
Suchoj Su-57 (T-50)
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 6274
- Registrován: 16 úno 2017, 21:19
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Ja si to radsej precitam v originale 

-
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 2965
- Registrován: 21 říj 2017, 16:53
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49538
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
rozbitý obrys... čo na to imager AIM-9X?
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- puma
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 21962
- Registrován: 17 zář 2017, 12:49
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
AIM-9X si ani neškrtne, bo mu naváděcí hlavici vypálí laser.
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.
- Svarboj
- Senior redaktor
- Příspěvky: 3860
- Registrován: 24 úno 2017, 17:09
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Indie odpískala projekt na společný stíhač páté generace s Ruskem
Smlouva mezi Indií a Ruskem o společném vývoji stíhače 5. generace byl formálně ukončen. Pro další osud PAK-FA či Su-57 je tato situace velmi nepříjemná, indické peníze se Rusku hodily.
Podle webu Business Standard informaci sdělil Rusům indický poradce pro národní bezpečnost, Ajit Doval na konci letošního února. On a náměstek ministra obrany požádali ruskou delegaci, zda by Rusové mohli ve vývoji pokračovat samostatně s tím, že Indie by do projektu opět vstoupila později, nebo by koupila už hotový letoun, který by sloužil v ruském letectvu.
https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 59836.html
Smlouva mezi Indií a Ruskem o společném vývoji stíhače 5. generace byl formálně ukončen. Pro další osud PAK-FA či Su-57 je tato situace velmi nepříjemná, indické peníze se Rusku hodily.
Podle webu Business Standard informaci sdělil Rusům indický poradce pro národní bezpečnost, Ajit Doval na konci letošního února. On a náměstek ministra obrany požádali ruskou delegaci, zda by Rusové mohli ve vývoji pokračovat samostatně s tím, že Indie by do projektu opět vstoupila později, nebo by koupila už hotový letoun, který by sloužil v ruském letectvu.
https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 59836.html
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme.“
- WuVirr
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 5677
- Registrován: 01 úno 2017, 15:31
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Nejnovější Su-57 se připravuje na vítěznou přehlídku
- puma
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 21962
- Registrován: 17 zář 2017, 12:49
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Druhý prototyp (T-50-2) létá s motorem druhé etapy izd.30
https://twitter.com/Russian_Defence/sta ... 7831730177
https://twitter.com/Russian_Defence/sta ... 7831730177
Nechť tě provází Síla! Není nevědomosti, pouze poznání.
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10866
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Rusko doposiaľ nedostalo od Indie vypovedanie zmluvySvarboj píše: ↑23 dub 2018, 01:26Indie odpískala projekt na společný stíhač páté generace s Ruskem
Smlouva mezi Indií a Ruskem o společném vývoji stíhače 5. generace byl formálně ukončen. Pro další osud PAK-FA či Su-57 je tato situace velmi nepříjemná, indické peníze se Rusku hodily.
Podle webu Business Standard informaci sdělil Rusům indický poradce pro národní bezpečnost, Ajit Doval na konci letošního února...
https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 59836.html
Na leteckej výstave "Eurasia Airshow-2018" ruský riaditeľ pre medzinárodnú spoluprácu štátneho podniku "Ростех" pán Viktor Kladov (Виктор Кладов) pred novinármi vyhlásil, že nemôže komentovať vyjadrenia západných novinárov ktorí zverejnili túto informáciu, ale Rusko doposiaľ od Indie ohľadom spoločného projektu žiadne vypovedanie zmluvy zatiaľ nedostalo.
Zdroj https://ria.ru/defense_safety/20180427/1519546675.html z 27.04.2018
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10866
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10866
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
T-50 modrá 052, ľavý motor idz. 30, veľmi dobrá kvalitná foto - detaily:

http://russianplanes.net/id229921

http://russianplanes.net/id229921
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49538
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Suchoj Su-57 (T-50)

IMHO vyzerá to ako chladiaci plášť na tryske s prisávaním vzduchu - to by mohlo výrazne znížiť tepelné vyžarovanie trysky a hlavne výrazne zmenšiť pozorovacie uhly horúcich častí motora
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 1663
- Registrován: 16 úno 2017, 10:41
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Mně jako laičku zaujaly dvě věci:
- že křídla mají vpředu dvě malá kachňátka
- a vstupy vzduchu do motoru zboku a část ještě pod negativním úhlem
- že křídla mají vpředu dvě malá kachňátka
- a vstupy vzduchu do motoru zboku a část ještě pod negativním úhlem
Když zde cenzura začala, tak tady 10.8.2020 Woxia skončila. Mějte se všichni dobře, se kterými se mi dobře povídalo.
SZ nevybírám - tak omluvte, že Vám na ně už neodpovím
SZ nevybírám - tak omluvte, že Vám na ně už neodpovím
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9247
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Jen pro zvýšení odbornosti "laiků" (prosím nebrat zle
)
add1 ... Nejedná se o "kachňátka" :) , ale určitá forma LERXů (leading edge extencion)
Rusové je zdokonalily tím, že jsou pohyblivé a zastávají tak duální funkci

add2 ... Pokud máš na mysli tu horní část, tak ta slouží k "odřezávání" mezní vrstvy vzduchu, což snižuje odpor a stabilizuje chod motoru v mezních polohách.

add1 ... Nejedná se o "kachňátka" :) , ale určitá forma LERXů (leading edge extencion)
Rusové je zdokonalily tím, že jsou pohyblivé a zastávají tak duální funkci
add2 ... Pokud máš na mysli tu horní část, tak ta slouží k "odřezávání" mezní vrstvy vzduchu, což snižuje odpor a stabilizuje chod motoru v mezních polohách.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49538
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Myslím, že tento riadiaci prvok ešte vôbec nemá ustálené meno.
"Prvý krát" sa objavuje v návrhu námornej verzie indického HAL Tejas, ale tam má skôr len formu sklopnej nábežnej hrany. Oproti T-50 je jeho relatívna hĺbka plochy sotva polovičná, skôr len tretinová.
Pohyblivá horná alebo spodná hrana bočného "krabicového" lapača vzduchu sa na niektorých lietadlách tiež vyskytuje - je to však prvok regulácie motoru, nie kormidlo ako u T-50 (ale na T-50 to zrejme plní obe úlohy - aj funkciu kormidla, aj funkciu pri usmernení a regulácii prúdenia do vstupov vzduchu k motoru).
LEX a LERX (leading-edge extencion a leading-edge root extencion) je skôr "koreňový nábeh krídla", veľmi typický pre F-18 Hornet, ale zavedený de fakto už od čias prvých veľkých supersonikov Concorde a Tu-144, ktorým dáva ich delta krídlu typickú finálnu podobu. Svojím spôsobom sa prvok podobný LEX výrazne podiela aj na typickom tvare krídla Drakenu (to je ale skôr dvojitá delta).
"Prvý krát" sa objavuje v návrhu námornej verzie indického HAL Tejas, ale tam má skôr len formu sklopnej nábežnej hrany. Oproti T-50 je jeho relatívna hĺbka plochy sotva polovičná, skôr len tretinová.
Pohyblivá horná alebo spodná hrana bočného "krabicového" lapača vzduchu sa na niektorých lietadlách tiež vyskytuje - je to však prvok regulácie motoru, nie kormidlo ako u T-50 (ale na T-50 to zrejme plní obe úlohy - aj funkciu kormidla, aj funkciu pri usmernení a regulácii prúdenia do vstupov vzduchu k motoru).
LEX a LERX (leading-edge extencion a leading-edge root extencion) je skôr "koreňový nábeh krídla", veľmi typický pre F-18 Hornet, ale zavedený de fakto už od čias prvých veľkých supersonikov Concorde a Tu-144, ktorým dáva ich delta krídlu typickú finálnu podobu. Svojím spôsobom sa prvok podobný LEX výrazne podiela aj na typickom tvare krídla Drakenu (to je ale skôr dvojitá delta).
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11961
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Aj funkciu kormidla?Alchymista píše: ↑21 kvě 2018, 10:49Myslím, že tento riadiaci prvok ešte vôbec nemá ustálené meno.
..
ale na T-50 to zrejme plní obe úlohy - aj funkciu kormidla, aj funkciu pri usmernení a regulácii prúdenia do vstupov vzduchu k motoru

Myslel som že tá pohyhlivosť/nastavovanie slúži na ovplyvnenie maximálneho uhlu nábehu a vztlaku krídla(nastavenie podľa rýchlosti)
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49538
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Však ano - riadi to obtekanie krídla a teda ovplyvňuje vztlakové a riadiace aerodynamické sily.
Treba si uvedomiť, že "kormidlá" už dávno neovplyvňujú len smer pohybu a rotácie lietadla, ale čoraz viac aj priestorovú orientáciu lietadla pri týchto pohyboch a tiež rýchlosť pohybu. Lenže s rýchlosťou pohybu a okamžitou priestorovou orientáciou a teda celkovým aj lokálnym obtekaním draku a krídla je priamo spojené vytvárania riadiacich aerodynamických síl a vztlaku a teda RIADITEĽNOSŤ pri danej priestorovej orientácii a rýchlosti pohybu.
Proste pri rôznych obratoch a manévroch jedna časť/skupina riadiacich plôch zabezpečuje, aby sa druhá časť/skupina riadiacich plôch nedostala pri obtekaní do aerodynamického tieňa a udržala si účinnosť. Toto je však možné len pri riadení cez počítač - pilot proste fyzicky nemá "dosť rúk a nôh", aby dokázal ovládať všetky potrebné riadiace prvky. Je v tom tiež príliš veľa parametrov riadenia, na ktoré navyše treba reagovať veľmi rýchlo, občas doslova v čase, v akom rozruch od nejakého riadiaceho prvku v prednej časti draku dospeje k nejakému riadiacemu prvku v zadnej časti draku.
Treba si uvedomiť, že "kormidlá" už dávno neovplyvňujú len smer pohybu a rotácie lietadla, ale čoraz viac aj priestorovú orientáciu lietadla pri týchto pohyboch a tiež rýchlosť pohybu. Lenže s rýchlosťou pohybu a okamžitou priestorovou orientáciou a teda celkovým aj lokálnym obtekaním draku a krídla je priamo spojené vytvárania riadiacich aerodynamických síl a vztlaku a teda RIADITEĽNOSŤ pri danej priestorovej orientácii a rýchlosti pohybu.
Proste pri rôznych obratoch a manévroch jedna časť/skupina riadiacich plôch zabezpečuje, aby sa druhá časť/skupina riadiacich plôch nedostala pri obtekaní do aerodynamického tieňa a udržala si účinnosť. Toto je však možné len pri riadení cez počítač - pilot proste fyzicky nemá "dosť rúk a nôh", aby dokázal ovládať všetky potrebné riadiace prvky. Je v tom tiež príliš veľa parametrov riadenia, na ktoré navyše treba reagovať veľmi rýchlo, občas doslova v čase, v akom rozruch od nejakého riadiaceho prvku v prednej časti draku dospeje k nejakému riadiacemu prvku v zadnej časti draku.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 471
- Registrován: 09 dub 2018, 21:30
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Nie je práve na toto určený z časti sytým FBW ?
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9247
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Přiznám, že neznám přesný rozdíl mezi "sytým" a "hladným" FBW

Ale vážně.
Ano FBW je zásadní podmínkou, ale ne postačující. Systémů FBW je více, a ne každý umožňuje to, co popisuje Alchy.
Klasické přímé řízení vyžaduje mechanické (nebo hydraulické) propojení ovládacích prvků s řídícími plochami.
První FBW (a to je fakt nikoli citace z knihy "Ruská prvenství") se objevil ve 30-tých letech v SSSR, konkrétně na Tupolevově ANT-20 (možná znáš spíše pod názvem "Maxim Gorkij").

To letadlo bylo prostě příliš velké, a tak tupolevova konstrukční kancelář přišla s řešením, které se skládalo ze servomotorů u hlavních řídících ploch a elektrických kabelů k nim. Bylo to nemotorné, ale fungovalo to. Řídící systém stroje byl mnohem lehčí než mechanická táhla, lana a kladky doplněná hydraulickými posilovací atd.
Nemotorné proto, že výchylka kormidla trvala příliš dlouho ... ale to u "mastodonta" typu ANT-20 nevadilo. Tato letadla létají "rozvážně" :)
K dalšímu rozvoji FBW došlo v 60-tych letech, s prvními "počítači".
Další level FBW již byl elektronický ... výrazně se tím zkrátila odezva řídicího systému. Ale pořád to byla jakási elektronická verze klasického řízení. Kniplem ovládáš výškovku a křidélka, pedály směrovku, pákou (tlačítkem) klapky apod. Tento FBW ještě stále umožňuje mechanické zálohování.
Pak se dodávaly různé softwary zabraňující uvedení letadla mimo letovou obálku atd.
... a pak přišla letadla s aerodynamickou nestabilitou.
To byl první FBW, který již nemohl být nahrazen pilotem - počet zásahů do řízení a jejich rychlost totiž přesahuje lidskou schopnost reakce.
Finální level FBW (zatím) je to, co popisuje Alchy. Pilot už vlastně neovládá řídící plochy, pouze zadává počítači požadovanou polohu. A počítač podle toho nastaví ovládací plochy a uvede letadlo do požadované polohy.
Výhodou tohoto FBW je, že ovládacích ploch může být "nekonečně mnoho". Pilot nedokáže současně ovládat deset - dvacet řídících ploch a prvků, počítač/počítače ano.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
- riho
- Samostatný redaktor
- Příspěvky: 2727
- Registrován: 08 úno 2017, 09:58
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
Chápem to správne, že LEX aj LERX je po anglicky to, čo sa už desaťročia u nás nazýva vírový prechod, alebo tiež generátor vírového prúdenia? To jesť funkčná časť krídla, ktorej úlohou je generovanie vírového (nie lineárneho) prúdenia nad koreňom krídla za účelom zvýšenia vztlaku a manévrovateľnosti lietadla.
Pri Su-50 by som už predpokladal FBL,než staršie FBW.
Pri Su-50 by som už predpokladal FBL,než staršie FBW.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49538
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Suchoj Su-57 (T-50)
riho - viacmenej ano, je v tom ale trochu väčší bordel, LEX je obvykle rozšírenie samotného krídla pri koreni (niečo ako "trvale vysunutý slot"), kým LERX má viacmenej trojuholníkový tvar priliehajúci k trupu (v "extrémnej forme" na F-18)
skleróza si nevyberá - na tie dva výrazy "vírový prechod" a "generátor vírového prúdenia" som si za božemôj nedokázal spomenúť...
rusi tomu tiež hovoria "naplyv"
skleróza si nevyberá - na tie dva výrazy "vírový prechod" a "generátor vírového prúdenia" som si za božemôj nedokázal spomenúť...
rusi tomu tiež hovoria "naplyv"
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.