Stránka 5 z 5

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Napsal: 15 kvě 2023, 17:59
od nine_mike
Celkom zaujímavá idea na núdzové zvýšenie počtu ruských DRLO lietadiel: https://t.me/swodki/260533 Navrhuje použiť staré An-12 a vybaviť ich radarmi N035 Irbis, ktoré používa Su-35S. Takto by do roka VKS získala 6-8 strojov a preklenul by sa čas do dovybavenia VKS ďalšími A-50U a neskôr A-100.

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Napsal: 24 lis 2023, 13:39
od kenavf
E-7A Wedgetail. Letouny nahradí Boeing E-3 Sentry AWACS
https://www.armadninoviny.cz/nahrada-za ... etail.html
Že by dokázali nahradiť systém s tak veľkou otočnou anténou ako má E-3?

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Napsal: 24 lis 2023, 13:51
od petrp
Proč ne? Záleží na tom, kterého sledovaného pásma se zřekli...

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Napsal: 24 lis 2023, 14:47
od Alchymista
IMHO žiadneho pásma sa nezriekli, oba systémy by mali pracovať v pásme L. Skôr dokázali vylepšiť konštrukciu elektronicky riadenej antény tak, aby dostatočne pokryla priestor podobne ako otočná anténa AN/APY-2.

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Napsal: 24 lis 2023, 15:11
od Hektor
Chcem sa spýtať na čo by Rusku boli tie An-12 s radarom Irbis, keď má tie Su-35 schopné prípadne problém na mieste riešiť? To je riešenie tak pre Severnú Kóreu, Irán, Kubu, Sýriu.

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Napsal: 24 lis 2023, 15:43
od Alchymista
Hektor - Vytrvalosť, spracovanie dát, počet ľudských operátorov, riadenie boja a letov... Bolo by to lietajúce VS alebo aspoň NS (veliteské stanovisko, navádzacie stanovisko) a lietajúci rádiolokátor prehľadu v "malom" (= DRLO/AWACS).
Zapojenie DRLO/AWACS do systému PVO zvyšuje efektivitu a účinnost systému a vedenia boja násobne až rádovo.

Ďalšia vec je trvalé pokrytie rozsiahlych oblastí bez pozemnej siete staníc - lietadlá typu stíhač majú plánovanú životnosť cca 5-10 000 letových hodín za 20 rokov, lietadlá typu "dopravák" na 40-50 000 letových hodinách začínajú.
Na pokrytie 7x24 so zálohou potrebuješ pri trvaní hliadky 6 hodín 4 lety dopravákov + 1 v zálohe a môže pracovať na štyri prekrývajúce sa osem hodinové smeny - pri trvaní hliadky 2 hodiny potrebuješ 12 letov stíhačov + 2 v zálohe. Pravidelné a efektívne rozdelenie na osemhodinové smeny nevychádza ani pilotom, ani pozemnému personálu.

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Napsal: 24 lis 2023, 19:10
od bacil
petrp píše:
24 lis 2023, 13:51
Proč ne? Záleží na tom, kterého sledovaného pásma se zřekli...
Nemuseli se zrovna zříct, i kratší anténu lze přece přizpůsobit cívkou (a delší zkrátit kloboučkem), jen - má nižší citlivost. Lze použít i UWB fraktálovou anténu, která je poměrně malá k nejnižší přijímané vlnové délce. Amíci před lety vyzkoumali antény ktaré si samy nastavují ideální délku na základě tekutých kovů s nízkým bodem tavení. Šlo to normálně veřejně ven.

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Napsal: 24 lis 2023, 19:26
od kenavf
Možno už majú aj citlivejšie senzory tak sa mohli pohrať s lambdou aby bola menšia anténa a dostali to tak do lietadla o kategoriu menšiu a teda zásadne nižšie prevádzkové náklady.
157ton vesus 77ton,
4 motory versus 2 motory.

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Napsal: 24 lis 2023, 22:33
od bacil
Ne s lambdou (to je vlnová délka), ale s dielektrickým okolím antény a tím ji zmenšili. Například pro BT jsou SMD antény 2x1x1mm z keramiky.

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Napsal: 25 lis 2023, 07:44
od puma
kenavf píše:
24 lis 2023, 13:39
E-7A Wedgetail. Letouny nahradí Boeing E-3 Sentry AWACS
https://www.armadninoviny.cz/nahrada-za ... etail.html
Že by dokázali nahradiť systém s tak veľkou otočnou anténou ako má E-3?
Dokáží to nahradit za cenu menší přesnosti určení polohy cíle v L pásmu (ale dostatečné) s tím MESA radarem, ten žádný C pásmo nemá jako jeho předchůdci, ale zas má daleko lepší detekční schopnostmi v L pásmu oproti C pásmu na E-3 (AN/APY-2) na těžce detekovatelné objekty v cm pásmu. Taky proto má nový A-100 dual band anténu v tom talíři pracující v pásmu C a L současně - reálně tam dva samostatné radary, toto řešení má spousty výhod, včetně toho, že můžete ty data z vln 3.5-7.5cm a 15-30cm realtime fúzovat až tak, že s nimi s dobrými algoritmy budete schopni najít stealth letouny v oblasti v které je vidí L pásmo, ale to C pásmo je nevidí, protože už jsou na úrovni šumu, ale budou tam na pozadí přirozeného šumu vzory, které se budou opakovat a půjde je opakovaně detekovat například s strojovým učením (pokud nasbírate hodně dát pro výcvik neuronek) a to daleko lépe než kdykoliv předtím a nakonec takto zvednete podstatně i citlivost detekce v C pásmu nejen proti stealth letounům.

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Napsal: 25 lis 2023, 11:42
od puma
Mám tam chybu, AWACSy E-3, A-50 a E-2 požívají radary pracující ne v C pásmu, ale vedle v S pásmu (7.5-15cm), ale na podstatě to nic nemění, proč ten E-7 má radar pracující v delším L pásmu a proč A-100 je dual band S a L pásma, mimo jiné to naznačuje, že ta nepřesnost určení vzdušných cílů nebude v tom L pásmu tak hrozná, k tomu většina datalinků letounů na větší vzdálenosti a zbraní naváděných po datalinku frčí také v L pásmu, tedy s přepnutím antény do pasivního režimu lze pasivně detekovat spoustu objektů, které dříve nešlo.

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Napsal: 02 bře 2024, 09:42
od nine_mike
VKS dostali nový A-50U.
https://t.me/swodki/354800

Re: Lietadlá AWACS, DRLO (ДРЛО), EW, REB

Napsal: 14 bře 2024, 12:22
od homer
Na polském nebi se objevilo špionážní letadlo U-2 Dragon Lady
Strategický průzkumný letoun Dragon Lady byl spatřen při průletu polským vzdušným prostorem. Tuto pozoruhodnou událost zdokumentovali letečtí fotografové, včetně Karola Prokopiuka, který 10. března 2024 pořídil zřetelný snímek letounu. Letoun U-2, snadno identifikovatelný podle protáhlého tvaru přídě a unikátní konfigurace křídel vybavených dvěma kontejnery s průzkumným vybavením, letěl neznámým směrem nad Polskem, což vyvolalo otázky o účelu jeho přítomnosti.

O přesné povaze a záměru tohoto letu se zatím spekuluje, ale podle zpráv pozorovatelů to není poprvé, co byl v regionu zaznamenán výskyt letounu U-2. Jeho schopnost letů trvajících až 12 hodin mu umožňuje vzlétnout z jakékoli letecké základny nacházející se v evropské části NATO, což ponechává otevřenou otázku, zda je letoun umístěn v Polsku.

V únoru 2020 dokončila společnost Lockheed Martin testování nové multispektrální kamery SYERS-2C, která je nyní instalována na průzkumných letounech U-2S. Tato kamera, založená na principu otevřené architektury, může přenášet data do stíhacích letounů páté generace F-35 Lightning II a F-22 Raptor. V témže roce americké letectvo vyzkoušelo integrovaný systém umělé inteligence ARTUµ na letounu U-2 Dragon Lady, který umožňoval algoritmu obsluhovat radarovou stanici a detekovat podmíněné odpalovací zařízení nepřátelských raket během letu.
https://www.armyrecognition.com/defense ... skies.html