Poznámka redakcie: Článok bol aktualizovaný podľa komentára ukraj. ministra zahraničných vecí Andrija Sybihu.
Podľa gubernátora Odeskej oblasti Oleha Kipera ruské sily 7. októbra v Odese zasiahli zahraničnú civilnú loď plaviacu sa pod vlajkou Palau. V dôsledku útoku zahynul 60-ročný ukrajinský zamestnanec prístavu a päť cudzincov bolo zranených.
Tento útok je druhým prípadom útoku na zahraničné plavidlo v Odeskej oblasti za posledné dva dni. Pri nočnom útoku 6. októbra bola v prístave Pivdennyj poškodená civilná nákladná loď Paresa, ktorá sa plavila pod vlajkou Svätého Krištofa a Nevisu.
Plavidlo napadnuté 6. októbra bolo naložené približne 6 000 tonami ukrajinskej kukurice určenej na vývoz. Pri tomto útoku neboli hlásené žiadne obete.
Po druhom útoku zo 7. októbra sú štyria cudzinci naďalej v stredne ťažkom stave, zatiaľ čo ďalšia osoba je v ľahkom stave. O totožnosti zosnulých neboli poskytnuté žiadne ďalšie informácie.
Podľa Kipera Rusko použilo balistické rakety na zasiahnutie cieľov v infraštruktúre prístavu. Bezprostredne neboli k dispozícii žiadne podrobnosti o stave plavidla ani o tom, čo loď prevážala.
Po druhom útoku ukrajinský minister zahraničných vecí Andrij Sybiha odsúdil ruské útoky ako „zámernú teroristickú taktiku“.
„Útokmi na civilné plavidlá sa Rusko snaží oslabiť ukrajinskú ekonomiku a vystaviť milióny ľudí na celom svete riziku hladu,“ napísal Sybiha na sociálnej sieti, pričom mal na mysli cielené útoky na plavidlá prevážajúce pšenicu a poľnohospodárske produkty.
„Musíme spojiť sily všetkých zodpovedných štátov a organizácií, aby sme zastavili agresora, zabezpečili slobodu plavby v Čiernom mori a celosvetovú potravinovú bezpečnosť.“
Pri cestovaní po tejto trase sú ukrajinské lode pravidelne vystavené riziku útoku zo strany Ruska. Od začiatku totálnej vojny pozdĺž obchodnej trasy plávajú aj míny, čo tiež predstavuje riziko pre námornú dopravu.
Kyjev bol vlani nútený zriadiť novú vývoznú trasu v Čiernom mori po tom, ako Rusko jednostranne vypovedalo dohodu o dodávkach obilia z Čierneho mora. Pôvodne bola vytvorená ako humanitárny koridor, ktorý mal umožniť odchod lodí, ktoré tam uviazli od začiatku totálnej vojny, ale odvtedy sa rozrástla na plnohodnotnú obchodnú trasu.
Ruská raketa tiež zasiahla 12. septembra nákladnú loď, ktorá prevážala ukrajinskú pšenicu do Egypta cez Čierne more. Plavidlo sa v tom čase plavilo cez výlučnú hospodársku zónu Rumunska.
Translated with DeepL.com (free version)
Podľa gubernátora Odeskej oblasti Oleha Kipera ruské sily 7. októbra v Odese zasiahli zahraničnú civilnú loď plaviacu sa pod vlajkou Palau. V dôsledku útoku zahynul 60-ročný ukrajinský zamestnanec prístavu a päť cudzincov bolo zranených.
Tento útok je druhým prípadom útoku na zahraničné plavidlo v Odeskej oblasti za posledné dva dni. Pri nočnom útoku 6. októbra bola v prístave Pivdennyj poškodená civilná nákladná loď Paresa, ktorá sa plavila pod vlajkou Svätého Krištofa a Nevisu.
Plavidlo napadnuté 6. októbra bolo naložené približne 6 000 tonami ukrajinskej kukurice určenej na vývoz. Pri tomto útoku neboli hlásené žiadne obete.
Po druhom útoku zo 7. októbra sú štyria cudzinci naďalej v stredne ťažkom stave, zatiaľ čo ďalšia osoba je v ľahkom stave. O totožnosti zosnulých neboli poskytnuté žiadne ďalšie informácie.
Podľa Kipera Rusko použilo balistické rakety na zasiahnutie cieľov v infraštruktúre prístavu. Bezprostredne neboli k dispozícii žiadne podrobnosti o stave plavidla ani o tom, čo loď prevážala.
Po druhom útoku ukrajinský minister zahraničných vecí Andrij Sybiha odsúdil ruské útoky ako „zámernú teroristickú taktiku“.
„Útokmi na civilné plavidlá sa Rusko snaží oslabiť ukrajinskú ekonomiku a vystaviť milióny ľudí na celom svete riziku hladu,“ napísal Sybiha na sociálnej sieti, pričom mal na mysli cielené útoky na plavidlá prevážajúce pšenicu a poľnohospodárske produkty.
„Musíme spojiť sily všetkých zodpovedných štátov a organizácií, aby sme zastavili agresora, zabezpečili slobodu plavby v Čiernom mori a celosvetovú potravinovú bezpečnosť.“
Pri cestovaní po tejto trase sú ukrajinské lode pravidelne vystavené riziku útoku zo strany Ruska. Od začiatku totálnej vojny pozdĺž obchodnej trasy plávajú aj míny, čo tiež predstavuje riziko pre námornú dopravu.
Kyjev bol vlani nútený zriadiť novú vývoznú trasu v Čiernom mori po tom, ako Rusko jednostranne vypovedalo dohodu o dodávkach obilia z Čierneho mora. Pôvodne bola vytvorená ako humanitárny koridor, ktorý mal umožniť odchod lodí, ktoré tam uviazli od začiatku totálnej vojny, ale odvtedy sa rozrástla na plnohodnotnú obchodnú trasu.
Ruská raketa tiež zasiahla 12. septembra nákladnú loď, ktorá prevážala ukrajinskú pšenicu do Egypta cez Čierne more. Plavidlo sa v tom čase plavilo cez výlučnú hospodársku zónu Rumunska.
Translated with DeepL.com (free version)