Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 29 črc 2021, 19:14

https://roklen24.cz/chceme-auta-na-elek ... -vyrobime/
Chceme auta na elektřinu. Jak ji ale vyrobíme?
Neustále stupňujeme nároky na spotřebu elektrické energie, nově například EU ve svém „zeleném šílenství“ rozhodla o zákazu prodeje automobilů se spalovacími motory od roku 2035. Nahradí je elektromobily, které mají být ekologičtější. Pokud odhlédneme od ceny takového vozu, která se pohybuje minimálně kolem milionu korun a pro většinu z nás je nedostupná, tak „palivo“ pro ně, tedy tato elektřina jaksi navíc oproti současným odběrům, se musí také vyrobit. Přitom pokud podle webu Seznam zprávy jen 5 % řidičů (300 tisíc aut) přejde na elektromobily, znamená to 1,5 % veškeré elektřiny vyrobené v ČR, což je 7 % současné produkce jaderné elektrárny Temelín. A to je samozřejmě velmi střízlivý počáteční odhad. Nemluvě o enormním náporu na síť, pokud se tito uživatelé rozhodnou dobíjet své vozy večer.

A to vše v době, kdy náš hlavní a spolehlivý zdroj energie, kterým stále je uhlí, chceme už za pár let zcela odstřihnout od sítě. Jak tedy nasytíme náš stále rostoucí apetit po proudu? Soláry a větrné turbíny nejsou dostatečně spolehlivé ani kapacitní a jaderná spása v podobě nového bloku Dukovan se podle řady odborníků nestihne do plánovaného roku 2038 spustit. Na řadu tedy mají přijít plynové elektrárny, které ale již nyní podle studií produkují více emisí než uhelné, a navíc zesílí nežádoucí závislost na totalitním Rusku, které bude plyn dodávat rourami Nord Streamu II po dně Baltského moře přímo do Německa a odtud dále do Evropy, včetně ČR. Nedávno to skously i USA, takže se zdá, že dokončení tohoto megalomanského projektu za stovky miliard eur již nic nebrání. Náklady přitom zaplatíme my spotřebitelé, o tom nemůže být pochyb. Že by zde byl skutečně zakopán pes, proč dáváme pryč ruce od uhlí? Aby se nám ono zelené šílenství neproměnilo v rudé…

Vždycky mě nadzvedne, jako nedávno, když si čtu „hrůzostrašné“ řádky o škodlivosti využívání uhlí pro energetické účely na životní prostředí. A na článek přitom navazuje reklama na benzínový automobil. Takže jedno fosilní palivo „očerníme“, druhé vyzdvihneme. Navíc benzín s naftou v nejbližší době úplně zakážou propagovat i ve spojení s auty ve stylu: Když nemáš elektric car, nesmíš na silnici. Jasně to dokládá naši dvojakost přístupu k této bezesporu závažné problematice. Prostě nevíme, kudy kam. V tomto případě bychom neměli bláznivě experimentovat, ale držet se osvědčeného modelu fungujícího desítky let, tedy pokusit se v přijatelné míře si zachovat jakékoli zdroje, klidně i ty uhelné, než budeme schopni vyrábět elektřinu cenově přijatelně, v potřebném množství a bez přerušení dodávek, když obnovitelné zdroje zrovna nemají svůj větrný nebo slunný den a jejich bateriová úložiště vypráskáme do pár hodin od jejich připojení do sítě….

V opačném případě doufejme, že nám alespoň ponechají živočišné uhlí, jinak se z toho p….e. Poměrně mě jako člověka střední třídy šokovalo nedávné prohlášení unijního komisaře Frans Timmermanse, že jsou si v EU vědomi finanční nákladnosti zvoleného řešení, které řada obyvatel finančně neustojí, i jeho nespolehlivosti, přesto ho máme následovat dál….Navrhuje dokonce rozdávat něco na způsob prvorepublikových „žebračenek“ lidem, co nebudou na faktury mít… Prý patří v komisi k velkým podporovatelům unijního fondu, který má chudším lidem zmírňovat třeba dopady vyšších cen energií. Jen Česko by takto mohlo získat přes 40 miliard korun.

Když se pak člověk pídí po ráciu nastolené cesty, vždy se dozví nějakou pěknou floskuli o záchraně planety….Při vší úctě ke všemu pokrokovému, to je hodně velká bída. Celé to nejen trochu, ale úplně docela připomíná tragikomicky veselou, jenže vlastně hodně smutnou (pro leckoho i na motivy životní zkušenosti) až bolestivou scénu z jedné české filmové klasiky: „Proč?… Proč?… Irénko, já se ptám, proč?…Proč?….Proč? “ Jak ve filmu, tak i v naší zelené realitě dneška zůstane otázka bez racionální odpovědi. Nikdy to v onom filmu natvrdo nezaznělo, věděl to ale každý divák v kině, u televize. Hlavně kvůli prachům, Bohúši, brachu milý, a je úplně jedno, že ji máš rád i bez peněz. Jinými slovy při pohledu do života běžného občana (jak říkal s oblibou televizní nestor Ota Černý): V zelených aktivech už je zainvestováno tolik peněz, že hodit kotvu a zůstat aspoň stát, natož zařadit zpětný chod, když to nebude pro leckoho z půlmiliardy obyvatel EU k zaplacení, půjde už hlavně právě v unijní Evropě hodně ztěžka. Tož, kurva, (a nejen) hoši, guten tag!
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

nevadiii
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1127
Registrován: 01 dub 2017, 19:20

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od nevadiii » 29 črc 2021, 19:37

:sipka: https://www.iter.org/proj/itermilestones
2026 - prva plasma (ku komercnej prevadzke to este potrva)

Do roku 2035 bude 10 rokov na pripadne zdrzania a ladenie. Nasledne vystavby novych, mensich, technologicky vyspelejsich, ... na zaklade uz vyskusanych a zavedenych technologii z Iteru a dalsich tokamakov po svete.
iter.png

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 29 črc 2021, 21:57

ani do 2050... Niektoré veci proste v malom nefungujú.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 29 črc 2021, 23:13

Už sme to tu raz orientačne počítali že ak by sa do roku 2050 mali nahradiť ropa, plyn a uhlie, používané ako palivo, elektrinou tak už od teraz by sa každý týždeň(alebo štyri dni?) musel spustiť jadrový blok o cca 1,2GW aby sa to do roku 2050 stihlo.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 29 črc 2021, 23:36

Nuž čo - vitaj ekologický temný stredovek...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Polite
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6448
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Polite » 30 črc 2021, 09:04

Žiadny stredovek....prídu výnimky a výnimky výnimiek...z večera do rána sa kľudne stane Uhoľná elektráreň v Nemecku ekologická s pozitívnym dopadom na emisie skleníkových plynov na rozdiel od poľskej uhoľnej elektrárne...
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 7606
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od palo satko » 30 črc 2021, 09:12

:sipka: Polite nestane. Biela rasa na Zapade sa uplne zblaznila a ide to aj sem. ked som sa minule opytal môjho 10-ročneho vnuka, že čo by chcel a on mi povedal ze influencer, tak som len nad buducnostou môjho rodu zufalo prežehnal.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 7606
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od palo satko » 30 črc 2021, 12:39

Ono to už prestava byt srandou.
cerpadlo.jpg
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Svarboj » 30 črc 2021, 16:39

Geopolitika technologií a ekologický přechod

Podle francouzského eurokomisaře Bretona přichází ke slovu „geopolitika technologií“ a Evropa by měla uplatnit hospodářskou sílu kontinentu.
Breton uvedl, že pro „utváření budoucnosti vodíkového hospodářství“ musí kontinent „co nejlépe využívat naše nízkouhlíkové zdroje energie“. „Evropa musí využít jadernou energii jako přechod k využívání vodíkové energie,“ řekl. Považuje vodík za klíčovou technologii v celosvětové soutěži o prosperitu a vliv.
Myšlenka využití jaderné energie bez emisí CO2 k usnadnění vstupu do vodíkového hospodářství se v Německu setkává s rozhodným odmítnutím. Německá vláda se proto spoléhá na zemní plyn jako na překlenovací technologii.
Ve Francii je však situace zcela odlišná. Podíl jaderné energie na výrobě elektřiny ve Francii činí 70 %.
http://casopisargument.cz/?p=37200
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 01 srp 2021, 16:43

https://ekonomickydenik.cz/elektromobil ... bateriich/
Elektromobilita v ohrožení. Přibrzdit ji může rostoucí cena kovů používaných v bateriích
Elektromobilita se může stát obětí svého vlastního úspěchu. Podle analýzy společnosti Coface je rizikem například obrovská – a stále rostoucí – poptávka po kovech nezbytných pro výrobu baterií i samotných elektromobilů. Těžaři nestíhají navyšovat produkci lithia, kobaltu či mědi, jejich cena proto letí vzhůru. Místo poklesu ceny technologie si tak lze vsadit spíš na růst ceny elektromobilů.

Podíl elektromobilů v dopravě celosvětově rychle roste. Zatímco v roce 2019 činil podíl aut na elektřinu 8 procent, v roce 2020 to bylo již 13 procent. Loni prodej automobilů s konvenčním pohonem poklesl o 6 procent, zatímco v důsledku vládních pobídkových programů a zvýšeného zájmu vzrostl prodej elektromobilů v Evropě o 41 procent. „V letošním roce se očekává růst až o 70 procent,“ upozornil Ján Čarný, generální ředitel Coface pro Českou republiku a Slovensko.

Konkurenci elektromobilům odstraní i zákaz prodeje spalovacích motorů na některých trzích (včetně zemí Evropské unie) do roku 2035. Tento trend dále zvyšuje poptávku po kovech potřebných k výrobě baterií. Jde například o lithium, kobalt, grafit, nikl, prvky vzácných zemin, hliník a měď. V každé baterii pro elektromobil se používá několik desítek až stovek kilogramů těchto kovů.

Proto není divu, že za poslední rok vzrostla cena niklu o 34 procent, hliníku o 25 a mědi o 47 procent. Podle analýzy Coface bude růst ceny pokračovat i v příštích letech. Totéž lze říct o spotřebě kovů. Poptávka po mědi, hliníku, manganu, kobaltu a lithiu se bude v období let 2020 až 2050 zvyšovat o zhruba 10 procent ročně, zatímco poptávka po niklu pravděpodobně poroste tempem 11,8 procenta za rok.

Rostoucí ceny a poptávka zvyšují důležitost recyklace kovů. Zatím se to ne zcela daří. Recyklace kobaltu a niklu sice dosahuje až 60 procent, ale lithium se recykluje pouze z jednoho procenta. Rostoucí spotřebu lithia tak nejspíš nepokryjí ani těžební projekty v nových lokalitách včetně českého Krušnohoří.

Vodíkový pohon? Snad někdy později
Výrobci baterií a jejich zákazníci se snaží snížit svou závislost na kobaltu, ale také současně najít alternativní zdroje energie. Hodně se hovoří o vodíku, ale autoři analýzy Coface neočekávají, že by vodík v tomto desetiletí získal významnější podíl v dopravě. „Neočekáváme, že by samotní výrobci automobilů v krátkodobém horizontu upřednostňovali vodík, protože investovali velké prostředky do baterií, aby splnili přísné předpisy zavedené v řadě zemí jejich státními orgány,“ říká Ján Čarný.

Pomalý rozjezd vodíku v dopravě očekává také vládní Vodíková strategie, kterou vypracovalo ministerstvo průmyslu a obchodu. Očekávat lze minimální pokrok v nejbližších letech, pomalý náběh po roce 2025 a boom po roce 2035, tažený hlavně rostoucí spotřebou vodíku v dopravě a průmyslu. Co se týká dopravy, největší využití se očekává v nákladní dopravě. Pro kamiony zkrátka není elektromobilita příliš vhodná.

Rychlejší je tak nástup elektromobility. Počet registrovaných osobních elektromobilů v Česku se loni zvýšil o 90 procent na 7103 vozů. Nicméně jejich podíl je mezi 6,13 milionu registrovaných osobních aut stále malý. Za malým podílem elektromobilů v Česku je vyšší pořizovací cena a současně absence dotačních programů motivující jednotlivce a firmy k pořízení elektromobilů.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 03 srp 2021, 18:57

https://ekonomickydenik.cz/recyklace-li ... ce-ecobat/
Recyklace lithia z baterií se teď nevyplatí, je náročná, bude třeba i růst kapacit, tvrdí organizace Ecobat
Výzvou v oblasti recyklace je zvýšení opětovného využití lithia z baterií, což se nyní téměř neděje. Uvedl to jednatel společnosti Ecobat, která se zabývá zpětným odběrem baterií, Petr Kratochvíl. Vzhledem k nárůstu využití lithiových baterií bude podle Kratochvíla třeba výstavba také nových recyklačních zařízení.

V České republice dosud kapacity pro recyklaci baterií do elektromobilů chybí úplně. Podle ministerstva životního prostředí se očekává, že zájem o zpracování tohoto odpadu stoupne s rostoucím množství lithiových baterií.

Jak už Ekonomický deník informoval, vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš minulý týden podepsali memorandum o podpoře plánovaného projektu továrny na lithiové baterie do elektromobilů v České republice.

Podle Petra Kratochvíla z Ecobatu se nyní lithium obsažené v bateriích v podstatě znovu nevyužívá.

„Ten recyklační proces je dost náročný. Technicky to samozřejmě zpracovatelé umí, ale problém je, kdo to zaplatí. Nevyplatí se to. Zatím jsou zdroje lithia, řekněme, levnější než aby se to získalo z té baterie,“ popsal Kratochvíl.

Další výzva podle něj je, že v důsledku rozvoje elektromobility i využití lithiových baterií v mobilech, počítačích či elektromobilech jejich počet rapidně roste a chybí zpracovatelské kapacity.

„Třeba v České republice přestože tady byly pokusy vyvinout nějakou technologii, nejsou. Nemáme fabriku, nebo recyklační závod, kam bychom ty baterie mohly k recyklaci poslat,“ podotkl jednatel.
Zájem o zpracování odpadu poroste

Ondřej Charvát z ministerstva životního prostředí tvrdí, že se očekává, že s nárůstem množství lithiových baterií bude zájem investorů o zpracování tohoto odpadu stoupat. „Podle našich informací jsou některé projekty již připravené, a ve chvíli kdy bude na trhu baterií více, plánují (společnosti) vybudovat recyklační linku i v ČR – například Kovohutě Příbram,“ sdělil Charvát.

K samotnému procesu recyklace pak Petr Kratochvíl z Ecobatu dodal, že ze všech baterií se při recyklaci získávají kovy.

„V podstatě v Evropě platí směrnice, podle níž se z baterií má získat minimálně 50 procent z hmotnosti baterie. Jsou tam i nějaké plasty, jsou tam nějaké organické chemikálie. Tak je to poměrně náročný cíl,“ popsal Kratochvíl.

„A v současné době, myslím, není ani dobrý přehled, jestli se toto plní. Takto zní zákon – že 50 procent z hmotnosti baterie se má získat zpět. Ale není úplně jasné, jestli se to daří,“ míní jednatel. „V případě kovů, o které se jedná v bateriích do elektromobilů, se kobalt a nikl hodně používají zpátky pro výrobu baterií,“ poznamenal dále Kratochvíl. Mangan, který se získává z běžných spotřebitelských baterií, pak bývá využit třeba při výrobě oceli.

Podle návrhu Evropské komise o bateriích a odpadních bateriích z roku 2020 se má míra recyklace lithiových baterií a akumulátorů pro elektromobily zvýšit na 65 procent v roce 2025 a na 70 procent v roce 2030. Od roku 2030 by akumulátory měly obsahovat 12 procent kobaltu, čtyři procenta lithia a čtyři procenta niklu z odpadu. V plánu je pak další zvyšování míry recyklace.

Ohledně možné spolupráce s automobilkami Kratochvíl řekl, že Ecobat je člen evropské organizace firem, která má smlouvu s jednou automobilkou. Podrobnosti však uvádět nechtěl.

„Projekt teď teprve nabíhá. Mám pocit, že ty automobilky, zatím co od nich slyšíme, si tu problematiku chtějí řešit sami. A to z toho důvodu, že jsou si vědomy, že baterie obsahují kovy, které jsou cenné a kterých třeba v budoucnu, nebude dostatek. Chtějí si udržet celý cyklus baterie pod svou kontrolou,“ shrnul jednatel.

Štěpán Řehák za společnost Škoda Auto uvedl, že pro vysloužilé lithiové baterie společnost připravila tzv. 2nd life program. „Kde baterie se zůstatkovou kapacitou využíváme prostřednictvím partnerské firmy, pro stavbu energetických úložišť. Baterie, které nelze v energetickém úložišti využít, pak Škoda převáží k pěti evropským recyklačním partnerům,“ popsal mluvčí. Řehák také napsal, že ŠKODA s koncernovými kolegy pilotuje vlastní recyklační zařízení v dolnosaském Salzgitteru.

Kratochvíl také uvedl, že problémem v oblasti recyklace je i zajištění bezpečného skladování baterií. Připomněl, že v Česku od letošního ledna platí nový zákon (o výrobcích s ukončenou životností pozn. redakce), v němž jsou podle Kratochvíla už obsaženy technické podmínky pro uskladnění lithiových baterií. Zároveň se o směrnici pro baterie jedná i na evropské úrovni. „A tam je ta otázka bezpečnosti řešena velice okrajově,“ míní Kratochvíl. Vzorem by podle něj mohl být předpis ADR (Accord Dangereuses Route) o silniční přepravě nebezpečných věcí.
Baterie až pro 800 tisíc aut

Plánovaná česká továrna na výrobu baterií do elektromobilů, takzvaná gigafactory, by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin. To by mělo vystačit pro 400 až 800 tisíc osobních automobilů ročně. Záleží na technologii výrobce, respektive výrobců baterií z cínoveckého lithia, a potřebě kapacity finálních baterií, informovala mluvčí energetické společnosti ČEZ Barbora Peterová.

V současném plánu projektu těžby lithia společnosti Geomet, ve které má polostátní ČEZ majoritní podíl, je podle ní vytěžení a následné zpracování 34,5 milionu tun rudy během 21 let od začátku těžby, která se plánuje na rok 2025.

„Zatím jsme neidentifikovali žádné zásadní překážky, které by budoucí těžbě a následnému zpracování bránily. Provádíme desítky zkušebních vrtů a pracujeme na finální ekonomické a technologické studii proveditelnosti. Ta má upřesnit závěry z předběžné studie proveditelnosti a přinést odpovědi na všechny důležité otázky. V zásadě na to, jak otevřít důl a jak těžit a jak pak z vytěženého materiálu získat lithium,“ řekla mluvčí ČEZu Peterová.

Konečné rozhodnutí by podle ní mělo padnout v roce 2023, pak by mohla následovat stavba závodu s tím, že zahájení těžby by bylo v roce 2025.

„Paralelně běží práce na povolovacích řízeních včetně běžícího procesu EIA (posudek vlivu na životní prostředí). Nyní čekáme na vyjádření ministerstva, které stanoví oblasti, na které se máme zaměřit při zpracování dokumentace vlivu stavby na životní prostředí,“ uvedla mluvčí.
Hodně velké plány

Investice za 50 až 60 miliard korun, rozsah produkce 40 až 55 gigawatthodin kapacity baterií pro elektromobily, start výroby nejdříve v roce 2025. Takové mají být po úterku parametry první plánované bateriové gigafactory v České republice.

Její vznik předpokládá memorandum o porozumění mezi společností ČEZ a vládou, které v úterý podepsali ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.

Zmíněný ČEZ by měl mít v plánované továrně roli menšinového akcionáře. Nabídnout by mohl vhodné lokality (nejlépe zatím vychází prostor po odstavené elektrárně Prunéřov I u Chomutova) a také dodávky zelené energie z plánovaných fotovoltaických parků v Ústeckém kraji.

„Počítáme s dodávkami lithia z Cínovce, kde bychom mohli začít těžit v polovině roku 2025,“ uvedl po podpisu memoranda Daniel Beneš.

Kdo tedy bude hlavním akcionářem první české gigafactory?

Ministerstvo průmyslu a ČEZ jednají se dvěma vážnými zájemci, kterými jsou německý Volkswagen a jihokorejské LG Chem. Dohodnout se aspoň s jedním partnerem chtějí na podzim. Podle slov vicepremiéra Havlíčka je možné, že se stát dohodne s oběma zájemci a Česko bude mít velkovýrobny baterií dvě. Možnosti investice v Česku sondují i další zájemci.

Aktivní roli v celém příběhu by měl sehrát také stát.

„Pomůžeme s výběrem lokality, náborem zaměstnanců i navázáním spolupráce s vědou a výzkumem,“ řekl Karel Havlíček.

Vláda počítá také s napojením nové gigafactory na železniční a dálniční síť či s poskytnutím investičních pobídek, například ve formě daňových úlev. Plánovaná gigafactory má nabídnout 2300 až 2500 přímých pracovních míst, ale také další tisíce mít v navazujících firmách a službách.

Pokud se partneři první (případně i druhé) bateriové gigafactory shodnou na výstavbě závodu v Česku, bude to znamenat zlom ve „smolném“ trendu posledních let. Zatímco v Německu, Polsku či Maďarsku již obří závody na výrobu baterií pro elektromobily či ukládání energie vyrostly, nebo jsou ve výstavbě, Česku se zatím podobné investice vyhýbaly.

Neprosadil se ani žádný z domácích výrobců velkokapacitních baterií. Největší ambice měl v tomto ohledu projekt HE3DA, který většina expertů a pozorovatelů dění v oboru označuje za zklamání či neseriózní záměr. Tématu baterií HE3DA ve v minulých týdnech a měsících Ekonomický deník opakovaně věnoval, upozornil na kauzy klíčových lidí za projektem (včetně Radomíra Pruse a Jaromíra Kučery) i na svérázný fundraising.

Pro výrobu baterií je důležité zprovoznit těžbu lithia v Krušných horách. Vedoucí odboru surovinového informačního systému České geologické služby Jaromír Starý dnes řekl, že v Česku je v současnosti evidováno 571,5 milionu tun rudy s 1,14 milionu tun lithia. Uvedl, že v České republice jsou proti dřívějším třem už jen zhruba dvě procenta světových zdrojů lithia.

„Průzkumy a přírůstky zdrojů ve světě pokračují,“ vysvětlil Starý.

V Česku je malé množství na ložisku ve Slavkovském lese a naprostá většina na Cínovci. „Předmětem dobývání budou nejbohatší a nejpřístupnější části cínoveckého ložiska,“ dodal.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 03 srp 2021, 19:00

https://ekonomickydenik.cz/zajem-o-stre ... ch-panelu/
Zájem o střešní fotovoltaiku polevil. Může za to i rostoucí cena solárních panelů
Nové solární elektrárny v Česku přibývají podobným tempem jako loni. Podle statistik Solární asociace za prvních šest měsíců letošního roku vzniklo celkem 3859 nových projektů s celkovým instalovaným výkonem 25,2 megawattu. Zatímco realizace na střechách rodinných domů přibývají, v případě větších instalací na střechách výrobních a skladových hal nastal útlum.

Instalace na rodinných domech vznikají hlavně v rámci programu Nová zelená úsporám (NZÚ), díky němuž vyrostlo v prvním pololetí roku 2021 v Česku celkem 3161 zdrojů energie s celkovým výkonem přesahujícím 16,1 MW. V porovnání s dřívějšími roky jde o další nárůst, ještě v roce 2019 se tolik nepostavilo ani za celý kalendářní rok. Výsledek za celý letošní rok téměř jistě překročí 30 MW.

Jak dále uvedl Jakub Hrbek ze Státního fondu životního prostředí, podíl fotovoltaik s akumulací energie meziročně vzrostl u domácích projektů z 55 na 68 procent; v Praze to bylo dokonce již 80 procent. Vyplacená podpora za první pololetí dosahuje 424 milionů korun. Vedle 16,1 MW nového výkonu ve fotovoltaice díky státní podpoře vzniknou také kapacity na ukládání energie v objemu 21,2 MWh.
Nové instalace solárních elektráren na střechách budov. Výkon v megawattech. Zdroj: Solární asociace

Naopak větších projektů na střechách podniků a hal vzniklo za první pololetí pouze 66 s celkovým výkonem 3,3 megawattu. Dalšímu rozvoji brání především administrativa spojená s jejich výstavbou. „Velký počet projektů, které vznikají v rámci operačního programu OP TAK, čeká na stavební povolení,“ říká Veronika Šilhová, ředitelka Solární asociace. Letos se firmám nepodařilo dotáhnout žádný velký projekt, srovnatelný s loňskými instalacemi na střechách výrobních závodů LEGO Production a Thermo Fisher Scientific Brno.

Dalším důvodem může být i obrat v cenách solárních panelů. Dlouholetý pokles ceny technologií pro fotovoltaiku letos vystřídal růst. Zdražuje prakticky každá potřebná surovina – křemík, hliník, ocel, měď i sklo. Meziroční zdražení se pohybuje okolo 35 procent. Některé větší investory může tento nepříjemný vývoj motivovat k rozhodnutí projekt odložit a počkat, až se „velká surovinová krize“ přežene.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 03 srp 2021, 19:14

:sipka: Recykláciu lítiových akumulátorov by som dal ako okamžitú povinnosť a to hneď aj keď by mala byť drahšia ako novovyrobená. Pretože inak sa bude rozkopávať krajina pretože je to lacnejšie.
Ale naskýta sa otázka, vyrába niekto v EU nejaké litiové baterie, kde by to mohli znovapoužiť?
Recyklovateľnosť 50%? Mali ste niekedy rozobranú lítiovku? Tam by som predpísal využiteľnosť 95%+.(dve kovové folie, medzi nimi niečo čierne a kovové púzdro.)
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 04 srp 2021, 23:42

Jak dopadl test stavu akumulátoru 8 leté Tesly s nájezdem 156 000 kilometrů? Výsledek je absurdní
https://www.autozive.cz/stav-akumulator ... h-provozu/
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 05 srp 2021, 01:34

vráť sa o stránku...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 09 srp 2021, 00:04

Požár vznikl v jednom z 3MW Megapack modulů. Více než 150 hasičů z oblasti se snažilo zastavit šíření požáru na další moduly. Uhasit samotný požár ale téměř nebylo možné a bylo nutné chladit okolí čekat, než baterie po třech dnech "vyhoří".
http://www.hybrid.cz/baterie-tesla-mega ... -kontrolou
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 09 srp 2021, 14:09

https://ekonomickydenik.cz/tri-tendry-n ... -miliardy/
Tři tendry na 253 nových autobusů. Pražský dopravní podnik do nich možná investuje téměř dvě miliardy
Modernizace flotily autobusů podle národních i evropských klimatických závazků tak, aby dlouhodobě zůstala alespoň čtvrtina vozového parku Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) nezávislá na napájecí či nabíjecí infrastruktuře a aby byl dopravní podnik schopen v jakékoliv situaci zajistit potřebné vypravení autobusů. DPP aktuálně vyhlásil tři veřejné zakázky na nákup celkem 253 nových dieselových autobusů splňujících nejnovější emisní normy. Konkrétně půjde o sto standardních 12metrových vozidel, deset autobusů typu Standard+ a 143 kloubových vozidel.

Pražský dopravní podnik předpokládá vysoutěžení dodavatelů a uzavření rámcových smluv do konce letošního roku. Celková předpokládaná hodnota všech tří zakázek je 1,997 miliardy korun. Všechny autobusy musí splňovat Standardy kvality PID. Budou tedy mimo jiné nízkopodlažní, vybaveny odbavovacím informačním systémem, automatickým počítáním cestujících, kamerovým systémem se záznamem, celovozovou klimatizací a systémem pro snižování nástupní hrany v zastávkách, takzvaným kneelingem.
Čtvrtinu výkonů zajišťují autobusy

„DPP v současnosti odvozí 75 procent dopravních výkonů čistě bezemisními vozidly, metrem
a tramvajemi, a pouze zhruba 25 procent připadá na autobusovou dopravu. Do roku 2030 u ní počítáme s částečnou elektrifikací díky schválené koncepci obnovy autobusů v DPP, kterou jsme schválili na Radě hlavního města Prahy a Klimatickým závazkem hlavního města Prahy. V této chvíli má DPP v různé fázi příprav devět projektů autobusových linek, které budou nově obsluhovat trolejbusy, vysoutěžil prvních čtrnáct elektrobusů a připravujeme nákup hybridních autobusů,“ popisuje náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.

Doplňuje, že díky postupné obnově vozového parku má pražský dopravní podnik aktuálně nejmladší autobusovou flotilu v nejvyšší EURO normě.

„V situaci, kdy má Praha dvě silné elektrické trakce, by nebylo rozumné plně elektrifikovat
i třetí, tedy autobusovou trakci. Chceme mít minimálně 25procentní podíl flotily autobusů nezávislý na elektřině, abychom byli schopni flexibilně reagovat na nečekané situace a zajistit potřebné vypravení autobusů a náhradní dopravy za metro, tramvaje či železniční dopravu, případně dle potřeby pro civilní ochranu a evakuaci obyvatelstva. Proto chceme vozový park diverzifikovat i o jiný typ paliv, jako je například vodík nebo kapalná biopaliva,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel DPP Petr Witowski.
Flexibilní nákupy

„Rámcové smlouvy nám umožní dostatečnou flexibilitu v nákupu nových autobusů. Můžeme je využít naplno a nakoupit celkem až 253 nových vozidel, ale na druhé straně nemusíme ani jedno, a to v závislosti na provozních potřebách DPP či závazcích Prahy k různými klimatickým direktivám,“ říká člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský.

Podle něj nákup nových dieselových autobusů splňující nejnovější a nejpřísnější emisní normy EURO 6, a výhledově možná EURO 7 umožní dopravnímu podniku poměrně rychle nahradit současná nejstarší vozidla s normami EURO 4 a 5 a udržovat nízké průměrné stáří flotily autobusů v rozpětí 5,5 až 6,1 roku v závislosti na vývoji.
Standard, Standard+ a kloubový

Veřejná zakázka na autobusy typu Standard:

100 vozidel
Předpokládaná celková hodnota veřejné zakázky: 600 milionů korun
Průměrný roční proběh na vozidlo: 60 tisíc kilometrů
Celková délka vozidla: 11,01 – 12,50 metrů
Konstrukční rychlost: minimálně 85 km/h
Obsaditelnost: 25–35 sedadel pro cestující, minimálně 6 sedadel vyhrazených pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace
Životnost: minimálně 144 měsíců v městském provozu
Výkon motoru: minimálně 200 kW

Veřejná zakázka na autobusy typu Kloubový:

143 vozidel
Předpokládaná celková hodnota veřejné zakázky: 1,144 miliard korun
Průměrný roční proběh na vozidlo: 60 tisíc kilometrů
Celková délka vozidla: 17,01 – 18,75 metrů
Konstrukční rychlost: minimálně 85 km/h
Obsaditelnost: 35–45 sedadel pro cestující, minimálně 6 sedadel vyhrazených pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace
Životnost: minimálně 144 měsíců v městském provozu
Výkon motoru: minimálně 240 kW

Veřejná zakázka na jednočlánkové autobusy typu Standard+:

10 vozidel
Předpokládaná celková hodnota veřejné zakázky: 70 milionů korun
Průměrný roční proběh na vozidlo: 65 tisíc kilometrů
Celková délka vozidla: 14,01 – 17,00 metru
Konstrukční rychlost: minimálně 85 km/h
Obsaditelnost: 35–45 sedadel pro cestující, minimálně 6 sedadel vyhrazených pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace
Životnost: minimálně 144 měsíců v městském provozu
Výkon motoru: minimálně 220 kW
Speciální výbava pro linku AE: úložné prostory pro příruční zavazadla, regál pro objemnější zavazadla cestujících, autobus může být i verzi Low Entry
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

nevadiii
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1127
Registrován: 01 dub 2017, 19:20

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od nevadiii » 10 srp 2021, 17:40

Svět zaspal. V Číně v září koupíte auto s grafenovou baterií a dojezdem 1 000 km. Nabije se za 8 minut
https://www.infovojna.sk/article/svet-z ... za-8-minut
https://vtm.zive.cz/clanky/svet-zaspal- ... fault.aspx
... Čínský koncern GAC (Guangzhou Automobile Corporation) se v roce 2020 pochlubil patentem na převratně levnou výrobu grafenu. ...
... Jenže v lednu 2021 oznámila automobilka Aion (součást GAC) dokončení vývoje grafenové baterie ...
... GAC už totiž baterie instaluje do vozu Aion V, který se má začít prodávat v září 2021! ...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: ☕ Čína nad pohárom ryžového vína

Příspěvek od kenavf » 10 srp 2021, 23:13

riho píše:
10 srp 2021, 14:53
https://www.infovojna.sk/article/svet-z ... za-8-minut

Čo si myslíte o tomto? Elektroauto s dojazdom 1000 km a životnosťou batérie 1 000 000 km. Mne to príde, diplomatický povedané, ako sci-fi. Ale zas kde je dnes Čína, ktorá pred 20 rokmi vyrábala maximálne dvojtaktné tuk-tuky.
Tak radikálne zlepšenie parametrov sa dá overiť len skušobnou jazdou. Pretože tak zázračných baterií sme tu už mali niekoľko(aj v Česku HE3DA...) a nakoniec z toho nič nebolo.
K tomu dobíjaniu.
Typ 6C to na 80 % zvládne za 8 minut
Na dojazd 1000km pri spotrebe cca 15kWh/100km potrebuje cca 150kWh akumulátor ,80% kapacity je 120kWh za 8mninút to je priemerný príkon 900kW(bez započítania strát)
Ještě při 80 % se nabíjelo obřím výkonem 481 kW
Takže pri začiatku nabíjania to bralo 1,3MW.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42270
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: ☕ Čína nad pohárom ryžového vína

Příspěvek od Alchymista » 10 srp 2021, 23:24

1,3MW... Zlieváreň, kde som ako elektrikársky učeň začínal, mala 12 elektrických taviacich pecí po 75kW a 12 vstrekolisov po 15kW, k tomu nejaké obrábacie stroje, brúsky v apretovni, 35kW/3x15?0V motor v kompresorovni. Spolu necelý 1,5MW a 1,1MW v "regulačných stupňoch".
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět