Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
- bacil
- Redakční rada
- Příspěvky: 2941
- Registrován: 08 úno 2017, 04:04
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Ty rychlonabíječky mají v sobě baterky, nepiočítají s tím, že se po nabití jednoho auta hned začne nabíjet druhé. Elektroauto má smysl pro toho, kdo má energie přebytek - v létě z panelů, v zimě z kogenerace...
- mzprx
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 754
- Registrován: 31 srp 2019, 15:02
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Naozaj to tak nie je. Rano vytiahnes kabel, sadnes do auta a ides do prace. Vecer prides, najazdil si 100km, zastrcis kabel a ides do domu. To robis 363 dni v roku. Zvysne DVA dni v roku ides na dovolenku a z nej. Ja som este NIKDY nemusel nabijat cestou na miesto, kam idem. Tam som si na chate nasiel vonkajsiu zasuvku a do nej som pripojil kabel. Ostatne bolo ako cez pracovny den. Ti, co elektromobil nepouzivaju, maju fakt bizarne predstavy, ako to chodi. Snad uverite niekomu, co ho pouziva denne. A ked nie, dobrovolne sa oberate o peniaze a komfort. Ja miniem o 4000EUR rocne menej na palivo, co nemusim kupit. A vozim sa momentalne v aute s vyse 500 konmi. A vozim len jedneho somara.
Viac hláv - viac kapusty.
-
- Senior redaktor
- Příspěvky: 3492
- Registrován: 22 úno 2017, 16:50
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Hm...., 100km denne, to si kúpim celoročný lístok a ušetrím ďalších 4000 Eur. A keďže nebývam v dome, je problém zastrčiť kábel. Kamkoľvek a do hocičoho. A tiež sem tam elektro auto používam. Keď nevyhnutne musím. Ale za súčasných technológii je to oštara. Už ísť 60 km tam a späť si človek musí rozmyslieť. On deklarovaný dojazd a realita sa dosť líšia. Hlavne ak sa jazdí vo väčšom meste. Inak komfort elektroauta je fakt lepší ako spaľovák. Len človek nesmie voziť nič ťažké a jazdí na krátke vzdialenosti. Aj keď raz, možno, technológie umožnia plnohodnotné využitie. "Čínska pumpa" je taká prvá lastovička.
- Kalinac
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 7346
- Registrován: 24 úno 2017, 20:23
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
▲ Nedělejte reklamu Číně ....
Podporou elektromobility podporujeme Čínu, tvrdí Turek
Europoslanec Filip Turek, který v barvách strany Motoristé sobě bojuje proti Green Dealu, se utkal v televizní debatě v Otázkách Václava Moravce s lidoveckým ministrem životního prostředí Petrem Hladíkem.
Vláda má schvalovat tři dokumenty, které mají nasměrovat Česko k tomu, co Václav Moravec nazval „energetickou dohodou“. Premiér je ale odmítá nazývat jako Green Deal. I odborníci upozorňují na zdražení, která přinese zejména rozšíření systému povolenek, doposud vyhrazených pouze energetickým produktům. Ministr Hladík ale ujišťuje, že o žádném zdražení nemůže být ani řeč. Říká se, že pohonné hmoty příští rok zdraží o dvě nebo i o deset korun. Psal to Seznam, říkala to i Česká televize, a té já důvěřuji,“ poznamenal s úsměvem Turek a dodal, že páky, jak negativním dopadům zabránit, jsou už podle něj malé. Vládu ale ocenil za to, že přijímání dokumentů zbržďuje, i když efekt to podle něj moc nemá.
Hladík se ohradil proti tomu, že Turek cituje média, která podle něj často nepíší reálná fakta. Na mysli měl portál Seznam.cz a veřejnoprávní Českou televizi, za což si asi "pochvalu" od svých partnerů v pětikoalici nevyslouží.
Poté začal Hladík vysvětlovat, že uplatnění dvoukorunové emisní povolenky nepovede ke zdražení pohonných hmot. Dvoukorunovou položku se bude podle ministra totiž "implementovat jen ve výkaznictví“, což prý spotřebitel ani nepozná.
Následně se strhla hádka o zájmu o elektromobilitu v Evropě a USA. Ministr se s europoslancem se hádali, jestli evropské automobilky proti brutálně rozjeté čínské konkurenci podpoří spíše zrušení omezení na výrobu dieselových vozidel, nebo naopak mobilizaci všeho evropského intelektuálního kapitálu, abychom předehnali Číňany v elektroautech.
„Váš postoj dlouhodobě poškozuje evropský průmysl. Já nechci jezdit čínským elektromobilem, já chci jezdit českou škodovkou,“ prohlásil Hladík, načež mu Turek odvětil, že "lidé o elektromobily z mnoha racionálních důvodů nejeví zájem a že "my podporujeme Čínu právě tím, že podporujeme elektromobilitu".
https://www.prvnizpravy.cz/zpravy/polit ... rdi-turek/
Zástupci čs.Kapitálismu sa jebů o Prachy ze Zelené barvy pomocí aut ....
Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 46010
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
https://www.ac24.cz/zpravy-ze-sveta/sef ... lektraren/
Šéf JP Morgan: Zabavme lidem pozemky pro výstavbu zelených elektráren
Šéf JP Morgan: Zabavme lidem pozemky pro výstavbu zelených elektráren
Jamie Dimon, generální ředitel banky JP Morgan, dnes ráno navrhl, aby vlády převzaly kontrolu nad soukromými pozemky za účelem výstavby větrných a solárních elektráren, aby bylo dosaženo nulových cílů.
Ve svém výročním dopise akcionářům Dimon zdůraznil, že je třeba urychlit projekty v oblasti zelené energie, protože čas, kdy se lze vyhnout nejdražším důsledkům globální změny klimatu, se uzavírá.
Uvedl, že je nutné provést reformy v oblasti povolování, aby bylo možné včas investovat. To zahrnuje i možnost využití eminent domain k urychlení iniciativ v oblasti rozvodných sítí, solární a větrné energie a plynovodů.
Eminent domain je situace, kdy vláda nebo státní agentura převezme soukromý majetek pro veřejné účely a zaplatí vlastníkovi majetku náhradu.
Ve Spojených státech je eminent domain odvozena z pátého dodatku ústavy, který vyžaduje, aby byla vlastníkovi zabraného majetku vyplacena spravedlivá náhrada. Vláda může eminent domain použít k získání pozemků pro veřejné účely, jako je výstavba silnic, škol nebo jiné infrastruktury, nebo pro jiné účely, které jsou považovány za veřejný zájem. V tomto případě jde o výrobu čisté energie na podporu globálních smluv a dohod o nulových emisích.
Aby bylo možné investice realizovat včas, je zoufale zapotřebí reformy povolování. Možná budeme muset dokonce vyvolat eminent domain – pro iniciativy týkající se rozvodných sítí, solární energie, větrné energie a plynovodů se nám prostě nedaří získat dostatečně rychle odpovídající investice.
Jamie Dimon, generální ředitel banky J.P. Morgan.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- Grif
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 4440
- Registrován: 07 úno 2017, 13:04
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Že je řeč o těch pozemcích,máte někdo tušení co se odehrává na pozemcích,které ve velkém skupoval Gates?
Všechno se dá vysvětlit.Bohužel ne všem.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 46010
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
https://www.25newsnow.com/2024/08/25/el ... mal-plant/
Požiar elektrických vozidiel v závode Normal spoločnosti Rivian
Published: Aug. 25, 2024
Požiar elektrických vozidiel v závode Normal spoločnosti Rivian
Published: Aug. 25, 2024
NORMAL (25News Now) - Posádky hasičského zboru Normal (NFD) bojovali v sobotu večer s požiarom na parkovisku závodu Rivian.
Hovorca NFD Matt Swaney uviedol, že hasičské posádky boli do závodu Normal spoločnosti Rivian privolané krátko pred 21.45 h k nahlásenému požiaru vozidla. Uviedol, že pri incidente bol poškodený bližšie nešpecifikovaný počet vozidiel.
Svedkovia pred závodom uviedli, že požiar údajne videli už o 21:50 hod.
Závod na montáž elektrických vozidiel nebol požiarom zasiahnutý, uviedol Swaney.
Od polnoci z nedele na pondelok Swaney potvrdil, že požiar je uhasený a na mieste zostávajú hasičské posádky. Príčina požiaru sa vyšetruje.
Neboli hlásené žiadne zranenia.
Hovorkyňa spoločnosti Rivian Kelli Felkerová reagovala na požiar vozidla vo vyhlásení zaslanom v nedeľu skoro ráno.
„Vyšetrujeme príčinu požiaru, ktorý v sobotu neskoro večer poškodil niekoľko vozidiel na parkovisku v našom závode Normal. Samotný závod nie je zasiahnutý. V tejto chvíli nevieme o žiadnych zraneniach.“
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 46010
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
https://ekonomickydenik.cz/vlada-schval ... -mobility/
Vláda schválila aktualizovaný Národní akční plán čisté mobility
Vláda schválila aktualizovaný Národní akční plán čisté mobility
Rychlejší rozvoj využívání vozidel s alternativním pohonem ve všech druzích dopravy a naplňování unijních i národních cílů v oblasti dekarbonizace a využití obnovitelných zdrojů energie v dopravě jako priorita. Vláda ve středu projednala a schválila druhou aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility, který stanovuje cíle pro roky 2025, 2030 a 2035. Nově se bude plán podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky zaměřovat více také na železniční a vodní dopravu.
Jemelka uvedl, že Národní akční plán čisté mobility obecně při stanovení cílů nyní vychází zejména z požadavků nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva známé jako nařízení AFIR. „Proto, aby došlo k naplnění stanovených emisních cílů Evropské unie, vznikla řada nařízení, která nastavují emisní limity oxidu uhličitého a emisní normy EURO u nových vozidel,“ poznamenal Jemelka.
Dohodu AFIR schválil Evropský parlament loni v létě. Od roku 2026 budou muset být na všech silnicích páteřní evropské sítě dobíjecí stanice s výkonem nejméně 400 kilowattů pro osobní automobily nejdále 60 kilometrů od sebe. Po dalších dvou letech by se měl výkon stanic navýšit na 600 kilowattů. Nákladní automobily a autobusy by měly mít k dispozici možnost dobíjení po každých 120 kilometrech a u čerpacích stanic na vodík se počítá se vzdáleností po dvou set kilometrech.
Česká republika odsouhlasila podle mluvčího Jemelky svůj první Národní akční plán čisté mobility v roce 2015. V roce 2019 pak došlo k jeho aktualizaci na základě nových unijních legislativních a nelegislativních dokumentů v oblasti snižování emisí v dopravě a požadavcích na podíl obnovitelných zdrojů energie v dopravě.
Mluvčí ministerstva dopravy připomněl, že v loňském roce bylo schváleno nařízení Evropské unie, které v zásadě povede k ukončení prodejů nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel s klasickým spalovacím motorem od roku 2035.
„Automobilový průmysl, pro který je tento materiál velmi důležitý, v současnosti prochází zásadní proměnou – od výroby klasických spalovacích motorů využívajících benzín a naftu se přeorientovává na produkci vozidel na alternativní paliva tak, aby jednou v budoucnosti v dopravě byla využívána pouze bezemisní vozidla,“ podotkl Jemelka.
Na nové aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility začalo spolupracovat ministerstvo dopravy spolu s ministerstvem průmyslu a obchodu, ministerstvem životního prostředí a dalšími úřady a zástupci průmyslu a energetiky začátkem roku 2023. Dokument byl připravován v rámci pracovních skupin elektromobilita, plyn, vodík a nesilniční doprava.
Priority jak v oblasti dobíjecí infrastruktury, a to pro silniční, železniční, leteckou, lodní dopravu, tak i v otázce vodíkové plnicí infrastruktury či LNG infrastruktury definovaly jednotlivými pracovními skupinami. Následně k materiálu ministerstvo průmyslu a obchodu zahájilo koncem letošního května veřejnou konzultaci.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 16958
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
„Máte v baráku 10 stupňů a dva staré lidi.” Staří rodiče po povodni. Vše na elektřinu
Jdou dohromady supermoderní zelené technologie a zdravý rozum? Příběh dvojice seniorů žijících v malé vesničce v Moravskoslezském kraji ukazuje, jak zranitelné je fungování našich domácností, když přijde neštěstí. Během povodní přestalo fungovat prakticky všechno...
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/r ... inu-761933
Jdou dohromady supermoderní zelené technologie a zdravý rozum? Příběh dvojice seniorů žijících v malé vesničce v Moravskoslezském kraji ukazuje, jak zranitelné je fungování našich domácností, když přijde neštěstí. Během povodní přestalo fungovat prakticky všechno...
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/r ... inu-761933
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Týhle zemi se střízlivej vládnout nedá! F.R.Čech
Hora ruit, respice finem. Charon te op periom...
Týhle zemi se střízlivej vládnout nedá! F.R.Čech
Hora ruit, respice finem. Charon te op periom...
- mzprx
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 754
- Registrován: 31 srp 2019, 15:02
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
A to sa tu vsetci smeju rusom, ze kuria drevom a maju latrinu pri baraku. Vzdy lepsie, ako kadit na zahrade pri susedovom plote. Moderna civilizacia skonci po zniceni elektrarni a kolapse zasobovania potravinami z nedostatku paliva.
Viac hláv - viac kapusty.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8725
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
Kdyby máma (78) neměla v baráku vše na elektriku, měla by doma max. 10° celou zimu. Takto to posuzovat nelze.
Takovéto katastrofy nepřichází několikrát ročně. Většina lidí se s ní nepotká celý život.
Těch pár dní staroušci přečkají.
A pokud přijde opravdu průser, jako na Ukrajině, je úplně jedno, na co funguje domácnost.
Mnohem horší by byla 100% elektromobilita.
Copak asi dělají lidé z postižených oblastí, kteří mají k dispozici jen elektromobil?
A co by dělali, kdyby na elektriku byly i všechny autobusy, sanitky a auta záchranářů?
Takovéto katastrofy nepřichází několikrát ročně. Většina lidí se s ní nepotká celý život.
Těch pár dní staroušci přečkají.
A pokud přijde opravdu průser, jako na Ukrajině, je úplně jedno, na co funguje domácnost.
Mnohem horší by byla 100% elektromobilita.
Copak asi dělají lidé z postižených oblastí, kteří mají k dispozici jen elektromobil?
A co by dělali, kdyby na elektriku byly i všechny autobusy, sanitky a auta záchranářů?
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Senior redaktor
- Příspěvky: 3492
- Registrován: 22 úno 2017, 16:50
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
"Copak asi dělají lidé z postižených oblastí, kteří mají k dispozici jen elektromobil?
A co by dělali, kdyby na elektriku byly i všechny autobusy, sanitky a auta záchranářů?"
Nuž čo by robili. Zohrievali by sa u horiacich aut.
A co by dělali, kdyby na elektriku byly i všechny autobusy, sanitky a auta záchranářů?"
Nuž čo by robili. Zohrievali by sa u horiacich aut.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 30
- Registrován: 22 srp 2022, 19:53
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
"Copak asi dělají lidé z postižených oblastí, kteří mají k dispozici jen elektromobil?"
Pokud mají elektromobil, který umí V2H, a obousměrný wallbox, tak manželka připíše na nákupní lísteček "vem elektriku!". A manžel přiveze elektriku domů autem.
Pokud mají elektromobil, který umí V2H, a obousměrný wallbox, tak manželka připíše na nákupní lísteček "vem elektriku!". A manžel přiveze elektriku domů autem.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 46010
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
https://zvedavec.news/vezkratce/21258/
Nová auta (zejména od Tesly) je možné elektronicky na dálku znehodnotit, protože jsou online
Nová auta (zejména od Tesly) je možné elektronicky na dálku znehodnotit, protože jsou online
Rusko:
Auta připojená online se mohou stát pro uživatele zdrojem velkých problémů, protože mohou být na dálku bez souhlasu majitele znehodnocena. Auto vám může poškodit přímo automobilka. Můžete se ocitnout třeba jako dezolát nebo obyvatel nepřátelského státu pro automobilku nežádoucí.
Přesně to se stalo Kadyrovovi s jeho Teslou truck. Tesla mu toto auto online znehodnotila. A tím nechtěně světu demonstrovala, že do svých vozů takové kurvítko naimplementovala.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 46010
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu
https://ekonomickydenik.cz/cena-lithia- ... rusnohori/
Cena lithia padá. Australská EMH přesto nevzdává projekt na těžbu v českém Krušnohoří
Cena lithia padá. Australská EMH přesto nevzdává projekt na těžbu v českém Krušnohoří
Doba je zlá, ceny padají a náklady rostou, ale my v projektu těžby lithia v českém Krušnohoří budeme pokračovat. Takový vzkaz vyslal výkonný ředitel australské společnosti European Metals Holdings (EMH) Keith Coughlan směrem k akcionářům a širší veřejnosti. Ve střednědobému a dlouhodobém výhledu prý dává smysl do těžby a zpracování lithia investovat.
Cena uhličitanu lithného na burzách padá, jen od května do konce srpna letošního roku ztratilo přes 25 procent své hodnoty. Projevuje se zde skepse okolo rychlosti přechodu k elektromobilitě i růst produkce lithia v Jižní Americe. Už předchozí propad, který se odehrál loni, smazal celý růst ceny lithia z doby energetické krize let 2021 a 2022. Řada investorů odkládá své plány na těžbu lithia, současní těžaři omezují produkci. Není to však případ EMH, která tvrdí: ceny se zlepší a náš projekt na Cínovci bude rentabilní.
Situace je však poněkud složitější. Na takové rozhodnutí bude zapotřebí souhlas dvou partnerů. Těžbu na Cínovci chystá společný podnik Geomet, který z 51 procent vlastní ČEZ a ze 49 procent EMH. ČEZ však rozhodnutí o této miliardové investici opakovaně odložil. V nové prezentaci pro investory uvádí, že stále probíhá příprava technické a finanční studie proveditelnosti těžebního projektu v Krušnohoří.
Přihláška ke strategickým projektům EU
Keith Coughlan dále v úvodu výroční zprávy EMH za finanční rok 2023/24 zmínil úspěchy, kterých firma dosáhla. Až už jde o kapitálový vstup Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD), která firmě EMH přinesla 6 milionů eur, úspěšný test výroby uhličitanu lithného z cínovecké rudy v laboratoři v australském Perthu i prodloužení průzkumných licencí ze strany ministerstva životního prostředí.
Novou informací je to, že česká projektová firma Geomet podala žádost o zařazení mezi strategické projekty Evropské unie podle zákona o kritických surovinách. Jak Ekonomický deník uvedl na začátku září, své projekty Evropské komisi předložilo na 170 zájemců. Je mezi nimi třeba záměr kanadské firmy Euro Manganese získávat mangan ze starých hald po těžbě pyritu u Chvaletic v Polabí.
EMH a ČEZ letos v dubnu vybraly lokalitu, ve které bude zpracování vytěžené rudy probíhat. Původní záměr byl umístit závod v lokalitě Dukla na okraji Teplic, tady však těžaři narazili na odpor místních obyvatel. Zvolili proto jinou variantu: území, na kterém se nacházela bývalá uhelná elektrárna Prunéřov 1. „Ruda z hlubinného dolu na Cínovci bude transportována na Duklu, kde bude naložena na vlaky a přepravena do Prunéřova na vzdálenost 59 kilometrů s využitím stávajících kolejí, jejichž kapacita je potvrzena,“ uvedlo EMH v úvodu výroční zprávy.
Akcie padají, naděje zůstává
Finanční výsledky EMH odpovídají tomu, že se jedná o těžařský startup. Ztráta za finanční rok 2023/24 dosáhla 3,35 milionu australských dolarů (52 milionů korun), celková kumulovaná ztráta od založení firmy dosahuje 30,1 milionu australských dolarů (469 milionů korun). Firmě EMH moc nevěří ani finanční trhy; hodnota jejích akcií za poslední rok klesla o 65 procent, od počátku října 2021 akcie EMH ztratily 89 procent ze své tehdejší hodnoty.
Otevření dolu na Cínovci bude nákladné; společný podnik ČEZ a EMH by musel do zahájení těžby a zpracování lithia investovat zhruba 15 miliard korun. Záměr EMH počítá s produkcí 4225 tun čistého lithia ročně, což by Česko vyneslo na pozici největšího producenta lithia v Evropě. Ekonomiku provozu by dále zlepšila produkce cínu, wolframu a dalších průmyslových kovů.
Samotná těžba měla dle dřívějšího oznámení společností ČEZ a EMH začít na přelomu let 2026 a 2027, podmínkou je však získání stavebního povolení do konce roku 2025. To se nezdá být reálné. Například proces EIA trvá už tři a půl roku, přičemž firma Geomet ještě ani nepředložila detailní studii o dopadech záměru na životní prostředí.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.