Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Odpovědět
Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8169
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od Skeptik » 26 črc 2021, 10:23

Násobky "jen" 8g
To není "jen", to je víceméně standard. Víc ani moc nemá cenu kvůli blackoutu pilota.
Např. všechny verze F-18 mají 7,5g. F-35A/B/C mají udáváno 9/7/7,5.

Navíc je potřeba si uvědomit, že je to poněkud pofidérní číslo, které neudává, co je letoun schopen vydržet, ale co se doporučuje vzhledem k dlouhodobým následkům takového přetížení. Jednorázově letouny výdrží mnohem víc ... většinou se udává 1,65 násobek.
Dále, letouny nejsou schopny (resp. nemají to povoleny) taková přetížení pouzivat za každých okolností = při všech rychlostech, výškách a hlavně hmotnostech. Nejvyšší přetížení je povoleno v malých výškách, na "malých" rychlostech a při nízkých letových hmotnostech.
Např. exportní Su-27SK má povoleno přetížení až +9g ... ale pouze při rychlosti nižší než 0,85M a hmotnosti do 19.000 kg (při prázdné hmotnosti 16.380 kg to prakticky znamená "jen s kanónem a polovinou paliva v nádržích). Při běžné letové hmotnosti v čistě stíhací konfiguraci (21.400 kg) a rychlosti <0,85M je povolené přetížení +8g, při transsonické rychlosti (0,8 až 1,2M) je to +6,5g a při supersonické rychlosti (1,2 až 5M) je to +7g. Vše v nízkých výškách, kde je účinnost kormidel dostatečná pro vytvoření takovýchto přetížení.
puma píše:
26 črc 2021, 06:18
... ty motýlkovité plochy mají největší záběr logicky v horizontále, kdy už jen podle úhlu jejich umístění je to ve vertikále podstatně slabší (a výškovky nemáte) a tam se využije vektorování tahu naplno.
Při zatáčce v horizontální rovině je letoun silně nakloněn = v účinnosti vektorování tahu je v horizontále prakticky stejné jako na vertikále.

Zajímavý soutisk půdorysů Su-57 a "Su-75", ukazující nejen velikostní porovnání velikostí, ale současně i vyvracejí úvahy o použití křídel Su-57 na "Si to
Obrázek
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42271
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od Alchymista » 26 črc 2021, 11:02

Skeptik - ten nákres je zostavený blbo, je centrovaný na stred, na osu, ale keď si dáš obrysy krídla do prekrytia, tak sa prakticky zhodujú
narychlo:
871.jpg
871.jpg (33.83 KiB) Zobrazeno 5068 x
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Lookass
Redaktor
Příspěvky: 358
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od Lookass » 30 črc 2021, 22:44


Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42271
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od Alchymista » 30 črc 2021, 22:57

Kontrola stavu objednávky? :wink:
Want Checkmate?
Check cheque book.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 31 črc 2021, 16:53

U parametru maximální rychlosti LTS M1.8 (2200km/h) je to úplně jinak, nejedná se o maximální dosažitelnou rychlost letounu na forsáž.

Podle tohoto videa Rostechu, M1.8 je maximální rychlost letounu bez forsáže (tedy je to maximálka při letu na supercruise)


Což je tah u izd.30 je uváděno 107kN (11000kg) bez forsáže, z toho se dá dobře odhadnout i pro jaké hmotnosti letounu je to počítané (vezměte ty u Su-57 a vydělte je dvěma) cca 13 až 14t s (63% interního paliva a střelami vzduch-vzduch), s prázdnou hmotnosti letounu nalézající se mezi 9 až 9.5t.

Pak maximální rychlost s izd.30 na forsáž bude nejpravděpodobněji někde mezi M2.2 (2700km/h) až M2.3 (2840km/h).

To je také dobrá nápověda, jaká bude maximálka Su-57 s 2x izd.30 na supercruise - to samé, protože hlavní hmotnostní profily LTS se velice blíží formuli "Su-57 děleno dvěma" a celková aerodynamická čistota je z podstaty obdobná (to platí i pro poměry tahu vůči hmotnosti, což je v tom klíčové).
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 31 črc 2021, 17:42

Ještě je tu jedna zajímavost, na začátku, když to zveřejnili se uváděla oficiálně maximální rychlost jako M1.8 až M2, teď už víme, že je to maximální rychlost bez forsáže. Nabízí se tu spekulace, že M1.8 je maximální dosažitelná rychlost na supercruise s AL-41F-1 (tah 9500kg) a M2 je s izd.30 (tah 11000kg) protože u Su-57 je uváděná maximální rychlost bez forsáže (supercruise) také M2.

Klidně se vsadím, že maximální projektovaná rychlost LTS je velice blízká té u Su-57 (což je M2.45 ~ 3000km/h) a pletou se ti, co argumentují, že to přeci nemá regulovaný vstup vzduchu a proto to nemůže létat více než M2, to sání je rozděleno na dvě částí vertikálním klínem a klidně na něm mohou být z obou stran umístěné i nějaké vertikální připouštěcí klapky jak u Su-57, který zas má uvnitř sání vzduchu horizontální klín a připouštěcí klapky. Já tu maximálku na forsáž s izd.30 odhaduji na M2.35.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 02 srp 2021, 15:46

Nejnovější jednomotorový stíhací letoun Šachmat se může jmenovat Su-75. Oznámil to Denis Manturov, šéf ministerstva průmyslu a obchodu.
"Faktem je, že se jedná o pracovní název. Samozřejmě se nakonec dostaneme k tradičnímu názvosloví, na které jsme zvyklí. S největší pravděpodobností to bude Su-75. Když je základem Su-57, pak varianta Su-75," řekl Manturov v rozhovoru pro televizní kanál RBC.
https://tvzvezda.ru/news/2021821026-Zv27n.html

Spodek letounu a hlavní pumovnice a úchyty na čtyři závěsníky pod křídlem
1.jpg
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 02 srp 2021, 16:49

:sipka: Můžeme vypočítat nosnost v hlavní pumovnici a další zajímavé věci - sice je to odhad, ale bude vcelku přesný.

7500kg je maximální nosnost zbraní.

Vnitřní křídlové závěsníky mají max. nosnost pravděpodobně do 1800kg (PTB-2000 1700kg, popřípadě KAB-1500LG 1525kg), vnější pravděpodobně max. do 800kg (Ch-58UŠK váží 680kg, Ch-31PD 715kg).

7500-(2*1700)-(2*800) = zbývá 2500kg

Malé pumovnice mají max. nosnost do 250kg až 300kg (pouzdro s 30mm kanonem bude vážit max. do 250-300kg).

7500-(2*1700)-(2*800)-(2*250) = zbývá 2000kg na hlavní pumovnici.

Víme, že do hlavní pumovnice se vejde Ch-59MK2 s hmotností 770kg. Tedy dva hlavní závěsné body mají nosnost velice pravděpodobně max. do 1000kg.

Navrhneme nějakou normální těžkou protizemní konfiguraci pod křídlem: 2xKAB-1500, 2xCh-38ML a interně 2xCh-59MK2
3050+1040+1540 = 5630kg + 2xR-77-1 v bočních pumovnicích (celkem 382kg) a dohromady to dělá 6012kg.

Zajdeme do extrému: pod křídlem: 2xPTB-2000, 2xCh-59MK2, interně: 2xCh-59MK2, 2xR-77-1, tedy (2×1700)+(4×800)+(2×210) = a už jsme s 7020kg skoro na max nosnosti 7500kg, pokud do těch bočních dlouhých pumovnic jdou umístit po dvou R-77-1 popřípadě ten její zkrácený derivát (ten skoro jistě) s hmotností do ~130-140kg (s závěsníkem tak do ~150-160kg), pak už jsme na cca 7200kg a skoro přesně na max. nosnosti.


Zajímavostí je, že umístění těch závěsných bodů na křídle je na úplně stejném místě jako na Su-57 (vnější je těsně u krytu mechanizace klapek), ale Su-57 má trochu jiné max. nosnosti, protože dokáže na těch vnitřních křídlových závěsech nést 2x nové PTB-3400 o hmotnosti po ~2900kg.
1.jpg
Obrázek
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 02 srp 2021, 18:01

:sipka: Když to shrneme: max. nosnost velké pumovnice (2×1000kg), dvou bočních pumovnic (2×300kg),
dvou vnitřních křídlových závěsníků (2×1800kg), vnějších (2×800kg).
(2×1000)+(2×300)+(2×1800)+(2×800) = 7800kg.

Někde tam je chyba 350-400kg, možnosti je v podstatě jen pět.
1.) (2×1000)+(2×375)+(2×1800)+(2×550) = 7450kg
2.) (2×1000)+(2×225)+(2×1700)+(2×800) = 7450kg
3.) (2×1000)+(2×250)+(2×1700)+(2×775) = 7450kg
4.) (2×900) +(2×250)+(2×1800)+(2×775) = 7450kg
5.) (2×900) +(2×300)+(2×1800)+(2×725) = 7450kg

Hlavní chyba bude pravděpodobně v max. nosnosti těch vnějších křídlových závěsníků, které jsem trochu předimenzoval, kdy jejich nosnost bude do 600kg, pak to vcelku vychází přesně na uváděnou nosnost zbraní 7400kg (o příspěvky výše uváděných 7500kg je má chyba) - (2×1000)+(2×300)+(2×1800)+(2×600) = 7400kg. Další možnost je, že vnitřní křídlové závěsníky mají nosnost "jen" 1700kg (ale PTB-2000 unesou, do těch 1700kg jsem započítal i jejích prázdnou hmotnost, ale není v tom závěsník, tedy maximálně je naplní o cca 50kg kerosinu méně) a pak těch 200kg připadne buď na dva vnější křídlové závěsníky a nebo ty dvě boční pumovnice, popřípadě se to mezi ně rozdělí.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42271
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od Alchymista » 02 srp 2021, 18:46

započítal si aj vlastnú hmotnosť bakov?
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 02 srp 2021, 18:51

Tak 2000l kerosinu je 2000l*0.817kg = 1634kg, což je 66kg k 1700kg, více jako 100kg to určitě nebude, max. tak 80kg. To, že ty vnitřní křídlové závěsníky unesou 1500kg KAB-1500 je téměř jistota, budou ale dimenzované na nošení 2xPTB-2000, tedy max. nosnost 1700kg se mi jeví jako vcelku realistická, víc to určitě nebude, protože to není potřeba a méně než 1500kg to taky nebude, skrz možnost nést 2xKAB-1500XX, kde ty hmotnosti podle verze létají mezí 1500 až 1600kg.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
kozlus
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1824
Registrován: 07 úno 2017, 17:55

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od kozlus » 03 srp 2021, 06:30

To mas ale nosnost hlavni pumovnice v pripade, ze mas pod kridly plny naklad. Proc nemuze byt pumovnice a jeji zavesy dimenzovana na tezsi naklad?

pks
Redaktor
Příspěvky: 30
Registrován: 07 úno 2017, 20:11

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od pks » 03 srp 2021, 08:12

Připadá mi chyba ve výpočtu sčítat nosnost jednotlivých závěsů.
Kdybych to konstruoval já, tak bude nosnost závěsů vyšší a bude celkový limit hmotnosti a ten bude menší, než součet nosností všech závěsů.
Umožní to snadněji využít celkovou nosnost.

Navíc do toho vstupuje přetížení. Je možné, že plně naložený stroj nedá 8g ale bude mít limit třeba 3g (hádám) a "při opatrném letu" by se třeba dalo naložit ještě více. Zase ale bude limitem startovací hmotnost a maximální rychlost letadla při jízdě na zemi, která musí zajistit dostatek vztlaku pro vzlet. Potom je ještě možnost startovat s poloprázdnými nádržemi a dotankovat ve vzduchu...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8169
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od Skeptik » 03 srp 2021, 08:44

Co se týče nosnosti závěsníků v pumovnicích, může to být +/- správně. Nosnost závěsníků v hlavní pumovnici bude nejspíš trochu nižší, ale ne o moc - dle uvedených zbraní tak 2x 800 kg.

Co se týče maximální rychlosti, tam budou "puma odhady" zcela mimo. Maximální rychlost bude jen těžko přes M2. Důvodem je cena a jednoduchost konstrukce.
Ostatně proto byl zvolen vstup vzduchu DSI. Pokud by byl "uvnitř" nějaký systém klapek pro řízení toku vzduchu, tak by to znamenalo zvýšení složitosti, hmotnosti i ceny konstrukce. Takže tam téměř jistě nebude.

Rychlost při supercruise max. M1,8 bude zcela jistě vypočteno pro motor Izdělije 30 ... který exportní "Su-75" nedostane dříve jak za 25 let.
Pokud Izdělije 30 bude skutečně první sériový motor s proměnným obtokovým poměrem, tak si Rusko bude tuto technologii chránit "jako oko v hlavě" a na export ho určitě nepustí.
Takže bych reálně počítal spíše s motorem AL-41F1S (max. AL-41F1) a bezforsážní rychlostí tak M1,4 - M1,5 a maximálkou M1,8 - M2,0
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 7607
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od palo satko » 03 srp 2021, 08:46

Nosnost zavesov je určena zbranami na ktore je vyvyjane lietadlo. Osobne si myslim, že zvyšujuca sa presnost zbrani vedie skôr k znižovaniu ich hmotnosti, samozrejme okrem trendu, ked sa existuja "hlupa" bomba oveša nejakym navadzacim systemom. Celkova nosnost je taky staromodny udaj, dôležitejšia bude schopnost použit rôzne zbranove systemy. Takže ak ulohou toho tryskača bude zničit velitelske stanovište vzdialene 400 km od fronty nemusi to urobit desiatymi 250 kg bombami, ked to môže urobit jednou šikovnou raketou.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 03 srp 2021, 09:26

Tak nosnost zbraní jednotlivých typů závěsníků na ruských letounech je typizovaná a má to vcelku logiku.

Důvod proč předpokládat, že závěsníky v vnitřní pumovnici mají nosnost zbraní 900 až 1000kg je jednoduchý, protože největší zbraň která se tam vejde v počtu 2ks je Ch-59MK2 s rozměry 4.2m a 40 x 40cm při hmotnosti 770kg a větší zbraně jako KAB-1500 se tam nevejdou už svojí šířkou, dále se do těch pumovnic Su-57 vyvíjel VTB-M a VTB-B (interní přídavné nádrže, kde M (malý) a B (velký), sice se neví jakou mají kapacitu) ale dá se to rámcově spočítat u toho velkého, jelikož je zde předpoklad, že bude maximálně využívat vnitřní prostor pumovnice.

Odhadnout to jde protože pumovnice na Su-57 má rozměry: D 5.3m, Š 1.02m, V 0.64m.

Lze předpokládat, že ten velký VTB-B bude "krabicoidní" konstrukce něco jako Ch-59MK2, aby maximálně využil prostor, teď je otázka o kolik může být maximálně delší, šířka a výška budou pravděpodobně velice podobné, protože už tam volného místa moc není.

Výpočet objemu kapaliny v obdélníkové nádrže s rozměry 4.2m, 40x40cm je 741 litrů kapaliny, což přepočítáme hrubě na kerosin = cca 906l
http://www.zhitov.ru/cs/tank3/

No a jelikož ty VTB-B budou skoro jistě o objemu 1000l a váží plné něco těsně pod 900kg, pak mají rozměr 4.65m, 40x40cm.

Kdy pak Su-57 může nést interně v pumovnicích 4x VTB-B a dalších 3268kg paliva, + externě 2x PTB-3400 (5555kg) a dohromady s vnitřními nádržemi (11100kg) to je celkem 19823kg kerosinu nebo 24260 litrů (což je asi konfigurace na hodně dlouhé přelety, nebo minitanker s podvěšeným tankovacím kontejnerem).

A Su-75 2x VTB-B (1634kg), 2x PTB-2000 (3268kg) a interně 4000 až 4500kg paliva. Což dohromady dělá 9152kg kerosinu nebo 11200 litrů.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 03 srp 2021, 09:43

A když 9152kg připočtete k prázdné hmotnosti Su-75, která bude někde mezi 9 až 9.5t, tak ani uváděnou maximální vzletovou hmotnost 18000kg moc nepřekročíte (je to minimální rozdíl), takže rámcově by toto mohla být vcelku přesná maximální palivová konfigurace Su-75.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 03 srp 2021, 10:18

Záběry, které tu ještě asi nebyly, hlavně na to sání vzduchu a otevřenou boční pumovnici z blízka.

Zástupce hlavního šéfkonstruktéra Strelec tam říká, že jde v té boční pumovnici použít klasické "hloupé" bomby ráže 250kg a PLŘS vzduch-vzduch středního dosahu.

Mají tam nějakou rachejtlu, co jako R-74M2 moc nevypadá..
1.jpg
Zato se to dost podobá K-77M (což by mohla být i ta vystavená maketa kratší varianty R-77 (o cca 30-40cm) s skládacími zadními kormidly)
PAK-FA-armament-infographic.jpg
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 03 srp 2021, 10:38

Tedy nosnost zbraní v bočních pumovnici 250kg (a samotných závěsů cca 300kg) můžeme brát za potvrzenou, kdy tam jdou nosit dokonce i bomby kalibru 250kg o průměru 300 až 325mm s délkou kolem 2m a PLŘS středního dosahu s průměrem 200mm a délkou 3.6m.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Suchoj LTS (lehký taktický letoun)

Příspěvek od puma » 03 srp 2021, 11:01

Ještě tam Putinovi v tom videu (>1:29) říkají, že "je možné vytvořit dvoumístnou verzi letounu, jelikož je postaven na otevřené architektuře, která umožňuje měnit hlavní části konstrukce letounu."
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Odpovědět