Letecké nehody všeobecne

Odpovědět
Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 3774
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 13 bře 2019, 14:21

Jen mě tak napadá, že 737 měly se SW problémy už dříve a nebyly nijak neznámé - jen se o nich nemluví... :idea:

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... ranicni_ad
https://atwonline.com/aircraft-amp-engi ... y-aircraft

"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2669
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 13 bře 2019, 15:27

V tomto případě to ale nebyl přímo vliv softwaru, jako spíš špatného fungování posádky.

Letěli tři (kapitán, co-pilot a inspektor) a prováděli autoland (automatické přistání). Při autolandu jsou přípustě ("plyn") motorů ovládány autopilotem. Řídil co-pilot sedící na pravé straně. Nicméně autopilot pro autoland využíval údaje z primárního tj. levého radiovýškoměru … a ten měl poruchu … a ukázal výšku -8 ft.
Kapitán si toho nevšiml, asi dál sledoval činnost přezkušovaného co-pilota a tak koukal na jeho "budíky" … a tam bylo vše v pořádku.
Jenže autopilot si "myslel", že už jsou těsně nad zemí a tak stáhl výkon obou motorů, tak jak měl.
Naneštěstí nalétávali Glide Path (sestupovou rovinu Instrument Landing System - GP) seshora, z převýšení, tj. ve větším klesání, takže si toho automatického stažení výkonu motorů nevšimli. Rychlost moc neklesala.
Po srovnání se na GP a snížení úhlu sestupu na standardní 3° začala klesat rychlost. Autopilot si dál myslel, že je těsně nad zemí, a tak nepřidával "plyn" … dál "přistával". Ani toho si tři piloti v kokpitu nevšimli.
Všimli si toho teprve tehdy, kdy rychlost poklesla téměř na pádovou a systém generoval "třes" na kniplu (běžné u letadel s řízením FBW).
Pilot měl pořád ještě šanci vše zachránit.
Protože se nacházeli v tzv. nestabilizovaném přiblížení a nízko nad zemí, je postup jasný … Go Around.
Jenže co-pilot nezvládl převedení letounu z klesání do stoupání, rychlost spadla pod pádovou a letoun přešel do pádu. Výška na vybrání již nebyla … :sad:

Takže nelze říci, že by se v tomto případě jednalo o chybu softwaru.
Pokud, tak systému autopilota firmy Collins, který odebíral údaje jen z hlavního radiovýškoměru a neporovnával je s údaji toho záložního. Dnešní FMS by při zjištění rozdílu hodnot vyvolal poplach a autopilot by se odpojil.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2669
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Ekonomické zajímavosti

Příspěvek od Skeptik » 13 bře 2019, 15:35

Juraj píše:
13 bře 2019, 13:20
Treba pripomenut, ze Americania lietadla nestopli. Ale Boeing vyda bleskovo update softveru…
Jak píše Mirek58, to tak rychlé nebude.
Spíš si myslím, že vydají nějaký Safety Bulletin, kde na tento problém upozorní, a až budou všichni piloti s typovkou na B737MAX přeškoleni, tak je pustí do vzduchu.
Jako třeba dnes na Rockwell Collins GPS Receiver GPS-4000S - Reduced Availability of Localizer Performance with Vertical Guidance Procedures https://ad.easa.europa.eu/ad/2019-05

Mazec to ale bude - nejen kvůli "ztrátě jména" a hodnoty akcií Boeingu, ale hlavně pokud začnou aerolinie vymáhat odškodné za "ušlé zisky".
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

mirek58
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1365
Registrován: 16 úno 2017, 16:17

Re: Ekonomické zajímavosti

Příspěvek od mirek58 » 13 bře 2019, 15:57

Jedna věc mě překvapuje.
Kvůli čidlu náběhu už spadlo minimálně jedno letadlo ( zamrzlé a tím pádem dávalo chybné údaje do systému), že se konstruktéři nepoučili?
Jsou tak blbí, nebo se řídí zásadou, nám se to stát nemůže?

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 3774
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 13 bře 2019, 16:00

Skeptik píše:
13 bře 2019, 15:27
Pokud, tak systému autopilota firmy Collins, který odebíral údaje jen z hlavního radiovýškoměru a neporovnával je s údaji toho záložního. Dnešní FMS by při zjištění rozdílu hodnot vyvolal poplach a autopilot by se odpojil.
Souhlas, nicméně v poslední větě jsi potvrdil, že šlo o chybu návrhu řídícího systému, tedy potažmo i SW - porovnávat oba zdroje signálu měl od začátku, proto jsou ty systémy zdvojené. A přesně to nedělali... :idea:
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 2669
Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Bydliště: Doma (většinou)

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Skeptik » 13 bře 2019, 16:23

petrp píše:
13 bře 2019, 16:00
Souhlas, nicméně v poslední větě jsi potvrdil, že šlo o chybu návrhu řídícího systému, tedy potažmo i SW - porovnávat oba zdroje signálu měl od začátku, proto jsou ty systémy zdvojené. A přesně to nedělali... :idea:
Nikoli, bylo by to jistě lepší, ale není to nutné.
Standardně, při autolandu za špatného počasí, pilotuje kapitán = viděl by to.
A Collinsy se montovaly a montují do kde čeho. Nikdy problém nebyl. Tady se sešlo víc příčin najednou a napojení jen na jeden radiovýškoměr byla jen jedna z nich.
- kdyby to byl normální autoland, pilotoval by kapitán;
- kdyby nalétávali GP standardně "zespodu" a ne shora, všimli by si prudkého poklesu rychlosti;
- kdyby kapitán sledoval své budíky a ne budíky zkoušeného co-pilota, všiml by si špatné indikace;
- kdyby si řídící letového provozu všiml, že letadlu klesá rychlost a informoval je;
… atd.

Prostě souhra všech možných okolností. :sad:
Ale tak je to vždy. Nic není 100%, proto se v letecké safety využívá tzv. systém ementálských sýrů. Každý z plátků ementálského sýra má díry. Když se jich dá dost za sebe, tak je pravděpodobnost, že by se všechny díry kryly a safety událost prošla, minimální.
Minimální, ale ne NULOVÁ. Náhoda je sviňa.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
petrp
Šéfredaktor
Příspěvky: 3774
Registrován: 31 led 2017, 18:04
Bydliště: Černé/Rudé Kladensko

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od petrp » 13 bře 2019, 16:30

Asi je to tak - je faktem, že na začátku je vždy nějaký malý problém, který se stane rázem fatálním, když se jich objeví více najednou... :palecdolu:
"Kdo se nepoučí z minulosti, je odsouzen si ji zopakovat." - George Santayana

Uživatelský avatar
El Diablo
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1803
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 13 bře 2019, 19:04


Kanada zakázala nové boeingy. Ze satelitů zjistila, že se chovají podobně jako ten v Etiopii
Kanada, která je třetím největším provozovatelem nové verze Boeingu 737 MAX 8, ve středu rozhodla o zákazu provozu těchto strojů, uvedl BBC. Kanadský ministr dopravy Marc Garneau to zdůvodnil tím, že ráno dostal nové informace o nedělním pádu stejného typu letounu v Etiopii, který si vyžádala 157 obětí.
https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... iopii.html
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Juraj
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5160
Registrován: 16 úno 2017, 21:19

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od Juraj » 13 bře 2019, 19:09

Padla tu otazka, ako reaguju Rusi
Ruske aerolinky neplanuju odstupit od existujucich dohod a zmluv https://russiabusinesstoday.com/travel- ... pia-crash/ Avsak S7 Airlines tieto Boeingy uzemnila http://tass.com/economy/1048377

Uživatelský avatar
El Diablo
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1803
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 13 bře 2019, 19:29

Černé skříňky z havarovaného boeingu prozkoumají experti z Německa
13. března 2019 18:11
Černé skříňky z Boeingu 737 MAX 8, který v neděli havaroval krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby, pošlou etiopské aerolinky k analýze do Německa. Mluvčí Ethiopian Ariline uvedl, že Etiopie nemá k analýze skříněk technickou kapacitu. Letecké neštěstí nepřežilo všech 157 lidí na palubě.
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... anicni_hm1
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Uživatelský avatar
El Diablo
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1803
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 13 bře 2019, 19:33


Na nový systém boeingů si stěžovali američtí piloti už loni v listopadu
Žádné informace, žádné školení a problémy s novým automatickým systémem, který společnost Boeing namontovala do nejnovějších strojů Boeing 737 Max 8. Nezávisle na sobě si na to stěžovalo vloni v listopadu několik amerických pilotů, píše server týdeníku Focus. Jejich výtky se shodují s kritikou indonéských pilotů, která zazněla na adresu společnosti poté, co se vloni v říjnu v Jakartě tento typ letounu zřítil.
https://www.novinky.cz/zahranicni/svet/ ... opadu.html
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

QVAK
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 10078
Registrován: 07 úno 2017, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Ekonomické zajímavosti

Příspěvek od QVAK » 13 bře 2019, 19:53

Juraj píše:
13 bře 2019, 13:20
Treba pripomenut, ze Americania lietadla nestopli. Ale Boeing vyda bleskovo update softveru...
Jediné logické vysvětlení je to, že na závadu přišli již při šetření prvé havárie (zajisté spolupracovali při vyšetřování) a aby vše nedopadlo tak jak říká mirek58 plánovali ubgrade provoz ohrožující chyby potichu během plánovaných údržeb ale druhá havárie jim tento plán překazila a někdo u Boeingu po řevu dopravců zazmatkoval.

Uživatelský avatar
El Diablo
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1803
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 13 bře 2019, 19:57

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr
13. března 2019 8:50
Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na palubě. Stroje přistály s cestujícími na letištích v Ankaře a Tunisu. Firma se lidem omluvila. Ti, kteří přistáli v Turecku, přespali v hotelu.
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... oprava_fih
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Uživatelský avatar
El Diablo
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1803
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od El Diablo » 13 bře 2019, 19:58


Nové boeingy už nesmějí létat nikde. Jako poslední je zakázal i Trump
Americký prezident Donald Trump ve středu oznámil, že americký Federální úřad pro letectví (FAA) zakáže provoz nejnovější verze Boeingu 737 MAX. Řekl to kráce poté, co kanadský ministr odopravy Marc Garneau uvedl, že kanada neumožní jejich provoz ve svém vzdušném prostoru. Důvodem je jsou nové informace o nedělním pádu stejného typu letounu v Etiopii, který si vyžádala 157 obětí.
https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... trump.html
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

woxia
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1170
Registrován: 16 úno 2017, 10:41

Re: Letecké nehody všeobecne

Příspěvek od woxia » 13 bře 2019, 20:46

Skeptik píše:
13 bře 2019, 15:27
V tomto případě to ale nebyl přímo vliv softwaru, jako spíš špatného fungování posádky.

Takže nelze říci, že by se v tomto případě jednalo o chybu softwaru.
Pokud, tak systému autopilota firmy Collins, který odebíral údaje jen z hlavního radiovýškoměru a neporovnával je s údaji toho záložního. Dnešní FMS by při zjištění rozdílu hodnot vyvolal poplach a autopilot by se odpojil.
Vždyť sis sám odpověděl, že je to chyba sw.
Kde cenzura začíná, tam Woxia končí...

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti