Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od puma » 02 srp 2021, 00:16

Letoun letěl sám dalších 400km na jeden motor a až pak spadl - nejspíš pokračoval v letu na autopilota (kterého pilot ani nestihl vypnout, nebo ho nechal schválně zapnutý, aby spadl pokud možno až v neobydlené oblasti) dale po zvolené trati až nad Ochotské moře (kam měl ten pilot původně letět). Pokud mu nařídili se katapultovat, souviselo to pravděpodobně s nemožností uhasit požár motoru a rizikem, že dojde následně k propálení nádrží a explozi ve vzduchu, což by pilot pravděpodobně nepřežil.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od puma » 02 srp 2021, 00:30

Že by dvoumotorový letoun sám bez zapnuteho autopilota a s vysazeným jedním motorem uletěl takovou vzdálenost při asymetrickém vektoru tahu na jeden pracující motor je dost nepravděpodobné, by kvůli tomu havaroval podstatně dříve.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11156
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 02 srp 2021, 02:00

Ono bez autopilota je to vzácne aj u jednomotorového lietadla že by doletelo tak ďaleko.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 02 srp 2021, 09:10

Su-35S má digitální FBW ... tj. bez zapnutého "autopilota" nelétá vůbec.
Pokud se z toho střílel, pak to určitě bylo v okamžiku, kdy nasměroval letoun na moře a uvedl letoun do vodorovného letu.
Je zákonité, že letoun pak udržoval nastavený směr, bez ohledu na asymetrický tah - s tím FBW počítá.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

honzajan
Výkonný redaktor
Příspěvky: 975
Registrován: 19 úno 2017, 13:13

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od honzajan » 02 srp 2021, 09:13

Kolik uletěla ta ruská 23 , co startovala ve východním Německu ( pilot byl nucen odejít pomocí katapultáže ) , letadýlko se samo srovnalo a hurá na západ ? :D

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42440
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 02 srp 2021, 10:57

COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

honzajan
Výkonný redaktor
Příspěvky: 975
Registrován: 19 úno 2017, 13:13

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od honzajan » 02 srp 2021, 11:56

:sipka:
Tak dokonce z Polska

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11156
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 02 srp 2021, 23:29

Skeptik píše:
02 srp 2021, 09:10
Su-35S má digitální FBW ... tj. bez zapnutého "autopilota" nelétá vůbec.
..
Síce má FBW ale to nemá s autopilotom nič spoločné. "Autopilot" je funkcia avioniky ktorá musí byť "zapnutá nejakým tlačítkom/prepínačom".

Aj v USA tak preletela stíhačka bez pilota mnoho kilometrov a dosadla na brucho, opravili ju a ešte potom lietala.

Tá rusko belgická stíhačka mala zapnutého autopilota, tá americká neviem.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 03 srp 2021, 07:52

kenavf píše:
02 srp 2021, 23:29
Síce má FBW ale to nemá s autopilotom nič spoločné. "Autopilot" je funkcia avioniky ktorá musí byť "zapnutá nejakým tlačítkom/prepínačom".
To samozřejmě vím. Proto jsem dal toho "autopilota" do uvozovek.
Digitální FBW u aerodynamický nestabilních letadel (kterým Su-35S je) plní některé fce jako autopilot. Konkrétně třeba to "držení směru a režimu letu".

Aerodynamicky stabilní letadlo letí tak, jak je nastaveno řízením resp. vyvážením (trimem). Pokud tedy pilot "pustí řízení" letoun se sám vrátí do pozice na kterou je vytrimován. A tu drží tak dlouho, dokud nepřijde nějaký impuls zvenčí, který uvede letoun do takové polohy, že jeho přirozená aerodynamická stabilita již nepostačuje ke "srovnání letadla". To byl třeba případ toho MiGu-23.

Aerodynamicky nestabilní letadlo nemá přirozenou podélnou a příčnou stabilitu = bez FBW není schopno "držet směr" a vyžaduje neustálé zásahy řízením, aby vůbec letělo rovně. A to tak často, že to pilot (kvůli pomalé reakční době člověka) není schopen zvládnout. Proto tuto fci (de-facto autopilota) přejímá počítač systému FBW).

Pokud tedy pilot té Su-35S "namířil" letoun na moře a katapultoval se, počítač FBW udržoval (stejně jako by to dělal autopilot) poslední nastavený směr. A to dokonce přes impuls, který letounu udělila katapultáž.
Předpokládám, že se pilot katapultoval v mírném klesavém letu tak, že letoun po těch cca 400 km narazil do zemského povrchu (druhou možností je, že měl letět ještě dál, ale požár na palubě letounu vedl k jeho havárii - to zatím nevíme).

Stejně tak nevím, jak vlastně piloti Su-35S letoun pilotují při přeletu do cvičebního prostoru tedy při traťovém letu. Piloti dopravních letadel se systémem FBW stoupání i traťový let pilotují pomocí FMS (tedy autopilota) tak, že nastavují parametry letu a FMS letadlo "pilotuje" sám. Klidně to tak může být i u systému řízení Su-35S ... fakt nevím. Potom mohl pilot mít nastaven let do cvičebního prostoru (nebo před katapultáží nastavit místo bezpečného dopadu letounu) a FMS tam letoun prostě dovedl.

Pozn. Je potřeba si uvědomit, že pilot měl před katapultáží poměrně hodně času. Nejednalo se o katapultáž v extrémní časové nouzi.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11156
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od kenavf » 03 srp 2021, 15:08

Ale "trimovanie" nie je "autopilot". Neviem ako sa trimuje na stíhačke ale klasické trimovanie na vysielačke RC modelu je v podstate ručné otočenie potenciometru a to nie je nikdy presné, vždy ti tam zostane trocha nevyváženosti do niektorého smeru. Na stíhačke by to mohlo byť digitálne stlačením tlačítka a načítanim potrebnej korekcie ale to by bolo len pre ten daný okamih. Trimovanie nekoriguje následné "závany vetru a turbulencie", to koriguje len autopilot. Takže ak by po vytrimovaní lietadlo vletelo do silnejšieho bočného vetra alebo klesavého/stúpavého prúdu vzduchu tak to nebude korigovať a postupne by sa úplne nasmerovalo niekam inam(do zeme/do neba= následný pád). Pretože lietadlo nepozná či daná ochylka je vôľa pilota alebo nevyváženosť/nevytrimovanie riadenia a pilot tam už nesedí.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Mio
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2429
Registrován: 21 říj 2017, 16:53

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Mio » 03 srp 2021, 19:45

Nájdená havarovaná Su-35 ruských leteckých síl z 31.7.2021
https://t.me/istorijaoruzija/20371

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 06 srp 2021, 22:45

skflanker_ píše:
15 kvě 2020, 21:16
V piatok 15.05.2020 o cca 09:15 hod. miestneho času v USA v štáte Florida havarovalo lietadlo Lockheed Martin F-22A Raptor patriaci USAF ...
Problém s údržbou po umytí lietadla spôsobil v roku 2020 haváriu lietadla F-22A
Lietadlo F-22A Raptor, ktoré bolo zničené 15.05.2020 pri nehode na leteckej základni Eglin na Floride, sa zrútilo kvôli "chybe údržby, ku ktorej došlo po umytí lietadla". Chyba „ovplyvnila riadiace signály prenášané z ovládačov v pilotnej kabíne do silových blokov riadenia lietadla“ pri lete asi 12 míľ od základne počas rutinného výcviku. Pri štarte pilot zaznamenal správu o nejakej poruche v riadiacom systéme lietadla, ale napriek tomu sa rozhodol pokračovať v lete. Krátko po vzlietnutí lietadla začal mať pilot problémy s ovládaním lietadla a nahlásil núdzovú situáciu. Počas odsúhlasovania plánu na pristátie lietadla so zlyhaním riadiaceho systému mal pilot naďalej vážne problémy s ovládaním lietadla a v dôsledku toho sa katapultoval. Ukázalo sa, že pri umývaní lietadla technici nejakým spôsobom "dovolili", aby sa vlhkosť/voda dostala do elektrických konektorov alebo priamo do jednotiek riadiaceho systému lietadla, čo malo katastrofálne následky.
Nehoda lietadla F-22A stála daňových poplatníkov približne 201 miliónov $ (incident bol predtým hlásený ako nehoda triedy A, čo znamená straty na životoch alebo celkové škody vo výške viac ako 2 milióny $).
Zdroj https://www.airforcetimes.com/news/your ... h-in-2020/ z 04.08.2021
Klon https://vk.com/wall-173678697_196393 z 06.08.2021

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42440
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 07 srp 2021, 01:17

:sipka: Koľko hodín po "umytí" sa uskutočnil let?
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 07 srp 2021, 01:36

Hmmm, zajímavá příčina nehody.
Mimochodem, co dělají "Raptory" když venku prší ???
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
Lookass
Redaktor
Příspěvky: 358
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Lookass » 07 srp 2021, 21:54


Uživatelský avatar
Lookass
Redaktor
Příspěvky: 358
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Lookass » 07 srp 2021, 21:58

Skeptik píše:
07 srp 2021, 01:36
Hmmm, zajímavá příčina nehody.
Mimochodem, co dělají "Raptory" když venku prší ???
Něco podobného to už bylo ne? Před lety havaroval B-2 na Guamu.
Jako příčina se nakonec uvedla zkondenzovaná vlhkost na přístrojích ,která zmátla řídící systém

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42440
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 07 srp 2021, 23:34

Netreba chodiť do Ameriky - toť za rohom rumunské Lancery...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Lookass
Redaktor
Příspěvky: 358
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Lookass » 08 srp 2021, 18:35

Ona dnes není problém jen voda ,ale už i blesky :sad: :blbec:
https://www.popularmechanics.com/milita ... lightning/

Uživatelský avatar
Polite
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6454
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Polite » 08 srp 2021, 21:31

Ono pred bleskom F35 chránili dodatočnými hromozvodmi na letiskách už USA. Ničili im elektroniku. Nie je to tým, že by používali nejaké nevodive kompozity a tým narúšali princíp Faradayaovej klietky? Teda ten narušiť nejde. Myslím Far.klietku ako lietadlo vcelku. A teda, že blesk, resp jeho cast si nájde cestu aj durchom cez lietadlo....
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42440
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Alchymista » 08 srp 2021, 22:00

U normálneho lietadla prechádza blesk cez kovovú konštrukciu draku... Ale ak je priama vodivá cesta "v smere potenciálu" prerušená, ľahko si nájde cestu preskokmi cez iné vodivé cesty... a pokiaľ robí preskok niekoľko sto metrov, pár centimetrov či skôr pár milimetrov ho rozhodne nezdrží. Súčet vodivých ciest cez vodivé a "nevodivé" časti lietadla bude vždy výhodnejší ako preskok vzduchom na "výšku lietadla".
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět