Alternativní pohony vozidel

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 10577
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od QVAK » 04 zář 2019, 23:03

Přesto pokud by to bylo z gruntu na LPG konstruováno tak tento způsob pohonu(včetně motoru) bych nikdy nevylučoval. Např. tlakové nádoby ploché a nad střechou s malou mezerou mezi nimi a střechou a odtud trubičky s plynem vedené karosérií ve středu svislé, šikmé, odvětrávané trubky(nebudou vadit difůzní vlastnosti LPG) a motorový prostor odvětrávaný a bez kapes s šikmým stropem směrem k obvodu karosérie s výdechy. Tak by šly veškeré úniky LPG neškodně do vzduchu(v klidu i za pohybu) a nebyly by schopny vytvořit výbušnou směs(12-15% koncentrace) ani zápach(koncentraci) v kabině bez nutnosti její utěsnění. Těch řešení může být a je X. Toto je chvilkový nápadse zamyšlení nad počítačem. Myšlení soustruhy vždy bolí, tehdy i dnes tak v rámci světlých zítřků v drtivé většině rozhoduje fušeřina tj. rychlost splnění tezí.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7571
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od Alchymista » 05 zář 2019, 06:56

Len taký poznámka na okraj - keď tak čítam o problematických vlastnostiach LPG (čož je propán a bután), tak začínam trochu rozumieť "nerozšíreniu" CNG/LNG (čož je hlavne metán).
A tiež ďalším dôvodom, ktoré robia z "vodíkovej ekonomiky" len večný vlhký sen "zelených ekologov".

Uživatelský avatar
Tomas BB SK
Výkonný redaktor
Příspěvky: 865
Registrován: 17 úno 2017, 18:33

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od Tomas BB SK » 05 zář 2019, 07:17

chlapci, na autach prerobenych na LPG jazdim roky a statisice kilometrov... Nic v aute nesmrdi , hlava neodskakuje, auto nehori, nebucha... LPG nie je o nic nebezpecnejsi ako benzin. Nafta je bezpecnejsia, to beriem... Auto a povacsinou ani motor netreba prerabat alebo konstruovan nanovo ak ma byt pohanane LPG. CNG ma ties svoje zvlastnosti, ale to ma aj benzin oproti nafte...

Pravda vsak je ta, ze ten, kto LPG montuje (a ciastocne aj ten kto prevadzkuje) musi vediet co robi. A to nielen z hladiska samotneho LPG, buducej udrzby... ale napriklad aj vediet upravit benzinovu palivovu mapu pretoze uciaca sa jednotka si ju prirodzene upravi podla LPG, zvlastnosti SW chodu motorov ktore prerabam (maju rozne chovania napriklad pri starte studenom koli postupne v case sa sprisnujucim euronormam)...

A to mnozstvo odbornych firiem ci garaznikov proste nevedia. Ale niektore firmy a niektory garaznici zase vedia :evil_smile:

Ina vec je to, preco vlastne tie alternativne pohony riesime? Nu, pradva je len jedna a sice cena paliva ktora silne zavisi od zdanenia daneho paliva. Keby nafta, benzin LPG stali zhodne 1,00€ tak by sme vsecja jazdili na benzin . O nic ine tu nejde ...

Ina vec je cele toto "zelene" sialenstvo ktore nesej zemeguli vobec nepomaha, skor naopak. Pretoze ked si to rozobereme, tak zistime ze riesime nepodstatne kraviny a tie podstatne kurw*me. Nakyho boha vozime do europy kvety, zradlo, elektroniku... vsetko lodami s emisiami ako cele slovensko? Naco sa tu hrame?

Biznis. Pretoze zelenu politiku musime chapat ako politiku neustaleho kolobehu penazi. I za cenu nezmyslov. Pretoze farba dolara je aka ???
Poznej, co máš před svou tváří, a co je ti skryto, se ti odhalí. Neboť nic
není skrytého, co nebude odhaleno. Poznej sám sebe ...

Uživatelský avatar
riho
Výkonný redaktor
Příspěvky: 804
Registrován: 08 úno 2017, 09:58

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od riho » 05 zář 2019, 07:48

Farba doláru je krvavá sučka učiteľka.

Jazdil som na LPG. Bolo to lacné, ale radšej mám svoj terajší diesel :)

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 3961
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od petrp » 05 zář 2019, 08:35

Tomas BB SK píše:
05 zář 2019, 07:17
...vsetko lodami s emisiami ako cele slovensko? Naco sa tu hrame?
Biznis. Pretoze zelenu politiku musime chapat ako politiku neustaleho kolobehu penazi. I za cenu nezmyslov. Pretoze farba dolara je aka ???
Souhlas až na jednu drobnost - emise jako celé Slovensko? Kdeže!

Patnáct největších lodí znečistí životní prostředí více než všechna auta světa
Nelichotivá data emisí z námořní dopravy přinesla studie dánské vládní agentury pro ochranu životního prostředí. Největší kontejnerové lodě světa mají obří motory s výkonem desítek tisíc koní. Pracují 24 hodin denně zhruba 280 dní v roce, což je pro přírodu pořádná zátěž.

Nejde samozřejmě o v poslední době ekologickými aktivisty nejvíce sledované emise CO2, ale o emise sazí, oxidů síry a dusíku. Lodní motory totiž používají palivo velmi nízké kvality a navíc nejsou prakticky vůbec svázány emisními předpisy.

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_vok

22 milionů VW Passat nemá tak velké emise jako jedna loď
Není to vtip, jsou to jen čísla. Luxusní výletní loď Harmony of the Seas vypustí za den do vzduchu 450 kg prachových částic. Tedy stejně jako 21,45 milionu vozů VW Passat 2,0 TDI s výkonem 190 koní.

https://www.garaz.cz/clanek/22-milionu- ... dna-lod-20
Cílem války není vítězství. Je jím dosažení politických cílů.“ - genmajor J.F.C. Fullera
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3962
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od kenavf » 05 zář 2019, 17:26

Tomas BB SK píše:
05 zář 2019, 07:17
... Nakyho boha vozime do europy kvety, zradlo, elektroniku.....
Pretože tie produkty chceme a máme na ne peniaze, a v Európe ich nemá kto vyrobiť a keď sa niekto nájde, tak to vyrobí draho.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7571
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od Alchymista » 05 zář 2019, 17:40

draho... ak by tu boli pre výrobcov rovnaké ekonomické podmienky ako "tam", vyrábalo by sa lacno aj tu... :???:

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 3962
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od kenavf » 05 zář 2019, 17:47

Alchymista píše:
05 zář 2019, 17:40
draho... ak by tu boli pre výrobcov rovnaké ekonomické podmienky ako "tam", vyrábalo by sa lacno aj tu... :???:
Ale aj sociálne podmienky a to už by sa nám asi nepáčilo.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 7571
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od Alchymista » 05 zář 2019, 19:05

to patrí k tomu... A na to som chcel upozorniť...
Je to lacné - na niekoho účet.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 4439
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od skflanker_ » 05 zář 2019, 20:53

Podľa mňa to skôr patrí sem ako do "Obnoviteľné zdroje energie"
Mio píše:
05 zář 2019, 19:58
Je to tak (aj keď podla kenavfa sa to robí softwerovo :D) reduktor spraví to že pri rozbehu s autom netrhne lebo elektromotor ma problém so záberom od nulových otáčok alebo odstraňuje nízku účinnosť elektromotora v nízkych otáčkach. Zredukovanie pre elektromotor nevadí lebo tie čo su elektromobiloch majú do 20.000 ot./min. problém nastáva pri vysokých lebo strácajú krútiaci moment...
Podľa https://sk.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S alebo podľa https://www.teslamagazin.sk/tesla-model ... prevodovka sa tam nachádza trojfázový štvorpólový asynchrónny elektromotor
Zdroj energie je batéria = jednosmerný prúd
Trakčný motor je 3-f 4-pól na striedavý prúd
Ad rozbeh = jednosmerný sériový motor s rozbehom nemá žiaden problém = viď lokomotívy, kdežto 3-f asynchrónny motor má dosť veľký problém s rozbehom pod záťažou (skúste si doma cirkulárku "zaseknúť" do dreva a až potom ju spustite - ani prepínač Y-D Vám nepomôže)
Tu ale nastupuje elektronika = cyklokonvertor / striedavý menič (po lopate, z jednosmerného prúdu vytvoríme 3-f s rôznymi frekvenciami) = a tie rôzne frekvencie Vám ten asynchrónny motor v Tesle rozbehne

Jednosmerný sériový motor je ideál pre rozbeh pod záťažou, jeho nevýhoda je cena a komplikovanosť pri výrobe (vinutý ako stator tak aj rotor + komutátor + uhlíky) a hlavne nevýhoda je hmotnosť = teda už sa dnes málo používa (ešte jeho vlastnosť "samozničenia" pri behu bez záťaže = má tendenciu ísť do "nekonečných" otáčok až kým sa sám odstredivými silami nezničí).
Asynchrónny motor je lacnejší, jednoduchší na výrobu (iba vinutý stator, žiaden komutátor a rotor je už len hliníkový odliatok v trafo plechoch) = je oveľa ľahší, ale na reguláciu otáčok sa používa zmena počtu pólov alebo zmena frekvencia (alebo zmena oboch súčasne) = v dnešnej dobe sa do pohonov dosť tlačí toto (polovodiče zabezpečia zvyšok).

Škoda Plzeň lokomotívy robila s jednosmerným sériovým motorom (ako pre jednosmernú trakciu tak aj pre striedavú trakciu kde si mašina viezla svoj transformátor a usmerňovač) = tu vysoká váha skôr vyhovuje (trakčná charakteristika vozidla)
Na konci jednej éry prišla už aj Škoda Plzeň s "asynchrónkou" (Rada 169) = to bolo revolučné riešenie že motor bol bez prevodu priamo na osi dvojkolia. Ale otrasy a zmena politiky ten projekt dali do zabudnutia.
Jednosmerné motory sériove / derivačné / cudzobudené / ... majú svoju éru v trakcii už za sebou - s nástupom výkonových polovodičov sa prešlo na ľahšie a lacnejšie asynchrónne motory. = motory sa užívajú vo veľkom v robotike, a tam kde nie je problém ani s hmotnosťou a ani s cenou.

Neviem aký cyklokovertor má Tesla vo svojich autách, ale keď lokomotíva rady 169 z troleja 3kV v 80-tych rokoch vedela potiahnuť vlak cez cyklokonvertor bez mechanického prevodu, tak to dnes nemôže byť žiaden problém.
Ale je tu otázka ceny a hmotnosti = čo je pre Teslu výhodnejšie použiť. Výkonný cyklokonvertor s patričným chladením za predpokladu / podmienky že ten rozbeh "prežije" batéria, alebo zabudovanie mechanického reduktora s "ľahším" a lacnejším cyklokonvertorom.

EDIT - oprava preklepov
Naposledy upravil(a) skflanker_ dne 05 zář 2019, 21:21, celkem upraveno 2 x.

mzprx
Redaktor
Příspěvky: 59
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od mzprx » 05 zář 2019, 21:05

Tesla a aj niektori dalsi vyrobcovia teraz pouzivaju synchronny motor s permanentnym magnetom. Riadeny frekvenciou a samozrejme intenzitou prudu, kombinuje dobre vlastnosti viacerich druhov beznych motorov.
https://arstechnica.com/cars/2019/04/mo ... -range-10/
Naposledy upravil(a) mzprx dne 05 zář 2019, 21:18, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 4439
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od skflanker_ » 05 zář 2019, 21:13

Stále ostáva problém z jednosmerného prúdu vytvoriť 3-f = rozdiel medzi synchrónnym a asynchrónnym je iba vo vytvorení magnetického poľa rotora (a tým pádom aj otáčok) = problémy s reguláciou majú oba rovnaké.
Ad permanentný magnet na rotore (odpadá napájanie rotora lebo rotor má vlastné magnetické pole) = je to tu už do 90-tych rokov, problém bol s výrobou "trvalo" magnetických materiálov, ale určite je to drahšie ako asynchrónny motor.

mzprx
Redaktor
Příspěvky: 59
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od mzprx » 05 zář 2019, 21:22

Samozrejme, ze je to drahsie, ale je tam o nieco vyssia ucinnost a tym aj dojazd. A neviem, preco v dnesnej dobe vidis problem vo vytvoreni a regulacii 3 (alebo este viacfazoveho) tociveho magnetickeho pola. Dnesne vykonove polovodice riadene polom to zvladaju bez problemov, s vysokou ucinnostou.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 4439
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od skflanker_ » 05 zář 2019, 21:26

Áno - je to tak
Diskusia medzi Kenavf a Mio bola v tom, či je rozbeh riadený elektronicky alebo mechanicky - dali dôkaz že je tam mechanický reduktor, ja som len poukázal na lokomotívy rady 169 kde to išlo čiste elektronicky
Tu je už len otázka na tvorcu aké kompromisy musí zohľadniť (cena, hmotnosť, výkon, prevádzkyschopnosť, ...)

mzprx
Redaktor
Příspěvky: 59
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Alternativní pohony vozidel

Příspěvek od mzprx » 05 zář 2019, 22:23

Dakujem, uz som tu debatu nasiel. Rozbeh elektromobilov je samozrejme riadeny frekvenciou menica a staly prevod je tam na optimalne prisposobenie zrychlenia a maximalnej rychlosti.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host