Obecné zajímavosti z letectví

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 22 čer 2020, 01:23

Nie je to firma produkujúca následníkov Tamary?
Princíp je zrejme pomerne jednoduchý - pasívne rádiotechnické zameriavače potrebujú mať relatívne veľmi presné topografické pripojenie. Je teda nevyhnutné, aby zariadenie malo prístup k signálu GPS - odtiaľ je len krok k vymedzeniu "hraníc prípustného fungovania".

Software môže byť uložený podobne ako informácie BIOSu na základných doskách - v pamätiach, ktoré musia byť nepretržite napájané. A pokiaľ je to toto celé urobené ako hybridný obvod, tak do púzdra napchajú jednak samotné pamäte, jednak nejakú bateriu nepretržitého napájania a jednak nejaký mikrokontrolér s riadiacou logikou a GPS prijímač na integrovanom obvode. Pár zlatých vláskov neviditeľných na RTG zabezpečí, že to bude dokonale "nerozoberateľné".
Pokazilo sa? Nevadí - výmena kus za kus.
Zničilo sa samo? Posledný zaznamenaný údaj sú súradnice, na ktorých vydala logika povel k autodeštrukcii.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 22 čer 2020, 06:56

ERA,a.s. je firma vyrábějící systém VERA NG a další systémy pro detekci objektů na principu triangulace ... jak pro vojenské tak pro civilní užití.

Zde je míněn systém VERA E (exportní verze), která byla prodána Pákistánu. Původně ERA,a.s. obdržela od Vlády ČR i licenci na vývoz 6-ti kusů do Číny, ale USA to zakázaly.

Jinak tyto pasivní systémy nepotřebují signál GPS, ale potřebují znát přesné svoji polohu ... geografické omezení.
Otázkou je, zda nemohou fungovat i v "neurčitém souřadnicovém systému" => že neurčují polohu cíle v zeměpisných souřadnicích, ale jen azimutem, vzdálenosti a výškou. To by pak údaj o své poloze nepotřebovaly a "geografická bomba" by byla k ničemu.
U tetadla by to ale určitě nefungovalo :wink:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 22 čer 2020, 10:31

Takže to môže byť ten princíp čo sme sa bavili o tých exportných F-16kach že ak by ich (neamerický) majiteľ chcel použiť na inom území tak by potreboval upgrade systému a je tak zvislý od USA či ten software dodá,aby sa náhodou neútočilo proti priateľovi USA.

P.S.
A tá ERA tam bola daná ako príklad a nie ako názov systému.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 22 čer 2020, 11:29

Skeptik - teoreticky ano, ale prečo by to výrobca "monkey zákazníkovi" umožňoval?
Skôr ho donúti k tomu, že zariadenie musí mať pripojenú anténu, ktorá "aspoň raz denne vidí slniečko". Alebo týždenne...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 22 čer 2020, 12:14

Alchy, nemyslel jsem, že by to umožnil výrobce, ale že by konečný uživatel měl nastavenu polohu "bílého koně" a výstupy si přepočítával na skutečnou polohu. Ale máš těchto, je to jen teoretická možnost.

kenavf
ERA je firma a byl uveden převoz z Pákistánu (kam ERA dodala VERA E) do Číny (kam jim to USA zakázalo dodat).
Takže ačkoli není systém uveden je jasné, že se jedná o VERA E.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
Lookass
Redaktor
Příspěvky: 358
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Lookass » 25 čer 2020, 23:02

Ruští experti vyvinuli nový materiál, díky němuž budou domácí letecké motory mnohem spolehlivější. Předpovídané vlastnosti slitiny jsou o 20% vyšší než vlastnosti analogů používaných při konstrukci letadel Boeing...

Obrázek

Materiály používané v letectví by měly být mnohem trvanlivější a tažnější než materiály používané „na pozemních slitinách“. Podle portálu Gtrk.tv jsou podrobnosti leteckých motorů vystaveny obrovskému zatížení a jejich zničení může nakonec vést ke stovkám obětí. Použité materiály vydrží tlak 1030 megapascalů a toto číslo bylo dlouho považováno za maximum. Ruští vědci však byli schopni tento limit překročit.

"Potenciálně se toto číslo může ještě zvýšit. Další otázkou je, kolik to bude stát a zda je třeba ho vyrobit," řekl Grigory Dyakonov, vedoucí výzkumný pracovník USATU.

Zaměstnancům technické univerzity se podařilo vytvořit odolný, ale ne příliš drahý materiál s ultrajemnou strukturou. Na první pohled se produkt z nové slitiny neliší od obvyklého dílu. Pokud ale vyříznete prvek a podíváte se na něj pomocí elektronového mikroskopu, vše se vyjasní.

Na ruské univerzitě byly vyvinuty technologie pro výrobu takové ultrajemné struktury. Vytváří se pod ultravysokým tlakem, ale hustota materiálu a jeho chemické složení se nemění. Je to struktura, která se mění, což umožňuje zvýšit pevnost jednou a půlkrát, nebo alespoň o 20%.

Ukázalo se, že do sériové výroby zavedou inovativní technologie, rusští výrobci letadel se o ni již zajímali. Podle předpokladů bude novinka použita při výrobě moderního domácího motoru PD-14 a jeho posilování....
https://newinform.com/232533-novyi-ross ... inobzor.ru

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 28 črc 2020, 11:55

Prokletí Boeingů 737 pokračuje: podle FAA může po vzletu dojít k samovolnému vypnutí motorů Více na: https://vtm.zive.cz/clanky/prokleti-boe ... fault.aspx
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16227
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od petrp » 29 črc 2020, 18:18

Právě nás přeletěl zajímavý kousek směr Kladno-Mělník, pravděpodobně po vzletu z LKPR. Vojenský vrtulový, 2 motory, šedý nátěr bez imatrikulace, výška ca 500m, silueta podobná L410, jen to bylo tak 2-3x větší...
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 29 črc 2020, 19:47

CASA CN-235 ?
ALENIA C-27 Spartan ?
An-26 / 32 ?
Nic jiného mne nenapadá a u PC nejsem.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16227
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od petrp » 29 črc 2020, 21:53

Všechny znám, nebyl to ani jeden z nich. Proto mě to zaujalo. Ještě jeden detail mě trknul, konce křídel nebyly winglety, ale podobné jako u 410ky. Napadlo mě, jestli to nebyla nějaká verze Evektoru, ale nevím, jestli vůbec nějaká vzlétla? Naše Casy 295M mají jinou kamufáž, tohle bylo čistě šedé, ale velikost by asi odpovídala. Škoda že přelet byl hodně nízký a dost rychlý, nebyl čas na detailnější prohlídku. Neměl jsem zatím čas ho hledat na netu, ale zkusím to.

PS: Jo a neměl zapnutý ADS-B, Flight radar ho neviděl. :idea:
PPS: Je možné, že to byla opravdu naše armádní 410-ka a v té rychlosti jen zdála větší? Kdo ví. Nejsem zase až takový znalec současné vojenské letecké techniky, takže fakt nevím. Mohlo to být naše, ale taky nemuselo...
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 30 črc 2020, 00:22

To že by neměl zapnutý odpovídač SSR je podivné až nemožné. Použití odpovídače v módu S je povinností pro všechna letadla v CTT a TMA Praha. Nemohl jsi to přehlédnou ?

L-410 není, ani v přízemním letu, dost rychlá na to, aby jsi nezvládl identifikaci.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 30 črc 2020, 01:41

skeptik - nepreceňuj/nepodceňuj laikov. Majú takéto :shock: alebo i väčšie očičká. Nemôžu za to. Nemajú brzdu.
Zaoberal som sa tým - chvíľu - pomáhal som trochu "UFO sekciám" niekoľkých slovenských sci-fi klubov (kým to ako tak fungovalo. Nemalo to zmysel. Možno i neklamali úmyselne, aspoň väčšina. Len presvedčili sami seba...).
Záver: takzvaný "očitý svedok" je tá najmenej dôveryhodná osoba a jeho "svedectvo" je obvykle na pomedzí starých povestí českých, Dobšinského ľudových rozprávok a spravodajstva českej televízie...

A prečo Dobšinský? Pretože iné bolo rozprávané, iné bolo zapísané - a iné bolo publikované.
Publikované: Zabil dievku a mrtvolu hodil pod posteľ
Zapísané: Dievku zmermomocnil, zabil a mrtvolu hodil pod posteľ
Rozprávané: polhodinové rozprávenie ako všelijak dievku zmermomocnil a zabil, kým ju hodil pod posteľ...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16227
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od petrp » 30 črc 2020, 08:39

Věř tomu, že L-410 poznám a mnohokrát jsem s ní letěl, tak jako An-xx. Ale při této situaci s šedým povrchem a doplněným příslušenstvím si opravdu nejsem jistý, vypadalo to velmi zajímavě. Neviděl jsem na zemi vedle sebe 410-ku a CASA, takže se to blbě porovnává, ale zakončení křídel u 410-ky je poměrně typické, tudíž se více přikláním k ní. Jen mě zaskočil ten zdánlivý rozměr, přeletěla přímo nad námi, tudíž se to odhaduje dost blbě - zejména když neznáš výšku. Ale jak už jsem psal, Flight Radar ho "neviděl" (první co jsem hledal), to je prostě fakt a nedá se okecat... :idea:
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

shmel VR
Sponzor fóra
Příspěvky: 677
Registrován: 16 úno 2017, 10:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od shmel VR » 30 črc 2020, 08:47

Poměrně rozsáhlý a přesný dokument o L410 i když srovnání s An-2 není úplně korektní. Přece jen jsou to rozdílné letadla jak užitím, dobou vzniku tak i konstrukčním pojetím.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16227
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od petrp » 06 srp 2020, 11:34

Britské aerolinky Virgin Altantic v USA vyhlásily bankrot
Britská letecká společnost Virgin Atlantic, která podobně jako ostatní aerolinky tvrdě doplácí na pandemii způsobenou šířením nového koronaviru, vyhlásila ve Spojených státech bankrot. Firma tam požádala o soudní ochranu před věřiteli a doufá, že se jí podaří získat čerstvý kapitál. Vyhlášení bankrotu v USA je podle mluvčí letecké společnosti součástí soudního řízení v Británii. Virgin měla potíže i v Austrálii, kde nový vlastník teď v podniku chystá velké propouštění.

http://www.flymag.cz/article.php?id=12323
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Alchymista » 06 srp 2020, 13:10

Takže Bezos Richard Branson si zrejme aerolinky nezachráni a jeho kozmický program to má tým pádom nahnuté ešte viac...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od k42 » 06 srp 2020, 14:00

:sipka: Branson.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od kenavf » 11 srp 2020, 22:43

Teraz som sa pozeral na TA3 na dokument "Incredible airplane stories: Concorde a TU 144" s Janom Čechom.
Je to bývalý letecký mechanik a je teda z oboru. Ale čo vykládal v tomto diely ma až zarážalo.
Keď nebudem komentovať to klasické, "pomocou špionáže okopírovali Concorde",tak tam bolo napríklad:
1.-Concorde letel pol roka po TU-144
2.-TU-144LL kúpila fa. Boeing ale rusi nakoniec nepovolili prevoz do USA kvôli motorom(z TU-160)
3.-Na TU-144LL po pristání bol ošúpaný čumák, pretože pri Mach3 tá rusmi zle natretá farba nevydržala
4.-jedno lietadlo sa im vo vzduchu rozpadlo
5.-pilot Concorde(havarovaného) pri tých problémoch ktoré nastali, mal pri štarte,prerušiť štart
6.-ako prvotný problém pri tej havárii spomínal nejaké kmitanie v podvozku a že pilota to ťahalo do strany až potom prerazenú nádrž .
7.-krídlo TU-144 ..úplne nahovno
8.- z dvojice TU-144 a Concorde urobil historicky,ako posledný let TU-144

Na leteckého mechanika a autora dokumentov o lietadlách, dosť nezrovnalostí. :???:

Na internete som ten dokument nenašiel. Zajtra ho na TA3 o 11:10 opakujú.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

astec
Redaktor
Příspěvky: 98
Registrován: 07 úno 2017, 22:31

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od astec » 11 srp 2020, 22:56

kenavf píše:
11 srp 2020, 22:43
Teraz som sa pozeral na TA3 na dokument "Incredible airplane stories: Concorde a TU 144" s Janom Čechom.
Je to bývalý letecký mechanik a je teda z oboru. Ale čo vykládal v tomto diely ma až zarážalo.
Keď nebudem komentovať to klasické, "pomocou špionáže okopírovali Concorde",tak tam bolo napríklad:
Tento "expert" svého času na webu planes.cz psal o svém leteckém životě...... Joseph Goebbels by jen koukal. Pokud máš nějaké ponětí o letectví, doporučuji před čtením vysoké dávky alkoholu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Obecné zajímavosti z letectví

Příspěvek od Skeptik » 12 srp 2020, 00:35

Jan Čech je bývalý mechanik a autor Čechovin ... jakéhosi bulvárního vyprávění jak jsou v letectví všichni kolem něj pitomci a "veselých historek z natáčení". Dobře se to čte, je to napsáno zábavnou formou, ale fakta bych v tom moc nehledal.

Add kopírování ... pokud by Sověti okopírovali Concorde, tak proč je Tu-144 konstrukčně zcela jiné letadlo ???

add 1 ... první let Tu-144 (31.12.1968) Concorde (2.3.1969) tedy 2 měsíce a 2 dny po sobě.
Dle Tupoleva byl právě spěch splnit úkol záletu do konce roku 1968 příčinou pozdějších problémů a havárie v Le Bourget ... nedotažená konstrukce systému řízení.

add 2 ... firma Boeing Tu-144LL nekoupila. Pouze po ukončení testů pro NASA a Boeing daly USA nabídku já jeho odkup, ale ruská strana nesouhlasila a ta smlouva nebyla uzavřena. A ano, důvodem byly motory.

add 3 ... Tu-144 nikdy nelétal M3 ... horko těžko překonal M2. Žádná "oprýskaná barva čumáku" není na Tu-144 doložitelná.

add 4 ... Ano, na Aerosalónu v E Bourget z důvodu chybně reakce řídícího systému při předváděcím letu.

add 5 ... nesmysl už byl příliš rychlý a na konci RWY. Rozmlátil by se tam. Pravidla jasně říkají ... Dokončit vzlet.

add 6 ... Blbost

add 7 ... Blbost

add 8 ... Poslední let Concordu (26.11.2003) poslední let Tu-144 (26.6.1999) tj. 3,5 roku před Concordem.

Tolik asi ke "kvalitě" informací pana Čecha :wink:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Odpovědět