Rusko se připravuje reagovat na novou evropskou daň
Ruská vláda se připravila reagovat na novou evropskou daň z uhlíku a začala vyvíjet svou domácí obdobu, píší ruské Vedomosti. Hlavním cílem je zabránit ruským společnostem platit daně v zemích EU.
Vývoj nového mechanismu právě začal a očekává se, že bude trvat 1–1,5 roku. V blízké budoucnosti budou při vládě vytvořeny pracovní skupiny za účasti zástupců podniků, které budou o iniciativě diskutovat.
Zákonodárci se zároveň chystají dosáhnout uznání nové ruské daně na mezinárodní úrovni a kompenzovat platby v rámci budoucího evropského systému kontroly uhlíku.
Jedná se o tom, že se v EU vyvíjí přeshraniční uhlíková daň, jejíž zavedení se plánuje v roce 2023. Stanovuje nákup zvláštních osvědčení dovozci produktů s vysokými emisemi uhlíku, která dávají právo dovážet takové výrobky.
Předpokládá se, že tímto způsobem budou dodavatelé ze třetích zemí v podmínkách zrovnoprávněni s místními producenty nucenými zvyšovat environmentální náklady v rámci evropské politiky.
Na začátku září Sputnik informoval o tom, že uhlíková daň, kterou chce EU podpořit svou Zelenou dohodu pro Evropu, nebude mít zdaleka takový dopad na exportéry. Svůj zisk totiž získají zpět díky zvýšení cen v EU. Hlavní náklady ponesou spotřebitelé. Odhalila to studie výzkumných center Sandbag a E3G, které se zaměřují na zelenou energetiku.
Aby s rostoucí cenou emisních povolenek EU chránila své výrobce před „dovozem znečištění“, navrhuje Evropská komise uvalit uhlíkovou daň na dovoz vybraného zboží, především na ocel, železo, hliník nebo cement. Jak ale uvádí studie, uhlíková daň nebude zdaleka tak drahá, jak se obávají exportéři.
Daň se totiž dotkne pouze 3,2 % evropského importu a 47 % bezplatných alokací emisních povolenek. Jinými slovy současný návrh zahrnuje pouze malý podíl evropského importu ze zemí mimo EU.
Nejvíce se uhlíková daň dotkne Ruska. Do roku 2035 bude muset platit 602 milionů eur za dovoz železa a oceli. Čínu by daň přišla na 208 milionů eur, zatímco Spojených států by se dotkla ve výši 10 milionů eur do roku 2026 a 25 milionů eur do roku 2035.
„Dopad pravděpodobného scénáře mechanismu uhlíkového vyrovnání na dovoz z Číny do EU bude velmi malý,“ upozornil ředitel organizace Sandbag Adrien Assous.
S tím, jak se bezplatná alokace povolenek bude snižovat, ceny v EU porostou a část zisků exportéři získají zpět.
„Náklady ponesou především spotřebitelé v EU, zatímco dovozci většinu z nich získají zpět díky zvýšení cen na trzích v EU,“ vysvětlili autoři studie.