Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Odpovědět
k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od k42 » 26 zář 2021, 09:21

ČR/SR je na tom z hlediska rozvodů a celé rozvodné elektrárenské soustavy zcela nadprůměrně dobře, v porovnání s ostatními zeměmi. Protože v Československu byl velmi silný průmysl, hodně rozprostřený po celé zemi, no a protože od 70. let se počítalo s velkým růstem odběru v domácnostech, navíc s dálkovým vytápěním elektřinou z jaderných elektráren, kterých bylo naprojektovaných poněkud více. Čemuž odpovídá kapacita rozvodných sítí. A posílení koncových rozvodů, nově budovaných nebo rekonstruovaných v 70. a 80. letech. Nicméně i tak jsou místní rozvody agregované (tj. nejsou schopné přenést jmenovitý odběr 3x25A všem připojeným najednou, je to cirka 1:5 i více).

Na Západě je agregace i 1:20 docela běžná věc... Takže aby měl každý v ulici jedno nebo dvě elektroauta, je technicky nemožné.

Aktivistická pseudočísla nemusím vyvracet, stejně jako nemám potřebu vyvracet bláboly o placaté Zemi nebo existenci Aštara Šerana. Jak napsal false-flag, dnes je problém se do odběru běžného připojení rodinného domu (3x16A hlavní jističe, 3x25A pojistky přívodu) "vejít" s obyčejným vybavením - jmenovitý odběr je schopná požrat sama vybavenější kuchyně a koupelna; používat přitom ještě pračku a sušičku, větší počítače a Hi-Fi, boilery, tepelné čerpadlo, případně nějaké nástroje v dílně, je už problém. Nabíjet k tomu současně dvě elektročuda, by znamenalo po dobu nabíjení nic jiného nedělat a sedět tiše jako skřítci. Proto dá normální člověk přednost benzínu a naftě, kde takové nesmysly nemusí řešit. Reálné řešení by znamenalo ke každému domu dotáhnout ještě jeden silový přívod 3x16A nebo alespoň povýšit stávající na 3x40A.

Že by ČEZ prohlašoval, jak milion elektromobilů není pro přenosovou soustavu problém, a tom silně pochybuji - leda by z ničeho nic zaměstanali nějaké dementy s pseudoškolami, ne elektroinženýry...

Plošná elektromobilita je zkrátka zcela nemožná. Ne bez ohromných investic do infrastruktury, což by prodražilo přechod na elektrodopravu tak mohutně, že je to ekonomicky zcela neúnosné. I kdyby Západ nebyl absolutně předlužený a v kompletním ekonomickém krachu, je to mimo možnosti jak finanční, tak z hlediska pracovní síly (potřeba elektroprojektantů, instalatérů, ...).

Cílem těch magorů je prostě 95% lidí zbavit individuální mobility...

tiger
Samostatný redaktor
Příspěvky: 1932
Registrován: 21 úno 2020, 10:19

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od tiger » 26 zář 2021, 11:54

Cílem těch magorů je prostě 95% lidí zbavit individuální mobility...
Presne takto som to aj ja vnímal, ale potom som sa nad tým zamyslel.
1. Mobilita je nutná v závodoch, kde sa tvoria hodnoty práve pre tých, ktorí budú tvoriť tých mobilných 5%
2. Služby, inštalateri, remeselníci- bez nich sa nezaobídu
3. rekreačne služby, gastro
Ak nás 95% bude "imobilných" spoločnosť sa dekadenciou vráti o 300rokov spať.

false_flag
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9962
Registrován: 27 čer 2017, 23:20

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od false_flag » 26 zář 2021, 12:01

Když chcete podříznout ovci, musíte ji nejprve znehybnit.
Nikdo neříká, že je v Evropě pro budoucnost projektováno tolik lidí a s takovým zlozvykem na vysokou spotřebu. Proč stavět lágry, uzemní Vás v místním okrsku - bloku.
Však biblická kultura a Bible sama hovoří o pastýřích...
Pokud mým příspěvkům nerozumíte, jsou pro Vás urážlivé, či kolidují s Vaším viděním světa. Nerozčilujte se.
Není třeba reagovat. Klid. Vše je v pořádku. Ignorujte je. Nejsou určeny Vám.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 872
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 26 zář 2021, 12:25

Kedze nikto nezakazuje kupovat nove spotrebice do kuchyne a kupelne a nikto nezakazuje zapinat ich v lubovolnu dennu a nocnu dobu, asi ten pseudoproblem s dalsim 2kW spotrebicom, co bude v noci zapnuty na 3-4hodiny neexistuje. Pocas doby nocneho nabijania (odber 1x10A na pripojke 3x25A) naozaj nemozes robit nic, ledaze by si bol namesacny. Skus mi vysvetlit svoju teoriu, ze kvoli nocnemu odberu 1x10A musis pritiahnut k domu dalsich 3x16A, alebo navysit 3x25A na 3x40A.
Konspiracne teorie, ako to znemozni mobilitu 95% obyvatelstva su smiesne. Nikto predsa nezakazuje pouzivat existujuce auta.
Ja elektroinzinier silnoprudar som a aj sa s tym uspesne zivim, takze viem, o com pisem.

https://archiv.hn.cz/c1-66840430-ceska- ... ktromobilu
https://www.byznys-energie.cz/clanek/ja ... ktromobily
Naposledy upravil(a) mzprx dne 26 zář 2021, 12:34, celkem upraveno 1 x.
Viac hláv - viac kapusty.

Uživatelský avatar
Polite
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6955
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Polite » 26 zář 2021, 12:29

Problem nabijania by bol najvyraznejsi v zime. Spoliehat sa na jadrovky sa pri pristupe EU neda(iba ak importovat jadr. elektrinu od nepriatela). Veterniky a solary nebudu stacit..A tam neviem, ci cez pracovny tyzden bude vôbec mozne nabijat aspon telefon
Takze potom zostava uz len vlastna elektrika-solar na streche, plote altanku a v zahone. alebo dieselcentrala s prevadzkou na upraveny kuchynsky olej. (vtip).
Napr u nas(priamo pri ceste TN-ZA) cca 1x/14 dni vypadok prudu-parminutovy. Ze vraj sme kapacitne(trafak) na hrane. A to uz bol jeden pridany.
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

pks
Redaktor
Příspěvky: 30
Registrován: 07 úno 2017, 20:11

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od pks » 26 zář 2021, 12:38

S jadernou elektřinou je možno nabíjet v noci - doma, se soláry ve dne v práci. Stačí 2 přípojky na jeden elektromobil :-)

Není problém řídit nabíjení přes internet - stačí na to přenést informaci do každého vozidla, kolik si může cucnout - na to stačí 2 bajty.
Vozidlo by provedlo jen dotaz např. https://www.ceps.cz/?cislo_odberneho_mi ... Watt=10000 a dostane odpověď 2000 a podle toho bude nabíjet. Zeptá se každou minutu. V nejhorším případě nebude ráno plně nabito. Priorita umožní si "připlatit" pokud dobití opravdu potřebuji před dalekou cestou - např. i na úkor souseda, který zítra pojede jen obvyklou cestu do práce a nepotřebuje 100% nabití.

Taková aplikace dnes pravděpodobně neexistuje, ale je triviálně jednoduchá a dává energetikům do rukou nástroj pro řízení spotřeby.
Není potřeba to cpát do každého spotřebiče, ale daly by se zvýhodňovat odběry provedené tímto způsobem.

Není to o tom, nic nedělat při nabíjení, ale nabíjet jen do zbytku dostupné kapacity na všech úrovních - tj. zbytek to maximálního příkonu domu, podíl na zbytku dostupného příkonu ulice, ...

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 872
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 26 zář 2021, 12:42

Uz som nasiel ten link - ROZVODNÁ SÍŤ JE PŘIPRAVENA. ANI MILION ELEKTROAUT JI NESTRHNE
https://www.tydenikhrot.cz/clanek/rozvo ... i-nestrhne
Viac hláv - viac kapusty.

Alchymista
Redakční rada
Příspěvky: 49562
Registrován: 01 úno 2017, 08:58

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Alchymista » 26 zář 2021, 12:46

:mrgreen: článok za paywallom
veľmi poučné, super informačný zdroj, budem čítať možno aj o rok :nahoru:
COVID-19 nie je choroba, COVID-19 je globálny test inteligencie jedincov, spoločenstiev, národov a štátov.
Dinosauri sa venovali výhradne problémom vlastného rastu.

PeterM
Sponzor fóra
Příspěvky: 1466
Registrován: 18 úno 2017, 11:17

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od PeterM » 26 zář 2021, 13:10

mzprx píše:
26 zář 2021, 08:26
Z Ostravy do Varsavy je to 377km, to bez problemov prejdes skoro s kazdym dnesnym elektromobilom.
Doplním. Situácia v nie príliš vzdalenej minulosti. Mám služobné auto a bývam v podnájme. Než prídem do tej Waršavy tak idem trasu Žory, Gliwice, Czenstochowa, prípadne ešte zberám kolegov po Polských dedinách. Mesačný nájazd tak 3 000 - 4 500 km. Ale to je minulost. Teraz jazda iba domov - kancelária + presuny po meste a v dosahu 100 km okolo. Keď som v práci bývam v Bratislave v podnájme a je problém vôbec zaparkovať, nie to ešte pri nabijačke.

Takže áno, súhlasím zo záverom že tí čo nemajú kde nabíjať nech si to nekupujú. A taktiež tí čo bývajú na 13 poschodí paneláku ktorý má k dispozícii 20 - 30 parkovacích miest tiež nie. Tak im treba sockám, že si nezohnali rodinný dom. A tí ktorý cestujú za prácou ako kočovníci a sú každý deň v inom meste a spia po penzionoch a hoteloch nech sedia doma na zadku a nájdu si inú prácu.
Co je tvrzeno bez důkazu, může být odmítnuto bez důkazu.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 872
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 26 zář 2021, 13:29

Ale to su ti isty. Mozes si kupit/prenajat garaz, alebo garazove statie.
Obyvatelia panelakov bohuzial nepatria medzi typickych kupujucich novych aut vyssej cenovej skupiny.
Ale poznam cloveka, co byva na sidlisku, v meste kde nieje ani jedna verejna nabijacka, nema garaz a napriek tomu s tym elektromobilom normalne zije.
Viac hláv - viac kapusty.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 8203
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od palo satko » 26 zář 2021, 13:40

Bolo podobne videjko na Ta3. Z Košic na Jadran. Vyšli o tretej v noci a došli pred polnocou k moru. No to ja vyražam tiež o tretej ale pred polnocou som už nielen ubytovany, ale aj naobedovany, vykupany, navečerany a mam v sebe pollitra fernetu.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 872
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 26 zář 2021, 13:46

Ten clovek je tvoj sused...
Viac hláv - viac kapusty.

k42
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 5811
Registrován: 09 úno 2017, 07:11

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od k42 » 26 zář 2021, 13:53

Také jsem elektroinženýr, a zdaleka to nevidím takhle sluníčkově pozitivně. Jezdím (tedy před Koroňákem jsem jezdil) cirka 300 km (z vesnice do Prahy do práce), minimálně jednou měsíčně i dál (Mnichov, Frankfurt třeba) přítelkyně taktéž. S normálním 3x25A rozvodem s dvěma elektročudy a kompletním chodem většího domu to prostě a jasně nejde.

Jo, s 15 km denně na každé auto, proč ne, tam skutečně stačí jednofázová nabíječka a nechat to zapnuté přes noc. Jenže při tom všem je to moc pěkné pouze teď, kdy elektročud je v ČR pět a půl, elektřina pro čudo není zdaněná spotřební daní jako paliva pro auta, a do ceny toho všeho nejsou započítány náklady na infrastrukturu. Což všechno přestane platit, jakmile těch zhovadilostí bude poněkud více. Pak to dopadne tak, že elektročudo bude mít 5% příjmově nejbohatších, plus státní správa, a zbytek pojede na kole a veřejnou dopravou, případně poloilegálně starými křápy na benzín a naftu...

Uživatelský avatar
martanus
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 16727
Registrován: 01 úno 2017, 10:16

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od martanus » 26 zář 2021, 14:09

:sipka: JJ spotřební dan z paliv je kolem 50 miliard. Výpadek 40 miliard bude znát. A nejspíš to dopadne tak, že lidé budou platit za ujeté kilometry. A auto měsičně bude bonzovat kolik ujelo na finančák obdobně jako EET. A kdo nezaplatí nepojede.
A : "Kdo jednou poznal světlo, už nikdy nechce žít ve tmě"
Nikdy není pozdě udělat správnou věc.
Albert Einstein: „Logika tě dostane z bodu A do bodu B. Představivost tě dostane všude.“

Uživatelský avatar
Polite
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 6955
Registrován: 07 úno 2017, 21:48

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od Polite » 26 zář 2021, 14:33

PKS...a nebude tych kazdodennych ,,kckctin,, okolo sprosteho elpohonu uz moc? A to nie je dnes uz len o aute, ale uz aj blby vysavac mi pise spravy.
Dnes nacerpam a najblizsich 650 km ma to nezaujima. A ked mi pipne rezerva, tak mam do 15 minut nabite benzinom na dalsich 650 bez stresu.
Neplatim inštaláciu, nabijacku,reviziu, nemam obavu o dojazd. Mozem s autom zostat na ulici, nemusim ist ku kablu....co ma sere..nezazijem take zrychlenie ako elauto.(jedine,ked ma drcne zozadu kamion). A ked si uvedomim kolko novych elektrarni, nabijaciek kablov, rozkopavok a na druhej strane zbytocne zlikvidovanej infrastruktury pre fosilne auta, tak bilancia CO2 a celkovo znecistenia na najblizsich 20 rokov rapidne prekroci dnesne emisie fosilnych aut. Pocitam, ze prva emisna uspora pride o 40 rokov. Ale to len v blbej EU.
Podla mna je tento humbug kvoli tzv. trvalo udrzatelnemu rozvoju (vnutit potrebu rezp.donutit ekonomiku udrzat vyrobu) a zaroven ludom vnútiť jeden energitcky zdroj, ktory sa da ,,vypnut,, ci jednotlivcovi, skupine, ci narodu..atd.
Mas exekuciu? Nabijes si len na cestu do roboty. Tepla voda 2 hodiny za den, svetlo 4 a teplo 19 stupnov... Zostane viac pre exekutora.
Chcel by som byť Stalinom. Nie preto aby som bol ako on. Ale preto, aby som vedel, či mohol konať inak...

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11961
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 26 zář 2021, 14:51

Ak sa teraz nebudeme baviť o zdrojoch(JE, uholné, veterniky, soláry, vodné,..) ale len o rozvodoch a spotrebičoch tak ak sa zohladní to nočné nabíjanie, tak by tam fakt nemal byť problém.
Mne síce tiež ide do kuchyne 6 ističov 16Ampér a na dome mám 3x25A istič. Ale najvyššie odbery sú po návrate manželky z práce(varenie, pranie, žehlenie,...). Cca dennú spotrebu elektriny mám 13,5kWh. Po 22:00 nie je zapnutý prakticky žiadny veľký spotrebič a tie agregácie ulíc/domácností 1:5(20) predpokladám že sú počítané k tomu poobednému/večernému odberu, takže keby sa po 22:00 zapol v každom dome 1kW nabíjač tak by nemal byť problém a mohol by bežať aj do 6:00hod.
Celkový objem dodávek automobilových benzinů na trh ČR za rok 2019 dosáhl 1616 tis.tun (tj. 2,155 mld. litrů).
https://www.cappo.cz/aktuality-a-media/ ... -roce-2019
Predpokladám že v podstate všetko je spotreba benzínu na pohon osobných automobilov.
Podiel benzíňákov a nafťákov v osobných autách je cca 61%:39%
Takže aj s naftou sa v osobných autách spotrebuje cca 2,155mld:61x100=3,53mld litrov
Energia v tom je cca 3,53mld x 3,8kWh=13GWh=...1531MW blok nepretržitej ročnej prevádzky.(teda cca 2 x Temelín)
V Česku medzi 20:00 až 6:00 klesá odber v sieti cca o 2000MW(závislé aj od obdobia) takže by to možno utiahli aj súčasné zdroje a rozvody. https://www.nazeleno.cz/energie/energet ... ejvic.aspx
Ale muselo by sa jednať hlavne o nočný prúd a žiadne rychlonabíjačky ktoré by sa mohli náhodne skumulovať v jednej ulici.

Elektromobil by som zatiaľ nemal problém ak by sa jednalo o druhé auto do rodiny. Ale,... drahý nákup, drahé náhradné baterie, auto po 8 rokoch do šrotu(enviro záťaž), zatiaľ absentujúca daň z palív.

Otázna je tá agregácia ističov u bytoviek v Petržalke a pod.

P.S. Tie niektoré grafy sú síce pre staršie roky ale na výpovednej hodnote to cca nič nemení.
Naposledy upravil(a) kenavf dne 26 zář 2021, 14:57, celkem upraveno 1 x.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Uživatelský avatar
mzprx
Výkonný redaktor
Příspěvky: 872
Registrován: 31 srp 2019, 15:02

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od mzprx » 26 zář 2021, 14:57

Neplatil som inštaláciu (zasuvku v garazi a pred nou ma snad kazdy v rodinnom dome), nabijacku (dostanes k autu), reviziu (ziadnu dalsiu netreba), nemam obavu o dojazd (mozem jazdit cely tyzden bez dobitia). Kazdy den je auto nabite na plny dojazd 600km.
Mozem nechat auto na ulici, ale lepsi pocit mam, ked parkuje v mojej garazi alebo pred nou.
A usetrim priblizne 4000EUR za palivo kazdy rok, moj sukromny 6.2V8 si vypyta 12,7L benzinu pri lahkej nohe.
Viac hláv - viac kapusty.

false_flag
Redaktor - závislák :-)
Příspěvky: 9962
Registrován: 27 čer 2017, 23:20

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od false_flag » 26 zář 2021, 15:09

13 litrů při lehké noze mi tožere u UAZU taky. Jen nevím co bych s těma baterkama dělal při -40C. A vzdálenosti tu mám taky trochu jinde.
Skoro bych řekl, že budu muset u dvouapůl a tříapul litrových benzinových motorů zůstat hodně dlouho.
PS. Dneska mi za oknem napadl první sníh..
Pokud mým příspěvkům nerozumíte, jsou pro Vás urážlivé, či kolidují s Vaším viděním světa. Nerozčilujte se.
Není třeba reagovat. Klid. Vše je v pořádku. Ignorujte je. Nejsou určeny Vám.

Uživatelský avatar
palo satko
Sponzor fóra
Příspěvky: 8203
Registrován: 16 úno 2017, 07:51

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od palo satko » 26 zář 2021, 15:59

U nas v bytovke su garažove statia a garaže. Nikde tam nie je sukromna pripojka, len domove osvetlenie a zopar zasuviek 220 pre udržbarov. Takže by bolo treba vybudovat dalšie rozvody a otazka je, čo s domovou trafostanicou. Či je dostatočna, čo pochybujem. Ak nie museli by si ju zaplatit majitelia elektroaut a darovat ju rozvodnym zavodom, čo by bolo iste pri slovenskej nature neprechodne.
"Ego sum rex Romanus et super grammaticam" Žigmund - liška ryšava v Kostnici. Nie som cisar, ale gramatiku tiež nezvladam. :)

kenavf
Sponzor fóra
Příspěvky: 11961
Registrován: 07 úno 2017, 19:59

Re: Přechod ekonomiky z Ropa/$ na elektrinu

Příspěvek od kenavf » 26 zář 2021, 17:57

K tej bytovke ale určite vedie silový prívod ktorý je rozvetvený do domácností kde tiež po návrate manželiek sa začne variť prať a žehliť. Ale po 20:00 sa to začne znižovať až do 6:00, Takže ten výkon by bol po 20:00 presmerovávaný na parkoviská pred bytovkou do elektroaut. Tzn že by sa prerobil/pridal len rozvod od vstupu elektriny do bytoviek smerom na tie parkoviská. Ten by mali však zaplatiť elektromobilisti, ale zaplatia to benzínomobilisti. :sad: A mala by stačiť aj tá domová trafostanica.
"Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek".-T.Baťa.
"Jediné čo potrebujú nečisté síly k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič." -Edmund Burke.

Odpovědět