Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 11612
Registrován: 07 úno 2017, 16:20

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od QVAK » 12 bře 2019, 18:15

Nebude tato změna vyžadovat novou certifikaci systému?

Uzemnit Boeing 737 Max se chystá celá Evropa. Česko čeká na pokyny

Česká republika zatím provoz letadel typu Boeing 737 MAX 8 v tuzemském vzdušném prostoru nezakáže. Úřad pro civilní letectví se bude řídit pokyny Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). ČTK to řekl mluvčí úřadu Vítězslav Hezký, podle něho úřad nemá k zákazu pravomoc. Provoz letadel, které v neděli havarovalo s více než 150 lidmi na palubě v Etiopii, zakázala už řada zemí včetně Německa, Velké Británie, Francie a Irska.
https://echo24.cz/a/SC7nL/uzemnit-boein ... -na-pokyny

Evropa uzemnila Boeingy 737 Max. Nebudou létat ani nad Českem

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) dnes pozastavila provoz letadel Boeing 737 MAX 8 a MAX 9. Opatření vstoupí v platnost ve 20.00 SEČ, uvedla agentura v prohlášení. Reagovala tak na bezpečnostní obavy v souvislosti s nedělní havárií stroje Boeing 737 MAX 8 v Etiopii.
https://echo24.cz/a/SC7nL/evropa-uzemni ... nad-ceskem

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 10224
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od skflanker_ » 12 bře 2019, 21:03

Haváriu stíhačky v Číne neprežili 2 piloti
Stroj sa zrútil v ostrovnej provincii Chaj-nan, ktorá sa nachádza v Juhočínskom mori a je domovom viacerých vojenských objektov.
Počas výcvikovej misie sa v čínskej provincii Chaj-nan zrútila stíhačka čínskeho námorníctva. Obaja jej piloti zomreli. Havária sa stala v okrese Le-tung Li, uviedlo na sociálnej sieti Weibo námorníctvo s tým, že jej príčinu vyšetrujú. Na zemi si nehoda nevyžiadala obete. Ďalšie podrobnosti vrátane typu lietadla námorníctvo neoznámilo...
Zdroj https://svet.sme.sk/c/22073163/havariu- ... iloti.html z 12.03.2019

Pravdepodobne išlo o stroj Xian JH-7 (歼轰-7)
Viac https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=222866

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1663
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od woxia » 12 bře 2019, 21:34

Takováto informace je velmi zajímavá:


Petr Michalík: Napiště normálně , že tzv. stabiliační systém (MCAS) je software, který ZASAHUJE pilotovi do řízení letadla, čímž automatika PŘEBÍRÁ KONTROLU nad pilotem.

MAX 8 je nejprodávanějším typem letounu v celé historii americké Boeing. Už je závazně objednáno 4500 ks. Úsporný a tichý letoun pro krátké a střední vzdálenosti. A během 1/2 r MAX 8 – vlajková loď- 2x spadne. A oba podobně. Hned po startu. Novinka je provozována 2 roky a právě dostala nemilý KO.

737 MAX se liší od předchozích modelů dodatečným software MCAS , který automaticky zasahuje do řízení pilota, pokud je let pod příliš vysokými úhly náběhu nebo při nebezpečném poklesu. Letové charakteristiky předchozích 737 a nových MAX se tím odlišují. Boeing se dostal koncem roku pod palbu kritiky úřadů i asociací pilotů, že o této změně byli piloti informováni teprve po katastrofě Lion Air (Indonésie říjen 2018). Zatím pozastavily po nehodě v Etiopii provoz MAX 8: Čína,Mexico,Brazílie,J.Korea,Singapur,Indonésie,Etiopie.

MAX8 má konstrukční chybu už od prvopočátku. Původní model 737-100 byl určen pro motory typu turbojet, bez velkého větráku před turbínou. Pak se ale přišlo na to, že je efektivnější, když část vzduchu nejde do turbíny, ale jen ji obtéká, ale k tomu je nutný větší větrák. Na to ale u MAX nebylo dost místa mezi křídlem a zemí, neboť byl původně určen pro regionální letiště, kde není obslužná technika pro vysoká letadla. Takže u typu 737-300 to vyřešili charakteristickým, ze spodu „placatým“, vstupem motoru. Teprve 737 MAX prošel změnou, která umožnila montáž velkých motorů a odstranění toho zplacatění. Jenže najednou zjistili, že ty velké motory POSUNULY TĚŽIŠTĚ letadla a způsobují jeho nestabilitu. Tak vymysleli ten nový systém MCAS, který má nestabilitu počítačovou regulací vyvažovacích klapek odstranit. Jenže takový systém nedovoluje pilotovi plně ovládat letadlo v kritických situacích A s tím má Boeing evidentně problém, protože na tom celý 737 MAX stojí a doslova padá.

https://www.idnes.cz/technet/technika/b ... uz/diskuse

Parametry - no nevím jestli je to ono:
https://en.wikipedia.org/wiki/CFM_International_LEAP

Zajímavé, že smazali tuto stránku:
https://www.easa.europa.eu/sites/defaul ... EAP-1B.pdf

Co říkáte na toto, které tam bylo uvedeno?
17 February 2017
Addition of LEAP-1B25, LEAP-1B27, LEAP-1B28B1, and LEAP-1B28B3 models including amendment of minimum oil temperature for starting and for
acceleration to take-off power. Addition of configuration groups G04 and G05 introduced by CID 981072 and corresponding note 6. Additional
inflight start temperature limitations (certificate 10060888). Snecma becomes Safran Aircraft Engines.

Nutná minimální teplota oleje v motoru pro start. Takže jim mohou vysadit motory?
Když zde cenzura začala, tak tady 10.8.2020 Woxia skončila. Mějte se všichni dobře, se kterými se mi dobře povídalo.
SZ nevybírám - tak omluvte, že Vám na ně už neodpovím

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 12 bře 2019, 23:06

Původní článek z Technetu je kupodivu velmi dobrý (nestává se jim to často).

Komentář pana Michalíka je blábol ... nemá cenu vyvracet, celý je špatně, resp. z pravdivých informací (s výjimkou toho, že by B737 někdy poháněl turbojet ... vždy měl turbofan, byť původně s nízkým obtokovým poměrem) vyvozuje nesmyslné závěry.

To neznamená, že je s B-737 MAX vše v pořádku ... softwarová chyba tam jednoznačně je ... resp. je špatně vyřešen HMI (Human Machine Interface) a fungování v případě závady snímače / snímačů.

Stejně tak platí, že Boeing nejspíš nedostatečně informoval (nebo vůbec?) o nových postupech. A tak se to nedostalo do výcvikového drilu.

Pokud se toto prokáže, tak se Boeing nejspíš nedoplatí.
Co se teploty oleje (resp. motoru a jeho náplní jako celku) týče, tak ano, KAŽDÝ motor má nějaká pravidla pro provoz a u tepelných motorů je jedním z nich i jeho tepelný stav.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1663
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od woxia » 12 bře 2019, 23:16

Já jsem to myslela tak, že když je to v závadách, tak jestli je možný start i tehdy, když není teplota oleje na požadované výši.
Otázka je, jak dlouho musí motor běžet, než se olej zahřeje na požadovanou teplotu.
Když zde cenzura začala, tak tady 10.8.2020 Woxia skončila. Mějte se všichni dobře, se kterými se mi dobře povídalo.
SZ nevybírám - tak omluvte, že Vám na ně už neodpovím

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 13 bře 2019, 06:29

Start možný je, ale hrozí vyšší opotřebení či poškození motoru ... včetně možnosti jeho ztráty / vysazení při vzletu.

Dříve to trvalo i nějakých 15-20 minut, dokonce se na letišti určovaly místa pro zahřívání motorů, aby takové letadlo nevadilo toku ostatních.
U moderních motorů to již problém není. Dob pojíždění plně postačuje. Pouze v případě, že se stání letadla nachází v bezprostřední blízkosti prahu dráhy, může být problém. Nicméně vzlet v takovém případě většinou zpozdí palubní personál, který nestihne "odkecat" všechny bezpečnostní instrukce. Než cestujícím řeknou jak se zapíná pás, kde jsou nouzové východy a kde najdou plovací vestu, tak jsou motory zahřáté.

Jinak v případě MAXíka motory problém nejsou. Se stejnými motory létá přes 600 konkurenčních Airbusů A320neo, a bez problémů.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16227
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 13 bře 2019, 07:14

Evropa uzemnila nové Boeingy 737, v hangárech musí zůstat i v Česku
Chlouba americké letecké techniky, dopravní letoun Boeing 737 MAX, musí v Evropě po dvou vážných haváriích do hangárů. Vyvolá to problémy v letecké dopravě. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) v úterý pozastavila provoz letadel Boeing 737 MAX 8 a MAX 9. Ještě před tím pro tento nový typ boeingů zavřely oblohu některé letecké úřady na jiných kontinentech.

https://zpravy.tiscali.cz/evropa-uzemni ... sku-325407

Nový Zéland a další země pozastavily provoz Boeingů 737 MAX 8 a 9
Nový Zéland, Fidži a Bermudy dnes pozastavily provoz letounů Boeing 737 MAX 8 a MAX 9. Už v předešlých hodinách řada zemí z celého světa uzavřela svůj vzdušný prostor pro tyto typy letadel. Opatření souvisejí s obavami ohledně bezpečnosti po nedělní havárii stroje Boeing 737 MAX 8, který se zřítil krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby. Kanada tento krok zatím neplánuje, zvažuje ho ale Argentina a další jihoamerické státy, uvedla agentura Reuters.

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/novy- ... -9/1732276
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

mirek58
Senior redaktor
Příspěvky: 3138
Registrován: 16 úno 2017, 16:17

Re: Ekonomické zajímavosti

Příspěvek od mirek58 » 13 bře 2019, 13:14

Tak se nám přímo před očima rozjela ukázková obchodní válka.
Spadla dvě letadla stejného typu.
Asijské země vyhlásily pro tento typ stop.
A orgány EU je těsně následovaly.
Já to vidím jako příkladný boj o obchodní teritoria mezi dvěma výrobci.
Airbus verzus Boeing.

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6274
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Ekonomické zajímavosti

Příspěvek od Juraj » 13 bře 2019, 13:20

Treba pripomenut, ze Americania lietadla nestopli. Ale Boeing vyda bleskovo update softveru...

mirek58
Senior redaktor
Příspěvky: 3138
Registrován: 16 úno 2017, 16:17

Re: Ekonomické zajímavosti

Příspěvek od mirek58 » 13 bře 2019, 13:29

-Vydá bleskově-
To je relativní problém.
Protože ta úprava se musí nejprve vyvinout, vyzkoušet a mezi tím létadla jsou uzemněná na cizích letištích. A letištní poplatky, splátky za éra mezi tím běží dál.
Málokdo si uvědomuje, že pokud by Boeing vydal už dnes potřebný update riskuje obvinění a soudy.
Je to obrovský trest pro let společnosti co nakoupily americký éra.
Jen jsem nějak nezaregistroval co na to rusáci?

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16227
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 13 bře 2019, 14:21

Jen mě tak napadá, že 737 měly se SW problémy už dříve a nebyly nijak neznámé - jen se o nich nemluví... :idea:

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... ranicni_ad
https://atwonline.com/aircraft-amp-engi ... y-aircraft

Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 13 bře 2019, 15:27

V tomto případě to ale nebyl přímo vliv softwaru, jako spíš špatného fungování posádky.

Letěli tři (kapitán, co-pilot a inspektor) a prováděli autoland (automatické přistání). Při autolandu jsou přípustě ("plyn") motorů ovládány autopilotem. Řídil co-pilot sedící na pravé straně. Nicméně autopilot pro autoland využíval údaje z primárního tj. levého radiovýškoměru … a ten měl poruchu … a ukázal výšku -8 ft.
Kapitán si toho nevšiml, asi dál sledoval činnost přezkušovaného co-pilota a tak koukal na jeho "budíky" … a tam bylo vše v pořádku.
Jenže autopilot si "myslel", že už jsou těsně nad zemí a tak stáhl výkon obou motorů, tak jak měl.
Naneštěstí nalétávali Glide Path (sestupovou rovinu Instrument Landing System - GP) seshora, z převýšení, tj. ve větším klesání, takže si toho automatického stažení výkonu motorů nevšimli. Rychlost moc neklesala.
Po srovnání se na GP a snížení úhlu sestupu na standardní 3° začala klesat rychlost. Autopilot si dál myslel, že je těsně nad zemí, a tak nepřidával "plyn" … dál "přistával". Ani toho si tři piloti v kokpitu nevšimli.
Všimli si toho teprve tehdy, kdy rychlost poklesla téměř na pádovou a systém generoval "třes" na kniplu (běžné u letadel s řízením FBW).
Pilot měl pořád ještě šanci vše zachránit.
Protože se nacházeli v tzv. nestabilizovaném přiblížení a nízko nad zemí, je postup jasný … Go Around.
Jenže co-pilot nezvládl převedení letounu z klesání do stoupání, rychlost spadla pod pádovou a letoun přešel do pádu. Výška na vybrání již nebyla … :sad:

Takže nelze říci, že by se v tomto případě jednalo o chybu softwaru.
Pokud, tak systému autopilota firmy Collins, který odebíral údaje jen z hlavního radiovýškoměru a neporovnával je s údaji toho záložního. Dnešní FMS by při zjištění rozdílu hodnot vyvolal poplach a autopilot by se odpojil.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Ekonomické zajímavosti

Příspěvek od Skeptik » 13 bře 2019, 15:35

Juraj píše:
13 bře 2019, 13:20
Treba pripomenut, ze Americania lietadla nestopli. Ale Boeing vyda bleskovo update softveru…
Jak píše Mirek58, to tak rychlé nebude.
Spíš si myslím, že vydají nějaký Safety Bulletin, kde na tento problém upozorní, a až budou všichni piloti s typovkou na B737MAX přeškoleni, tak je pustí do vzduchu.
Jako třeba dnes na Rockwell Collins GPS Receiver GPS-4000S - Reduced Availability of Localizer Performance with Vertical Guidance Procedures https://ad.easa.europa.eu/ad/2019-05

Mazec to ale bude - nejen kvůli "ztrátě jména" a hodnoty akcií Boeingu, ale hlavně pokud začnou aerolinie vymáhat odškodné za "ušlé zisky".
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

mirek58
Senior redaktor
Příspěvky: 3138
Registrován: 16 úno 2017, 16:17

Re: Ekonomické zajímavosti

Příspěvek od mirek58 » 13 bře 2019, 15:57

Jedna věc mě překvapuje.
Kvůli čidlu náběhu už spadlo minimálně jedno letadlo ( zamrzlé a tím pádem dávalo chybné údaje do systému), že se konstruktéři nepoučili?
Jsou tak blbí, nebo se řídí zásadou, nám se to stát nemůže?

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16227
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 13 bře 2019, 16:00

Skeptik píše:
13 bře 2019, 15:27
Pokud, tak systému autopilota firmy Collins, který odebíral údaje jen z hlavního radiovýškoměru a neporovnával je s údaji toho záložního. Dnešní FMS by při zjištění rozdílu hodnot vyvolal poplach a autopilot by se odpojil.
Souhlas, nicméně v poslední větě jsi potvrdil, že šlo o chybu návrhu řídícího systému, tedy potažmo i SW - porovnávat oba zdroje signálu měl od začátku, proto jsou ty systémy zdvojené. A přesně to nedělali... :idea:
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 8165
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 13 bře 2019, 16:23

petrp píše:
13 bře 2019, 16:00
Souhlas, nicméně v poslední větě jsi potvrdil, že šlo o chybu návrhu řídícího systému, tedy potažmo i SW - porovnávat oba zdroje signálu měl od začátku, proto jsou ty systémy zdvojené. A přesně to nedělali... :idea:
Nikoli, bylo by to jistě lepší, ale není to nutné.
Standardně, při autolandu za špatného počasí, pilotuje kapitán = viděl by to.
A Collinsy se montovaly a montují do kde čeho. Nikdy problém nebyl. Tady se sešlo víc příčin najednou a napojení jen na jeden radiovýškoměr byla jen jedna z nich.
- kdyby to byl normální autoland, pilotoval by kapitán;
- kdyby nalétávali GP standardně "zespodu" a ne shora, všimli by si prudkého poklesu rychlosti;
- kdyby kapitán sledoval své budíky a ne budíky zkoušeného co-pilota, všiml by si špatné indikace;
- kdyby si řídící letového provozu všiml, že letadlu klesá rychlost a informoval je;
… atd.

Prostě souhra všech možných okolností. :sad:
Ale tak je to vždy. Nic není 100%, proto se v letecké safety využívá tzv. systém ementálských sýrů. Každý z plátků ementálského sýra má díry. Když se jich dá dost za sebe, tak je pravděpodobnost, že by se všechny díry kryly a safety událost prošla, minimální.
Minimální, ale ne NULOVÁ. Náhoda je sviňa.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 16227
Registrován: 31 led 2017, 18:04

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 13 bře 2019, 16:30

Asi je to tak - je faktem, že na začátku je vždy nějaký malý problém, který se stane rázem fatálním, když se jich objeví více najednou... :palecdolu:
Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Smrt neničí, činí jen neviditelným. indické přísloví
Hora ruit, respice finem...

Uživatelský avatar
El Diablo
Senior redaktor
Příspěvky: 3948
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 13 bře 2019, 19:04


Kanada zakázala nové boeingy. Ze satelitů zjistila, že se chovají podobně jako ten v Etiopii
Kanada, která je třetím největším provozovatelem nové verze Boeingu 737 MAX 8, ve středu rozhodla o zákazu provozu těchto strojů, uvedl BBC. Kanadský ministr dopravy Marc Garneau to zdůvodnil tím, že ráno dostal nové informace o nedělním pádu stejného typu letounu v Etiopii, který si vyžádala 157 obětí.
https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... iopii.html
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6274
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Juraj » 13 bře 2019, 19:09

Padla tu otazka, ako reaguju Rusi
Ruske aerolinky neplanuju odstupit od existujucich dohod a zmluv https://russiabusinesstoday.com/travel- ... pia-crash/ Avsak S7 Airlines tieto Boeingy uzemnila http://tass.com/economy/1048377

Uživatelský avatar
El Diablo
Senior redaktor
Příspěvky: 3948
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 13 bře 2019, 19:29

Černé skříňky z havarovaného boeingu prozkoumají experti z Německa
13. března 2019 18:11
Černé skříňky z Boeingu 737 MAX 8, který v neděli havaroval krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby, pošlou etiopské aerolinky k analýze do Německa. Mluvčí Ethiopian Ariline uvedl, že Etiopie nemá k analýze skříněk technickou kapacitu. Letecké neštěstí nepřežilo všech 157 lidí na palubě.
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... anicni_hm1
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Odpovědět