Letecký vývoj
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
Skeptik píše :
Pokud posadíš stejně dobré piloty do F-16C a F-15C pošleš je proti sobě, tak ve většině případů ten v F-16 prohraje.
Dtto dopadne ten v MiGu-29A proti Su-27
Přesně tohle Ti nedochází.
Dopadne to blízko 50/50.
Pokud posadíš stejně dobré piloty do F-16C a F-15C pošleš je proti sobě, tak ve většině případů ten v F-16 prohraje.
Dtto dopadne ten v MiGu-29A proti Su-27
Přesně tohle Ti nedochází.
Dopadne to blízko 50/50.
- vojvoda
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 680
- Registrován: 02 dub 2020, 15:37
Re: Letecký vývoj
V akých podmienkach, s akou podporou...
V prípade 1 na 1 ma pravdepodobnejšie víťazstvo ten výkonnejší radarom, motormi, doletom...
V prípade 1 na 1 ma pravdepodobnejšie víťazstvo ten výkonnejší radarom, motormi, doletom...
срочно расстрелять
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
Jasně, je tam plno proměnných, museli by jsme se bavit konkrétně o situaci a konfiguraci. Rozdíly mezi F-15 a F-16 jsou, ale....
I při 1 vs 1 S se dá plno věcí ovlivnit. A to j ten výcvik který je alfa a omega.
F-15 má 104:0, díky výcviku jeho pilotů. Ne že je F-15 zázračný stroj. Su 27 je na tom úplně stejně. Nic zázračného.
I při 1 vs 1 S se dá plno věcí ovlivnit. A to j ten výcvik který je alfa a omega.
F-15 má 104:0, díky výcviku jeho pilotů. Ne že je F-15 zázračný stroj. Su 27 je na tom úplně stejně. Nic zázračného.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9246
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecký vývoj
No, nedopadne.
To by znamenalo, že levnější F-16 je stejně kvalitní a výkonná jako mnohem dražší (pořízením i provozem) F-15.
Pokud by to byla pravda, museli by v Pentagonu a USAF sedět sami idioti ... což si nemyslím.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Senior redaktor
- Příspěvky: 3482
- Registrován: 01 kvě 2019, 19:10
Re: Letecký vývoj
Blbost. Kdy naposledy pilot F-15 (nebo ještě lépe kterýkoli stíhací pilot NATO (a u F-15/16 i Izraele) bojoval s nepřítelem jeden na jednoho za vyrovnaných podmínek? Ono když na tebe maká AWACS, kompletní průzkum a REB, nepřátelská PVO je rozbitá střelami s plochou dráhou letu a zametená WW a navíc to bereš stylem cigánská férovka, tak se ten výcvik nemá moc jak projevit - leda u toho zoufalého pilota MiGu, kterýho budete ve férové 8mi+ násobné převaze honit a u kterého se kvalita výcviku a zkušeností projeví dobou, během níž zůstane naživu...viz Desert Storm, viz Jugoslávie, viz Kosovo, viz Irák (Saddám kdysi mèl prohlásit, že naši piloti jsou hrdinové nad 5000 metrů a Mach 1, velká pravda),...
Pošli tyhle superzkušené hrdiny do bojiště, které je jako na Ukrajině nasycené PVO a uvidíme, jak dlouho jim ten výcvik vydrží...
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
Skeptik,
tato problematika je celkem dlouhá. Na začátku byl FX, pak přišel F-16. Vznik F-16 jsem tady nastínil.
Popíši vznik F-15 a vztah k F-16.
V roce 1965 začali studie o tom co USAF vlastně potřebuje, které vedly k FX a výhře McAir v prosinci roku 1969. Takto jednou, dvěma větama to zní jednoduše a přímočaře, ale ono to tak nebylo. Byl to velmi zdlouhavý a náročný proces. V průběhu toho se začal odvíjet alternativní program FXX - budoucí F-16, jako konkurent FX, který bude levnější.
Rozdíl byl ten že F-15 měl politikou podporu a F-16 tak úplně ne. Byla to totiž rebelující odnož části letectva které se nelíbila složitost a cena F-15. A toto vedlo ke změnám v designu ze strany USAF pro F-16 tak aby se z jeho strany co nejvíce ohladila konkurence pro FX.
- menší křídlo a neměl AIM-7.
Nebudu zabíhat moc do detailů, to by bylo na dlouho a myslím si že tady pro to není prostor. Ale v praxi s příchodem AMRAAM na F-16 se rozdíly v BVR začali stírat. F-16 má menší RCS a v době datalinku se stroje k sobě ještě více přiblížily.
F-15 má ale vždy výkonější radar, ten se ale dá, jako každy Dopplerův radar oblbnout pokud letadlo letí bokem k vyzařovanému paprsku, na tom jsou postavené různé BVR manévry jako F-Pole a podobně - což zase ukazuje na extrémní důležitost výcviku.
Výhody F-15 v BVR jsou technicky v tom radaru, výškových výkonech, nesených střelách a větší velikosti. Má lepší předpokldy pro to být tady lepší. Ale bez jednostraného výyciku ve vzdušném boji u F-15 , by bylo výsledky proti F-16 asi až smutné vzhledem k vynaloženým nákladům na F-15. A o to jde, pentagon tedy není blbý, a dal lidem od F-15 výcvik a balíček s Awacs.
A toto je třeba si zapsat za klobouk, jde vždy o balíček, ne o samotný stroj.
tato problematika je celkem dlouhá. Na začátku byl FX, pak přišel F-16. Vznik F-16 jsem tady nastínil.
Popíši vznik F-15 a vztah k F-16.
V roce 1965 začali studie o tom co USAF vlastně potřebuje, které vedly k FX a výhře McAir v prosinci roku 1969. Takto jednou, dvěma větama to zní jednoduše a přímočaře, ale ono to tak nebylo. Byl to velmi zdlouhavý a náročný proces. V průběhu toho se začal odvíjet alternativní program FXX - budoucí F-16, jako konkurent FX, který bude levnější.
Rozdíl byl ten že F-15 měl politikou podporu a F-16 tak úplně ne. Byla to totiž rebelující odnož části letectva které se nelíbila složitost a cena F-15. A toto vedlo ke změnám v designu ze strany USAF pro F-16 tak aby se z jeho strany co nejvíce ohladila konkurence pro FX.
- menší křídlo a neměl AIM-7.
Nebudu zabíhat moc do detailů, to by bylo na dlouho a myslím si že tady pro to není prostor. Ale v praxi s příchodem AMRAAM na F-16 se rozdíly v BVR začali stírat. F-16 má menší RCS a v době datalinku se stroje k sobě ještě více přiblížily.
F-15 má ale vždy výkonější radar, ten se ale dá, jako každy Dopplerův radar oblbnout pokud letadlo letí bokem k vyzařovanému paprsku, na tom jsou postavené různé BVR manévry jako F-Pole a podobně - což zase ukazuje na extrémní důležitost výcviku.
Výhody F-15 v BVR jsou technicky v tom radaru, výškových výkonech, nesených střelách a větší velikosti. Má lepší předpokldy pro to být tady lepší. Ale bez jednostraného výyciku ve vzdušném boji u F-15 , by bylo výsledky proti F-16 asi až smutné vzhledem k vynaloženým nákladům na F-15. A o to jde, pentagon tedy není blbý, a dal lidem od F-15 výcvik a balíček s Awacs.
A toto je třeba si zapsat za klobouk, jde vždy o balíček, ne o samotný stroj.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
Scimitar píše: ↑06 srp 2023, 14:15Blbost. Kdy naposledy pilot F-15 (nebo ještě lépe kterýkoli stíhací pilot NATO (a u F-15/16 i Izraele) bojoval s nepřítelem jeden na jednoho za vyrovnaných podmínek? Ono když na tebe maká AWACS, kompletní průzkum a REB, nepřátelská PVO je rozbitá střelami s plochou dráhou letu a zametená WW a navíc to bereš stylem cigánská férovka, tak se ten výcvik nemá moc jak projevit - leda u toho zoufalého pilota MiGu, kterýho budete ve férové 8mi+ násobné převaze honit a u kterého se kvalita výcviku a zkušeností projeví dobou, během níž zůstane naživu...viz Desert Storm, viz Jugoslávie, viz Kosovo, viz Irák (Saddám kdysi mèl prohlásit, že naši piloti jsou hrdinové nad 5000 metrů a Mach 1, velká pravda),...
Pošli tyhle superzkušené hrdiny do bojiště, které je jako na Ukrajině nasycené PVO a uvidíme, jak dlouho jim ten výcvik vydrží...
Vzdušný boj není nikdy fér, a kdy byl ?? v první válce při duelu Richthofen vs Hawker ?
Rozumím tvoji odpovědi tak že říkáš to stejný co já. Úspěch F-15 je dán celým balíčkem, tedy výcvik, taktika, stroje - tedy AWACS, F-15 a technologie, datalink atc..
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 9246
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecký vývoj
Aha, takže spiknutíWasp1 píše: ↑06 srp 2023, 14:53Ale bez jednostraného výyciku ve vzdušném boji u F-15, by bylo výsledky proti F-16 asi až smutné vzhledem k vynaloženým nákladům na F-15. A o to jde, pentagon tedy není blbý, a dal lidem od F-15 výcvik a balíček s Awacs.
A toto je třeba si zapsat za klobouk, jde vždy o balíček, ne o samotný stroj.

No, když myslíš.
"Když bludem trpí jeden člověk, říká se tomu šílenství. Když bludem trpí hodně lidí, říká se tomu náboženství."
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-----------------------------------------
„Chovej v úctě ty, kdo hledají pravdu, ale pozor na ty, co ji našli." Voltaire
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
Spiknutí ? Že to říkáš zrovna Ty 
Literatura, vývoj FXX - F-16 :
The pentagon paradox, autor James P. Stevenson
Boyd: The Fighter Pilot Who Changed the Art of War, Robert Coram
Spiknutí jako že vlastně v čem, že je to o celé ne o jednom výjimečném super stroji ale hlavně o funkčním komplexu výcvik, spolupráce, technologie ?

Literatura, vývoj FXX - F-16 :
The pentagon paradox, autor James P. Stevenson
Boyd: The Fighter Pilot Who Changed the Art of War, Robert Coram
Spiknutí jako že vlastně v čem, že je to o celé ne o jednom výjimečném super stroji ale hlavně o funkčním komplexu výcvik, spolupráce, technologie ?
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49536
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Letecký vývoj
Dzinnnn...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 336
- Registrován: 07 úno 2017, 15:13
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17964
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Letecký vývoj
Ještě chvilku bude prudit a bude odeslán zpět... 

Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49536
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Letecký vývoj
Alebo druhý taký
Ale 0,2ppm je aj na ČR dosť...

Ale 0,2ppm je aj na ČR dosť...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Výkonný redaktor
- Příspěvky: 798
- Registrován: 21 čer 2019, 14:16
- petrp
- Šéfredaktor
- Příspěvky: 17964
- Registrován: 31 led 2017, 18:04
Re: Letecký vývoj
Je rozdíl mezi fandou a fanatikem - v chování. A je mi vcelku jedno, kdo to je... 

Propaganda z lidí idioty nedělá, propaganda je na idioty cílená. G. B. Shaw
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
Zrození je ortel smrti, odložený na neurčito. Johann Nepomuk Nestroy
Lepší s Parkinsonem rozlít, než s Alzheimerem zapomenout vypít...
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5755
- Registrován: 07 úno 2017, 19:50
Re: Letecký vývoj
Nebuďme tak prísny, aspoň sa tu rozprúdila diskusia o lietadlách, mne ako laikovi to vyhovuje, dozviem sa kopec vecí ktoré by som inak bol lenivý hľadať, resp. ani by ma to nenapadlo. Kým sa diskutuje ostro, ale nie osobne, tak je to podľa mňa v medziach slušnosti.
героизм - это следствие проёба, кого-то выше
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire
“Anyone who can make you believe absurdities, can make you commit atrocities.” Voltaire
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11959
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Letecký vývoj
Mať dve kategorie stíhačiek F15 versus F16 asi američanom prinieslo nejaké výhody. Inak by tú skúsenosť neopakovali u F22 versus F35, ale robili by len jedno lietadlo.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
- palo satko
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8200
- Registrován: 16 úno 2017, 07:51
Re: Letecký vývoj
Prvoradou vyhodou bol biznis. F-16 a F-35 predavaju spojencom. F-15 len vybranym spojencom a F-22 nikomu, lebo ani Boh nevie, čo to vlastne dokaže a prezradenie by bol pruser.
Ked som sa kedysi žučasnoval diskusie na Armadnychnovinach F-35 vs S400 tak som tam pleskol nazor americkeho vysokeho vojenskeho činovnika, ktory nakoniec zhrnul vlastnosti F-35, že je to lietajuca informačna centrala. Pochopitelne, lebo ako stihačka je pomala, ako bombarder ma slaby dolet a ako frontovy letun je pridraha.
Ked som sa kedysi žučasnoval diskusie na Armadnychnovinach F-35 vs S400 tak som tam pleskol nazor americkeho vysokeho vojenskeho činovnika, ktory nakoniec zhrnul vlastnosti F-35, že je to lietajuca informačna centrala. Pochopitelne, lebo ako stihačka je pomala, ako bombarder ma slaby dolet a ako frontovy letun je pridraha.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
F-35 není zase tak moc pomalý. Papírově vypadá těch 1,6 M jako pomalý, třeba oproti F-15, kde se uvádí 2,5M. Ale, v praxi F-15 nedosáhne na 2,5M bez příhodných atmosférických podmínek, speciálního profilu letu a aktivaci spínače VMAX switch který přidá několi stupňů teploty turbíny a přidá na výkonu asi 5%. Navíc se palivo spálí velmi rychle a tedy je hodnota 2,5M prakticky pouze reklamní, papírová věc.palo satko píše: ↑07 srp 2023, 06:47Prvoradou vyhodou bol biznis. F-16 a F-35 predavaju spojencom. F-15 len vybranym spojencom a F-22 nikomu, lebo ani Boh nevie, čo to vlastne dokaže a prezradenie by bol pruser.
Ked som sa kedysi žučasnoval diskusie na Armadnychnovinach F-35 vs S400 tak som tam pleskol nazor americkeho vysokeho vojenskeho činovnika, ktory nakoniec zhrnul vlastnosti F-35, že je to lietajuca informačna centrala. Pochopitelne, lebo ako stihačka je pomala, ako bombarder ma slaby dolet a ako frontovy letun je pridraha.
To je ale čistá F-15.
Pokud přidáme výzbroj a potrupovou pal. nádrž, maximální rychlost F-15A/C s motory PW-100 klesá zhruba k 1,65M ( rozmezí 1,4-1,8M podle atmosf.)
Dolet by měl být u F-35 dobrý, a nebyl stavěn jako frontový stíhač,ale geneze co vlastně F-35 měl být je zajimavá a je tam vlastně zmatek.
-
- Redaktor
- Příspěvky: 383
- Registrován: 15 črc 2023, 08:48
Re: Letecký vývoj
Tady na obrázku jsou ukázány rychlosti F-35A/B/C. Asi nic bližšího se zatím nenajde.