Historie, kterou nás neučili...
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49821
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Historie, kterou nás neučili...
Heydrich nebol nebezpečný tým, čo dosiahol v protektoráte, ale tým, že to mohol dosiahnuť v Fracúsku, kam sa mal presunúť.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 7632
- Registrován: 07 úno 2017, 16:42
Re: Historie, kterou nás neučili...
:sipka: Heydrich byl nebezpečný. Kdekoliv, kde by působil. Byl jeden z nejhorších nacistů vůbec. Působení v čechách bylo výjimečné jen tím, že ho nepřežil. Měl toho na svědomí hodně, tyranie proti čechům byla jenom drobnost v jeho bohaté kariéře....
Nejlepší zaměstnání je být vojákem z povolání, v době míru.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11985
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Historie, kterou nás neučili...
Nikto tu neodsudzuje atentát na Heydricha. Nikto neľutuje smrť Heydricha. Nikto neznižuje tragickosť smrti tisícok ľudí. Takže keď tu niekto niečo také vidí tak nech sa láskavo naučí chápať písanému textu.
Diskusia je o vojnových časoch a vo vojnových časoch sa žiaľ zomiera.
Ide aj o to v čom bolo hlavné nebezpečia dlhšieho života Heydricha. A ako aj Skeptik a Satko tiež podotkli, je vidieť že viacerí to nebezpečie videli v jeho Heydrichovom potenciále zvýšiť vojnovú výrobu v Čechách a tým ovplyvniť ďaľší vývoj vojny. A ak je pravda že sa chystalo jeho presunutie do Francúzska tak by to nebezpečie bolo aj tam a to niekoľko násobne väčšie.
To že robil prejavy s rôznymi "konečnými riešeniami" je pravda, ale k ich napĺňaniu by asi došlo až po vojne. Ale tie riešenia predstavil už dávno pred tým Hitler a riešili sa "zatial len" židia a romovia. Likvidácia slovanov by asi došla až po vojne(a veľmi o tom nepochybujem). Prečo by sa malo spochybňovať budúce likvidovanie slovanov, keď body o židoch už realizoval v praxi. Ale cez vojnu nemci slovanov ešte potrebovali tak načo si likvidovať pracovnú silu, lepšie je keď ju budú motivovať a to sa im darilo. Viď to zlepšenie hospodárskych výsledkov Čiech pod vedením "krízového managera" Heydricha. (krízový managér naozaj nemusí mať priemyselnú minulosť, krízový manager bol aj Žukov, Rommel a Patton. =ľudia ktorí nepoužívali len štandardné a rutinné riešenia ale dokázali nájsť a realizovať nezavedené postupy a tým prekvapiť protivníka)
Diskusia je o vojnových časoch a vo vojnových časoch sa žiaľ zomiera.
Ide aj o to v čom bolo hlavné nebezpečia dlhšieho života Heydricha. A ako aj Skeptik a Satko tiež podotkli, je vidieť že viacerí to nebezpečie videli v jeho Heydrichovom potenciále zvýšiť vojnovú výrobu v Čechách a tým ovplyvniť ďaľší vývoj vojny. A ak je pravda že sa chystalo jeho presunutie do Francúzska tak by to nebezpečie bolo aj tam a to niekoľko násobne väčšie.
To že robil prejavy s rôznymi "konečnými riešeniami" je pravda, ale k ich napĺňaniu by asi došlo až po vojne. Ale tie riešenia predstavil už dávno pred tým Hitler a riešili sa "zatial len" židia a romovia. Likvidácia slovanov by asi došla až po vojne(a veľmi o tom nepochybujem). Prečo by sa malo spochybňovať budúce likvidovanie slovanov, keď body o židoch už realizoval v praxi. Ale cez vojnu nemci slovanov ešte potrebovali tak načo si likvidovať pracovnú silu, lepšie je keď ju budú motivovať a to sa im darilo. Viď to zlepšenie hospodárskych výsledkov Čiech pod vedením "krízového managera" Heydricha. (krízový managér naozaj nemusí mať priemyselnú minulosť, krízový manager bol aj Žukov, Rommel a Patton. =ľudia ktorí nepoužívali len štandardné a rutinné riešenia ale dokázali nájsť a realizovať nezavedené postupy a tým prekvapiť protivníka)
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
- Aaron Goldstein
- Už nám nenapíše...
- Příspěvky: 10205
- Registrován: 10 úno 2017, 22:29
Re: Historie, kterou nás neučili...
Atentát potřebovali všichni... Protože Heydrich byl nebezpečný pro celou Evropu... A opravdu mě děsí a je mi špatně z té relativizace jeho činnosti... Jak to byl vlastně jenom hodný strýček, co přišel dělníkům zlepšit podmínky a ubližoval vlastně jen tím neposlušným... A jak jsme se mohli mít fajn, kdybychom ho nezabili...
O to více mě fascinuje, že obhájci Heydricha jsou často lidé, co se staví, za to, že jsme se měli Němcům postavit a nepřijmout Mnichovskou dohodu... Tam už nevadí případné počty obětí... Tam už nekalkulují jestli bychom se měli lépe nebo hůře...
Mimochodem, tohle je přesně schéma, dle kterého se zachoval Emanuel Moravec... Byl až fanatickým zastáncem, aby RČS Němcům postavila... A když to nevyšlo, tak se stal najednou řádným říšským občanem.... Měl jsem Moravce za archetyp zrádce a děsí mě, kolik lidí dnes myslí ve stejném schématu.... Měli jsme se bránit a když to nevyšlo, tak jsme měli držet hubu a krok, poslušně makat pro Němce a čekat, až nás někdo osvobodí.... STYĎTE SE!!!
My bereme Mnichovskou dohodu automaticky jako špatnou a neplatnou od samého počátku, ale na mezinárodní scéně tomu tak nebylo...
Velká Británie prohlásila dohodu za neplatnou 5. srpna 1942... Francie 29. září 1942... Itálie 26. září 1944.... SSSR 9. června 1942... NDR v roce 1950 a SRN až v roce 1973... Všechno datumy AŽ po atentátu, respekte no následných represích.... Pouze SSSR uznalo Československo v předmnichovských hranicích už po atentátu a nečekalo na vypálení Lidic...
To by byli signatáři... OSN zrušila platnost dohody na konferenci v letech 1968/1969...

O to více mě fascinuje, že obhájci Heydricha jsou často lidé, co se staví, za to, že jsme se měli Němcům postavit a nepřijmout Mnichovskou dohodu... Tam už nevadí případné počty obětí... Tam už nekalkulují jestli bychom se měli lépe nebo hůře...
Mimochodem, tohle je přesně schéma, dle kterého se zachoval Emanuel Moravec... Byl až fanatickým zastáncem, aby RČS Němcům postavila... A když to nevyšlo, tak se stal najednou řádným říšským občanem.... Měl jsem Moravce za archetyp zrádce a děsí mě, kolik lidí dnes myslí ve stejném schématu.... Měli jsme se bránit a když to nevyšlo, tak jsme měli držet hubu a krok, poslušně makat pro Němce a čekat, až nás někdo osvobodí.... STYĎTE SE!!!
Tohle je další věc, co si ti lidé relativizující činnost Heydricha, neuvědomují... Británie byla jedním ze signatářů Mnichovské dohody a odvolání svého podpisu pro ně byla určitá diplomatická potupa.... Proto, pokud se do léta 1942 hovořilo o obnově Československa, tak výhradně v pomnichovských hranicích... Tím největším tlakem nebyl ani tak atentát samotný, jako následné represe...k42 píše: ↑04 čer 2022, 10:00Dalším velkým důvodem byla snaha československé exilové vlády o nějakou velkou PR akci, které si všimnou západní žumpy a nebude ji možno pominout - a tak poukázat na Československo a vylepšit tím vyjednávací pozice exilové vlády. Protože perfidní Angláni uznali Mnichovskou dohodu a nechtěli ji odvolat za žádných okolností - takže by RČS přišla o svoje pohranicí, o tisícileté hranice českého státu, Slovensko pak o maďarská území. Což se povedlo, po atentátu a především po němčourských následných zvěrstvech v Lidících a Ležácích a dalším vraždění byla pozice čs. exilové vlády tak silná, že to donutilo Británii odvolat souhlas s Mnichovskou dohodou, protože na to byl velký mezinárodní tlak z celého světa, samozřejmě hlavní byl ten z USA.
My bereme Mnichovskou dohodu automaticky jako špatnou a neplatnou od samého počátku, ale na mezinárodní scéně tomu tak nebylo...
Velká Británie prohlásila dohodu za neplatnou 5. srpna 1942... Francie 29. září 1942... Itálie 26. září 1944.... SSSR 9. června 1942... NDR v roce 1950 a SRN až v roce 1973... Všechno datumy AŽ po atentátu, respekte no následných represích.... Pouze SSSR uznalo Československo v předmnichovských hranicích už po atentátu a nečekalo na vypálení Lidic...
To by byli signatáři... OSN zrušila platnost dohody na konferenci v letech 1968/1969...
Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49821
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Historie, kterou nás neučili...
Heydrich bol nebezpečný práve tým, že bol nielen presvedčený nacista, ale aj veľmi schopný organizátor a pravdepodobne aj vysoko inteligentný. A mal potenciál sa stať "korunným princom" tretej ríše - zo "známych mien" bol jeden z najmladších.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 5811
- Registrován: 09 úno 2017, 07:11
Re: Historie, kterou nás neučili...
Přesně tak. Odtud ten tlak na sluníčkování Heydricha pochází - ze západních a sudeťáckých kruhů. Protože jim to také umožňuje plivat na Beneše a exilovou vládu, odsuzovat Beneše a ostatní za uskutečnění atentátu, a blábolit, jak to bylo úplně špatně a škodlivé, protože to "zničilo" český domácí odboj. Cílem je bezpochyby ve finále "odvolání Benešových dekretů" a nová implementace závěrů Mnichovské dohody, tj. ukradení českého pohraničí.
BTW, žádné "Sudety" nikdy neexistovaly. Byl to nějaký krajový slangový název - nevím přesně odkud - a objevil se až koncem 19. století v rámci velkoněmecké propagandy. VelkoNěmčouři to tak dělali všude, např. v Holandsku, že si vymýšleli své vlastní "tisícileté názvy" cizích krajů. Nacisté to pak vytáhli v 30. letech. A dosud platí čs. zákon z poválečných let, že použití pojmu "Sudety" je trestné, coby propagace nacismu.
BTW, žádné "Sudety" nikdy neexistovaly. Byl to nějaký krajový slangový název - nevím přesně odkud - a objevil se až koncem 19. století v rámci velkoněmecké propagandy. VelkoNěmčouři to tak dělali všude, např. v Holandsku, že si vymýšleli své vlastní "tisícileté názvy" cizích krajů. Nacisté to pak vytáhli v 30. letech. A dosud platí čs. zákon z poválečných let, že použití pojmu "Sudety" je trestné, coby propagace nacismu.
Naposledy upravil(a) k42 dne 04 čer 2022, 15:42, celkem upraveno 1 x.
- jura-p
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 3275
- Registrován: 07 úno 2017, 19:46
Re: Historie, kterou nás neučili...
Ono je vždy těžké zobecňovat na celý národ, na všechny dělníky a tak. Mě příbuzní taky vyprávěli, že v Brně se měli dělníci ve Zbrojovce lépe, než ostatní. V přídělech prý měli dokonce i trochu pravé zrnkové kávy. A byli to dělníci ze Zbrojovky, a zase ne zdaleka všichni, ani to nebyla většina z nich, ale prý nejvíc, co si po příchodu Rumunů a sem tam Rusáka, navlékli na rukáv rudé pásky a šli mlátit, vykrádat a vyhánět Němce. Třeba můj děda nikoho nevyháněl, za okupace dál dělal truhláře v malém podniku, protože on nic jiného než pracovat vlastně neuměl. Dělal ve firmě, pak šel domů, najedl se, převlékl zase do pracovního a dělal fušky pro sousedy nebo na zahradě. Akorát v neděli si vzal lepší oblečení a šel na dvě piva do hospody. A pak na oběd a pak šel pracovat na zahradu. V neděli nebyl truhlář, snad protože byl věřící. Tak to bylo za první republiky, za okupace i potom. Byl Čechem, byl. Snažil se celý život o to, aby se rodina měla co nejlépe. Pracoval. Furt pracoval. Furt vlastně stejně, bez ohledu na režim a vlastně cokoli. Na svou práci byl hrdý, byl vážený truhlář, vždy i za Němců odváděl perfektní práci. 'Ale furt jen pracoval. Pracoval dokonce rád.
Ne, nebyli to Češi, co se za protektorátu "měli". Byli to někteří Češi. A nebyli to Brňáci, co dělali pogrom, bylo to pár Brňáků, zdaleka ani ne pět procent.
Máme sklon zobecňovat a na základě zobecnění se pak hádáme.
Ne, nebyli to Češi, co se za protektorátu "měli". Byli to někteří Češi. A nebyli to Brňáci, co dělali pogrom, bylo to pár Brňáků, zdaleka ani ne pět procent.
Máme sklon zobecňovat a na základě zobecnění se pak hádáme.
- palo satko
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8231
- Registrován: 16 úno 2017, 07:51
Re: Historie, kterou nás neučili...
Povedzme to tak, Heydrich bol zabity v prvej polovici vojny a aby by bol vplyv a moc v Nemecku a na okupovanych uzemiach môžeme len odhadovat na každy pad v čase ked bol zabity sa citil aj s rodinou velmi komfortne a komfortne sa jeho blizskym žilo aj nadalej. . Tu je članok, že jeho pani, ktora nadalej žila v Česku spomina na tu dobu ako najlepšiu v živote aj ked došla o muža a syna, ktoreho im prešiel nakladiak. https://neviditelnypes.lidovky.cz/spole ... ecnost_nef
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)
- palo satko
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 8231
- Registrován: 16 úno 2017, 07:51
Re: Historie, kterou nás neučili...
Inač, krajši životopis by si ani sam Heydrich nenapisal https://deliandiver.org/2022/06/heydrichi.html
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)
- skflanker_
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 10885
- Registrován: 07 úno 2017, 20:22
Re: Historie, kterou nás neučili...
05.06.1945 = pred 77-timi rokmi bola v Berlíne podpísaná Deklarácia o porážke Nemecka a prevzatí na seba najvyššej moci nad Nemeckom vládami ZSSR, Spojeného kráľovstva, SŠA a dočasnou vládou Francúzskej republiky. Dokument podpísali: maršal Sovietskeho zväzu Georgij Žukov (Георгий Жуков) + poľný maršal Bernard Law Montgomery + armádny generál Dwight David Eisenhower + generál Jean-Marie-Gabriel De Lattre De Tassigny.
"... Vlády Zväzu sovietskych socialistických republík, Spojeného kráľovstva, Spojených štátov amerických a Dočasná vláda Francúzskej republiky týmto na seba preberajú najvyššiu moc v Nemecku, vrátane všetkej moci, ktorú má nemecká vláda, vrchné velenie a akákoľvek regionálna, mestská alebo miestna vláda alebo úrad...".
Deklarácia poskytla právny základ pre činnosť okupačných síl víťazných mocností na nemeckom území v prvých povojnových rokoch. Definovala ciele, zásady a mechanizmus medzinárodnej kontroly Nemecka. Zdroj https://vk.com/wall-133441491_780710 z 05.06.2022
"... Vlády Zväzu sovietskych socialistických republík, Spojeného kráľovstva, Spojených štátov amerických a Dočasná vláda Francúzskej republiky týmto na seba preberajú najvyššiu moc v Nemecku, vrátane všetkej moci, ktorú má nemecká vláda, vrchné velenie a akákoľvek regionálna, mestská alebo miestna vláda alebo úrad...".
Deklarácia poskytla právny základ pre činnosť okupačných síl víťazných mocností na nemeckom území v prvých povojnových rokoch. Definovala ciele, zásady a mechanizmus medzinárodnej kontroly Nemecka. Zdroj https://vk.com/wall-133441491_780710 z 05.06.2022
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 6353
- Registrován: 01 úno 2017, 10:55
Re: Historie, kterou nás neučili...
F. Castro pred 30 rokmi: Ďalšia vojna v Európe bude medzi Ruskom a fašizmom, akurát fašizmus sa bude volať demokracia.
https://www.reddit.com/r/ROI/comments/u ... ium=mweb3x
https://www.reddit.com/r/ROI/comments/u ... ium=mweb3x
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 6353
- Registrován: 01 úno 2017, 10:55
Re: Historie, kterou nás neučili...
Včera zomrela posledna účastnička legendarneho boja v Ciernom Balogu v roku 1945 Anna Dubíniová. To je tá, na ktorú s manželom poslali v roku 1947 Demokrati banderovcov.
https://banskabystrica.zoznam.sk/zomrel ... nderovcov/
https://banskabystrica.zoznam.sk/zomrel ... nderovcov/
- Kalinac
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 9630
- Registrován: 24 úno 2017, 20:23
Re: Historie, kterou nás neučili...
Tato přehlídka, připomínka pro EU
. .
Přesně před 77 lety se na Rudém náměstí v Moskvě konala historická přehlídka připomínající vítězství Sovětského svazu nad nacistickým Německem. Rozhodnutí uspořádat přehlídku bylo učiněno krátce po Dni vítězství. 20. června byl Vítězný prapor doručen do Moskvy z Berlína dopravním letadlem.
Konsolidované pluky z každé fronty operující na konci války, Lidový komisariát obrany a námořnictvo, vojenské akademie, školy a jednotky moskevské posádky prošly Rudým náměstím.
Následovala složená kolona sovětských vojáků, kteří nesli 200 praporů jednotek Wehrmachtu poražených na bojištích spuštěných k zemi. Tyto prapory byly hozeny na úpatí mauzolea pod bubnováním jako znamení drtivé porážky agresora.
Průvod trval dvě hodiny. Zúčastnilo se ho 24 maršálů, 249 generálů, 2536 důstojníků, 31 116 seržantů a vojáků.
https://anna-news.info/etot-parad-napominanie-dlya-es/
. .
Přesně před 77 lety se na Rudém náměstí v Moskvě konala historická přehlídka připomínající vítězství Sovětského svazu nad nacistickým Německem. Rozhodnutí uspořádat přehlídku bylo učiněno krátce po Dni vítězství. 20. června byl Vítězný prapor doručen do Moskvy z Berlína dopravním letadlem.
Konsolidované pluky z každé fronty operující na konci války, Lidový komisariát obrany a námořnictvo, vojenské akademie, školy a jednotky moskevské posádky prošly Rudým náměstím.
Následovala složená kolona sovětských vojáků, kteří nesli 200 praporů jednotek Wehrmachtu poražených na bojištích spuštěných k zemi. Tyto prapory byly hozeny na úpatí mauzolea pod bubnováním jako znamení drtivé porážky agresora.
Průvod trval dvě hodiny. Zúčastnilo se ho 24 maršálů, 249 generálů, 2536 důstojníků, 31 116 seržantů a vojáků.
https://anna-news.info/etot-parad-napominanie-dlya-es/
Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49821
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Historie, kterou nás neučili...
https://echo24.cz/a/SdFGQ/archeologove- ... druhu-v-cr
Archeologové našli pod Řípem unikátní pravěkou mohylu se svatyní
Archeologové našli pod Řípem unikátní pravěkou mohylu se svatyní
Čeští archeologové Západočeské univerzity v Plzni a Univerzity Karlovy objevili u obce Račiněves pod Řípem pravěkou mohylu určenou jako místo posledního spočinutí významného jedince z pozdní doby kamenné. Stavba má unikátní konstrukci s dutým prostorem uvnitř mohyly, který sloužil k rituálním aktivitám. Taková konstrukce byla na území ČR objevena vůbec poprvé, informovali archeologové.
„Mohyla v Račiněvsi představuje nejdelší pohřební monument tohoto typu na Podřipsku. Měří přes 120 metrů a její konstrukce je zcela jiného typu než u dříve zkoumaných lokalit,“ uvedl vedoucí výzkumu Petr Krištuf z katedry archeologie Fakulty filozofické Západočeské univerzity v Plzni.
Mohyla byla objevena při výzkumu v místní pískovně již v 90. letech 20. století. Odkryt však byl pouze západní závěr mohyly. Interdisciplinární tým archeologů a pedologů se nyní soustředí na její východní konec a pohřební komoru, která byla objevena na sousedním poli. „Východní části dlouhých mohyl často sloužily jako svatyně, které byly využívány k rituálním účelům po několik desetiletí, proto se náš výzkum soustředí právě na tento prostor,“ řekl Jan Turek z Centra pro teoretická studia Univerzity Karlovy.
Výzkumníci skutečně objevili důkazy pro přítomnost svatyně o rozměrech asi 5,5x2 metry. „Jde o zásadní zjištění. Existence těchto komor v dlouhých mohylách v Čechách je zde doložena poprvé. Analogie můžeme sledovat v severozápadní Evropě, kde evidujeme tzv. megalitické hrobky vybudované z velkých kamenných bloků. V našem prostředí byl kámen nahrazen dřevem,” uvedl Krištuf.
Hlavní pohřeb se však nachází mimo tuto komoru. Asi 40 metrů od východního okraje mohyly byla objevena mohutná hrobová jáma o rozměrech asi 3x2 metry a hloubce okolo 160 cm. Obsahovala pohřeb ve skrčené poloze. Výzkum pohřbu stále probíhá, ale již nyní mají archeologové k dispozici soubor čtyř kamenných hrotů šípů, které naznačují, že pohřbený jedinec měl pravděpodobně společenský status válečníka, lukostřelce.
Kromě výše uvedeného pohřbu byl v mohyle objeven i dodatečný pohřeb ženy. Její hrob byl do mohylového pláště zapuštěn asi 1000 let po vystavění mohyly. Podle keramických nádob v pohřební výbavě byl hrob datován do kultury se šňůrovou keramikou ze závěru doby kamenné. „Tento pohřeb ukazuje, že dlouhé mohyly byly v krajině patrně stovky i tisíce let a byly stále využívány k pohřbívání a uctívání kultu předků,“ doplnil Turek.
V příštím roce se odborníci z několika evropských univerzit a vědeckých institucí budou soustředit na prezentaci a publikaci výsledků. V letošním roce prezentovali některá zjištění na Světovém archeologickém kongresu v Praze a v září se archeologové chystají do Budapešti a Bergenu na další významné evropské konference.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11985
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Historie, kterou nás neučili...
https://zoom.iprima.cz/historie/ladisla ... cky-114755Tyran s ustřeleným obličejem: Ladislav Stroupežnický páchal tři sebevraždy v jeden den
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49821
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Historie, kterou nás neučili...
https://www.novinky.cz/clanek/kultura-s ... a-40406545
Blíží se další doba ledová, říká archeolog, geolog a antropolog Petr Šída
Blíží se další doba ledová, říká archeolog, geolog a antropolog Petr Šída
„Jediná volba, kterou reálně máme, je, zda budeme zvídaví a půjdeme v poznání stále dál, nebo se uzavřeme do sebe a budeme stagnovat,“ říká archeolog, geolog a antropolog Petr Šída. V rozhovoru pro Salon jsme se zaměřili na minulost i budoucnost lidstva a na evoluci lidského přizpůsobování.
V knihách Y. N. Harariho, Roberta Sapolskyho nebo Rutgera Bregmana se dočteme, že přechodem od společenství lovců a sběračů k usedlé, zemědělské společnosti skončilo období relativně spokojeného, mírumilovného rovnostářství a nastala éra ohrad, zdí, měst, monoteistických náboženství, autoritářských vládců, jejich vojsk a obecně pak nejrůznějších nerovností. Co si o takové tezi myslíte vy?
Přitažlivost tohoto tématu je zakotvena v naší podvědomé touze po ráji, který jsme ztratili. Slovy Franka Herberta, autory ságy Duna, „lidé touží po návratu do idealizované minulosti, což je ale minulost, která ve skutečnosti nikdy neexistovala“.
Evoluce – a je jedno, zda biologická, či kulturní – vás staví před řetězec drobných kauzalit a vaší jedinou snahou je přežít. Nikdy netušíte, kam vás sled nahodilých kauzalit zavede za pár let, o tisíciletích nemluvě. Z evolučního hlediska přežívá ta nejefektivnější strategie. A ve specifických podmínkách počátku dnešního interglaciálu bylo zemědělství na mnoha místech jedinou možnou strategií. Je přitom příznačné, že se přechod k němu neudál na jednom místě, ale stal se obecným trendem.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
- Kalinac
- Redaktor - závislák :-)
- Příspěvky: 9630
- Registrován: 24 úno 2017, 20:23
Re: Historie, kterou nás neučili...
Židé již dlouho hrají ústřední roli ve výrobě a prodeji vodky na Ukrajině, píše Haaretz. Výsledkem je, že místní obyvatelstvo má negativní vnímání "zlých shinkarů". Tato okupace se stala problémem pro samotné Židy.
Souvislost mezi historií vodky a antisemitismem
Autorka Shani Litmanová
Nová historická studie odhalila temnou stránku ve vztazích mezi Židy a křesťany ve východní Evropě.
Judith (Julia) Kalik není jako člověk, který může věnovat akademické studium historii alkoholického nápoje. Nábožensky založená žena, matka pěti dětí a babička tří vnuček, žije v jeruzalémské čtvrti Pisgat Ze'ev, postavené po roce 1967. Vyučuje ruské a východoevropské dějiny na Hebrejské univerzitě.
Julia se narodila v Rusku a když jí bylo šest let, repatriovala se svou rodinou. Studiem hospodářských dějin Židů na území polsko-litevského společenství velmi rychle zjistila, že Židé zde dominovali výrobě a prodeji vodky. .
V XVI století, říká, se region, který dnes nese jméno "Ukrajina", stal "obilnicí Evropy" - která zůstává dodnes. Klimatické podmínky a úrodná půda země byly zvláště vhodné pro pěstování pšenice. Je pravda, že pšenice byla určena k dalšímu mletí na mouku pro vývoz, ale vytvořily se velké přebytky, které se aristokraté, kteří vlastnili půdu, snažili použít. Jako výsledek, výroba vodky, v ukrajinštině - gorilka, se rozšířila po celém regionu.
"Mezi Ruskem a Polskem existuje dlouhodobý spor o původ vodky," řekl Kalik. - Ani jedno není správné. Pravdou je, že vodka byla destilována v muslimském světě již ve středověku, ačkoli tam lidé nepředstavovali, že by tento nechutný nápoj mohl být opilý; používali ji pro léčebné účely. V Evropě byla vodka, jak ji známe, poprvé vyrobena v Německu v patnáctém století. Ale v XVI století v polsko-litevském společenství, které zahrnovalo území dnešní Ukrajiny, a v Rusku byly velké přebytky obilí, takže se zde vyvinula výroba vodky.
Vodka může být destilována z brambor, ale v této oblasti se začala pěstovat až v XIX století. Zpočátku byl také považován za ďáblovo ovoce, proti němu byly vzneseny vzpoury. Následně se brambory staly základním jídlem a z ní začaly vyrábět levnější, průmyslovou vodku, ale je považována za nekvalitní. Opravdu dobrá vodka by měla být vyrobena z obilí, optimálně z pšenice."
Vodka, která byla nejprve vyrobena jako vedlejší produkt obilí pěstovaného pro potravinářské účely, se stala nezávislým produktem s velkou poptávkou. Vývoz přebytečného obilí, říká Kulik, byl neúnosně obtížný.
"Místní trh mohl absorbovat tuto komoditu ve formě chleba, ale jen do určité míry. Zatímco vodka, jak je známo obyvatelům regionu, může být opilá bez omezení, "pokračuje Kalik. - V té době v polsko-litevském společenství (v letech 1569 - 1795) byl přebytek monopolem pánů - tj. Aristokracie, krále nebo církve a chtěli použít obilí co nejvýnosněji. Alkohol byl nejlevnější, nejrychlejší a nejpohodlnější způsob, jak dosáhnout zisku."
Před příchodem vodky byly nejběžnějšími alkoholickými nápoji v regionu fermentovaný med a pivo. Ale jakmile se objevila na jevišti, vodka rychle získala poptávku. Ne každému bylo dovoleno ho vyrábět nebo prodávat – monopol patřil mocným vlastníkům půdy. Současně se šlechtici nechtěli zabývat maloobchodem s vodkou v hospodách a hospodách. A pak do toho vstoupili Židé.
"V roce 1569 se dnešní Ukrajina stala součástí sjednoceného polsko-litevského společenství," vysvětluje Kalik. - Vlivní aristokraté, jmenovitě polští magnáti, se tam začali usazovat a podnikat a s nimi přišli Židé. Židé se stali hlavními nájemci taveren, kde se vodka mohla vyrábět a prodávat. Tato výsada byla známa jako právo na usmíření (výlučné právo vyrábět víno a pivo a obchodovat s nimi v určité oblasti. - Inosmiho poznámka).. Na Ukrajině se to stalo důležitou sférou v ekonomice, společnosti, kultuře a nakonec i v politice."
Aristokraté dávali přednost Židům jako nájemníkům, především proto, že na rozdíl od rolníků mohli platit nájemné předem. Židé byli součástí – nechci používat antisemitskou terminologii, ale je to tak správně – součástí židovské obchodní sítě. Tato síť jim poskytla finanční základnu a přístup k hotovosti.
Jiní historici tvrdí, že hlavním důvodem, který umožnil Židům ovládnout podnikání v provozování hospod, byla jejich schopnost číst a psát. Samozřejmě existovaly i jiné důvody, ale podle mého názoru je hlavní, že mohli platit v hotovosti."
Židé se tak stali ústředními postavami vodkového průmyslu, a to jak ve výrobě, tak v prodeji. Ve městech, říká Kalik, byla konkurence tvrdší. Židé také tvořili velkou část mezi městskými majiteli vesnic a taveren. Ale tam nekontrolovali průmysl. Zatímco ve vesnicích byli schopni získat téměř úplnou kontrolu nad touto sférou. To se stalo nejen na Ukrajině, ale tam se to dělo obzvláště intenzivně a s některými zvláštnostmi, které jinde nebyly nalezeny - jako je spolupráce mezi kozáky a Židy.
Ve druhé polovině XVII století, po povstání kozáků, západní břeh Dněpru přešel do rukou Ruska, takže v této oblasti kozáci získali monopolní právo na výrobu vodky. Vyrobili nápoj a Židé ho koupili, a tak vznikla partnerství. O kozácích jsme přemýšleli pouze jako o lidech, kteří vyhladili Židy, ale zde je příklad spolupráce Židů s kozáckými oddíly při výrobě a prodeji vodky. To se stalo jen na Ukrajině."
Zabavení obchodu s vodkou v ukrajinských vesnicích Židy však vedlo k vážným střetům s dalšími skupinami, které také chtěly získat svůj kus tohoto výnosného obchodu a které tam vedly - například s ruským ortodoxním duchovenstvem. Kněží nedostávali od církve plat a než Židé převzali správu hospod, pronajali si je od šlechticů.
"Židé byli schopni platit šlechticům vyšší nájemné a ve skutečnosti vyhnali kněze," vysvětluje Kalik. - Nejzřetelněji se to projevilo na Ukrajině. Násilí nemuselo nutně pocházet z církve proti Židům, velmi často to bylo naopak. To je samozřejmě v rozporu s obvyklým obrazem nešťastného Žida, který byl vystaven neustálým útokům. Židovský nájemce ve vesnici se ve své pozici cítil velmi pohodlně. Byl nájemcem pána a měl k dispozici pánovy kozáky, kteří působili jako soukromá policie.
Existuje mnoho zdokumentovaných případů, kdy se židovský nájemce dozvěděl, že kněz porušuje pánova monopolní práva – jinými slovy, vyrábí vodku bez povolení a prodává ji rolníkům. A pak se Žid mohl vloupat do kostela, dát knězi ránu, hodit ikony na podlahu a pak zavřít a zapečetit kostel, aniž by dovolil, aby byl použit. "
Toto napětí vrhá světlo na kořeny rostoucího nepřátelství vůči Židům: byli to agenti pánů. Když vypuklo povstání vedené Bohdanem Chmelnyckým proti polsko-litevskému svazu, židovské komunity padly za oběť brutálnímu masakru známému v židovské historii jako nepokoje v roce 1648. Spory o výrobu vodky byly jistě jednou z příčin antisemitismu na Ukrajině, říká Judith Kalik.
"Židé byli nenáviděni, protože věřili, že přispívají k 'polonizaci' Ukrajiny," řekla. - Ruské pravoslavné duchovenstvo se ve větší míře ztotožňovalo s obyvatelstvem, které tam bylo zakořeněno. Máme dopis od ruského pravoslavného biskupa, který apeluje na vládnoucího magnáta jako křesťana na křesťana s prosbou "ve jménu lásky ke Stvořiteli, aby usmířil vašeho židovského nájemníka". Ale polský šlechtic v reakci na to neudělal nic, protože přes všechnu svou lásku k církvi a Bohu byla pro něj důležitější ochrana jeho podnikání a monopolu."
Další zdokumentovaný případ, řekl Kalik, se odehrál ve vesnici ve východní Haliči - dnešním jihovýchodním Polsku a západní Ukrajině. Když se Žid, který tam držel hostinec, dozvěděl, že místní kněz prodává vodku, zadržel ho za porušení pánova monopolu. Žid svázal kněze železnými řetězy. Pak přišel do hospody posel a oznámil, že místní rolník umírá a není nikdo, kdo by poslouchal jeho poslední zpověď. Hostinský souhlasil, že vezme vězně do domu rolníka, ale neodstranil z něj řetězy. Kněz tedy procházel vesnicí na cestě k domu rolníka v řetězech a byl veden židovským hostinským. "Dokážete si představit, kolik napětí tyto události způsobily," říká Kalik.
- Takže Židé byli "hlídací psi", někdy dokonce násilníci ve službách pánů, od kterých si pronajali hospody?
- To jsou běžná obvinění proti Židům. Ve skutečnosti byli obecně docela chudí a byla to jejich situace, která je přiměla k pronájmu hospod. Šlechtici nejsou nikdy obviňováni z toho, že jsou zdrojem násilí – i když to byli oni, kdo měl ze situace prospěch, vykořisťovali všechny.
Židovské spojení s vodkovým průmyslem však bylo ústřední ekonomicky, politicky a kulturně. To je dostalo do centra pozornosti veřejnosti, a to jak v dobrém, tak ve zlém smyslu. A samozřejmě tato situace přispěla k rozvoji antisemitismu, protože se věřilo, že Židé zachraňují ukrajinský lid.
Měli Židé nějaké morální nebo náboženské pochybnosti o účasti na tomto podnikání?
- Růst spotřeby vodky vytvořil mnoho sociálních problémů. Jedná se o opilství a zdravotní problémy a problémy v rodině a finanční problémy. Aristokraté čelili dilematu: na jedné straně chtěli, aby rolníci pili ve svých hospodách, protože jim to přineslo více peněz; na druhé straně nechtěli, aby se rolníci opili, protože byli jejich nevolníci a pracovali na svých pozemcích.
Ve východní Evropě toto dilema existuje dodnes. Stát chce na alkoholu vydělat co nejvíce peněz, ale alkohol vytváří problémy, které také stojí penny. Ústřední roli, kterou Židé hráli při prodeji vodky, byla samozřejmě velmi problematická – existoval obraz zlého Žida, který pájel rolníky a uháněl je do chudoby.
To byl problém pro samotné Židy. V básni "Můj otec" Chaim Nachman Bialik popisuje svého hostinského otce, mučedníka, který uprostřed špíny, zvracení a ohavnosti opilců studuje Gemaru a je ostrovem svatosti a židovského utrpení.
Do jaké míry jsou Židé sami závislí na vodce?
- Dobrá otázka! Běžně se říká, že Židé uspěli jako hostinští, protože pili méně. Neexistují žádné přesné statistiky, ale z různých zdrojů, například memoárů, se zdá, že Židé také padli pod vliv alkoholu a opravdu pili. Samozřejmě, že mezi Židy byli alkoholici, ale stále pili méně ve srovnání s běžnou populací. Židovské ženy nepily téměř nic, zatímco křesťanské ženy pily hodně, ne méně než muži.
Více než o opilství samotné se Židé zajímali o komunikaci v hospodách s místními křesťany, zejména mezi muži a ženami. Krčma sloužila v obci jako centrum společenského života, místo setkávání zástupců všech tříd. Hospody byly vedeny židovskými muži, ale zaměstnávaly mnoho žen, křesťanských i židovských. Takže tam byly příběhy o dceři židovského hostinského, který utekl a oženil se s hezkým Sheigetsem [jidiš je hanlivé jméno pro nežidovského muže].
- Co to bylo? Romantický příběh, který skončil útěkem nebo znásilněním?
Byly tam romantické příběhy, ale bylo tam také mnoho stížností od křesťanských služebných, které pracovaly v hospodách na konsensuální nebo vynucené sexuální vztahy hostinského nebo jiných Židů, kteří tam pracovali. Z pohledu církve byla sama o sobě problematická samotná skutečnost, že křesťanské ženy pracovaly jako služky v hospodách nebo v domovech Židů, protože vedla ke značné intimitě, která vedla k nežádoucím vztahům.
Církev nechtěla, aby křesťanské ženy měly sexuální vztahy s Židy. Z hlediska asimilace to Židům nijak nevadilo, protože až do konce XVIII. století nebyla "asimilace" chápána tak, jak je tomu dnes. V každém případě existovalo pouze náboženské manželství, takže neexistoval žádný způsob, jak se oženit mimo své náboženství - kromě konverze ke křesťanství. Ale Židé byli sklíčeni sociálními problémy, které tyto vazby způsobily v komunitě.
- Které z nich například?
- Například křesťanské služky si stěžovaly, že je znásilňuje židovský hostinský; nebo byla služka těhotná a hostinský nechtěl přiznat svou odpovědnost. V těchto případech musela židovská komunita, aby problém vyřešila, "vykoupit", zaplatit za něj. Pouhá skutečnost, že máte sex s nežidy, Židům nijak zvlášť nevadila. V tom nebyl žádný halachický problém - spravedliví se samozřejmě nechovají tímto způsobem, ale to nebylo považováno za vážný přestupek.
Židé se obávali, že v důsledku toho nájemce kontaktoval úřady a za účelem "výkupného" násilníka musela židovská komunita utrácet peníze a platit úplatky. Kromě toho musela komunita napravit škody způsobené na její pověsti a důsledkem byl nárůst antisemitismu.
V křesťanství byla silná sexuální touha spojena s ďáblem. V důsledku těchto incidentů byl ve společnosti posílen názor, že Židé jsou charakterizováni nadměrnou sexualitou. To jen rozdmýchalo antisemitismus.
Židé zaměstnávali křesťany, muže i ženy, částečně proto, že hospody byly otevřeny v sobotu, kdy bylo Židům zakázáno pracovat.
Vzhledem k tomu, že spotřeba vodky se rozšiřovala, vznikly problémy související se zákazem práce v sobotu a bylo nutné pro ně najít halachická řešení, protože pro Židy to byl hlavní příjem. A tak se staly věci, které si dnes ani nedokážeme představit: například rabíni dovolili, aby se v sobotu otevřely hospody. K tomu používali "šábes gojímů", tedy nevolníků a nežidovských služebníků, kteří mohli pracovat v sobotu.
Jak byli Židé žijící ve vesnicích odříznuti od městské židovské komunity, jejich oblečení a řeč se stále více podobaly nežidům. Přestali mluvit jidiš a přešli na ukrajinštinu a také přijali folklórní přesvědčení, které nemá nic společného s židovstvem. Dokonce i zakladatel chasidismu, Baal Shem Tov, napsal, že chodil k židovským i nežidovským čarodějnicím pro léčebné drogy.
Židé nadále žili ve vesnicích i poté, co se území Ukrajiny dostalo pod ruskou vládu na konci XVIII století. Rusové chtěli vyhnat vesnické Židy, ale neuspěli. Židé se odklonili od obchodu s vodkou pouze tehdy, když jim přestal přinášet zisk. To se stalo poté, co Rusko bylo schopno rozšířit státní monopol na výrobu a prodej vodky na územích, která byla dříve součástí polsko-litevského společenství, tedy na Ukrajinu a Bělorusko. Oficiálně se to stalo až v roce 1897.
Zhoršení bylo patrné ještě předtím. Židé postupně měnili své zaměstnání, stali se agenty pro vývoz obilí a řeziva. Ve druhé polovině XIX století se objevily továrny, které vyráběly velké množství vodky z brambor, což bylo levnější. Spotřeba vodky ve východní Evropě neustále rostla, ale Židé opustili tento podnik, protože se změnil systém výroby, výroby a prodeje.
Vodka se nakonec stala součástí kultury ve všech segmentech populace. Je to možná nejvýznamnější a nejdominantnější prvek kultury v Rusku a na Ukrajině – na rozdíl například od Polska. V těchto zemích existovala velmi velká nerovnost mezi různými společenskými třídami. Rolníci byli prakticky jiný národ. V Rusku a na Ukrajině šlechtici mluvili jiným jazykem ve srovnání s rolníky.
Židé jsou obviňováni, že se neztotožňují s Ukrajinci, ale Ukrajinci z vyšších tříd se také nepovažovali za Ukrajince! A vodka byla sjednocujícím prvkem. Všichni pili. Se vzestupem moderního nacionalismu, kdy lidé hledali nadtřídní národní symbol nesouvisející s náboženskou identitou, se vodka stala velmi důležitou.
Studie byla provedena pod záštitou Centra pro studium diaspory na Telavivské univerzitě. Na začátku srpna Kalik přednášel na 18. světovém kongresu židovských studií, který se konal v areálu Hebrejské univerzity na hoře Scopus, a nyní se připravuje na vydání knihy na toto téma.
https://www.haaretz.com/israel-news/202 ... 1f1fbe0000
https://inosmi.ru/20220828/vodka-255685140.html
Souvislost mezi historií vodky a antisemitismem
Autorka Shani Litmanová
Nová historická studie odhalila temnou stránku ve vztazích mezi Židy a křesťany ve východní Evropě.
Judith (Julia) Kalik není jako člověk, který může věnovat akademické studium historii alkoholického nápoje. Nábožensky založená žena, matka pěti dětí a babička tří vnuček, žije v jeruzalémské čtvrti Pisgat Ze'ev, postavené po roce 1967. Vyučuje ruské a východoevropské dějiny na Hebrejské univerzitě.
Julia se narodila v Rusku a když jí bylo šest let, repatriovala se svou rodinou. Studiem hospodářských dějin Židů na území polsko-litevského společenství velmi rychle zjistila, že Židé zde dominovali výrobě a prodeji vodky. .
V XVI století, říká, se region, který dnes nese jméno "Ukrajina", stal "obilnicí Evropy" - která zůstává dodnes. Klimatické podmínky a úrodná půda země byly zvláště vhodné pro pěstování pšenice. Je pravda, že pšenice byla určena k dalšímu mletí na mouku pro vývoz, ale vytvořily se velké přebytky, které se aristokraté, kteří vlastnili půdu, snažili použít. Jako výsledek, výroba vodky, v ukrajinštině - gorilka, se rozšířila po celém regionu.
"Mezi Ruskem a Polskem existuje dlouhodobý spor o původ vodky," řekl Kalik. - Ani jedno není správné. Pravdou je, že vodka byla destilována v muslimském světě již ve středověku, ačkoli tam lidé nepředstavovali, že by tento nechutný nápoj mohl být opilý; používali ji pro léčebné účely. V Evropě byla vodka, jak ji známe, poprvé vyrobena v Německu v patnáctém století. Ale v XVI století v polsko-litevském společenství, které zahrnovalo území dnešní Ukrajiny, a v Rusku byly velké přebytky obilí, takže se zde vyvinula výroba vodky.
Vodka může být destilována z brambor, ale v této oblasti se začala pěstovat až v XIX století. Zpočátku byl také považován za ďáblovo ovoce, proti němu byly vzneseny vzpoury. Následně se brambory staly základním jídlem a z ní začaly vyrábět levnější, průmyslovou vodku, ale je považována za nekvalitní. Opravdu dobrá vodka by měla být vyrobena z obilí, optimálně z pšenice."
Vodka, která byla nejprve vyrobena jako vedlejší produkt obilí pěstovaného pro potravinářské účely, se stala nezávislým produktem s velkou poptávkou. Vývoz přebytečného obilí, říká Kulik, byl neúnosně obtížný.
"Místní trh mohl absorbovat tuto komoditu ve formě chleba, ale jen do určité míry. Zatímco vodka, jak je známo obyvatelům regionu, může být opilá bez omezení, "pokračuje Kalik. - V té době v polsko-litevském společenství (v letech 1569 - 1795) byl přebytek monopolem pánů - tj. Aristokracie, krále nebo církve a chtěli použít obilí co nejvýnosněji. Alkohol byl nejlevnější, nejrychlejší a nejpohodlnější způsob, jak dosáhnout zisku."
Před příchodem vodky byly nejběžnějšími alkoholickými nápoji v regionu fermentovaný med a pivo. Ale jakmile se objevila na jevišti, vodka rychle získala poptávku. Ne každému bylo dovoleno ho vyrábět nebo prodávat – monopol patřil mocným vlastníkům půdy. Současně se šlechtici nechtěli zabývat maloobchodem s vodkou v hospodách a hospodách. A pak do toho vstoupili Židé.
"V roce 1569 se dnešní Ukrajina stala součástí sjednoceného polsko-litevského společenství," vysvětluje Kalik. - Vlivní aristokraté, jmenovitě polští magnáti, se tam začali usazovat a podnikat a s nimi přišli Židé. Židé se stali hlavními nájemci taveren, kde se vodka mohla vyrábět a prodávat. Tato výsada byla známa jako právo na usmíření (výlučné právo vyrábět víno a pivo a obchodovat s nimi v určité oblasti. - Inosmiho poznámka).. Na Ukrajině se to stalo důležitou sférou v ekonomice, společnosti, kultuře a nakonec i v politice."
Aristokraté dávali přednost Židům jako nájemníkům, především proto, že na rozdíl od rolníků mohli platit nájemné předem. Židé byli součástí – nechci používat antisemitskou terminologii, ale je to tak správně – součástí židovské obchodní sítě. Tato síť jim poskytla finanční základnu a přístup k hotovosti.
Jiní historici tvrdí, že hlavním důvodem, který umožnil Židům ovládnout podnikání v provozování hospod, byla jejich schopnost číst a psát. Samozřejmě existovaly i jiné důvody, ale podle mého názoru je hlavní, že mohli platit v hotovosti."
Židé se tak stali ústředními postavami vodkového průmyslu, a to jak ve výrobě, tak v prodeji. Ve městech, říká Kalik, byla konkurence tvrdší. Židé také tvořili velkou část mezi městskými majiteli vesnic a taveren. Ale tam nekontrolovali průmysl. Zatímco ve vesnicích byli schopni získat téměř úplnou kontrolu nad touto sférou. To se stalo nejen na Ukrajině, ale tam se to dělo obzvláště intenzivně a s některými zvláštnostmi, které jinde nebyly nalezeny - jako je spolupráce mezi kozáky a Židy.
Ve druhé polovině XVII století, po povstání kozáků, západní břeh Dněpru přešel do rukou Ruska, takže v této oblasti kozáci získali monopolní právo na výrobu vodky. Vyrobili nápoj a Židé ho koupili, a tak vznikla partnerství. O kozácích jsme přemýšleli pouze jako o lidech, kteří vyhladili Židy, ale zde je příklad spolupráce Židů s kozáckými oddíly při výrobě a prodeji vodky. To se stalo jen na Ukrajině."
Zabavení obchodu s vodkou v ukrajinských vesnicích Židy však vedlo k vážným střetům s dalšími skupinami, které také chtěly získat svůj kus tohoto výnosného obchodu a které tam vedly - například s ruským ortodoxním duchovenstvem. Kněží nedostávali od církve plat a než Židé převzali správu hospod, pronajali si je od šlechticů.
"Židé byli schopni platit šlechticům vyšší nájemné a ve skutečnosti vyhnali kněze," vysvětluje Kalik. - Nejzřetelněji se to projevilo na Ukrajině. Násilí nemuselo nutně pocházet z církve proti Židům, velmi často to bylo naopak. To je samozřejmě v rozporu s obvyklým obrazem nešťastného Žida, který byl vystaven neustálým útokům. Židovský nájemce ve vesnici se ve své pozici cítil velmi pohodlně. Byl nájemcem pána a měl k dispozici pánovy kozáky, kteří působili jako soukromá policie.
Existuje mnoho zdokumentovaných případů, kdy se židovský nájemce dozvěděl, že kněz porušuje pánova monopolní práva – jinými slovy, vyrábí vodku bez povolení a prodává ji rolníkům. A pak se Žid mohl vloupat do kostela, dát knězi ránu, hodit ikony na podlahu a pak zavřít a zapečetit kostel, aniž by dovolil, aby byl použit. "
Toto napětí vrhá světlo na kořeny rostoucího nepřátelství vůči Židům: byli to agenti pánů. Když vypuklo povstání vedené Bohdanem Chmelnyckým proti polsko-litevskému svazu, židovské komunity padly za oběť brutálnímu masakru známému v židovské historii jako nepokoje v roce 1648. Spory o výrobu vodky byly jistě jednou z příčin antisemitismu na Ukrajině, říká Judith Kalik.
"Židé byli nenáviděni, protože věřili, že přispívají k 'polonizaci' Ukrajiny," řekla. - Ruské pravoslavné duchovenstvo se ve větší míře ztotožňovalo s obyvatelstvem, které tam bylo zakořeněno. Máme dopis od ruského pravoslavného biskupa, který apeluje na vládnoucího magnáta jako křesťana na křesťana s prosbou "ve jménu lásky ke Stvořiteli, aby usmířil vašeho židovského nájemníka". Ale polský šlechtic v reakci na to neudělal nic, protože přes všechnu svou lásku k církvi a Bohu byla pro něj důležitější ochrana jeho podnikání a monopolu."
Další zdokumentovaný případ, řekl Kalik, se odehrál ve vesnici ve východní Haliči - dnešním jihovýchodním Polsku a západní Ukrajině. Když se Žid, který tam držel hostinec, dozvěděl, že místní kněz prodává vodku, zadržel ho za porušení pánova monopolu. Žid svázal kněze železnými řetězy. Pak přišel do hospody posel a oznámil, že místní rolník umírá a není nikdo, kdo by poslouchal jeho poslední zpověď. Hostinský souhlasil, že vezme vězně do domu rolníka, ale neodstranil z něj řetězy. Kněz tedy procházel vesnicí na cestě k domu rolníka v řetězech a byl veden židovským hostinským. "Dokážete si představit, kolik napětí tyto události způsobily," říká Kalik.
- Takže Židé byli "hlídací psi", někdy dokonce násilníci ve službách pánů, od kterých si pronajali hospody?
- To jsou běžná obvinění proti Židům. Ve skutečnosti byli obecně docela chudí a byla to jejich situace, která je přiměla k pronájmu hospod. Šlechtici nejsou nikdy obviňováni z toho, že jsou zdrojem násilí – i když to byli oni, kdo měl ze situace prospěch, vykořisťovali všechny.
Židovské spojení s vodkovým průmyslem však bylo ústřední ekonomicky, politicky a kulturně. To je dostalo do centra pozornosti veřejnosti, a to jak v dobrém, tak ve zlém smyslu. A samozřejmě tato situace přispěla k rozvoji antisemitismu, protože se věřilo, že Židé zachraňují ukrajinský lid.
Měli Židé nějaké morální nebo náboženské pochybnosti o účasti na tomto podnikání?
- Růst spotřeby vodky vytvořil mnoho sociálních problémů. Jedná se o opilství a zdravotní problémy a problémy v rodině a finanční problémy. Aristokraté čelili dilematu: na jedné straně chtěli, aby rolníci pili ve svých hospodách, protože jim to přineslo více peněz; na druhé straně nechtěli, aby se rolníci opili, protože byli jejich nevolníci a pracovali na svých pozemcích.
Ve východní Evropě toto dilema existuje dodnes. Stát chce na alkoholu vydělat co nejvíce peněz, ale alkohol vytváří problémy, které také stojí penny. Ústřední roli, kterou Židé hráli při prodeji vodky, byla samozřejmě velmi problematická – existoval obraz zlého Žida, který pájel rolníky a uháněl je do chudoby.
To byl problém pro samotné Židy. V básni "Můj otec" Chaim Nachman Bialik popisuje svého hostinského otce, mučedníka, který uprostřed špíny, zvracení a ohavnosti opilců studuje Gemaru a je ostrovem svatosti a židovského utrpení.
Do jaké míry jsou Židé sami závislí na vodce?
- Dobrá otázka! Běžně se říká, že Židé uspěli jako hostinští, protože pili méně. Neexistují žádné přesné statistiky, ale z různých zdrojů, například memoárů, se zdá, že Židé také padli pod vliv alkoholu a opravdu pili. Samozřejmě, že mezi Židy byli alkoholici, ale stále pili méně ve srovnání s běžnou populací. Židovské ženy nepily téměř nic, zatímco křesťanské ženy pily hodně, ne méně než muži.
Více než o opilství samotné se Židé zajímali o komunikaci v hospodách s místními křesťany, zejména mezi muži a ženami. Krčma sloužila v obci jako centrum společenského života, místo setkávání zástupců všech tříd. Hospody byly vedeny židovskými muži, ale zaměstnávaly mnoho žen, křesťanských i židovských. Takže tam byly příběhy o dceři židovského hostinského, který utekl a oženil se s hezkým Sheigetsem [jidiš je hanlivé jméno pro nežidovského muže].
- Co to bylo? Romantický příběh, který skončil útěkem nebo znásilněním?
Byly tam romantické příběhy, ale bylo tam také mnoho stížností od křesťanských služebných, které pracovaly v hospodách na konsensuální nebo vynucené sexuální vztahy hostinského nebo jiných Židů, kteří tam pracovali. Z pohledu církve byla sama o sobě problematická samotná skutečnost, že křesťanské ženy pracovaly jako služky v hospodách nebo v domovech Židů, protože vedla ke značné intimitě, která vedla k nežádoucím vztahům.
Církev nechtěla, aby křesťanské ženy měly sexuální vztahy s Židy. Z hlediska asimilace to Židům nijak nevadilo, protože až do konce XVIII. století nebyla "asimilace" chápána tak, jak je tomu dnes. V každém případě existovalo pouze náboženské manželství, takže neexistoval žádný způsob, jak se oženit mimo své náboženství - kromě konverze ke křesťanství. Ale Židé byli sklíčeni sociálními problémy, které tyto vazby způsobily v komunitě.
- Které z nich například?
- Například křesťanské služky si stěžovaly, že je znásilňuje židovský hostinský; nebo byla služka těhotná a hostinský nechtěl přiznat svou odpovědnost. V těchto případech musela židovská komunita, aby problém vyřešila, "vykoupit", zaplatit za něj. Pouhá skutečnost, že máte sex s nežidy, Židům nijak zvlášť nevadila. V tom nebyl žádný halachický problém - spravedliví se samozřejmě nechovají tímto způsobem, ale to nebylo považováno za vážný přestupek.
Židé se obávali, že v důsledku toho nájemce kontaktoval úřady a za účelem "výkupného" násilníka musela židovská komunita utrácet peníze a platit úplatky. Kromě toho musela komunita napravit škody způsobené na její pověsti a důsledkem byl nárůst antisemitismu.
V křesťanství byla silná sexuální touha spojena s ďáblem. V důsledku těchto incidentů byl ve společnosti posílen názor, že Židé jsou charakterizováni nadměrnou sexualitou. To jen rozdmýchalo antisemitismus.
Židé zaměstnávali křesťany, muže i ženy, částečně proto, že hospody byly otevřeny v sobotu, kdy bylo Židům zakázáno pracovat.
Vzhledem k tomu, že spotřeba vodky se rozšiřovala, vznikly problémy související se zákazem práce v sobotu a bylo nutné pro ně najít halachická řešení, protože pro Židy to byl hlavní příjem. A tak se staly věci, které si dnes ani nedokážeme představit: například rabíni dovolili, aby se v sobotu otevřely hospody. K tomu používali "šábes gojímů", tedy nevolníků a nežidovských služebníků, kteří mohli pracovat v sobotu.
Jak byli Židé žijící ve vesnicích odříznuti od městské židovské komunity, jejich oblečení a řeč se stále více podobaly nežidům. Přestali mluvit jidiš a přešli na ukrajinštinu a také přijali folklórní přesvědčení, které nemá nic společného s židovstvem. Dokonce i zakladatel chasidismu, Baal Shem Tov, napsal, že chodil k židovským i nežidovským čarodějnicím pro léčebné drogy.
Židé nadále žili ve vesnicích i poté, co se území Ukrajiny dostalo pod ruskou vládu na konci XVIII století. Rusové chtěli vyhnat vesnické Židy, ale neuspěli. Židé se odklonili od obchodu s vodkou pouze tehdy, když jim přestal přinášet zisk. To se stalo poté, co Rusko bylo schopno rozšířit státní monopol na výrobu a prodej vodky na územích, která byla dříve součástí polsko-litevského společenství, tedy na Ukrajinu a Bělorusko. Oficiálně se to stalo až v roce 1897.
Zhoršení bylo patrné ještě předtím. Židé postupně měnili své zaměstnání, stali se agenty pro vývoz obilí a řeziva. Ve druhé polovině XIX století se objevily továrny, které vyráběly velké množství vodky z brambor, což bylo levnější. Spotřeba vodky ve východní Evropě neustále rostla, ale Židé opustili tento podnik, protože se změnil systém výroby, výroby a prodeje.
Vodka se nakonec stala součástí kultury ve všech segmentech populace. Je to možná nejvýznamnější a nejdominantnější prvek kultury v Rusku a na Ukrajině – na rozdíl například od Polska. V těchto zemích existovala velmi velká nerovnost mezi různými společenskými třídami. Rolníci byli prakticky jiný národ. V Rusku a na Ukrajině šlechtici mluvili jiným jazykem ve srovnání s rolníky.
Židé jsou obviňováni, že se neztotožňují s Ukrajinci, ale Ukrajinci z vyšších tříd se také nepovažovali za Ukrajince! A vodka byla sjednocujícím prvkem. Všichni pili. Se vzestupem moderního nacionalismu, kdy lidé hledali nadtřídní národní symbol nesouvisející s náboženskou identitou, se vodka stala velmi důležitou.
Studie byla provedena pod záštitou Centra pro studium diaspory na Telavivské univerzitě. Na začátku srpna Kalik přednášel na 18. světovém kongresu židovských studií, který se konal v areálu Hebrejské univerzity na hoře Scopus, a nyní se připravuje na vydání knihy na toto téma.
https://www.haaretz.com/israel-news/202 ... 1f1fbe0000
https://inosmi.ru/20220828/vodka-255685140.html
Pravda může být různá. Absolutní, relativní, částečná, úplná, krutá, sprostá, naprostá, veliká… A každý má tu svou.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49821
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Historie, kterou nás neučili...
https://echo24.cz/a/SbVXA/teroriste-pal ... ael-masakr
50 let od masakru na olympiádě. Německo si připomíná teroristický útok Palestinců
50 let od masakru na olympiádě. Německo si připomíná teroristický útok Palestinců
Německo si dnes připomene 50. výročí teroristického útoku palestinského komanda na izraelské sportovce během olympijských her v Mnichově. Piety v Bavorsku se zúčastní mimo jiné prezidenti Německa a Izraele Frank-Walter Steinmeier a Jicchak Herzog a také pozůstalí po izraelských obětech. Přítomen bude i bavorský premiér Markus Söder. Při politicky motivovaném útoku zahynulo 17 lidí.
Palestinci zaútočili na izraelské sportovce 5. září 1972. Sportovce nejprve napadli v olympijské vesnici, kde osmičlenné komando z Černého září zabilo dva z nich a devět dalších unesli a vzali jako rukojmí. Teroristé hrozili, že je zabijí, pokud Izrael nepropustí více než 200 palestinských vězňů. Německým vyjednávačům se podařilo útočníky přesvědčit, aby odletěli do Káhiry i s rukojmími. Na vojenském letišti ve Fürstenfeldbrucku u Mnichova je však čekali elitní střelci.
Na letišti došlo k přestřelce, poté jeden z teroristů granátem způsobil explozi vrtulníku, při které všichni zajatí sportovci nakonec zemřeli. O život přišel při nepovedené osvobozovací akci také jeden německý policista a pět teroristů.
Celá tragédie ukázala na nedostatky v bezpečnosti olympijských her. Bavorští ani federální západoněmečtí policisté nebyli na takovou akci vycvičeni, chybělo jim i vybavení. Při organizaci záchranné akce navíc několikrát pochybili. Německá armáda vybavená byla, ale v době míru nasazena být nemohla.
Masakru se přitom pravděpodobně dalo zabránit. Ještě před zahájením her mělo ministerstvo zahraničí i rozvědka informaci o tom, že útok hrozí. Německé úřady však hrozbu podcenili a nepřijali preventivní opatření a Palestinci se do olympijské vesnice dostali bez jakékoli bezpečnostní kontroly.
Organizátor atentátu, Palestinec abú Dáud, opakovaně navštívil komunistické Československo, naposledy v roce 1989, a získal krytí československé Státní bezpečnosti. Spravedlnosti unikl, zemřel v Damašku v červenci 2010.
Německá vláda minulý týden ve středu oznámila, že se po desetiletích sporu dohodla na odškodnění s příbuznými izraelských obětí. Toto ujednání otevřelo cestu k dnešní společné pietě. Německo na odškodnění vydá 28 milionů eur (687 milionů korun), většinu zaplatí spolková vláda, zbytek Bavorsko a město Mnichov.
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
-
- Sponzor fóra
- Příspěvky: 11985
- Registrován: 07 úno 2017, 19:59
Re: Historie, kterou nás neučili...
Titanic mal málo záchranných člnov čo viedlo k zavedeniu opatrenia na povinné zvýšenie počtu záchranných člnov na lodiach. Ale keď to niekto zle zrealizuje tak to viedlo k ďalšej katastrofe s 844 obeťami. Záchranné člny totiž zvýšili ťažisko lode a jej nestabilitu. Ono na tej lodi Eastland boli asi aj ďalšie faktory.
https://cs.wikipedia.org/wiki/SS_Eastland
https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Eastla ... d_disasterEastland had the option of maintaining a reduced capacity or adding lifeboats to increase capacity. Its leadership elected to add lifeboats to qualify for a license to increase its capacity to 2,570 passengers
Eastland mal možnosť zachovať zníženú kapacitu alebo pridať záchranné člny na zvýšenie kapacity. Jeho vedenie sa rozhodlo pridať záchranné člny, aby sa kvalifikovalo na získanie licencie na zvýšenie jeho kapacity na 2 570 cestujúcich
https://cs.wikipedia.org/wiki/SS_Eastland
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.
-
- Redakční rada
- Příspěvky: 49821
- Registrován: 01 úno 2017, 08:58
Re: Historie, kterou nás neučili...
Ona sa im prevrátila v prístave...
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.