https://zdopravy.cz/airbus-zacne-pronaj ... ce-102238/

ЛМС-901 Байкал подпрыгнул = iba skúšobný "skok"
No tak prázdná hmotnost je 2.040 kg. Pro tento vzlet byl na palubě jen pilot (cca 100 kg) a malé množství paliva (max 200 kg), takže vzletová hmotnost byla tak 2.250 kg ... oproti MTOW 4.800 kg.
Asijské aerolinky Cathay Pacific Airways plánují změnit trasu svého pravidelného letu mezi New Yorkem a Hongkongem tak, aby se vyhnuly ruskému vzdušnému prostoru. To by znamenalo, že se tento let stane nejdelším komerčním letem pro osobní přepravu na světě. Trasa se prodlouží o téměř 4 000 kilometrů.
Vlajková letecká společnost Honkongu létá z newyorského letiště Johna F. Kennedyho přes Atlantický oceán, Británii, jižní Evropu a střední Asii. Let na trase 13 000 kilometrů obvykle trvá 15 hodin. Nyní bude o 4 000 kilometrů delší a trvat bude o dvě hodiny déle.![]()
![]()
Aerolinky se totiž chtějí vyhnout ruskému vzdušnému prostoru. A nejsou samy. Mnoho asijských leteckých společností kvůli konfliktu na Ukrajině mění své trasy.
Japan Airlines například přesměrovaly svůj let z Tokia do Londýna a místo přes Sibiř létají přes Aljašku a Kanadu. Délka letu se tak prodloužila o čtyři a půl hodiny na téměř 12 hodin.
Nejdelší let na světě
Letecké společnosti i přes vysoké ceny pohonných hmot plánují řadu mimořádně dlouhých letů.
Qantas Airways stále uvažují o zahájení dvacetihodinových letů ze Sydney do Londýna a New Yorku, jejichž spuštění odložila pandemie.
Aerolinky Air New Zealand minulý týden představily novou mimořádně dlouhou linku mezi Aucklandem a New Yorkem a Qantas v pondělí uvedl, že bude létat mezi Melbourne a Dallasem. Lety s délkou přes 14 000 kilometrů mají být zahájeny ještě letos.
Doposud se titulem provozovatele nejdelšího komerčního letu na světě pyšní Singapore Airlines. Kvůli konfliktu na Ukrajině je nyní pravděpodobně trumfnou právě Cathay Pacific.
No "ekologické".
Zaujímavé štatistiky o počte nelietajúcich lietadiel civilného letectva na svete. Hoci počet týchto lietadiel od konca roka 2021 klesá a dosiahol 17 % globálnej flotily, čo je pokles z 24 % v októbri 2021, lietadlá strednej triedy sa rýchlejšie vracajú na linky, zatiaľ čo veľkokapacitné lietadlá sa vyznačujú vysokým podielom nevyužitých lietadiel, ktorý v súčasnosti predstavuje 23 %.
Väčšinu tohto počtu tvoria lietadlá Airbus A330 a Boeing 777 (345 a 292), ku ktorým treba pripočítať 63 lietadiel Boeing 787