedy síť v jednu chvíli schopna odbavit přes šest set elektromobilů.

Desítky minut na dobití
Hlavní tíhu provozu nesou rychlodobíjecí stanice o výkonu 50 kW. Ty dnes tvoří osmdesát procent sítě a umožňují dobití většiny kapacity baterií všech typů a značek elektromobilů v řádu desítek minut.

Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti ČEZ činí přes 18 tisíc kW. Ekvivalentem může být například středně velká vodní elektrárna zásobující bezemisní elektřinou domácnosti města s padesáti tisíci obyvateli. Do pěti let chtějí energetici celkový výkon všech stanic ztrojnásobit na více než 50 tisíc kW.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Aaron Goldstein » 24 črc 2021, 15:41

Vcelku rozsáhlý článek o tom, jak si elektromobily SKUTEČNĚ stojí... Článek je z ČVUT (tedy žádná benzínová loby) a pro elektromobilitu nevyznívá nijak pozitivně...

https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-med ... omobilito/
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 14391
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od martanus » 24 črc 2021, 15:53

Taková moje myšlenka

Podporou zeleného šílenství v EU klesne obchod s Ropou za dolary. Bude přebytek dolarů, centralní banky budou snižovat dolar jako rezervní měnu protoře dolar nebudou tak potřebovat. A tím pádem dojde v USA k růstu inflace a nemovitostí na neúměrnou mez a k destrukci západu. :wink:

Vypadá to že zelení politici v EU se chovají jako kvasinky.
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 7605
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od palo satko » 24 črc 2021, 16:51

Martanus špatne uvažuješ. Tie dolare si požičiaš aby si mohol zaplatit zvyšenu cenu všetkeho čo je zavisle na dodavke energie, t.j. od rohlika po pohar vody a ver mi, že ti ešte bude chybat tak vela penazi, že si vybaviš holandsku hypotheku na tie dolariky. (požičas si na prežitie založenim domu, bytu v banke.) Kapitalizmus nie je pre ludi.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 28 črc 2021, 17:35

https://ekonomickydenik.cz/ceska-vlada- ... w-nebo-lg/
Česká vláda chce podpořit první gigafactory na baterie. Hlavním investorem bude VW nebo LG
Investice za 50 až 60 miliard korun, rozsah produkce 40 až 55 gigawatthodin kapacity baterií pro elektromobily, start výroby nejdříve v roce 2025. Takové jsou parametry první plánované bateriové gigafactory v České republice. Její vznik předpokládá memorandum o porozumění mezi společností ČEZ a vládou, které dnes podepsali ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.

Zmíněný ČEZ by měl mít v plánované továrně roli menšinového akcionáře. Nabídnout by mohl vhodné lokality (nejlépe zatím vychází prostor po odstavené elektrárně Prunéřov I u Chomutova) a také dodávky zelené energie z plánovaných fotovoltaických parků v Ústeckém kraji. „Počítáme s dodávkami lithia z Cínovce, kde bychom mohli začít těžit v polovině roku 2025,“ uvedl po podpisu memoranda Daniel Beneš.

Kdo tedy bude hlavním akcionářem první české gigafactory? Ministerstvo průmyslu a ČEZ jednají se dvěma vážnými zájemci, kterými jsou německý Volkswagen a jihokorejské LG Chem. Dohodnout se aspoň s jedním partnerem chtějí na podzim. Podle slov vicepremiéra Havlíčka je možné, že se stát dohodne s oběma zájemci a Česko bude mít velkovýrobny baterií dvě. Možnosti investice v Česku sondují i další zájemci.

Aktivní roli v celém příběhu by měl sehrát také stát. „Pomůžeme s výběrem lokality, náborem zaměstnanců i navázáním spolupráce s vědou a výzkumem,“ řekl Karel Havlíček. Vláda počítá také s napojením nové gigafactory na železniční a dálniční síť či s poskytnutím investičních pobídek, například ve formě daňových úlev. Plánovaná gigafactory má nabídnout 2300 až 2500 přímých pracovních míst, ale také další tisíce mít v navazujících firmách a službách.

Pokud se partneři první (případně i druhé) bateriové gigafactory shodnou na výstavbě závodu v Česku, bude to znamenat zlom ve „smolném“ trendu posledních let. Zatímco v Německu, Polsku či Maďarsku již obří závody na výrobu baterií pro elektromobily či ukládání energie vyrostly, nebo jsou ve výstavbě, Česku se zatím podobné investice vyhýbaly.

Neprosadil se ani žádný z domácích výrobců velkokapacitních baterií. Největší ambice měl v tomto ohledu projekt HE3DA, který většina expertů a pozorovatelů dění v oboru označuje za zklamání či neseriózní záměr. Tématu baterií HE3DA ve v minulých týdnech a měsících Ekonomický deník opakovaně věnoval, upozornil na kauzy klíčových lidí za projektem (včetně Radomíra Pruse a Jaromíra Kučery) i na svérázný fundraising.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět