Letecký vývoj

Odpovědět
shmel VR
Sponzor fóra
Příspěvky: 677
Registrován: 16 úno 2017, 10:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od shmel VR » 30 kvě 2021, 11:17

U F-35 nahrazuje funkci odřezávače mezní vrstvy právě ta boule která mezní vrstvu rozvířenou trupem před nasávacím otvorem donutí přilehnout k povrchu a usměrní ji. Zjednodušeně asi tak. Jinak rozvířená mezní vrstva nedělá dobře lopatkám kompresoru toť veškerá alchymie.

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 653
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od vojvoda » 30 kvě 2021, 13:35

Ďakujem. Myslel som si že to bude kvôli vzduchu ovplyvnenom obtekaním trupu, no u F-35 a pod. som tú buľu považoval za rozrážač vzduchu pri vyšších rýchlostiach kedy by nahradil mechanickú reguláciu prietoku. Tá regulácia však bude zavislá zrejme aj na letovej hladine
срочно расстрелять

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Aaron Goldstein » 30 kvě 2021, 15:03

k42 píše:
30 kvě 2021, 07:56
Aarone, ten první kus, vestavěný do upraveného draku L-59, není důkazem ničeho. Byl to zastavbovy test, sloužící pro integraci avioniky. Proto to bylo ponecháno dvoumistne, aby to dostali na zem vcelku, kdyby testovaná elektronika vyhnila. Finální stroje jsou jiné, i drak je jiný.
Opět budu nesouhlasit...
S prototypem letěl jenom jeden pilot... Dvorní zalétávací pilot Aera Ing. Miroslav Schutzner... Nikdy nebylo obsazené druhé místo protože se už předem počítalo, že stroj bude nakonec (dle požadavku armády) jednomístný... Jediný důvod použití dvoumístné kabiny bylo použití modifikovaného trupu z L-59, protože z něho L-159 konstrukčně vychází...
Jak píše Skeptik, tak drak je tam mírně pozměněn, ale nikoliv natolik aby šlo o novou konstrukci, ale naopak natolik málo, aby se výroba zvládla s co nejmenší obměnou strojového vybavení... Navíc fabrika musela být stále schopna v případě potřeby i nadále postavit L-39/L-59...

Mimochodem... Poklud by šlo pouze o zástavbu nové avioniky do (dle tebe) jiného stroje, tak by tento stroj nemohl být nikdy označován za prototyp... Což ovšem letoun čísla 5831 je... Navíc by nebyl důvod označovat jiný stroj, pouze s novou avionikou názvem nového stroje... Ale letoun č. 5831 má na sobě zcela zřetelně uvedeno L-159...
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od k42 » 30 kvě 2021, 16:56

Koukni se na net, na plánky L-59 a L-159. Jsou to jiná letadla. Ten první "prototyp" (není to prototyp) má na sobě nápis L-159, protože to je v rámci vývoje programu L-159, ale je to pořád jenom L-59. Vezmi si metr a oměř si to a pak to porovnej s plánkem. Nevím, co dalšího bys po mě chtěl...

Sloužilo to jako "testbed" pro program. Na testy všech systémů, na integraci avioniky, hydrauliky, tlumících-korekčních prvků v řízení. Zkoušela a vyvíjela se na tom ergonomie kokpitu (alá F-16). Vzadu bylo ještě jedno řízení, včetně starých přístrojů z L-59, pro letové testy, jak jsem napsal, kdyby nová avionika nešla. Jo, pak už s tím létal jenom pilot z nového předního kokpitu, když vývoj a zkoušení postoupilo dále a bylo jisté že nová avionika funguje. Pak už ten zadní kokpit nebyl potřeba. Dávaly se do toho prostoru měřící a záznamové aparatury. Byla to taková "létající laboratoř" celého programu.

L-159 je konstrukčně jiné letadlo než L-59.

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Aaron Goldstein » 30 kvě 2021, 17:10

Nemáš pravdu... A nepotvrzuje to ani jeden ze webů mapujících konstrukci letadel... Ani to nepotvrzují sami zaměstnanci Aera...
Jako prototyp letoun č. 5831 uvádí všichni... (doložitelné) Od samotného Aera po VHÚ (který ho nyní vlastní)... (doložitelné)
Pilot s tím nelítal z předního kokpitu někdy pak, až se ozkoušela avionika... Pilot s tím létal sám a z předního kokpitu od prvního vzletu, po celou dobu zkoušek tohoto prototypu... (doložitelné)
Stejně tak není pravda, že by v zadním kokpitu byla jiná avionika, či, že by se to místo osazovalo nějakou měřící technikou... (doložitelné)
Obávám se, že o pravdivosti tvých slov lze s úspěchem pochybovat... Stejně tak se obávám, že tvé tvrzení nejsi schopen doložit nějakým zdrojem...
Takže ne, neshodneme se...
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od k42 » 30 kvě 2021, 18:47

Dobře, vyhrál jsi. Žádná studie trhů nebyla, L-159 je stará L-39/59 "oplácaná" vším možným, a je to cvičný letadlo.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11146
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 02 čer 2021, 23:36

Americký ‚trojplošník‘ SE200 by možná letěl. Snížení spotřeby o 70 procent je ale technický nesmysl
https://www.irozhlas.cz/veda-technologi ... 022247_dok
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
Lookass
Redaktor
Příspěvky: 358
Registrován: 27 led 2019, 21:21

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Lookass » 03 čer 2021, 20:46

https://www.scmp.com/news/china/science ... sonic-race

Nový čínský aerodynamický tunel

Čínský fyzik prohlásil, že nový aerodynamický tunel v Pekingu, který bude "brzy" představen, posune Čínu v oblasti hypersonické technologie o desítky let před zbytek světa.
Výzkumný pracovník Čínské akademie věd Han Guilai minulý týden na online přednášce uvedl, že větrný tunel JF-22 v pekingské části Huairou je schopen simulovat lety rychlostí až 10 km za sekundu, což je 30násobek rychlosti zvuku. Spolu s již existujícím zařízením, které se nachází rovněž v Pekingu, by Čína získala "asi 20 až 30 let náskok" před Západem.

Přední výzkumný pracovník odhalil, že nové zařízení schopné simulovat let rychlostí třicetinásobně převyšující rychlost zvuku bude "brzy" připraveno.
JF-22 bude mít sedmkrát větší výkon než Hooverova přehrada v USA a téměř stejný výkon jako Tři soutěsky.
Obrázek

:sipka: Stávající hypersonický aerodynamický tunel JF-12 v Pekingu má přibližně pětinu výkonu nového zařízení ve výstavbě

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11146
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 03 čer 2021, 22:26

:sipka:
said the power produced by the JF-22 wind tunnel
Nemali by sme sa ale skôr baviť o "príkone"/"potrebnom príkone" veterného tunela alebo majú na mysli "energiu prúdu vzduchu" a príkon by bol teda ešte väčší? :sad:
said the surface of an aeroplane travelling at such a speed could reach 10,000 degrees Celsius
povrchová teplota 10000°C,..fakt dosť vysoká. :sad:
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 04 čer 2021, 08:12

Treba vedieť, že ten údaj o výkone platí pre takéto tunely obvykle pre čas kratší ako jedna sekunda (mimochodom - 10km/s je rýchlosť vyššia ako rýchlosť detonačnej vlny u drvivej väčšiny výbušnín)

Snímka je tiež zaujímavá a poučná: všimnite si, na akých útlych šrubkoch drží dekel nad tunelom. Hlavne v porovnaní s trubkami na zábradlí :wink:
- a všmnite si, že osvetlenie pracoviska je len dočasné. Ono tam asi fakt fučí trochu viac, že človeku by to mohlo obrať aj mäso z kostí, prípadne aj menšie kosti...

- 10000°C = teplota bodu zastavenia, teplota zbrzdenia prúdu, stagnation point temperature
viewtopic.php?p=4642#p4642
Teplota zbrzdenia prúdu: T = T0 * (1 + ((gamma − 1)/2)* M^2)
kde gamma pre vzduch ~1,4
M - Machovo číslo
T0 - teplota prostredia v kelvinoch

Po úprave: T = T0 * (1 + 0,2*M^2)

teda pre T0 ~230K (-45°C) a ~2,5km/s (Mach 7,5 - Mach 8) je teplota zbrzdenia 2817 - 3174°C
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

inzo
Sponzor fóra
Příspěvky: 386
Registrován: 07 úno 2017, 21:14

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od inzo » 04 čer 2021, 09:24

o vzduchovom tuneli ťažko hovoriť, zrejme ide o testovací priestor vo vnútri obrovského motora:
Unlike facilities in other countries – which use mechanical compressors to generate high-speed air flow – the JF-22 uses chemical explosions.When the tunnel fires up, its fuel burns at a speed 100 million times faster than a gas stove, generating shock waves similar to those encountered by air planes at hypervelocity in high altitudes. According to Han, each plane or weapon model “needs to take about 10,000 tests in the tunnel” before production.
LENS II, the most advanced wind tunnel in the US, has simulated flights up to Mach 7, with the simulation lasting 30 milliseconds. In contrast, the JF-22’s average runtime could reach 130 milliseconds

takže tie kostičky by nielen opadali, navyše by prebehla aj okamžitá kremácia :lol:

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od k42 » 04 čer 2021, 09:42

Amícké United Airlines včera publikovaly, že objednaly 15 supersonických dopraváků od výrobce Boom Supersonic, s opcí na dalších 35.
https://hub.united.com/2021-06-03-unite ... 16403.html

inzo
Sponzor fóra
Příspěvky: 386
Registrován: 07 úno 2017, 21:14

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od inzo » 04 čer 2021, 10:08

v realite ide o reinkarnovaný Concorde, ALE! aby bola sv.Gréta spokojná, tak vraj negenerujú CO2. " Overture is expected to be the first large commercial aircraft to be net-zero carbon from day one, optimized to run on 100% sustainable aviation fuel (SAF)"
a ako to urobia?
https://blog.boomsupersonic.com/booms-p ... 4a7b638f48
We are conducting an exhaustive search of the most promising present and future sustainable aviation fuels (SAF) projects to help address our airplanes’ greenhouse gas footprints. Today, the best SAF on the market offer an 80% reduction in lifecycle CO2 over conventional jet fuel. In January 2019, we successfully tested XB-1’s engines using a blend of fuel that was ~80% SAF from waste animal fats. This test program gave us valuable information about how XB-1 engines perform using SAF. In June 2019, we signed a partnership with Prometheus Fuels to deliver low-carbon fuel during the XB-1 program. Prometheus’ technology efficiently converts atmospheric CO2 into jet fuel using clean energy. And we’ve pledged to make the XB-1 ground and flight test program carbon neutral through SAF and carbon offsets.

takže spotrebu môžeme (zatiaľ) uvádzať aj v počte prasiat/psov/kureniec spálených za hodinu

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 04 čer 2021, 13:35

Páni - :sipka: aspoň voľné preklady :!:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
riho
Samostatný redaktor
Příspěvky: 2708
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od riho » 04 čer 2021, 14:46

K tomu tunelu. 10km/s, to už bez problémov môžu simulovať návrat telies z obežnej dráhy Zeme, resp. takmer z Mesiaca pri brzdení z 2. kozmickej.

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5216
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od nine_mike » 04 čer 2021, 16:36

Ako vlastne robia také rýchlosti prúdenia? Nejako výbuchom?
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 04 čer 2021, 17:27

Obvykle nie. Aj keď je to tiež možnosť... Možností je ale niekoľko.
Väčšinou sa to robí tak, že vstupná strana tunela je vybavená vysokotlakým systémom (nádrže s objemom desiatok až stoviek kubíkov a tlaky cez 50MPa - špička vraj až ku 3GPa!) S OHREVOM :shock: až na teploty okolo 1000°C, za nimi nasleduje lavalova expanzná tryska, pripojená k nádržiam "polmetrovým" potrubím - a ventilmi, čo sa otvárajú za tisicinu sekundy. Za lavalovou tryskou, respektíve v jej ústí, je merací priestor - ako vidno na fotke a vývod do vakuového priestoru s objemom stoviek, skôr až tisícov metrov kubických - pripojený na merací priestor metrovým a väčším potrubím.
Ten ohrev je fakt dôležitý a vedátori by najradšej ohriali vzduch až na 2-3 tisíc stupňov, lepšie na päť tisíc - expanziou na lavalovej tryske sa vzduch prudko schladí. A niektoré tunely sú v dosiahnuteľnej rýchlosti prúdu limitovaná proste tým, že pri vyššej rýchlosti by sa vzduch expenziou skvapalnil. :devil:
Lavalova tryska je obvykle výmenná alebo nejak nastaviteľná - jej nastavením alebo tvarom sa reguluje rýchlosť prúdenia a tlak v meracom priestore. Tlak je obvykle veľmi nízky - bežne zodpovedá výškam vysoko nad 20km.
Stroj na "Mach 10 pri hladine mora" nemá tuším nikto. A tak sa výsledky musia celkom zložito dopočítať cez Reynoldsove čísla, tlaky a teploty.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

nine_mike
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5216
Registrován: 07 úno 2017, 19:50

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od nine_mike » 04 čer 2021, 18:29

Chcel by som vidieť taký test aj tú tlakovú inštaláciu. V práci robím aj s tlakmi, raz mi strelil ventil na olejovom piestovom tlakomery, bolo to pri tlaku cca 30 MPa a ten ventil preletel celý labák a zaryl sa do steny na druhom konci miestnosti. S plynmi pri kalibrácii robíme len do 20 MPa lebo vyššie je obrovský problém vytesniť spoje, tak aby bol v systéme aspoň chvíľu stabilný tlak. Taký tunel by som si fakt rád ošahal. Natlačiť taký objem na 50+ MPa ešte tomu pripiecť a potom to zámerne odstreliť, pff to musí byť naživo iná pecka. Aj tie ventile by som veľmi rád videl čo sú zač, lebo to musí byť hoodne veľká veda aby to fungovalo a nikoho nezabilo.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42280
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 04 čer 2021, 19:09

Posledné je vcelku jednoduché - riadiace stredisko je solídny železobetonový bunker a okolie sa evakuuje a "odtrúbi" ako priemyslová strelnica alebo kamenolom.

16 palcový nadzvukový tunel - stavba a testy (~ začiatok 50. rokov)



iný tunel - inštalácie (~1965)


Inak vybavenie a usporiadanie moderných vysokorýchlostných tunelov nikto príliš neukazuje - know-how v tejto oblasti sa vyvažuje nie zlatom, ale plutoniom.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od skflanker_ » 09 čer 2021, 21:54

V CAGI skúmajú dizajn nového ľahkého lietadla pre odľahlé oblasti severu
410.jpg
Foto som otočil o 180° - reálne je hore nohami
Špecialisti v CAGI (ЦАГИ) začali výskum s cieľom vyvinúť dizajn ľahkého lietadla pre miestne letecké spoločností. Lietadlo je určené na prepravu cestujúcich a nákladu v podmienkach typických pre odľahlé oblasti severu a Ďalekého východu.
Zdroj https://www.tsagi.ru/pressroom/news/5213/ z 09.06.2021
Rozdiel medzi L-410 má byť tá šikmá vzpera medzi krídlom a trupom = má odľahčiť a spevniť krídlo

Odpovědět