Stránka 1 z 15

Boeing 737 MAX

Napsal: 05 dub 2019, 12:02
od martanus
Boeing 737 MAX hned tak létat nebude, firma objevila další problém
Návrat čtvrté generace Boeingu 737 MAX se dále odkládá. Americký výrobce ve středu podle listu Independent uvedl, že v softwaru stroje je ještě další problém, který nesouvisí se systémem MCAS stlačujícím nos k zemi, který zřejmě stál za dvěma pády tohoto typu. Americký úřad pro letectví FAA uvedl, že stroj nebude smět létat, dokud se i tento problém nevyřeší. Očekává, že úpravy a testy zaberou několik týdnů.
https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... oblem.html



Podle toho co píší zde. https://www.zerohedge.com/news/2019-04- ... t-software

Tak ten problém není softwerový ale koncepční. Místo tří nezávislých čidel používali jedno. Ted chtějí přidat druhé co už mají zabudované v letadle. Ale pořád jim schází třetí čidlo, které by rozhodlo, které z tech dvou má pravdu. A to jim v letadle chybí.

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 05 dub 2019, 12:09
od kenavf
Bola zmienka že ak tie dve čidlá budú ukazovať rozdielne parametre, tak upozornia pilota aby prevzal riadenie a rozhodol.

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 05 dub 2019, 14:54
od kozlus
Nepsalo se, že 2 čidla jsou za příplatek?

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 05 dub 2019, 15:30
od classix
Listovat za letu manuálem je běžná věc, říká český pilot problémového Boeingu 737 Max

Simulují se při výcviku na simulátoru podobné situace, jaké asi nastaly v kokpitech letounů před tragédií?
Protože ještě neznáme závěrečnou zprávu ani z jednoho vyšetřování, neexistuje jednoduchá odpověď. Při výcviku se podobné situace simulují, ale systém MCAS, který je pravděpodobně jedním ze spolufaktorů těchto dvou zmíněných leteckých nehod, není na starších verzích letounů B737 nainstalován. A přesná funkce MCAS není ještě obecně známa. Popis tohoto systému bude doplněn do dokumentace.

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/do ... 47ab5f122/

Letadlo padá k zemi a pilot listuje v QRH - Quick Reference Handbook, a to co MCAS vyhazuje jako error na displeji ani čárka.

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 05 dub 2019, 23:31
od QVAK
Ještě jsem zachytil, že při revizích přišli i na nějakou chybu i v ovládání (přistávacích)klapek. Takže náprava "škudlení" managerů bude v horizontu 1/2 až celého roku. To může výrobce spolu s náhradami škod bohatě poslat do krachu a i stát se za FAA nejspíše též řádně prohne.
Ničím nevyčíslitelná škoda je ztráta důvěry jak výrobce tak i certifikátora který od nynějška bude kolegům muset před jejich rozhodnutím vše řádně zdokladovat protože jeho závěry se ještě dlouho, spíše již nikdy nebudou brát za bernou minci jako do dnes.

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 06 dub 2019, 16:01
od QVAK
Boeing po dvou katastrofách dočasně sníží výrobu letounů řady 737

Americká strojírenská společnost Boeing se rozhodla dočasně snížit výrobu letounů řady 737 na 42 strojů měsíčně z nynějších 52 strojů měsíčně.
Nejgeniálnější je zdůvodnění:
Snížení produkce podle agentury AP není příliš překvapivé, protože Boeing již pozastavil dodávky letounů 737 MAX zákazníkům. Boeing předpokládá, že mu omezení výroby umožní věnovat větší úsilí zajištění návratu letounů 737 MAX do vzduchu.

P.S. Kolik desítek tisíc člověkhodin je potřeba k výrobě nového letadla a kolik desítek člověkhodin bude potřeba k upgrade vyrobených?

https://echo24.cz/a/S34BQ/boeing-po-dvo ... u-rady-737

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 06 dub 2019, 16:13
od kenavf
Na prvé prečítanie som si myslel že poplietli mesačnú produkciu s ročnou výrobou. Ale ono je to fakt, tých lietadiel sa naozaj vyrobí aj viac ako jeden kus za deň aj A320 :shock:
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_73 ... deliveries
https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A3 ... deliveries

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 06 dub 2019, 20:39
od classix
Aby to nedopadlo jako VW dieselgate v USA, letadla odstavené někde v poušti, čekající na neřešitelné řešení.
138794E2-27B0-4E88-BB44-D866E9F4C5CC.jpeg
138794E2-27B0-4E88-BB44-D866E9F4C5CC.jpeg (135.56 KiB) Zobrazeno 11218 x
D9F13DCB-0495-4961-9146-7CB9AE7FCD2D.jpeg

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 06 dub 2019, 20:48
od petrp
Myslíš tyhle místa? Ono to má i něco do sebe - v poušti to nekoroduje, jsou to supersklady náhradních dílů...

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 06 dub 2019, 21:58
od Alchymista
A "nekonečné" zásobárne v prípad vojny

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 09 dub 2019, 08:29
od riho
Ak sa to nevyrieši, tak sa MCAS deaktivuje a predajú sa do Afriky. Lízingovky sa budú s Boeingom roky súdiť, až pristúpia na nejakú dohodu pod nátakom US govermentu (lebo zablokované účty, lebo zrušené víza...).A na problém sa zabudne pod váhou iných dôležitých správ, ako je napríklad nesprávna farba mlieka. Proste klasika.

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 09 dub 2019, 09:36
od kenavf
riho píše:
09 dub 2019, 08:29
..Lízingovky sa budú s Boeingom roky súdiť, až pristúpia na nejakú dohodu pod nátakom US govermentu (lebo zablokované účty, lebo zrušené víza...)...
Pamätám si že pred pár rokmi v rámci sporov Samsung-Apple prehral Samsung a dostal povinnosť zaplatiť nejakú miliardu USD. Ale vzápätí prehral Apple iný spor so Samsungom a musel zaplatiť miliardu USD samotný Apple, prezident Obama to rozhodnutie arbitrážneho súdu vetoval/zrušil a Apple nemusel platiť nič.(len kasíroval z predchádzajúceho rozsudku)

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 09 dub 2019, 09:46
od palo satko
737 bol vždy jeho hlavny vyrobny typ. Hlavny problem je v tom, že Boeing nema čo vyrabat, lebo nema nič namiesto 737 vyvynute. Už tento Max nebol novy typ, taky pochybny bastard ako odpoved na Airbus 321. Jedine, že by sa spojili s Rusmi a vyrabali Irkut M-21, sankcie - nesankcie. :dobre:

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 09 dub 2019, 10:38
od riho
Boeing je tam, kde škodovka v 89´. Len modernizuje zabehaný typ, ale nič nové neponúka (sorry, favorit, jasné).

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 09 dub 2019, 10:44
od kenavf
Niečo zásadne nové by bolo drahé a neprinieslo by adekvátnu usporu/efekt.
V aerodynamike sme akosi ustrnuli, a nové poznatky sa dajú aplikovať aj do modifikácií, načo robiť úplne nové lietadlo. Viď predlžovanie životnosti B-52.

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 09 dub 2019, 11:27
od Alchymista
V aerodynamike sme akosi ustrnuli
S takto formulovaným výrokom zásadne nesúhlasím.

V aerodynamike bola po búrlivom rozvoji v 30. - 60. rokoch dosiahnutá medza technicky využiteľných možností, v 80. - 90. rokoch boli tieto riešenia zavedené do praxe - najokatejšia je "supermanévrová" aerodynamika Mig-29 a Su-27, systémy aktívneho riadenia fly-by-wire na "aerodynamicky nezmyselnom" F-117, superkritické "pidikrídla" Aribusov a "nových" Boeingov. Druhý smer predstavujú systémy... nazvyme ich systémy umelej stability - ako kombinácia elektronických systémov merania parametrov letu a algoritmického ovládania riadiacich prvkov a poznatkov aerodanymiky ako obtekania zložitých telies. Demonštračným typom môže byť práve "totálne neaerodynamický" F-117. Ale momentálne narozšírenejším nasadením sú rozličné "hračkárske" drony - quadruptery ect.
Tieto lietajúce prostriedky majú úlne jasne oddelené dve sféry - v jednej sfére automatika bez zásahu a v princípe mimo možnosti zásahu "nespôsobilého" človeka, rieši úlohy zabezpečenia letovej (ne)stability lietajúceho prostriedku a jeho pohybu (prostriedok je fakticky aerodynamicky nestabilný a zdanie stability je vytvárané neustálymi riadiacimi zásahmi systému riadenia) a v druhej sfére človek určuje už len ciele pohybu - ich realizáciou je ale opäť poverená automatika a človek nemá možnosť do riadiacich procesov zasahovať. Tým sa človek presunul z pozície pilota, ktorý rozhoduje, kalkuluje a následne aj riadi činnosti stroja, do pozície "jazdca na koni", ktorého dopravný prostriedok disponuje rozhodovacou autonomiou a slobodou konania až po možnosť "odmietnutia poslušnosti".

Čiže nejde o ustrnutie, ale oveľa skôr o vyčerpanie technicky realizovateľných a ekonomicky zaujímavých možností na danej úrovni technologického rozvoja (aktívne riadenia je prakticky nemožné bez polovodičovej elektroniky s vysokým stupňom integrácie - pomer výpočtový výkon-hmotnosť).
Existuje napríklad obrovská (a veľmi zaujímavá) oblasť poznatkov o aerodynamike živých organizmov - ale je využiteľná len pre živé organizmy ako "systémy schopné kontinuálnej obnovy štruktúr", pretože potrebné štruktúry sa počas prevádzky poškodzujú a vyžadujú neustálu údržbu alebo opravu (podrobným pozorovaním bolo zistené, že napríklad čmeliak - alebo aj mucha - venuje "údržbe" svojich krídiel a kutikuly skoro rovnaký čas, ako strávi ich viditeľným použitím - letom)

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 09 dub 2019, 19:36
od skflanker_
Trochu OT
09.04.1967 - pred 52 rokmi bol prvý vzlet lietadla Boeing 737-100
https://sk.wikipedia.org/wiki/Boeing_737

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 09 dub 2019, 21:04
od woxia
Třeba Německo na zkoušení mj. V2 postavilo u Kochelu větrný tunel, kde dosahovalo proudění rychlost přes 4.500 km/hod

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 09 dub 2019, 22:38
od classix
Airolinky ruší objednávky
Letecké společnosti odkládají objednávky na Boeing's 737 Max - poslední známku toho, jak hluboce byla letecká společnost uvržena do krize.

Boeing ( BA ) zveřejnil v úterý data, která ukázala, že v prvních dvou měsících roku 2019 bylo objednáno pouze 10 letadel. V březnu nebyly žádné objednávky, tedy v měsíc, kdy havarovalo letadlo 737 Max , se kterým letěli piloti Ethiopian Airlines. Byla to druhá smrtelná havárie s 737 Max v posledních měsících.
Toto malé číslo se porovnává s 112 objednávkami pro letadlo v prvním čtvrtletí roku 2018. V té době si Southwest Airlines ( LUV ) objednalo 40 letadel, zatímco Ryanair objednal 25 letadel. Objednávky na další komerční letouny Boeingu se ve skutečnosti nepatrně zvýšily. V loňském čtvrtletí společnost prodala 85 dalších komerčních letounů ve srovnání s 68 letadly.

https://edition.cnn.com/2019/04/09/busi ... _term=link

Re: Boeing 737 MAX

Napsal: 10 dub 2019, 11:46
od classix
Mimochodem, protože Boeing udělá *ebku, tak EU dostane sankce v podobě ochranářských cel
“USA zveřejnily předběžný seznam evropských produktů, na něž by mohly uvalit dovozní clo… široká škála počíná u dopravních letadel přes oděvy až po sýry, mořské produkty nebo víno… celkem by mělo jít asi o 11 miliard dolarů, které mají být odvetou za evropské dotace pro Airbus, takto hlavního konkurenta nyní kulhajícího amerického Boeingu… EU mezitím zahájila stejně komplikovaný „obchodní“ summit s Čínou…” Viz TS

https://ustr.gov/about-us/policy-office ... cts-tariff