Letecký vývoj

Odpovědět
Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16259
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od petrp » 06 úno 2021, 19:17

Baterie jsou tam jen jako další ztrátový článek (váha, účinnost) - smysl by mohla mít (omezeně) pouze přímá kombinace turbína <> el. motor <> vrtule, ale i ta je ztrátová, tekže zase zbývá jen osvědčená kombinace turbína <> vrtule. Nic mezi tím... :pohoda
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11156
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 06 úno 2021, 19:24

Za úvahu stojí aj kombinácia:
bateria-elektromotorgenerátor-turbína-vrtula(na jednej hriadeli)
Turbína by mohla byť o podstatne menšom výkone(podstatne nižšia cena/nižšia merná spotreba).
Po nahodení by si dobil tie baterky aby bol pri štarte dostupný vysoký štartovací výkon(el. motor+turbína). Po vzlete by už fungovala len turbína a generátor by postupne dobil akumulátory pre prípadnú potrebu väčšieho výkonu.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16259
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od petrp » 06 úno 2021, 19:32

Jo, pro špičkový výkon by to asi bylo vhodné, ale pořád je tady faktor totálně zbytečného (a razantního) nárůstu hmotnosti navíc - tudíž to ve všech souvislostech nemůže, proti stávající konfiguraci, výhodně fungovat. Je to marné, matematika výhodnosti přímého využití výkonu fosilních paliv je prostě neúprosná. :idea:
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11156
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 06 úno 2021, 19:39

O tej hmotnosti.
Štartovací výkon turbíny je IMHO aspoň dvojnásobný proti prevádzkovému výkonu. Takže turbína by bola podstatne ľahšia. Je potom otázne aká by bola hmotnosť toho elektromotora a akumulátorov a či by to bol v sumáre veľký váhový rozdiel(plus alebo mínus). Ešte by bola možno aj váhová úspora neseného paliva.
A podstatne nižšia cena turbíny+cena elektromotora a akumulátorov.
Podľa toho čumáku nevyzerá že by ten motor boľ veľký.

Motor Ivčenko AI-25 váži cca 350kg
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42430
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 06 úno 2021, 23:10

Páni - prúdový, teda reaktívny motor je pri malých rýchlostiach veľmi neefektívny (1) a obmedziť hlučnosť reaktívneho motoru je problém (2) - huláka totiž práve ten prúd vzduchu a spalín, ktorý vytvára užitočný ťah motora. Preto sa tiež pre rôzne poletovadlá typu L-410 či ATR vymýšľajú turbuhriadelové motory rôzneho usporiadania.
Lenže to tiež nie je to "pravé" - ideálne by bolo zavesiť priamo na hriadeľ generátor a vrtuľu naháňať elektromotorom. Ono napríklad motor M-601 pre Turbolet má výkon skoro pol megawattu (490kW letový, 544kW vzletový)

kenavf - neni. Maximálne tak +15 - 20%, viac nie. A motor to nemá rád, jedna trpí opotrebením (pracuje na hrane toho čo znesie - teploty na turbíne atď), a jednak príliš žere. Takže je to neefektívny režim.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od skflanker_ » 26 kvě 2021, 21:56

Suchoj začal vývoj ľahkého 1-motorového taktického stíhača
Kancelária Suchoj (súčasť OAK korporácie Rostech) začal vývoj nového ľahkého 1-motorového taktického stíhača.
Max. rýchlosť niečo cez 2 Mach, vzletová hmotnosť do 18 ton, varianta pilotovaná / bezpilotná.
Zdroj https://tass.ru/armiya-i-opk/11473935 z 26.05.2021

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Svarboj » 27 kvě 2021, 21:12

To vypadá jako logická a rozumná cesta. Údaj vzletové hmotnosti bude pro normální a ne maximální hodnotu. Při vzletové hmotnosti 18 tun a uvedený výkon tah/hmotnost 1:1 použijí určitě modernizovaný motor iz. 30. Nebudou muset jako u Su-57 čekat roky na dokončení motoru. Vývoj a zavedení stroje se tak urychlý. Jednotný motor sníží logistické náklady letectva a cenu stroje. Osobně bych zvolil minimalistiký design jen s trapezoidním křídlem protaženým do LERX - přísný tvarový stealth - takové vlastnosti jsou pevně dané narozdíl od RAM nátěru který časem degraduje a prodražuje provoz. A standardní schopnost provozu z dálničních úseků - letiště jsou primárním cílem.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Hektor
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1681
Registrován: 16 úno 2017, 06:53

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Hektor » 27 kvě 2021, 21:26

Svarboj: z toho popisu vychádza F-35 :lol: a vieme ako to dopadlo. Ale vážne na jednu stranu potrebuješ lacné lietadlo, na druhú super vlastnosti. Dobré je že môžeme zobrať kopu už vyvinutých vecí. Motor, senzory, zbrane, materiály, treba nám nový trup a program pre počítač čo to ošéfuje. A práve ten program je v dnešnej dobe náročnejší než všetko ostatné.

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 655
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od vojvoda » 27 kvě 2021, 23:49

S vyvíjaným MiGom to budú 2 ľahké stíhače. Aby si nekonkurovali, tak pravdebodobne dve rozdielne koncepcie. Odvážny krok, no v minulosti to už Rusko zvládlo
срочно расстрелять

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Svarboj » 27 kvě 2021, 23:50

Píšu o bezocasé konstrukci. F-35 má konvenční aerodynamickou konfiguraci a na jednomotorový je to těžký stroj. Těžší než dvoumotorové stíhačky jako F-18C, Rafale. A F-35 není přísně tvarový stealth. Zespodu je hrbolatý a kryty hlavního podvozku taky není ideál, plus vyboulený kryt na levém horním sání k motorům. Něco se jim tam nevešlo a muselo se improvizovat. Stačí porovnat tvary původního demonstrátoru X-35.

X-35
https://live.staticflickr.com/3783/9093 ... 2216_b.jpg
https://www.bredow-web.de/Air_and_Space ... pfjets.jpg

F-35
https://sldinfo.com/wp-content/uploads/ ... uadron.jpg
https://nationalinterest.org/sites/defa ... k=IZOA5VeG
https://media.defense.gov/2014/Mar/11/2 ... 06-007.JPG
https://img5.goodfon.com/wallpaper/nbig ... eed-ma.jpg
Naposledy upravil(a) Svarboj dne 27 kvě 2021, 23:54, celkem upraveno 1 x.
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11156
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 27 kvě 2021, 23:54

Lenže v minulosti sa vyvíjali stíhačky aspoň pre tisícovú sériu, dnaska už maximálne vízia v stovkách kusov takže mať dva obdobné typy je diskutabilné.
I keď z hladiska tlaku na vývoj by mohli byť dvaja výrobci stíhačiek a dvaja výrobci motorov pre ne. Či sa ten tlak na rozvoj/vývoj/pokrok dá udržať aj pri jednom monopolnom výrobcovi, je diskutabilné.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42430
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 28 kvě 2021, 00:19

Výsledkom môže byť aj "optionally piloted vehicle" - teda niečo, čo môže fungovať aj ako pilotované lietadlo, aj ako bezpilotný dron s vyspelou AI.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 28 kvě 2021, 06:53

kenavf píše:
27 kvě 2021, 23:54
Lenže v minulosti sa vyvíjali stíhačky aspoň pre tisícovú sériu, dnaska už maximálne vízia v stovkách kusov takže mať dva obdobné typy je diskutabilné.
I keď z hladiska tlaku na vývoj by mohli byť dvaja výrobci stíhačiek a dvaja výrobci motorov pre ne. Či sa ten tlak na rozvoj/vývoj/pokrok dá udržať aj pri jednom monopolnom výrobcovi, je diskutabilné.
add 1 ... Ano, ale současně byla jejich cena desetinová = finančně to vyjde nastejno.
add 2 ... Dva vývojové typy. To je podstatné. Většinou to bývá tak, že jeden je progresivnější a druhý klasičtější. Vyhraje lepší.
add 3 ... Pokud jsou u jednoho výrobce dva vývojové týmy, a je-li zajištěno dostatečné financování, pak soutěží ty týmy a výsledek je stejný jako když soutěží dvě firmy.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

classix
Senior redaktor
Příspěvky: 3359
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od classix » 28 kvě 2021, 07:21

Rusové potřebují nějaký provozu levný exportní typ. Čínsko-pakistanský letoun JF-17 je toho příkladem. Jsou země v Africe, Asii nebo latinské Americe, které používají ex-sovětské verze Su nebo MIG a ty jsou potenciální zákazníci pro tento typ nového letadla. A když se tam udělá nějaký těžební barter, za podpory státu, tak jsou to tyhle země jak schopné financovat, tak následně provozovat.
Ten vývoj bude slepenec jíž s existujících řešení a technologií.
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42430
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 28 kvě 2021, 08:49

To tiež dáva zmysel. Podobne vznikol aj Northrop F-5 Freedom Fighter, Northrop F-5E Tiger II a Northrop T-38 Talon. Ako ľahšia, jednoduchšia, nákupne lacnejšia, prevádzkovo lacnejšia a obslužne jednoduchšia alternatíva spočiatku k MDD F-4 Phantom II, neskôr k americkým strojom všeobecne. A môže dopadnúť podobne - jeho varianta bude stroj pre "kondičné lietanie" bojových pilotov, letovými výkonmi "nad" Jak-130

Zlepenec existujúcich technologií to bude určite - pokiaľ sa nestane platformou pre rôzne testy. Nie je totiž dôvod dávať do "exportného/monkey" stroja najlepšie - ale logicky aj najdrahšie - technologie. "Predošlá generacia", maximálne s využitím modejnejších výrobných technologií, s rezervou postačuje. Napríklad celý palubný počítač, ako je v Mig-29 alebo bol v Su-22, nebude vážiť pol metráku ale päť kilo aj s napájaním a prevodníkmi a rozmerovo bude ako jeden poloprázdny blok z terajšieho tuctu... Pokiaľ vôbec sa podobná architektúra palubnej elektroniky zachová.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 7620
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od palo satko » 28 kvě 2021, 09:16

Lenže v minulosti sa vyvíjali stíhačky aspoň pre tisícovú sériu, dnaska už maximálne vízia v stovkách kusov takže mať dva obdobné typy je diskutabilné. I keď z hladiska tlaku na vývoj by mohli byť dvaja výrobci stíhačiek a dvaja výrobci motorov pre ne. Či sa ten tlak na rozvoj/vývoj/pokrok dá udržať aj pri jednom monopolnom výrobcovi, je diskutabilné.
Ono sa nakoniec ukazuje, že moja babka mala pravdu, ked vravela, že gazdina by nemal mat všetky vajcia v jednom košiku. Ked som pre rokmi prehlasil na Armadnych novinach že lietajuca digitalna ustredna zvana F-35 (citoval som americkeho načelnika leteckych sil) je kravina a že sice bude vediet všetko ale nič poriadne, tak som podla reakcii v diskusii poslal ku kardiologovi 3/4 prispievatelov. Dnes sa ukazuje, že som mal pravdu a USA sa vracaju k starym herkam F-15 a F-16.
Rusi urobili ale tiež tu istu chybu, ked zrušili všetko a zostali drahom a dvojmotorom univerzalnom type Su-27. Minimalne mali vyhodit z produkcie Mig-29 a nahradit ho lietadlom jednoduchšim a lacnejším v duchu svojich tradicii: vymakenajši model pre seba a jednoduchši "pre opice". Stratili 30 rokov.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 28 kvě 2021, 10:37

Zase pozor ... vzletová hmotnost 18 tun zas není nějaký střízlík. To je kategorie F-16 nikoli JF-17.
Nemyslím si, že by to bylo zamýšleno jako "levné vývozní letadlo" pro 3-tí svět. Spíš jako levnější doplněk těžkých Su-35S resp. Su-57.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5231
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od nine_mike » 28 kvě 2021, 11:45

Čiže Mig-35 resp. celá vývojová rada Migu-29 týmto zrejme odchádza do histórie. Škoda, aj keď je to racionálne rozhodnutie a určite technológie ktoré sú v 35ke OAK použije v tom jednomotoráku.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 28 kvě 2021, 12:28

To určitě. Ale nezapomínej, že ten jednomotorák bude nejdříve za 10 let. Spíše později. Myslím že nějaké MiG-29M / MiG-35 se ještě vyrobí.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42430
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 28 kvě 2021, 13:44

Na 15-20 tonovú mašinu potrebujete motor s ťahom aspoň 75kN maximal a 125kN forsaž, teda vyššie verzie AL-31 alebo "počiatočné" AL-41. To okrem iného zodpovedá aj S-70 Ochotnik-B. A sme zasa u toho, čo som už napísal (a nielen ja) - "voliteľne pilotované lietadlo" váhovej triedy S-70. V ideálnej podobe - ako výmenná "kazeta" s pilotnou kabínou alebo alternatívne s palivovou nádržou na 1000-1500l paliva a s doplnkovou sadou družicovej komunikácie alebo optoelektroniky.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Odpovědět