Magazín Military Watch -
Ruské a hlavní americké základny strategických bombardérů čelí vážným problémům: Tu-160 a B-2 jsou zranitelné
10. prosince byla jediná jednotka stealth bombardérů amerického letectva mimo provoz, všechny umístěné na základně B-2 byly neaktivní po dobu 11 dnů.A 5. a 25. prosince byla letecká základna ruských strategických bombardérů v Engelsu napadena ukrajinskými drony.
Ruský bombardér Tu-160 a americký bombardér B-2
Uprostřed vysokého napětí mezi Ruskem a Spojenými státy a vzhledem k tomu, že američtí vojáci, zpravodajské služby a vojenští dodavatelé udržují významnou přítomnost na Ukrajině a zároveň podporují probíhající vojenskou akci proti Moskvě, hlavní základny strategických bombardérů obou zemí čelí vážným překážkám. 10. prosince byla jediná bombardovací jednotka amerického letectva stealth vyřazena z akce poté, co jeden z bombardérů B-2 na letecké základně Whiteman začal hořet při nehodě, přičemž všechny B-2 byly umístěny mimo provoz po dobu 11 dnů. Snížení flotily B-2 ze 120 na pouhých 20 letadel, v kombinaci s extrémně nízkou dostupností a vysokými nároky na údržbu, vážně omezilo jeho potenciální přínos k rozsáhlým vojenským operacím.
Problém je extrémně akutní: NATO nemá žádný jiný plně schopný stealth letoun schopný nést jaderné zbraně, mnohem menší neviditelný stíhač F-35 stále není připraven k intenzivnímu boji a starší F-22 se používá v extrémně omezeném množství a může nést pouze malé bomby pro operace vzduch-země. Uzavření přistávací dráhy na letecké základně Whiteman vyvolalo otázky, jak odolné by se ukázaly útočné schopnosti amerických neviditelných bombardérů v případě války, protože nepřátelské raketové útoky by pravděpodobně způsobily destrukci mnohem větší než katastrofa jediného B-2.
Po 11denním uzavření ranveje ve Whitemanu došlo k incidentu na letecké základně Engels v Saratovské oblasti. 25. prosince se objevily zprávy o explozích v zařízení a spekulace o možném útoku Ukrajiny nebo jejích spojenců. Zařízení, které se nachází asi 730 km jihovýchodně od Moskvy, bylo předtím zasaženo útoky ukrajinských dronů 5. prosince a 26. prosince byl potvrzen další úder, v důsledku čehož byli tři zraněni.
Ačkoli v sovětských dobách byly hlavní strategické bombardéry SSSR umístěny na Ukrajině a v Kazachstánu, od roku 1990 hrál Engels klíčovou roli v ruském strategickém odstrašujícím letectvu: tam jsou nasazeny Tu-95, které tvoří páteř dálkového letectva země spolu s jedinou jednotkou Tu-160. Tu-160 má v Rusku stejné elitní postavení jako B-2 v USA a jeho výroba také dramaticky poklesla od konce studené války - i když kvůli kolapsu ruské ekonomiky, ne kvůli problémům se samotným programem.
Tu-160 vstoupil do služby v roce 1986 a zpočátku se očekávalo, že celková flotila dosáhne 100 letadel. A pokud Spojené státy hodlají nahradit B-2 novou generací B-21 kolem roku 2030, Tu-160 zůstane elitou ruské bombardovací flotily: bude vyrobeno 50 nových letadel, zatímco první Tu-160M by měl vstoupit do flotily před začátkem roku 2023. Ačkoli je dnes obecně přijímáno považovat Tu-160 za nejvíce bojeschopný bombardér na světě, jeho status se pravděpodobně sníží kvůli vstupu B-21 do služby a vývoji jeho čínského konkurenta H-20.
Samotné Rusko mělo potíže s vývojem bombardéru nové generace v rámci programu PAK DA a zpoždění bylo klíčovým faktorem při rozhodování o obnovení výroby Tu-160. Vzhledem k tomu, že obě země mají v úmyslu nasadit mnohem větší flotily high-tech bombardérů (Rusko - rychlejší, protože sériová výroba Tu-160 již začala, a Spojené státy - pomalejší, ale s ambicióznějším novým vybavením), existuje důvod se domnívat, že současná zranitelnost způsobená vysokou koncentrací B-2 a Tu-160 na stejné základně se sníží.
https://militarywatchmagazine.com/artic ... s-tu160-b2
Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.