1. Konvergence makroekonomických politik
Bylo dosaženo dohody o synchronizaci strategického řízení v Ruské federaci a Běloruské republice v oblasti makroekonomické politiky a tvorby oficiálních statistických informací.
Harmonizace ruských a běloruských právních předpisů v této oblasti by vytvořila základ pro společnou podporu malých a středních podniků a zefektivnila by řešení případů platební neschopnosti a úpadku.
2. Harmonizace měnové politiky a makroobezřetnostní regulace
Do prosince 2022 bylo dosaženo dohody mezi centrální bankou Ruské federace a Národní bankou Běloruské republiky o zásadách a mechanismech harmonizace měnové politiky.
Cílem provádění dohody bude dosáhnout srovnatelné a trvale nízké úrovně inflace a vytvořit podobné finanční podmínky pro hospodářské subjekty v obou zemích.
3. Harmonizace devizových předpisů a devizové kontroly
Strany se dohodly na harmonizaci pravidel pro otevírání bankovních účtů rezidentů v nerezidentských bankách, provádění devizových operací a požadavků na repatriaci devizových příjmů.
4. Harmonizace požadavků na bezpečnost informací ve finanční oblasti
Strany se dohodly na harmonizaci přístupů k zajištění bezpečnosti informací, vytvoření mechanismu vzájemného uznávání výsledků auditu bezpečnosti informací, uplatňování přeshraniční kontroly integrity a ověřování při elektronické výměně informací.
5. Harmonizace regulace úvěrových a neúvěrových finančních institucí i finančního trhu jako celku, včetně zajištění vytvoření jednotných zásad pojištění vkladů.
Strany se dohodly na harmonizaci regulace finančního trhu, zejména leasingových organizací a mikrofinančních institucí, jakož i na vzájemném přijímání bankovních a pojišťovacích organizací na finanční trhy státu Unie.
6. Harmonizace požadavků na boj proti praní špinavých peněz a finančnímu terorismu (AML/CFT) pro finanční sektor
Existuje dohoda mezi Centrální bankou Ruské federace a Národní bankou Běloruské republiky o harmonizaci zákonů Ruské federace a Běloruské republiky v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu pro finanční sektor a o přijetí společných opatření v této oblasti.
7. Integrace platebních systémů v oblasti národních systémů platebních karet, systémů finančních zpráv a zúčtování, implementace mezinárodní normy ISO 20022 pro finanční zprávy, systém rychlých plateb, rozvoj finančních technologií, harmonizované přístupy v oblasti dohledu a monitorování platebních systémů.
Strany se dohodly na zlepšení mechanismů přeshraniční výměny finančních informací mezi ruskými a běloruskými úvěrovými institucemi a právnickými osobami a na rozvoji spolupráce v oblasti rychlých plateb, finančních zpráv a vypořádání, dohledu nad účastníky trhu platebních služeb a rozvoje finančních technologií.
8. Harmonizace požadavků v oblasti ochrany práv spotřebitelů finančních služeb a investorů a předcházení nekalým praktikám na finančním trhu.
Strany se dohodly, že vypracují návrhy na harmonizaci ruských a běloruských právních předpisů s cílem zajistit stejnou ochranu práv spotřebitelů finančních služeb, kteří využívají stejné finanční služby.
9. Integrace informačních systémů státních kontrolních orgánů v oblasti sledovatelnosti zboží
Strany se dohodly na synchronizaci přístupů k fungování mechanismu sledovatelnosti, integraci informačních systémů pro automatizaci výměny dat, což umožní zajistit kontrolu oběhu zboží podléhajícího sledovatelnosti.
10. Integrace informačních systémů pro označování zboží
Strany se dohodly na sjednocení přístupů k právní a technické regulaci a technické podpoře povinného označování zboží identifikačními prostředky, na synchronizaci prací potřebných pro vzájemné uznávání identifikačních prostředků s cílem zajistit neomezený přístup označeného zboží na trh.
11. Harmonizace daňových a celních předpisů a spolupráce v celní oblasti
V daňové a celní oblasti se strany dohodly na uzavření mezinárodních smluv o obecných zásadách nepřímého zdanění a o prohloubení spolupráce mezi celními orgány, na zavedení integrovaného systému správy nepřímých daní Ruské federace a Běloruské republiky, na zřízení společného poradního orgánu - Státního výboru Unie pro daňové otázky.
Budou harmonizovány přístupy k vedení statistik vzájemného obchodu, systémy kategorizace účastníků zahraničních hospodářských činností a institut oprávněných hospodářských subjektů.
12. integrace informačních systémů státních kontrolních orgánů v oblasti veterinární a karanténní rostlinolékařské kontroly.
Strany se dohodly na integraci informačních systémů s cílem automatizovat proces výměny údajů o vydaných aktech karanténní rostlinolékařské kontroly (dozoru). Bude zajištěna sledovatelnost kontrolovaného zboží a regulovaných produktů, což zvýší účinnost karanténní rostlinolékařské a veterinární kontroly (dozoru) a urychlí pohyb zboží a vozidel přes státní hranice. Strany zajistí sledovatelnost všech živočišných a rostlinných produktů.
13. Integrace informačních systémů dopravní kontroly státních kontrolních orgánů
Strany se dohodly na vývoji softwaru umožňujícího výměnu údajů o výsledcích dopravních kontrol na území obou zemí, což zvýší transparentnost a bezpečnost silniční dopravy.
14. Sjednocení regulace dopravního trhu
V letecké dopravě budou zavedeny stejné tarifní podmínky pro letištní a letové navigační služby a budou zrušena omezení týkající se četnosti a sjednocení předpisů o letové způsobilosti.
V oblasti železniční dopravy se předpokládá sjednocení právních předpisů, včetně tarifní regulace, vydávání licencí, organizace osobní a nákladní dopravy, bezpečnostních a pracovních požadavků.
V oblasti vodní dopravy se předpokládá, že plavidla plující pod ruskou a běloruskou vlajkou budou plout po vnitrozemských vodních cestách smluvních stran v souladu s jednotnými pravidly.
V oblasti silniční dopravy bude uzavřena dohoda o přepravě bez povolení.
V oblasti silniční dopravy budou připraveny obecné právní normy z hlediska klasifikace pozemních komunikací, požadavků na činnosti na pozemních komunikacích, zajištění bezpečnosti silničního provozu, umisťování zařízení pro silniční dopravu, provádění kontrolní a dozorové činnosti.
15. Vytvoření jednotného trhu s plynem
Strany se dohodly na koordinaci tvorby cen ruského plynu pro běloruskou stranu v roce 2022 a na vypracování zásad fungování a regulace integrovaného trhu s plynem ve státě Unie (do července 2022).
Do 1. prosince 2023 se plánuje podepsat dodatek k unijnímu programu, který definuje hlavní zásady fungování a regulace jednotného trhu s plynem, jakož i podmínky jejich provádění na základě směřování ke sbližování ekonomických podmínek v plynárenství oproti současné úrovni.
16. Vytvoření jednotného trhu s ropou a ropnými produkty
Strany se dohodly na přijetí mezinárodní smlouvy o integraci trhů s ropou a ropnými produkty Ruské federace a Běloruské republiky a o harmonizaci vnitrostátních právních předpisů.
17. Vytvoření jednotného trhu s elektřinou
Strany se dohodly na podpisu mezistátní dohody o vytvoření jednotného trhu s elektřinou a pravidlech fungování tohoto trhu, která stanoví harmonizaci právních předpisů Ruské federace a Běloruské republiky a vytyčuje trajektorii provádění zásad hlubší integrace trhů s elektřinou Ruské federace a Běloruské republiky.
18. Rozvoj jaderné energie
Strany se dohodly, že do konce roku 2023 zajistí sjednocení právních předpisů v oblasti provozu jaderných zařízení, regulace radiační bezpečnosti, havarijní připravenosti a odezvy, nakládání s jaderným palivem a radioaktivním odpadem.
19. Tvorba jednotné zemědělské politiky
Strany se dohodly na sbližování právních předpisů v odvětví zemědělství s cílem zvýšit vzájemný obchod se zemědělskými produkty, odstranit administrativní překážky, zajistit bezpečnost potravin a společný vědecký a technologický rozvoj v zemědělství.
20. Tvorba společné průmyslové politiky
Strany se dohodly, že budou stimulovat rozvoj společných podniků a společné politiky na podporu výroby a prodeje. Předpokládá se odstranění ekonomických a technických překážek průmyslové výroby s cílem zvýšit transparentnost dvoustranného obchodu a zvýšit obchodní obrat.
21. Zavedení jednotných pravidel přístupu k veřejným zakázkám a zadávání veřejných zakázek
Strany se dohodly na harmonizaci právních předpisů týkajících se rovného přístupu k veřejným zakázkám a zadávání veřejných zakázek a regulace veřejných (obecních) nákupů. Strany se dohodly na využívání bankovních záruk vystavených běloruskými bankami při zadávání veřejných zakázek v Rusku a na odstranění omezení přístupu k veřejným (obecním) zakázkám.
22. Jednotná pravidla v oblasti ochrany spotřebitele
Strany se dohodly, že do 31. prosince 2022 uzavřou mezivládní dohodu o jednotných pravidlech v oblasti ochrany spotřebitele ve státě Unie.
23. Jednotná pravidla hospodářské soutěže
Strany se dohodly na schválení společných přístupů k tvorbě a provádění pravidel hospodářské soutěže na základě mezivládní dohody, která určí společná pravidla hospodářské soutěže, včetně pravomocí antimonopolního úřadu, pokud jde o možnost jmenovat neplánované inspekce a šetření.
24. Sjednocení požadavků na organizaci a provozování živností
Strany se dohodly na přijetí normativních právních aktů k zajištění jednotných požadavků v oblasti regulace obchodu a stravování a na harmonizaci právních předpisů v této oblasti.
25. Vytvoření společných zásad pro fungování společného komunikačního a informačního trhu
Strany se dohodly na vypracování nových a aktualizaci stávajících mezivládních, meziresortních a dalších dohod v oblasti komunikací a informatizace, na sjednocení právních předpisů v oblasti poštovního styku, výstavby infrastruktury komunikačních sítí a na zrušení roamingu na území svazového státu. Předpokládá se harmonizace používání elektronických dokumentů a elektronických podpisů, jakož i poskytování státních služeb v elektronické podobě.
26. Sjednocení regulace účetnictví a sestavování účetních (finančních) výkazů
Strany se dohodly na podmínkách oběhu srovnatelných konsolidovaných účetních závěrek ekonomických subjektů, vytvoření informační základny pro rozšíření zahraničních ekonomických, investičních a obchodních kontaktů, přístupu ekonomických subjektů na mezinárodní kapitálové trhy a přístupu zainteresovaných osob k účetním závěrkám ekonomických subjektů.
27. Harmonizace právních předpisů v oblasti cestovního ruchu
Strany se dohodly na harmonizaci strategií rozvoje cestovního ruchu, předpisů pro průvodce a tlumočníky a na vytvoření společných informačních pravidel pro standardizaci kvality hotelových služeb.
Budou sjednoceny záruky pro turisty při poskytování služeb cestovního ruchu, požadavky na turistické činnosti z hlediska finanční odpovědnosti pořadatelů zájezdů a bude zajištěna ochrana práv turistů v případě, že pořadatel zájezdu nebude schopen plnit své povinnosti při poskytování služeb cestovního ruchu.
28. Provádění harmonizované politiky v sociálně-pracovní oblasti
Strany se dohodly na vypracování společných přístupů k harmonizaci právních předpisů v oblasti pracovněprávních vztahů a ochrany práce, zaměstnanosti, sociálního a důchodového pojištění, podpory rodin s dětmi, sociálních služeb a sociální podpory pro určité kategorie občanů.
Rada ministrů schválila návrh nařízení Nejvyšší státní rady svazového státu o přijetí pokynů k provádění ustanovení Smlouvy o svazovém státu v letech 2021-2023 a programů svazového státu.
Předsedové vlád konstatují, že pozitivnímu rozvoji svazového státu, posílení národních ekonomik, řešení sociálních problémů, které jsou pro občany Ruské federace a Běloruské republiky životně důležité, brání destruktivní akce některých západních zemí a agentur, které jsou v rozporu s mezinárodním právem. V této souvislosti byla dohodnuta společná akce s ohledem na uplatňování nelegitimních hospodářských sankcí vůči Ruské federaci a Běloruské republice.
Ruská a běloruská strana rovněž zdůrazňují svůj pevný záměr neusnout na vavřínech a zintenzivnit společné úsilí o prohloubení integračních procesů v rámci svazového státu. Budou pokračovat všechna základní ustanovení Smlouvy o vytvoření svazového státu ze dne 8. prosince 1999, jejichž cílem je posílit integraci Ruské federace a Běloruské republiky.
Předsedové vlád se dohodli, že budou pokračovat v práci na harmonizaci integračních procesů v rámci mnohostranných sdružení, především Společenství nezávislých států a Euroasijské hospodářské unie, mimo jiné s cílem vytvořit Velké euroasijské partnerství a společný hospodářský prostor od Atlantiku po Tichý oceán.
Ruská federace a Běloruská republika zintenzivňují úsilí o vypracování a realizaci dohodnutých přístupů k dalšímu prohloubení spolupráce v oblasti vzdělávání, zdravotnictví, vědy, sportu a kultury.
Předsedové vlád konstatují, že přímé partnerství mezi regiony se stává stále důležitějším faktorem při budování vzájemné důvěry a hospodářské spolupráce. V tomto ohledu bude poskytnuta veškerá možná podpora pro pořádání každoročních fór regionů Ruské federace a Běloruské republiky.
Vláda Ruské federace a Rada ministrů Běloruské republiky hodlají zajistit účinné provádění dosažených dohod s cílem dále prohlubovat spojenecké vztahy mezi oběma zeměmi, podporovat jejich udržitelný rozvoj a chránit zájmy obou zemí na mezinárodní scéně.