Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53384
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 07 říj 2025, 11:48

https://svobodny-svet.cz/milionum-diese ... z-provozu/
Milionům dieselových aut hrozí v Německu zákaz provozu
MILAN SMUTNÝ
V dozvuku aféry Dieselgate padl v Německu soudní rozsudek, který hrozí zákazem provozu až 7,8 milionu vozidel s dieselovým motorem od VW, tedy i v autech vyrobených značkou Škoda. Miliony majitelů mohou soudně vymáhat škody na automobilkách.
Jak s odvoláním na rozhodnutí Vrchního správního soudu ve Šlesvicku-Holštýnsku z 25. září uvedla řada německých médií, technické aktualizace po emisním skandálu z roku 2015 nazvaném Dieselgate nebyly podle práva EU povoleny. Spolkový úřad pro motorovou dopravu (Bundeskraftamt, KBA) jej neměl schválit, rozhodl soud. Případ se týkal schválení specifické aktualizace softwaru v systému řízení motoru, kterou VW zavedl po skandálu se vznětovými motory.
Zelená neziskovka se s VW a státním úřadem soudí už sedm let

Žalobu dle rozsáhlé reportáže týdeníku Focus už v roce 2018 podala lobbistická skupina Deutsche Umwelthilfe (DUH), známá svými kampaněmi proti vznětovým motorům, ale také vítěznými spory s řadou korporací, mj. s mocnou německou leteckou společností Lufthansa či obchodními řetězci. Žaloby DUH financuje mimo jiné mezinárodní nevládní organizace ClientEarth a automobilky se již léta dohadují o tom, zda je to přípustné.
Předmětem sporu jsou marginálně nastupující podmínky provozu

O co vlastně jde? Koncern VW pro velmi specifické a zřídkakdy nastupující podmínky provozu vozidla v nadmořské výšce nad 1000 metrů a při okolní teplotě nižší než 10 stupňů C (za situace tzv. tepelného okna) v reakci na aféru Dieselgate vybavil při aktualizaci softwaru svá dieselová vozidla dvěma zařízeními, která deaktivují recirkulaci výfukových plynů. Podle soudu bylo technické schválení typového vozidla Volkswagen Golf Plus TDI (2,0 litru, typ motoru EA 189 Euro 5) s tímto zařízením z roku 2016 vydané KBA nezákonné a dle evropského práva nepřípustné. Software snižuje čištění výfukových plynů při nižších teplotách, což způsobuje, že vozy vypouštějí více znečišťujících látek.

Předseda DUH Jürgen Resch vyzval spolkového ministra dopravy Patricka Schniedera, aby nařídil KBA, „aby všech 7,8 milionu dotčených dieselových vozidel s emisními normami Euro 5 a Euro 6a až 6c okamžitě dovybavil nebo vyřadil z provozu na náklady výrobců“. Příkaz KBA k vyřazení z provozu se rovná úplnému zákazu řízení – vozidla by pak již nesměla být používána. Podle odborníků je dodatečná úprava dotčených naftových motorů VW ve většině případů technicky nemožná. Podle šéfa zelené neziskovky DUH by v případě odstavení těchto dieselových aut měl majitele odškodnit výrobce.
Další tvrdý útok na schopnost VW přežít současnou krizi přechodu na elektromobily

Nynější aktivistický postup zelené neziskovky DUH představuje fakticky další útok na oblíbená auta se vznětovými motory a současně je to nejnovější pokus podpořit lepší prodejnost elektromobilů. Přitom soudem odsouzené softwarové opatření tepelného okna nastupuje opravdu v minimu případů. Kolik osobních automobilů se pohybuje v chladném zimním období ve výšce vyšší než 1000 metrů nad mořem? Tento příklad dokladuje, jak Evropská unie tvrdými regulacemi neustále zdražuje auta a jejich dostupnost.

Po desetiletí masivních dotací elektromobilů činí v deklarovaně zeleném Německu jejich podíl na celkovém vozovém parku (49,5 milionu aut) jen 3,6 % (v Česku 0,7 %). Zatímco tehdejší kancléřka Angela Merklová v roce 2016 sebevědomě prohlašovala, že v roce 2030 bude po německých silnících jezdit 15 milionů plně elektrických vozů, zatím je to asi 1,8 milionu. Jak kriticky v roce 2023 konstatoval šéf liberální FDP a ministr financí Christian Lindner, Berlín na to, aby si bohatí Němci toužící po statutu ekologicky uvědomělých občanů koupili nějaký e-vůz jako 2. či 3. auto do rodiny, utratil v přepočtu přes 250 miliard korun dotací. Dnes VW otočil ve svém odhodlání brzkého plného přechodu na elektromobily a jeho vedení spolu s dalšími automobilkami žádá zrušení zákazu prodeje spalovacích aut po roce 2035.

Vyšší správní soud ve Šlesvicku-Holštýnsku tak zamítl předchozí odvolání KBA se sídlem ve Flensburgu a společnosti Volkswagen AG proti rozhodnutí správního soudu z roku 2023. Zatím není soudní rozhodnutí pravomocné. Ačkoli bylo odvolání ke Spolkovému správnímu soudu zamítnuto, KBA a Volkswagen AG se však mohou proti zamítnutí odvolání znovu odvolat. O odvolání by poté musel rozhodnout Spolkový správní soud.
VW a KBA považují technické úpravy motorů za legální a odvolají se k nejvyšší soudní instanci

KBA a VW považují tzv. tepelné okno s příslušnou aktualizaci softwaru za přípustné. Chrání před bezprostředními riziky pro motor v podobě poškození nebo nehod. VW se domnívá, že tepelné okno zůstává přípustné i podle standardů rozhodnutí Evropského soudního dvora z roku 2022, který sdělil, že tepelná okna na ochranu motoru jsou legální pouze tehdy, pokud žádné jiné řešení nemůže odvrátit rizika.

Volkswagen v reakci na soudní verdikt sdělil německému týdeníky Focus: „Rozhodnutí vyššího správního soudu není konečné. Volkswagen se odvolá ke Spolkovému správnímu soudu. Rozhodnutí se týká nízkého pětimístného počtu vozidel Golf Plus se čtyřmi kódy motoru EA189 2.0 TDI splňujících emisní normu Euro 5. Toto nikoli konečné rozhodnutí nepovede k žádným opatřením ze strany KBA, jako je vyřazení oficiálních vozidel z provozu nebo modernizace hardwaru kvůli tepelnému oknu.“

Drahé hardwarové upgrady, které se pokoušely instalovat katalyzátory SCR (speciální katalyzátor, který neutralizuje oxidy dusíku pomocí přísady močoviny zvané AdBlue) do starších dieselových vozidel, vyžadovaných až od nejnovější normy Euro 6, aby se tato vozidla přiblížila zpřísněné variantě emisní normy Euro 6, měly za cíl zlepšit hladiny oxidů dusíku namísto aktualizací softwaru nařízených mnoha výrobci automobilů. Kampaň této ekologické organizace byla politicky podpořena především Stranou zelených a do jisté míry i Německým automobilovým klubem ADAC. Pro zelené ekologické neziskovky jako DUH se staly vítanou zbraní v jejich obecném boji proti spalovacím motorům. Tažení proti dieselovým vozů v rámci boje za dekarbonizaci i absurdní i v tom smyslu, že z hlediska emisí CO2 jsou auta na naftu v průměru o 10 % enviromentálně šetrnější než benzínová.

Možnost tzv. hardwarové modernizace navrhovaná DUH je nereálná, protože není dostupná pro mnoho modelů vozidel, nemohla by být vyrobena a instalována v požadovaném množství a pro majitele vozidel by také znamenala značné nevýhody, jako je snížená životnost motoru a zvýšená spotřeba paliva a emise CO2. U vozidel, která jsou již vybavena tzv. systémem SCR, by byly alespoň možné úpravy, například zvýšený poměr vstřikování AdBlue. Novější modely, které splňují emisní normu Euro 6d a vyšší, mají systém SCR standardně.

Podle právníků specializujících se na skandál Dieselgate bude nyní proti mnoha automobilkám také zahájena nová vlna soudních sporů od poškozených majitelů. Dotčené dieselové automobily by pak měly vadu, která by jak už v případě úspěšných žalob proti VW a Audi a do jisté míry i proti Mercedesu kupujícím umožnila odstoupit od kupní smlouvy. Ovšem po vrácení by se nepochybně musela odečíst cena auta za opotřebení.

Podle různých zpráv zaplatila společnost Volkswagen za následky dieselové aféry více než 30 miliard eur, což jako vidno ještě není konečná částka. Tyto náklady se skládají z různých kompenzačních plateb zákazníkům, pokut úředním orgánům a nákladů na zpětný odkup a opravy manipulovaných vozidel. Jen v USA VW odkoupil vozidla nebo vyplatil zákazníkům odškodnění v řádu miliard dolarů. Také v Německu došlo k vzorové dohodě, v jejímž rámci více než 245 tisíc spotřebitelů obdrželo více než 750 milionů eur jako kompenzaci za ztrátu hodnoty. V ČR byly podobné hromadné žaloby zamítnuty.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

vytrezvitel
Redaktor
Příspěvky: 60
Registrován: 22 srp 2022, 19:53

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od vytrezvitel » 07 říj 2025, 18:28

Nemožnost otevřít dveře nemusela být vůbec kvůli zasouvacím klikám, když se devítileté dítě dostalo ven. Důvody mohly být zcela jiné s ohledem na to, co řekl zachraňující svědek do novin: "Das Auto hing halb in einem Baum auf Kopfhöhe und hat vorne gebrannt. Aber man hat es einfach nicht aufbekommen, ich wollte die Kinder doch noch herausziehen"

Ostatně uhořet se dá i v autě s klasicými klikami: https://www.bild.de/regional/berlin/unf ... _2.ff.bild

petrp: překlad - „Auto viselo napůl na stromě ve výšce hlavy a hořelo v přední části. Ale prostě se nedalo otevřít, chtěl jsem ještě vytáhnout děti ven.“

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 8273
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od zmiri » 07 říj 2025, 18:40

No tady bývá zvykem dát překlad z cizího jazyka. Ne každý rozumí všemu...
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

vytrezvitel
Redaktor
Příspěvky: 60
Registrován: 22 srp 2022, 19:53

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od vytrezvitel » 07 říj 2025, 18:53

Omlouvám se. @petrp díky za překlad.

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 8273
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od zmiri » 07 říj 2025, 19:05

Tak stále mě to vychází na problém s klikami. Zvenku to nešlo, i když chtěli. A určitě proběhlo vyšetřování, když byli tři mrtvý a z toho dvě děti. Výpověď někoho, kdo to bezprostředně zažil, bude zkreslená. A spíše to tvrzení potvrzuje. Už jen, že on to nedokázal. Klasická klika je jednoduchá, každý to zná, i pod takovým brutálním stresem ji jednoduše použijete. Jako můžou být zdeformovaný/zablokovaný dveře, ale kliku zkusíte. A když nebudou zdeformovaný/zablokovaný, tak lidi vytáhnete. Tyto estetický neo nesmysly ne. Nějak nemám ve zvyku ignorovat varování od lidí, který to denně řeší, třeba ti hasiči, který ty kliky kritizují od počátku. Ti budou něco vědět o vyprošťování lidí při nehodě. :wink:
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 904
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 07 říj 2025, 19:23

S vystupovanim zo zadnych miest je vseobecne problem z auta s karoseriou typu kupe, ktora ma 2-3 dvere. V pripade nehody je totiz treba odstranit telo vodica, ktory je v pripade predneho narazu s vyssou pravdepodobnostou zraneny. Tak isto nepovazujem za bezpecne riesenie v BMW i3, kde bez otvorenia prednych dveri, nie je mozne otvorit dvere zadne. Tieto zakladne bezpecnostne veci su uz roky vyrobcami ignorovane. Znehybnenie deti sedackou a pasmi ich sice zachrani v pripade narazu, ale zaroven ich cini odkazanymi na pomoc zachrancu.
Viac hláv - viac kapusty.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 53384
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 07 říj 2025, 21:46

https://svobodny-svet.cz/nezajem-o-elek ... -nekradou/
Nezájem o elektromobily je takový, že je ani zloději nekradou
Pokud chcete najít krystalicky čistý obraz zájmu o tato auta, tohle je nepochybně jedna z cest. Zloději prostě nebudou krást něco, co spousta lidí přijímá za své hlavně kvůli dotacím a dalším umělým výhodám, které jim pochopitelně neumí dát. A sami to nemohou spolehlivě použít.

Troufnu si tvrdit, že se většina lidí shodne na tom, že „sociální podpora” firem není rozumný koncept budování fungující ekonomiky. Vlády by neměly vybírat vítěze a poražené nebo lepší a horší řešení, měly by nechat přežívat jen ty firmy, které vyrábí jen takové produkty, jež lidé chtějí a jsou ochotni za ně platit. Pokud o váš výrobek lidé nestojí, pak jednoduše není lepší než ostatní a nemá hodnotu, za kterou by se lidé byli ochotni zbavovat plodů své práce. A je úplně jedno, co je k tomu vede – představa, že někdo rozhodne za zákazníka o tom, co je pro něj lepší, protože to ví lépe než on… Probůh, v tom jsme tu žili přes 40 let a jak to dopadlo.
Podobné obecné teze nebudou předmětem hlubokých debat, jakmile je ale naroubujeme na konkrétní situace, třeba elektrická auta, okamžitě se objeví tací, kteří začnou za jejich umělou podporu, za jejich nařizování apod. horovat přesně podle výše popsaného mustru. My říkáme: Pokud elektromobily dokážou přežít bez umělé podpory, fajn. Ale pokud ne, jednoduše si nezaslouží žít, neboť jejich umělé udržování při životě stojí peníze úplně všechny z nás a zabíjí fungování celé ekonomiky. Však dnes jsme v situaci, kdy automobilka, která vyrábí žádané vozy se spalovacím motorem, platí jinému výrobci automobilů za to, že ho s pomocí nežádaných elektrických aut postupně připravuje o živobytí. Jaký nonsens to je? Dovedeno ad infinitum pracujeme na tom, aby přežili jen výrobci toho, co téměř nikdo nechce, takový výsledek k prosperitě opravdu nepovede.

I na tom by ještě mohla panovat shoda, stejně jako na konstatování, že lidé mají rozhodnout, zda taková auta chtějí, nebo nechtějí. Jak ale vlastně poznáme, jaký je o ně skutečný, přirozený zájem? Takový signál z trhu jsme vyrušili až to té míry, že už ho vůbec nemáme a není jej kudy získat, prostě neexistuje. Už mechanismy EU jako jakási základní přerozdělovací vrstva kompletně zastírá vidění. A je to jen první (anebo možná ani ne první…) z řady nástrojů, který nedovoluje vidět, jaký je o co reálný zájem za skutečné, nikoli uměle snižované a zvyšované ceny. Předkládán je nám velmi pokřivený obraz poptávky po něčem, co je dílem řady následujících zmrzačení tržních mechanismů.

Ještě ale existují oblasti, které jsou tímto děním zasažené velmi málo, obvykle zprostředkovaně. Trh s ojetými vozy je jednou z nich, ale ani tam to není „čisté” – spousta zvýhodnění se váže i k ojetinám, někde na ně dokonce mají specifické dotace, firmy i koupí ojetých elektromobilů mohou splnit závazky elektrických pětiletek atp. Pokud se ale podíváme na trh s kradeným zbožím, zůstává toho už jen velmi málo, prakticky jen zásobení trhu s náhradními díly. I ten je tady v tomto případě specifický (jak si řekneme za chvíli), a tak se elektromobily téměř nekradou – není kdo a proč by je od zlodějů ve velkém za dobré peníze kupoval, není účel, pro který by je k jejich limitům byli s to použít sami. A tak ani není důvod, proč by je kradli.

Vyplývá to ze zprávy nizozemského VbV (Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit, volně řekněme Agentura pro pojištění škod v oblasti dopravy) za první polovinu letošního roku, ze které vyplývá, že i když elektromobilů v nizozemském vozovém parku rychle přibývá, nekrade je skoro nikdo. Letos tak bylo v zemi odcizeno pouhých 170 elektrických aut, což je při celkovém počtu 5 707 ukradených strojů skoro zanedbatelné množství.

Jde o 2,97 procenta všech krádeží a opravdu málo aut z víc jak 600 tisíc elektromobilů v provozu. Pravda, na celkové flotile pořád tvoří méně než 7 procent, takže „přirozeně” by působil nominálně ne zase o tolik větší počet krádeží (cca 400 aut), když se ale rozhlédnete po Nizozemsku mezi reálně provozovanými auty, zjistíte, že těch je pochopitelně mnohem víc než 7 procent. Nově prodané firemní vozy jsou dnes elektrické téměř z poloviny, krást by se tedy měly mnohem víc. Ale nekradou.

Rob Smitskamp z VbV k věci uvádí, že existují tři hlavní důvody pro které se auta kradou. A ani jeden si ale s elektromobily netyká, proto o ně prostě není zájem. „Jedním z nich jsou krádeže aut pro náročné mise, jako jsou útoky na bankomaty a loupeže. Elektromobily se k tomu nehodí, zločinci dávají přednost rychlým Audi,” říká Smitskamp v narážce na omezenou použitelnost elektroaut a jejich dlouhé dobíjení.

Druhým důvodem je krádež aut jako takových pro další prodej, tady ale chybí zákazníci, zejména pak mimo Nizozemsko. „V zahraničí je malá poptávka po elektromobilech,” uvádí Smitskamp. A dál klesá s tím, jak pokračujete na východ – tam už je skoro nulová. A ani doma je nejde moc dobře prodat: „Poptávka po elektromobilech mezi nizozemskými soukromými osobami také není dostatečně vysoká, takže pro zločince je obtížné je udat,” vysvětluje dále expert VbV.

Spousta aut se krade také na díly, což u elektromobilů též nefunguje. Jednak mají kratší přirozenou životnost kvůli bateriím a spol., jednak jsou méně často opravovány po nehodách, opět ze stejného důvodu. „Elektromobil je po vážné nehodě často technicky totální škodou. Zvlášť pokud se poškodí baterie, stane se to velmi snadno,” vysvětluje Smitkamp. To snižuje poptávku po levnějších dílech, proto celkově označuje počet ukradených elektromobilů za „zanedbatelný” a odmítá úvahy o tom, že se hůř kradou nebo snáz hledají. Tady není podstatný rozdíl, lokalizaci přes mobilní připojení a GPS má dnes v podstatě každé nové auto bez ohledu na pohon.
Elektrická auta se prostě nevyplatí ani krást, tak malý zájem o ně je, tak omezené využití v extrémních případech mají. Neříká to nakonec všechno, co potřebujeme vědět? Mezi modely ale i tak existují favorité – nejoblíbenějším elektromobilem mezi zloději byla letos v Nizozemsku Kia EV6 s 24 ukradenými vozy, na druhém místě je Hyundai Ioniq 5 se 17 krádežemi a třetí místo obsadila Tesla Model 3 s 11 ukradenými vozy. Jsou to ale vážně hodně malá čísla…
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

zmiri
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 8273
Registrován: 07 úno 2017, 16:42

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od zmiri » 07 říj 2025, 22:40

mzprx píše:
07 říj 2025, 19:23
Tieto zakladne bezpecnostne veci su uz roky vyrobcami ignorovane. Znehybnenie deti sedackou a pasmi ich sice zachrani v pripade narazu, ale zaroven ich cini odkazanymi na pomoc zachrancu.
No ono je to tak, že díky té sedačce mají šanci na záchranu. Třeba z vnějšku. Bez sedaček tu šanci nemívají.Přežít ten náraz je naprostý základ...
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.

vytrezvitel
Redaktor
Příspěvky: 60
Registrován: 22 srp 2022, 19:53

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od vytrezvitel » 07 říj 2025, 23:02

Ne, vyšetřování neproběhlo, to zatím probíhá. Jen na autoforu už mají jasný závěr. Samozřjemně, že příčinou uhoření dětí byly vysouvací kliky. Nabořit na rovné silnici, kde je povoleno maximálně 50kmh, dvě jiná auta a zakončit to pověšením vlastního auta na strom, příčinou být nemohlo. Maximálně je to problém tesly, že nenapsala do návodu, že něco takového řidič nemá dělat.

Btw. jak se dostalo to třetí dítě ven, když tedy systém vysunutí klik, který se aktivuje s airbagy selhal a nouzové mechanické otevření zevnitř je k nenalezení?

Odpovědět