
Zátiší, Já a Komár
Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... anicni_ahaEtiopie se po Libyi a Náhorním Karabachu stala další laboratoří, kde se ukazuje budoucnost války. Bojové drony z Turecka, Číny a Íránu zvrátily situaci na bojišti ve prospěch premiéra Abiyho Ahmeda a zahnaly bojovníky TPLF zpět na sever.
Ve 30-tých letech 20. století se po "koloniálních válkách" staly velkým hitem ve vojenském letectví lehké bombardovací a průzkumné stroje, které měly působit přímo na frontě a rozhodovat o vývoji bojů.Etiopie se po Libyi a Náhorním Karabachu stala další laboratoří, kde se ukazuje budoucnost války. Bojové drony z Turecka, Číny a Íránu zvrátily situaci na bojišti ve prospěch premiéra Abiyho Ahmeda a zahnaly bojovníky TPLF zpět na sever.
https://ria.ru/20211225/lep-1765435463.htmlSpecialisté Ťumeňské vyšší vojenské inženýrské školy pojmenované po maršálu Prošljakovovi Ministerstva obrany Ruské federace vyvinuli projekt dronu, který je možné dobíjet na elektrickém vedení, což výrazně prodlužuje dobu letu malých dronů, uvádí se v dokumentu zveřejněném na webu Rospatent.
Podle abstraktu vynálezu je navrhovaný dron multikoptéra (letadlo s několika hlavními rotory) s otevíratelným kruhovým magnetickým vodičem - proudovými svorkami - instalovaným ve spodní části, přes níž se dron připojí k elektrickému vedení, aby se dobíjela jeho baterie.
Vojenští vědci zdůvodňují proveditelnost projektu tím, že v současné době nejsou ruské bezpilotní minidrony schopny dlouhodobých letů, zatímco taková potřeba existuje jak v době míru, tak v době války, zejména pro průzkum nepřátelského území.
Dron by měl fungovat následujícím způsobem: operátor dronu na dálku namíří svorky na elektrické vedení a dá povel k jejich uzavření. Dron se pak nabíjí v poloze vzhůru nohama, přičemž je stále schopen provádět průzkum otáčením kamery, která je na něm namontována, v požadovaném směru.
Jakmile je baterie nabitá, motory koptéry se spustí - a "svorky" uvolní elektrický vodič, dron se vrátí do původní polohy a pokračuje v letu. V abstraktu se uvádí, že umístění magnetického obvodu ve spodní části dronu na ose symetrie umožňuje jeho odpojení od elektrického vedení bez rizika (nekontrolované otáčení).
Magnetický obvod dronu lze podle dokumentu využít i k zachycení a shození nákladu pomocí „svorek“.
Mění nový íránský rojový dron Shahed-136 pravidla hry? - analýza
Tyto typy dronů létí přímo na cíl a samy se ničí a zdá se, že si je Írán pořídil.
V posledních dnech se na internetu a v íránských médiích objevily snímky nového íránského odpalovacího zařízení pro drony. Drony, označované jako Shahed-136, byly použity v kombinaci s bal. raketami při cvičení, které podle Íránu proběhlo minulý týden.
Írán tyto typy bezpilotních letounů označuje za "sebevražedné" nebo kamikadze drony. To znamená, že vletí do cíle a samy se zničí.
O těchto typech dronů se hovořilo již dříve, ale nebyly ukázány tak detailně.
V lednu napsal Tom O'Connor v časopise Newsweek: "Snímky, které viděl Newsweek a které potvrdil odborník sledující íránské aktivity v regionu, naznačují přítomnost íránské vyčkávací munice Shahed-136, nazývané také "sebevražedné drony", rozmístěné v severojemenské provincii Al-Jawf, oblasti země kontrolované hnutím Ansar Allah neboli Houthi, hnutím šíitských muslimských povstalců Zaidi."
Bylo to poprvé, co byl tento typ dronů zmíněn v souvislosti s nasazením v zámoří. I předtím Írán vyráběl bezpilotní letouny kamikadze, ale tento konkrétní typ nebyl při veřejných vojenských cvičeních viděn.
Na základě teheránských státních a polooficiálních médií nyní víme, že dron Shahed-136 existuje a že se nejedná pouze o kamikadze dron, ale že Írán vytvořil nový způsob vypouštění dronů v jakémsi formátu vícenásobného vypouštění neboli dronového rojení.
Roje dronů jsou novou technologií, při níž se k útoku na cíle používá více dronů. To může přemoci protivzdušnou obranu a/nebo vyvolat zmatek. V minulosti se drony, jako je americký Predator, obvykle nepoužívaly společně s jinými drony.
Kromě toho nebyly bezpilotní letouny často používány ke vstupu do sporného vzdušného prostoru, jako je dobře chráněný vzdušný prostor Izraele nebo Saúdské Arábie. Důvodem je skutečnost, že technologii dronů donedávna většinou ovládaly USA, Izrael a několik dalších zemí. Nyní do hry vstoupily Írán, Čína a další mocnosti využívající drony.
Írán investoval velké prostředky do technologie dronů kamikadze, včetně typů dronů známých jako Qasef v Jemenu a Shehab Hamásu. Ty jsou založeny na íránské technologii a modelech. Nedávné zprávy výzkumného střediska Alma uvádějí, že Hizballáh může mít přibližně 2 000 bezpilotních letounů - mnohé z nich jsou založeny na íránských modelech.
Nové odpalovací zařízení, které Írán představil při svém nedávném cvičení, má podle všeho pět pater neboli stojanů, na které lze bezpilotní letouny před vypuštěním usadit. Odpalovací zařízení lze namontovat na korbu nákladního automobilu, takže by mohlo být maskováno jako nákladní a vypadat jako jakýkoli jiný nákladní automobil, který jezdí po silnicích.
Proíránské skupiny to již dříve udělaly v Iráku, kde namontovaly rakety ráže 107 mm nebo 122 mm na korbu nákladních automobilů. V jednom zdokumentovaném případě zamaskovaly rakety pod ložnou plochou běžného nákladního automobilu a vypálily je na americké zařízení v Iráku. V září 2020 Írán umístil rakety do přepravního kontejneru, aby je ukryl.
Nové odpalovací zařízení pro systém Shahed-136 Íránu dává možnost je nejen ukrýt, ale i vypouštět. Je možné, že by mohl na cíl vypustit desítky těchto bezpilotních letounů v jakémsi "roji".
Přestože neexistují žádné důkazy o tom, že by tyto drony spolu dokázaly komunikovat nebo že by disponovaly takovými pokročilými schopnostmi umělé inteligence, jaké existují na Západě, neznamená to, že nepředstavují hrozbu. Nákladní automobil s tajným prostorem pro drony může být použit k úderu na zranitelné cíle nebo může být použit k průzkumu protivzdušné obrany.
Írán tak učinil v roce 2019 v Saúdské Arábii, když pomocí dronů a řízených střel zaútočil na ropné zařízení Abqaiq společnosti Saudi Aramco. Navzdory radaru a protivzdušné obraně Saúdové drony nezastavili.
Íránské pokroky od té doby nyní zjevně představují větší hrozbu v celém regionu. Dron Shahed-136 není podle snímků příliš velký a obsahuje bojovou hlavici, což z něj činí potenciálně nebezpečnou zbraň, kterou pravděpodobně nebude snadné odhalit kvůli její velikosti a malému radarovému průřezu.
Íránské inovace s letounem Shahed-136 nejsou nutně nové. Konstrukce dronu vychází z existující bezpilotní munice používané jinými zeměmi. Kromě toho není první zemí, která vysnila myšlenku vícenásobného systému dron-odpalovač.
Ázerbájdžán v dubnu 2018 zveřejnil videoklip, jehož součástí byl nákladní automobil s odpalovacím zařízením na korbě, který měl 12 dvířek, z nichž mohly vylétávat drony. Podle tehdejších zpráv video ukazovalo drony Harop, létající munici vyrobenou společností Israel Aerospace Industries. Ázerbájdžánští představitelé tento dron v září 2020 chválili a podle Israel Hayom v říjnu 2020 zpráva z Arménie uváděla, že Harop havaroval v Íránu.
"Arménské sjednocené infocentrum uvedlo, že se jednalo o kamikadze dron izraelské výroby IAI Harop, který přeletěl z Ázerbájdžánu na íránské území a byl sestřelen íránskými silami, respektive se zřítil v Ardabilu, nedaleko bojů mezi arménskými a ázerbájdžánskými silami v oblasti Náhorního Karabachu," uvádí se ve zprávě.
Není známo, zda Írán v roce 2020 použil tento Harop jako vzor a založil své odpalovací zařízení na ázerbájdžánském systému. Íránský odpalovací systém se liší svým umístěním a způsobem. Celková koncepce je však stejná. Koncepce spočívá v tom, že síly mají mít možnost vypustit několik bezpilotních letounů najednou.
Podle zpráv týdeníku Newsweek z letošního ledna má systém Shahed-136 dolet přibližně 2 000 km. To je na tak malý dron velký dolet, ale mohlo by to být možné, pokud Írán dosáhl technologického pokroku.
Zdá se nepravděpodobné, že by tohoto doletu mohl dosáhnout, ale zprávy se zřejmě shodovaly s tvrzeními, že Írán tento dron vyslal Hútíům v Jemenu. Poloměr 2 000 km kolem Jemenu by znamenal, že dron by mohl dosáhnout Ejlatu v jižním Izraeli nebo ohrozit lodní dopravu v Ománském zálivu.
Hrozba roje dronů typu, který nyní Teherán předvedl, se zvyšuje. Írán s ním experimentoval již dříve, ale jeho nové odpalovací zařízení a nové drony zřejmě představují vážnější hrozbu než v roce 2019.
Pokud by Írán tyto systémy dopravil do Iráku, Sýrie, Libanonu nebo Jemenu s typy vícenásobných odpalovacích zařízení, které sestrojil, znamenalo by to novou hrozbu v případném budoucím konfliktu s Izraelem.
https://www.jpost.com/middle-east/article-689785
Podľa videí má bojová časť veľmi ostré maximum hustoty črepinového poľa, blížiace sa až tyčovej bojovej časti ("continuous rod warhead"). Čiastočne je to ekvivalent efektu "skalpelu" bojovej časti rakety Buk.
https://www.osel.cz/12117-izraelsky-dro ... -cile.htmlIzraelská společnost Smart Shooter přichází s pokročilým dronem SMASH Dragon. Jeho předností je boj s využitím různých střelných zbraní, technologie SMASH pro stabilizaci a přesnou palbu za letu a v neposlední řadě velmi nízká hmotnost, která prodlužuje délku misí a šetří náklady.
Poslední dobou se objevují rozmanité specializované drony, které dovedou podivuhodné věci. Není ale nad to, když chytrý a všestranný dron využije stávající zařízení a dosahuje s nimi výtečných výkonů. Své o tom ví izraelský výrobce zbraní Smart Shooter, který v pondělí 10. ledna (2022) představil nový pokročilý dron SMASH Dragon. Kromě cool názvu může být vybaven různými palnými zbraněmi, s nimiž za letu střílí na statické i pohyblivé cíle.
Dne 28. února 2021 obdržela společnost Raytheon od amerického námořnictva smlouvu na Coyote Block 3, který má poskytovat schopnost ISR (průzkum) a úderu při vypouštění z bezpilotních hladinových plavidel (USV) a bezpilotních podhladinových plavidel (UUV). V srpnu 2021 společnost Raytheon oznámila, že při demonstraci Block 3 v rámci testu vzdušného zachycení byla použita nekinetická hlavice k likvidaci roje 10 dronů. Tento typ hlavice snižuje potenciální vedlejší škody a umožňuje vyzvednutí a opětovné použití.
https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... a-40386940Americká armáda v pátek poprvé otestovala bezpilotní verzi vrtulníku Black Hawk za letu. Tento typ je od osmdesátých let nejrozšířenějším vrtulníkem v amerických ozbrojených silách, které postupně stále více využívají bezpilotní stroje. Proto firma Lockheed Martin testuje verzi Black Hawku s autonomním řízením.
https://bmpd.livejournal.com/4492440.htmlDne 24. února 2022 podepsaly skupina Airbus a evropská organizace pro zadávání veřejných zakázek Organisation Conjointe de Coopération en matière d'Armement (OCCAR) v závodě Airbusu v německém Manchingu rámcovou smlouvu o vývoji bezpilotního průzkumného a útočného letounu Eurodrone pro Evropu s dlouhým doletem. Smlouva zahrnuje vývoj, konstrukci a testování prototypu bezpilotního systému, sériovou výrobu 20 bezpilotních systémů (každý systém bude obsahovat tři bezpilotní letouny a dvě pozemní stanice) a technickou podporu po dobu prvních pěti let provozu. Mateřská společnost tohoto bezpilotního letounu, Airbus Defence and Space (vojenská část skupiny Airbus), podepsala smlouvu jménem tří hlavních národních subdodavatelů, Airbus Defence and Space SAU (Španělsko), Dassault Aviation (Francie) a Leonardo (Itálie), zatímco společnost OCCAR podepsala smlouvu jménem čtyř zemí, které jsou prvotními zákazníky: Německa, Francie, Itálie a Španělska.
Náklady na zakázku nebyly oficiálně zveřejněny, ale dříve byly náklady na program Eurodrone v uvedených parametrech (výzkum a vývoj, jeden prototyp a 20 výrobních systémů) odhadovány na 7,1 miliardy eur. Cílové datum prvního letu prvního prototypu bylo nyní stanoveno na rok 2025 a uvedení prvních sériových systémů do provozu na rok 2028. Letadlo bude smontováno v závodě Airbusu v německém Manchingu. Dosud prý čtyři zúčastněné země uzavřely smlouvy na 20 bezpilotních systémů (60 UAV), z toho Německo na sedm, Itálie na pět, Francie a Itálie na čtyři.