Karty na stole: s čím jde Rusko a Ukrajina vyjednávat o tranzitu
Dnes v Bruselu zahájí zástupci Ruska, Ukrajiny a Evropské unie jednání o nové dohodě o tranzitu plynu. Před zasedáním uspořádal Západ bezprecedentní kampaň vydírání a tlaku na Gazprom. Bude Ukrajina a EU moci za podmínek Moskvy podepsat smlouvu?
Plyn pod tlakem
Před klíčovým kolem vyjednávání Naftogaz hrozil: pokud Rusko nesouhlasí s pokračováním tranzitu za ukrajinských podmínek, bude Kyjev prostřednictvím soudu požadovat od Gazpromu kompenzaci v řádu miliard dolarů.
"Převážná část této částky je revize tranzitního tarifu, který by měl vést k platbám společnosti Gazprom Ukrajině, Naftogazu, k náhradě ve výši 11 až 14 miliard dolarů," uvedl Yury Vitrenko, výkonný ředitel skupiny Naftogaz.
„Existují však i další nároky,“ dodal. „Například, aby nám byl kompenzován rozdíl mezi náklady na plyn, který jsme koupili na evropském trhu, a náklady na plyn, které by nám společnost Gazprom měla na základě smlouvy po předchozí arbitráži změnit. "I tady mluvíme o stovkách milionů dolarů."
Dánsko se snaží zpomalit vydávání povolení k pokládce potrubí Nord Stream 2 ve své hospodářské zóně. Předpokládá se, že zpoždění při spuštění plynovodu přinutí Gazprom používat ukrajinský tranzit déle a ve větších objemech, než bylo plánováno.
Kromě toho soud EU v žalobě polské společnosti PGNiG rozhodl, že v souladu s požadavky takzvaného třetího energetického balíčku EU má společnost Gazprom právo pouze na 50% plynovodu Opal spojujícího Nord Stream s evropskými plynárenskými přepravními sítěmi, včetně plynovodů Yamal - Evropského a středoevropského tranzitního systému STEGAL. "Gazprom nyní nebude moci úplně opustit tranzit přes Ukrajinu, protože bude muset omezit využívání Nord Stream," řekl polský ministr energetiky Krzysztof Chozhevsky.
Na rozhovorech v Bruselu EU a Ukrajina jistě vyděsí ruské představitele tím, že plynovod Nord Stream 2 nevyhnutelně potká osud OPALu a Gazprom by měl počítat pouze s polovinou své kapacity. Moskva proto nemá jinou alternativu k dlouhodobé dohodě o tranzitu s Kyjevem.
Ukrajina a Evropská komise chtějí uzavřít tranzitní dohodu na dobu deseti let, která stanoví „komerčně životaschopné objemy tranzitu, které investorům poskytnou atraktivitu investic do modernizace ukrajinského systému přepravy plynu“. Uvedl to v červenci viceprezident Evropské komise Marosh Shefchovich, který dnes zastupuje EU na jednáních v Bruselu.
Kyjev trvá na tranzitu 90 miliard metrů krychlových. To je téměř stejné jako v roce 2018 (86,8 miliardy). Jinými slovy, Ukrajinci chtějí, aby Rusko vůbec nevyužívalo své nové plynovody Turkish Stream a Nord Stream 2. To je samozřejmě nerealistické.
EU souhlasí s 60 miliardami. To je minimum, které zajišťuje provozuschopnost a ziskovost plynárenské přepravní soustavy Ukrajiny.
Ale co se týče času, Evropská unie je v solidaritě s Kyjevem: nejméně deset let. A je pochopitelné, proč: bez záruk dlouhodobého vytížení není možné najít kupce ukrajinské GTS a její privatizace je hlavním cílem Západu. Ale pro společnost Gazprom znamená dlouhodobá smlouva neschopnost plně využít kapacity nových plynovodů a v důsledku toho miliardy ztracených zisků.
Hlavním úkolem ruské společnosti je zajistit dodávky evropským spotřebitelům bez ohledu na nejasnosti nepředvídatelného Naftogazu. To znamená, že společnost Gazprom potřebuje schopnost čerpat plyn přes Ukrajinu, než dosáhne plné kapacity Nord Stream 2 a Turkish Stream 2. Poté budou vývozní trasy určovány pouze podle jejich ekonomické přitažlivosti.
Současně Moskva trvá na dohodě o balíčku, která zahrnuje kromě smlouvy o tranzitu i dohodu o nákupu ruského plynu Ukrajinou a urovnání všech soudních sporů. Vedení společnosti Naftogaz na to není připraveno, protože vyhlídky na zpětné získání miliard od společnosti Gazprom v soudních sporech jsou jedinou věcí, za kterou mohou vrcholoví manažeři společnosti získat úvěr.
Vedoucí ruského plynárenského podniku Alexej Miller opakovaně zdůrazňoval, že ruské podmínky jsou také tvrdé a nedojde k žádným ústupkům - alespoň pokud jde o strukturu dohody. Jednání jsou tedy velmi obtížná.
Kyjev chápe, že přes protiruské veřejné prohlášení bude bez ruského tranzitu velmi trpět. Jde nejen o tranzitní platby, bez nichž bude země čelit finanční krizi, ale také o vážné problémy s dodávkou plynu pro obyvatelstvo.
Opravdu, v případě ukončení tranzitu přes Ukrajinu v Evropě se bude okamžitě tvořit nedostatek modrého paliva, takže Naftogaz již nebude moci jej koupit z „reverzu“. I když se Kyjevu podaří najít přebytek plynu v EU, bude to velmi drahé.
"Pokud nebudeme mít tranzit od 1. ledna 2020, ukrajinská ekonomika ztratí tři až čtyři procenta HDP," připouští Yury Vitrenko. "Znamená to také, že pravděpodobně na Ukrajině vzniknou problémy s bezpečností dodávek plynu - jednoduše řečeno, bude nedostatek plynu." .
K ekonomickým potížím se přidají zahraniční ekonomické obtíže. "Pro evropské partnery bude Ukrajina méně důležitá, protože plyn určený pro evropský trh už přes nás nebude procházet," varuje Vitrenko.
Naftogaz je proto připraven dát Gazpromu „dar“: pokud ruská strana podepíše dlouhodobou tranzitní dohodu za podmínek Kyjeva, nebudou proti Gazpromu zahájeny žádné soudní spory o dalších 11–14 miliard dolarů.
Kyjev si uvědomil, že Moskva tomuto vydírání nepodlehne, a připravil rezervu. "Existuje další scénář: smlouva o tranzitu bude podepsána od 1. ledna 2020 s evropskými společnostmi, které budou nakupovat ruský plyn na rusko-ukrajinské hranici.
To nejen umožní Ukrajině prosperovat ekonomicky, ale také zvýší její úroveň integrace s trhem EU a stane se to důležitý katalyzátor reforem na Ukrajině, “uvedl Jurij Vitrenko 11. září na plynové konferenci v Kyjevě.
To znamená, že společnost Naftogaz Ukrajina očekává, že evropští spotřebitelé převezmou platbu za ukrajinský tranzit. Brusel šokovaný tímto návrhem okamžitě připomněl Kyjevu, kdo je tu šéf. :dobre:
Evropa se hněvá
Minulý týden Marosh Shefchovich uvedl, že v Bruselu se budeme soustředit nejen na objemy a podmínky tranzitu, ale také na postup při stanovování tranzitních sazeb, jakož i na „plnění povinností Kyjeva provádět evropské energetické normy, které ukrajinskému systému přepravy plynu přinesou jasnost a transparentnost. "
To, co měl na mysli místopředseda Evropské komise, bylo objasněno poté, co sdělovací prostředky předhazovali informace od „nejmenovaných zástupců Evropské komise“: ukazuje se, že Gazprom by mohl pokračovat v tranzitu přes Ukrajinu bez nové smlouvy s Kyjevem.
Skutečnost je taková, že Ukrajina podepsáním „dohody o přidružení“ s Evropskou unií v roce 2014 zavázala přejít do evropských energetických norem do roku 2020, což znamená zejména distribuci kapacit pro čerpání plynu prostřednictvím aukcí.
To znamená, že od 1. ledna bude muset Kyjev pravidelně poskytovat své přepravní kapacity pro aukce a společnost Gazprom je bude moci koupit v požadovaných objemech. A s uvedením do provozu obcházejících plynovodů - snížit objem čerpání přes Ukrajinu a ušetřit na tranzitních službách.
Za tímto účelem není třeba jednat s Naftogazem, protože aukce se řídí jasnými evropskými pravidly a transparentním postupem stanovování tranzitních sazeb.
Je zřejmé, že je to dobrá volba pro Gazprom. A pokud Brusel skutečně takový scénář podpoří, Kyjev prostě nebude mít žádné příležitosti k odporu. Pokud veřejně neopustí „trvalou evropskou volbu“ a „loajalitu k evropským standardům a pravidlům“.
https://ria.ru/20190919/1558808798.html
Další zajímavý a hutný článek
Evropa se chystá donutit Rusko financovat Ukrajinu
...
První možnost: tvrdá. Má v úmyslu přinutit Rusko, aby podepsalo novou dlouhodobou smlouvu s Ukrajinou o čerpání významných objemů plynu (v současné době mluvíme o povinnostech čerpat nejméně 60 miliard metrů krychlových ročně po dobu deseti let).
V tomto případě lze omezení čerpání prostřednictvím OPALu vykládat jako tlak na Gazprom, aby se snížila jeho manévrovací schopnost: ruský monopol bude nakonec teoreticky schopen pokračovat ve vyjednávání bez tranzitu po určitou dobu pomocí zásob ve skladovacích zařízeních a dalších nákupů. donákupu plynu na spotovém trhu EU a dalšími metodami.
Je však možná i striktně opačná interpretace. Podmínky navrhované nové tranzitní smlouvy jsou pro Gazprom upřímně zotročující, ve skutečnosti překračují význam stavby Nord Stream 2.
Je zřejmé, že ruský vývozce bude bránit své postavení do posledního dechu. Potřebuje EU nové konflikty v oblasti plynu as tím spojené zvýšení cen plynu, která je v současné době v evropské ekonomice tak příjemná? Samozřejmě ne.
Je proto možné, že Evropská komise se ve skutečnosti připravuje na taktiku, která je vůči Gazpromu měkčí. Je možné dohodnout malé přepravní množství na dlouhodobé smlouvy, ale většina dodávek v tomto případě projde aukcemi - a v objemech, které Gazprom potřebuje.
Ale takový dar by byl vůči Rusku příliš strohý. Proto se objevila nová omezení OPALu (50 procent je 18 miliard kubických metrů ročně, ale zatím mluvíme o omezeních 13 miliard), které do značné míry kompenzují odcházející objemy ukrajinského tranzitu na jih v každém případě (problém byl vyřešen, “ Turecký proud "již je postaven".
Výsledkem bude, že Ukrajina (dosud) téměř nevidí pokles objemů tranzitu a ztrátu příjmů, zatímco Slovensko dokonce zvýší objemy tranzitů v důsledku převodu objemů OPAL na západní směr ukrajinského tranzitu, k čemuž již dochází.
Tento stav bude pokračovat až do dokončení výstavby Nord Stream 2.
Obavy z ukrajinské strany jsou však také pochopitelné. Pokud nyní povolíme tranzit bez smlouvy, pak bude po spuštění Nord Stream 2 obtížné situaci změnit a potřeba ukrajinského koridoru se opět sníží.
Dlouhodobá smlouva na malé objemy se proto může stát kompromisem. Jedinou otázkou je jejich velikost. Bude to například 15 až 30 miliard metrů krychlových za rok?
Zbytek je ve flexibilním režimu a pro Ukrajinu, která v tomto schématu vypadá jako poražená, je to „bonus“ ve formě omezení OPALu (jedinou otázkou je, jak dlouho toto vydrží). Toto je optimistická verze událostí pro Rusko. Přesný objem tranzitu (čím menší, tím lepší) pro budoucí dlouhodobou smlouvu však určí stupeň optimismu.
Nejistot, jako vždy, je mnoho. Zbývá čekat na připomínky stran, z nichž hlavní se týkají dlouhodobé smlouvy a schopnosti přepravy plynu bez smlouvy vůbec.
Připomínáme také, že na pozadí těchto konfliktů zůstal možná ještě důležitější problém pro Ukrajinu mimo pozornost. Jak víte, ukrajinský tranzit je rozdělen na dvě větve: západní (hlavní) a jižní (do Turecka, Bulharska, Řecka).
Dodávky podél jižního koridoru se v každém případě výrazně sníží. Od ledna 2020 do Turecka a možná již do Bulharska bude proudit plyn obcházející Ukrajinu. Jak bude Naftogaz přepravovat plyn spotřebitelům na jihu země, když jsou tranzitní a domácí přepravní kapacity plynu jediný subjekt? Podél jižní větve ukrajinského tranzitního koridoru vedou tři paralelní potrubí a je možné, že zbývající plyn bude převeden na jeden, takže problém bude vyřešen. Zde však zůstávají technické problémy a tento problém je velmi zajímavý pro pozorování. Ve skutečnosti bude z dlouhodobého hlediska uplatněn podobný postup pro západní směr tranzitu.
...
https://ria.ru/20190919/1558816553.html
Na doporučení prezidenta Ukrajiny Volodymyra Zelenského byla poblíž zničeného mostu poblíž vesnice Stanice Luhanská přes řeku Severní Doněc instalována live webová kamera.
https://twitter.com/APUkraine/status/11 ... 4714463232
Online vysílání rekonstrukce mostu poblíž Luhanska