Příspěvek
od Skeptik » 27 kvě 2024, 10:42
Ne posádka, ale kapitán letadla ... proto je kapitán.
Ale jako kapitán také nese plnou odpovědnost.
Případ kpt. Pavla Veselého je trochu specifický. Byl v té době nejen kapitánem letadla, ale i letovým ředitelem Smart Wings. Sezóna byla narvaná a FAA uzemnil MAXe ... které v té době již tvořily významnou část flotily QS.
Už samotná závada motoru OK-TVO znamenala významnou kompilaci v plánovaném provozu. Vynucené přistání na "cizím" letišti by problémy ještě znásobila ... včetně desetimilionových ztrát pro leteckou společnost. A díky uzemnění MAXů prakticky nebyla šance získat náhradní letadlo na ACMI.
No a v tomto okamžiku pravděpodobně u kpt. Veselého převážil letový ředitel nad kapitánem.
- "Zdravý" motor pracoval bez problémů.
- B-737-800 má certifikaci ETOPS-180, tj. povolená doba letu na jeden motor je 180 minut, tedy tři hodiny.
- Letová hladina musela být nižší = vyšší spotřeba paliva, ale zas na jeden motor. Když to spočítal, tak mu to "s odřenýma ušima" vyšlo ... což se prokázalo při přistání na LKPR kdy v nádržích zbyla minimální navigační zásoba (2.412 kg) plus 23 kilo.
- Kapitán má v takové situaci určit nejbližší vhodné letiště ... přičemž nejsou přesně stanovená kritéria pro určení "vhodného letiště" - a toho Kpt. Veselý využil (zneužil), a jako nejbližší vhodné letiště určil LKPR (protože tam QS má technickou základnu).
Nechci tím kpt. Veselého nijak omlouvat. Rozhodl se, ale rozhodl se špatně.
Jsem ale přesvědčen, že kdyby nebyl současně letový ředitel Smart Wings, a následné problémy by mu byly putna, rozhodl by se jinak a vrátil se na letiště vzletu.
Pozn. V Závěrečné zprávě UZPLN jsem nic o odeslání kpt. Veselého k psychiatrovi nic nenašel. Dnes už kpt. Veselý letového ředitele nedělá, ale pokud vím tak jako kpt. léta dál.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire