F-35 Lightning II

Odpovědět
Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8171
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Skeptik » 18 črc 2021, 22:40

vojvoda píše:
18 črc 2021, 21:59
Tam je to v jedej vete spolu s vyšším ťahom o 20%, preto predpokladám že sa jedná o základný motor 100
To by ale znamenalo, že by F135-100 byl o 680 kg těžší než F119 a to je prostě moc.
Kolik by pak vážil F135-600 - s vývodem pro dmychadlo, dmychadlem, řiditelnou tryskou a rozvodem tlakového vzduchu ... apod.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 653
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od vojvoda » 18 črc 2021, 23:47

Potom je na mieste otázka čo znamená pojem "suchá hmotnosť". Sojuz R-79V, čo je obdobná kategória F135, má suchú udávanú1850kg (vraj ofic. údaj http://www.leteckemotory.cz/motory/r-79/index.php), a potom "hmotnosť" 2750kg.
срочно расстрелять

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 653
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od vojvoda » 22 črc 2021, 08:54

Porovnal som hlavné moderné americké nadzvukové motory a ak F135 váži 2,4t, tak je výkonovým pomerom na hmotnosť na 3. mieste zo 6. Vzhľadom na zameranie pre vysokú spoľahlivosť pri jednomotorovom stroji to dáva zmysel

F100-PW-229 - 130/1,735 = 75kN/t - F-15/16
F119-PW - 156/1,8 = 86,7kN/t - F-22
F135-PW-100 - 191/2,4* = 79,6kN/t - F-35
F110-GE-129 - 129/1,8* = 71,6kN - F-15/16
F110-GE-132 = 145/2* = 72,5kN/t - F-15/16
F414-GE - 98/1,11 = 88,3kN/t - F/A-18
срочно расстрелять

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8171
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Skeptik » 22 črc 2021, 09:31

Hmmm, a pokud F135-100 váží 3,5 tuny, tak bude ze všech nejhorší. :wink:

Problém je, že odmítáš akceptovat, že F-135-100 patří do stejné váhové kategorie jako F119, ze kterého vzešel, a dle zvěřejněných údajů je dokonce o něco lehčí - suchá hmotnost 1.701 kg.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 653
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od vojvoda » 22 črc 2021, 09:41

Neodmietam, len sa držím vyjadrenia Pratt and Whitney: +20% ťahu, +680kg
Týmto som len poukázal, že v takom prípade to nie je žiadna tragédia.
срочно расстрелять

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8171
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Skeptik » 22 črc 2021, 10:37

vojvoda píše:
22 črc 2021, 09:41
Neodmietam, len sa držím vyjadrenia Pratt and Whitney: +20% ťahu, +680kg
To jsem ve vyjádřeních P&W nikde nenašel, a tak neumím posoudit, čeho se to týkalo.
Nejvíce se to blíží hmotnosti F135-600 ... tedy F135 + dmychadlo + rozvody
Nedokážu si představit, kde by F135-100 měl, při téměř totožných rozměrech s F119, "přibrat" těch 680 kilo.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 653
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od vojvoda » 22 črc 2021, 11:13

V dokumente na ktorý som dal odkaz na predošlej strane
Screenshot_20210722_111702.jpg
срочно расстрелять

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8171
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Skeptik » 22 črc 2021, 12:06

No a to je právě ten problém. Uvedený fact sheet již na stránkách P&W není a byl nahrazen novým. Dále:

a) ta věta vůbec nesedí do kontextu odstavce - Dostupnost. Vypadá to na chybu, kdy za odstavcem "Dostupnost" měl být ještě nějaký další, ale nevešel se. Při zalamování textu v tiskárně byl vypuštěn, ale tato věta omylem zůstala (když mi zalamovali články, stávalo se to poměrně běžně)
Dnes je tam uvedeno, že cenu motoru snížili o 50% a pracují na snížení provozních nákladů rovněž o 50%. To v odstavci "Dostupnost" smysl dává.

b) není uvedeno pro jaký motor je zvýšení výkonu o 20% a zvýšení hmotnosti o 1.500 lb myšleno. F135-100 či F135-600 ???
Jak jsem psal, spíše to odpovídá F135-600 s převodovkou, náhony a rozvody pro připojení Rolls-Royce LiftSystem, tedy dmychadla, otočné trysky a řídících trysek vyvinutých pro F-35B firmou R&R.
Hmotnost tohoto systému v tom nebude, našel jsem, že samotné dmychadlo váží 2.700 lb.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 653
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od vojvoda » 22 črc 2021, 13:07

Áno, do kontextu odstavca veta nesedí ale sama o sebe má zmysel. Toť vsjo. Ja z toho vychádzam, pretože je to jediný oficiálny údaj od výrobcu. Osobne sa mi to zdá moc, reálne by som tipol ten motor na 2t.
срочно расстрелять

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8171
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Skeptik » 22 črc 2021, 17:11

Smysl má, jen nevíme, k čemu se vztahuje, zda ke klasickému F135-100 nebo ke VTOL motoru F135-600.

U F135-100 se standardně uvádí suchá hmotnost 3.750 lb tedy 1.701 kg což je u takovéhoto motoru mnohem uvěřitelnější hodnota než 5.250 lb (2.381 kg).

Při hmotnosti 2.381 kg by byl F135-100 v jednom ze základních parametrů horší než motor F119-100 že kterého byl vyvinut.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od k42 » 14 pro 2021, 06:39

Amíci zkoušejí pro F-35 motory nové generace s proměnným obtokovým poměrem (tj. jako ruské "Izdělie 30" pro Su-57 a další), General Electric XA100 a Pratt & Whitney XA101. Slibují si od toho +30% dolet a +40% vytrvalost. Měli by to mít někdy po roce 2027.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/4 ... on-as-2027

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8171
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Skeptik » 14 pro 2021, 07:22

Technická.
Nejedná se o první pokus firem z USA vyvinout motor s proměnným obtokem. Prvním byl YF120 pro prototyp F-22
https://en.m.wikipedia.org/wiki/General_Electric_YF120
Druhým pak F136 pro F-35
https://en.m.wikipedia.org/wiki/General ... Royce_F136

Oba pokusy byly neúspěšné.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od k42 » 14 pro 2021, 11:39

F-136 byl standardní motor, bez ACE (VCE). Byl zrušen z rozpočtových důvodů, což se ukázalo jako velká chyba - protože většina dosavadních amerických stíhaček měla alternativní motory od dvou konsorcií výrobců (GE, P&W, R&R) - z důvodů projektového rizika a snížení nákladů díky konkurenci.

ACE (VCE) motor byl předtím třeba J58 z SR-71, který generoval většinu tahu při Mach3 jako náporový. Předešlý pokus byl skutečně jen ten YF-120 pro F-22/F-23. Dnešní verze ACE motoru ovšem nemá jen dva kanály - jeden přes spalovací turbínu a druhý obtokový, ale dokonce tři. Jak je na tom v tomhle základním designu ruský "Izdělie 30" není známo...
https://aviationweek.com/defense-space/ ... owerplants

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8171
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Skeptik » 14 pro 2021, 23:02

k42 píše:
14 pro 2021, 11:39
F-136 byl standardní motor, bez ACE (VCE).
A jsi si tím jistý?
F136 přímo vycházel z YF120, který ACE prokazatelně byl.
Současně byl F136 vyvíjen jako modernější a výkonnější náhrada za F135 ... což je další vývoj F119 z Raptoru.
Na to, že F136 byl / měl být motor s ACE, stejně jako jeho "výchozí motor" F119, jsem narazil v několika článcích.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od k42 » 15 pro 2021, 07:28

Skeptik píše:
14 pro 2021, 23:02
A jsi si tím jistý?
F136 přímo vycházel z YF120, který ACE prokazatelně byl.
Ano: "While drawing from lessons learned from the YF120, the F136 is a conventional fixed-bypass design;" (z článku o YF120 na Wiki, který jsi odkazoval).
F136 měl z YF120 mnoho jiných vyspělých prvků, ale ACE (VCE) ne.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8171
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Skeptik » 15 pro 2021, 18:23

Aha, to jsem přehlédl.
Nicméně narazil jsem i na konstatování, že i F136 měl ACE.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od k42 » 15 pro 2021, 20:09

Jj. Na netu je plno chyb a zmatků v čemkoliv, motory nevyjímaje...
Hlavní chyba v típnutí F136 byla v následném předražení F135, a nemožnosti zvolit si k tomu F-35 křápu zázraku alternativní motor. F135 má v provozu četné nedostatky - kterými vyvíjený F136 netrpěl a měl mnohem větší vývojové rezervy pro budoucí upgrade. Dva různé motory mohly umožnit různé optimalizace F-35, jako tomu bylo s F-16-kami. Jak se píše, zastavení vývoje motoru F136 nebylo úsporou, ale značnou ztrátou, jak funkční, tak finanční.

Nově vyvíjené XA100/101 vycházejí samozřejmě ze stávajících konstrukcí a zkušeností, a mnohé prvky se zkoušejí už v provozu F135 posledních verzí. Podle článků je hlavním "novým trikem" proti YF120 zavedení třetího proudu, který se buď přidá k "turbojet" režimu a zvýší tah o cca 10%, nebo se přidá k "turbofan" režimu a zvyšuje hospodárnost o cca 25% a přispívá k lepšímu tepelnému managementu motoru - čimž se myslí asi hlavně chlazení. Zajímavé je, že Amíci vlastně rozvoj stíhačkových motorů na 30 let téměř zastavili, a nutně tam muselo dojít k přerušení vývojové kontinuity a generační obměně, tak je možné, že ohledně ACE začínají znovu od začátku - a tak je otázka, zda jsou plány na uvedení do provozu nových XA100/101 v roce 2027 aspoň trochu reálné...

Rusáci to svoje ACE "Izdělije 30" ladí také už spoustu let, s tím že výsledek bude už "pozítří"... takže je vidět, že nic jednoduchého to nebude.

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Svarboj » 07 led 2022, 12:39

Jihokorejská stíhačka za 2,2 miliardy skončila na břiše

Pilot stíhacího letounu F-35A jihokorejské armády kvůli technické závadě přistál bez vytaženého podvozku. Podle odborníků oslovených stanicí CNN toto letadlo v ceně zhruba 2,2 miliardy korun takzvaně na břiše přistálo poprvé v historii.

https://www.novinky.cz/zahranicni/svet/ ... e-40383087
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od Svarboj » 25 led 2022, 14:22

Stíhačka F-35 havarovala při přistání na letadlovou loď, sedm lidí je zraněno

Pokročilá stíhačka F-35 amerického námořnictva havarovala při pokusu o přistání na letadlovou loď Carl Vinson, která se účastní vojenských cvičení v Jihočínském moři. Podle americké armády se při incidentu zranilo sedm lidí včetně pilota. Ten se stihl ze stroje včas katapultovat.

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... nicni_misl
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: F-35 Lightning II

Příspěvek od skflanker_ » 27 led 2022, 19:35

Vojaci našli v aktualizovanom softvéri pre F-35 chyby
Podľa agentúry Bloomberg sa týkajú procesov aplikácie zbraní, komunikácie, navigácie, kybernetickej bezpečnosti a zameriavania. Napriek tomu sa do lietadiel inštaluje už verzia Block 4. Softvér pre F-35 sa vyvíja a aktualizuje v blokoch. Prvé 2 bloky, Block 1A a Block 1B, boli dostatočné na začatie počiatočného letového výcviku na lietadle. S verziou Block 2B získalo lietadlo základné bojové schopnosti pre námornú pechotu a s verziou Block 3i pre USAF. Softvérové verzie Block 2B a Block 3i mali zhodné poruchy. Vo verzii Block 2B sa chyba prejaví raz za 8 hodín, a vo verzii Block 3i približne raz za 15 hodín. Z tohto dôvodu mohli napríklad v roku 2016 na leteckej základni Hill v Utahu vzlietnuť do pohotovosti len 1 stroj F-35 zo 6. Vo zvyšných 5 lietadlách porucha spôsobila, že softvér zrušil aktiváciu niektorých palubných zariadení. V tom istom roku 2016 chyba vo verzii Block 3i ohrozila/obmedzila činnosť palubného radaru. V roku 2019 bol softvér lietadiel aktualizovaný na verziu Blok 3F. Vďaka nemu má F-35 k dispozícii 4 základné režimy: útočný a obranný boj vzduch-vzduch, potláčanie alebo ničenie PVO, palebná podpora vzduch-zem a útoky na strategické a pohyblivé ciele. Aktualizácia softvéru F-35 na Block 4 sa začala v roku 2020. Vďaka nemu budú mať lietadlá k dispozícii nové zbrane vrátane termonukleárnych bômb B61-12. Okrem toho ich radary dostanú širokouhlý režim s vysokým rozlíšením. To im umožní lepšie detekovať ciele, predovšetkým pozemné. Vo výročnej správe armády, ktorú má k dispozícii agentúra Bloomberg, sa uvádza, že počas testov sa v aktualizovanom softvéri F-35 našli chyby. Týkajú sa procesov aplikácie zbraní, komunikácie, navigácie, kybernetickej bezpečnosti a zameriavania. To si vyžiadalo úpravy softvéru, čas a zdroje, čo viedlo k oneskoreniu. Napriek tomu sa do lietadiel inštaluje "surový a nedostatočne testovaný" softvér. Modernizácia F-35 na aktuálny štandard verzie Block 4 je nákladná (Bloomber v článku píše 14 miliárd $), preto sa americké letectvo rozhodlo použiť ako "agresorov" prvé lietadlá F-35A Lightning II. Takto sa označujú lietadlá, ktoré sa počas cvičení hrajú úlohy "nepriateľa".
Zdroj https://vk.com/wall-173678697_241584 z 27.01.2022
Originál https://www.bloomberg.com/news/articles ... pite-flaws z 26.01.2022
Názorná ukážka z čoho žijú a ako fungujú letecké firmy na západe.

Odpovědět