Letecký vývoj

Odpovědět
PoloSVK
Redaktor
Příspěvky: 264
Registrován: 07 úno 2017, 15:13

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od PoloSVK » 29 kvě 2021, 18:56

"Mokré" - palivová inštalácia pre pridavnú nádrž

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Aaron Goldstein » 29 kvě 2021, 19:29

Mokré křídlo se spíše používá jako termín pro nádrže v křídlech jak pro pouhou instalaci pro přídavnou nádrž...
viz teta Wiki: https://cs.wikipedia.org/wiki/Mokr%C3%A ... 9%C3%ADdlo
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 29 kvě 2021, 19:48

k42 píše:
29 kvě 2021, 15:48
F-5 "nikdo nechtěl", takže to Northrop platil sám, a vznikalo to všemu navzdory. Firma si to mohla dovolit, jelikož to bylo uděláno jako boční výsledek mnoha jiných zaplacených projektů a používalo to už osahané technologie.
Není pravda.
Soukromou iniciativou Northropu to bylo max. do toku 1955, kdy US NSVY vypsalo soutěž na stíhací letoun pro eskortní letadlové lodě na jehož základě vznikl projekt N256TX z něhož, po vypsání soutěže na lehkou stíhačku pro NATO partnery vznikl N156F (1956) ... základ budoucího F-5.
"Osahané technologie" byly použity jen z části, nikfo v USA tak lehké nadzvukové letadlo před tím nestavěl.
Ostatně, v podobné situaci byl na počátku i F-16, který protlačila "stíhací mafie", jinak by se to také nepovedlo. Příliš lehké a příliš laciné, a hlavně to bylo příliš dobré.
Opět nesmysl.
"Stíhací mafie" protlačila myšlenku lehké stíhačky ... ptotoijim bylo jasné, že na dostatek F-15 nebudou finance.
YF-16 vyhrála v soutěži s YF-17 až potom.
Ohledně Mustangu, vývoj trval 3 měsíce, opakuji to, protože je to fakt. Firma se při objednávce zaručila, že postaví nové letadlo za 120 dnů (4 měsíce). Konstrukce od prvních náčrtů do finále trvala 3 měsíce.
Ne, není to fakt.
Faktem je, že první prototyp byl hotov (roll out) po 102 dnech (tj. cca 3,5 měsíce) a zalétán po 149 dnech (tj. cca 5 měsíců). Pak se ladil s dodělával (což je součást vývoje) y zákazníkovi byly první kusy předány v říjnu 1941, tj. za cca 1,5 roku od objednání.

Informace o tom, že Mustang byl hotov za 102 dní je "urban legend" protože předpokládá, že roll out nezalétaného a nedotaženého letounu je konec vývoje. Nesmysl.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 29 kvě 2021, 20:03

Aaron Goldstein píše:
29 kvě 2021, 17:25
Mám od lidí z Odolene Vody o pozadí vzniku jiné informace a dovolím si nesouhlasit... Tím bych to uzavřel... Hádat se tu s tebou nebudu...
L-159 vznikla jako čistý projekt české vlády na bojový letoun pro AČR po skončení Studené války, kdy bylo jasné že ČR "neutáhne" nahrazení ex-sovětských bojových letadel, letadly západními.
Nějaká "analýza trhů" se rovněž nedělala ... to by tam nesměli nacpat usácký motor, který prakticky znemožňil export.
Prostě se hledala výzbroj pro budoucí AČR, a současně zachraňovalo Aero Vodochody.

L-159 nebyla v začátcích považována za cvičný, ale plně bojový letoun. Její cvičné varianty L-159B a L-159T vznikly až následně, kdy bylo jasné, že o lehký bitevní letoun bez možnosti exportu do zemí třetího světa není zájem.
Pozn Výše uvedená informace pochází přímo od jednoho vývojového pracovníka a jednoho zalétávacího pilota programu L-159.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 29 kvě 2021, 20:06

"Mokré křídlo" ... jak píše Aaron, je křídlo s integrální nádrží / nádržemi.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Aaron Goldstein » 29 kvě 2021, 20:13

Skeptik píše:
29 kvě 2021, 20:03
L-159 nebyla v začátcích považována za cvičný, ale plně bojový letoun. Její cvičné varianty L-159B a L-159T vznikly až následně, kdy bylo jasné, že o lehký bitevní letoun bez možnosti exportu do zemí třetího světa není zájem.
Pozn Výše uvedená informace pochází přímo od jednoho vývojového pracovníka a jednoho zalétávacího pilota programu L-159.
Já nepsal, že byl L-159 vyvíjen jako cvičný, ale že to byl projekt jak zvýšit prodej L-39/L-59... Udělat z cvičného (L-39/L-59) lehký bojový (L-159)... Vycházelo se z konceptu L-39ZO/L-39ZA... Nakolik to tlačila armáda nevím, lidé z fabriky mluví hlavně o tlaku marketingu... (... tedy o snaze zachránit Aero)
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od k42 » 30 kvě 2021, 00:46

Mustang: konstrukce trvala 3 měsíce. To je doba, za kterou to konstruktéři navrhli, spočítali a nakreslili, včetně všech funkčních sestav a podsestav a rozpracovali v plánech podrobně technologické výrobní postupy. 3 měsíce.
Výroba prototypu je další etapa, která trvala další čas. Jako u všeho, následovaly další etapy, jako pojezdové zkoušky, první let, zaletani atd.
Když se mluví o technice, nemůže se libovolně zaměňovat pojem a průjem, hodinky a holínky.

F-5: Bylo to "dítě" sefkonstuktera Mustangu a Sabre, který byl hlavní postavou vzestupu NAA/Northropu z maličké firmicky v giganta. I když to protlacili přes zmíněný letoun pro eskortní letadlové lodě (na kterých to neletalo), zákulisní odpor proti tomuto letadlu byl takový, že trvalo mnoho let, než dosáhli sériové výroby.

L-159: ano, byl to vládní projekt v rámci zachování obranyschopnosti a záchrany Aera. Ovšem zadaný a schválený na základě studie, o které jsem psal. Ta byla prvotní, na samém začátku. Že to mělo motor, EWR, radar atd, následně blokující export, to v době vzniku nikoho nenapadlo, Amíci a celý Západ se v 90.letech, dokud nás neměli v NATO, chovali zcela benevolentně a jakékoliv budoucí omezování exportu popírali. Saddamovi a Kimům ne, ale jinak jo, to tvrdili.

Nechápu, že si to nepamatujete, jaká v těchto věcech panovala naivita. Ovšem tenkrát to i Amíci mysleli vážně, to fasounské neoconské šílenství začalo až s bombenim Srbska.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11156
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od kenavf » 30 kvě 2021, 01:00

Grif píše:
29 kvě 2021, 18:52
Prosím vysvětlete neználkovy co je suché a mokré křídlo.
Mokré krídlo je naplnené palivom=plášť krídla slúži ako aerodynamická nosná plocha a zároveň ako nádrž.(Si predstav benzínovú bandasku ktorá má tvar krídla)
Suché krídlo=niekde v krídle sú palivové nádrže nadizajnované ako zvláštne priestory na palivo(benzínová bandaska je schovaná niekde v krídle)
:idea:
Z nejakého dôvodu politika priťahuje sociopatov.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Aaron Goldstein » 30 kvě 2021, 01:26

Aaron Goldstein píše:
29 kvě 2021, 20:13
Udělat z cvičného (L-39/L-59) lehký bojový (L-159)...
Toto myslím dostatečně prokazuje, že se vycházelo ze strojů L-39/L-59 a nešlo o žádnou "novou" konstrukci...
První prototyp L-159 byl v dvoumístném provedení (jednalo se o modifikaci trupu letounu L-59), druhý už splňoval požadavek armády na jednomístný stroj a stal se předlohou pro sériovou výrobu.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Aero_L-159_Alca
A tady máte i jeho (toho dvoumístného prototypu) obrázky... (Mimochodem dodnes je k vidění v muzeu v Letňanech...) http://svici.sweb.cz/l-159b_obr.htm
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Už nám nenapíše...
Příspěvky: 10205
Registrován: 10 úno 2017, 22:29

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Aaron Goldstein » 30 kvě 2021, 02:58

Ještě bych doplnil případovou studii celého projektu, která hodnotí projekt v kontextu obranné a národohospodářské politiky...
pernica_1_04.pdf
(981.42 KiB) Staženo 37 x
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od k42 » 30 kvě 2021, 07:39

S tím L-159 nemáte pravdu (v něčem samozřejmě ano). Vycházelo to že studie trhu, uplatnění, bojových analýz,... Byla to velmi komplexní analýza, několik set stran. Vyšel z toho koncept lehkého bitevniho letadla, které může používat přesnou navadenou munici, stejně jako F-16. Skeptik uvádí správně, že to mělo být páteří našeho letectva, pro podporu pozemních sil, které mělo být doplněno menším počtem vyspělých nadzvukovych masin. Koncept "high-low". Proto jich bylo objednáno tolik (72).

Tyto studie a analýzy byly podobného druhu, jako staly za úspěchem československého konceptu leteckého výcviku přes L-29/L-39, v té době ojedinělého a prulomoveho.

Byla to zkrátka jiná doba, nikdo si nedokázal představit, že se USA změní tak rychle ve fasistickou bestii, která tipne úplným způsobem trhy a bude si osobovat rozhodování kam kdo co smí prodat. Přičemž ještě takovým způsobem, že co zakáží prodat nám, prodají klidně sami.

Je nutno si uvědomit, že trh pro L-39/39MS/59 byl úplně mrtvý. Především ze Sojůzu se vyrojilo mnoho L-39, často v dobrém stavu, a k tomu za směšné peníze. Prodat v perspektivě 10-ti až 20-ti let nový cvičný tryskac této kategorie bylo téměř nemožné.

V té době jsem byl u toho, dodávali jsme do leteckého průmyslu výkonné pracovní stanice Sun Microsystems a na to různé CAD systémy, hlavně Catia, která se tehdy v letectví hodně pouzivala. V Aeru měl kolega fotra, byl to sice jen průmyslovák a dělňas, ale coby mistr v prototypovem týmu znal celou tu partu, kdysi kamaradil s Vlckem a dalšími. Na počátku 90.let to vypadalo nadějně. L-159 je skvěle navržený stroj, má to výborný kompromis vlastností, a jeho čas ještě přijde.

Pokud si někdo opravdu myslí, že něco takového se dělá bez obsahlych analýz a studií, je s odpuštěním idiot.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od k42 » 30 kvě 2021, 07:56

Aarone, ten první kus, vestavěný do upraveného draku L-59, není důkazem ničeho. Byl to zastavbovy test, sloužící pro integraci avioniky. Proto to bylo ponecháno dvoumistne, aby to dostali na zem vcelku, kdyby testovaná elektronika vyhnila. Finální stroje jsou jiné, i drak je jiný.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 7620
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od palo satko » 30 kvě 2021, 08:15

Ak si niekto myslel, že vyvoj a vyvoz zbrani bude po roku 1989 na "ferovku" tak vôbec nepochopil kapitalizmus alebo chybal na biologii ked sa preberala otazka ktory zo psov sa prvy dostane k fenke. Pamätam si ake boli rachoty, k naš minister hospodarstva žiadal, aby priamo v štatnom rozpočte bola vyhradena čiastka na uplatky pri zbrojnom vyvoze.
Druha vec bola, že vtedajši nosny konflikt Vojna v zalive jasne preukazala, že ani tanky z Martina a ani L-39 vela vody nenamutili aj ked skor tam platilo stare: "Mašinka charošaja, tolka traktarist na chuju!". Možno by bolo dobre zdokumentovat fungovanie L-39 vo občianskej vojne v Syrii, ktore by mohlo byt celkom dobre, ale to je zas velmi nevhodna reklama. Ale tak či tak, to či je L-39 a jeho klony dobre lietadlodnes už nie je žiaden argument pri tychto kšeftoch.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Hektor
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1681
Registrován: 16 úno 2017, 06:53

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Hektor » 30 kvě 2021, 08:33

Trh pre L-39/59 nebol mŕtvi. Stačí sa pozrieť kto čo kupoval, napríklad Egypt nemusel kupovať k L-59 aj K-8 a hnet mohlo byť o 80 kusov viac. India ešte nemala Hawk. Chorvátom dodať letku ZA/59 na pozemnú podporu a oni by brali, rovnako Macedónsko. Pobaltské krajiny, Poľsko namiesto nevydarenej Iridy. A samozrejme servis a dopĺňanie pre starých zákazníkov ale to by sme museli mat aspoň nejakú samostatnosť. A verím že po dobrej práci L-59 v Chorvátsku by tam bol záujem o L-159. Po demokratizácii Afganu a Iraku tam tlačiť L-59/159. Obom by sa práve toto hodilo. Lenže USA si dávajú sakra pozor aby Afgan nemal bojové letectvo, lifruju tam stovky vrtuľníkov a pozorovacích ľahkých lietadiel, ale nič čo by hodilo raketu aspoň za plot.
Kedy presne sa rozhodlo o vývoji L-159?

classix
Senior redaktor
Příspěvky: 3359
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od classix » 30 kvě 2021, 09:07

Po pádu sovětského Svazu se začalo rozprodávat kde co z nástupnických států. L-39 se dostala právě na civilní trh do USA z těchto přebytků a to za cenu 100t dolarů. Tomu žádná novovýroba nemohla konkurovat.
Jediný co tam mohlo tak Aero udělat tak servisní centrum nebo ty letadla vykupovat z trhu. Prakticky Aero zničil jejich vlastní podhodnocený letoun, který se v dumpingové ceně objevil na trhu.
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od k42 » 30 kvě 2021, 09:35

USA se ve fašistickou Mjuriku změnily až koncem 90.let, do té doby žádné problémy nikomu nedělali, kromě korupce a vydírání (CIA/NSA), "jako všichni".

Do válčící Jůgošky ČR odmítala dodávat cokoliv vojenského, nejen letadla. Dodávky "bratrům Chorvatům" by poškodily "bratry Srby" a vice versa. Nešla tam ani pěchotní munice a pokud jo, tak nelegálně přes CIA kanály.

Ty analýzy podle kterých se o projektu L-159 rozhodlo, byly velmi obsáhlé, dělala na tom fůra lidí. Viděl jsem jen souhrnný výcuc pro vládu, který měl několik set stran.

Všechno bylo podrobně argumentované, proč jo a proč ne. Třeba výběr amíckého motoru byl hlavně kvůli servisu po světě, navíc byl zvolen "civilní" motor, který v ničem vojenském nelétal a nebyl technologicky ničím spešl. Zvažoval se i slovenský DV-2, upravená verze s vyšším tahem, ale výrobce nedodal...

Problém projektu L-159 byl vznik Fašingtonu. I kdyby v mašině nebylo nic cizího, exporty kamkoliv by típnuli stejně.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 42440
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Alchymista » 30 kvě 2021, 10:02

Keď na trhu s prebytkom predajcov začne predajca posudzovať politickú vhodnosť kupca, môže rovno zbaliť stánok. Čož sa aj stalo.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8181
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od Skeptik » 30 kvě 2021, 10:30

k42 píše:
30 kvě 2021, 07:56
Proto to bylo ponecháno dvoumistne, aby to dostali na zem vcelku, kdyby testovaná elektronika vyhnila. Finální stroje jsou jiné, i drak je jiný.
Ano, drak (trup) je jiný ... ale ne zas o tolik - viz poměrně jednoduchá přestavba jednomístných L-159A na dvoumístné L-159T.

Jinak nějaká studie před vznikem L-159 určitě byla, ale letoun by se stavěl tak jako tak, protože případný export byl až sekundární.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
vojvoda
Výkonný redaktor
Příspěvky: 655
Registrován: 02 dub 2020, 15:37

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od vojvoda » 30 kvě 2021, 10:33

Aká je výhoda samostatných vstupov vzduchu, oddelených od trupu lietadla oproti vstupom u ktorých trup tvorí zároven jednu stenu nazávača - F-35, J-20?
срочно расстрелять

classix
Senior redaktor
Příspěvky: 3359
Registrován: 17 úno 2017, 14:09

Re: Letecký vývoj

Příspěvek od classix » 30 kvě 2021, 11:04

Nějaký koncept čínského vysokorychlostního vrtulníku
E2n4bouXwAM85TD.jpeg
E2myWFBVEAENeDG.jpeg
Vy nejstě špión, voják, uvažujetě pokrokovo. Vy stě marxista!

Odpovědět