MiG - 31

Odpovědět
Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 10007
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: MiG - 31

Příspěvek od Skeptik » 01 srp 2023, 21:05

skflanker
Skvělé články, díky moc.

P.S. Na těch fotkách z Kazachstánu je vidět, že ta výměna za pomoci jeřábu není zas tak komplikovaná.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Wasp1
Redaktor
Příspěvky: 383
Registrován: 15 črc 2023, 08:48

Re: MiG - 31

Příspěvek od Wasp1 » 01 srp 2023, 21:11

Super kvalifikovaný odhad, taky je vidět že má skříně náhonu dole. :pivo

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 54404
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: MiG - 31

Příspěvek od Alchymista » 03 srp 2023, 21:46

Svojho času boli na letisku Kuchyňa (Malacky) opakovane americké F-16. Jedného dňa prišlo do hangáru technického oddelenia, z ktorého polovicu okupovali spojenci, na výmenu motora lietadlo Su-22... (voľne podľa rozprávania "svedka")
Jeden z američanov mal funkciu niečo ako normovača a kontrolóra efektivity práce amerického technického personálu - proste mal svoje tabuľky činností (pre F-16) a hodinky a počítal zúčastnené hlavy a zapisoval časy jednotlivých prác a činností. Keď zaregistroval zaujímavú slovenských vojakov činnosť, z nudy sa pustil do zapisovania... Výsledok potom predložil svojim a slovenským veliteľom. A výsledok bol veľmi zaujímavý...
Pretože podľa jeho zápisov mu vyšlo, že výmena motoru Su-22M4 síce trvala časovo o polovicu dlhšie ako výmena motoru na F-16, ale pritom bola menej náročná na človekohodiny, a napriek tomu, že sa prác zúčastňovalo až do 30 pracovníkov, bola vykonaná menším počtom "kvalifikovaných" pracovníkov ako výmena motoru F-16 (za "kvalifikovaného" považoval každého pracovníka, ktorý opakovane šiahal na trubky a káble, alebo mal v rukách náradie). Väčšina pracovníkov slúžila len ako obsluha pri pohyboch vozíkov, na ktorých boli naložená zadná časť trupu lietadla a starý a nový motor a ich trysky.
A bola menej náročná na "ťažké" technické vybavenie - vystačila s jediným autožeriavom, ktorý vyložil bedne s motorom z nákladného auta, naložil motor a trysku na manipulačné vozíky a po výmene preložil starý motor z vozíkov do bední a bedne na nákladné auto - jeho reálna činnosť v priestore pracoviska trvala menej ako trištvrte hodiny.

Úmyselne to píšem takto skrátené, aby som niečo nepoplietol. "Svedok" bol jedným z účastníkov "rozboru" s veliteľmi.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 11304
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: MiG - 31

Příspěvek od skflanker_ » 15 črc 2024, 20:14

skflanker_ píše:
17 kvě 2024, 08:44
zaregistroval niekto / vie niekto dohľadať kedy naposledy závod Sokol pre VKS dodal modernizované MiG-31?
IgorT píše:
15 črc 2024, 13:48
Ministerstvo obrany dostalo prvé šarže modernizovaných stíhačiek MiG-31...
Letecký závod Sokol (Сокол) v Nižnom Novgorode dodal Ministerstvu obrany Ruska prvé série v tomto roku 2024 lietadiel rodiny MiG-31 (МиГ-31), ktoré boli opravené a modernizované. Lietadlá boli dodané v rámci plnenia záväzkov vyplývajúcich zo štátnej objednávky v oblasti obrany. Po vykonaní pozemných a letových skúšok, ktoré potvrdili stanovené požiadavky, boli lietadlá odoslané na svoju stálu domovskú základňu. Modernizované lietadlá MiG-31 majú vysoké bojové vlastnosti a sú schopné úspešne plniť úlohy v moderných podmienkach.
20240715.jpg
Zdroj https://vk.com/wall-211699782_19986 z 15.07.2024

Uživatelský avatar
El Diablo
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6053
Registrován: 07 úno 2017, 18:56

Re: MiG - 31

Příspěvek od El Diablo » 26 dub 2025, 01:34

MiG-25 Foxbat guided tour! Soviet 4000km/h monster?!
Prohlídka letounu MiG-25 Foxbat s průvodcem! Sovětské monstrum s rychlostí 4000 km/h?!
Co cítíte, když střílíte teroristy?
Zpětný ráz.
http://www.eldiablo.webz.cz/
Takže se sejdeme v Šestce na Šedesát šestce zejtra ráno v šest. Zapamatuješ si to?
Můžeš mi to ještě šestkrát zvopakovat?
I šestiletý dítě by si to pamatovalo.

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 10007
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: MiG - 31

Příspěvek od Skeptik » 26 dub 2025, 06:52

Jen pro upřesnění, MiG-25 nikdy, a to ani ve svých experimentálních verzích, nedosáhl rychlosti 4.000 km/h.
Jeho maximální rychlost byla M 2,83 (tj. cca 3.000 km/h).
Nouzově šlo, v tzv. "náporovém režimu práce motorů", dosáhnout rychlosti cca M 3,2 (tedy necelých 3.300 km/h). To ale vždy vedlo k destrukci motorů ... náporovým stlačením vzduchu došlo k přetočení kompresoru i turbíny a horké části motorů byly nevratně poškozené tepelným namáháním.

K maximální rychlosti dosažené atmosférickým letounem s běžným startem a přistáním (upravená verze SR-71) o hodnotě 3.529,6 km/h (M 3,29) se nepřiblížil ani Je-266M (rekordní verze MiGu-25).
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 11304
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: MiG - 31

Příspěvek od skflanker_ » 11 lis 2025, 21:35

kenavf píše:
11 lis 2025, 17:41
Má šturman vybavenie v jeho časti kabíny aby mohol s lietadlom pristáť?(keď by bol pilot nevládny)
kabína šturmana = operátora zbraňových systémov (jedna verzia):
mig31_c2.jpg
mig31_c2.jpg (48.73 KiB) Zobrazeno 1717 x
na webe je kopec foto aj iných verzií = ale "hovno" vidíš .. len bočné okienka do strán, dopredu nevidí vôbec (nemá ani periskop/zrkadlo)

Podľa mne dostupných info:
Predný kokpit (pilot) má plnú sadu riadiacich prvkov – páku, pedále, ovládanie motorov, prístroje, HUD, ovládanie podvozku, klapiek, brzdy ...
Zadný kokpit (šturman) má obmedzené ovládanie - má prístup k niektorým letovým údajom ALE nemá pedále na riadenie kormidloviek a nemá ani ovládanie motorov, nemá ovládanie podvozku, klapiek, brzdy ani iné systémy potrebné na pristátie.

Mal by tam byť "režim núdzového riadenia" (v ruskej dokumentácii nazývaný режим управления с задней кабины), ale je veľmi obmedzený = umožňuje len základné manévrovanie (výška, smer) pri rovnom lete.
Nepovoľuje pristátie – na to chýbajú kľúčové ovládacie prvky.

Som v tom že šturman sa iba "vezie", on má na starosti Zaslon (radar).

Carbonfiber
Redaktor
Příspěvky: 49
Registrován: 17 črc 2023, 10:37

Re: MiG - 31

Příspěvek od Carbonfiber » 12 lis 2025, 18:03

skflanker_ píše:
11 lis 2025, 21:35
kabína šturmana = operátora zbraňových systémov (jedna verzia):
na webe je kopec foto aj iných verzií = ale "hovno" vidíš .. len bočné okienka do strán, dopredu nevidí vôbec (nemá ani periskop/zrkadlo)
Periskop/zrkadlo rozhodne ma.
MiG-31BM_c0d6b_7be767c5_orig.jpg
skflanker_ píše:
11 lis 2025, 21:35
Podľa mne dostupných info:
Predný kokpit (pilot) má plnú sadu riadiacich prvkov – páku, pedále, ovládanie motorov, prístroje, HUD, ovládanie podvozku, klapiek, brzdy ...
Zadný kokpit (šturman) má obmedzené ovládanie - má prístup k niektorým letovým údajom ALE nemá pedále na riadenie kormidloviek a nemá ani ovládanie motorov, nemá ovládanie podvozku, klapiek, brzdy ani iné systémy potrebné na pristátie.
Kvadrant plynu / plne ovladanie motora takisto ma.
MiG-31DZ rear.jpg
Rovnako ma knipel a pedale kormidla, takze radarovy operator moze v nudzi priamo ovladat kridelka/vyskovku aj smerovku. A kedze ma hlavne letove pristroje, moze nudzovo lietat aj pristat.

Carbonfiber
Redaktor
Příspěvky: 49
Registrován: 17 črc 2023, 10:37

Re: MiG - 31

Příspěvek od Carbonfiber » 12 lis 2025, 18:34

Este pohlad cez periskop MiG-31 pri pristati.
MiG-31B periscope view.jpg

Skeptik
Sponzor fóra
Příspěvky: 10007
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: MiG - 31

Příspěvek od Skeptik » 12 lis 2025, 19:52

Dle vyjádření (pravděpodobně) pilota MiGu-31 na jednom z ruských diskusních fór má operátor k dispozici teleskopicky vysouvatelný knipl, ovládání motorů a základní letové a navigační přístroje. Vše ale jen proto, aby v případě zasažení a vyřazení pilota, byl operátor schopen dotáhnout letoun nad vlastní území a tam se katapultovat.

Výcvik pro přistání s MiG-31, samo o sobě dost složité, který je navíc poškozen v boji (jinak by samozřejmě přistával pilot) ale v žádném případě nemá. Není tedy přistání schopen.

To dává smysl, uvědomíme-li si že hlavní oblastí nasazení měla být Arktida = pustá oblast bez významnějšího osídlení.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 11304
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: MiG - 31

Příspěvek od skflanker_ » 12 lis 2025, 20:18

Ďakujem za upresnenie - obom
Podľa https://www.airwar.ru/enc/fighter/mig31.html, citujem:
в задней кабине установлен выдвижной перископ обзора передней полусферы, предназначенный для улучшения обзора с кресла штурмана на взлете и посадке (на МиГ-31M и более поздних модификациях перископ не устанавливается)
v zadnej kabíne je nainštalovaný výsuvný periskop pre pozorovanie prednej polosféry, určený na zlepšenie výhľadu z kresla navigátora pri vzlete a pristátí (na MiG-31M a novších modifikáciách periskop nie je inštalovaný)
Podľa https://tass.ru/obschestvo/25587651 z 11.11.2025, kde je aj video, šturman pristáť s lietadlom rodiny MiG-31 nedokáže:
Šturman by nepristál s lietadlom MiG-31 na zem, vyhlásil zaslúžilý vojenský letec Andrej Gribov (Андрей Грибов).
„Príručka pre letovú prevádzku neumožňuje pristátie zo zadnej kabíny (pilotom-navigátorom). Pristátie je nemožné, viedlo by to k katastrofe,“ povedal vo videu
+ video 53 sek.

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 12543
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: MiG - 31

Příspěvek od kenavf » 12 lis 2025, 20:33

Skeptik píše:
12 lis 2025, 19:52
... Vše ale jen proto, aby v případě zasažení a vyřazení pilota, byl operátor schopen dotáhnout letoun nad vlastní území a tam se katapultovat...
Už sme to tu kedysi preberali ale:
Ak je pilot v bezvedomí, dokáže ho operátor bezpečne katapultovať? Dostať ho pred tým aj do bezpečnej pozície v kresle a následne katapultovať?(kedysi boli spomínané gurtne na nohách aj rukách ktoré vedeli pritiahnuť končatiny pilota do pozície)
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
skflanker_
Sponzor fóra
Příspěvky: 11304
Registrován: 07 úno 2017, 20:22

Re: MiG - 31

Příspěvek od skflanker_ » 12 lis 2025, 20:55

Lietadlo MiG-31 má pre oboch pilotoch sedačku K-36DM (К-36ДМ)
Táto sedačka má vo svojej automatike okrem iného aj pritiahnutie končatín k sedačke, zdvihnutie kolien, a ochranu lakťov + trupu pri vysokej rýchlosti (je toho viac) = to všetko zabezpečuje sedačka K-36DM, viď napríklad https://youtu.be/dBRkf_Aj6Ug

Hovorili sme tu o prípadoch nešťastných lietadiel rodiny Tupolev Tu-22M3 = tie ale nemajú K-36, ale majú sedačky od Tupoleva KT-1M, a tá sa s K-36DM nedá porovnávať, to je iná liga

Ak konštruktér z OKB MiG dal šturmanovi "nástroj" priviesť mašinu nad svoje územie v prípade zraneného pilota, predpokladám teda že má aj nástroj ako šturman katapultuje pilota (a opačne) - staručký Tupolev Tu-22 ten "nešťastný" systém má

Odpovědět