Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 27 srp 2021, 13:32

VUT100 Cobra od Evektoru Kunovice. Imatrikulace OK-MIH.
Trosky evidentně poškozené požárem.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 27 srp 2021, 20:02

↑ doplním https://aviation-safety.net/wikibase/267138


Piatok 27.08.2021, Rusko, blízko mesta Perm (95km západne), havária lietadla Suchoj Su-24 (starý, nie M) patriaci ruským VKS. Obaja piloti sa bezpečne katapultovali.
Zdroj https://aviation-safety.net/wikibase/267140
Podľa TV správ išlo lietadlo na plánovanú údržbu / prehliadku
Zdroj https://youtu.be/c9RAnJYbHPs, dĺžka videa 43 sek. + https://youtu.be/diHVUgu4RrQ, dĺžka videa 28 sek. + https://youtu.be/9lUNITyOB5k, dĺžka videa 1:11 min.
Alebo info a video https://vk.com/wall-104764077_261025 + https://vk.com/wall-104764077_261031
https://vk.com/wall-123538639_1977755 + https://vk.com/wall-123538639_1977873 všetko z 27.08.2021

z diskusie:
31.07.2021 = крушение Су-35С в Хабаровске.
11.08.2021 = крушение гражданского Ми-8 на Камчатке
14.08.2021 = крушение российского Бе-200ЧС в Турции
17.08.2021 = крушение Ил-112В в Кубинке
18.08.2021 = крушение МиГ-29СМТ в Астрахани
23.08.2021 = МиГ-29СМТ загорелся на земле в Астрахани
27.08.2021 = крушение Су-24 в Перми

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 27 srp 2021, 20:16

:sipka: No, vedou to od desíti k pěti.
Chápu, že když se hodně lítá, tak se i víc padá ... ale toto je fakt moc.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 01 zář 2021, 20:55

puma píše:
17 srp 2021, 11:37
Prototyp vojenského transportního letadla Il-112V havaroval během letu v moskevské oblasti...
Vyšetrovanie ešte prebieha - zatiaľ iba kommersant.ru zverejnil článok s info od expertov - tvrdia to čo tu už uviedol Skeptik v príspevku
Сдалась сама машина, а не люди // Vzdala sa samotná mašina, nie ľudia / piloti
Kommersant sa "dozvedel", že experti od МАК zistili príčiny havárie experimentálneho lietadla IL-112V. Kritickú situáciu na palube vyvolal požiar motora, následne stroj prešiel do nekontrolovaného bočného náklonu, ktorý sa zmenil na prevrátenie. Piloti nemohli v tejto situácii urobiť absolútne nič.
Po zistení požiaru motora z veže a následne výstražným systémom na palube lietadla piloti použili obe hasiace dávky na uhasenie motora. Oba hasiace systémy lietadla IL-112V boli zamerané predovšetkým na motory, takže hasiaca pena vytvorená z oxidu uhličitého a inertných plynov vyplnila najmä gondolu motora, zatiaľ čo oheň sa už rozšíril do vnútorného priestoru krídla. Výrobca/projektanti pre Il-112V navrhli iba 2 hasiace prístroje pre každý motor (napríklad v civilných lietadlách typu Iľjušin je k dispozícii 6 hasiacich prístrojov). Piloti oznámili, že horiaci motor bol bezpečne zastavený a jeho vrtuľové listy boli nastavené "na prúd" a nebránili pohybu lietadla.
V 45. sekunde po začiatku požiaru dosiahla teplota vo vnútorných priestoroch pravého krídla 600°C, po čom vyšetrovatelia zistili, že duralová tyč riadenia krídelok (элерон) bola zničená. Teplota 650°C je kritická pre dural D16, ktorý bol použitý v Il-112V, ale už pri teplote 600°C sa zničilo ovládanie krídla. Ovládania krídla piloti potrebovali pre asymetrický ťah = lietadlo išlo na 1 motor. Tým že sa na pravom krídle "prepálili" ovládacie prvky a nevedeli kompenzovať asymetrický ťah, tak v tej malej výške to bolo rýchle (3sek.).
Uvedené lietadlo č. 0001 malo aj s "odtučňovacou" (03/2019-03/2021) kúrou iba 22 pristátí a 23 štartov, pričom priemerná doba letu bola 5 minút. Najviac sťažností bolo práve na motor TV7-117ST (ТВ7–117СТ) od ODK Klimov.
Zdroj https://www.kommersant.ru/doc/4966809 z 01.09.2021 + oveľa viac info a presnejší sled udalostí

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 01 zář 2021, 22:31

:sipka: Díky.

Možná doplnění pro ty, kteří nevládnou "bukvami".

Příčinou požáru byla pumpáž na pravém motoru v jejímž důsledku došlo k částečnému rozpadu turbíny. Části turbíny nejspíš poškodily palivovou instalaci v křídle ... proto nezafungovaly ty hasičáky v gondole - požár byl v křídle.

Trochu mi "nesedí" to, že Komersant (resp. vždy dobře informovaný "B") uvádí, že příčinou nezvladatelného náklonu bylo pravé křidélko, které po přehoření táhla přešlo do neutrální polohy. Proč? Protože při pravé zatáčce (náklonu) je levé křidélko vychýleno dolů (zvyšuje vztlak levého křídla) a pravé nahoru (snižuje vztlak pravého křídla). Pokud by pravé křidélko přešlo do neutrální polohy, pak by se vztlak na pravém křídle zvýšil, což by náklon nezvýšilo, ale naopak vyrovnávalo.
Tedy obrácený efekt než mnou uvedená ztráta ovládání klapek. Tam nevysunutí / zasunutí pravé klapky znamená pokles vztlaku pravého křídla, a tedy prudký nárůst náklonu. Tedy to, co je vidět na videu.

Třeba ale počkat, možná v tom bude ještě něco jiného.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od k42 » 01 zář 2021, 23:22

Zajímavé. Ale ještě více mě zaujalo, jak na dopraváku (který nedělá žádné velké brikule) může u moderního turbovrtulového motoru s digitálním řízením (FADEC) vůbec dojít k pumpáži...

1stCLJan
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2951
Registrován: 07 úno 2017, 20:33

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od 1stCLJan » 03 zář 2021, 10:08

Při vysazení jednoho motoru u letadla s motory na křídlech se nikdy nedělá zatáčka na stranu nefunkčního motoru, hrozí přetočení zatáčky a ztrátě vztlaku na vnitřním křídle.

Což samo nevzdává příčinu pádu, ta mohla být i v nefunkčních kontrolech křídla, atd.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 03 zář 2021, 10:17

1stCLJan píše:
03 zář 2021, 10:08
Při vysazení jednoho motoru u letadla s motory na křídlech se nikdy nedělá zatáčka na stranu nefunkčního motoru, hrozí přetočení zatáčky a ztrátě vztlaku na vnitřním křídle.
Jistě, to už tu někdo napsal a já na to i odpověděl.

V zásadě je to pravda, ale oni byli necelé dva kilometry od letiště, a to bylo po jejich pravé straně. Pravé křídlo bylo v plamenech a nešlo uhasit. Jejich jedinou šancí bylo dostat se co nejrychleji na zem. Levá zatáčka (do strany funkčního motoru) by je dostala dál od letiště, prodloužila by let a násobně zvýšila riziko destrukce křídla za letu.
Neměli jinou možnost než točit vpravo.
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 03 zář 2021, 10:18, celkem upraveno 1 x.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6173
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od zmiri » 03 zář 2021, 10:17

Tak níž je uvedena příčina. Křídlo mělo tak velký poškození požárem, že letadlo nešlo ovládat. Piloti s tím nemohli nic dělat. Tak úvahy, kam se nedělá zatáčka si nechte, letadlo ztratilo ovladatelnost....Je otázka navržení protipožárního systému (tipuju, že bude změna) a hlavně vůbec prvotní příčina, proč vůbec k tomu požáru došlo. Otázka pilotáže je nepodstatná, když to nejde řídit...
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 03 zář 2021, 10:24

:sipka: Ovladatelnost ztratili evidentně až v té zatáčce ... její provedení bylo správné rozhodnutí (viz výše).

U hasicího systému možná přidají třetí dávku hasiva ... ale to by stejně nepomohlo, protože s největší pravděpodobností hořela palivová instalace v křídle a ta prostě nejde celá zajistit.
Hlavní příčinou byla "syrovost" pohonné jednotky (motoru) resp. jeho řídícího systému. Už s nimi byly problémy i před tím, evidentně ještě není ve stádiu umožňující bezpečný provoz.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6173
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od zmiri » 03 zář 2021, 10:36

Podle té předběžné zprávy ztratili ovladatelnost 45s po začátku požáru. Jestli už zatáčeli nebo ne nejsem schopen posoudit. Ale tak nějak mě přijde, že to není moc času. Nějaký zpoždění bude mít už čidlo, pak musí pilot zaregistrovat, vyhodnotit a začít provádět předepsané úkony. A první asi bude odstavení motoru, přistání (tzn. zatáčku) budou řešit až poté, ne? Jde to stihnout? Jde o to, jestli zatáčeli úmyslně piloti, nebo už zatáčelo neovladatelný letadlo....
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 03 zář 2021, 10:59

Z videa je vidět, že první část zatáčky je řízená. Ostatně to je uvedeno i tím Kommersantem.
45. sekunda po vzniku požáru také "sedí". To už bylo po odstavení motoru a provedení dvou hasicích zásahů - první je automatický, druhou dávku spustila posádka. To už současně hlásili návrat na letiště - tedy zahájili točení. Ztráta ovladatelnosti přišla v té zatáčce, 3 sekundy před pádem.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6173
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od zmiri » 03 zář 2021, 11:01

OK, já nemám představu, jak rychle se to dělá. Nejsem pilot :wink:
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

1stCLJan
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2951
Registrován: 07 úno 2017, 20:33

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od 1stCLJan » 03 zář 2021, 13:48

To jestli letadlo havarovalo v důsledku neriditelnosti, nebo destrukce křídla požárem, nebo ztrátou vztlaku a nebo chybou pilotáže při přetočení zatáčky je otevřené. Komersant je plátek co už napsal plno blbostí.
Počkejte si na oficiální zprávu.

To že se nesmí točit zatáčka na stranu nefunkčního motoru je fakt.

Pokud jim nefungovalo křidélko na pravém křídle a na levém ano, k ovladatelnosti to stačí.

Pokud vysunuli vztalkové klapky a na pravém křídle se nevysunuli, to by je uvedlo do pádu. Jenže vztalkové klapky se můžou vysouvat jen v přímém letu, aby byl čas je zasunout. Nesmí se vysouvat v zatáčce.

Takže faktorů tam může být více.

Jednou z nich je požár samotný, který mění vztlak křídla a pokud ho zpomalíte zatáčkou, může to vést ke ztrátě vztlaku.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 03 zář 2021, 16:13

1stCLJan píše:
03 zář 2021, 13:48
To jestli letadlo havarovalo v důsledku neriditelnosti, nebo destrukce křídla požárem, nebo ztrátou vztlaku a nebo chybou pilotáže při přetočení zatáčky je otevřené. Komersant je plátek co už napsal plno blbostí.
Počkejte si na oficiální zprávu.
Souhlas. I když to co napsal tady, s odvoláním na člena komise, odpovídá tomu co je na videu i tomu, co by se v takovém případě dalo očekávat.
To že se nesmí točit zatáčka na stranu nefunkčního motoru je fakt.
To je fakt, ale nezohledňuje to případy, kdy hrozí, že ti mašina každou chvíli vybuchne pod zadkem, nebo že se ti rozpadne taktéž.
A byli to zkušební piloti = velmi zkušení.
Pokud jim nefungovalo křidélko na pravém křídle a na levém ano, k ovladatelnosti to stačí.
Souhlas.
Pokud vysunuli vztalkové klapky a na pravém křídle se nevysunuli, to by je uvedlo do pádu. Jenže vztalkové klapky se můžou vysouvat jen v přímém letu, aby byl čas je zasunout. Nesmí se vysouvat v zatáčce.
To není pravda. Ano, za běžných podmínek se klapky vysouvají po čtvrté zatáčce ve fázi konečného přiblížení - cca 12 až 4 km před prahem dráhy (jak která společnost).
Jenže tady šlo o nouzi a k dráze to byly 2 kilometry. Nebyl čas na standardní přiblížení.
Takže faktorů tam může být více.
Souhlas. Nikdy není jen jedna příčina - s výjimkou nezákonného zásahu (terorismu).
Jednou z nich je požár samotný, který mění vztlak křídla a pokud ho zpomalíte zatáčkou, může to vést ke ztrátě vztlaku.
Souhlas. To jsem psal již na začátku, že je to možnost (v tom stresu). Ale teď to vypadá, že chyba v pilotáži to nebyla.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

1stCLJan
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2951
Registrován: 07 úno 2017, 20:33

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od 1stCLJan » 03 zář 2021, 18:20

Skeptiku :sipka:
Vztalkové klapky se vysouvací dle typu letadla po třetí zatáčce někdy i po větru, na finále po čtvrté se vysouvání do přistávací konfigurace, v případě vzdušných schemhirt brzd se vysouvací taktéž na finále. V zatáčkách je z bezpečnostních důvodů manipulace zakázána, nebo se nedoporučuje.
Taková je běžná praxe.
Ale v zásadě se shodujeme. O příčině samotného pádu ne vzniku požáru tápeme zatím na vodě.

Komersant neberu jako relevantní zdroj. I zkušený pilot s tisícema hodin udělá fatální chybu, nebo špatný postup, takových případů je mnoho. Nejkrytičtější je 100 hodin a dále velmi mnoho, kdy pilot se cítí zkušeně a nepřipouští si svojí chybu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 03 zář 2021, 21:59

1stCLJan píše:
03 zář 2021, 18:20
Skeptiku :sipka:
Vztalkové klapky se vysouvací dle typu letadla po třetí zatáčce někdy i po větru, na finále po čtvrté se vysouvání do přistávací konfigurace, v případě vzdušných schemhirt brzd se vysouvací taktéž na finále. V zatáčkách je z bezpečnostních důvodů manipulace zakázána, nebo se nedoporučuje.
Ne, ale to je jedno.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16260
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 04 zář 2021, 15:24

U Žiliny na Kladensku se zřítilo malé letadlo, dva mrtví
Dvacet minut po 14:00 jsme přijali oznámení o pádu malého letounu do neobydlené oblasti nedaleko obce Žilina. Oba pasažéři zůstali zaklínění v letadle. Po vyproštění u nich lékař pouze konstatoval smrt, uvedla mluvčí. Na místě zasahují profesionální hasiči ze stanic Kladno a Stochov a dobrovolní hasiči z Žiliny.
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/u-zil ... i/2085391?
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Uživatelský avatar
El Diablo
Senior redaktor
Příspěvky: 3972
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 04 zář 2021, 20:18

Pět členů amerického námořnictva bylo prohlášeno za mrtvé po nehodě vrtulníku
Dnes 20:01 – Washington
ČTK
Americké námořnictvo prohlásilo za mrtvé pět osob, které byly pohřešovány po zřícení jeho vrtulníku do moře u kalifornského pobřeží. Oznámení přichází poté, co na místě podle americké tichomořské flotily přes 72 hodin probíhaly koordinované záchranné operace, informovala agentura AP.
https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... u-40371082
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Uživatelský avatar
El Diablo
Senior redaktor
Příspěvky: 3972
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 10 zář 2021, 23:04

Where is MH370? An Update in 2021 Kde je MH370? Aktualizace v roce 2021

Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Odpovědět