Obnovitelné zdroje energie

Odpovědět
Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6282
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Juraj » 31 srp 2019, 05:56

Tym sa ale mysli za optimalnych podmienok pre uchovanie kapacity baterii. V zimnom obdobi to prudko klesa, naviac treba neustale kurit a spolu s nemoznostou rychleho nabijania je efektivita pouzitia elektroauta diskutabilná. Palivovemu clanku zima nevadí https://www.greencarreports.com/news/10 ... fuel-cells
Este jeden postreh z diskusie. Kapacita baterii s casom postupne klesa, efektivita palivoveho clanku bude zrejme konstantna. Naviac je hmotnost auta s bateriami podstatne vyssia, co bude ovplyvnovat vysledny dojazd.

Ta akademicka studia bez realneho testu v prevadzke je evidentne nezmyselna. Dalsia vec, ktoru treba zvazit a ktoru ekofanatici neberu do uvahy, je ekonomicnost prevadzky spolocnosti. Nejaky ekoaktista Hans, ktory sa zivi prednaskami o zelenej buducnosti, ma cas. Kludne si kazdy den pocka aj tri-styri hodiny na nabitie auta, prednasku ma az poobede a za hodinu zinkasuje hotovost, na ktoru niekto musi stravit 8hodin v praci napriklad obcasnym jazdenim. Ekofanatika nezaujima mobilita (vasa), dolezite je, ze jeho potreby mobility su pokryte. Za dnesneho stavu techniky povinna reorientacia spolocnosti na bateriovu prevadzku by spolocnost znehybnila - tak v doslovnom ako aj prenesenom vyzname

Mio
Redaktor
Příspěvky: 296
Registrován: 21 říj 2017, 16:53

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Mio » 31 srp 2019, 14:54

kenavf píše:
30 srp 2019, 23:08

Z toho teda vychádza účinnosť elektrolýzy cca 70% (36:52=0,7)
Celkovo do spotreby je treba započítať energiu na výrobu a likvidáciu a to sú potom úplne iné čísla.
To že sú elektromobili lacnejšie na 100 km je známe ale treba zohladniť všetko napr.:

1. elektromobil má stratu na dizel 700.000 km a až potom sa začne oplácať
https://auto.pravda.sk/doprava/clanok/5 ... primujuca/
2. baterka nevydrží tých 700.000 km ale cca 400.000 km
https://www.topspeed.sk/kto-tvrdi-ze-el ... trov/16323
3. elektromobily ničia cesty a pneumatiky lebo sú ťažké a majú veľký záber od 0
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/5 ... olandania/
4. recyklácia atď. ...

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 1785
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od bacil » 31 srp 2019, 23:06

Jenže neuvažujete různé daňové zatížení a dotace v případě použítí elektroauta firmou. Pro firmy je elektro výhodnější, no a když mají i nabíječku poblíž...

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11414
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od QVAK » 01 zář 2019, 01:18

Typické "exelové" managerské uvažování jež má s realitou dost málo společného. Tento způsob managmentu pouze vychází z účetní rozvahy a s tou pracuje ale skutečné náklady vznikají v několika vrstvách před ní a v rozvaze se pouze zobrazuje jejich sumarizace.
- Fy. nesmí pro sebe zabrat veřejnou nabíječku ale vybudovat dle svých potřeb své. Budou-li její vozidla čekat ve frontě až na ně dojde řada bude jich včetně obsluh potřebovat min. 2x více při shodném objemu činnosti. V létě bude potřebovat jedno nabití během prac. doby a druhé přes noc, v zimě 2-3 během prac. doby. Odpovídají tomu i dlouholeté zkušenosti z provozu el. VZV(vysokozdvižné vozíky).
- Fy. nesmí dobíjet své vozy z dobíječek neprávnických osob(jiné sazby el. proudu) takže padá parkování doma.
- čili provoz elektroaut je méně(prostoje s nabíjením, snížená nosnost díky váze baterií, vázanost na dobíječky na delších trasách od stanoviště, vliv venkovní teploty, navýšení počtu aut i obsluh oproti spalovacím) produktivní než aut se spalovacím motorem čili nákladově výrazně dražší čili méně rentabilní při cca shodném objemu činnosti.
- Fy. pokud není velkoodběratel(5 000 V s "kobkou") tak má až několika násobnou cenu za kwh než je tarif fyzické osoby.
Takže zvýšené náklady na ozelenění dopravy Fy. budou podstatně vyšší než poskytované dotace a co je velmi nevýhodné budou se až výrazně měnit s venkovní teplotou(klimatizace/topení, snížení kapacity baterií) na což bude nutno investovat do jejich zazálohování, zajištění(investičně i provozně).

Ekolog
Nováček
Příspěvky: 3
Registrován: 01 zář 2019, 08:30

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Ekolog » 01 zář 2019, 10:36

V ochraně životního prostředí se pohybuji již 30 let. Za tuto dobu jsme pochybnými rozhodnutími přírodu naprosto devastovali. Podstatný význam na tom mají tzv. obnovitelné zdroje, jež se v podrobném rozboru jeví jako ekonomické, energetické a technologické nesmysly. Tyto záležitosti fungují především jako systém na přerozdělování peněz a daní od obyvatelstva a nikoliv jako ochrana přírody.
Jedním z těchto systémů je elektromobilita. Automobil jedoucí po silnici vytváří emise tuhých znečišťujících látek (TZL), oxidy dusíku, oxid uhelnatý, siřičitý a uhlovodíky. 85 % emisí je tvořeno TZL. U elektromobilu emise NOx, CO, SO2 a CxHy jsou přeneseny do elektráren (významnou část el. energie vyrábíme z uhlí). Emise TZL má elektromobil stejné jako auto se spalovacím motorem.
Takže je nutno si uvědomit oč v případě nástupu elektromobilů jde. O životní prostředí jistě ne.
Bioplynová stanice na cíleně pěstovanou biomasu má energetickou účinnost 0,06%.
Fotovoltaika pokud není osluněna nevyrábí. Větrník se za bezvětří netočí. Co budeme dělat pokud se v zimě vytvoří nad Evropou rozsáhlá inverze? Tyto zdroje musím zálohovat 100 %. Jakými zdroji? A budeme takto drahou elektrickou energii schopni v budoucnosti platit?
Je schopná současná přenosová soustava utáhnout elektromobilu?
Známý má Teslu. Po dálnici ujede z Prahy do Hradce a musí dobíjet. Daleko dojede jen při rychlosti 90 km/hod. Baterky vydrží jen pár let, uvádí se v praxi asi 5 let a max. něco lehce přes 100 000 km a spíše míň.
Můj názor je takový, že tohle nedopadne dobře.
A mohl bych psát dál. Bylo by to hodně dlouhé. Zdraví Tonda

Uživatelský avatar
palo satko
Senior redaktor
Příspěvky: 3294
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od palo satko » 01 zář 2019, 11:03

Iste je že Obnovitelne zdroje predstavuju obrovske bezpečnostne riziko v pripade vojny. Očakavam že buduci Leopard 3 bude hybrid využivaju maly spalovaci motor ako zdroj elektriky pre vysunutie 3 metroveho teleskopickeho stožiara s bielou zastavou.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 13443
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Alchymista » 01 zář 2019, 11:15

Celé smerovanie je vlastne jednoduché: obmedziť mobilitu populácie, obmedziť fyzickú obranyschopnosť populácie, obmedziť potravinovú samostatnosť a nezávislosť, posilniť energetickú závislosť populácie... (zima bez plynu a bez elektriny... hmm...)

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3768
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Skeptik » 01 zář 2019, 13:25

Jednoduché je ... a vlastně i klasické.
Část lidské populace ("Západ") se dostal do bodu, kdy si žije luxusně. Nebojuje o přežití ani o "slušnou životní úroveň". A tak, jako již x-krát v minulosti, tato část lidské populace začíná roupama vymýšlet pičoviny, které ji nakonec zničí.
Řečeno s Járou Cimmermanem, zkoumáme "cesty, které nikam nevedou".
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

mzprx
Redaktor
Příspěvky: 145
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od mzprx » 01 zář 2019, 19:30

@Juraj
Nazyvat docasny pokles kapacity akumulatora prudkym je take bulvarne. Pri jazde sa bateria zahreje a kapacita stupne. Realny pokles pri teplotach u nas beznych v zime je tak cca. 10%. Dnesne elektromobily pouzivaju tepelne cerpadlo na kurenie a do 5°C staci vyhrievanie sedadiel, co sa na dojazde prakticky neprejavuje. Treba si ten elektromobil aspon pozicat a vyskusat aspon tyzden.
@Mio
Tie odkazy su zname hoaxy prieciace sa zdravemu rozumu. Preco by mala byt vyroba elektromobilu viac energeticky narocna? Ved litium sa tavi lahsie, nez zelezo, ktore treba aj tepelne spracuvat, popustat a podobne. A navyse, litia je v tej baterii len asi stvrtina celkovej hmotnosti. Hmotnost u porovnatelnych aut je podobna, alebo len o malo vyssia. Bateria sice vazi cca. 300kg, ale zas tam nieje motor, chladic, oleje nadrz a podobne. Kolko vydrzi bateria, zavisi od toho, ako casto sa nabija na rychlonabijacke, samozrejme domace nabijanie prudom 10A je najsetrnejsie k baterke. Tie nezmysly o tom, ze elektromobily viac opotrebuvaju cesty su tiez vykonstruovane, ved pri tejto logike najviac opotrebuvaju cesty autobusy a kamiony, ktorych hmotnosti su mnohonasobkami osobnych aut.
@palo satko
Vlastna vyroba energie je naopak jediny zdroj, ktory bude fungovat aj v pripade utoku a vypadku rozvodnej siete.
@Alchymista
Je to presne naopak. Vlastna vyroba energie umoznuje ludom nezavislost na state a monopoloch.

Vodik nieje mozne ekonomicky ani vyrabat, ani skladovat. Navyse auta s palivovym clankom tiez potrebuju bateriu, inak by neboli schopne vykryvat poziadavky na okamzity vysoky vykon a neboli by schopne rekuperacie. Ved preco sa voda z vodikoveho auta vypusta vyfukom, ked by ju bolo mozne znovu rozlozit na vodik a kyslik a vytvorit tak uzavrety system? Lebo je to neekonomicke... A nie trochu, ale asi 4-5x oproti nabijaniu baterie.

Elektromobily su pre tych, co maju kde parkovat, t.j. pre vyse polovicu populacie, co byva vo vlastnom dome, alebo ma garaz. Priemerny denny najazd bezneho cloveka je 50-100 km a ten je mozne bez problemov dobit cen noc prudom 10A z beznej zasuvky. Skutocna priemerna spotreba elektromobilov je priblizne 12-14kWh/100km. Take zatazenie prenosova sustava bez problemov zvlada. Co sa tyka reci o vyfuku v komine elektrarne, to plati mozno v Polsku, Arabskych emiratoch a podobne. Europske krajiny maju podiel elektriny z tepelnych elektrarni okolo 15-20%. A bude klesat, dokonca aj v Nemecku, kde si to momentalne pokazili zatvorenim jadrovych zdrojov.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 6300
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od kenavf » 01 zář 2019, 20:45

mzprx píše:
01 zář 2019, 19:30
... Skutocna priemerna spotreba elektromobilov je priblizne 12-14kWh/100km. ..
Keď chceš po druhých aby boli objektívní, musíš sa aj ty držať objektivity a zrovnávať zrovnateľné.
12 až 14kWh/100km majú elektromobily ktoré patria skôr do kategorie malých automobilov. Napríklad Nissan Leaf ale my potrebujeme skôr hovoriť o kategorii veľkosti Škoda Octavia( veľkostnej) a tam už sú tie spotreby zase iné. Relatívne presné údaje sa dajú nájsť na tejto stránke a keď je dosť vzorkov tak je tam aj Gaussova krivka.

https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
mzprx píše:
01 zář 2019, 19:30
..Europske krajiny maju podiel elektriny z tepelnych elektrarni okolo 15-20%. A bude klesat, dokonca aj v Nemecku, kde si to momentalne pokazili zatvorenim jadrovych zdrojov.
No tak v Česku bolo za minulý rok 43% elektriny vyrobených v tepelných elektrárňach.
mzprx píše:
01 zář 2019, 19:30
...
Vodik nieje mozne ekonomicky ani vyrabat, ani skladovat. Navyse auta s palivovym clankom tiez potrebuju bateriu, inak by neboli schopne vykryvat poziadavky na okamzity vysoky vykon a neboli by schopne rekuperacie. Ved preco sa voda z vodikoveho auta vypusta vyfukom, ked by ju bolo mozne znovu rozlozit na vodik a kyslik a vytvorit tak uzavrety system? Lebo je to neekonomicke... A nie trochu, ale asi 4-5x oproti nabijaniu baterie.
..
Kde si zobral to 4 až 5 krát vodík horší voči nabíjaniu baterie. Teraz bol článok ako išli s vodíkovým autom do Česka, spotreba 1,6kg/100km cena 10€/kg. To ti nedá 5násobok. https://www.auto.cz/vodikove-nexo-je-do ... sla-130814 Celková akonomika. Nákup a prevádzka je tiež o ničom podobne ako elektromobil pretože by sme k tomu mali pripočítať aj ekvivalent dodatočných daní ako u klasických aut(štátna kasa sa musí plniť a keď nebude daň z uhlovodíkových palív tak bude daň z baterky)

U elektromobilov sa cca dá hovoriť o dojazde 400km, prakticky zistili že údaje od výrobcu potreba znížiť až o jednu tretinu aby to bola realita. A to sú tie autá ťažšie od svojích spalovacích ekvivalentov o niekoľko sto kg a ak by si chcel dojazd aspoň 900km, tak by pribudli ďaľšie metráky baterií.

Zataľ by bol elektromobil vhodný ako druhé auto do rodiny. Ale tie nákupné ceny každého odradia.


Elektrolíza vody má účinnosť cca 70%, palivový článok asi 60%? Ale vodík sa dá skladovať, to by sa možno dalo využiť.

Elektromobil by mohol byť lacnejší na údržbu, žiadny olej,vačky, trisky,..
Staré baterie z elektromobilu sa určite nebudú vyhadzovať, ale buď sa použijú "stacionárne" pre fotovoltaiku alebo sa zrecyklujú, tam by som problém nevidel.
mzprx píše:
01 zář 2019, 19:30
..
Tie odkazy su zname hoaxy prieciace sa zdravemu rozumu. Preco by mala byt vyroba elektromobilu viac energeticky narocna? ..
Tak prečo sú elektromobily také drahé? Už sa vyrábajú v sériách desatisícov kusov a stále sú drahé. Keby neboli lobbisticky presadzované tak ich nikto nekúpi. Norsko je exemplárny prípad toho lobbizmu a protekcionizmu(elektromobil dotujú ostatní daňoví poplatníci).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 13443
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Alchymista » 01 zář 2019, 21:42

Preco by mala byt vyroba elektromobilu viac energeticky narocna? Ved litium sa tavi lahsie, nez zelezo, ktore treba aj tepelne spracuvat, popustat a podobne. A navyse, litia je v tej baterii len asi stvrtina celkovej hmotnosti.
O technologii výroby lítia asi príliš predstavu nemáš, že?
Väčšina lítiových rúd obsahuje 1 až 3 percentá Li a tento obsah sa flotáciou zvyšuje na 4 až 6 percent Li. Pri výrobe lítia sa vychádza z spodumenu LiAlSi2O6, ktorý sa zohrieva na približne 1 100° C, aby sa zmenila modifikácia alfa na menej hustú a drobivejšiu modifikáciu beta, ktorá sa premýva kyselinou sírovou pri 250 stupňoch Celzia a z výluhu sa získa LiSO4.H2O. Ďalším postupom s Na2CO3 a HCl dostaneme Li2CO3 (nerozpustný) a LiCl. Chlorid lítny môžeme tiež získať kalcináciou premytej rudy vápencom (CaCO3) pri 1 000 stupňoch Celzia. Kovové lítium sa najjednoduchšie pripravuje elektrolýzou roztaveného chloridu lítneho.
Takže 2x praženie/kalcinácia pri viac ako 1000°C, dva krát rozpúšťanie v horúcich kyselinách, dva krát vysušenie z roztoku a jeden krát elektrolýza :evil_smile: Aká tam energetická náročnosť... :snaha: navyše štandardný potenciál skoro dvojnásobný ako u hliníku - -3,045V vs. -1,65V
To taký "energeticky náročný hliník" sa jeden raz rozpúšťa, jeden raz praží a jeden krát elektrolyzuje.
Výrobná cena Li2CO3 je $3-$5 za kg, obchodná cena ~$11 za kg, hydroxid je drahší $13 za kilogram (bol už cez $20-21 za kg), kov $80-$180 za kg. Hliník je $1500-$2300 za tonu podľa druhu/zliatiny.
@Alchymista
Je to presne naopak. Vlastna vyroba energie umoznuje ludom nezavislost na state a monopoloch.
:dobre: Koľko dní vydržíš, ak sa skutočne niečo zoserie a dôjde napríklad v januári k blackoutu?

mzprx
Redaktor
Příspěvky: 145
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od mzprx » 01 zář 2019, 22:35

Tak si porovnajme ten maly LEAF 2018.
Leaf / Octavia I / Octavia II / Octavia III
dlzka: 4 480mm / 4 507mm / 4 569mm / 4 659mm
razvor: 2 700mm / 2 512mm / 2 578mm / 2 686mm
sirka: 1 790mm / 1 731mm / 1 769mm / 1 814mm
vyska: 1 545mm / 1 431mm / 1 462mm / 1 461mm
Podotykam, ze Leaf je hatchback/MPV a Octavia liftback.
Cize Leaf je rovnako velke auto ako Octavia, co sa tyka vnutorneho priestoru dokonca vacsie.

Spotreba je realna, dlhodoby rocny priemer 12,7kWh/100km. Podobnu spotrebu ma aj plug-in hybrid Mitsubishi Outlander v elektro mode.
Cesko patri medzi tych par krajin, ktore maju vysoky podiel tepelnych elektrarni, Slovensko ma 17%, s perspektivou do troch rokov na 0%.
Ekonomika - :-), ved to sam pises, je to ekonomicky este horsie... 16EUR na 100KM !!! To je drahsie, nez jazdit 6.2V8 benzin.
Spotreba elektromobilu 2EUR/100km, alebo aj NULA. (podla toho, ako a kde nabijas)

Prave naopak, elektromobil je idealne auto na kazdodenne jazdenie a auto so spalovacim motorom len na dovolenku.

Drahe su preto, lebo trh je v stadiu "early adopters" a caka sa na to, ked sa ich kupny potencial vycerpa, potom dojde k poklesu ceny.
To su zakony trhu, staci si spomenut na ceny mobilnych operatorov a porovnat ich za poslednych 20 rokov. S elektromobilmi to bude to iste.

@Alchymista
Sklanam sa pred tvojimi alchymistickymi znalostami. Ale musis uznat, ze ak cena vyjadruje energeticku narocnost vyroby, jedna sa (v porovnani s cenou akehokolvek auta) o smiesne cisla. A zelezo, resp. ocel sa tiez pri vyrobe viackrat zapoti.

Co sa tyka vydrze pri blackoute, vybral si si najhorsi mesiac, ale aj tak v nom vyrobim asi 300kWh a nieco vydrzim. Rocna produkcia je asi 10MWh.
Kolko vydrzis ty?

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 6300
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od kenavf » 01 zář 2019, 23:44

mzprx píše:
01 zář 2019, 22:35
Tak si porovnajme ten maly LEAF 2018.
Leaf / Octavia I / Octavia II / Octavia III
dlzka: 4 480mm .................................../ 4 659mm
...
Podotykam, ze Leaf je hatchback/MPV a Octavia liftback.
Cize Leaf je rovnako velke auto ako Octavia, co sa tyka vnutorneho priestoru dokonca vacsie.
..
Rozdiel v dĺžke 18cm znamená rozdiel triedy
Octavia má kufor 590L a Leaf v základnej konfigurácii 400L to je tiež rozdiel triedy
Octavia cena cca 22000€ , Leaf cena 37000€ to je rozdiel o dve triedy
mzprx píše:
01 zář 2019, 22:35

Spotreba je realna, dlhodoby rocny priemer 12,7kWh/100km. Podobnu spotrebu ma aj plug-in hybrid Mitsubishi Outlander v elektro mode.
Na tej stranke https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2 s Leafom majú vrchol Gaussa na 15,9kWh/100km. Mám osobne overené na viacerých autách že im tie hodnoty sedia. Ak jazdíš s Leafom za 12,7 tak dosahuješ hodnoty ktoré tam majú len štaria ľudia zo 74 celkovo zaregistrovaných(tých pár čo tam majú spotrebu 7 a menej, tých ignorujem pretože asi nie sú relevantní prispievatelia)
Na televízii Seznam dávali test elektromobilu Audi e-tron čo je asi zhruba váhová kategoria toho Outlendru, to audi malo spotrebu 35kWh/100km.(porovnavali to ešte s dvomi podobnými elektromobilmi a aj tie boli nad 32kWh/100km.

mzprx píše:
01 zář 2019, 22:35
..
Cesko patri medzi tych par krajin, ktore maju vysoky podiel tepelnych elektrarni, Slovensko ma 17%, s perspektivou do troch rokov na 0%..
Tu píšú Slovensko r.2018 21,7% ako to bude s poklesom za tri roky na nulu sa necháme prekvapiť
http://www.vykurovanie24.sk/magazin/akt ... -vzrastla/
mzprx píše:
01 zář 2019, 22:35
..
Prave naopak, elektromobil je idealne auto na kazdodenne jazdenie a auto so spalovacim motorom len na dovolenku.
..
To nerozporujem, ale nazývam to ako druhé auto do rodiny, pretože to prvé zvládne všetky situácie, "krátke" a aj "dlhé" trasy, ale druhé auto zvládne len "krátke" trasy. (I keď len veľmi málo uživateľov aut najazdí denne viac kilometrov ako je dojazd elektromobilu). Auto sa väčšinou kupuje aj s ohľadom na situácie ktoré sa vyskytujú menej často.
mzprx píše:
01 zář 2019, 22:35
..
Ekonomika - :-), ved to sam pises, je to ekonomicky este horsie... 16EUR na 100KM !!! To je drahsie, nez jazdit 6.2V8 benzin.
Spotreba elektromobilu 2EUR/100km, alebo aj NULA. (podla toho, ako a kde nabijas)..
Ja jazdím s Octaviou TDI za 5,5L t.j. cca 6,6€/100km švagor za 4,8L/100km=5,7€ tretina z toho je daň z paliv, takže koľko musí elektromobil nabehať aby sa vrátila vyššia nákupná cena tým že usporím na cene "paliva"?
mzprx píše:
01 zář 2019, 22:35
...
Prave naopak, elektromobil je idealne auto na kazdodenne jazdenie a auto so spalovacim motorom len na dovolenku.

Drahe su preto, lebo trh je v stadiu "early adopters" a caka sa na to, ked sa ich kupny potencial vycerpa, potom dojde k poklesu ceny.
To su zakony trhu, staci si spomenut na ceny mobilnych operatorov a porovnat ich za poslednych 20 rokov. S elektromobilmi to bude to iste.
..
Ľudia dali aj viac peňazí pri kúpe dieslu pretože mali šancu že sa im to postupne vráti. U elektromobilu je to v nedohľadne. A to sa poriadne nevie koľko stojí tá nová baterka napríklad na ten Leaf.
mzprx píše:
01 zář 2019, 22:35
..
Co sa tyka vydrze pri blackoute, vybral si si najhorsi mesiac, ale aj tak v nom vyrobim asi 300kWh a nieco vydrzim. Rocna produkcia je asi 10MWh.
...
Odhadujem že máš systém s inštalovaným výkonom cca 10kWp, čo to zhruba celé stálo?
Za deň v lete ti vyrobí cca 50kWh elektriny, 20kWh spotrebuješ na domácnosť, zostane ti v lete 30kWh aby si mohol jazdiť, v zime ti asi nezostane nič.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11414
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od QVAK » 02 zář 2019, 00:41

Pánové, elektromobilita není jen o os. autech ale i o provozu vozidel do 3-5 t(Firemní doprava). Osobáky jsou jen zkušební rozjezd pro získání praktických zkušeností. Vždyť se již v Praze a Ostravě zkušebně nasazovaly v MHD elektroautobusy. V Ostravě oba shořely(spolu s pěti nafťáky) na odstavné ploše. V Praze jsem Volvem několikrát jel. V Praze byl zkušební provoz předčasně ukončen protože i po úpravách nesplňovaly závazné podmínky bezpečnosti provozu. V Provozu byly menší dvoudvéřové a větší třídvéřové(Volvo).

mzprx
Redaktor
Příspěvky: 145
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od mzprx » 02 zář 2019, 01:29

To nieje rozdiel triedy, ale rozdiel typu karoserie. Porovnavat hatchback s liftbackom a navyse zhodou okolnosti tu najdlhsiu verziu... To by dve karosarske verzie toho isteho auta boli v roznych triedach a tak to predsa nieje.
Razvor je to, co sa pocita ako rozlisenie triedy. Od neho zavisi pohodlie pasazierov.
Velkost kufra nema nic s triedou auta. Tych 18 cm u najnovsej O III je prave ten kufor.
Spotreba je taka, aka je, kto neveri, nech vyskusa. Audi je asi mimoriadne neefektivne, ja mozem len napisat, co mi to ukazuje.
Cena Octavie pri priblizne rovnakej vybave je 30500. Takze ceny su s dotaciou priblizne vyrovnane.
Naklady - Ja jazdim zadarmo. Cize predstav si, ze ti kazdy den da niekto 6Eur :-).
Mam 10kWp system, mam ho naladeny tak, aby maximum bolo na jar a na jesen. Produkcia je rovnomernejsia.
Vlastna spotreba je cca. 15kWh, vratane vyroby teplej vody, takze toho zostava celkom dost.
Cela sranda stala okolo 7000. Mam nasadeny system na vyuzivanie prebytkov vyroby na kurenie.
S elektromobilom je to ako s automatom, kazdy vymysla, ze ho nepotrebuje, ale kto ho vyskusa, uz ine auto nechce.
Jazda je prudko navykova, auto drzi, ako prilepene a zrychlenie je okamzite. Treba zazit..

Uživatelský avatar
Polite
Senior redaktor
Příspěvky: 3045
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Polite » 02 zář 2019, 02:29

Ja to mám ľahké...
Chatu mám 157 km od domu v horách a bez elektriny....
Nebudem kupovať druhé auto so spaľovacim mot, aby som tam mohol niekoľkokrát ročne ísť na relax ci lyzovacku...
A taktiež nebudem špekulovať, či si pustím kúrenie, keď pojdem v zime do Blavy na 3 hodiny do divadla.
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

bacil
Redakční rada
Příspěvky: 1785
Registrován: 08 úno 2017, 04:04

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od bacil » 02 zář 2019, 02:53

To zrychlení teda okamžité rozhodně není, když to srovnám s benzíňákem. Ale přetížení, to pak (až už to jede) dokáže udělat.

Benzín - vystartuji, písknou kola, trochu teda uberu (protože když to dělá čáry tak to nejede) a jedu, 50 je tam na 1. za 1 a čtvrt vteřiny. Pak dvojka do stovky, pak 5...

Elektro - šlápnu a - chvilku nic, pak se to líně rozjede, no a teprve až pak to začne pořádně akcelerovat (jsou to zlomky vteřiny, které ale vnímám), ale akcelerace se skoro drží s otáčkama (tj výkon roste mnohem víc, odpovídá to frekvenčnímu měniči). Co mě na elektrice vadí, je že se snaží myslet za řidiče, ale většinou to dělá úplně všecko jinak, než chci. Šlápnu na brzdu, povolím - no a ono brzdí dál prakticky stejně a abych odbrzdil, musím drbnout do plynu. Neden Bože, když potřebuju rychleji zabrzdit a hňápnu oběma nohama na brzdu, to pak mám razítko na čelním skle od zpocených vlasů. Su zvědavej, jestli mi taky nedovolí se vecpat na odbočení když tam bude někdo zavazet.

Ale jo, fytuněnýho golfa to na rozjezdu předjede, ale pár metrů na startu má golf navrch.

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6282
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Juraj » 02 zář 2019, 04:40

Som z Bratislavy, byvam v panelaku v okrajovej stvrti a s manzelkou pracujeme v centre. Obavam sa dna, kedy nejaky zeleny starosta povie, ze auto so spalovakom do centra miest nepatri. Vzhladom na novu parkovaciu politiku, nebudeme si moct dovolit drzat dve auta. Elektromobil nemam kde nabijat, panelakove stojiska su akosi bez zasuviek. Elektricke auto by aj tak nemohlo byt pouzivane na dojazd do prace, vacsinou by stalo (parkovanie v meste platene - na to nemam). Naviac potrebujem na chatu bez elektriny (300km) auto so spalovacim motorom. Je pravdepodobne, ze sa k tomu prida aj mudra vlada a "podpori" zavadzanie elektromobility zdanenim spalovakov a "zvyhodnenim" elektromobilov. Z mojich vlastnych penazi.

Zaver je jednoznacny. Nemajetni ludia si nebudu moct dovolit ziadne auto. Kedze realne nemaju ako nabijat budu musiet vlastnit spalovaci motor. Pre desat ciest mimo centra mesta na dlhsiu vzdialenost, sa to neoplati. Naviac sa bude stale viac "trestat" vlastnictvo spalovakov. Po zavedeni obdoby socialneho kreditu a likvidacie hotovosti, vlada bude plne kontrolovat pohyb kazdeho chudaka. Mne to ako ziariva buducnost nepripada. Ale plan, ako ziskat kontrolu a moc, je pekny

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 3768
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Skeptik » 02 zář 2019, 06:24

mzprx píše:Cena Octavie pri priblizne rovnakej vybave je 30500. Takze ceny su s dotaciou priblizne vyrovnane.
Naklady - Ja jazdim zadarmo. Cize predstav si, ze ti kazdy den da niekto 6Eur :-).
A nebude právě toto jádro problému?
Kolik Ti musí chudší spoluobčané, kteří si nemohou dovolit dvě auta a musí tedy volit spalovací motor, zaplatit (ze svých daní), aby Ty a tobě podobní "vyčůránci" mohli jezdit "elektromobilně"?
POZOR To není nic proti tobě a tobě podobným osobně, vy jen racionálně využíváte idiotské nastavení systému, který nastavil někdo jiný.

Takže kde se berou peníze na dotace elektromobility (na auta, na elektriku, na parkování ... atp. ?
No přeci z daní na pohonné hmoty, a v některých zemích i z daní na auta jako taková.

A kde se vezmou až tento zdroj vyschne?
No nikde. Každý zaplatí reálnou cenu ... a navíc bude provoz elektromobilu zdaněn stejně jako je tomu dnes u automobilu ... jen už nebude cesta zpět, protože stávající infrastruktura zanikne. Náklady v ekonomice vzrostou = ekonomika poklesne = méně lidí bude mít finance na provoz elektromobilu. Rozvojové země, kde na podobné píčoviny nemají čas se povznesou ... protože neexistence elektromobility pro ně bude komparativní výhodou.
My, Evropané, opět zchudneme, ale to si politická scéna nebude chtít připustit, a tak se "rozjede" další kolo zadlužování ... až do konečného bankrotu a pádu do chaosu a válek.
Keci o tom, že elektromobilita bude ve finále levnější než stávající systém jsou jen keci ... jo jednou možná, podaří-li se nějaký přelomový technický objev. Za stávajícího stavu - keci.

CESTY DO PEKEL JSOU DLÁŽDĚNY DOBRÝMI ÚMYSLY.

Elektromobilita samozřejmě není jediným příkladem našeho iracionálního chování. Je to jen jeden z našich brutálních zásahů do racionality věcí.
A každý zásah do racionálního stavu vede k průšvihu.
Je až patologické, jak rychle stát, zdevastovaný 40-ti lety budování "lepších zítřků", naskočil na novou vlnu iracionality :sad:

Kdybych byl nezávislým pozorovatelem vesmíru, asi bych konstatoval:
"Evropa nutně potřebuje další válku, aby se tamní společnost očistila a vrátila na kurz racionálního rozvoje. Válka "očišťuje" ... ve válce a po ní nemáte na píčoviny čas."
Bohužel jim nejsem, a tak mne ten výhled dost děsí ...
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Mio
Redaktor
Příspěvky: 296
Registrován: 21 říj 2017, 16:53

Re: Obnovitelné zdroje energie

Příspěvek od Mio » 02 zář 2019, 18:29

Juraj píše:
02 zář 2019, 04:40
Je pravdepodobne, ze sa k tomu prida aj mudra vlada a "podpori" zavadzanie elektromobility zdanenim spalovakov a "zvyhodnenim" elektromobilov. Z mojich vlastnych penazi.
Podpora elektromobilov je už schválená dávno začína 15.10.2019
https://podkapotou.zoznam.sk/cl/1000841 ... ch-pohonov

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host