Ekonomika

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 18550
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 20 kvě 2021, 17:57

https://www.ac24.cz/komentare/upadek-am ... za-centem/
Úpadek amerického dolaru cent za centem
Bývalá „finanční supervelmoc“ planety směřuje k úpadku a Mezinárodní měnový fond (MMF) právě ukázal další živý obrázek toho, jak se spousta centrálních bank vydává na cestu k multipolárnímu světu, v němž je úpadek amerického dolaru jako globální rezervní měny téměř jistý. (Foto: Flickr)

Podle MMF postavení amerického dolaru jako globální rezervní měny upadá, jelikož centrální banky snižují podíl amerického dolaru ve svých rezervách. Nová data od MMF ukazují, že podíl rezerv amerických dolarů držených centrálními bankami se během čtvrtého kvartálu 2020 propadl na 59 procent – tj. na nejnižší úroveň za 25 let. Spolu s tím podíl jiných měn jako čínský yuan (renminbi) a Euro se vyšplhal na 9 procent, a to jak, co se týče platebního systému, tak i v prostředí finančního trhu.
Není těžké pochopit, proč se centrální banky zeleným bankovkám vyhýbají jako moru. K sestavě sil, které v této hře mají své sázky, patří synchronizace mezinárodního obchodu, nová finanční architektura, konkurence velmocí a krátkodobé směnné kurzy, plus digitální měny, nové technologie a historické cykly, které nám připomínají, že průměrná životnost rezervních měn je pouze kolem 100 let.

‚Vytváření‘ peněz z ničeho

Nejzadluženější země v historii lidstva Spojené státy zjevně směřují ke kolapsu dolaru a ke krizi státního dluhu. To musí zákonitě přijít, jelikož Federální rezervy nadále „vytváří“ dolary z ničeho po bilionech bez jakéhokoliv ohledu na budoucí důsledky. Vláda vydává nové dluhopisy a Fed tiskne více peněz k jejich nákupu, jen aby to prodal jako vládní dluhopisy a obligace jiným zemím.

Jen aby bylo jasno: Tvrzení, že pořád existuje nenasytná globální poptávka po amerických dluzích a rozmařilosti je lež, nebo že USA mohou dále rozhazovačně utrácet za věčné války, konzumaci, přehnané zadlužení a za snadné úvěry. Federální rezervy nemohou tisknout bezuzdně a svět nemůže kupovat americký dluh donekonečna. Globální obchod nemusí americký dolar opustit už teď, ale koronavirus jasně ukázal, že nedolaroví investoři by už mohli zelené bankovky zatracovat a ve snaze najít alternativní úložiště bohatství utíkat do bezpečí jinam.

Mnoho zemí a účastníků trhu si může nakoupit alternativní měny včetně yuanu, eura a digitálních měn, aby s nimi pak nakoupili zdroje a prováděli mezinárodní transakce. Ti teď splácí své dluhy s nižšími úrokovými sazbami, čímž se podtrhává kobereček americkému dolaru pod nohami. Je to nová finanční architektura, která se vyvinula kolem navržených digitálních a alternativních měn, aby postupně na kreditním trhu začala vytlačovat dolar.

Důsledky to má ohromné. USA nejsou schopné vybřednout z pandemie a z jejích vleklých ekonomických dopadů tak, aby systém pod dominancí dolaru zůstal nedotčen. Nemohou „tisknout“ a zneužívat dolary jako pohodlnou zbraň, kdykoliv je napadne, aby si udrželi svoji globální ekonomickou a geopolitickou pozici. Deficitní utrácení a tisknutí peněz má své meze.

Centrální banky mají nezcizitelné právo uvažovat o opuštění dolaru jako média světového obchodu počínaje půjčkami, až po vyrovnávání procesu směny přes oceňování v renminbi, euro a v dalších měnách. Rovněž mohou obchodovat v národních měnách, aby se tak vyhnuly schvalování Washingtonem a jeho konfliktním způsobům. To je logická reakce.

Alternativní měny v ohnisku zájmů

Čínská centrální banka údajně činí pokroky s testováním své digitální měny yuanu, takže má vyhlídky na rozšíření pro mobilní podnikání a spotřebitelské transakce. Digitální yuan je verzí normálního yuanu nasazenou do blockchainu. Tím trhu umožňuje, aby si vybral, jak vyrovnávat mezinárodní transakce.

Čína rovněž vyvíjí platformu pro mezinárodní použitelnost digitálního yuanu, se zapojením svých obchodních partnerů a Banky pro mezinárodní vypořádání. Je první zemí, která vkládá vládou krytou měnu do mezinárodního blockchainu, takže vydávání digitálních yuanů bude stejné jako vydávání hotovosti do oběhu, tudíž bude i stejně bezpečné.

Také jiné centrální banky světa, aby nezůstaly pozadu, jako Bank of England a Evropská centrální banka, stejně jako ty v Japonsku a v Jižní Koreji směřují ke svým vlastním digitálním měnám. Také se snaží získat větší kontrolu nad nabídkou peněz, jelikož na rozdíl od hotovosti, uvidí všechny probíhající transakce a podrží si jak monetární kontrolu, tak transparentnost ve svých vlastních rukou.

Jak nám moderní historie ukazuje, tak riziko, že někdo zůstane pozadu, je opravdu příliš obrovské, aby se dalo ignorovat. Představa, že ekonomiku USA brzy čeká zotavení, je fantazií. I USA samotné potřebují nový globální monetární systém, aby v tom neutonuly. Je životně důležité, aby všechny centrální banky začaly testovat digitální a alternativní měny a nově vynalezly a globalizovaly způsob, jakým chtějí provádět mezinárodní obchod a platby v rámci systému s multilaterálními pravidly.

Jak referoval MMF, americký dolar k chmurné budoucnosti táhnou nesčetné faktory, a to nelze přehlížet. S tím jak mají americké státní dluhopisy v podstatě nulový výnos a tisk peněz běží na rychloběh, tak o skutečnosti, že pro centrální banky nastal čas, aby vybudovaly alternativní bankovní systémy a obchodní měny, není třeba už diskutovat. Vzhledem k tomu, kolik je toho v sázce, budou patřit k vítězům, pokud omezí svoji zranitelnost závisláctvím Ameriky na „tisku“ a závislost na té zkorumpované síle chaosu.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 18550
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 22 kvě 2021, 19:06

https://ekonomickydenik.cz/do-roku-2040 ... viden-jih/
Do roku 2040 dvojnásobek přepravených nákladů. ÖBB kvůli tomu rozšiřuje terminál Vídeň-jih
Jen do konce tohoto desetiletí by se nákladní doprava v Evropě měla zvýšit až o třicet procent. Rakouský dopravce ÖBB na nic nečeká a na enormní nárůst nákladní dopravy se intenzivně připravuje. Bez adekvátních opatření by se totiž podle něj zvýšil počet kamionů na silnicích až o milion, což by znamenalo i čtyřicetinásobné navýšení emisí oxidu uhličitého.

Otázku přesunu nákladní dopravy na železnici neřeší jen Česká republika. U našich jižních sousedů to však pojali více prakticky a významně rozšiřují kapacitu vídeňského nákladního terminálu. Největší rakouský poskytovatel mobilních a logistických služeb díky tomu může do roku 2040 plánovat dvakrát vyšší výkonnost svých nákladních služeb.

Renesance nákladní dopravy
ÖBB tak bude v nadcházejících letech směřovat investovat do modernizace železničního systému. Jedním z ústředních cílů je vytvoření nezbytných podmínek pro přesun silniční dopravy na železnici.

„Prostřednictvím plánovaných investic umožníme zdvojnásobit naše služby nákladní dopravy do roku 2040,“ řekl generální ředitel ÖBB Andreas Matthä u příležitosti představení druhé etapy rozšiřování terminálu Vídeň-jin a dodal: „Jsem přesvědčen, že v železniční nákladní dopravě dojde v příštích letech k renesanci. Protože každá tuna nákladu jedoucí po kolejích místo po silnici okamžitě ušetří emise CO2. Jde tak o nejúčinnější způsob, jak co možná nejrychleji dekarbonizovat odvětví dopravy“.

Rozšíření terminálu
Terminál Vídeň-jih je hlavní vlakové nádraží pro nákladní dopravu ve východním rakouském regionu a od uvedení do provozu na konci roku 2016 vykazuje vynikající ekonomický rozvoj.

Tento ústřední bod v evropské síti odvětví dopravy a nakládky představuje neutrální dopravní uzel pro všechny zákazníky v odvětví nákladní dopravy. Už po třech letech jeho provozu bylo využití kapacity více než 80 procent. Dalším logickým krokem tak bylo rozšíření terminálu, do kterého společnost investovala 19 milionů eur.

Součástí druhé fáze rozšíření terminálu byl manipulační modul pro provoz vysokozdvižného vozíku s nakládacími dráhami dvakrát 700 metrů a dva vysoce výkonné vysokozdvižné vozíky, díky čemuž vznikne více úložného prostoru.

Manipulační kapacita se zvýší přibližně o 50 procent, což odpovídá nárůstu o 105 000 ITE ročně. To znamená, že nyní lze ročně manipulovat s 310 tisíci kontejnerů, návěsů a výměnných modulů. Po plánované třetí etapě rozšiřování by se během několika dalších let měla kapacita zvýšit až na 400 tisíc.

Budoucnost evropské železnice
Zejména v železniční nákladní dopravě jsou pro dosažení cílů v oblasti klimatu a zvýšení přesunu dopravy ze silnice na železnici vedle investic do železničního systému rozhodující spravedlivé rámcové podmínky.

„Železnice v Evropě potřebují spravedlivé právní podmínky hospodářské soutěže, aby mohly nabízet své služby za konkurenceschopné ceny. V současné době existuje nerovnováha v cenách externích nákladů. Železnice platí poplatky za každý ujetý kilometr, zatímco silniční nákladní doprava má stále určité privilegium. Evropské železnice však každý den pomáhají zlepšovat železniční systém. A k tomu potřebujeme podporu Evropské a jejích členských států,“ uvádí Andreas Matthä.

Podle společnosti železnice v době pandemie prokázala, že je nejen extrémně pro-klimatická, ale představuje také relevantní zásobovací systém. Jak nedávno uvedl Institut Economica ve své studii, investice do železnic navíc stimulují ekonomiku.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

homer
Sponzor fóra
Příspěvky: 3027
Registrován: 07 úno 2017, 21:47

Re: Ekonomika

Příspěvek od homer » 24 kvě 2021, 13:55

Začala válka mezi kryptoměnou a měnou fiat?
Ing. Zbyněk Kalousek (Coinbank)
Předchozí dny byly velmi turbulentní, co se do vývoje kryptoměnových kurzů týče. Nejdříve s kurzem negativně zahýbal tweet Elona Muska, aby hned vzápětí přispěchala se svojí troškou do mlýna také Čína, a aby toho nebylo málo, tak si Spojené státy Americké nejspíš řekly, že nemohou přeci zůstat pozadu a zveřejnily své regulace. Každé oznámení zahýbalo s kurzem kryptoměn poté, co to vypadalo, že se trh zklidnil a znovu se nadechuje. I když omezení ze strany USA zahýbalo s kurzem nejméně. Je to dáno tím, že nové nařízení přímo nezasahuje do obchodování s kryptoměnami, ale zavádí povinnost uvádět úřadu IRS (úřad zodpovědný za výběr daní) všechny transakce vyšší než $ 10,000. Což se právem nelíbí uživatelům kryptoměn, kteří tento krok vnímají jako snahu zavést centrální dohled a potlačit tak primární funkci kryptoměn, a to nezávislost.
Bitcoin tak stejně jako další měny zažil za poslední týden volný pád. Aktuálně se sice obchoduje za zhruba $ 35 tis. za bitcoin, ale přílišný optimismus případných investorů ještě tento týden tlumilo vyjádření Číny, která prohlásila, že se další omezení na poli kryptoměn. Tentokrát by se omezení mělo dotknout přímo těžby kryptoměn a obchodních aktivit. Tento postoj deklaroval čínský vicepremiér Liu He na zasedání Výboru pro finanční stabilitu a rozvoj Státní rady (Reuters).
Pokud Čína své varování naplní, bude to znamenat dočasné ochromení kryptoměnového trhu. O tom, že Čína má prostředky k omezení aktivity těžařů na svém území, značí i skutečnost, která zřejmě také částečně přispěla k propadu bitcoinu. Státní síť okresu Aba v Sečuánu vydala na začátku týdne nařízení, ve kterém nařídila firmám i domácnostem, aby omezily spotřebu energie. Kdy toto nařízení pozbyde platnosti, zatím známo není.
Své restrikce na poli kryptoměn chystá také Indie. Ta chce zavést tresty vězení za těžbu, vydávání, obchodování, převody a hlavně za držení kryptoměny. Spekuluje se, že by těm, kdo tento zákon poruší, hrozilo až 10 let vězení. Již v dubnu pak turecká centrální banka zakázala používání kryptoměn při platbách. Zdůvodňuje to vysokým rizikem, nestabilitou a nemožností zrušit takovou transakci. Zároveň vyzvala obchodní platformy, aby jí poskytly informace o uživatelích. Přesto, že v Turecku se jedná spíše o politicko-ekonomické problémy, ve kterých se nachází, je to další z řady restrikcí, které dopadají do světa kryptoměn a na jejich uživatele.
Zcela odlišnou taktiku v boji o regulaci kryptoměn volí EU. Ta si vytkla za cíl připravit do roku 2024 nejen obsáhlou regulaci kryptoměn, ale chce participovat na blockchainové podobě a technologii. Skrze blockchainové procesy pak chce získat kontrolu a zajistit rychlejší a levnější přeshraničních plateb. Navíc přidává ještě další smysl blockchainu, skrze který by chtěla využít decentralizaci ke sdílení dat.
Ať již se jedná o kroky Číny, Indie, Turecka nebo USA a EU, spojuje je stejná věc. Chtějí získat možnost kontroly nad trhy s kryptoměnami. Sice se zaštiťují slovy o rizicích spojených s kryptoměnami jako velká volatilita, praní špinavých peněz, podpora terorismu, atd., ale faktem je, že jim nejvíce vadí to, že na kryptoměny nemají žádný vliv a v podstatě dochází k částečné deformaci trhu. Státy ztrácí jeden nástroj, jak působit na měnový trh a cílit na míru inflace. Fiat měny jsou vydané bankovky a mince jednotlivých států, které jsou v oběhu. Jejich pomocí pak státy mohou ovlivňovat míru spotřeby, úrokové sazby, atd. Spotřebitelé ji využívají k nákupům a směně. Stát tak má velkou kontrolu, může vybírat daně a zajišťovat udržitelný rozvoj společnosti. O to v případě kryptoměn přichází.
Státy jako Indie a Čína to chtějí řešit vydáváním vlastní kryptoměny. Státy EU a USA to chtějí řešit provázáním kryptoměnových trhů se svými finančními trhy. Finanční trhy mají zatím vůči kryptoměnovým trhům výhodu v tom, že bezhotovostní platby jsou mnohem více rozšířené a hotovostí platby jsou dostupné i tam, kde není pokrytí internetem. Nehledě na to, že účty se stále platí fiat měnou. Kryptoměny však mají potenciál stát se rovnocennou alternativou bezhotovostnímu platebnímu styku.
https://www.facebook.com/petr.sekera.56 ... 5857548279

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 18550
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 25 kvě 2021, 19:15

https://ekonomickydenik.cz/loni-sedm-se ... ne-stezce/
Loni sedm set, letos rovný tisíc. ÖBB Rail Cargo Group navyšuje vlaky na Nové hedvábné stezce
Rakouská železniční společnost přepravila během uplynulého roku po Nové hedvábné cestě 70 tisíc přepravních kontejnerů. Ve srovnání s rokem 2019 tak jde o dvojnásobek euroasijských objemů společnosti. Na euroasijské tratě loni poslala historicky nejvyšší počet vlaků, letos jich chce ještě více.

ÖBB Rail Cargo Group (RCG) působí na Nové hedvábné stezce od roku 2008. První nárůst cest zaznamenala v roce 2016 a o rok později společnost oficiálně vstoupila na čínský trh. V té době rakouský dopravce provozoval pouze 62 vlaků s přepravní kapacitou 3 tisíce kontejnerů ročně. Poptávka se ale postupně navyšovala a do roku 2020 zde společnost každý rok přepravila okolo 35 tisíc kontejnerů.
Vlakem i lodí

„Není pochyb o tom, že iniciativa New Silk Road má pro Evropu i pro Rakousko nesmírný význam, protože spojuje evropskou a asijskou ekonomiku,“ říká generální ředitel ÖBB Andreas Matthä. Prostřednictvím své evropské sítě poskytuje RCG místním zákazníkům příležitosti, jak se lépe zviditelnit a „dostat se z krize“.

Pro RCG je však stejně důležitý také přístup do přístavů, které jsou součástí námořní hedvábné stezky.

„Na Nové hedvábné stezce vidíme široké možnosti. A to nejen v rámci tří železničních koridorů mezi Evropou a Asií, ale také jako dopravce do evropských přístavů, jako například Hamburk, Rotterdam, Terst, Koper a Pireus,“ dodává Andreas Matthä.
Přeprava roušek v době pandemie

Napojení Nové hedvábné stezky na hustou síť skupiny ÖBB Rail Cargo Group zajišťuje rychlou přepravu s další efektivní distribucí po Evropě.

Mezi top produkty, které společnost v loňském roce přepravila z Evropy do Číny, patřily ledničky, střižová vlákna, topné systémy, stroje a náhradní díly, nábytek a vybavení. Naopak z Číny do Evropy se nejčastěji přepravovalo zboží z módního, automobilového, chemického a zdravotnického sektoru – zejména ochranné masky.
Do pěti let dvojnásobek

Rakouský dopravce však není jediný, kdo má o Novou hedvábnou stezku zájem. O 114 procent více přepravených vlaků mezi Evropou a Asií nedávno oznámila také společnost Metrans.

Podle odhadů společnosti Roland Berger bylo loni v rámci Nové hedvábné stezky přepraveno téměř devět set tisíc nákladních kontejnerů. Mezinárodní železniční asociace UIC přitom předpokládá, že by se tento počet mohl do roku 2025 zdvojnásobit.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3328
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Ekonomika

Příspěvek od Svarboj » 27 kvě 2021, 12:41

Dřevěné palety zdražují. Klíčovým důvodem je exploze cen dřeva v USA

V Česku v posledních měsících raketově zdražují dřevěné palety. To je pro řadu firem problém, protože je běžně využívají ve svém každodenním provozu. Jde pro ně o další cenový tlak, který budou muset ve větší či menší míře přesunout na konečného zákazníka. Dřevo pro jejich výrobu jen v březnu zdražilo o dvacet procent.
Další cenový tlak na růst dřeva pak přichází ze světa. Ve Spojených státech dramaticky stoupá poptávka po dřevu i jeho cena. Američané totiž v době nízkých úrokových sazeb, jež tamní centrální banka nastavila v důsledku pandemie, využívají levných hypoték a intenzivně stavějí a renovují.
(Cena dřeva pro stavbu domu za deset tisíc dolarů nyní vyjde na čtyřicet tisíc. A to ještě musíte mít štěstí, že materiál seženete.)

Předchozí americká Trumpova administrativa navíc zavedla cla na kanadské dřevo, což jen umocnilo poptávku Američanů po evropském dříví. Růst ceny dřeva v Evropě navíc podněcuje i Rusko, které si již nehodlá nechat drancovat své lesy vývozem nezpracované kulatiny, který zapoví. Tím ale jen omezuje vyhlíženou nabídku dřeva na evropském trhu, což už nyní tlačí jeho cenu vzhůru.
Nedostatkem dřeva tak netrpí jen český trh. Problémy hlásí kupříkladu slovenské firmy, které dřevo často kupují zpracované od německých a rakouských firem. Tvrdí, že v posledních týdnech tito dodavatelé zvedli ceny o třicet až padesát procent. „Už začínají krátit dodávky,“ řekl deníku Sme Vladimír Krížo ze společnosti Drevodom Orava. Dodací lhůty se podle něj prodlužují ze tří týdnů až na tři měsíce.
https://faei.cz/drevene-palety-zdrazuji ... eva-v-usa/
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/ameri ... -usa-cesko
https://www.e15.cz/byznys/reality-a-sta ... mu-1379546
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 18550
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 05 čer 2021, 14:57

https://echo24.cz/a/SQfWH/krize-se-proj ... ymi-prijmy
Krize se projevuje. Průměrná mzda rostla i kvůli propouštění lidí s nízkými příjmy
Koronavirová krize se i přes podpůrné programy začíná negativně projevovat. Důvodem totiž je na první pohled příznivá zpráva, že meziročně vrostla průměrná mzda o 3,2 procenta na 35 285 korun. Důvodem však také je, že lidé s nízkými příjmy byli propuštěni, a proto se jejich mzda už nezapočítává. Do růstu se také promítlo to, že někteří státní zaměstnanci dostali přidáno i přesto, že v soukromé sféře se mzdy nerostly nebo se naopak snižovaly. Podle hlavní ekonomky Raiffeisenbank Heleny Horské se ukazuje, že krizi nejvíce odnesl segment gastronomie, hotelnictví a také lidé právě s nízkými příjmy.V letošním prvním čtvrtletí vzrostla průměrná mzda po zahrnutí růstu inflace o jedno procento. Reálný výdělek pak poklesl v Plzeňském a Karlovarském kraji, zatímco v ostatních krajích rostla. Tradičně nejvyšší průměrná hrubá mzda je v Praze ve výši 44 432 korun, poté ve Středočeském kraji (35 296 korun) a v Jihomoravském kraji (34 540).

Podle Českého statistického úřadu se v prvním čtvrtletí projevovala pandemie koronaviru, kvůli které byla uzavřena řada služeb a podniků. Průměrná mzda se pak zvýšila jako za celý loňský rok, přesto úřad přiznává, že na datech je poznat snížení počtu zaměstnanců kvůli propouštění.

To potvrzují i analytici, podle kterých nelze za zvýšením průměrné mzdy hledat jen pozitiva. „K růstu totiž částečně přispělo propouštění zaměstnanců, které se primárně týkalo těch s podprůměrnými příjmy. Na růstu průměrných mezd se podílel růst tarifních mezd zaměstnanců státní a veřejné správy. Celá řada pracovních míst byla navíc nadále udržována na úkor rostoucího veřejného dluhu,“ uvedl Radovan Hauk, který je partnerem poradenské skupiny Moore Czech Republic.
Podle analýzy Raiffeisenbank nejvíce rostla průměrná mzda v oblasti nemovitostí o 12,2 procenta, kde však zároveň klesl počet zaměstnanců o 8,1 procenta. Vláda Andreje Babiše poté zvyšovala platy zdravotníkům, kde vzrostla průměrná mzda o 11,3 procenta. „Na opačném konci žebříčku nalezneme tradiční pandemické otloukánky, tedy kulturní, zábavní a rekreační činnosti, kde průměrný zaměstnanec meziročně přišel o 5,1 procenta výplaty a zároveň i o 1,4 procenta kolegů,“ uvádí analytik banky Vít Hradil.

Ještě výrazněji však byl zasažen obor ubytování, stravování a pohostinství, které vládní restrikce držely tyto podniky dlouhou dobu uzavřené. V tomto segmentu klesla průměrná mzda o 2,6 procenta a navíc klesl počet zaměstnanců o 12,6 procenta.

Podle hlavní ekonomky Heleny Horské se tak tito pracovníci spolu s podprůměrně vydělávajícími stávají poraženými. „Oběti koronavirového šoku: domácnosti s nízkými příjmy a zaměstnanci HOREKA (HOtel/REstaurace/KAvárny) zase ostrouhali. Zrušení superhrubé mzdy a snížení sazby daně z příjmů fyzických osob jim příliš nepomohlo, zatímco středně a výše příjmovým ano. Proto nadvklady, proto růst cen nemovitostí, proto inflace,“ uvedla na Twitteru Horská.

Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda pak varuje, že se více rozevírají mzdové nůžky. „To znamená, že část obyvatel ČR zůstává z ekonomického hlediska pandemickou situací prakticky nezasažena,“ uvádí Kovanda. Vedle zaměstnanců veřejné sféry se jedná například o důchodce, zaměstnance či pracovníky v sektorech jako je e-commerce či komunikačních technologiích.

Na druhé straně je zde ale část obyvatel, kteří újmu z krize již pociťují. „I když tito lidé ve valné většině nepřicházejí hned o zaměstnání – z velké části díky vládním programům, financovaným na dluh, jako je Antivirus –, pociťují znatelně slabší růst, případně přímo pokles své životní úrovně. A to jak v porovnání se svojí vlastní situací z doby před pandemií, tak tak v porovnání s výše uvedenou „šťastnější“ skupinou spoluobčanů, pandemií ekonomicky prakticky nezasažených,“ dodal Kovanda.
"Priemerná mzda" na ktorú nedosiahne 80% pracovníkov.
Winston Churchill píše:Verím len tej štatistike, ktorú som sám sfalšoval.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 18550
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 07 čer 2021, 14:12

https://roklen24.cz/zeme-g7-nastavuji-pevne-danove-dno/
Země G7 nastavují pevné daňové dno
Země skupiny G7 (Spojené státy, Kanada, Japonsko, Velká Británie, Německo, Itálie a Francie) uzavřely dohodu o minimální sazbě daně z příjmů platné pro zdanění globálních společností. Během letních měsíců bude z G7 tato dohoda předána na G20 a OECD, kde bude následně s vysokou pravděpodobností schválena.

Je to vnímáno jako první krok, který bude následovat celá řada dalších. Důvodem je dlouhodobý vývoj, či lépe řečeno pokles průměrné celosvětové sazby daně trvající již více než 40 let (viz následující graf) s cílem nastavit její pevné dno.
Zdroj: Bloomberg

Účel této dohody je zřejmý – znevýhodnit nadnárodním společnostem operace v daňových rájích nebo „alespoň“ v zemích s výhodným zdaněním, které nejsou přímo označovány za daňové ráje – např. Irsko nebo Nizozemsko. Takový proces vítá většina evropských zemí, včetně České republiky. Je třeba dodat, že v ČR je ve třetím kole Poslanecké sněmovny návrh zákona o zavedení digitální daně, kde by základem daně byl obrat dosažený v České republice.

Jednání o výši daně muselo být velmi zajímavé. První návrh vzešel ze Spojených států ve výši 21 % (což není nijak překvapující, neboť se jedná o aktuální sazbu daně příjmů platnou v USA), schválená sazba přitom činí 15 %, což se nelíbilo například Velké Británii. Na druhou stanu, snížení sazby z daně z 21 % na 15 % významně snižuje zájem o daňové ráje.

Různé země daný krok vnímají různě. Například irský ministr financí uvedl, že Irsko se stávající sazbou daně z příjmu ve výši 12,5 % tímto krokem ztratí ročně daňové příjmy ve výši 2 miliard dolarů, což odpovídá jejich pětině. Může se to zdát paradoxní, avšak podle jeho slov k tomu skutečně dojde. Na druhou stranu Španělé očekávají až zdvojnásobení příjmů ze zdanění společností. Ministr financí Francie vnímá 15% sazbu jako naprosté minimum, přičemž očekává její postupné zvyšování.

Co se týče konkrétních společností, jedná se primárně o korporace s globální působností. V řadě případů se jedná o společnosti poskytující elektronické služby, největší z nich je pak skupina přezdívaná jako „FANGMAN“ – tedy Facebook, Amazon, Netflix, Google (Alphabet), Microsoft, Apple a Nvidia.

Společnosti budou povinny zdaňovat v zemích, kde své zisky skutečně generují. Nebude tedy možné služby poskytované celé Evropě fakturovat prostřednictvím jedné společnosti se sídlem například v Irsku. Řada společností (včetně výše uvedených) tedy bude muset odvádět daně ve státech, kde skutečné působí, i když tam nemají dceřinou společnost.

Vedení společností, kterých se tato daň týká, tento krok (alespoň oficiálně) uvítalo. Může se to zdát divné, avšak logiku to má. Zmizí otázky typu – má cenu dělat to či ono, když výsledná úspora na dani příjmu bude taková či jiná?

Investoři to akceptují a nepředpokládáme tedy velký dopad na samotné akciové trhy. Vyšší daně sice sníží čistý zisk, ale dotčené společnosti nejspíše nepřistoupí ke snižování vyplácených dividend.
To ale bude platiť len pre krajiny G7. Ostatní budú okrádaní aj naďalej
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 18550
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 10 čer 2021, 14:24

https://ekonomickydenik.cz/z-finska-do- ... pres-suez/
Z Finska do Indie. Více než sedm tisíc kilometrů dlouhá trasa má nahradit cestu přes Suez
Nurminen Logistics je historicky první logistický operátor, který bude přepravovat ucelené vlaky z Evropy do Indie prostřednictvím západního křídla Mezinárodního koridoru sever–jih (INSTC). Jde o 7 200 kilometrů dlouhou multimodální síť lodních, železničních a silničních tras pro přepravu nákladu mezi Indií, Ruskem, Íránem, Evropou a Střední Asií. Trasa vlaku je přitom dvakrát rychlejší než tradiční námořní cesta přes Suezský průplav.

První ucelený vlak vyjede z Helsinek v polovině června. Přeprava nákladu z Finska do Nhava Sheva, což je největší kontejnerový přístav v Indii, potrvá přibližně 25 dní. Trasa by měla zkrátit dobu cesty mezi Bombají a Moskvou ze čtyřiceti na čtrnáct dní. Hlavním cílem koridoru je přitom poskytnout alternativu k tradičním trasám vedeným po moři Suezským průplavem, Středozemním mořem a Baltským mořem.

Severojižní koridor
Zkraje června podepsali na Mezinárodním ekonomickém fóru v Petrohradě memorandum o spolupráci společnosti Nurminen Logistics a Rossijskije železnyje dorogi (RZD). Dokument předpokládá společnou studii logistických příležitostí ve Skandinávii, Rusku a Asii v rámci Severojižního mezinárodního dopravního koridoru.
Obrázek

V červnu zahájí dopravce Nurminen Logistics také pravidelnou týdenní dopravu po železnici z Dálného východu do severských zemí po transsibiřské trase. Železniční náklad bude každý týden přepravován z Číny, Japonska a Koreje přes Vladivostok do Helsinek a dalších severských zemí.

Cílem je, aby železniční doprava mezi Dálným východem a severskými zeměmi vyprodukovala do konce roku 2022 kromě rostoucího provozu v Číně roční obrat více než deset milionů eur.

Chybí kus železnice
Multimodální síť INSTC již funguje, přestože zatím není zcela dokončena. Doposud totiž chybí železniční trasa Rasht–Astara v Íránu. Předpokládá se, že po dokončení tohoto úseku bude možné celkově přepravit až patnáct milionů tun nákladu za rok.

Severní trasa z Finska přes Rusko a dále do Asie je mnohem výhodnější a kratší po železnici než po moři. Jediný mořským úsek, který je součástí trasy, představuje cesta z íránského přístavu Badar Abbas a do koncového cíle Indie Nhava Sheva.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 7350
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Ekonomika

Příspěvek od kenavf » 10 čer 2021, 14:51

:sipka: Že sa nikto nepýta o koľko sa vyprodukuje, pri tej rýchlejšej železničnej doprave, viacej CO2 ako pri lodnej doprave. :devil:

P.S. Chcelo by to toho usmievajúceho sa čertíka.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 18550
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 10 čer 2021, 14:54

Je to riešenie môžno tak pre päťapol milionové Finsko a Indiu, ale nie pre sto krát väčšiu europu.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 7350
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Ekonomika

Příspěvek od kenavf » 10 čer 2021, 15:15

:sipka: Ale veď kontajnerová preprava vlakmi(Silky road) sa už organizuje pre celú EU(pre určité/drahšie tovary).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 18550
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od Alchymista » 10 čer 2021, 15:28

A zasa: pre koľko percent objemu prepravy to predstavuje?
Pretože to je dosť podobné preprave tovaru Čína-EU lietadlami DHL a Čína-USA lietadlami FedEx (a inými). Dá sa to a má to zmysel - pre nejaké cenové úrovne a nejaké objemy prepravy. Ale ani náhodou pre celý objem prepravy.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
jura-p
Sponzor fóra
Příspěvky: 1401
Registrován: 07 úno 2017, 19:46
Bydliště: CB

Re: Ekonomika

Příspěvek od jura-p » 10 čer 2021, 16:49

Žádna železniční trať nenahradí kapacitou lodní dopravu.
Je to stejně naivní představa, jako představa, že by mohla železnice nahradit kamionovou dopravu u nás. Železniční přeprava je ve skutčnosti jen pár procent z celkové přepravy a ta je vlastně celá prováděna nákladními auty.

modrak
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2023
Registrován: 22 úno 2017, 16:50

Re: Ekonomika

Příspěvek od modrak » 10 čer 2021, 17:59

Kvalitná železnica je schopná nahradiť lodnú dopravu, aj keď samozrejme nie 100%. Stačí sa pozrieť na kolaps lodnej dopravy napr. II. sv. , keď sa objavili nemecké ponorky pri východnom pobreží USA. Taktiež bájka o "nenahraditeľností" kamiónov je nezmysel. 80% kamiónov je zbytočných, lenže železnica netočí peniaze, takže sú potrebné kamióny. Vysoké % "automobilov dopravy" je dané "posledným metrom", napr. veľkosklad - predajňa. Ak by bola normálna ekonomika, 90% kamiónov by bola nepotrebná. Lenže dotovaná pseudoekonomika nepustí. Ani v zaostalej EU.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 4574
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Ekonomika

Příspěvek od palo satko » 10 čer 2021, 18:31

V Kalifornii sa vyložia kontajnery z lode a železnica ich porozvaža po USA a prevezie až na vychodne pobrežie. Napr. pri chladenych vyrobkoch je čas dôležity.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 7350
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Ekonomika

Příspěvek od kenavf » 10 čer 2021, 22:57

modrak píše:
10 čer 2021, 17:59
.. Ak by bola normálna ekonomika, 90% kamiónov by bola nepotrebná. Lenže dotovaná pseudoekonomika nepustí. Ani v zaostalej EU.
To nie je pravda.
Je to o tom "prvom" aj "poslednom metre". Veľké firmy majú takú obrátkovosť materiálu a financií umrtvených v "tovare na ceste" že má veľký význam v hospodárení každý deň tovaru na ceste. A kamion tak dokáže prepraviť tovar priamo podstatne rýchlejšie a bez dvojího prekladania, z nákladiaku na vlak a znovu na nákladiak. Aj to dvojí prekladanie musí niekto urobiť(nie je ľudí) a zaplatiť. Takže cena tonokilometru je len jeden z faktorov prepravy.

S tým presunom tovaru z Azie do EU samozrejme že sa bavíme len o čiastočnom presune na vlak. Len ma zarazilo že sa nikto z ekologov doposial nezaujímal ako je to tam s bilanciou CO2 voči lodiam(lode sú predsa fujky).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

modrak
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2023
Registrován: 22 úno 2017, 16:50

Re: Ekonomika

Příspěvek od modrak » 11 čer 2021, 00:19

kenaf - veľké firmy to majú niekde. Tie si urobia ucelenku priamo vlečka - vlečka. Keci o obratkovosti sú ukážkové nezmysli, pretože potom stojí tak či tak finálny výrobok, kým sa nepredá. Akurát si manageri uľahčujú prácu a tunelujú firmu. Tie "materiály" sú umŕtvené tak či tak do predaja. Ale managéri potrebujú "výsledky" -bonusi. Tak vytvárajú bajky. A ešte sosajú dotácie.

PeterM
Sponzor fóra
Příspěvky: 753
Registrován: 18 úno 2017, 11:17

Re: Ekonomika

Příspěvek od PeterM » 11 čer 2021, 06:45

Súhlasím s Modrákom že sa to dá zorganizovať po železnici. Na veľké vzdialenosti ide všetko kontejnerom a z pohľadu manipulácie je jedno či je na aute alebo vlaku. Velké firmy stoja vacšinou v oblastiach ked je pokrytá cestná i železničná doprava takže pre nich toto nie je problém. Jedným z problémov však je preprava niektorých citlivejších materiálov. Na železnici to vďaka otrasom viac trpí. Trochu som čuchol k rešeniu prepravy z Európy do Ázie, a i keď to bolo železnicou oveľa lacnejšie a čas nehral až tak veľkú rolu, tak vyhrala kombinácia auto a loď. Dôvodom bol rozdiel v kusoch poškodených pri preprave.

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1833
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Ekonomika

Příspěvek od riho » 11 čer 2021, 13:29

Ono aj tie otrasy sa dajú riešiť. Stačí sa previezť rakúskou, alebo francúzskou železnicou. Dôvodom prepravy kamiónmi je JIT. Tomu železnica nemôže konkurovať.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 7350
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Ekonomika

Příspěvek od kenavf » 11 čer 2021, 23:57

modrak píše:
11 čer 2021, 00:19
kenaf - veľké firmy to majú niekde. Tie si urobia ucelenku priamo vlečka - vlečka. Keci o obratkovosti sú ukážkové nezmysli, pretože potom stojí tak či tak finálny výrobok, kým sa nepredá. Akurát si manageri uľahčujú prácu a tunelujú firmu. Tie "materiály" sú umŕtvené tak či tak do predaja. Ale managéri potrebujú "výsledky" -bonusi. Tak vytvárajú bajky. A ešte sosajú dotácie.
Veľké firmy robia ucelenku vlečka-vlečka? Tak si zisti koľko vlečiek zostalo funkčných alebo koľko firiem má vlečky. A keď ju bude mať odberateľ tak ju nebude mať dodávateľ alebo naopak. Len veľmi málo firiem môže fungovať systémom vlečka-vlečka.

Čo bola reportáž kde spomínali prepravu tovaru kontajnerom z východu na západ Slovenska tak železnicou to vraj vychádzalo 2x drahšie ako čisto kamionom.
A na tie prepravy si najviac dávajú pozor práve veľké firmy.
Auto sa vyprodukuje možno v cca 5+ etapách. Výstupný sklad dielov majú firmy tak na pár dní pretože obyčajne nestíhajú a hneď sa to lifruje zákazníkovi(nepíšem o JITe). Sklad vstupných dielov je snaha o zásobu tak cca na 5 dní+na ceste.
Koľko dní stojí hotové auto na sklade neviem posúdiť ale veľké percento aut je robené s doplnkovou výbavou na prianie zákazníka takže také auto ide preč z mototechny okamžite.
Etapy vyprodukovania/zhotovenia auta:
-automobilka zmontuje auto z dodaných dielov, napríklad sedadlá
-výrobca sedadiel zmontuje sedadlá z dodaných dielov napríklad poohybané rúrky, sedáky, elektromotorčeky
-výrobca rúriek poohýba a nafarbí z dodaných rúriek, vyrobca sedákov vypení sedáky vo forme z PUR peny, výrobca elekromotorčekov zmontuje elektromotorček z komponentov
-válcovňa zhotoví rúrky, dodávateľ PUR komponentov vyrobí dve chemické zložky na výrobu PUR peny, výrobca plechov na kotvy vyseká pliešky kotiev elektromotorčekov
-výrobcovia surovín

Každý z týchto článkov chce obmedziť skladové zásoby aby v tom nemal umŕtvené peniaze aby nemusel stavať toľko skladovacích hál ale pri doprave železnicou by to bolo problém splniť pre jej veľkú manipulačnú náročnosť a dlhé časy doručenia.

BTW: Splatnosť faktúr majú automobilky dohodnutú na 90 dní(minimálne). Takže auto už dávno jazdí ale zaplatené nedostal ešte ani ten čo válcoval rúrky.

P.S. Jediný kto objednával autá tak že stáli "nepredané" u predajcu "na ploche" bol americký trh, pretože tam bolo zaužívané že zákazník si neobjednával a nečakal na auto "so svojími doplnkami". Tam zákazník prišiel a okamžite chcel odchádzať s autom ktoré si vybral, takže tam už také museli stáť(nezadané), inak išiel k inému predajcovi.

P.S.2
Volkswagen v Devínskej novej Vsi má železničnú vlečku. Autá odosiela aj na vagónoch(asi väčšinu). Koľko materiálu prijíma na vagónoch to neviem, ale určite žiadny vagón z okolitých dodávajúcich priemyselných parkov, pretože žiadny z nich nemá železničnú vlečku.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti