Letecký vývoj

Odpovědět
kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 05 zář 2020, 21:44

Alchymista píše:
03 zář 2020, 22:53
Šachy s DeepBlue boli akorát kolosálny podvod - počitač bol priebežne programovaný s podporou niekoľkých amerických a indických šachových veľmajstrov a niekoľkých ďalších šachových automatov, ktorých dokázal Kasparov opakovane poraziť - ale nie v simultánke či hre proti všetkým súčasne.
Píšeš o roku 1997.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 06 zář 2020, 07:40

kenavf píše:
05 zář 2020, 21:39
Keď nebude mať informácie AI tak ich nebude mať ani pilot.
Ako sa pilot dozvie o cieli ak bude zarušený radar.
Na BVR pilot bojuje len podľa prístrojov a tie isté informácie má aj AI ale tá sa vie rýchlešie rozhodnúť.
Je to pořád recyklace téhož.

U BVR nevím, ale tam to není ani tolik o pilotovi či autopilotovi, jako o kvalitě AA střel a naváděcí středisku - ať už AWACS nebo pozemní. Pilot sám si pomoci palubního radaru cíl nezjišťuje, a pokud ano, a bojuje-li proti soupeři podporovanému naváděcím střediskem ... pak prohraje.
Prostě proto, že to naváděcí středisko jej zjistí dříve a navede ho do střelecké pozice mimo zónu detekce soupeřova radaru.

U WVR není ani tak problém rychlost reakce pilota / autopilota, jejich schopnost snášet přetížení či zvolení optimální reakce na protivníkovu akci.
Hlavním problémem je detekce / rozpoznání cíle a situační podvědomí.
Pilot jej získává spojitě, zrakem, a je schopen cíl jasně identifikovat.
Autopilot jej získává skokově a "zprostředkovaně" na základě nějaké anomálie / odrazu. A tato anomálie je shodná pro letadlo i fléru (v IR spektru) nebo pro letadlo, klamný radarový cíl či "ducha" (při radarové detekci) apod.
Jak už jsem psal dříve ... získá se spoutá "plots" ale rozpoznat, které jsou ty pravé a "patří" k sobě je o to složitější, čím rychleji se mění poloha cíle vůči senzorů. A při WVR souboji se poloha mění setsakra rychle.

Takže autopilot by pravděpodobně vyhrál, jako v té simulaci na počítači, pokud by měl stejné informace jako pilot ... ale to v reálné situaci ještě dlouho mít nebude.

Dalším faktorem je "domýšlení" si situace. Co když vzdušný boj WVR bude probíhat v blízkosti mraků nebo nedej bože země a protivník bude zcela, nebo částečně zakrýván.

Pozn. Překryj autopilotovi Tesly 2/3 dopravní značky "Zákaz vjezdu" keřem / stromem / překážkou ... schválně jestli tam vjede.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 06 zář 2020, 09:52

kenavf píše:
05 zář 2020, 21:44
Píšeš o roku 1997.
Metody a o postupy sa nemenia. Aj v 1997 bolo treba dokázať, že AI je lepšia.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 06 zář 2020, 13:31

Tak to by sme tu mohli debatovať aj o roku 1957. :evil_smile: Veď odvtedy sa tiež možno niektoré metódy a postupy nezmenili.
Ono môže byť, že nejaké operácie prebiehajú dnes podľa takého istého algoritmu ako v roku 1997(alebo dokonca v roku 1957).
Ale predpokladám že od roku 1997 došlo k nejakému vývoju aj v oblasti algoritmov a nie len v oblasti rýchlosti spracovania týchto algoritmov.(napr. Sojuz-Apollo 1975 američanom trval prepočet korekcií dráhy 8 minút, rusom trval 30 sekund)
Osobne by som videl len otázku v tom ako by sa AI mala zachovať v prípade keď zistí signály ktoré nezapadajú ani nízkym percentom do charakteristík cielov/objektov ktoré má v databáze. Nakoľko by bola schopná improvizovať. A je otázne ako často sa vyskytne že niekto objavý/vymyslí úplne nový klamný manéver/zariadenie.

P.S.
Ak si ovšem nemyslel politické "Metody a o postupy".
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 06 zář 2020, 14:43

Skeptik píše:
06 zář 2020, 07:40
...
Pozn. Překryj autopilotovi Tesly 2/3 dopravní značky "Zákaz vjezdu" keřem / stromem / překážkou ... schválně jestli tam vjede.
Napríklad:
Tesla Autopilot umí detekovat nehodu dřív než se stane: tady je důkaz http://www.hybrid.cz/tesla-autopilot-um ... y-je-dukaz
Skeptik píše:
06 zář 2020, 07:40
Dalším faktorem je "domýšlení" si situace. Co když vzdušný boj WVR bude probíhat v blízkosti mraků nebo nedej bože země a protivník bude zcela, nebo částečně zakrýván.
viď odkaz hore, vie sa odhadnúť/vypočítať čo sa bude diať.
Tak isto aj u tej značky,z databázy zistí že body/pixely sa na 66% sa zhodujú so značkou "zákaz vjazdu" a s nejakou inou značkou má zhodu maximálne 5% a tak ju zaradí do kategorie "zákaz vjazdu".

Len veľmi malý výber z toho čo Tesla detekuje. https://smartmania.cz/unikatni-pohled-n ... autopilot/



-----
problémy s detekciou od 4:00


------
obídenie cestného kužela na dialnici ktorý bol úplne mimo lajny v dráhe auta=žiadny problém https://electrek.co/2019/12/02/tesla-au ... one-video/
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
Svarboj
Senior redaktor
Příspěvky: 3860
Registrován: 24 úno 2017, 17:09

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Svarboj » 26 zář 2020, 12:06

Jak si Lockheed Martin představuje ochranu velkých letadel (AEW, tankery...) proti PLŘS.

Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 26 zář 2020, 12:53

Moc hezká idea … teď ještě nějak dokázat udržet ten laser na střele dostatečně dlouho, aby došlo k průpalu, za situace, kdy sebou jak střela, tak pod "mrská".
A nebo vybavit F-16ky dostatečně výkonným zdrojem energie tak, aby k průpalu došlo "hned" ... např. malou jadernou náloží.
R.I.P. pilot :wink:
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 14391
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od martanus » 26 zář 2020, 13:22

A ví někdo v Lockheed Martin, že účinná ochrana raket a dronů proti jejich laseru je řádech stovek dolarů.

Útočnikovi stačí raketu a dron pokrýt zrcadlovým povrchem a lasery jsou nahrané. Lasery jsou dobré na krátké vzdálenosti, případně značkovaní nebo v místě kde není vzduch.
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“
Konfucius: " Můžete obětovat vojsko, hospodářství či blahobyt, ale nesmíte obětovat zdravý rozum!"

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 26 zář 2020, 14:23

Máte predstavu, aký výkon je na podobná srandičky potrebný?
Väčšina videí rôznych demonštrátorov ukazuje len "vyžarovaciu jednotku", posledný stupeň optického traktu zariadenia - a "skromne pomlčí" o troch až piatich kontajneroch s bateriou kondenzátorov, turboagregátom, generátorovým traktom plynového CO2 laseru, nádržami CO2, deuteria a fluoru, neutralizačnou jednotkou a inými blbinami, bez ktorých to proste nefunguje...
Tá F-16 by na podobný efekt v reále potrebovala ešte druhý motor, čo by krútil generátorom.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Karsa Orlong
Redaktor
Příspěvky: 189
Registrován: 07 úno 2017, 20:23

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Karsa Orlong » 23 říj 2020, 21:53

Číňané chtějí do 5 let vyvinout letoun poháněný scramjetovými motory
Čínský aerokosmický gigant CASIC v pondělí na odborném summitu ve Wu-chanu představil detaily svého vícenásobně použitelného projektu Tengyun pro levné vynášení družic na oběžnou dráhu. Prostředek se bude ze skládat ze 2 stupňů: prvním stupněm bude atmosférický letoun poháněný TRCC motory, který po dosažení výšky 30 km a rychlosti 6 mach vypustí menší znovupoužizelný raketoplán.

Minimálně 2 roky už běží vývoj nejdůležitejšího prvku sestavy, scramjetového motoru typu TRCC, který bude pohánět první stupeň, přičemž za poslední rok už proběhlo několik testů zmenšeného modelu. Finální motor s ostatními technologiemi má být vyvinut do roku 2025, kdy chce společnost provést testovací let zmenšeného modelu prvního stupně (měřítko 1:2). Nejpozději v roce 2030 by pak měl už skutečný Tengyun dosáhnout komerčního nasazení.

V této chvíli ještě nebyla zfinalizována konečná podoba letounu. CASIC už ale uvolnil studii, jakých parametrů by sestava dosahovala: první stupeň by měl hmotnost cca 900 tun a délku 75 až 80 metrů. Druhý stupeň by měl hmotnost 180 až 200t a má vynést na oběžnou dráhu 2 tuny užitečného zatížení.

Možné podoby letounu
Obrázek
Obrázek

Video v čínštině
https://baijiahao.baidu.com/s?id=168096 ... FailFlag=1

Test korektního uvolnění druhého stupně ve větrném tunelu
Obrázek

Rozhodně tento projekt nespojovat s tím malým raketoplánem, který byl vynesen na začátku září a za kterým stojí druhý čínský gigant CASC (skoro stejné jméno, ale úplně jiná společnost). Tento miniraketoplán vychází z demonstrátoru Shenlong a s projektem Tengyun podle všeho nemá nic společného.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42267
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 23 říj 2020, 22:27

Tiež zaujímavá vehikel
Snímka obrazovky (2226).png
Snímka obrazovky (2225).png
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
Karsa Orlong
Redaktor
Příspěvky: 189
Registrován: 07 úno 2017, 20:23

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Karsa Orlong » 23 říj 2020, 22:53

:sipka: tenhle vehikl se jmenuje Kuaiyun a spolu s Tengyunem patří do 5 perspektivních projektů, které CASIC vyvíjí. Ale to je tak všechno, co jsem o něm našel...

Uživatelský avatar
puma
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 21807
Registrován: 17 zář 2017, 12:49

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od puma » 25 říj 2020, 11:09

První montáž (domácího) motoru PD-14 na letadlo MS-21

Současně pokračuje příprava na první let letadla MC-21-310 s motory PD-14 v Irkutském leteckém závodě - pobočce PJSC Irkut Corporation.

Jak řekl Oleg Bocharov ve vysílání televizního kanálu Rusko-24, práce probíhají podle harmonogramu, instalace systémů letadel se blíží dokončení, testuje se software pro integraci motoru a systému řízení letadel.

"Jsme v harmonogramu, držíme se plánu. Minulý týden jsme viděli, jak letadlo, tak motor [PD-14] se navzájem" vidí", takže jsme přesvědčeni, že letos proběhne první let MS-21 s ruským motorem", - řekl náměstek ministra.

Oleg Bocharov rovněž uvedl, že ruští výrobci kompozitů spolu s vývojářem letadel MC-21 provedli certifikační zkoušky domácích materiálů v souladu s leteckými předpisy.

„Materiály (PKM) jsou certifikované, chápeme, že pro nás jde hlavně o program rozšiřování dodavatelů o celou škálu komponent, takže vše je naplánováno i zde, a věříme, že ruské kompozitní křídlo zahájí v blízké budoucnosti testy,“ řekl ... Tisková služba společnosti Rostec vysvětlila, že všechny vlastnosti ruských kompozitních materiálů pro MS-21-300 splňují požadavky na konstrukci letadla a nezhoršují jeho letový výkon ani ekonomickou výkonnost. To potvrdily certifikační zkoušky materiálů v centrech certifikovaných Federální agenturou pro leteckou dopravu. Irkut Corporation již zahájila výrobu sériových dílů a sestav z domácích kompozitů.
https://aviation21.ru/za-period-avgust- ... 72-chasov/
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od skflanker_ » 06 úno 2021, 18:49

V Rusku (Novosibirsk) v piatok 05.02.2021 začali letecké testy vysokoteplotného supravodivého 500kW (679 koní) elektromotora na lietajúcom laboratóriu Jakovlev Jak-40
40.jpg
Píšu že ide o lietadlo s prvým supravodivým elektrickým motorom na svete, danú ruskú firmu o "spoluprácu" už požiadal Airbus a Siemens. Do 2 rokov plánujú postaviť a testovať Iľjušin Il-114 s čiste iba 2 elektrickými motormi. Motor regulujú cez frekvenčný menič, pri 2500 otáčkach za minútu a výkone 500kW má účinnosť 99,8%
Zdroj https://ngs.ru/text/transport/2021/02/05/69750371/ + https://sdelanounas.ru/blogs/139271/ z 05.02.2021 = oveľa viac info
Foto https://vk.com/wall-123538639_1766902 z 06.02.2021

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16228
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od petrp » 06 úno 2021, 18:50

Motor je jedna věc, z čeho ho ale budou následně "krmit" druhá... :pohoda
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 06 úno 2021, 18:53

:sipka: Cez predlžovačku? :pivo
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od skflanker_ » 06 úno 2021, 18:55

Píšu, že na palube LL Jak-40 je komplet meracia elektronika ktorá má hlavne zistiť a nastaviť správne odbery z batérií. Jak-40 má 3 klasické motory na ktorých sú elektrické generátory a tie dobíjajú / napájajú batérie na palube = aspoň tak som to pochopil z článku.
Ale súhlasím s tebou = teraz im elektriku vyrába klasická turbína, ale čo a hlavne ako dlho bude napájať ten Il-114 s 2 motormi (2x500kW ?) tak to som sa nedozvedel.
A sranda bude, ak takému lietadlu v budúcnosti dispečeri povedia = máme tu plno snehu, dajte si ešte 2-3 okruhy a vyčkávajte kým o odpratáme.
Naposledy upravil(a) skflanker_ dne 06 úno 2021, 18:58, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16228
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od petrp » 06 úno 2021, 18:58

Je to ale poměrně snadné - je tady poptávka, tak proč by nenabídli, že jo? Chcou motor? Mají ho mít. Z čeho to budou krmit je vůbec nezajímá. :mrgreen:
BTW - už ten pojem "vysokoteplotní supravodivý" je hoden vyspělé technické civilizace. Nějak mi asi uniklo, že existuje nějaký vodivý materiál s kritickou teplotou v oblasti vysokých teplot. Vynálezce je totiž okamžitý a jasný vítěz nobelovky :idea:

PS: Neznám jediný frekvenční měnič, s účinností vyšší než ca 95%, takže to je další prvek v systému na nobelovku... :smich:
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od skflanker_ » 06 úno 2021, 19:11

Účinnosť je uvádzaná iba pre motor = nie pre celý komplex
Oprava = ešte nebol vzlet, iba pozemné testy
A ide o HYBRID = z Jaku-40 stredný motor zamenili za generátor = ten je zdroj elektriky, batérie sú len medzičlánok, sami uvádzajú že sa tým iba znížia emisie a spotreba paliva, takže na palube bude stále plynová turbína s generátorom.

https://youtu.be/EurixdREWSs zverejnené 06.02.2021, dĺžka videa 3:04 min.
https://youtu.be/KtmEnDMkvZc zverejnené 02.02.2021, dĺžka videa 2:13 min.
https://vk.com/video-123538639_456266440 zverejnené 06.02.2021, dĺžka videa 1:46 min.
Viac https://vk.com/wall-123538639_1766797 z 06.02.2021
EDIT:
Vo videu hovorí aj o chladení motora = tekutý dusík a teraz neviem či 7 alebo 77 °K
Naposledy upravil(a) skflanker_ dne 06 úno 2021, 19:25, celkem upraveno 4 x.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11145
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 06 úno 2021, 19:12

:sipka: :sipka: "vysokoteplotní supravodivý"
znamená že by mu mal stačiť kvapalný dusík a nie je potreba kvapalné hélium.
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Odpovědět