Rozdiel je maximálne v tom že sa uzavrú do aktívne chladeného prostredia.

https://www.researchgate.net/figure/Pas ... _272741446
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/os ... polecneho/?Nadšenci do Tesel auto div nevelebí za to, jak skvěle osmiletý provoz se stovkami tisíc najatých kilometrů přežilo, jaksi ale přehlíží, že na něj potřebovalo dva motory a dva akumulátory. To opravdu není dobré.
https://podkapotou.zoznam.sk/cl/1000611 ... eli-vidietVIDEO: V servise otvorili batériu nového EV Ioniq 5. Asi by ste to chceli vidieť
Společnost FREIGHTLINER „dočasně“ nahradí veškerý svůj elektrický provoz dieselovou trakcí kvůli 210% nárůstu velkoobchodních cen energie ve Velké Británii v období od září do října. (Foto: Flickr)
Provozovatel má v Británii největší flotilu provozních aku lokomotiv pro nákladní dopravu a teprve nedávno pořídil 13 elektrických lokomotiv třídy 90, aby pomohl dále dekarbonizovat své podnikání.
Rozhodnutí bylo učiněno necelé tři týdny před konferencí COP26 o změně klimatu, která se koná od 31. října ve skotském Glasgow.
„V důsledku bezprecedentního nárůstu cen elektřiny přijal Freightliner obtížné rozhodnutí dočasně nahradit své elektrické nákladní služby službami s dieselovým pohonem, aby zachoval nákladově efektivní řešení pro přepravu nezbytného zboží a zásob po Velké Británii,“ řekl 13. října IRJ mluvčí Freightlineru.
Provozovatelům se účtuje elektrická energie, kterou elektrické vlaky spotřebovávají, prostřednictvím průchozích nákladů. Dočasné stažení vozového parku bude podle provozovatele průběžně přezkoumáváno.
„Budeme nadále zkoumat možnosti týkající se alternativních paliv a dalších technologií v souladu s naší strategií udržitelnosti, ale v souladu s průmyslovým výzkumem zůstává elektrifikace nejvhodnějším prostředkem dekarbonizace železniční nákladní dopravy,“ uvádí společnost.
Zdroje z železničního průmyslu vyjádřily obavy, že nahrazení elektrických lokomotiv dieselovou trakcí prodlouží jízdní doby, což by mohlo mít dopad i na jízdní řády pro cestující. Společnosti DB Cargo UK a Direct Rail Services provozují v Británii nákladní vlaky také s elektrickými lokomotivami, i když s menším vozovým parkem.
„Výrazné zvýšení ceny elektřiny je náročné, nicméně v současné době nemáme v plánu pozastavit provoz naší flotily elektrických lokomotiv,“ řekl IRJ mluvčí DB Cargo.
Zima bude zaujímavá, uvidíme na jar.Prodej elektromobilů v Evropské unii prudce roste. Téměř každé páté auto, které se prodalo ve třetím čtvrtletí, byl elektromobil. A to buď vůz na baterii, anebo takzvaný plug-in hybrid. I nadále klesal podíl aut se spalovacím motorem. Dnes to uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice je zájem spíše o plug-in hybridy.
Tržní podíl elektromobilů na baterii se zvýšil na 9,8 procenta, zatímco podíl plug-in hybridů vystoupil na 9,1 procenta. Dohromady tak mají 18,9 procenta trhu a v obou případech je to z meziročního pohledu nárůst tržního podílu skoro na dvojnásobek, uvedla ACEA. Ta zastupuje největší evropské výrobce osobních, užitkových i nákladních aut a autobusů.
Zájem o spalovací motory upadá
Prodej aut na baterii vzrostl o 56,7 procenta na 212 582 vozů, prodej plug-in hybridů se pak zvýšil o 42,6 procenta na 197 300 vozidel. Je to pomalejší růst než loni, kdy se prodej téměř ztrojnásobil, i když to bylo z nízké srovnávací základny.
V České republice prodej elektromobilů na baterii ve čtvrtletí meziročně vzrostl o 17,8 procenta na 563 vozů, prodej plug-in hybridů se zvýšil o 111,6 procenta na 910 vozů.
Naproti tomu prodej aut se spalovacím motorem se ve třetím čtvrtletí v zemích Evropské unie dál snižoval. Prodej benzinových vozidel meziročně klesl o 35 procent na 855 476 vozů. Tato auta mají stále největší tržní podíl, který ale v letošním třetím čtvrtletí klesl na 39,5 procenta. Ještě před rokem činil 47,6 procenta.
Přísnější limity
Prodej naftových aut klesl o více než 50 procent na 381 473, zatímco jejich tržní podíl se snížil z 27,8 procenta před rokem na 17,6 procenta v letošním třetím čtvrtletí. Pro srovnání – před téměř deseti lety měla auta s naftovým motorem na trhu v Evropské unii podíl více než padesát procent.
Výrobci aut musejí teď splňovat mnohem přísnější emisní limity než před lety. Automobilky i zákazníci navíc mohou nyní využívat nejrůznějších pobídek, s nimiž přišly vlády jednotlivých unijních zemí, aby prodej ekologičtějších aut podpořily. Mimo unii je to patrné zejména v Norsku.
Evropská komise navíc navrhla, aby se auta se spalovacím motorem nemohla po roce 2035 v EU vůbec prodávat. Brusel se tak snaží zefektivnit boj proti změnám klimatu.
https://ekonomickydenik.cz/dobijeci-sta ... isnich-autDostatečné množství snadno přístupných a obsluhovatelných dobíjecích stanic a motivování lidí k tomu, aby vybírali auta s nízkými či zcela nulovými emisemi. S těmito cíli přichází Evropská komise v rámci balíčku Fit for 55 a k připomínkám zveřejňuje návrh nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. To stanoví požadavky pro rozšíření sítě infrastruktury pro elektrické baterie, stlačený zemní plyn i vodík.
Komise si uvědomuje, že pokud mají lidé široce využívat automobily na obnovitelná či nízkouhlíková paliva, je nejdříve nutné zajistit komplexní síť dobíjecí a čerpací infrastruktury. Tvrdí, že zejména na trhu s osobními automobily bude většina spotřebitelů ochotna přejít na vozidla s nulovými či nízkými emisemi až ve chvíli, kdy bude jasné, že je budou mít kde nabíjet. A to nejen v daném státě, ale napříč celou Evropskou unií. Jednoduše úplně stejně, jako je to nyní s čerpáním nafty či benzínu.
Je tedy zřejmé, že bez komplexního přístupu a plánování nebude přechod možný. Rámec společných opatření pro zavádění infrastruktury v Evropské unii prozatím stanovila Směrnice 2014/94/EU o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva.
Nařízení přitom počítá s tím, že majitele elektromobilů by měli ve velké míře využívat dobíjení ve svých vlastních prostorách, případně na parkovištích v obytných a nebytových budovách.
Na každé bateriové elektrické lehké vozidlo registrované v dané zemi tak bude prostřednictvím veřejně přístupných dobíjecích stanic poskytován celkový výstupní výkon minimálně 1 kW. U plug-in vozidel to bude nejméně 0,66 kW.
Podél hlavní sítě TEN-T budou v každém směru jízdy v maximální vzájemné vzdálenosti 60 kilmetrů zavedeny veřejně přístupné dobíjecí parky pro lehká vozidla. Do konce roku 2025 bude muset každý dobíjecí park nabízet vstupní výkon minimálně 300 kW a zahrnovat alespoň jednu dobíjecí stanici s individuálním výstupním výkonem nejméně 150 kW.
Dostatečné množství snadno přístupných a obsluhovatelných dobíjecích stanic a motivování lidí k tomu, aby vybírali auta s nízkými či zcela nulovými emisemi. S těmito cíli přichází Evropská komise v rámci balíčku Fit for 55 a k připomínkám zveřejňuje návrh nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. To stanoví požadavky pro rozšíření sítě infrastruktury pro elektrické baterie, stlačený zemní plyn i vodík.
Komise si uvědomuje, že pokud mají lidé široce využívat automobily na obnovitelná či nízkouhlíková paliva, je nejdříve nutné zajistit komplexní síť dobíjecí a čerpací infrastruktury. Tvrdí, že zejména na trhu s osobními automobily bude většina spotřebitelů ochotna přejít na vozidla s nulovými či nízkými emisemi až ve chvíli, kdy bude jasné, že je budou mít kde nabíjet. A to nejen v daném státě, ale napříč celou Evropskou unií. Jednoduše úplně stejně, jako je to nyní s čerpáním nafty či benzínu.
Pokrok, ale i řada nedostatků
Je tedy zřejmé, že bez komplexního přístupu a plánování nebude přechod možný. Rámec společných opatření pro zavádění infrastruktury v Evropské unii prozatím stanovila Směrnice 2014/94/EU o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva.
Ta vyžaduje, aby členské státy přijaly vnitrostátní rámce politiky s cílem vytvořit trhy s alternativními palivy a zajistit zřízení odpovídajícího počtu veřejně přístupných dobíjecích bodů a výdejních stojanů, mimo jiné zejména za účelem umožnění volného přeshraničního pohybu vozidel a plavidel na alternativní pohon v síti TEN-T.
Přestože ohledně provádění této směrnice Komise nedávno konstatovala určitý pokrok, zároveň upozornila na řadu nedostatků. Pro členské státy totiž není stanovena podrobná a závazná metodika pro výpočet cílů a přijímání opatření. Úroveň ambicí při stanovování cílů a při podpoře politik se tak značně liší. Hlavním nedostatkem je přitom neexistence komplexní a úplné sítě infrastruktury pro alternativní paliva.
„K hlavním problémům patří skutečnost, že plánování infrastruktury v členských státech obecně postrádá potřebnou úroveň ambicí, konzistentnost a soudržnost, v důsledku čehož je tato infrastruktura nedostatečná a nerovnoměrně rozložená. Přetrvávají i další problémy s interoperabilitou v oblasti fyzického připojení a kromě toho se objevily nové problémy týkající se komunikačních standardů, včetně výměny dat mezi různými aktéry v rámci ekosystému elektromobility,“ uvádí se v návrhu nařízení zveřejněném k připomínkám.
Kromě toho pro řidiče chybí i transparentní informace a společné platební systémy.
Dostatek informací a vhodné platební možnosti
Návrh nařízení, který komise předložila, patří do aktivit v rámci balíčku Fit for 55, jehož účelem je stanovit opatření nutná k dosažení klimatických cílů do roku 2030.
Úkolem je zajištění dostupnosti a použitelnosti husté a rozsáhlé sítě infrastruktury pro alternativní paliva napříč celou unií.
První z cílů je tedy zajištění minimální infrastruktury nutné k podpoře požadovaného zavedení dopravních prostředků poháněných alternativními palivy ve všech druhách dopravy a ve všech členských státech. Zadruhé jde o zajištění plné interoperability této infrastruktury a zatřetí o zajištění plné informovanosti uživatelů a vhodných platebních možností.
Veřejné stanice podél TEN-T
Nařízení obsahuje ustanovení o zavádění určité dobíjecí a čerpací infrastruktury pro lehká a těžká silniční vozidla, ale také pro plavidla a letadla. Členské státy budou mít povinnost zajistit minimální pokrytí svého území veřejně přístupnými dobíjecími body určenými pro lehká a těžká silniční vozidla, a to i v rámci hlavní a globální sítě TEN-T.
Nařízení přitom počítá s tím, že majitele elektromobilů by měli ve velké míře využívat dobíjení ve svých vlastních prostorách, případně na parkovištích v obytných a nebytových budovách.
Požadavky týkající se zajištění uživatelské přívětivosti dobíjecí infrastruktury se vztahují zejména na možnosti plateb, transparentnost cen a informace pro řidiče či inteligentní dobíjení.
Členské státy budou mít také povinnost zajistit minimální pokrytí veřejně přístupnými vodíkovými výdejními stojany určenými pro těžká a lehká vozidla v rámci hlavní a globální sítě TEN-T. Obdobné požadavky se budou týkat také infrastruktury pro zkapalněný zemní plyn pro těžká vozidla.
Požadavky na vstupní výkon
Pokud jde o dobíjecí infrastrukturu pro lehká vozidla, členské státy budou muset zajistit, aby na jejich území byly zavedeny veřejně přístupné dobíjecí stanice pro lehká vozidla, které budou těmto vozidlům poskytovat dostatečný výstupní výkon.
Na každé bateriové elektrické lehké vozidlo registrované v dané zemi tak bude prostřednictvím veřejně přístupných dobíjecích stanic poskytován celkový výstupní výkon minimálně 1 kW. U plug-in vozidel to bude nejméně 0,66 kW.
Podél hlavní sítě TEN-T budou v každém směru jízdy v maximální vzájemné vzdálenosti 60 kilmetrů zavedeny veřejně přístupné dobíjecí parky pro lehká vozidla. Do konce roku 2025 bude muset každý dobíjecí park nabízet vstupní výkon minimálně 300 kW a zahrnovat alespoň jednu dobíjecí stanici s individuálním výstupním výkonem nejméně 150 kW.
Problém s koncesemi
Zřizování a provozování dobíjecích bodů pro elektrická vozidla by mělo probíhat na konkurenčním trhu s otevřeným přístupem pro všechny účastníky.
„Důvodem k obavám jsou vzhledem k omezeným možnostem, pokud jde o alternativní umístění podél dálnic, stávající koncese, například koncese pro konvenční čerpací stanice nebo odpočívadla, protože mohou být uděleny na velmi dlouhou dobu a v některých případech u nich dokonce není přesně stanovené konečné datum,“ uvádí se v návrhu.
Členské státy by proto měly usilovat o konkurenční udělování nových koncesí konkrétně pro dobíjecí stanice na stávajících dálničních odpočívadlech nebo v jejich blízkosti, aby se omezily náklady na zavádění nové infrastruktury, a novým subjektům se tak umožnil vstup na trh.
Tak, a teď něco z praxe.„K hlavním problémům patří skutečnost, že plánování infrastruktury v členských státech obecně postrádá potřebnou úroveň ambicí, konzistentnost a soudržnost, v důsledku čehož je tato infrastruktura nedostatečná a nerovnoměrně rozložená ...